سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی جوانان برکنار شد.

به گزارش خبرنگار «تابناک» دکتر محمود احمدی نژاد در جلسه امروز هیئت دولت در پی انتقاد مهرداد بذرپاش از برخی دخالت های اسفندیار رحیم مشایی در امور سازمان ملی جوانان دستور به برکناری وی داده است.

برخی منابع خبری فرحناز ترکستانی معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت را به عنوان یکی از گزینه های جایگزین بذرپاش معرفی کرده اند. وی خواهر زن حمید بقایی مسئول سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

گفتنی است حکم رسمی این برکناری تاکنون منتشر نشده است

[ دوشنبه 89/9/29 ] [ 9:14 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
در حالی که هنوز مشاجرات درباره شیوه برکناری متکی در محافل خبری و حتی در میان مردم ادامه دارد و افکار عمومی به نحوه برکناری و خارج از عرف منوچهر متکی واکنش نشان می دهند و آن را نوعی خلع سلاح کردن مأمور اعزامی کشور و بی اعتبار کردن فرستاده رسمی جمهوری اسلامی در مقابل طرف خارجی قلمداد می کنند، اخبار رسیده حاکی از آن است که مقامات سنگال نیز به این کار رئیس جمهور ایران واکنش نشان داده و خواهان عذرخواهی رسمی ایران از این کشور شده اند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، ظاهرا سفارت سنگال در تهران، پیغام تهدیدآمیزی به وزارت خارجه فرستاده و در آن، خواهان عذرخواهی رسمی مقامات ایران از این حادثه شده اند.

بنا بر این گزارش، مقامات سنگال همچنین به این خواسته بسنده نکرده و تهدید کرده اند که اگر به صورت رسمی از این کشور عذرخواهی نشود، سفارت خود را در تهران تعطیل خواهند کرد.

این در حالی است که در چند روز گذشته، برخی از سایت های خبری نیز گزارش هایی را منتشر کرده بودند، مبنی بر اینکه نزدیک بیست کشور آفریقایی در واکنش به تحقق نیافتن وعده های احمدی نژاد که در سفر به این کشورها قول انجام آنها را داده بود، تهدید کرده اند که سفارتخانه های خود را در تهران تعطیل خواهند کرد.

به نظر می رسد، فارغ از موفق بودن یا نبودن متکی در زمان مسئولیتش ـ که محل بحث است ـ نوع رفتار رئیس جمهور در برکناری وی، نه تنها واکنش هایی را در درون برانگیخته است و افکار عمومی داخلی این شیوه برکناری مامور در حال انجام ماموریت را نوعی بی اخلاقی و بی اعتبار جلوه دادن فرستادگان کشور تلقی می کنند، بلکه واکنش کشوری چون سنگال را نیز برانگیخته است تا جایی که این کشور ایران را تهدید به تعطیلی سفارتخانه خود در تهران و یا احیانا قطع رابطه با کشورمان می کند.

بنابراین، لازم است مقامات در بهره گیری از حقوق قانونی خود، مصالح کشور را در نظر بگیرند و امورات کشور را در حوزه روابط و خوشایند و بدآیند شخصی تعریف نکنند و با ملاحظه جمیع جهات درباره همکاران خود و ادامه همکاری یا عدم ادامه همکاری با آنان تصمیم بگیرند.

اینکه تصمیم یکی از مقامات در استفاده از نیرویی یا استفاده نکردن از آن، به گونه ای صورت بگیرد که از یک سو باعث بی اعتباری فرستادگان و دیپلمات های ایرانی در خارج از کشور شود و از سوی دیگر، کشور های مقابل را به گونه ای گستاخ کند که دخالت در امور داخلی ایران را به اذهان متبادر کند، از مواردی است که نه تنها بی سابقه بوده، بلکه ممکن است تنها در شرایط فوق العاده در یک کشور رخ دهد.

[ دوشنبه 89/9/29 ] [ 9:13 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
عطارزاده گفت: هیچگونه آبونمان یا تبصره‌های دیگر به قبوض آب اضافه نخواهد شد و از این پس فقط آب‌بها و مالیات بر ارزش افزوده در قبوض محاسبه و دریافت می‌شود.
معاون وزیر نیرو از آغاز محاسبه آب بها با نرخ جدید از دیروز خبر داد و با بیان اینکه قیمت جدید آب شرب خانگی در 10 پله مصرف تعیین شده گفت: قیمت آب مشترکین شهری که مصرف آب آنها ماهانه زیر 30 متر مکعب باشد، کمتر از 3 هزار تومان افزایش خواهد داشت.

محمد رضا عطارزاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: در هدفمندی یارانه ها قیمت آب خانگی در شهرها در 10 طبقه مصرف تعیین شده که متوسط آن برای هر متر مکعب 250 تومان است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: قیمت آب شرب خانگی در 10 طبقه از صفر تا 5 متر مکعب، از 5 تا 10 متر مکعب، از 10 تا 15 متر مکعب، 15 تا 20 متر مکعب، 20 تا 25 متر مکعب، 25 تا 30 متر مکعب، 30 تا 35 متر مکعب، 35 تا 40 متر مکعب، 40 تا 50 متر مکعب و طبقه دهم بالاتر از 50 متر مکعب قرار دارد.

عطارزاده گفت: قیمت آب 85 درصد مصرف‌کنندگان آب شهری زیر 3 هزار تومان در ماه افزایش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا قبوض آب نیز ماهانه صادر خواهد شد، گفت: هنوز معلوم نیست. در صورت توانمندی این کار انجام خواهد شد و هرچه مصرف‌کنندگان فاصله مصرف را کم کنند به سرعت به مصرف‌کنندگان در پلکان پایینی خود قرار می‌گیرند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آب‌ و فاضلاب تأکید کرد: مصرف‌کنندگانی که ماهانه مصرف آب آنها زیر 30 متر مکعب باشد قبوض آب آنها زیر 3 هزار تومان در ماه افزایش خواهد داشت.

*محاسبات آب‌بها از دیروز

عطارزاده با بیان اینکه مصوبه جدید آب توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده، تصریح کرد: از همین دیروز محاسبات آب‌بها بر مبنای این مصوبه جدید شروع خواهد شد.

وی ادامه داد:همچنین قیمت آب روستایی 30 درصد آب شهرستان مرکزی هر روستا است.
وی ادامه داد: سه شاخص ضریب استحصال‌، ضریب کیفیت و ضریب آمایش جغرافیایی در تعیین نهایی شهرها اثرگذار است که یا منفی و یا مثبت می‌کنند.

*آبونمان در قبوض حذف شد

عطارزاده گفت: هیچگونه آبونمان یا تبصره‌های دیگر به قبوض آب اضافه نخواهد شد و از این پس فقط آب‌بها و مالیات بر ارزش افزوده در قبوض محاسبه و دریافت می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آب و فاضلاب گفت: تبصره 3 نیز (این تبصره 3 برای توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبکه های آب شهری و تاسیسات آب دریافت می شد) که در حدود 7 تا 8 استان بر روی قبوض آب اعمال می‌شد در هدفمندی یارانه‌ها حذف شد.

وی ادامه داد:جزئیات پله‌های تعریف شده برای مصرف آب شهری در بخش خانگی به گونه ای است که به ازای مصرف تا 5 متر مکعب قیمت آب معادل 107 تومان؛ 5 تا 10 متر مکعب 130 تومان؛ 10 تا 15 متر مکعب 142 تومان؛ 15 تا 20 متر مکعب 165 تومان؛ 20 تا 25 متر مکعب 192 تومان؛ 25 تا 30 متر مکعب 232 تومان؛ 30 تا 35 متر مکعب 294 تومان؛ 35 تا 40 متر مکعب 368 تومان؛ 40 تا 50 متر مکعب 470 تومان و برای بالاتر از 50 متر مکعب نیز معادل 850 تومان از مشترکان بخش خانگی شهرها دریافت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، براین اساس، تعرفه جدید آب در بخش صنعت 400 تومان، بخش تجاری 692 تومان و بخش عمومی و اداری 540 تومان تعیین شده است.

از سوی دیگر، قیمت آب بخش‌های آموزشی و اماکن مذهبی معادل 200 تومان، آزاد و بنایی 750 تومان و سایر مصارف معادل 100 تومان در هر متر مکعب تعیین شده است.

در بخش دیگری از تعرفه‌های تصویب شده برای بخش آب، جزئیات تعرفه‌های آب روستایی به گونه‌ای تنظیم شده که قیمت جدید آب روستایی در بخش خانگی معادل 95 تومان به ازای هر متر مکعب شده است.

[ دوشنبه 89/9/29 ] [ 9:12 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
دانشمندان از مدت‌ها پیش می‌دانستند که رعد و برق ممکن است اشعه ایکس ازخود ساطع کند؛ اما این اولین باری است که از این منظره عکس گرفته شده ‌است.
نخستین تصاویر از اشعه ایکس صاعقه (رعد و برق) توسط استاد فیزیک موسسه فناوری فلوریدا به ثبت رسید .

به گزارش ایسنا دانشمندان از مدت‌ها پیش می‌دانستند که رعد و برق ممکن است اشعه ایکس ازخود ساطع کند؛ اما این اولین باری است که از این منظره عکس گرفته شده ‌است.

این تصویر می‌تواند به دانشمندان کمک کند که از علل ایجاد رعد و بر ق آگاه شده و وضعیت آن را پیش‌بینی کنند.

این تصویر توسط یک دوربین بسیار بزرگ مجهز به 30 آشکارساز تابشی همراه با نرم‌افزار که ولتاژهای اندازه‌گیری را به تصویر تبدیل می‌کند گرفته شده است.

رعد و برق هنگامی رخ می‌دهد که یک بار منفی درون یک ابر ایجاد و سپس به سمت پایین آزاد و با یک بار مثبت متصل می‌شود.

ژوزف داویر، در ماه ژانویه و اوت، تصاویر را با همکاری تیم دانشگاه فلوریدا در مرکز بین‌المللی تحقیقات و آزمایش صاعقه به دست آورد.




[ دوشنبه 89/9/29 ] [ 9:11 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
اکنون بسیاری از کارشناسان محیط زیست نگرانند که بعضی از جمعیتهای این گاو میش ها به دلیل تغییرات آب و هوایی جدید و گرمای جهانی در معرض تهدید قرار گیرند.
زیست شناسان هشدار دادند آخرین جانور بازمانده عصر یخبندان که نوعی گاو میش ساکن اقیانوس منجمد شمالی است به دلیل گرمای جهانی در معرض نابودی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در عصر یخبندان در حدود 10 هزار سال قبل که انسان عصر حجر را طی می کرد ماموتها، ببرهای دندان شمشیری و خرسهای غارنشین زندگی می کردند. تمام این حیوانات به دلیل سرمای طاقت فرسای این عصر منقرض شدند و تنها یک جانور توانست زنده بماند: گاو میش شمالی.



در سال 2006 یک زیست شناس به نام "ژول برگر" برای کشف اینکه گاو میشهای شمالی چگونه با تغییرات محیط زیست خود در قطب شمال روبه رو می شوند بودجه از انجمن "نشنال جغرافی" دریافت کرد.



در عصر یخبندان گاو میش های شمالی با نام علمی Ovibos moschatus موفق شدند با وجود تغییرات آب و هوایی، شکار توسط انسان و کمبود غذا زنده بمانند اما این گونه جانوری به طور کامل در طول زمان در مناطق جنوبی آسیا و اروپا نابود شد و تنها تعداد کمی از آنها در شمالی ترین نقاط آمریکا، گرینلند و تعداد کمی نیز در سیبری و اسکاندیناوی باقی ماندند.



اکنون بسیاری از کارشناسان محیط زیست نگرانند که بعضی از جمعیتهای این گاو میش ها به دلیل تغییرات آب و هوایی جدید و گرمای جهانی در معرض تهدید قرار گیرند.

در حقیقت، یک پاییز گرم می تواند موجب بیمار شدن این حیوانات شود و همچنین محل سکونت آنها را برای زندگی در شرایط نامناسب قرار دهد.

تمام این مشکلات به شدت بر روی توانایی تولید مثل و در نتیجه بقای جمعیت آنها اثر می گذارند.

یک گاو میش شمالی نر بزرگسال حدود 4 فوت (2/1 متر) قد و بین 600 تا 700 پوند (272 تا 317 کیلوگرم) وزن دارد.

براساس گزارش نشنال جغرافی، بین سالهای 2008 تا 2010 "ژول برگر" و همکارانش بر روی گردن 60 گاو میش شمالی ماده بزرگسال گردبند ردیاب رادیویی نصب کردند و به این ترتیب موفق شدند هم از راه زمین و هم از طریق ماهواره بر روی این حیوانات نظارت کنند.

اولین بررسیها نشان داد که فاصله متوسط مسیری که گاو میشهای ماده منطقه "کیپ کروسنسترن" کانادا در هر ساعت می پیمودند حدود 107 متر (حدود 2 کیلومتر در روز) بود. درحالی که گاو میشهای ماده "برینگ" 7 برابر کمتر جابجا شده و با طی تنها 14 متر بر ساعت، در هر روز 300 متر حرکت می کردند.

این حیوانات می توانند در دمای 28 درجه سانتیگراد زیر صفر به حیات خود ادامه دهند. درحال حاضر تنها حدود 100 هزار نمونه از این گونه باقی مانده اند و تغییر شرایط اقلیمی در محل سکونت آنها می تواند منجر به نابودی این جانور ماقبل تاریخ شود.

[ دوشنبه 89/9/29 ] [ 9:9 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]




[ دوشنبه 89/9/29 ] [ 9:7 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
شیب افزایش قیمت آب، برق و گاز ملایم است


احمدی‌نژاد با اشاره به این که پس از تکمیل مرحله اول ما اشکالات و ضعف‌ها را جمع می‌کنیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم، افزود: همه ما تحت حاکمیت خدا هستیم و کسی نمی‌تواند در برود. هر کاری کنیم و از هر دستی بدهیم از آن دست می‌گیریم. این سنت خداست. باید نسبت به همدیگر با محبت و لطف و عاشقانه زندگی کنیم و مراعات همدیگر را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله این طرح با مشارکت و همراهی هم جلو خواهد رفت. اما باید توجه داشت که ستاد در اطلاعیه‌هایی قیمت‌های جدید کالاهای مختلف را اعلام می‌کند.

رییس‌جمهور با بیان این که شیبی که برای آب، برق و گاز در این طرح در نظر گرفته‌ایم ملایم است، گفت: این سه کالا تقریبا در همه جا وجود دارد که با شیب ملایم و پلکانی دیده شده است یعنی آن‌هایی که مصرف‌شان پایین است قیمتش ارزان است و هر چه مصرف بالا می‌رود مابه‌التفاوت اضافه می‌شود؛ یعنی قیمت پلکانی بالا می‌رود.

احمدی‌نژاد یادآور شد: در روستاهایی که از نفت سفید و کپسول‌های گاز استفاده می‌کنند پیش‌بینی کرده‌ایم تا زمانی که قیمت به‌طور کامل آزاد نشود قیمت کوپنی گذاشته‌ایم چرا که ما در شهر گاز داریم اما در برخی روستاها گاز ندارند؛ بنابراین به اندازه، نفت و گاز در اختیارشان قرار می‌دهیم.

او با بیان این که همه اقشار و تمام جهات در اجرای این قانون دیده شده‌اند، افزود: مقداری نفت و گاز در اختیار فرمانداران و استانداری‌ها برای مواقع اضطراری قرار داده شده است بنابراین همه جهات را دیده‌ایم که ان‌شاءالله این طرح به خوبی اجرا خواهد شد.

وی با تشکر از ملت ایران گفت: ملت ایران بسیار عالمانه کار کرده‌اند و ما پرحجم‌ترین بخش این قانون را تا حالا انجام داده‌ایم. مردم ما متین و زیبا عمل کردند و کار روان انجام شد.

احمدی‌نژاد هم‌چنین از کسانی که اسم نوشتند و حساب باز کردند و هم‌چنین از کسانی که اسم ننوشتند که به گفته وی نزدیک به دو دهک و حدود 19 میلیون نفر هستند، تشکر کرد و گفت: این کار بسیار زیبا و نشان‌دهنده فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ماست. هم‌چنین از آن‌هایی که از این به بعد انصراف می‌دهند و عده‌ای که تاکنون انصراف داده‌اند نیز تشکر می‌کنیم.

رییس‌جمهور از کشاورزان، دامداران، کارگران و صنعتگران، کسبه و بازاریان، فرهنگیان، دانشگاهیان، دانش‌آموزان و دانشجویان و مجموعه سیستم حمل و نقل و رانندگان برای همراهی و مشارکت در اجرای این قانون قدردانی کرد.

وی هم‌چنین با تشکر از رسانه ملی، گفت: انصافا رسانه ملی خوب و هوشمندانه کار کرد و از این به بعد نیز کارش بیش‌تر می‌شود. مردم برای اصلاح رفتارها نیازمند اطلاع‌رسانی درست هستند که ان‌شاءالله این کار با همراهی رسانه‌ها و رسانه ملی انجام خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: از سایر رسانه‌ها که ما را همراهی کرده‌اند و از سایر رسانه‌ها که از این به بعد ما را همراهی می‌کنند و هم‌چنین از همکاران خودم که با عشق و امید کار کرده‌اند نیز تشکر می‌کنم.

احمدی‌نژاد از خداوند برکت مضاعف به همت، هوشمندی و ایمان ملت ایران را خواستار شد و از حمایت قاطع مقام معظم رهبری و توصیه‌های ایشان به مجلس در این ارتباط تقدیر و تشکر کرد.

وی یادآور شد: از نمایندگان مجلس نیز که خوب همراهی کردند با این که تجربه نویی است و بدین شکل برای اولین‌بار در دنیا اجرا می‌شود تشکر کرد که در شهرها و روستاها برای مردم صحبت کردند و از این به بعد نیز در قانون بودجه و سایر طرح‌های اساسی دولت را همراهی می‌کنند.

اصلاح سیستم بانکی و مالیاتی و ایجاد اشتغال برای جوانان از سال آینده در دستور کار دولت است


رییس‌جمهور از تلاش دولت برای اصلاح سیستم بانکی، سیستم مالیاتی و ایجاد اشتغال برای جوانان در سال آینده خبر داد و گفت: به مردم عرض می‌کنم که تا قبل از پایان دولت دهم، یارانه‌ها هدفمند، مشکل مسکن حل، مشکل اشتغال حل و سیستم بانکی، مالیات و گمرک کشور اصلاح خواهد شد.

احمدی‌نژاد با بیان این که دولت بر روی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها وقت زیادی گذاشت، افزود: ان‌شاءالله از ابتدای سال آینده دولت توان و نیروی خود را در سه بخش متمرکز می‌کند که این بخش‌ها عبارتند از اصلاح سیستم بانکی، اصلاح سیستم مالیاتی و ایجاد اشتغال برای جوانان.

وی با اشاره به این که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اولین و مهم‌ترین گام بوده است، اظهار کرد: وقتی گام اول را برداریم، گام‌های بعدی راحت‌تر برداشته می‌شوند و ما از اول سال آینده گام‌های بعدی را آغاز خواهیم کرد. سنگین‌ترین مرحله همین بحث هدفمند کردن یارانه‌ها بود که تا قبل از پایان سال اجرا می‌شود و البته مبالغ مربوط به دو ماه به حساب مردم واریز شده است و آخر بهمن‌ماه نیز باز هم دو ماه بعدی را به حساب مردم واریز می‌کنیم و همین طور دو ماه، دو ماه پول‌ها را واریز خواهیم کرد.

امیدوارم در موضوع هسته‌یی به سمت تفاهم و همکاری برویم


به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور کشورمان در ابتدای این گفت‌وگوی رادیو و تلویزیونی با اشاره به تلاش‌های برخی کشورهای خارجی برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌یی ایران، گفت: وقت آن رسیده است که سیاست تقابل از جانب آن‌ها به سیاست تعامل تبدیل شود چرا که در صورت اتخاذ این مسیر، همه برنده خواهند بود.

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به برنامه هسته‌یی ایران، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات سیاست خارجی و بین‌الملل، موضوع هسته‌یی است و این مساله یک نماد و در واقع یک میعاد است.

وی افزود: موضوع هسته‌یی تقابلی بین نظام سلطه و سرمایه‌داری با اندیشه انسانی و توحیدی ملت‌ها بود که ایران در محور جبهه توحیدی قرار داشته و دارد و موضوع هسته‌یی بهانه‌ای بود که جلوی پیشرفت ملت ایران را بگیرند. بنابراین طی سال‌های اخیر تمام تلاش‌های غرب بر این بود که ایران هسته‌یی نشود ولی این طرح شکست خورد و ایران هسته‌یی شد و امروز ایران، هسته‌یی است.

احمدی‌نژاد با اشاره به این که غرب در برابر برنامه هسته‌یی ایران دو راه پیش‌روی خود دارد، تصریح کرد: راه اول ادامه سیاست‌های گذشته است که تا الان شکست خورده است و ادامه این سیاست‌ها قطعا منجر به شکست است. اولا آن‌ها نتوانستند جلوی هسته‌یی شدن ایران را بگیرند ولی ما پیروز شدیم و ایران هسته‌یی شد و این مساله تمام شد و حتی این مساله تبدیل به یک فرصت برای ما و در نتیجه پیشرفت ایران بیش‌تر شد.

رییس‌ قوه مجریه ادامه داد: راه دوم این است که تقابل به تعامل و همکاری تبدیل شود. ما از اول دنبال این راه بودیم و می‌گفتیم چرا تقابل کنیم؟ هم در زمینه هسته‌یی و هم در مسائل بین‌الملل با هم هم‌فکری کنیم و در موضوع هسته‌یی نیز می‌توانیم با هم همکاری کنیم.

او با اشاره به مذاکرات اخیر ژنو، اظهار کرد: مذاکرات ژنو مذاکرات خوبی بود و نماینده ایران حرف‌ها را درست، قاطع و به‌جا زد. من به دقت صورت مذاکرات را مطالعه کردم و نکات مثبت در آن دیدم. به نظر من وقت آن شده است که سیاست تقابل از جانب آن‌ها به سیاست تعامل تبدیل شود و این به نفع همه است؛ چرا که در این صورت دیگر بازنده و برنده‌ای نیست و همه پیروز هستند. پس چرا وارد عرصه‌ای شویم که هم بخواهیم حقی از ملت‌ها ضایع کنیم و هم پیروز شویم؟ این رفتار، رفتار قابل دفاعی نبود و محکوم بود.

احمدی‌نژاد با بیان این که بهترین راه برای همه، حرکت به سوی همکاری است، تصریح کرد: من رگه‌هایی را در مذاکرات اخیر دیدم و ما هم در همین راه حرکت می‌کنیم. امیدوارم در گفت‌وگوهای بعدی در استانبول، برزیل و تهران به چارچوبی برای همکاری برسیم و عدالت، قانون و حق هم همین است؛ چرا که بالاخره یک ملت باید بتوانند از حق خود استفاده کنند که استفاده هم کرد و خواهد کرد.

رییس‌جمهور تاکید کرد: استفاده از اهرم‌های غیرقانونی، اهرم شورای امنیت و اقتصاد کار درستی نیست، آن هم در برابر ملت بزرگی مثل ایران. من امیدوارم که به سمت تفاهم و همکاری برویم و ملت ایران از همکاری استقبال خواهد کرد. این انرژی که برای تقابل صرف کردند اگر برای همکاری صرف می‌کردند حتما سود بیش‌تری می‌بردند و امروز هم توصیه می‌کنم که به سمت تعامل بیایند و ما آماده هستیم که این روند به نفع همه تغییر کند.


[ یکشنبه 89/9/28 ] [ 11:19 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
رییس‌جمهور کشورمان اعلام کرد: بخش اصلی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از فردا (یک‌شنبه) اجرا می‌شود.

مردم برای دریافت پول‌هایی که به حساب‌شان واریز شده است عجله نکنند

به گزارش تابناک محمود احمدی‌نژاد شنبه شب در گفت‌وگوی مستقیم رادیو و تلویزیونی‌اش با مردم، اعلام کرد که بخش اصلی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از فردا اجرا خواهد شد.

رییس‌جمهور از مردم درخواست کرد که در دریافت پول‌هایی که به حساب‌شان واریز شده است عجله نکنند؛ چرا که برخی واحدهای اقتصادی برای مردم بسته‌های مناسبی در این زمینه در نظر گرفته‌اند.

شش دهک از روز اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها وضع‌شان بهتر می‌شود

احمدی‌نژاد درباره ابعاد گوناگون اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و تاثیرات آن گفت: اجرای این قانون از دو سه سال قبل شروع شده و به طور رسمی از امسال آغاز شد. این طرح بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین طرح اقتصادی کشور است. انرژی و ثروت کشور به مردم تعلق دارد و ما فکر می‌کنیم بهترین حالت برای مدیریت این ثروت ملی مشارکت مردم در مدیریت آن است.

وی با بیان این که یکی از بخش‌ها که یارانه زیادی را به خود اختصاص داده، بخش انرژی است، افزود: متاسفانه امروز انرژی به درستی استفاده نمی‌شود و آثار آن در اقتصاد، سازنده نیست. امروز نزدیک به 6/5 میلیون بشکه نفت و گاز در کشور تولید می‌شود. از این میزان دو میلیون و 300 هزار بشکه صادر و چهار میلیون و 200 بشکه در داخل مصرف می‌شود. امروز نفت بشکه‌ای 85 دلار است که اگر آن را در چهار میلیون و 200 هزار بشکه در سال ضرب کنیم مبلغی بیش از 120 هزار میلیارد تومان می‌شود که حدود چهار برابر متوسط مصرف در دنیاست.

رییس‌جمهور ادامه داد: این در حالی است که ما بیش از چهار برابر متوسط دنیا رفاه نداریم، بلکه رفاه ما معادل متوسط دنیاست. ما می‌گوییم این مبلغ باید در خدمت رفاه مردم باشد. در این میان چند اشکال وجود دارد؛ اول این که اسراف زیاد است و مصرف اضافی است. اشکال دوم این است که بهینه مصرف نمی‌کنیم. سومین اشکال این است که همین مقدار، عادلانه توزیع نمی‌شود یعنی توزیع رفاه، عادلانه نیست و این موجب به وجود آمدن فاصله طبقاتی می‌شود.

احمدی‌نژاد با طرح این سوال که "با اجرای قانون چه اتفاقی می‌افتد؟" اظهار کرد: ما می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که با یک چهارم مصرف به همین رفاه دست یابیم. من نمی‌گویم که سه چهارم صرفه‌جویی و بهینه‌سازی کنیم بلکه فقط یک چهارم صرفه‌جویی کنیم. وقتی همه رعایت کردند این 30 هزار میلیارد تومان به جیب مردم می‌رود.

او با اشاره به آمار و ارقامی برای توضیح بیش‌تر موضوع گفت: کل بودجه عمرانی ما در سال گذشته که در تاریخ کشور بی‌نظیر بوده، 20 هزار میلیارد تومان بوده است. اگر یک همت عمومی به خرج دهیم این بودجه 2/5 برابر می‌شود. اگر این 30 هزار میلیارد تومان را به بخش مسکن ببریم و یا وام با سود صفر درصد بدهیم یک میلیون و 400 هزار مسکن شهری ساخته می‌شود و دیگر کسی بدون مسکن نمی‌ماند و بافت فرسوده‌ای باقی نخواهد ماند. اگر همین یک سال مصرف را به بخش صنعت ببریم تمام پروژه‌های نیمه تمام کامل می‌شود.

رییس‌جمهور ادامه داد: در حال حاضر ساخت 12 هزار کیلومتر راه‌آهن در برنامه ماست؛ یعنی 25 درصد بیش از کل تاریخ راه‌آهن کشور که می‌توانیم با این میزان، ساخت راه‌آهن را تحقق بخشیم. علاوه بر این تمام آزادراه‌های کشور بیش از هفت هزار و 500 کیلومتر ساخته می‌شود.

احمدی‌نژاد با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در مورد اجرای این قانون (هدفمندسازی یارانه‌ها) اظهار کرد: در حال حاضر صداوسیما کارهای خوبی در این زمینه انجام می‌دهد و لازم است که این مطلب در دروس مدارس و دانشگاه‌ها نیز بیاید. با قدری همت می‌توان صرفه‌جویی کرد تا ایران پیشرفته‌ترین کشور دنیا شود.

او گفت: به خاطر اهمیت این طرح، دولت وقت زیادی صرف کرد و تمام توان کارشناسی کشور بسیج شد. ما تمام جهات و تاثیرات این طرح را در مسائل گوناگون پیش‌بینی کردیم و برنامه‌ریزی جامعی از سوی دولت صورت گرفت. از سوی دیگر برای این که این طرح، خوب و با کم‌ترین شوک و تنش آغاز شود گرچه همه با اجرای آن پیروز خواهند بود، کارهای اضافی نیز انجام دادیم از جمله این که یک ماه اضافه بنزین اعلام شد؛ برای شبکه حمل و نقل برون شهری نیز سوخت گازوییل تا حدود 10 روز با قیمت قبلی شارژ می‌شود، سهمیه جدید دو ماهه شارژ می‌شود و همه جایگاه‌ها نیز به سیستم کارت‌خوان مجهز شده‌اند به نحوی که می‌توان گفت برای اجرای این طرح سیستم‌های اداره کشور نیز متحول شده است.

رییس‌جمهور در مورد تدابیر دولت برای قیمت آب، برق و گاز نیز خاطرنشان کرد: قیمت آب، برق و گاز را پلکانی کردیم تا همه به صرفه‌جویی تشویق شوند.

احمدی‌نژاد با بیان این که دو ماه در حساب مردم پول است و دولت آماده باش است تا این طرح به زیبایی اجرا شده و شیرینی آن در کام مردم باقی بماند، ادامه داد: با محاسبات ما شش دهک از روز اول وضع‌شان بهتر می‌شود، دو دهک باید قدری صرفه‌جویی کنند و دو دهک دیگر بیش‌تر صرفه‌جویی کنند. زندگی مرفه و باز بدون کنترل خوب نیست.

وی با بیان این که با اصلاحات اساسی در اقتصاد، همه سود خواهند برد، اظهار کرد: با اجرای این طرح قیمت تمام شده صنعت می‌تواند با قیمت‌های جهانی رقابت کند. تاکنون قیمت انرژی کم بوده و بنابراین فکر و هوش ایرانی که می‌تواند فرصت انجام کارهای بزرگ بیاید، معطل مانده است. با اجرای این طرح رفتار اقتصادی متحول خواهد شد.

گام بعدی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سال بعد اجرا می‌شود

احمدی‌نژاد گفت: کسی که در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند دو سود می‌برد؛ اول آن که منابع در جیبش می‌ماند و هر چه صرفه‌جویی شده باشد را ما صادر می‌کنیم و پولش باز به جیب مردم بازمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور درباره مصارف دولتی و عمومی، اظهار کرد: برای مصارف دولت، ما نرخ‌ها را آزاد تعیین می‌کنیم و این نشان می‌دهد که ما بیش‌ترین فشار را خودمان تحمل می‌کنیم و کم‌ترین فشار را به مردم وارد می‌کنیم. اگر مردم در مصرف انرژی هر چه بیش‌تر صرفه‌جویی کنند ما بیش‌تر می‌توانیم صادر کنیم و منابع بیش‌تری را به مردم برمی‌گردانیم. ممکن است کسی بگوید پولش را می‌دهم و مصرف می‌کنم. این خوب نیست. آن چه او مصرف می‌کند دود می‌شود و می‌شود آلودگی تهران. در حالی که اگر صرفه‌جویی شود به نفع مردم خواهد بود.

او در بخش دیگری از سخنانش، گفت: این طرح به نفع مردم است. به همین دلیل همه مردم خواهان اجرای آن هستند؛ چرا که می‌فهمند منافع‌شان در اجرای این طرح است. حتی به ما فشار می‌آورند که اجرا کنیم و وقتی مردم اجرای این طرح را پذیرفته باشند تبعات منفی نخواهد داشت و یا تبعات آن به حداقل می‌رسد.

احمدی‌نژاد گفت: اجرای این طرح راهی است که ما شروع کرده‌ایم و با این اقدام گام آخر مرحله اول را برداشته‌ایم و وارد شرایط جدیدی می‌شویم.

وی گفت: ثروت ملی و اقتصاد باید توسط مردم اداره شود. تولیدکنندگی، مصرف‌کنندگی و مدیریت با خود مردم باید باشد. به عنوان مثال کشور ما کم آب است اما همین مقدار نزول باران را با راندمان یک سوم مصرف می‌کنیم در حالی که می‌توانیم با همین مقدار آب، تولید خود را سه برابر کنیم و این شدنی است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: اولین خواهش من از مردم این است که ما باید با هم باشیم، نسبت به هم دلسوز باشیم و با محبت رفتار کنیم. ما اعضای یک خانواده هستیم. باید با رحمت نسبت به هم برخورد کنیم تا رحمت خدا هم نازل شود. اگر مردم مراعات همدیگر را کنند خدا هم مراعات آن‌ها را خواهد کرد. خیلی بد است که کسی به فکر خود باشد و بدتر آن که کسی از خلاءها و تحولات سوءاستفاده کند. زیبایی زندگی به انباشتن نیست، به درست استفاده کردن است. زیباترین زندگی برای کسانی است که خود را فدای دیگران کنند. امام حسین (ع) بر همین مبناست که لذت‌بخش‌ترین زندگی را داشت.

احمدی‌نژاد افزود: باید مراعات همدیگر را بکنیم. چرا وقتی که سر و صدایی می‌شود دو ریال روی قیمت‌ها بگذاریم؟ اگر این کار را 75 میلیون آدم انجام دهد چه می‌شود و انعکاس آن در زندگی ما چیست؟

وی با اشاره به پولی که به حساب مردم واریز شده است، گفت: پولی که به حساب مردم ریخته شده است یک حساب ویژه است. این مملکت متعلق به امام زمان (عج) است و این پول هم بیت‌المال است و پول امام زمان (عج) است و با برکت است و زمینه رشد جامعه است. مراقب باشیم این را با پول‌های دیگر خراب نکنیم چون دیگر اثر خود را از دست می‌دهد. ما معتقد به برکت هستیم و برکت از عدالت می‌آید. این پول یک گام بلند در جهت عدالت است و مال مردم است و مردم آن را درست مصرف کنند. توصیه می‌کنم بلافاصله به بانک‌ها مراجعه نکنند. این طرح ادامه دارد و ده‌ها سال به فضل الهی تداوم خواهد داشت؛ طوری که کسی نتواند آن را لغو کند. مردم در برداشتن از این پول عجله نکنند. اگر آن را زود بردارند بازار به‌هم می‌ریزد. پول را نگه دارند. بخش صنعت و خدمات نیز بسته‌های خوبی برای مردم پیش‌بینی کرده‌اند. حتی برخی قیمت‌ها را می‌خواهند پایین بیاورند. در نتیجه در برداشتن از این پول مردم عجله نکنند به‌خصوص که از فردا اجرای این طرح شروع می‌شود.

وی افزود: مردم برای این پول برنامه‌ریزی کنند. گام‌های بعدی هم وجود دارد و حداقل به دو برابر خواهد رسید و پول خوبی است. البته گام بعدی سال بعد اجرا می‌شود. نمایندگان مجلس در اجرای این طرح با دولت خوب همراهی کردند و ان‌شاءالله سال آینده هم همکاری می‌کنند تا بتوانیم گام‌های بعدی را برداریم. اگر آن گونه که در نیت من قرار دارد اجرا شود پولی که به حساب مردم واریز خواهد شد بیش‌تر از این می‌شود.

برای هر نفر ماهانه چهار هزار تومان یارانه نان واریز می‌کنیم

احمدی‌نژاد با توصیه به مردم برای مدیریت کاهش مصرف با هم‌فکری اعضای خانواده، خاطرنشان کرد: انتظار داریم مردم منتظر باشند تا دو ماه بگذرد و قبض‌ها بیاید، بعد بر اساس آن با هم‌فکری اعضای خانواده برنامه‌ریزی کنند تا فرزندان نیز مدیریت اقتصادی را یاد بگیرند چرا که آن‌ها نیز فردا در یک بخش مدیر خواهند شد.

او هم‌چنین گفت: مردم توجه داشته باشند که ما واریز دوم را نیز در همین مرحله اول خواهیم داشت.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در مورد نان قصد داریم برای هر نفر چهار هزار تومان به ازای هر ماه واریز کنیم که این کار در همین هفت هشت روز آینده انجام خواهد شد. ما می‌خواهیم مردم نان خوب بخورند. ما الان بیش از چهار هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کنیم و بیش از همین مقدار نیز مردم برای خرید نان پول می‌دهند که اگر این دو مبلغ را روی هم بگذاریم مردم باید بهترین نان را بخورند و اتلاف نان از بین می‌رود و ما می‌توانیم گندم را صادر کنیم.

وی یادآور شد: توصیه می‌کنیم همان‌طور که مردم تاکنون به ما اعتماد کرده‌اند، ستادی در مرکز و در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها ایجاد شده که تنها به اطلاعیه‌های این ستاد توجه کنند.

احمدی‌نژاد با بیان این که عدالت در داخل و خارج مخالف دارد، افزود: می‌بینیم بعضی از این رسانه‌های بیگانه علیه این طرح سخنرانی می‌کنند، نمی‌خواهند ایران پیشرفت کند و الگو بشود، کشوری که در آن فقیر نباشد و همه شاد باشند و همه موفق باشند و این گام بلند در این جهت است.

او یادآور شد: ممکن است برخی فضاسازی کنند و مردم را نگران کنند و برخی نیز ممکن است متوجه نباشند و تحریک شوند و اقدامی در اقتصاد انجام دهند.

رییس قوه مجریه هم‌چنین درباره اقداماتی که در ارتباط با همکاری اصناف در اجرای این طرح صورت گرفته است، گفت: اصناف همکاری خوبی داشتند و ستادی درست کرده و آموزش داده و تشریح کرده‌اند و همراهی آن‌ها خوب بوده است. اصناف واحد نظارت تاسیس کردند و با واحد نظارت بازرگانی نیز مشارکت خوبی دارند؛ البته بهترین ناظر مردم هستند که باید اطلاع‌ دهند و ماموران ما حاضر می‌شوند. اگر مشکل ناشی از کمبود کالا باشد جبران می‌کنند یا رفتار نامناسب باشد با آن برخورد می‌کنند.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که "وظیفه رسانه‌ها برای اجرای موفق طرح هدفمندی یارانه‌ها چیست؟" تصریح کرد: به نظر من همه در این طرح مهم هستند. صنعتگران، کارگران، دامداران، کشاورزان، تجار، کسبه، معلمان، دانشگاهیان، اساتید، دانش‌آموزان، دانشجویان و اهالی رسانه. دنیا ما را نگاه می‌کند، ما ایرانی هستیم و با دیگران فرق می‌کنیم. تحولات ایران مورد توجه همه دنیاست. ما باید با مشارکت و همکاری هم فردا و آینده را بسازیم و باید از خود اثر زیبا، ماندگار و قابل دفاع به‌جا بگذاریم.

احمدی‌نژاد هم‌چنین با تقدیر از زحمات رانندگان و نقش آن‌ها در اجرای این طرح افزود: این طرح فرصتی ایجاد کرده که قدر کارها شناخته شود. یکی از پاک‌ترین و زحمت‌کش‌ترین اقشار جامعه ما راننده‌ها هستند که بخش مهمی از اقتصاد جامعه را اداره می‌کنند. اما باید ببینیم چگونه زندگی می‌کنند. بهترین زمان‌ها و استراحت خود را می‌گذارند. یک راننده 30، 40 سال بهترین وقت خود را برای این کار می‌گذارد، بنابراین رانندگان و عوامل حمل و نقل داخل و برون شهری، شبکه‌های خون‌رسانی کشور هستند و زحمت‌کش‌ترین اقشار جامعه که در سرما و گرما باید ساعت‌ها پشت فرمان بنشینند.

او خاطرنشان کرد: رانندگان داخل شهری نیز زحمات زیادی در ترافیک، گرما و سرما و خیابان‌های شلوغ متحمل می‌شوند و این کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است؛ البته بخش مهمی از خودروهای ما نیز باید در این طرح نوسازی شوند.

اگر کسی ‌اقدام نامناسبی کند انگیزه‌اش اقتصادی نیست

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر کسی در زمینه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ‌اقدام نامناسبی کند انگیزه او اقتصادی نیست؛ چرا که اگر اقتصادی باشد ما راه‌حل آن را پیش‌بینی کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد تاکید کرد: در قضیه هدفمند کردن یارانه‌ها از این به بعد هیچ مشکلی نیست که نتوانیم حل کنیم.

او با بیان این که هر جا مشکلی پیش آمد مردم به ما خبر دهند، اظهار کرد: گروه‌های تخصصی ما مشکل را حل می‌کنند و در این طرح مشکلی نیست که قابل حل نباشد. البته ما نمی‌گوییم که عالم دهر هستیم ولی به هر حال ما کشور بزرگی هستیم که 75 میلیون جمعیت داریم و اقتصاد بزرگی هستیم و ممکن است مشکلاتی هم پیش بیاید که آن‌ها را برطرف می‌کنیم.

احمدی‌نژاد با بیان این که کل دولت، استانداران، فرمانداران و مدیران پای کار هستند، افزود: راننده‌های ما همیشه نان حلال به خانه برده‌اند و من می‌خواهم از راننده‌ها خواهش کنم که ما می‌خواهیم در این طرح پیشگام اولیه همین راننده‌ها، اصناف و صنعتگران باشند. ما می‌خواهیم افتخاری برای همه ملت کسب کنیم که همه تا ابد به آن افتخار کنند و این به نام ملت ایران ثبت شود که طرحی که دیگران با اما و اگرها بخشی از مردم‌شان را از دست داده‌اند، اجرا شده است. با اجرا نشدن این طرح فقر در جامعه اضافه شده است و ما می‌خواهیم فقر و تورم ریشه‌کن و اقتصاد شکوفا شود و همبستگی و دلبستگی بیش‌تر شود.

وی ادامه داد: به رسانه‌ها و سیاسیون نیز می‌گویم که این طرح، طرح احمدی‌نژاد و این دولت و آن دولت نیست. بلکه این طرح مال همه این ملت و تاریخ این ملت است. پس کاری کنید که این طرح جلو برود چرا که همه در این طرح برنده هستند. ما می‌خواهیم که همه کمک کنند تا فضا آرام باشد تا اگر کسی پیشنهادی دارد بگوید چرا که فقط با ایراد گرفتن کار درست نمی‌شود.

رییس‌جمهور برای نمونه به مساله آلودگی اخیر هوای تهران اشاره کرد و گفت: بیست و چند روز هوای تهران به‌طور بی‌سابقه‌یی آلوده بود که متوقف شد و همه مردم همکاری کردند و در طرح زوج و فرد کردن خودروها اکثرا ماشین‌های خود را بیرون نیاوردند. فرض کنید که اصلا ماشینی بیرون نیاید، بالاخره همین تنفس مردم در یک فضای بسته نیز آلودگی دارد و گازهای سمی از نفس آدم خارج می‌شود. ستادی در مسوولان بود که دائم فکر می‌کردند که کاری انجام دهند تا تغییری جزئی ایجاد کند ولی برخی همه این کارها را مسخره می‌کردند، بدون این که خودشان پیشنهادی بدهند.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: گوشش شنوای ما زیاد است و همه حرف‌ها را گوش می‌دهیم و این مسوولان هم از خود مردم هستند و مردم آن‌ها را انتخاب می‌کنند و دو، سه سال دیگر دولت دیگری روی کار می‌آید. بالاخره این زمان و فرصت مال ملت است و من خواهش می‌کنم که همه کمک کنند تا این کار بتواند جلو برود.

وی در ادامه در برابر پرسشی مبنی بر این که آیا مبالغ واریز شده به حساب‌های مردم از سوی دولت جوابگوی هزینه‌های بیش‌تر خانواده‌ها ناشی از آزادسازی قیمت‌ها خواهد بود یا خیر؟ پاسخ داد: در حال حاضر دهک یک خانواده‌های ما یعنی دهک یک درآمدی کشور که پایین‌ترین درآمد را در کشور دارند به‌طور متوسط 130 یا 135 هزار تومان درآمد دارند که بخش عمده‌ای از آن‌ها تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند. متوسط جمعیت خانواده در کشور چهار نفر است که بدین ترتیب به ازای هر ماه 162 هزار تومان برای چنین خانواده‌ای به حساب واریز می‌شود. این‌ها حداقل هزینه‌ها را دارند و عملا آب، برق و گازی مصرف نمی‌کنند و ما می‌خواهیم که برخی در جامعه یک مقدار مصرف کنند. این دهک که مصرفی ندارد و باید بتواند گوشت و میوه بخرد و بخورد، به بهداشت و سلامت خود برسد و خانه خود را نو نوار کند.

رییس‌جمهور افزود: پیش‌بینی ما این است که افزایش و جهشی که در این دهک اتفاق می‌افتد حدود 10 درصد است و 13 درصد به هزینه‌های فعلی آن‌ها اضافه می‌شود. بنابراین 150 هزار تومان از پول واریزی دولت برای خرج‌های دیگر آن‌ها باقی می‌ماند. هر چه به دهک‌های بالاتر می‌رویم این فاصله کم‌تر می‌شود و با محاسبات ما تا دهک ششم وضعیت مثبت است. البته ما تاثیرات این طرح را بر کل اقتصاد محاسبه کرده‌ایم و تنها به آب و برق و بنزین خلاصه نمی‌شود؛ بلکه بر کل اقتصاد اثر می‌گذارد که ما آن را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم. بر این اساس وضعیت دهک هفتم و هشتم با مختصر صرفه‌جویی مثبت می‌شود. البته ما معتقدیم که از دهک سوم به بعد می‌تواند خود صرفه‌جویی کند و در نتیجه پول بیش‌تری برای آن‌ها باقی بماند.

او با اشاره به وضعیت دو دهک بالای جامعه، اظهار کرد: در مورد دو دهک آخر جامعه که بالاترین درآمد جامعه هستند، رفاه آن‌ها کم نمی‌شود ولی باید یک مقدار خود را جمع کنند و به صورت باز خرج نکنند. در ضمن وقتی اقتصادی شکوفا شود سرمایه‌گذاری بیش‌تر می‌شود و درآمدها بالاتر می‌رود. بالاخره این پولی که به مردم می‌دهیم توسط مردم خرج می‌شود و در نتیجه اقتصاد چرخش پیدا می‌کند و باز هم مردم سود این چرخش را می‌برند. پس کسی ضرر نمی‌کند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این که هیچ‌کس در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ضرر نمی‌کند، اضافه کرد: برای مثال ما با فلان کارخانه قرار گذاشتیم که سه درصد قیمت‌های خود را تغییر دهد و به حمل و نقل گفته‌ایم که 10 درصد تغییر قیمت دهد و اگر قول و قرارها اجرا شود هیچ‌کس ضرر نخواهد کرد. اگر هم احیانا مساله طوری چرخید که قشری آسیب دید، باز هم به قیمت‌ها دست نزنند بلکه به ما اطلاع دهند و ما برای آن‌ها جبران می‌کنیم و طوری پشتیبانی می‌کنیم و در نهادهای تولید و خدمات به گونه‌ای آن‌ها را کمک می‌کنیم که به سوددهی برسند. بنابراین لازم نیست کسی سر خود کاری کند و مثلا بگوید چون من ضرر کرده‌ام پس 30 درصد به قیمت‌ها اضافه کنم.

در این مرحله آزادسازی قیمت‌ها نداریم

رییس‌جمهور با بیان این که در این مرحله ما آزادسازی قیمت‌ها نداریم بلکه اصلاح قیمت داریم، گفت: پنجاه سال است که یارانه‌ها به صورت ناعادلانه توزیع می‌شود و البته در این زمینه مردم مقصر نبوده‌اند و چه بسا اگر مردم می‌دانستند که این روند ناعادلانه است، این‌طور مصرف نمی‌کردند. کسی در تهران هست که به عنوان مثال ماهی شش هزار مترمکعب گاز مصرف می‌کند در حالی که خانواده دیگری هست که نمی‌تواند پنجاه مترمکعب گاز مصرف کند. گاهی چنین روندی مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما گاهی این‌ها جامعه را دچار اختلافات طبقاتی می‌کند. اگر تمام سیاست‌های اقتصادی ما درست باشد و تنها یارانه‌ها ناعادلانه توزیع شود در عرض پنجاه سال وقتی 70 درصد یارانه‌ها به 30 درصد جامعه برسد اختلاف طبقاتی به اندازه یک دریا و دره عمیق خواهد بود.

وی افزود: من از صداوسیما می‌خواهم که این‌ها را به تصویر بکشد. من دیده‌ام کسانی هستند که 40 سال است میوه نخورده‌اند. زمانی وقتی می‌خواستم سوار هلکوپتری شوم کودکی خود را به من رساند در حالی که لباس و کفش مناسبی نداشت. او از من کمک نمی‌خواست بلکه به من گفت سقف مدرسه‌شان در حال فرو ریختن است؛ من در آن لحظه حاضر بودم جان خود را بدهم تا مسائل این کودک حل شود. حرف من این است که صرفه‌جویی کنیم به عنوان مثال کسی که در منزل خود استخر دارد هر روز آب استخر خود را گرم نکند، بگذارد هفته‌ای یک بار تا مملکت آباد شود. ما ملتی هستیم که پیرو اهل بیتی هستیم که سه روز روزه گرفتند و غذای خود را به فقیر، اسیر و یتیم دادند. باید به همدیگر کمک کنیم.

احمدی‌نژاد گفت: ما یک میلیون خانه روستایی را نوسازی کردیم و دو میلیون هنوز نوسازی نشده است و جوانان روستایی هم باید خانه‌دار شوند. این کارها باید انجام شود. اگر 30 هزار میلیارد تومان که حاصل صرفه‌جویی یک چهارم مصرف است به بودجه عمرانی تخصیص یابد در عرض پنج سال می‌توانیم به کشورهای پیشرفته برسیم. ایران با این همه ثروت نباید جوانان بیکار داشته باشد، همه باید بیمه تکمیلی و بیمه طلایی داشته باشند. ما ثروت داریم اما بی‌جهت آن را می‌سوزانیم.

رییس‌جمهور گفت: بعد از گفت‌وگوی من اطلاعیه‌ها برای اجرای این طرح اعلام می‌شود و از ابتدای فردا یک‌شنبه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آغاز خواهد شد. در این مرحله ما آزادسازی قیمت‌ها نداریم بلکه اصلاح قیمت داریم. آزادسازی قیمت‌ها در مرحله آخر قرار دارد. من از مردم تقاضا دارم که بنزین ذخیره‌سازی نکنند چرا که این کار خطرات بسیاری دارد، خدای نکرده حادثه‌ای پیش می‌آید. در خانه‌ای پیش‌تر این اتفاق افتاده بود و پنج کودک را پیش من آوردند که سوخته بودند و سه سال است که ما آن‌ها را برای جراحی پلاستیک می‌بریم، هنوز هم به وضعیت مناسب نرسیدند. گیرم که مقداری بنزین ذخیره کردید چه می‌شود بعد از آن چه می‌خواهید بکنید. این طرح دراز مدت است و همه باید به حق خود قانع باشند؛ در این صورت است که برکت، امنیت و دلخوشی می‌آید. چرا بیمارستان‌های ما باید پر باشد و ما این همه بیمارستان داشته باشیم در حالی که اگر عدالت اجرا شود این‌طور نخواهد بود. پول جمع کنیم و بعد آن را خرج بیمارستان کنیم. البته گاهی برخی حوادث پیش می‌آید اما بسیاری از این حوادث ناشی از این است که به حق خود قانع نیستیم.کسی که بنزین را بدون توجه به حق خود می‌زند از کجا می‌داند که بعدا برایش اتفاقی نیفتاد.

او گفت: تا وقتی من هستم طرفدار مردمم و پای مردم هستم. جمهوری اسلامی همین است یعنی پای مردم بودن و با مردم بودن. اگر در اجرای این طرح در زمینه‌ای کم آمد آن را جبران می‌کنیم. با مردم مشورت می‌کنیم. همه باید برای این طرح با هم همکاری کنیم و ایران را بالا ببریم. ایران باید به بالاترین نقطه برسد، نباید در هیچ کجای دنیا ما را دست‌کم بگیرند. هیچ کشوری به اندازه ما تمدن و فرهنگ خلق نکرده است و به ارزش‌های انسانی خدمت نکرده است.

رییس‌جمهور گفت: باید اقتصاد اول دنیا شویم و می‌توانیم. مردم همت کنند و می‌دانم که با همت مردم به گام سوم نرسیده، تمام کارخانجات، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها مصرف خود را اصلاح خواهند کرد. این ملت، ملت ایران است و می‌تواند. من می‌گویم همه با هم صرفه‌جویی کنیم تا ایران ظرف پنج سال در دنیا گلستان شود. اگر این 20 هزار میلیارد به 40 هزار یا 50 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برسد خیلی کارها می‌توانیم بکنیم. شما دیدید که گوشه‌ای از این بودجه را در هوافضا به‌کار بردیم و دیدید که به کجا رسیدیم. ملت ما همتش علوی و حسینی است و کاری کنیم که به نام ملت ما ثبت شود، ما همه رفتنی هستیم و آن چه می‌ماند نام ملت ماست و من مطمئنم ملت ما از این آزمایش سربلند بیرون خواهد آمد و اگر در اجرای این طرح سوالی مطرح شد من و سایر مسوولان پاسخگو خواهیم بود.


[ یکشنبه 89/9/28 ] [ 11:13 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
کیهان

«مهندسی معکوس ضد امام(ره)» عنوان یادداشت روز روزنامه کیهان به قلم محمد ایمانی است که در آن می‌خوانید:
هر ذکر نامی، نشانه تکریم و تجلیل یا مانایی صاحب نام نیست، مثل نام آوردن از فتنه گران و تباهی آنها در رسانه ها و منابر و تریبون ها. نام ابوسفیان و عبدالله بن ابی و معاویه و یزید و عمر سعد و شمر هم در تاریخ ثبت و مدام از آنها یاد می شود. همین چند روز گذشته ده ها بلکه صدها میلیون بار نام این جماعت در محافل و منابر و زیارت عاشوراها برده شده اما به لعنت. آیا این نشانه تکریم یا ماندگاری است؟! اصلا خداوند متعال سوره ای به نام «منافقین»  نازل کرد که تا ابد در میان مسلمین تلاوت شود.

حالا عبدالله بن ابی می تواند مفتخر باشد به این ذکر؟! بله نام پسر حضرت نوح و همسر حضرت لوط و فرعون و نمرود و اصحاب اخدود و قوم ثمود و قارون و سامری و ابولهب و نظایر آنها هم در کلام الهی آمده است. آیا «تبت یدا ابی لهب و تبّ... و امراته حماله الحطب فی جیدها حبل من مسد»، یعنی اینکه ابولهب و همسر هیزم شکن و آتش افروز او هم شخصیت های شریف و مکرمی بوده اند؟! یعنی هر شهرتی، شرف و کرامت می آورد و نشانه حیات است یا برخی ذکرها، صرفاً از باب نمایش عمق فضاحت و رذالت است تا آینه عبرتی برای همه ناظران باشد؟

برای منافقان اوصاف عجیبی در سوره منافقین آمده است از جمله اینکه «به رسالت پیامبر(ص) شهادت می دهند در حالی که خدا شاهد است که دروغ می گویند»  و «سوگندهای خود را سپری ساخته اند تا مردم را از راه خدا بازدارند» . «این بدان خاطر است که آنها ایمان آوردند سپس کافر شدند، از این رو مهر بر دل های آنان خورد و به همین دلیل حقیقت را درک نمی کنند» . خداوند پس از این آیات، ظاهر و باطن منافقان را به تصویر می کشد «ای پیامبر زمانی که آنها را ببینی، جسم و قیافه آنها تو را در شگفتی فرو ببرد و اگر سخن بگویند، به سخنانشان گوش فرا دهی اما گویی چوب های خشکی (خشب مسنده) هستند که به دیوار تکیه داده شده اند. هر فریادی را که بلند شود بر ضد خود می پندارند.

آنها دشمنان واقعی هستند، پس از آنان بر حذر باش! خدا آنها را بکشد، چگونه از حق منحرف می شوند» . ظاهرشان پر طمطراق و باطنشان پوسیده است. به کنده های پرطمطراقی می مانند که موریانه بی تقوایی به جانشان افتاده و از درون پوک ساخته است.

هفته گذشته طی 2 روز، کلماتی بر زبان و قلم یکی از محورهای فتنه 88 جاری شد که نهایت «غدر»  را در این رجل سیاسی تهی از مایه فریاد می کرد. وی اواسط اسفند 87 در حالی به صحنه سیاست بازگشت و نامزد انتخابات شد که ادعا می کرد نگران از دست رفتن ارزش های انقلاب و دوران طلایی حضرت امام خمینی(ره) است. او نسخه ظاهراً به روز شده خاتمی 76-75 بود، با ابعادی غلط اندازتر و گمراه کننده تر. مرد «خیال»  قرار بود توهم انگیز باشد و نزد هر گروهی- از متدین حزب اللهی تا لائیک ضد انقلاب- خیالی را به شکل رنگین کمانی برانگیزد اگرچه ذاتاً زرد بود و سبز می نمود. اما اکنون که حدود 4-23 ماه از آفتابی شدن این رجل خاکستری و سایه نشین می گذرد، کاملا آشکار شده که کدام وجه نمایش وی واقعی و کدام خیالی بوده است.

کسی که حرمت شکنان عاشورای 88 را مردمان خداجو می خواند، این بار وجوه دیگری از انحطاط اخلاقی و سیاسی خویش را بیرون ریخت و طی 2 روز، هم به حضرت امام(ره) تهمت دروغ بست و تاریخ را تحریف کرد و هم با ترجمه کلمات باراک اوباما و هیلاری کلینتون و رابرت گیتس- و به استناد جعبه جادوی ویکی لیکس- مدعی شد ایران در دنیا و منطقه به خاطر ماجراجویی منزوی شده و وضعیت شکننده ای دارد! او اگر علناً مثل منافقین قدیمی به حضرت امام خمینی به خاطر تداوم دفاع مقدس حمله می کرد آن قدر خیانت نکرده بود که خود را طرفدار حضرت امام نشان داد و با تحریف تاریخ و ایراد اتهام، ادعا کرد امام به خطای خود در ادامه جنگ اعتراف کرده و عذر خواست! او می توانست مانند گروهک نهضت آزادی و جبهه ملی و سایر گروهک های قدیمی نفاق موضع استقامت و مجاهدت را تخطئه کند اما حق نداشت تاریخ را تحریف کند و به امام تهمت ببندد.


جمهوری اسلامی

«بمباران‌های شکست خورده و سیاست غیر شفاف پاکستان» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که در آن می‌خوانید:
در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق شمالی پاکستان طی دو روز گذشته 54 نفر از ساکنان این منطقه کشته و شمار بیشتری مجروح شدند و چندین خانه نیز ویران گردید.
این حملات که به بهانه مبارزه با تروریسم صورت می‌گیرد طی ماه‌های اخیر خشم و انزجار ساکنان این مناطق را برانگیخته و تظاهرات گسترده ضد آمریکایی در این مناطق و سایر نقاط پاکستان را به دنبال داشته است.

آمریکا از سال گذشته تاکنون مناطق قبیله‌ای در شمال پاکستان، به ویژه استان وزیرستان شمالی را هدف حدود 200 حمله قرار داده است که در نتیجه این حملات بیش از دو هزار نفر کشته شده‌اند.

حمله به مناطقی در خاک پاکستان نقض آشکار و عینی مقررات و قواعد بین‌المللی است. آمریکایی‌ها مدعی هستند که این حملات را با هماهنگی و موافقت دولت پاکستان صورت می‌دهند که این ادعا، با توجه به اعتراض‌های مکرر مقامات پاکستانی به این حملات، دروغی بیش نیست. آمریکایی‌ها درحالی به خود اجازه می‌دهند در خاک یک کشور دیگر مکرراً عملیات نظامی انجام دهند که هیچ قانون و مرجع بین‌المللی این اجازه را به آنها نداده است. ادعای مقامات واشنگتن مبنی بر اینکه این حملات را با هدف تأمین امنیت آمریکا و حفظ جان مردم خود صورت می‌دهد توجیهی گستاخانه و بیشرمانه است و افکار عمومی جهان هرگز این ادعا را نمی‌پذیرد.

مردم منطقه اکنون این سؤال را دارند که چگونه آمریکایی ها به بهانه حفظ جان مردم خود، با هزاران کیلومتر فاصله، تمامیت ارضی یک کشور را نقض می‌کنند و مردم آنرا به خاک و خون می‌کشند و توقع دارند این مردم برای دفاع از خود هیچ واکنشی نشان ندهند!

واقعیت این است که ادعای مبارزه با تروریسم و حفاظت از جان مردم آمریکا، بهانه‌ای بیش نیست و مقوله تروریسم، دستاویزی برای تعقیب اهداف استعماری آمریکا و حفظ حضور نظامی این کشور در منطقه به شمار می‌رود. متأسفانه سیاست غیرشفاف و مصالحه کارانه دولتمردان اسلام آباد، شرایط را برای تحرکات استعماری آمریکا و یکه تازی‌های این کشور هموار کرده است. با اینکه دولت پاکستان مکرراً و در مقاطع مختلف به حملات آمریکا علیه خاک این کشور معترض بوده ولی این اعتراض‌ها هرگز به حد لازم جدی و قاطع نبوده است.

در پاکستان، به خصوص در دو دهه اخیر، هر دولتی که بر سر کار آمده خود را به طور خفت باری به همکاری با آمریکا و هماهنگی با سیاستهای واشنگتن مقید ساخته است.
بخشی از این سیاست اسلام آباد با توجیه ایجاد توازن قدرت در برابر هند صورت گرفته است ولی این بهانه هرگز نمی‌تواند توجیهی قابل پذیرش برای چشم پوشی از جنایات آمریکا علیه ملت پاکستان باشد.

مردم پاکستان در اعتراضات اخیر خود علیه جنایات آمریکا در خاک کشورشان، دولتمردان این کشور را نیز به باد انتقاد و نکوهش گرفته و خواستار قطع همکاری به اصطلاح استراتژیک این کشور با واشنگتن در موضوع مبارزه با تروریسم شدند.
براساس تازه‌ترین نظرسنجی، اکثر مردم پاکستان از حملات آمریکا به خاک کشورشان منزجر و خشمگین و خواستار پاسخ دادن به این حملات هستند.

از طرف دیگر، مقامات پاکستانی خود را آماده کرده‌اند که اعتراض‌ها و انتقادهای داخلی را در ازای دریافت کمک‌های مالی آمریکا تحمل کنند. آمریکا ماه گذشته 2 میلیارد دلار به اسلام آباد پرداخت کرد که این مبلغ را هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در جریان مذاکرات اخیرش، به مقامات اسلام آباد تحویل داد. آمریکا در مقابل این کمک، خواستار مشارکت فعال دولت پاکستان در قلع و قمع طالبان و القاعده شد که واشنگتن مدعی است در مناطق شمالی پاکستان پایگاه دارند. به عبارت دیگر، آمریکایی‌ها گستاخانه از دولت پاکستان خواسته‌اند در مقابل امتیازات مادی و سیاسی، از کنار کشتار مردم خود توسط آمریکا عبور کند، موضوعی که متأسفانه نه تنها با پاسخ رد مقامات اسلام آباد مواجه نشد بلکه دولت پاکستان در تلاش برای رد این اتهام، خود را شریکی فعال در مبارزه با به اصطلاح تروریسم قلمداد می‌کند! پس از انفجارهای مشکوک برج‌های دوقلوی نیویورک در 20 شهریور 80، آمریکا پاکستان را به عنوان متحد استراتژیک خود در نظر گرفت و با پرویز مشرف، رئیس‌جمهور وقت پاکستان در تحقق این هدف به توافق رسید. اکنون پس از گذشت 9 سال از انفجارهای نیویورک، کاملاً مسجل شده است که این حادثه، نقشه‌ای بود تا آمریکائیها به بهانه آن، به رویاهای توسعه طلبانه خود جامه‌عمل بپوشانند. با اینحال مخالفت‌های گسترده در افغانستان و پاکستان علیه برنامه‌های آمریکا، نقشه آمریکا را با شکست مواجه کرده و این کشور را در باتلاق فرو برده است.


رسالت

«گفتمان سازی در عرصه فرهنگ» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صالح اسکندری است که در آن می‌خوانید:
1- دولت های مختلف در مقاطع گوناگون پس از انقلاب به اولویت بندی مقوله فرهنگ در سیاست گذاری های خرد و کلان خود پرداخته اند. دولت دهم نیز به فراخور تاکید رهبر معظم انقلاب نسبت به "مظلومیت فرهنگ" در دولت گذشته یکی از اولویت های اصلی دوره جدید را موضوع فرهنگ قرار داده است و اهتمام ویژه ای چه به لحاظ مادی و چه معنوی به مسائل فرهنگی دارد.‏
اما از آنجا که یک کانون استقرار و نقشه راه در پردازش مسائل فرهنگی وجود ندارد هر دولتی که پا در این عرصه می گذارد بلافاصله با آسیب های پراتیک و روشی و یا بعضا ضعفهای تئوریک و مبنایی روبرو می گردد که انتقادات فراوانی را در سطح جامعه بر می انگیزد. این تجربه در دو دولت اصلاحات و عدالت به وضوح تجربه شده هر چند مقام معظم رهبری وظیفه دولت ها در عرصه فرهنگ را بیشتر به بسترسازی برای تعالی فرهنگی معطوف نموده اند نه تصدیگری.‏

به زعم بیشتر آگاهان فرهنگی فقدان یک نقشه راه در سیاست گذاری فرهنگی و اولویت بندی مسأله فرهنگ در برنامه ریزی ها علت العلل این دست آسیب ها و نواقص تلقی می شود. مقام معظم رهبری نزدیک هشت سال است که با درک صحیحی از این کمبود شورای عالی انقلاب فرهنگی را مامور کرده اند تا نقشه جامع مهندسی فرهنگی در کشور را تدوین نمایند که البته این مطالبه هنوز محقق نشده و بخشی از انتظارات رهبر فرزانه انقلاب بر زمین مانده است.‏
‏2- یکی از الزامات پسینی مهندسی فرهنگی در کشور "گفتمان سازی در عرصه فرهنگ" است. گفتمان اگر چه مانند فرهنگ مفهومی مبهم و سیال است که نمی توان آن را در خط کش و گونیای مهندسی اندازه زد اما قادر است که مانند قیچی باغبانی در هرس گلهای باغ فرهنگ و کمک به باروری و شکوفایی آن موثر باشد.‏

دولت به معنای ‏‎(state) ‎‏ باغبان دلسوز باغ فرهنگ است که به موقع این باغ را آب می دهد، هرس می کند، سمپاشی می کند، به هنگام میوه چینی می کند و... . یکی از ابزارهای نرمی که در دست این باغبان می تواند قرار بگیرد مسأله گفتمان و گفتمان سازی در عرصه فرهنگ است. گفتمان سازی از آنجا که از نظر فلسفه ذهن فرآیندی کاملاً منطبق با نوع درک انسان از‏‎ ‎جهان است لذا قدرت تحول و اقناعی فوق العاده و در عین حال طبیعی دارد‎.‎‏ از طرفی گفتمان، جریان و بستری است که دارای زمینه‌های اجتماعی است و بر یک عقبه اجتماعی استوار است. سیاست گذاری فرهنگی در قالب یک گفتمان می تواند منجر به مدل سازی های جدید و بعضا قالب شکنی در موضوعات متصلب گردد.

گفتمان ذیل مفهوم وسیع فرهنگ شبکه ای از ایستارها، کردارها، گفتارها و گزاره ها می سازد که اگر چه روح ارزشهای فرهنگ بر آن حاکم است اما تولید و اتصال مستمر این شبکه های گفتمانی در مجموع موتور محرک یک فرهنگ در رودخانه ثبات ارزشها و ایستارها می گردد.‏


مردم سالاری

«غیبت متکی در مراسم تودیع و چند نکته» عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاری به قلم حمیدرضا شکوهی است که در آن می‌خوانید:
دیروز مراسم تودیع منوچهر متکی از وزارت امور خارجه و معارفه علی اکبر صالحی به عنوان سرپرست این وزارتخانه، بدون حضور متکی و همچنین احمدی نژاد برگزار شد. البته کسی از غیبت متکی در این مراسم شگفت زده نشد و شاید حضور او در این مراسم تعجب برانگیزتر بود. چرا که شیوه برکناری متکی، همه را شگفت زده کرد. همه هم می دانند که اظهارات رحیمی معاون اول رئیس جمهور در مورد اطلا ع متکی از برکناری خویش قبل از سفر یا برگزاری مراسمی دیگر برای تودیع متکی با حضور احمدی نژاد به یک تعارف شبیه است چرا که برکناری با آن شیوه، خود می تواند معیاری برای تقدیر باشد!

بازخوانی این ماجرا، اگرچه تکرار مکررات است اما منظور از گفتار ابتدایی را روشن تر می کند. منوچهر متکی به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی کشور، پیام رئیس جمهور احمدی نژاد را به سنگال برده تا سو» تفاهم حاصل از ادعای ارسال تسلیحات نظامی از سوی ایران به نیجریه و از آنجا به سنگال و گامبیا را رفع کند.

اما در میانه همان سفر، ناگهان خبر برکناری او در رسانه ها منتشر می شود. این بار بر خلا ف دفعات گذشته که خبرهای برکناری متکی صرفا شایعه بود، خبر با حکم رسمی رئیس جمهور همراه بود و این یعنی برکناری متکی توسط احمدی نژاد آن هم در میانه سفری که هدف از آن اعطای پیام احمدی نژاد به رئیس کشوری دیگر بود. این بدترین نوع برخورد با یک وزیر دولتی است که قصد دارد دیپلماسی جدیدی را ارائه دهد. اما ضرر این برخورد، تنها دامن گیر منوچهر متکی نمی شود، چرا که ماموریت متکی در این سفر بسیار حایز اهمیت بود.

شائبه های مختلفی که در پی کشف محموله سلا ح در نیجریه رخ داد و تبعات آن به گامبیا و سنگال هم رسید، می توانست با سفر متکی رفع شود اما وقتی آنها دیدند که متکی در میانه سفر برکنار شده، نه تنها شائبه ها رفع نشد بلکه شائبه های جدیدی ایجاد شد که حاصل آن، فراخوانده شدن سفیر سنگال از تهران و البته کمک کردن به شائبه های قبلی و ایجاد شایعات جدید بود. اما ای کاش برکناری ناگهانی متکی، آن هم در حین ماموریت، به شخص متکی یا همان سفر یا همان کشور خاص محدود می شد. از این پس نه تنها دیپلماتهای ایرانی در ماموریت های خارجی خود با اطمینان خاطر کامل حضور نخواهند یافت بلکه مهم تر از آن این که طرف های مقابل مذاکره با مقامات ایرانی در هر کشوری، با دیده تردید به دیپلمات های ایرانی و تاثیرگذاری آنها می نگرند که آثار نامطلوب آن، گریبانگیر کشور خواهد شد.

اقدام به برکناری وزیر امورخارجه در حین ماموریت، موجب شده تا منتقدان دستگاه دیپلماسی و حتی منتقدانی از جمع اصولگرایان که سیاست های متکی را در عرصه دیپلماتیک نمی پسندیدند و به انتقاد از او می پرداختند، این بار با شیوه برکناری او به مخالفت بپردازند و این یعنی پتانسیل دولت در تبدیل موافق به مخالف، که ای کاش آثار سو» زیادی نداشته باشد.




سیاست روز

«دورکاری و چند پرسش» عنوان سرمقاله روزنامه سیاست روز به قلم مجید جعفری است که در آن می‌خوانید:
یکی از آثار دورکاری این است که بسیاری از رفت‌و آمدها، ایاب و ذهاب و فشارهای روحی بر کارمند برای حضور به موقع در محل کارش کاهش می‌یابد.

این جملات در حالی بر زبان معاون رئیس جمهور جاری شد که موضوع امنیت روانی کارکنان پس از اجرای ناقص این طرح به خبر اول بیشتر رسانه‌ها تبدیل شده است .

مسئول سابق دفتر رئیس جمهور –هم اکنون- در کسوت وزیر کار و امور اجتماعی با اجرای طرح ضربتی دورکاری در وزارتخانه‌اش، پیشاپیش دستگاه‌های دیگر حرکت می‌کند و طبق آماری که از سوی ایشان به دست رسانه‌ها رسیده تاکنون 70 درصد از کارکنان را راهی خانه‌هایشان کرده و در آینده نزدیک قرار است ساختمان یازده طبقه خیابان آزادی را تنها با 15 درصد از نیروهای دیروز و امروز اداره کند.

آنگونه که از منابع معتبر شنیده می‌شود آیین نامه دورکاری باید بدون هیچگونه چون و چرا در دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز عملیاتی شود و در این راستا مدیران و کارکنان حق اظهار نظر ندارند. پیش از آنکه رسانه‌ها هم به صف این «دیگران»  بپیوندند چند سوال عمده را طرح می‌کنیم شاید صاحب گوش شنوایی پیدا شود و غبار ابهام از این طرح پاک کند.
1-با توجه به تاکید مکرر مسئولان مبنی بر دورکاری پنجاه درصدی کارکنان دستگاه‌ها چگونه یک وزیر به‌صورت علنی اعلام می‌کند که عنقریب 85 درصد از کارکنان وزارتخانه‌اش را به دورکاری خواهد فرستاد؟

2-به موازات اجرای این طرح، موضوعاتی در برخی رسانه‌ها مبنی بر کاهش نرخ طلاق در صورت اجرای آیین نامه دورکاری و نظایر آن، با طرح موضوعاتی مبنی بر کاهش نرخ طلاق در صورت اجرای آیین نامه دورکاری و نظایر آن منتشر شد حال این سوال پیش می‌آید که چگونه و با چه متر و معیاری این اثرات بررسی شده واگر – به فرض مثال- کسی در قامت یک کارشناس ادعا «دورکاری»  کانون خانواده‌ها را متلاشی خواهد کرد، مسئولان عزیز چه پاسخی خواهند داشت؟

3-آنچه انکار ناپذیر است شرایط روحی-روانی کارمندانی است که خارج از اراده خود به خانه‌نشینی تن داده‌اند. کارشناسان و مجریان طرح برای این آسیب‌های روحی چه تدابیری اندیشیده‌اند و اصولا چگونه می‌تواند حواشی ناامنی شغلی و خطر بازخرید و یا حتی اخراج را کاهش داد؟
4-مسئولان به شکلی روشن و شفاف اعلام کنند که آیا این طرح در راستای تحقق دولت الکترونیک و افزایش بهره‌وری است یا در ادامه طرح خروج کارکنان دولت از پایتخت دنبال می‌شود؟




ابتکار

«روز موعود فرا رسید» عنوان سرمقاله روزنامه ابتکار به قلم سعیده پورحسین است که در آن می‌خوانید:
رییس جمهوردیشب بعد از اخبار سراسری شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر از رسانه ملی با مردم سراسر کشور به طور زنده سخن گفت و بخشی از انتظارات خود را با مردم در میان گذاشت.

سخنان دیشب رئیس جمهور حول یک محور مهم بیان شد"طرح هدفمندی یارانه ها". موضوعی که چندسالی است افکار عمومی و محافل خصوصی کشور را درگیر خود ساخته و مدت هاست که شمارش معکوس اجرای آن شروع شده و نگا ه‌ها به سوی شخص رئیس جمهور برای اعلان نهایی آن دوخته شده بود.
بدون تردید در طی سال‌های اخیر هیچ گاه موضوعی این قدر در معرض قضاوت ها، گمانه زنی ها، نگرانی‌ها و تحلیل‌های اقتصادی مردم ایران قرار نگرفته است.

جدا از مطالب بیان شده در این گفتگوی تلویزیونی - که بدون تردید مخاطبان فراوانی به صورت خانوادگی آن را رصد می‌کردند- آن چه در این باره می‌توان محل توجه و دقت قرار گیرد، لزوم توجه به افکار عمومی و گفتگو با مردمی است که سرنوشتشان با این موضوع گره خورده است.
بدون تردید مردم ایران هرگاه طرف توجه واعتماد سیاستمداران قرار بگیرند می‌توانند نیروی عظیمی برای حمایت و پشتیبانی باشند. همان آزمونی که در سال‌های انقلاب و هشت سال دفاع مقدس به خوبی جواب داده است.

اکنون که کشور در مرحله"جراحی بزرگ" قرارگرفته است و تن نحیف اقتصاد کشور به چاقوی جراحی سپرده شد تا بلکه سالمتر و پویاتر از گذشته برخیزد، گفتگو با مردمی که لبه تیز این چاقوی درمان بخش متوجه آنان خواهد بود، بهترین تصمیم است.

اغلب رسانه‌ها و تحلیلگران معتقدند که دولت با ظرافت خاصی در حال آغاز جراحی بزرگ اقتصاد کشور است و از آنجا که رییس جمهور اعتقاد راسخی به ارتباط با مردم و پیشبرد امور کشور با مشارکت همه جانبه آنان دارد، این گفتگوی تلویزیونی حلقه دیگری از تماس‌های نزدیک رییس قوه مجریه با افکار عمومی است.

محمود احمدی نژاد در سال‌های اخیر نشان داده که به خوبی توانسته است بیشترین استفاده را از رسانه‌ها ببرد. اینک نیز می‌تواند در ادامه گفتگوی تلویزیونی دیشب و البته گفتگوهای رسانه ای گذشته وی با مردم از ین ابزار قدرتمند بهره ببرد.
او گرچه در ماه‌های گذشته از سوی برخی از نمایندگان مجلس و بعضی دیگر از اقتصاددانان به این امر متهم شده است که تنها خود وی از چند و چون اجرای این طرح بزرگ باخبر است و دیگران را در جریان قرار نمی‌دهد اما بدون تردید ادامه سیاست گفتگو با مردم نیز می‌تواند وی را از این اتهامات تبرئه کند.


آفرینش

«دستمزد کارگران و هدفمندکردن یارانه‌ها» عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم مهدی اسلامی است که در آن می‌خوانید:
دستمزد کارگران همواره یکی از موضوعات چالش‌‌برانگیز در روزهای پایانی سال است، اما امسال با توجه به اینکه هدفمند شدن یارانه‌ها در دستور کار دولت قرار گرفته موضوع دستمزد کارگران بسیار با اهمیت‌تر جلوه می‌نماید.

هرساله در کمیته تعیین دستمزد؛ نمایندگان کارگری و کارفرمایی برای تعیین حداقل دستمزد کارگران به مدت سه ‌ماه به بحث و مجادله می‌پردازند، اما برآیند این جلسات دستمزدی است که کفاف زندگی 8 میلیون نفری کارگری را نمی‌دهد!حال این سوال مطرح است که با توجه به اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در سال جاری که بر سبد هزینه‌ خانوار ایرانی تاثیرگذار است آیا تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در تعیین حداقل دستمزد کارگران لحاظ خواهد شد؟! براساس ماده 41 قانون قبلی کار، دستمزد کارگران در جلسات سه جانبه دولت، ‌ کارگر و کارفرما براساس موارد ذیل تعیین می‌شد.

1- حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود افزایش می‌یابد.
2- حداقل مزد بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهند باید به اندازه‌ای باشد که زندگی یک خانواده که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تامین کند.

اما با اصلاح قانون کار، ماده 41 نیز بدین شکل تغییر کرد: درصد تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، تأمین معیشت یک خانواده به تعداد متوسط، شرایط اقتصادی کشور و بخش‌های مختلف اقتصادی ‌‌‌بهره‌وری.

همچنین در ماده 41 آمده است: شورای عالی کار می‌تواند با در نظر گرفتن موارد مذکور و شرایط اجتماعی - اقتصادی مناطق یا فعالیت‌های مختلف، میزان حداقل مزد کارگران را متناسب با آنها تعیین نماید.حال با توجه به این که در قانون جدید و قبلی کار مبنای محاسبه دستمزد کارگران نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی است آیا منطقی به نظر می‌رسد که دستمزد سال 90 کارگران که متاثر از هدفمندی یارانه‌هاست با نرخ تورم سال جاری تعیین شود!

هرچند کارشناسان نسبت به نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی انتقاد دارند و آن را مطابق با واقعیت نمی‌دانند اما اگر قرار است که برمبنای نرخ تورم بانک مرکزی به کارگران مزد پرداخت شود بر مبنای تورم سال آینده باشد.
در این میان با توجه به این که در ماده 41 قانون کار شرایط اقتصادی کشور و شرایط اقتصادی و اجتماعی مناطق یا فعالیت‌های مختلف برای تامین معیشت کارگران ملاک قرار گرفته است و از طرفی روح قانون هدفمندی یارانه‌ها، ارتقای رفاه جامعه است و هدف از اجرای آن کارگران و اقشار کم‌درآمد و حداقل بگیر‌ها هستند بنابراین شورای عالی کار باید برای تعیین دستمزد کارگران به شکلی عمل نماید که قدرت خرید خانوار کارگری افزایش یابد.


آرمان

«رفتار شایسته با مخالفان» عنوان سرمقاله روزنامه آرمان به قلم کاوه احمدی علی آبادی است که در آن می‌‌خوانید:
رفتار حکومت اسلامی با عموم مردم و موافقان و مخالفان و حتی کسانی که علیه اویند باید چگونه باشد!؟ آزمون حکومت اسلامی چگونه است؟آیا یک حکومت اسلامی باید همچون سایر حکومت‌های دنیوی رفتار کند؟ حکومت اسلامی باید رفتاری «مادرانه»  داشته باشد؛ نه تنها نسبت به فرزندان خدوم و خیّر خود که حتی نسبت به فرزندان متخلف خود، چه رسد به مخالفان، دگراندیشان، منتقدان و همان گونه که حتی زمانی مادری که کودکش اشتباه را مرتکب شده وقتی او را تربیت و تنبیه می‌کند، تنها به سبب مصلحت اوست و هدف از آن آزردن یا زهر چشم گرفتن از کودکش نیست و چه بسا در دلش نیز از ناراحتی کودک آزرده می‌شود و هدف او، کمک به کودک است تا مسیر درستی را برگزیند، یک حکومت معنوی و اسلامی باید همان گونه غمخوار حتی شهروندان متخلف خود باشد، چه رسد به منتقدان و.... حکومت اسلامی نباید نگران آن باشد که حقی از او ضایع شود، بلکه می‌بایست بیم آن را داشته باشد که مبادا دانسته یا ندانسته حقی را از کسی ضایع کند و به اشتباه به کسی تهمت ناروا یا اتهام جرمی بیش از تخلف متخلف زده باشد.

البته رفتار مادرانه نیز در گذشته با امروز تفاوت‌هایی کرده است، امروز علم روانشناسی و تعلیم و تربیت نوین، توصیه می‌نماید که با کمی ترش خویی یا حتی بی تفاوتی نسبت به بسیاری از اعمال غلط کودک می‌توان حتی نتایجی بهتر گرفت. حکومت دینی و اسلامی باید حتی متخلفان و مجرمان را با روش هایی انسانی و بدون تضییع حقوق شان، در راه بازپروری، ندامت کند و همواره شانس تجدیدنظر را به آنان بدهد.

بی انصافی هایشان را باید بخشید یا به خدا واگذار کرد و این است تفاوت یک حکومت اله با حکومتی دنیوی که مدام پایه‌های حکومت اش را لرزان می‌بیند. نباید فراموش کنیم که در هر محفل و جمعی تنها کسانی می‌توانند در راس قرار گیرند که رفتار «مادرانه»  را داشته باشند و حقوق همگان را در نظر گیرند و عملا رأی و انتخاب افراد در بلندمدت نصیب چنین منش هایی می‌شود؛ چه بهتر که آن نصیب حکومتی معنوی و اسلامی گردد.فراموش نکنیم که حکومت‌های معنوی بر دل‌ها حکومت می‌کنند، نه بر سرزمین‌ها و چه بسا حکومت هایی دینی که در رأس قدرت نیستند، ولی قلب مردم با آنهاست و از آنان پیروی می‌کنند .

همان گونه که امام حسین(ع) با وجود این که نتوانست حکومت اسلامی تشکیل دهد، اما اینک بر دل‌های ما هنوز حکومت می‌کند و سعی می‌کنیم خود را پیرو او سازیم و همان طور که یزید حکومت را بدست آورد، اما نه تنها امروز که حتی در دوران خود نیز بر قلب‌های مسلمانان هرگز حکومت نکرد.
بخشش نیز که منش دایمی پیامبر عزیزمان بود نباید از نظر دور افتد یا به فراموشی سپرده شود به خصوص نسبت به زنان و کودکان. این افتخاری برای حکومتی دینی و اسلامی خواهد بود که در آن حقوق اقلیت‌های قومی، زبانی و دینی مراعات شود؛ افتخاری در تاریخ و مهمتر از آن سرافزاری‌ای در دنیای معنوی و سعادت در دنیای اخروی.

آیا هنوز ما از چنین نوع حکومت هایی در تاریخ به عنوان الگو و نمونه یاد نمی‌کنیم؟ حکومت اسلامی باید آن فرمایش حضرت علی در نهج البلاغه را مدام مد نظرش قرار دهد که”حرف حق را بپذیرید، ولو از سوی دشمنانش باشد” و " حرف ناحق را نپذیرد، ولو از طرف دوستانش گفته شود.” آیا هنوز به خود نمی‌بالیم از این که در حکومت اسلامی، زمانی حضرت علی و یک مسیحی را به دادگاه می‌برند، دادگاه رای به نفع آن مسیحی می‌دهد و همین حرکت بی نظیر حکومت اسلامی در آن زمان موجب مسلمان شدن آن مسیحی می‌گردد.

آنچه مهم است این که حکومت اسلامی خود از حقوقی که دین و وجدانش برای او مقرر کرده است، عدول نکند و رفتار مادرانه خود را حتی در سخت ترین شرایط حفظ نماید.



دنیای اقتصاد

«رهایی از افیون حمایت‌گرایی» عنوان سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد به قلم محمود صدری است که در آن می‌خوانید:
اقتصاد ایران روزها و سال‌های مهمی پیش رو دارد. روزهای آن ازآن جهت مهمند که قرار است دولت و ملت، عادتی دست‌کم 50 ساله را کنار بگذارند و انطباق با وضع جدید، دلهره‌‌آور است.
عادتی که قرار است کنار گذاشته شود، هزینه کردن مداوم دولت از دارایی‌های عمومی برای مهار مصنوعی قیمت‌ها است. این روش از دیرباز در ایران متداول بوده است؛ اما از اوایل دهه 1350 به بعد که نفت جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد ایران پیدا کرد، نظام مهار قیمت‌ها با عناوینی مانند سوبسید (یارانه)، تعاونی‌های دولتی، توزیع کالای دولتی، تعزیرات حکومتی و امثالهم به عنصر ثابت اقتصاد تبدیل شد.

جانمایه این سیاست، خرج کردن عایدات نفت در راه واردات کالا و روانه کردن آن به بازار با قیمت‌هایی زیر بازار جهانی و گاهی حتی کمتر از هزینه تولید در داخل بود. افزون بر این، بخش‌هایی از عایدات نفت نیز همواره صرف ترمیم بنگاه‌های ناکارآمد، کم‌بازده و زیانده دولتی شده است. البته برخی بنگا‌ه‌های خصوصی نیز گاهی از نفوذ سیاسی خود استفاده کرده و به این «رانت نفتی»  دست یافته‌اند؛ اما بهره‌مند اصلی همواره بنگاه‌های دولتی بوده‌اند. عادت کردن تولیدکنندگان به افیون یارانه، آنان را از نوآوری و اصلاح روش‌های تولید و ریسک‌پذیری بازداشته و مصرف‌کنندگان را از دخل و خرج منطقی و متوازن بی‌نیاز کرده است.

 نتیجه این شده که تولید ناخالص داخلی ملتی 70 میلیونی در سال جاری طبق شاخص قدرت خرید، بیش از 800 میلیارد دلار، اما طبق شاخص مبادله جهانی 325 میلیارد دلار بوده است. شکاف در این دو شاخص علاوه بر آنکه علتی درونزا یعنی مزیت نسبی دارد، نشانه غیرواقعی بودن قیمت‌ها، نظام یارانه‌ها و غیرواقعی بودن نرخ ارز هم است. به روشنی معلوم نیست که سهم هر یک از این علل در تفاضل نامتعارف این دو شاخص چقدر است؛ اما این روشن است که قیمت‌های غیرواقعی علاوه‌بر مدخلیت مستقیم در این وضع، موجب غبار گرفتن اطلاعات اقتصادی نیز شده و مانع فهم دقیق از عملکرد اقتصاد شده است.

روزهای مهم و سختی که پیش روی دولت و ملت ایران قرار دارد، عبور از باوری قدیمی و پا گذاشتن به دوران باورهای واقعی درباره اقتصاد است؛ اما به نظر می‌رسد سال‌های آینده، روزگار پاداش گرفتن باشد. رهایی از اقتصاد دولتی، رانتی، یارانه‌‌ای و حمایتی، برای همه قشرهای اجتماعی و اقتصادی در کوتاه‌مدت دشوار و در درازمدت متضمن خیر و برکت است.

آنکه در پی گسترش بنگاه اقتصادی خود است حالا می‌تواند خاطر جمع باشد که دولت دیگر قرار نیست توزیع‌کننده پول بین بنگاه‌ها باشد (مگر آنچه در لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها آمده) و در سازوکار طبیعی رقابت مداخله کند. این وضع، بنگاه‌های کارآمد را برمی‌کشد و بنگاه‌های ناکارآمد را کنار می‌زند. مصرف‌کننده که در پی کالای ارزان‌تر و مرغوب‌تر است، می‌تواند امیدوار باشد که با افزایش رقابت، بنگاه‌ها ناچار به افزایش کیفیت و کاهش قیمت خواهند شد.
آنهایی که به سیاست و فرهنگ توجه بیشتری دارند، می‌توانند امیدوار باشند که کاهش یارانه‌ها به کاهش تصدی دولت و به تبع آن کاهش مداخله آن در جامعه مدنی خواهد انجامید و رقابت سیاسی آسان‌تر خواهد شد.

در این میان، تنها یک مخاطره باقی می‌ماند. اول وضع قشرهای کم‌درآمد در دوران گذار از قیمت‌های دستوری و یارانه‌ای به قیمت واقعی و رقابتی است. آن‌گونه که در لایحه هدفمندسازی و لایحه برنامه پنجم پیش‌بینی شده، عایدات دولت از ناحیه اصلاح قیمت‌ها آنقدر هست که بتواند کم‌درآمدترین خانوارها را در دوران گذار، تحت حمایت موقتی خود قرار دهد.
کلام آخر اینکه، اصلاح اقتصادی بزرگ به هر حال رنج‌هایی گریزناپذیر دارد که اگر امروز تحمل نشود، فردا با شدت و هزینه بیشتر باید تحمل شود؛ با این تفاوت که امروز روز انتخاب است و فردا روز اضطرار و اجبار

[ یکشنبه 89/9/28 ] [ 11:10 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
به گزارش خبرنگار ایرنا، بر خلاف جایگاه های عرضه سوخت گاز سی.ان.جی که نحوه محاسبه قیمت آن به صورت دستی است، قیمت های جدید بنزین از قبل وارد برنامه این جایگاه ها شده و نحوه محاسبه آن به صورت خودکار و ماشینی انجام می گیرد.
با اعلام قیمت های جدید حامل های انرژی از بامداد یکشنبه، در زمان حاضر نرخ جدید گاز در جایگاه های عرضه سوخت سی.ان.جی به ازای هر مترمکعب 3000 ریال اعمال می شود اما محاسبه قیمت آن به صورت دستی است.
   
به گزارش خبرنگار ایرنا از سطح شهر تهران، دستگاه های مربوط به محاسبه نرخ سوخت گاز سی.ان.جی اکنون قادر به محاسبه به صورت خودکار نیستند از این رو اپراتورها با استفاده از ماشین حساب و به صورت دستی قیمت تمام شده را از مشتری دریافت می کنند.

عرضه بنزین نیز با نرخ 700 تومانی و با کارت سوخت سهمیه 500 لیتری که از قبل وجود داشت،در پمپ بنزین ها آغاز شده است.

همچنین بنزین با قیمت جدید سهمیه ای 400 تومانی نیز در جایگاه ها به مردم عرضه می شود .
از سوی دیگر چنانچه فردی دارای سهمیه بنزین 100 تومانی از قبل باشد، می تواند با این نرخ استفاده کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر خلاف جایگاه های عرضه سوخت گاز سی.ان.جی که نحوه محاسبه قیمت آن به صورت دستی است، قیمت های جدید بنزین از قبل وارد برنامه این جایگاه ها شده و نحوه محاسبه آن به صورت خودکار و ماشینی انجام می گیرد

[ یکشنبه 89/9/28 ] [ 11:8 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
          مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 1615871