سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
در حالی که هنوز مشاجرات درباره شیوه برکناری متکی در محافل خبری و حتی در میان مردم ادامه دارد و افکار عمومی به نحوه برکناری و خارج از عرف منوچهر متکی واکنش نشان می دهند و آن را نوعی خلع سلاح کردن مأمور اعزامی کشور و بی اعتبار کردن فرستاده رسمی جمهوری اسلامی در مقابل طرف خارجی قلمداد می کنند، اخبار رسیده حاکی از آن است که مقامات سنگال نیز به این کار رئیس جمهور ایران واکنش نشان داده و خواهان عذرخواهی رسمی ایران از این کشور شده اند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، ظاهرا سفارت سنگال در تهران، پیغام تهدیدآمیزی به وزارت خارجه فرستاده و در آن، خواهان عذرخواهی رسمی مقامات ایران از این حادثه شده اند.

بنا بر این گزارش، مقامات سنگال همچنین به این خواسته بسنده نکرده و تهدید کرده اند که اگر به صورت رسمی از این کشور عذرخواهی نشود، سفارت خود را در تهران تعطیل خواهند کرد.

این در حالی است که در چند روز گذشته، برخی از سایت های خبری نیز گزارش هایی را منتشر کرده بودند، مبنی بر اینکه نزدیک بیست کشور آفریقایی در واکنش به تحقق نیافتن وعده های احمدی نژاد که در سفر به این کشورها قول انجام آنها را داده بود، تهدید کرده اند که سفارتخانه های خود را در تهران تعطیل خواهند کرد.

به نظر می رسد، فارغ از موفق بودن یا نبودن متکی در زمان مسئولیتش ـ که محل بحث است ـ نوع رفتار رئیس جمهور در برکناری وی، نه تنها واکنش هایی را در درون برانگیخته است و افکار عمومی داخلی این شیوه برکناری مامور در حال انجام ماموریت را نوعی بی اخلاقی و بی اعتبار جلوه دادن فرستادگان کشور تلقی می کنند، بلکه واکنش کشوری چون سنگال را نیز برانگیخته است تا جایی که این کشور ایران را تهدید به تعطیلی سفارتخانه خود در تهران و یا احیانا قطع رابطه با کشورمان می کند.

بنابراین، لازم است مقامات در بهره گیری از حقوق قانونی خود، مصالح کشور را در نظر بگیرند و امورات کشور را در حوزه روابط و خوشایند و بدآیند شخصی تعریف نکنند و با ملاحظه جمیع جهات درباره همکاران خود و ادامه همکاری یا عدم ادامه همکاری با آنان تصمیم بگیرند.

اینکه تصمیم یکی از مقامات در استفاده از نیرویی یا استفاده نکردن از آن، به گونه ای صورت بگیرد که از یک سو باعث بی اعتباری فرستادگان و دیپلمات های ایرانی در خارج از کشور شود و از سوی دیگر، کشور های مقابل را به گونه ای گستاخ کند که دخالت در امور داخلی ایران را به اذهان متبادر کند، از مواردی است که نه تنها بی سابقه بوده، بلکه ممکن است تنها در شرایط فوق العاده در یک کشور رخ دهد.

[ دوشنبه 89/9/29 ] [ 9:13 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 103
بازدید دیروز: 133
کل بازدیدها: 1617893