سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
رییس‌جمهور کشورمان اعلام کرد: بخش اصلی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از فردا (یک‌شنبه) اجرا می‌شود.

مردم برای دریافت پول‌هایی که به حساب‌شان واریز شده است عجله نکنند

به گزارش تابناک محمود احمدی‌نژاد شنبه شب در گفت‌وگوی مستقیم رادیو و تلویزیونی‌اش با مردم، اعلام کرد که بخش اصلی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از فردا اجرا خواهد شد.

رییس‌جمهور از مردم درخواست کرد که در دریافت پول‌هایی که به حساب‌شان واریز شده است عجله نکنند؛ چرا که برخی واحدهای اقتصادی برای مردم بسته‌های مناسبی در این زمینه در نظر گرفته‌اند.

شش دهک از روز اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها وضع‌شان بهتر می‌شود

احمدی‌نژاد درباره ابعاد گوناگون اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و تاثیرات آن گفت: اجرای این قانون از دو سه سال قبل شروع شده و به طور رسمی از امسال آغاز شد. این طرح بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین طرح اقتصادی کشور است. انرژی و ثروت کشور به مردم تعلق دارد و ما فکر می‌کنیم بهترین حالت برای مدیریت این ثروت ملی مشارکت مردم در مدیریت آن است.

وی با بیان این که یکی از بخش‌ها که یارانه زیادی را به خود اختصاص داده، بخش انرژی است، افزود: متاسفانه امروز انرژی به درستی استفاده نمی‌شود و آثار آن در اقتصاد، سازنده نیست. امروز نزدیک به 6/5 میلیون بشکه نفت و گاز در کشور تولید می‌شود. از این میزان دو میلیون و 300 هزار بشکه صادر و چهار میلیون و 200 بشکه در داخل مصرف می‌شود. امروز نفت بشکه‌ای 85 دلار است که اگر آن را در چهار میلیون و 200 هزار بشکه در سال ضرب کنیم مبلغی بیش از 120 هزار میلیارد تومان می‌شود که حدود چهار برابر متوسط مصرف در دنیاست.

رییس‌جمهور ادامه داد: این در حالی است که ما بیش از چهار برابر متوسط دنیا رفاه نداریم، بلکه رفاه ما معادل متوسط دنیاست. ما می‌گوییم این مبلغ باید در خدمت رفاه مردم باشد. در این میان چند اشکال وجود دارد؛ اول این که اسراف زیاد است و مصرف اضافی است. اشکال دوم این است که بهینه مصرف نمی‌کنیم. سومین اشکال این است که همین مقدار، عادلانه توزیع نمی‌شود یعنی توزیع رفاه، عادلانه نیست و این موجب به وجود آمدن فاصله طبقاتی می‌شود.

احمدی‌نژاد با طرح این سوال که "با اجرای قانون چه اتفاقی می‌افتد؟" اظهار کرد: ما می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که با یک چهارم مصرف به همین رفاه دست یابیم. من نمی‌گویم که سه چهارم صرفه‌جویی و بهینه‌سازی کنیم بلکه فقط یک چهارم صرفه‌جویی کنیم. وقتی همه رعایت کردند این 30 هزار میلیارد تومان به جیب مردم می‌رود.

او با اشاره به آمار و ارقامی برای توضیح بیش‌تر موضوع گفت: کل بودجه عمرانی ما در سال گذشته که در تاریخ کشور بی‌نظیر بوده، 20 هزار میلیارد تومان بوده است. اگر یک همت عمومی به خرج دهیم این بودجه 2/5 برابر می‌شود. اگر این 30 هزار میلیارد تومان را به بخش مسکن ببریم و یا وام با سود صفر درصد بدهیم یک میلیون و 400 هزار مسکن شهری ساخته می‌شود و دیگر کسی بدون مسکن نمی‌ماند و بافت فرسوده‌ای باقی نخواهد ماند. اگر همین یک سال مصرف را به بخش صنعت ببریم تمام پروژه‌های نیمه تمام کامل می‌شود.

رییس‌جمهور ادامه داد: در حال حاضر ساخت 12 هزار کیلومتر راه‌آهن در برنامه ماست؛ یعنی 25 درصد بیش از کل تاریخ راه‌آهن کشور که می‌توانیم با این میزان، ساخت راه‌آهن را تحقق بخشیم. علاوه بر این تمام آزادراه‌های کشور بیش از هفت هزار و 500 کیلومتر ساخته می‌شود.

احمدی‌نژاد با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در مورد اجرای این قانون (هدفمندسازی یارانه‌ها) اظهار کرد: در حال حاضر صداوسیما کارهای خوبی در این زمینه انجام می‌دهد و لازم است که این مطلب در دروس مدارس و دانشگاه‌ها نیز بیاید. با قدری همت می‌توان صرفه‌جویی کرد تا ایران پیشرفته‌ترین کشور دنیا شود.

او گفت: به خاطر اهمیت این طرح، دولت وقت زیادی صرف کرد و تمام توان کارشناسی کشور بسیج شد. ما تمام جهات و تاثیرات این طرح را در مسائل گوناگون پیش‌بینی کردیم و برنامه‌ریزی جامعی از سوی دولت صورت گرفت. از سوی دیگر برای این که این طرح، خوب و با کم‌ترین شوک و تنش آغاز شود گرچه همه با اجرای آن پیروز خواهند بود، کارهای اضافی نیز انجام دادیم از جمله این که یک ماه اضافه بنزین اعلام شد؛ برای شبکه حمل و نقل برون شهری نیز سوخت گازوییل تا حدود 10 روز با قیمت قبلی شارژ می‌شود، سهمیه جدید دو ماهه شارژ می‌شود و همه جایگاه‌ها نیز به سیستم کارت‌خوان مجهز شده‌اند به نحوی که می‌توان گفت برای اجرای این طرح سیستم‌های اداره کشور نیز متحول شده است.

رییس‌جمهور در مورد تدابیر دولت برای قیمت آب، برق و گاز نیز خاطرنشان کرد: قیمت آب، برق و گاز را پلکانی کردیم تا همه به صرفه‌جویی تشویق شوند.

احمدی‌نژاد با بیان این که دو ماه در حساب مردم پول است و دولت آماده باش است تا این طرح به زیبایی اجرا شده و شیرینی آن در کام مردم باقی بماند، ادامه داد: با محاسبات ما شش دهک از روز اول وضع‌شان بهتر می‌شود، دو دهک باید قدری صرفه‌جویی کنند و دو دهک دیگر بیش‌تر صرفه‌جویی کنند. زندگی مرفه و باز بدون کنترل خوب نیست.

وی با بیان این که با اصلاحات اساسی در اقتصاد، همه سود خواهند برد، اظهار کرد: با اجرای این طرح قیمت تمام شده صنعت می‌تواند با قیمت‌های جهانی رقابت کند. تاکنون قیمت انرژی کم بوده و بنابراین فکر و هوش ایرانی که می‌تواند فرصت انجام کارهای بزرگ بیاید، معطل مانده است. با اجرای این طرح رفتار اقتصادی متحول خواهد شد.

گام بعدی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سال بعد اجرا می‌شود

احمدی‌نژاد گفت: کسی که در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند دو سود می‌برد؛ اول آن که منابع در جیبش می‌ماند و هر چه صرفه‌جویی شده باشد را ما صادر می‌کنیم و پولش باز به جیب مردم بازمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور درباره مصارف دولتی و عمومی، اظهار کرد: برای مصارف دولت، ما نرخ‌ها را آزاد تعیین می‌کنیم و این نشان می‌دهد که ما بیش‌ترین فشار را خودمان تحمل می‌کنیم و کم‌ترین فشار را به مردم وارد می‌کنیم. اگر مردم در مصرف انرژی هر چه بیش‌تر صرفه‌جویی کنند ما بیش‌تر می‌توانیم صادر کنیم و منابع بیش‌تری را به مردم برمی‌گردانیم. ممکن است کسی بگوید پولش را می‌دهم و مصرف می‌کنم. این خوب نیست. آن چه او مصرف می‌کند دود می‌شود و می‌شود آلودگی تهران. در حالی که اگر صرفه‌جویی شود به نفع مردم خواهد بود.

او در بخش دیگری از سخنانش، گفت: این طرح به نفع مردم است. به همین دلیل همه مردم خواهان اجرای آن هستند؛ چرا که می‌فهمند منافع‌شان در اجرای این طرح است. حتی به ما فشار می‌آورند که اجرا کنیم و وقتی مردم اجرای این طرح را پذیرفته باشند تبعات منفی نخواهد داشت و یا تبعات آن به حداقل می‌رسد.

احمدی‌نژاد گفت: اجرای این طرح راهی است که ما شروع کرده‌ایم و با این اقدام گام آخر مرحله اول را برداشته‌ایم و وارد شرایط جدیدی می‌شویم.

وی گفت: ثروت ملی و اقتصاد باید توسط مردم اداره شود. تولیدکنندگی، مصرف‌کنندگی و مدیریت با خود مردم باید باشد. به عنوان مثال کشور ما کم آب است اما همین مقدار نزول باران را با راندمان یک سوم مصرف می‌کنیم در حالی که می‌توانیم با همین مقدار آب، تولید خود را سه برابر کنیم و این شدنی است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: اولین خواهش من از مردم این است که ما باید با هم باشیم، نسبت به هم دلسوز باشیم و با محبت رفتار کنیم. ما اعضای یک خانواده هستیم. باید با رحمت نسبت به هم برخورد کنیم تا رحمت خدا هم نازل شود. اگر مردم مراعات همدیگر را کنند خدا هم مراعات آن‌ها را خواهد کرد. خیلی بد است که کسی به فکر خود باشد و بدتر آن که کسی از خلاءها و تحولات سوءاستفاده کند. زیبایی زندگی به انباشتن نیست، به درست استفاده کردن است. زیباترین زندگی برای کسانی است که خود را فدای دیگران کنند. امام حسین (ع) بر همین مبناست که لذت‌بخش‌ترین زندگی را داشت.

احمدی‌نژاد افزود: باید مراعات همدیگر را بکنیم. چرا وقتی که سر و صدایی می‌شود دو ریال روی قیمت‌ها بگذاریم؟ اگر این کار را 75 میلیون آدم انجام دهد چه می‌شود و انعکاس آن در زندگی ما چیست؟

وی با اشاره به پولی که به حساب مردم واریز شده است، گفت: پولی که به حساب مردم ریخته شده است یک حساب ویژه است. این مملکت متعلق به امام زمان (عج) است و این پول هم بیت‌المال است و پول امام زمان (عج) است و با برکت است و زمینه رشد جامعه است. مراقب باشیم این را با پول‌های دیگر خراب نکنیم چون دیگر اثر خود را از دست می‌دهد. ما معتقد به برکت هستیم و برکت از عدالت می‌آید. این پول یک گام بلند در جهت عدالت است و مال مردم است و مردم آن را درست مصرف کنند. توصیه می‌کنم بلافاصله به بانک‌ها مراجعه نکنند. این طرح ادامه دارد و ده‌ها سال به فضل الهی تداوم خواهد داشت؛ طوری که کسی نتواند آن را لغو کند. مردم در برداشتن از این پول عجله نکنند. اگر آن را زود بردارند بازار به‌هم می‌ریزد. پول را نگه دارند. بخش صنعت و خدمات نیز بسته‌های خوبی برای مردم پیش‌بینی کرده‌اند. حتی برخی قیمت‌ها را می‌خواهند پایین بیاورند. در نتیجه در برداشتن از این پول مردم عجله نکنند به‌خصوص که از فردا اجرای این طرح شروع می‌شود.

وی افزود: مردم برای این پول برنامه‌ریزی کنند. گام‌های بعدی هم وجود دارد و حداقل به دو برابر خواهد رسید و پول خوبی است. البته گام بعدی سال بعد اجرا می‌شود. نمایندگان مجلس در اجرای این طرح با دولت خوب همراهی کردند و ان‌شاءالله سال آینده هم همکاری می‌کنند تا بتوانیم گام‌های بعدی را برداریم. اگر آن گونه که در نیت من قرار دارد اجرا شود پولی که به حساب مردم واریز خواهد شد بیش‌تر از این می‌شود.

برای هر نفر ماهانه چهار هزار تومان یارانه نان واریز می‌کنیم

احمدی‌نژاد با توصیه به مردم برای مدیریت کاهش مصرف با هم‌فکری اعضای خانواده، خاطرنشان کرد: انتظار داریم مردم منتظر باشند تا دو ماه بگذرد و قبض‌ها بیاید، بعد بر اساس آن با هم‌فکری اعضای خانواده برنامه‌ریزی کنند تا فرزندان نیز مدیریت اقتصادی را یاد بگیرند چرا که آن‌ها نیز فردا در یک بخش مدیر خواهند شد.

او هم‌چنین گفت: مردم توجه داشته باشند که ما واریز دوم را نیز در همین مرحله اول خواهیم داشت.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در مورد نان قصد داریم برای هر نفر چهار هزار تومان به ازای هر ماه واریز کنیم که این کار در همین هفت هشت روز آینده انجام خواهد شد. ما می‌خواهیم مردم نان خوب بخورند. ما الان بیش از چهار هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کنیم و بیش از همین مقدار نیز مردم برای خرید نان پول می‌دهند که اگر این دو مبلغ را روی هم بگذاریم مردم باید بهترین نان را بخورند و اتلاف نان از بین می‌رود و ما می‌توانیم گندم را صادر کنیم.

وی یادآور شد: توصیه می‌کنیم همان‌طور که مردم تاکنون به ما اعتماد کرده‌اند، ستادی در مرکز و در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها ایجاد شده که تنها به اطلاعیه‌های این ستاد توجه کنند.

احمدی‌نژاد با بیان این که عدالت در داخل و خارج مخالف دارد، افزود: می‌بینیم بعضی از این رسانه‌های بیگانه علیه این طرح سخنرانی می‌کنند، نمی‌خواهند ایران پیشرفت کند و الگو بشود، کشوری که در آن فقیر نباشد و همه شاد باشند و همه موفق باشند و این گام بلند در این جهت است.

او یادآور شد: ممکن است برخی فضاسازی کنند و مردم را نگران کنند و برخی نیز ممکن است متوجه نباشند و تحریک شوند و اقدامی در اقتصاد انجام دهند.

رییس قوه مجریه هم‌چنین درباره اقداماتی که در ارتباط با همکاری اصناف در اجرای این طرح صورت گرفته است، گفت: اصناف همکاری خوبی داشتند و ستادی درست کرده و آموزش داده و تشریح کرده‌اند و همراهی آن‌ها خوب بوده است. اصناف واحد نظارت تاسیس کردند و با واحد نظارت بازرگانی نیز مشارکت خوبی دارند؛ البته بهترین ناظر مردم هستند که باید اطلاع‌ دهند و ماموران ما حاضر می‌شوند. اگر مشکل ناشی از کمبود کالا باشد جبران می‌کنند یا رفتار نامناسب باشد با آن برخورد می‌کنند.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که "وظیفه رسانه‌ها برای اجرای موفق طرح هدفمندی یارانه‌ها چیست؟" تصریح کرد: به نظر من همه در این طرح مهم هستند. صنعتگران، کارگران، دامداران، کشاورزان، تجار، کسبه، معلمان، دانشگاهیان، اساتید، دانش‌آموزان، دانشجویان و اهالی رسانه. دنیا ما را نگاه می‌کند، ما ایرانی هستیم و با دیگران فرق می‌کنیم. تحولات ایران مورد توجه همه دنیاست. ما باید با مشارکت و همکاری هم فردا و آینده را بسازیم و باید از خود اثر زیبا، ماندگار و قابل دفاع به‌جا بگذاریم.

احمدی‌نژاد هم‌چنین با تقدیر از زحمات رانندگان و نقش آن‌ها در اجرای این طرح افزود: این طرح فرصتی ایجاد کرده که قدر کارها شناخته شود. یکی از پاک‌ترین و زحمت‌کش‌ترین اقشار جامعه ما راننده‌ها هستند که بخش مهمی از اقتصاد جامعه را اداره می‌کنند. اما باید ببینیم چگونه زندگی می‌کنند. بهترین زمان‌ها و استراحت خود را می‌گذارند. یک راننده 30، 40 سال بهترین وقت خود را برای این کار می‌گذارد، بنابراین رانندگان و عوامل حمل و نقل داخل و برون شهری، شبکه‌های خون‌رسانی کشور هستند و زحمت‌کش‌ترین اقشار جامعه که در سرما و گرما باید ساعت‌ها پشت فرمان بنشینند.

او خاطرنشان کرد: رانندگان داخل شهری نیز زحمات زیادی در ترافیک، گرما و سرما و خیابان‌های شلوغ متحمل می‌شوند و این کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است؛ البته بخش مهمی از خودروهای ما نیز باید در این طرح نوسازی شوند.

اگر کسی ‌اقدام نامناسبی کند انگیزه‌اش اقتصادی نیست

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر کسی در زمینه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ‌اقدام نامناسبی کند انگیزه او اقتصادی نیست؛ چرا که اگر اقتصادی باشد ما راه‌حل آن را پیش‌بینی کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد تاکید کرد: در قضیه هدفمند کردن یارانه‌ها از این به بعد هیچ مشکلی نیست که نتوانیم حل کنیم.

او با بیان این که هر جا مشکلی پیش آمد مردم به ما خبر دهند، اظهار کرد: گروه‌های تخصصی ما مشکل را حل می‌کنند و در این طرح مشکلی نیست که قابل حل نباشد. البته ما نمی‌گوییم که عالم دهر هستیم ولی به هر حال ما کشور بزرگی هستیم که 75 میلیون جمعیت داریم و اقتصاد بزرگی هستیم و ممکن است مشکلاتی هم پیش بیاید که آن‌ها را برطرف می‌کنیم.

احمدی‌نژاد با بیان این که کل دولت، استانداران، فرمانداران و مدیران پای کار هستند، افزود: راننده‌های ما همیشه نان حلال به خانه برده‌اند و من می‌خواهم از راننده‌ها خواهش کنم که ما می‌خواهیم در این طرح پیشگام اولیه همین راننده‌ها، اصناف و صنعتگران باشند. ما می‌خواهیم افتخاری برای همه ملت کسب کنیم که همه تا ابد به آن افتخار کنند و این به نام ملت ایران ثبت شود که طرحی که دیگران با اما و اگرها بخشی از مردم‌شان را از دست داده‌اند، اجرا شده است. با اجرا نشدن این طرح فقر در جامعه اضافه شده است و ما می‌خواهیم فقر و تورم ریشه‌کن و اقتصاد شکوفا شود و همبستگی و دلبستگی بیش‌تر شود.

وی ادامه داد: به رسانه‌ها و سیاسیون نیز می‌گویم که این طرح، طرح احمدی‌نژاد و این دولت و آن دولت نیست. بلکه این طرح مال همه این ملت و تاریخ این ملت است. پس کاری کنید که این طرح جلو برود چرا که همه در این طرح برنده هستند. ما می‌خواهیم که همه کمک کنند تا فضا آرام باشد تا اگر کسی پیشنهادی دارد بگوید چرا که فقط با ایراد گرفتن کار درست نمی‌شود.

رییس‌جمهور برای نمونه به مساله آلودگی اخیر هوای تهران اشاره کرد و گفت: بیست و چند روز هوای تهران به‌طور بی‌سابقه‌یی آلوده بود که متوقف شد و همه مردم همکاری کردند و در طرح زوج و فرد کردن خودروها اکثرا ماشین‌های خود را بیرون نیاوردند. فرض کنید که اصلا ماشینی بیرون نیاید، بالاخره همین تنفس مردم در یک فضای بسته نیز آلودگی دارد و گازهای سمی از نفس آدم خارج می‌شود. ستادی در مسوولان بود که دائم فکر می‌کردند که کاری انجام دهند تا تغییری جزئی ایجاد کند ولی برخی همه این کارها را مسخره می‌کردند، بدون این که خودشان پیشنهادی بدهند.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: گوشش شنوای ما زیاد است و همه حرف‌ها را گوش می‌دهیم و این مسوولان هم از خود مردم هستند و مردم آن‌ها را انتخاب می‌کنند و دو، سه سال دیگر دولت دیگری روی کار می‌آید. بالاخره این زمان و فرصت مال ملت است و من خواهش می‌کنم که همه کمک کنند تا این کار بتواند جلو برود.

وی در ادامه در برابر پرسشی مبنی بر این که آیا مبالغ واریز شده به حساب‌های مردم از سوی دولت جوابگوی هزینه‌های بیش‌تر خانواده‌ها ناشی از آزادسازی قیمت‌ها خواهد بود یا خیر؟ پاسخ داد: در حال حاضر دهک یک خانواده‌های ما یعنی دهک یک درآمدی کشور که پایین‌ترین درآمد را در کشور دارند به‌طور متوسط 130 یا 135 هزار تومان درآمد دارند که بخش عمده‌ای از آن‌ها تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند. متوسط جمعیت خانواده در کشور چهار نفر است که بدین ترتیب به ازای هر ماه 162 هزار تومان برای چنین خانواده‌ای به حساب واریز می‌شود. این‌ها حداقل هزینه‌ها را دارند و عملا آب، برق و گازی مصرف نمی‌کنند و ما می‌خواهیم که برخی در جامعه یک مقدار مصرف کنند. این دهک که مصرفی ندارد و باید بتواند گوشت و میوه بخرد و بخورد، به بهداشت و سلامت خود برسد و خانه خود را نو نوار کند.

رییس‌جمهور افزود: پیش‌بینی ما این است که افزایش و جهشی که در این دهک اتفاق می‌افتد حدود 10 درصد است و 13 درصد به هزینه‌های فعلی آن‌ها اضافه می‌شود. بنابراین 150 هزار تومان از پول واریزی دولت برای خرج‌های دیگر آن‌ها باقی می‌ماند. هر چه به دهک‌های بالاتر می‌رویم این فاصله کم‌تر می‌شود و با محاسبات ما تا دهک ششم وضعیت مثبت است. البته ما تاثیرات این طرح را بر کل اقتصاد محاسبه کرده‌ایم و تنها به آب و برق و بنزین خلاصه نمی‌شود؛ بلکه بر کل اقتصاد اثر می‌گذارد که ما آن را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم. بر این اساس وضعیت دهک هفتم و هشتم با مختصر صرفه‌جویی مثبت می‌شود. البته ما معتقدیم که از دهک سوم به بعد می‌تواند خود صرفه‌جویی کند و در نتیجه پول بیش‌تری برای آن‌ها باقی بماند.

او با اشاره به وضعیت دو دهک بالای جامعه، اظهار کرد: در مورد دو دهک آخر جامعه که بالاترین درآمد جامعه هستند، رفاه آن‌ها کم نمی‌شود ولی باید یک مقدار خود را جمع کنند و به صورت باز خرج نکنند. در ضمن وقتی اقتصادی شکوفا شود سرمایه‌گذاری بیش‌تر می‌شود و درآمدها بالاتر می‌رود. بالاخره این پولی که به مردم می‌دهیم توسط مردم خرج می‌شود و در نتیجه اقتصاد چرخش پیدا می‌کند و باز هم مردم سود این چرخش را می‌برند. پس کسی ضرر نمی‌کند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این که هیچ‌کس در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ضرر نمی‌کند، اضافه کرد: برای مثال ما با فلان کارخانه قرار گذاشتیم که سه درصد قیمت‌های خود را تغییر دهد و به حمل و نقل گفته‌ایم که 10 درصد تغییر قیمت دهد و اگر قول و قرارها اجرا شود هیچ‌کس ضرر نخواهد کرد. اگر هم احیانا مساله طوری چرخید که قشری آسیب دید، باز هم به قیمت‌ها دست نزنند بلکه به ما اطلاع دهند و ما برای آن‌ها جبران می‌کنیم و طوری پشتیبانی می‌کنیم و در نهادهای تولید و خدمات به گونه‌ای آن‌ها را کمک می‌کنیم که به سوددهی برسند. بنابراین لازم نیست کسی سر خود کاری کند و مثلا بگوید چون من ضرر کرده‌ام پس 30 درصد به قیمت‌ها اضافه کنم.

در این مرحله آزادسازی قیمت‌ها نداریم

رییس‌جمهور با بیان این که در این مرحله ما آزادسازی قیمت‌ها نداریم بلکه اصلاح قیمت داریم، گفت: پنجاه سال است که یارانه‌ها به صورت ناعادلانه توزیع می‌شود و البته در این زمینه مردم مقصر نبوده‌اند و چه بسا اگر مردم می‌دانستند که این روند ناعادلانه است، این‌طور مصرف نمی‌کردند. کسی در تهران هست که به عنوان مثال ماهی شش هزار مترمکعب گاز مصرف می‌کند در حالی که خانواده دیگری هست که نمی‌تواند پنجاه مترمکعب گاز مصرف کند. گاهی چنین روندی مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما گاهی این‌ها جامعه را دچار اختلافات طبقاتی می‌کند. اگر تمام سیاست‌های اقتصادی ما درست باشد و تنها یارانه‌ها ناعادلانه توزیع شود در عرض پنجاه سال وقتی 70 درصد یارانه‌ها به 30 درصد جامعه برسد اختلاف طبقاتی به اندازه یک دریا و دره عمیق خواهد بود.

وی افزود: من از صداوسیما می‌خواهم که این‌ها را به تصویر بکشد. من دیده‌ام کسانی هستند که 40 سال است میوه نخورده‌اند. زمانی وقتی می‌خواستم سوار هلکوپتری شوم کودکی خود را به من رساند در حالی که لباس و کفش مناسبی نداشت. او از من کمک نمی‌خواست بلکه به من گفت سقف مدرسه‌شان در حال فرو ریختن است؛ من در آن لحظه حاضر بودم جان خود را بدهم تا مسائل این کودک حل شود. حرف من این است که صرفه‌جویی کنیم به عنوان مثال کسی که در منزل خود استخر دارد هر روز آب استخر خود را گرم نکند، بگذارد هفته‌ای یک بار تا مملکت آباد شود. ما ملتی هستیم که پیرو اهل بیتی هستیم که سه روز روزه گرفتند و غذای خود را به فقیر، اسیر و یتیم دادند. باید به همدیگر کمک کنیم.

احمدی‌نژاد گفت: ما یک میلیون خانه روستایی را نوسازی کردیم و دو میلیون هنوز نوسازی نشده است و جوانان روستایی هم باید خانه‌دار شوند. این کارها باید انجام شود. اگر 30 هزار میلیارد تومان که حاصل صرفه‌جویی یک چهارم مصرف است به بودجه عمرانی تخصیص یابد در عرض پنج سال می‌توانیم به کشورهای پیشرفته برسیم. ایران با این همه ثروت نباید جوانان بیکار داشته باشد، همه باید بیمه تکمیلی و بیمه طلایی داشته باشند. ما ثروت داریم اما بی‌جهت آن را می‌سوزانیم.

رییس‌جمهور گفت: بعد از گفت‌وگوی من اطلاعیه‌ها برای اجرای این طرح اعلام می‌شود و از ابتدای فردا یک‌شنبه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آغاز خواهد شد. در این مرحله ما آزادسازی قیمت‌ها نداریم بلکه اصلاح قیمت داریم. آزادسازی قیمت‌ها در مرحله آخر قرار دارد. من از مردم تقاضا دارم که بنزین ذخیره‌سازی نکنند چرا که این کار خطرات بسیاری دارد، خدای نکرده حادثه‌ای پیش می‌آید. در خانه‌ای پیش‌تر این اتفاق افتاده بود و پنج کودک را پیش من آوردند که سوخته بودند و سه سال است که ما آن‌ها را برای جراحی پلاستیک می‌بریم، هنوز هم به وضعیت مناسب نرسیدند. گیرم که مقداری بنزین ذخیره کردید چه می‌شود بعد از آن چه می‌خواهید بکنید. این طرح دراز مدت است و همه باید به حق خود قانع باشند؛ در این صورت است که برکت، امنیت و دلخوشی می‌آید. چرا بیمارستان‌های ما باید پر باشد و ما این همه بیمارستان داشته باشیم در حالی که اگر عدالت اجرا شود این‌طور نخواهد بود. پول جمع کنیم و بعد آن را خرج بیمارستان کنیم. البته گاهی برخی حوادث پیش می‌آید اما بسیاری از این حوادث ناشی از این است که به حق خود قانع نیستیم.کسی که بنزین را بدون توجه به حق خود می‌زند از کجا می‌داند که بعدا برایش اتفاقی نیفتاد.

او گفت: تا وقتی من هستم طرفدار مردمم و پای مردم هستم. جمهوری اسلامی همین است یعنی پای مردم بودن و با مردم بودن. اگر در اجرای این طرح در زمینه‌ای کم آمد آن را جبران می‌کنیم. با مردم مشورت می‌کنیم. همه باید برای این طرح با هم همکاری کنیم و ایران را بالا ببریم. ایران باید به بالاترین نقطه برسد، نباید در هیچ کجای دنیا ما را دست‌کم بگیرند. هیچ کشوری به اندازه ما تمدن و فرهنگ خلق نکرده است و به ارزش‌های انسانی خدمت نکرده است.

رییس‌جمهور گفت: باید اقتصاد اول دنیا شویم و می‌توانیم. مردم همت کنند و می‌دانم که با همت مردم به گام سوم نرسیده، تمام کارخانجات، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها مصرف خود را اصلاح خواهند کرد. این ملت، ملت ایران است و می‌تواند. من می‌گویم همه با هم صرفه‌جویی کنیم تا ایران ظرف پنج سال در دنیا گلستان شود. اگر این 20 هزار میلیارد به 40 هزار یا 50 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برسد خیلی کارها می‌توانیم بکنیم. شما دیدید که گوشه‌ای از این بودجه را در هوافضا به‌کار بردیم و دیدید که به کجا رسیدیم. ملت ما همتش علوی و حسینی است و کاری کنیم که به نام ملت ما ثبت شود، ما همه رفتنی هستیم و آن چه می‌ماند نام ملت ماست و من مطمئنم ملت ما از این آزمایش سربلند بیرون خواهد آمد و اگر در اجرای این طرح سوالی مطرح شد من و سایر مسوولان پاسخگو خواهیم بود.


[ یکشنبه 89/9/28 ] [ 11:13 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 19
بازدید دیروز: 62
کل بازدیدها: 1616145