سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام واگذاری غذای دانشجویی به بخش خصوصی گفت: در صورت تصویب کارگروه ویژه، از امسال نرخ غذای دانشجویی به صورت آزاد محاسبه و پول غذا جایگزین ژتون غذایی می‌شود.

به گزارش ایسنا دکتر مرتضی زرینه‌زاد با بیان اینکه صندوق رفاه دانشجویی، طرح خصوصی سازی غذای دانشجویی را به کمیته فنی کارگروه ویژه دولت ارائه کرد، گفت:‌ این طرح مورد تصویب کمیته فنی کارگروه مزبور قرار گرفت که بر این اساس، صندوق رفاه موظف است تا سالانه قیمت غذا را محاسبه کند و ما به التفاوت آن‌ را در اختیار دانشجو قرار دهد وطی آن پول غذا جایگزین ژتون غذایی می‌شود.

وی افزود: طبق این طرح، در هر ترم تحصیلی مبلغی برای تهیه غذا به حساب بانکی دانشجو واریز می‌شود و به عبارتی دیگر ما به‌التفاوت یارانه قیمت غذای یک ترم در حساب دانشجو واریز می‌شود و دانشجو مختار است که آیا از این مبلغ برای تهیه غذا استفاده کند یا خیر.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه غذای خوابگاه نیز بر اساس این طرح قطع می‌شود، گفت: پول غذای شام نیز به حساب دانشجویان خوابگاهی واریز می‌شود و دانشجو می‌تواند غذای خود را از بخش خصوصی تهیه کند.

زرینه‌زاد در ادامه با بیان اینکه در این طرح تمامی سلف سرویس‌ها و فضاهای تغذیه دانشگاه در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرند، گفت: براین اساس یک رقابت بین طبخ کنندگان غذای آزاد ایجاد می‌شود و کیفیت غذای دانشجویی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح هیچ سوبسیدی به طبخ کنندگان غذای آزاد داده نمی‌شود، هدف نهایی واگذاری غذا به بخش خصوصی را در اختیار قرار دادن یارانه‌ به دانشجو عنوان و اظهارکرد:‌ با این اقدام حق انتخاب دانشجو در تهیه غذا افزایش می‌یابد.

زرینه‌زاد درباره‌ مبلغ پرداختی غذا به دانشجو در این طرح نیز گفت: هنوز رقم دقیق مبلغ غذای دانشجو نهایی نشده است.
 

[ دوشنبه 89/5/4 ] [ 9:5 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
دو مبتکر سبزواری، بنزین معطر به عطر میوه ها و گیاهان تولید کردند.

علیرضا صانعی و  محمدرضا رشید" دومبتکر سبزواری این بنزین را  موسوم به بنز ترئیل قرمز،آبی و سبز تولید کردند.

صانعی در این باره گفت: این ماده که از دو بخش ضایعات پالایشگاهی و ماده طبیعی تشکیل شده و فرآورده ای با خواص مشابه بنزین، بنزین سوپر و سوخت هواپیما است، پس از طی شدن مراحل سوخت در موتور، دود آن همراه عطر انواع میوه ها و گیاهان از اگزوز خودرو خارج می شود.

وی تصریح کرد: تولید این بنزین تاثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی محیط زیست دارد.

صانعی گفت: این ماده که با حمایت مالی وزارت نفت در مدت یک سال تولید شده، به تازگی در اداره کل ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی کشور ثبت شده است.

این دو مبتکر سبزواری، پارسال نیز گاز ترئیل را با خواص مشابه گازوئیل تولید و در اداره کل ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی کشور ثبت کردند.
[ دوشنبه 89/5/4 ] [ 9:3 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
حتی در فضای نیمه‌تاریک کافی شاپ هم می‌توان نگرانی را در نگاهش خواند؛ هر چند ثانیه یک بار نگاهی به ساعتش می‌اندازد و از کند بودن حرکت عقربه‌های آن تعجب می‌کند. کم‌کم به ساعت تعطیلی مدارس نزدیک می‌شود و وقتش دارد به پایان می‌رسد که پسر بدون عجله و با آرامش وارد کافی‌شاپ می‌شود و سر میز او می‌نشیند.

چند سال بعد وقتی با نگاه کردن به کودکش که در گوشه اتاق مشغول بازی است به آن دوران می‌اندیشد که دزدکی و دور از چشم خانواده‌اش ساعت‌هایی را از وقت مدرسه دزدیده و وقتش را با پسری در کافی‌شاپ و پارک‌ها گذرانده است، با خود می‌گوید، حالا که مادر کوچکی است باید بیش از این مراقب فرزندش باشد، خصوصا که بعد از جدایی از او باید خود به تنهایی از فرزندش مراقبت کند.

به زندگی از دست رفته‌اش می‌اندیشد، به تحصیلات نیمه‌کاره‌اش و به خانواده‌ای که هنوز بعد از چند سال از او به خاطر انتخابش و بی‌احترامی به نظرشان، دلخورند.

شاید این داستان تکراری خیلی از دخترانی باشد که در سنین نوجوانی و حتی در سنین بالاتر، از یک دوستی ساده شروع می‌شود و با بهانه عشق و دلبستگی که بیشتر رنگ و بوی عادت دارد، به ازدواج می‌کشد و در بعضی موارد بعد از مدت کوتاهی به طلاق ختم می‌شود.

شکل‌گیری دوستی‌های خیابانی

در چند سال اخیر هر روز بیش از پیش شاهد ازدواج‌هایی بوده‌ایم که سرچشمه آنها از دوستی‌های خیابانی دختران و پسران شروع شده و نقش والدین برای انتخاب همسر آینده فرزندشان بسیار کمرنگ بوده است و آنها فقط نقش مجری مراسم ازدواج را بر عهده داشته‌اند؛ چون انتخاب‌ها قبل از این‌که والدین مطلع شوند صورت گرفته و برای خانواده‌ها راهی جز ادامه این مسیر باقی نگذاشته است.

امروزه آشنایی دختران و پسران از چت‌های اینترنتی، مهمانی‌های خصوصی، پارک، خیابان و حتی دانشگاه آغاز شده و پدر و مادر با نادیده گرفتن، یا بی‌توجهی به موضوع در نهایت در مقابل عمل انجام شده‌ای قرار می‌گیرند که در بهترین حالت آن، اصرار دختر یا پسر به ازدواج با فردی فاقد شرایط لازم است.

رزا قراچورلو، وکیل دادگستری در گفتگو با جام‌جم می‌گوید: این‌گونه دوستی‌ها در یک نگاه و معمولا در مکان‌های عمومی مثل خیابان‌ها و پارک‌ها شروع می‌شود و افراد در این موارد هیچ‌گونه شناختی نسبت به یکدیگر ندارند.

قراچورلو با اشاره به این‌که آمار طلاق در ازدواج‌هایی که به این صورت انجام می‌گیرد بالاست، می‌افزاید: البته در تمامی ازدواج با زمینه دوستی‌ها، طلاق صورت نمی‌گیرد و بعضی از آنها هم زندگی بادوام و موفقی دارند.

این وکیل دادگستری فرهنگ‌سازی را بهترین راه‌حل برای این مشکل می‌داند و می‌گوید: اگر ارگان‌های مربوطه مثل سازمان ملی جوانان، مدارس، صدا و سیما و بقیه رسانه‌ها با ارائه برنامه آموزشی صحیح، روابط پسران و دختران را در حد قانون و شرع به نوجوانان آموزش دهند و عواقب سوء و غیر قابل جبران این‌گونه روابط را از طریق بررسی‌های علمی همواره به آنها یادآوری کنند، می‌توانیم کمتر شاهد این‌گونه مشکلات باشیم.

صدمات ناشی از دوستی‌های غیرمجاز

دکتر محمدجعفر غفرانی، استاد و کارشناس مسائل خانواده و جوانان، در رابطه با دوستی‌های خیابانی و ارتباط‌های غیرمجاز دختران و پسران می‌گوید: هدف این رابطه‌های خلاف قانون و مغایر با فرهنگ جامعه فقط دریافت یک لذت از طرف مقابل است، اما معمولا در ازدواج دو طرف تلاش می‌کنند در محبت کردن و کمک به پیشرفت یکدیگر از هم سبقت بگیرند که این باعث شادابی هرچه بیشتر آنان می‌شود.

غفرانی می‌افزاید: در دوستی‌های خیابانی و روابط نامشروع 2 جنس به دلیل توقعات و استفاده‌های یکطرفه، بخصوص در مورد دختران، فرد دچار نارضایتی و انواع افسردگی‌ها می‌شود و کمترین صدمه‌اش این است که در بیشتر موارد لذت‌های آنی و پردردسر این‌گونه روابط، فرد را از شکوفا کردن استعدادهایش در سنین نوجوانی و جوانی بازمی‌دارد و باعث محرومیت او از تحصیل و پیشرفت می‌شود.

دوستی‌های خیابانی و بزهکاری

نتیجه این دوستی‌ها در بعضی شرایط بدتر از شکست در زندگی و طلاق و جدایی است و در مواردی حتی به جرم و جنایت نیز ختم می‌شود.

شاید هنوز بعضی‌ها بعد از سال‌ها ماجرای شاهرخ و سمیه را به یاد داشته باشند، دختر و پسر نوجوانی که برای رسیدن به مقصودشان در یک جنون آنی، خواهر و برادر بی‌گناه سمیه را به قتل رساندند و موارد دیگری از این دست که بارها در صفحه حوادث روزنامه‌ها دیده‌ایم.

دکتر فربد فدایی، روان‌پزشک، در این‌باره می‌گوید: اخیرا گزارش‌های متعددی را در صفحه حوادث روزنامه‌ها درباره نوع ویژه‌ای از قتل‌ها می‌خوانیم، از جمله این‌که مردی که بتازگی با دختری ازدواج کرده، با همدستی او، جوانی را که با او دوست بوده است به قتل می‌رساند؛ این رویدادهای ناگوار پیامد دوستی‌های خیابانی بین دختران و پسران جوان و تظاهری از نارسایی‌های روانشناختی آنان است.

فدایی می‌افزاید: بررسی چنین مواردی که در درجه خفیف منجر به اختلافات خانوادگی و در درجه شدید منتهی به رفتارهای کیفری (تهدید، ضرب و جرح، قتل) می‌شود، حاکی از آن است که گاهی انگیزه‌های بیمارگونه زن، گاهی انگیزه‌های بیمارگونه شوهر و برخی اوقات هم مزاحمت‌ها و باج‌خواهی‌های نامزد یا دوست سابق زن موجب اقدامات جنایی مشترک زن و شوهر می‌شود.

این روان‌پزشک می‌افزاید: معمولا دختر یا پسر جوانی که در شرایط اجتماعی ما تمایل به دوستی‌های خیابانی داشته باشد و به آن تن دهد، سازگاری شایسته‌ای با شرایط و مناسبات معمول جامعه ندارد؛ این ناسازگاری و ناپختگی طبعا در جنبه‌های دیگر هم خود را نشان می‌دهد، چنین دختر یا پسری قادر به مهار انگیزه‌های غریزی خود نیست و به صورت تکانه‌ای عمل می‌کند.

فدایی با اشاره به این‌که دختر و پسری که در خیابان با یکدیگر آشنا شده‌اند، اگر هم کارشان به ازدواج بکشد از همان آغاز به یکدیگر بدگمان هستند، می‌گوید: پسر یا دختر با خود می‌اندیشد، همان طور که او با من به طور تصادفی در خیابان آشنا شد، ممکن است قبلا هم با دیگری آشنا شده باشد، این استدلال چه خودآگاه و چه ناخودآگاه نتیجه قهری چنین دوستی‌های خیابانی است، بنابراین چه زن و چه مرد مرتبا از دیگری راجع به روابط پیشین او می‌پرسد و هر چه بشنود، او را به پرسش‌های دیگر وا می‌دارد و در حالی که می‌اندیشد همسرش او را فریب داده دچار خشم و حسد می‌شود که این مساله می‌تواند زمینه‌ساز بروز جرم و جنایت باشد.

شاید بهتر باشد پدران و مادران چنان به کودک و نوجوان خود نزدیک باشند که آنان بتوانند دغدغه‌ها و گرفتاری‌های خود را با والدین‌شان در میان بگذارند.

خوب است با فراهم آوردن محیط دوستانه در خانه، دوستی و احترام بین پدر و مادر، آموختن خویشتنداری و قواعد اخلاقی به کودکان، از گرایش‌های زودهنگام و نابجای نوجوانان به دوستی‌های خیابانی و جستجوی عاطفه در خیابان پیشگیری کنیم.
 

[ دوشنبه 89/5/4 ] [ 9:2 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
ایسنا نوشت:ناظر سلامت مردان هاروارد در گزارشی اعلام کرد: تنهایی، افسردگی و انزوای اجتماعی باعث می‌شود مردان بیوه، مجرد و مردانی که از همسران خود طلاق گرفته‌اند با سرعت بیشتری نسبت به مردان متاهل به استقبال مرگ بروند.

 با توجه به این ارتباط، مردان متاهل شاد و خوشبخت باید برای سلامتی خود از همسرانشان قدردانی کنند.

بر اساس این گزارش، تحقیقی که روی 127 هزار و 545 مرد بالغ آمریکایی انجام گرفته نشان داده است که مردان متاهل بیشتر از مردان تنها و بدون همسر عمر می‌کنند و بعلاوه مردانی که پس از 25 سالگی ازدواج می‌کنند در مقایسه با مردانی که قبل از 25 سالگی متاهل می‌شوند، بیشتر از سلامتی برخوردار هستند.

همچنین در تحقیق دیگری که طی یک دوره 10 ساله روی 3 هزار و682 فرد بالغ انجام گرفت، معلوم شد که به طور متوسط نرخ مرگ ومیر زودرس در مردان متاهل 46 درصد کمتر از مردان مجرد است.

این پژوهش تاکید دارد: مردان تنهای مبتلا به سرطان کمتر برای درمان خود اقدام می‌کنند و احتمال پیشرفت بیماری آنها بیشتر است. همچنین در بین مردان مبتلا به سرطان پروستات آنهایی که متاهل هستند، احتمال درمانشان 69 درصد بیشتر است.

این گزارش می‌افزاید: مردانی که دچار انزوای اجتماعی هستند، 82 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی هستند.

به گزارش مجله رجیستر، در مجموع مردان متاهل بیشتر و بهتر از خود مراقبت می‌کنند و بیشتر به دنبال مراقبت‌های پزشکی پیشگیرانه می‌روند در حالی که تغذیه نامطلوب و سایر عادات بد، اغلب مردان تنها را که کسی مراقب سلامتی و غذای آنها نیست از پای درمی‌آورد.
[ دوشنبه 89/5/4 ] [ 9:1 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
رسانه های ضد نظام اسلامی اخیرا و پس از آنکه بیش از پیش به قدرت نفوذ ولایت فقیه به عنوان رکن اساسی اعتقادات شیعه و محور حاکمیت اسلامی پی بردند هجمه های کوری را به سمت و سوی جایگاه فقهی و حقوقی ولایت فقیه و مصداق کنونی آن نشانه رفته اند.

به گزارش "تابناک" هر چند تردیدی در این نیست که نقد و بحث های عالمانه موجب تقویت و استحکام هر مقوله و موضوعی هر چند مقدس می شود اما با توجه به شرایط زمانی کنونی می توان دریافت که بسیاری از این انتقادات در باب ولایت فقیه که عمدتا بر پایه فهم غلط مسئله و سوء برداشت ها ـ سهوی یا عمدی ـ است جهت روشن شدن جنبه های عالمانه این موضوع نیست و هدفی جز دشمنی با آن را در سر ندارد.

 نمونه این مسئله، جنجالی است که به بهانه فتوای اخیر رهبر انقلاب اسلامی درباره التزام عملی به ولایت فقیه مطرح شده و در آن، پاسخ ایشان را از لوازم دیکتاتوری برشمرده اند:

سوال: خواهشمند است در خصوص«التزام به ولایت فقیه» توضیح دهید؛ به عبارت دیگر چگونه باید عمل نماییم تا بدانیم که به جانشین بر حق آقا امام زمان (عج) اعتقاد و التزام کامل داریم؟

پاسخ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: « ولایت فقیه به معناى حاکمیت مجتهد جامع‌الشرایط در عصر غیبت است و شعبه‌اى است از ولایت ائمه اطهار (علیهم السلام) که همان ولایت رسول الله (صلى الله علیه وآله) مى‌باشد و همین که از دستورات حکومتى ولى امر مسلمین اطاعت کنید نشانگر التزام کامل به آن است.»

اگر این پاسخ را در کنار تبیین و توضیح این مسئله توسط ایشان ‏در اولین دیدار با نمایندگان مجلس هشتم‏ در تاریخ 87/3/21 بگذاریم، شاید مسئله روشن تر گردد:

« هیچکس بر کس دیگرى ولایت ندارد. ولایت مال خداست. اگر خداى متعال براى این ولایت مجرایى مشخص کرد و روشن کرد، این مجرا می‌شود همان مجراى الهى و مورد قبول و قابل اتّباع، که این مجرا را خداى متعال مشخص کرده است؛ در اسلام مشخص شده است.

قانون و اجرا بایستى با معیارهاى خدایى و با مقررات الهى باشد؛ یعنى با احکام اسلامى یا با احکام مشخص یا با کلیات و آنچه که از اسلام دانسته شده و فهمیده شده است منطبق باشد و معارض نباشد. افرادى هم که مجرى هستند، مشخصات و خصوصیاتى دارند؛ باید عادل باشند، فاسق نباشند ـ خصوصیاتى که در قانون اساسىِ ما متجسد شده ـ و قانون اساسى هم همان شکل اجرایى و دالان عبور به سمت آن چیزى است که ولایت الهى براى ما ترسیم می‌کند.»

آنچه که از بیانات رهبر انقلاب و فتوای ایشان بر می آید اینکه ایشان نه تنها به استبداد رای و دیکتاتوری قائل نیست، بلکه حتی سختگیری های عده ای را در تشخیص صلاحیت افراد را رد کرده اند. زیرا بر اساس این فتوا:

1 ـ کسی دیگر نمی تواند به افراد بگوید که التزام عملی به قلب و فکر افراد هم باید برگردد بلکه تنها التزام به قانون برای اثبات التزام فرد به ولایت فقیه به عنوان یکی از اصول قانون اساسی کفایت می کند ـ چنانکه در همه نظام های دنیا نیز تبعیت از قانون امری اساسی است ـ و حتی دستگاه های فکرسنج و قلب سنجی! که در سال های اخیر توسط برخی درست شده با این فتوا و این روشن بینی از گردونه خارج می شوند.

2 ـ تبعیت از دستورات حکومتی و قانون ملاک قرار گرفته است و با این حساب اگر عده ای از طرف خود بگویند نظر رهبری این است و آن نیست، سندیت ندارد.

3 ـ نگاه جذب حداکثری بر هر چیزی اولویت دارد چنانکه می توان اینگونه برداشت کرد که منظور از  التزام در اینجا الزاما پذیرش قلبی و اعتقادی نیست بلکه التزام در حوزه عمل کفایت می کند.

 در پایان ذکر این نکته لازم و ضروری به نظر می رسد که اگر چه ممکن است رفتار برخی در داخل کشور شائبه هایی را در مورد این مسائل ایجاد کند اما باید توجه داشت که اصل این بحث با توجه به آنچه گفته شد واضح و روشن است و جنگ روانی رسانه های بیگانه و یا هماهنگ با بیگانه که هر از چندگاهی در صدد تضعیف و تخریب ارکان اساسی نظام بر می آیند همواره بخشی از مسئله را بازگو کرده و از رهگذر کم اطلاعی مخاطبین، سعی می کنند با وارونه جلوه دادن آن بهره برداری سوء خود را داشته باشند که مقابله صحیح و اصولی با آن بدون شک آگاهی کامل افکار عمومی را می طلبد.
[ یکشنبه 89/5/3 ] [ 12:8 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
دبیر انجمن متخصصان پوست و موی ایران از وجود ترکیباتی در تهیه شامپوها خبر داد که ممکن است خاصیت سرطان زایی داشته باشند.

دکتر محمد گلشنی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در تهیه و تولید شامپو، صابون و سایر شوینده ها از موادی استفاده می شود که ممکن است عوارضی را در فرد ایجاد کند که خاصیت سرطان زایی داشته باشد.

این متخصص پوست و مو با اشاره به استفاده از "سدیم لوریل اتر سولفات" درتهیه شامپوها گفت: این ماده تنها شامل شامپوهای تولید داخل نمی شود و در شامپوهای خارجی نیز از این ماده استفاده می شود.

نتایج برخی تحقیقات در مورد شامپوهای خارجی که هم اکنون در بازار داخلی کشورمان به وفور دیده می شود نشان می دهد که مقادیر غیر مجاز از ماده "دی اکسان" در این شامپوها وجود داشته که مصرف این ماده بالاتر از حد متعارف تاثیرات بسیار مخربی از جمله سرطان پوست و سایر بیماریهای پوستی را به دنبال دارد.

گلشنی با بیان اینکه استفاده از سدیم لوریل اتر سولفات در شامپو، تولید ماده ای به نام دی اکسان می کند که خاصیت سرطان زایی دارد افزود: در گذشته از ماده ای دیگر در تهیه شامپوها و شوینده ها استفاده می شد که با پوست افراد ناسازگاری داشت و همین مسئله باعث شد از سدیم لوریل اتر سولفات استفاده شود.

دبیر انجمن متخصصان پوست و موی ایران تاکید کرد: این ماده در ساخت صابون و هر پاک کننده دیگری نیز استفاده می شود.

به دلیل وجود برخی ناخالصیها یکی از دلایل مهم حساسیتهای پوستی و ریزش مو به کیفیت سدیم لوریل اترسولفات مصرفی در شامپو مربوط می‌شود. حال اگر این ماده دارای ناخالصیهایی بیش از حد استاندارد جهانی باشد موجب خارش سر و ریزش‌ مو و تحریکات پوستی می‌شود و اگر از میزان معینی بیشتر باشد، سرطان‌زا نیز به ‌شمار می‌رود. در فرآیند تولید سدیم لوریل اتر سولفات، ماده‌ای خطرناک و سرطان‌زا به نام دی‌اکسان‌ آزاد می‌شود که در ابتدا به صورت گاز بوده و پس از تولید، به‌صورت محلول در کنار دیگر اجزا باقی خواهد ماند.
[ یکشنبه 89/5/3 ] [ 12:7 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
افغانستان به عنوان کشوری پر حادثه برای دو گروه از افراد سرزمین بهاری محسوب می شود اول نظامیان و دوم خبرنگاران ، هر چند گروه نخست به ظاهر سلاح کار آمد تری را در دست دارد ولی گذشت 9 سال از اشغال نظامی این کشور و تداوم فزاینده نا امنی در افغانستان حاکی از نا کارامدی سلاح نظامی در مواجهه با اعتقاد بر آمده از جریانات فکری است.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به افغانستان، شواهد حکایت از آن دارد که قلم در افغانستان از برد بیشتری برخوردار است و البته دولتمردان افغانی هم به این قشر توجه ویژه ای دارند به گونه ای که معروف بود در جشن تولد یک خبرنگار کابلی می توان چندین وزیر وکیل مجلس را یافت. حتی بسیاری معتقدند با وجود ناامنی های موجود، افغانستان به لحاظ رسانه ای ازاغلب کشور های همسایه خود پیش تر است زیرا خبرنگاران ومطبوعات درآن آزادی عمل ویژه ای داشته وشبکه های تلویزیونی خصوصی عرصه را برای غیر حرفه ای گری شبکه دولتی افغانستان تنگ کرده است. 

گذشته از این سخنان فضای خبرساز جذابیتی برای خبرنگاران دارد که به رغم ناامنی و احتمال هر گونه حادثه ، ماجراجویانه در بطن اتفاقات حاضر شده و افکار عمومی را در جریان قرار می دهند. یکی از خبرنگاران ایرانی که برای کار به این کشور رفته و درآن جا با یک رسانه خارجی همکاری می کرد ازفضای کاری خود در افغانستان می گفت: کابل شهری است که فضای کار برای خبرنگاری مهیا بوده و ما با محدودیت های بسیار کمی مواجه هستیم ولی خبرنگاری در برخی نقاط دیگر افغانستان شرایط خاص خود را دارد . مثلا برای گرفتن چند فریم عکس از قندهار مجبور شدم بیش از سه ماه ریش خود را دست نزنم و با لباس افغانی به قندهار سفر کنم.

به هر حال سفر به افغانستان به همراه وزیر محترم خارجه وهیئت همراه برای شرکت در اجلاس بین المللی کابل حاشیه های بسیاری را داشت که شاید اگر بخواهیم ریز به ریز آنها را نقل کنیم، متنی عریض و طویل می شود لذا فقط به برخی از حاشیه های خاص مربوط به هیات سیاسی و رسانه ای اشاره می شود.

-  هیات ایرانی حاضر در کنفرانس کابل مشتمل بر سه گروه بود که عده ای از طریق هواپیمای فالکون حامل وزیر بعد از ظهر روز دو شنبه عازم کابل شده بودند.هیات دیگر محافظین بودند که آنها نیز روز دو شنبه عصر وارد کابل شدند . هیات سوم نیز خبرنگاران بودند که به همراه دو تن از کارکنان وزارت خارجه صبح روز دوشنبه از طریق مشهد خود را به کابل رساندند.  البته سفیر و تیم دیپلماتیک ایران مستقر در کابل نیز در این کنفرانس حضور یافته بودند.

- پیش از برگزاری کنفرانس کابل ، منوچهر متکی به ترتیب با زلمای رسول وزیر امور خارجه ، حامد کرزی رئیس جمهور ، و یونس قانونی رئیس مجلس افغانستان دیدار و گفتگو کرد ولی در جریان دو دیدار اول هیات رسانه ای به دلیل تدابیر امنیتی خاص در کابل به دیدارها نرسید و از همین بابت برای دیدار با رئیس مجلس، خبرنگاران همراه با هیات دیپلماتیک با خودروی وزارت امور خارجه افغانستان که یک بنز 350 کلاس C مدل 2010  بود فرستادند تا پلیس مانعی برای ورود آنها ایجاد نکند ولی نکته جالب این بود که درخیابان های ناهموار کابل با این خودرو چنان رانندگی می کردند که چندین بار کف خودرو با زمین برخورد کرد.البته به گفته خود افغانها و علیرغم ارزانی بسیار زیاد خودرو در این کشور کسی حاضر به خرید چنین خودرویی نیست و اغلب مردم خودروهای شاسی بلند و ژاپنی را ترجیح می دهند.گفتنی است در افغانستان خودریی مثل پراید کره ای یک میلیون و هفتصد هزار تومان بوده و ماکسیما که خودرو لوکس ایرانی محسوب می شود درافغانستان حدود 6 میلیون تومان قیمت دارد.

- هیات ایرانی در تمامی دیدارها با استقبال خاصی مواجه بوده و بنا به گفته حاضرین در این دیدارها مترجم چندان نقشی نداشت ولی در دیدار منوچهر متکی با رئیس مجلس که خبرنگاران نیز حضور داشتند باید گفت احترام یونس قانونی به هیات ایرانی به گونه ای بود که همه ما را شرمنده کرد. او حتی از دفتر خود خارج شده و درمقابل راهرو مسئول دفترش به انتظار هیات ایرانی ایستاده بود و به هیات خبرنگاران که شامل سه مرد و یک خانم بود نیز تک تک خیر مقدم گفت.

- در مدتی که خبرنگاران در مقابل درب ورودی مجلس افغانستان متوقف بودند با یک سرباز افغانی هم صحبت شدیم که او از شیعیان و هزاره های افغانستان بود. او گفت چندین سال در ایران بوده و در شهر شیراز مشغول به فعالیت بوده است ولی پس از مهیا شدن شرایط زندگی در دوران مجاهدین افغان به این کشور باز گشته و در رکاب احمد شاه مسعود با مبارزه با نیرو های خارجی پرداخته است.جالب اینکه یک سرباز دیگر نیز در مقابل هتل محل استقرار خبرنگاران با شکل و شمایل مشابه هم صحبت ما شد که او هم شیعه و هزاره بود که می گفت حتی در جنگ تحمیلی ایران و عراق حضور داشته است.

- منوچهر متکی پس از انجام دیدارهای مذکور ابتدا زمان کوتاهی درضیافت وزیر امورخارجه افغانستان شرکت کرده وسپس درضیافتی که درسفارت ایران درکابل برگزار شده بود به ایراد سخنانی پرداخت. درضیافت سفارت ایران تعدادی از وزرا و روسای جمهور سابق  افغانستان شرکت کرده بودند ولی از آنجایی که این ضیافت رسمی نبود خبرنگاران در آن حضور نیافتند.

- روز کاری کنفرانس کابل برای خبرنگاران از ساعت 5 صبح آغاز شد و این در حالی بود که خود کنفرانس ساعت 9 شروع به کار کرده بود. حداقل 5 ایستگاه نگهبانی و چندین گیت امنیتی خبرنگاران دارنده کارت ویژه اجلاس را تفتیش کرده وحتی کوچکترین شئ را از آنان می گرفتند.دوربین ها و لوازم ارسال خبر نیز از شب قبل از کنفرانس چک شده بود با این وجود خبرنگاران از سالنی غیر از سالن کنفرانس این نشست را پوشش دادند. قریب هزار نفر از خبرنگاران و تصویر برداران این کنفرانس را برای افکار عمومی تصویر کردند و این حجم استقبال برای افغان ها غیر مترقبه بود لذا نا هماهنگی هایی در جریان برگزاری دیده  شد ولی این نا هماهنگی ها با عذر خواهی مسئولین برگزاری سریعا رفع و یا به طریقی جبران می شد.

- یکی از ناهماهنگی های بسیار واضح در کنفرانس پرچم کشورها بود که در مقابل هیات ها قرار داشت برای مثال پرچم مقابل وزیر امور خارجه کشورمان متعلق به کشور کانادا بود که در جریان سخنرانی وزیر، مالکی سفیر ایران درافغانستان ابتدا روی این پرچم را برگرداند تا دیده نشود ولی به رغم این کار دوربین از زاویه ای فیلم می گرفت که باز هم پرچم  دریده می شد لذا در مرتبه دوم سفیر خود اقدام به برداشتن این پرچم از مقابل سفیر کرد.

- نکته قابل توجهی که برای همه خبرنگاران در این نشست مورد سوال بود اینکه چرا در چند سخنرانی اول اجلاس، تصویری از هیات ایرانی در این کنفرانس پخش نشد و وقتی دوربین به هیات ایرانی می رسید تصویر باز می گشت. پس از گذشت چندین سخنرانی به یک باره چند تصویر ازهیات ایرانی پخش شد که بنا به گفته یک عضوهیات این روند با تذکر هیات ایرانی تصحیح شده بود.

- سخنرانی منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان اما جریان کنفرانس را پس از سخنان کرزی ، خانم کلینتون و بان کی مون عوض کرد. وی که نخستین سخنرانی بود که به زبان رسمی خود به ایراد مواضع ایران می پرداخت خواستار ترجمه دقیق کلمات خود شد و در حضور خارجی ها از خارجی ها انتقاد صریحی کرد. در جریان این سخنان رئیس جلسه که وزیر افغانی بود خواست که به دلیل کوتاهی وقت و همچنین غیر مرتبط بودن طرح مباحثی مثل عملیات تروریستی زاهدان سخنان متکی سریع تر پایان یابد ولی وزیر امور خارجه سخنان خود را به تمام و کمال بیان کرد و پس از اتمام سخنانش حرکتی در کنفرانس و خبرنگاران افتاد.

- سخنان منوچهر متکی برای خبرنگاران بسیارجالب بود زیرا مسائلی را بازگو می کرد که واقعیات افغانستان بود ولی هیچ کس توان گفتنش را نداشت. این گفته نه از سوی یک خبرنگار ایرانی بلکه از یک مسئول ریاست جمهوری افغانستان است. حتی خبرنگار افغانی شبکه انگلیسی نیز سخنان متکی را به رغم تندی به حق دانست و گفت افغانستان درد خارجی دارد نه داخلی. به هر تقدیر از بر آوردی که خبرنگار مهر از سخنان منوچهر متکی در میان خبرنگاران داشت، اغلب رسانه های داخلی افغانستان موافق و خرسند از طرح این مباحث بودند و رسانه های خارجی نیز اگر خبرنگار افغانی داشتند موافق و سیاست یک بام و دوهوا را در پیش گرفتند. اما خبرنگاران غیرافغانی رسانه های خارجی درفضایی غیر از واقعی به حاشیه پردازی درباره سخنان وی اقدام کردند.

- متکی قبل از اتمام اجلاس جلسه را ترک کرد ولی به محض ورود به راهرو با دعوت های مکرری برای دیدار مواجه شده بود ازجمله این دعوتها می توان به درخواست دیدار بان کی مون اشاره کرد که از سوی نماینده این سازمان درافغانستان به مسئولین سفارت رسیده بود.لذا طیف جدیدی از دیدارها درحاشیه اجلاس و درمحل وزارت خارجه افغانستان  آغاز شد که از آن جمله می توان به گفتگو با وزیر امور خارجه بلغارستان ،ژاپن ،ایتالیا و .... اشاره کرد که برخی از آنها رسمی و رسانه ای شد. 

- وزیر خارجه کشورمان در آستانه پرواز به مقصد ایران با کارکنان وزارت خارجه نیز دیدار کوتاهی کرد و سوار هواپیمای کوچکی شد و کابل را ترک کرد ولی پس از رفتن وی خبرنگاران هیات ایرانی حدود 60 ساعت دیگر در افغانستان ماندند تا برخی دیگر از وجوه زندگی در این کشور را دریابند. حاشیه های این قسمت از سفر خبرنگاران به افغانستان را به زودی می توانید در خروجی خبرگزاری مهر ملاحظه فرمائید.
[ یکشنبه 89/5/3 ] [ 12:7 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
رئیس ستاد مدیریت حمل ‌و نقل و سوخت با اشاره به تاکید مجلس بر روی بنزین تک نرخی، از پیشنهاد عرضه بنزین 400 تومانی پس از هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: ذخیره بنزین کارتهای سوخت پس از هدفمندی یارانه کماکان با نرخ یارانه ای عرضه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رویانیان در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت قیمت بنزین پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با بیان اینکه تصمیم نهایی برای تعیین قیمت بنزین در کارگروه طرح تحول اقتصادی گرفته خواهد شد، گفت: تاکنون نمایندگان مجلس بر تک ‌نرخی بودن بنزین تاکید کرده اند اما تصمیم ‌گیری بر روی قیمت این فرآورده نفتی باقی مانده است.

وی با بیان اینکه تاکنون گزینه‌های مختلفی برای تعیین قیمت بنزین ارائه شده است، تصریح کرد: مناسب ترین قیمت برای عرضه بنزین در نیمه دوم سالجاری انتخاب و اجرایی خواهد شد.

رئیس ستاد مدیریت حمل ‌و نقل و سوخت با تاکید بر اینکه تلاش دولت آن است که قیمت بنزین در سال اول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها خیلی افزایش نیابد، اظهار داشت: از بین گزینه‌ها مطرح شده گزینه قیمت نیمه ‌یارانه‌ای به واقعیت نزدیک‌تر به نظر می رسد و از این رو یکی از قیمتهای پیشنهادی برای بنزین نیمه‌ یارانه‌ای 400 تومان است.

رویانیان با اشاره به اینکه قیمت بنزین در سال اول اجرای قانون هدفمندی یارانه بیش از 400 تومان هم می تواند باشد، در خصوص موجودی بنزین کارتهای هوشمند سوخت پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، توضیح داد: بنزین موجود در کارتهای سوخت پس از هدفمندی یارانه‌ها حفظ  می شود.

وی با تاکید بر اینکه بنزین ذخیره شده در کارتهای سوخت پس از اجرای قانون هدفمندی هم کماکان با قیمت یارانه ای عرضه خواهد شد، بیان کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین راهکارهای کنترل مصرف انرژی در کشور استفاده از مدیریت قیمتی است.
[ یکشنبه 89/5/3 ] [ 12:6 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
به گزارش پارسینه به نقل از هفته نامه محلی نگین زاگرس، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان لرستان ضمن محکومیت تحقیر قوم لر در سریال «فاصله‌ها» از رئیس جمهور و رئیس قوم قضائیه می‌خواهد که بدون فوت وقت به پخش توهین آمیز این سریال خاتمه دهند.

سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان لرستان در اعتراض به تحقیر قوم لر در سریال «فاصله‌ها» با صدور بیانیه‌ای اعتراض آمیز عنوان کرد: رسانه‌ی ملی که باید مدافع و بلندگوی وحدت ملی باشد با نفوذ افراد مسئله‌دار، پرچمدار حرکت ضدانقلابی تفرقه شده است.

در بخش‌های از این بیانیه که در هقته نامه محلی نگین زاگرس هم چاپ شده، آمده است:

در حالی که مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان تاکید بسیار زیادی بر ایجاد وحدت و همبستگی ملی بین آحاد ملت ایران اسلامی داشته‌اند و در زمانی که تهدید عمده نظام اسلامی به تشخیص تمام کارشناسان سیاسی و امنیتی، تحریک اقوام ایرانی به جدایی و افتراق از هم و فراهم کردن حضور بیگانگان در امور داخلی کشورمان است، متاسفانه شاهدیک که یکی از متدین‌ترین، اصیل‌ترین، ولایی‌ترین و انقلابی‌ترین اقوام ایران اسلامی به طور مشکوک و هدفدار در رسانه‌ی ملی آن هم در سریالی به نام فاصله‌ها مورد توهین و حقارت قرار می‌گیرد.

در این بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های لرستان با تاکید بر این که قوم لر امروز منحصر به استان لرستان نبوده، بلکه شامل بخش اعظمی از استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، همدان و . .. می‌باشد که نماد اصلی این قوم در استان لرستان با قریب به 6200 شهید در دوران دفاع مقدس و وجود علمای بزرگی نظیر آیت الله بروجردی تبلور یافته است عنوان شده است:

این اولین باری نیست که که نقش‌های سبک و تحقیر کننده در رسانه‌ی ملی به لرها داده می‌شود، ولی این بار در حد بالاتری کارگردان نفوذی این سریال به تحریک احساسات این قوم شرافتمند پرداخته است.

در این بیانیه خطاب به مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران آمده است: از مسئولان می‌پرسیم که گناه قوم لر چیست که باید این چنین مضحکه سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی قرار گیرد، قومی که تا به حال کوچکترین هزینه‌ای را بر نظام ولایی ایران اسلامی تحمیل نکرده و با تمام وجود محدودیت‌ها، هیچ منتی را بر جمهوری اسلامی نداشته است.

در پایان این بیاینه آمده است: بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان لرستان ضمن محکومیت تحقیر قوم لر در سریال «فاصله‌ها» از رئیس جمهور و رئیس قوم قضائیه می‌خواهد که بدون فوت وقت به پخش توهین آمیز این سریال خاتمه داده و مسببان آن را به سبب ایجاد اختلاف بین قومیت‌ها و اهانت به قوم سلحشور لر مورد تعقیب قرار دهند و در صورت تکرار این گونه اعمال سخیف از طرف رسانه‌ی ملی مطمئن باشند علاوه بر عذاب الهی، مسئولان و مردم ولایتمدار این دیار ساکت نخواهند نشست و حق پیگیری را برای خود محفوظ می‌دارند.

همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خرم‌آباد نیز در اعتراض به تحقیر قوم لر در سریال فاصله‌ها ضمن صدور بیانیه‌ای اعتراض آمیز خواستار جلوگیری از پخش این سریال و برخورد با عوامل د دست اندرکاران این سریال شده است.

نقش «یاور» در سریال «فاصله‌ها» که نشان دهنده‌ی فردی لرزبان است در بخش‌های مختلف سریال با تمسخر لهجه‌ی لری و ترانه‌های زیبا و کهن این سرزمین موجب جریحه‌دار شدن احساسات مردم لرستان شده است.

روند نارضایتی از تمسخر قوم لر در سریال‌های تلویزیونی مختلف در سال‌های اخیر به گونه‌ای است که همواره از سوی مردمان این دیار ولایتمدار نارضایتی از این موضوع را می‌توان مشاهده کرد، به طوری که در سال‌های اخیر افراد مختلفی خواستار توجه ویژه رئیس سازمان صدا و سیما در این زمینه شده‌اند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد این روند بی‌توجهی که در سریال اخیر تولید شده در این سازمان نیز استمرار یافته است موجب چالش جدیدی در این زمینه در اذهان مردم لر زبان شود.

این در حالی است که در سال‌های اخیر نیز صیدجعفر فلاحی یکی از سینماگران لرستانی در نامه‌ای که اصل آن بر روی خروجی سایت‌ها قرار داده شد به این موضوع اعتراض کرده است.

[ یکشنبه 89/5/3 ] [ 12:5 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
نمی دانم از درد تنهایی و بی محبتی فرزندانم بنالم یا از بلایی که جوانی از خدا بی خبر به سرم آورد و دلم را شکست. وقتی یادم می آید چه شب هایی تا صبح برای تامین زندگی ام بیدارخوابی کشیدم و لقمه از دهان خودم دریغ کردم و به دهان فرزندانم گذاشتم و با هزار امید و آرزو آن ها را به دانشگاه فرستادم تا برای خودشان کسی بشوند اشکم درمی آ ید. نمی دانم کجای کارم ایراد داشت که در ایام پیری این قدر بی کس و غریب مانده ام. پیرمرد بازنشسته در دایره اجتماعی کلانتری جهاد مشهد افزود: با تلاش شبانه روزی همه بچه هایم را راهی خانه بخت کردم و تازه می خواستم در کنار همسرم دوران پیری را سپری کنم که او مرا تنها گذاشت و به علت بیماری ناگهانی فوت کرد. الان ? سال از مرگ همسرم می گذرد و فرزندانم آن قدر درگیر زندگی خودشان هستند که یادشان هم نمی آید پدر پیری دارند. من هم به خاطر این که اسباب زحمت کسی نباشم به خانه شان نمی روم و با تنهایی خودم روز و شب های دلگیر و غم باری را سر می کنم. از حدود یک ماه قبل تصمیم گرفتم اگر فرد مناسبی پیدا کردم برای ازدواج اقدام کنم. در حالی که این مسئله فکرم را مشغول کرده بود روز گذشته به بانک رفتم اما مثل همیشه برای کار با دستگاه عابربانک به مشکل برخورد کردم. در این لحظه پسر جوانی که همان نزدیکی ایستاده بود به کمکم آمد و مبلغ ??? هزار تومان از حساب بانکی ام برداشت کردم. من از پسر جوان تشکر کردم و به راه افتادم اما چند دقیقه بعد او با خودرو شخصی اش در کنارم توقف کرد و گفت: پدرجان، هوا گرم است بفرمایید سوار شوید و تا جایی که هم مسیر هستیم شما را می رسانم. با خوشحالی سوار خودرو شدم و در طول مسیر سفره دلم را برای پسر غریبه باز کردم و حتی گفتم اگر زن خوبی پیدا کنم قصد تجدیدفراش دارم. در این لحظه او خندید و در جوابم گفت: اگر مایل هستید با خاله ام که همسرش را در حادثه تصادف از دست داده، آشنا شوید. او الان در پارک کوهسنگی منتظرم است و می توانید همدیگر را ببینید، نگران نباشید خودم واسطه ازدواج تان خواهم شد. پیرمرد افزود: پسر جوان با این حیله مرا همراه خود به پارک کوهسنگی برد و زمانی که می خواستیم از خودرو پیاده شویم گفت: ببخشید، چون کت شما خیلی رنگ و رو رفته است و شما را پیر نشان می دهد بهتر است آن را دربیاورید و داخل خودرو بگذارید. من به حرف پسر جوان گوش کردم و ما با هم از خودرو پیاده شدیم. داخل یکی از راهروهای پارک، پسر جوان ناگهان ایستاد و گفت: همان خانمی که روی صندلی نشسته، خاله ام است. شما از مقابل او رد شوید و با چشم خریداری نگاه کنید اگر پسند کردید مرا صدا بزنید تا باب گفت وگو را باز کنیم. سرم را با خوشحالی تکان دادم و به راه افتادم اما خانمی که روی صندلی نشسته بود حدود ?? سال سن داشت و در همین لحظه شوهر و فرزندانش آمدند و در کنار او نشستند. من با تعجب برگشتم تا به پسر جوان بگویم شاید اشتباه کرده است، ولی اثری از او نبود. متاسفانه جوان شیاد با این حیله کت مرا در حالی که ??? هزار تومان وجه نقد و کارت عابربانک داخل آن بود به سرقت برد و تا صبح امروز که موضوع را به پلیس اطلاع دادم ??? هزار تومان دیگر نیز از حسابم برداشت کرده است. این است عاقبت اعتماد بی جا به فردی ناشناس.
 

[ یکشنبه 89/5/3 ] [ 12:5 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 108
بازدید دیروز: 133
کل بازدیدها: 1617898