سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و فتنه پس از آن نیز شرایط به گونه ای بود که نام زنان بسیاری در این عرصه شنیده شد و گاهی اظهارات و رفتارهای سیاسی آنها محل بحث روزها و ماه های متوالی در عرصه سیاسی کشور بود.
دومین سالگرد انتخابات پرحادثه ریاست جمهوری نهم در حالی سپری می شود که گردی از فراموشی بر چهره حوادث پرحاشیه این مقطع تاریخ سیاسی انقلاب اسلامی نشسته است.

به گزارش مهر، زنان در تاریخ سیاسی ایران همیشه حضور پررنگ و تاثیرگذاری داشته و در شکل گیری شرایط سیاسی و اجتماعی کشور نقش بسزایی ایفا کرده اند. در بسیاری از مواقع هم همین زنان سوژه سیاسی رسانه ها شده و به جریان سازی های مثبت و منفی رسانه ای کمک شایانی کرده اند.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و فتنه پس از آن نیز شرایط به گونه ای بود که نام زنان بسیاری در این عرصه شنیده شد و گاهی اظهارات و رفتارهای سیاسی آنها محل بحث روزها و ماه های متوالی در عرصه سیاسی کشور بود.

سرویس سیاسی خبرگزاری مهر برای بررسی بیشتر حوادث سال 88 از منظری جدید به بخشی از این حوادث می پردازد. زنان سیاسی درگیر در ماجرای حوادث پس از انتخابات سوژه مناسبی برای گردگیری از تاریخ نزدیک این سرزمین پر حادثه است.

1. عفت مرعشی: همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی که اظهاراتش هنگام خروج از حوزه رای گیری در 22 خرداد 1388 خبر ساز شد. خانم مرعشی پس از رای گیری که گفته می شد به میر حسین موسوی یکی از کاندیداهای انتخابات رای داده است در پاسخ به سئوال خبرنگاری گفت: "موسوی رئیس جمهور است، اگر غیر از این شد مردم بریزند تو خیابانها".

این پیش بینی از نتیجه انتخابات و درخواست صریح از مردم از سوی همسر یکی از شخصیت های نظام، هنوز هم دست مایه تحلیل ها و ارزیابی ها از انتخابات ریاست جمهوری دهم است.
 

 
2. زهرا مصطفوی: فرزند امام خمینی (ره) و دبیر کل جمعیت زنان انقلاب اسلامی یکی دیگر از چهره های شاخص بانوان انقلاب بود که در فضای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری خبرساز شد.
 
ماجرا از این قرار بود که وقتی میرحسین موسوی طبق برنامه از پیش تعیین شده انتخاباتی خود به دیدار جمعیت زنان انقلاب اسلامی رفته بود با انتقاد تند دبیرکل این جمعیت نسبت به ادامه ارتباط خود با اعضای نهضت آزادی مواجه شد.
 

 
خانم مصطفوی به موسوی گفته بود: زمانی در سخنانتان در خصوص گروه نهضت آزادی اعلام کردید که با آنها اختلاف نظر دارید و پس از آن فرمودید که دوستی با آنها دارید که این دوستی تا امروز ادامه پیدا کرده است و زمانی نیز گفتید که ما وقتی با افرادی اختلاف نظر داریم قرار بر این نیست که آنها را کنار بگذاریم، حال سئوال من این است که چگونه می‌توانیم افرادی را که با آنها اختلاف نظر داریم در مناصب اجرایی بکار بگیریم و به آنها مسئولیت بسپاریم.

برخی از رسانه ها در همان روز خبر از اخراج خبرنگاران از جلسه و تقاضای میرحسین از خبرنگاران برای عدم انتشار سخنان خانم مصطفوی را منتشر کردند.
 
3. زهرا رهنورد: زهره کاظمی همسر میر حسین موسوی که به گفته خود در جریان تحول مذهبی و انقلابی نام خود را به زهرا رهنورد تغییر داد شاخص ترین همراه موسوی در جریان تبلیغات انتخاباتی بود که در تمام تصایر منتشر شده در کنار همسر خود دیده می شد.
 
رهنورد فردای انتخابات ریاست جمهوری در غروب 23 خرداد 1388 در مصاحبه زنده تلفنی با شبکه ماهواره ای بی بی سی فارسی در پاسخ به درخواست مجری این شبکه مبنی بر ارائه دلایل و اسناد تقلب مورد ادعای همسر خود گفت: "آذربایجان هیچ وقت فرزند خود را نمی گذارد که به شخص دیگری رای بدهد، در ضمن من لر هستم و موسوی هم بارها گفته من داماد لرستان هستم، پس لرستان موسوی را نمی گذارد به احمدی نژاد رای بدهد."
 

 
چند ماه بعد وی بار دیگر خبرساز شد. مجله فارین پالیسی (نشریه شورای روابط خارجی آمریکا) زهرا رهنورد را به عنوان روشنفکرترین زن جهان انتخاب کرد و این موضوع جنجال تازه ای را در مورد وی ایجاد نمود.
 
4. فائزه هاشمی: نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مجلس پنجم و دختر کوچک آیت الله هاشمی رفسنجانی دیگر چهره خبرسازانتخابات ریاست جمهوری سال 88 است. فائزه هاشمی خود تجربه تلخ و شیرین پیروزی قاطع و شکست سنگین در دو دوره انتخابات مجالس پنجم و ششم را دارد یکی از حامیان سرسخت میرحسین موسوی قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری بود. نطق انتخاباتی فائزه هاشمی در مراسم سالگرد دوم خرداد در سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی در خصوص دولت نهم و رئیس جمهور وقت محل بحث های مختلفی دررسانه ها شد. برخی از چهره های سیاسی به همراه رسانه های اصولگرا معتقد بودند که فائزه هاشمی در این سخنرانی صریحا به رئیس جمهور کشور و مردمی که به وی رای داده اند، توهین کرده است.
 
 

 
فائزه در حوادث بعد از انتخابات هم با چند بار دستگیری در اغتشاشات و سخنانی که علیه مقامات ارشد نظام داشت خبرساز شد. اخبار دستگیری و بازداشت هایی که به سرعت لغو می شد مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.
 
5. سرور برومند: سرور برومند و دخترش فاطمه رجب پور مربیان مهدکودک «آوای باران» بودند که در روز 25 خرداد 1388 پس از راهپیمایی معترضین، با حمله تعدادی از اغتشاشگران به پایگاه بسیج روبروی ساختمان مهدکودک و تیراندازی به ساکنان آن مورد اصابت گلوله از ناحیه سر و پشت و حنجره قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. اگر چه نام این دو شهید به مانند برخی نامها آنچنان منعکس نشد اما ماجرای تلخ شهادتشان در رسانه های داخلی تاحدودی مورد توجه قرار گرفت.
 
6. ندا آقا سلطان: یکی از قربانیان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری که عصر 30 خرداد در منطقه ای دور از مسیر تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات به طرز مشکوکی به دلیل اصابت گلوله به سینه اش کشته شد. ندا آقا سلطان که از سوی رسانه های اپوزسیون نظام و حتی نمایندگان کنگره آمریکا چون سناتور مک کین شهید خوانده شد.
 

 
تنها دقایقی پس از این حادثه فیلم با کیفیتی از لحظه مرگ آقا سلطان و حتی فیلم های کوتاهی از حضور وی در تظاهرات در سطح گسترده ای در اینترنت منتشر شد. کلید واژه "ندا آقا سلطان" ظرف مدت کوتاهی به میلیون ها صفحه از نتایج جستجوی اینترنتی تبدیل شد.
 
7. سعیده پورآقایی: در اوج روزهای پرالتهاب پس از انتخابات و در شرایطی که رسانه های کاندیدای معترض و به تبع آن رسانه های اپوزسیون به صورت دائمی فهرست های مختلف و متنوعی را از کشتگان انتخابات ارائه می کردند، خبر دستگیری تجاوز و قتل دختری به نام سعیده پورآقایی توجه بسیاری را به خود جلب کرد. انتشار تصایور این دختر در روزهای بعد و اعلام اخبار ضد و نقیضی از برگزاری مراسم ختم وی به یکی از جریان های پررنگ رسانه ای تبدیل شده بود. میر حسین موسوی همانطور که قبلا قول داده بود در مراسم ختم سعیده پورآقایی شرکت کرد و به ابراز احساسات حضار در این مراسم پاسخ داد. گفتگوها و اخبار مختلفی درباره سعید پورآقایی در رسانه های جریان معترض منتشر می شد و انتقادات در خصوص شکنجه و قتل وی صفحات اینترنتی و شبکه های ماهواره ای را پر کرده بود.
 

 
در اوج این داستان اما، به یکباره گفتگویی پخش شد که سعیده پورآقایی به همراه مادرش در منزل پدری با خبرنگار رسانه ملی صحبت می کرد. انتشار خبر زنده بودن دختری که رهبر جریان معترض در مراسم ختم وی نیز شرکت کرده و رسانه های منتسب به وی انتقادات فراوانی را در خصوص شکنجه و قتل وی منتشر کرده بودند جنجال رسانه ای شدیدی به راه انداخت .
 
8. ترانه موسوی: خبر ابتدایی بسیار رقت انگیز و وحشتناک بود. دختری به نام ترانه که اتفاقا نام فامیل آن با یکی از کاندیداهای معترض انتخابات یکی بود، در تجمع مقابل مسجد قبا توسط نیروهای انتظامی و امنیتی دستگیر شده و به دلیل شدت شکنجه و تجاوز فوت کرده بود. در این خبر تصریح شده بود که ماموران به دلیل ترس از عواقب اقدام خود پیکر ترانه موسوی را با اسید سوزانده و در بیابان های قزوین رها کرده اند.
 
خبرهای بعدی هم، همگی تشریح جزئیات وحشتناکی از تجاوز و قتل بی رحمانه زنی بود که علی الظاهر تنها جرم وی حضور در تظاهرات مقابل مسجد قبا در تهران بود.
 

 
نکته قابل توجه در خبرهای ترانه موسوی انتشار تنها یک تصویر منتسب به وی بود که مورد انتقاد جدی رسانه های اصولگرا قرار گرفت. این رسانه ها ادعا می کردند که چرا بعد از گذشت چند ماه از انتشار اخبار مختلف و بعضا متناقض در خصوص ترانه موسوی و نحوه مرگ وی بر خلاف مواردی چون نداآقا سلطان تنها یک عکس سیاه و سفید پرسنلی از وی منتشر شده و هیچ خبر و یا تصویری که به شناسایی هویت وی کمک کند، از سوی خانواده یا نزدیکان وی منتشر نشده است.
 
برخی رسانه ها نیز در فراخوانی سراسری از همه فارسی زبانان و ایرانیان داخل و خارج از کشور خواستند که با ارسال اخبار، تصاویر و اطلاعات تکمیلی به شناسایی هویت وی کمک کنند. فراخوانی که طبق ادعای رسانه های اصولگرا هیچ پاسخی به آن داده نشد.
 
بعدها مشخص شد که ترانه موسوی در کانادا مشغول زندگی روزمره خود است و خانواده وی در گفتگویی تلویزیونی به این امر صحه گذاشتند. با این حال تصویرمنتسب به وی مدتها به یکی از نمادهای اصلی تجمع گروه های اپوزسیون خارج از کشور در اروپا و آمریکا تبدیل شده بود.
 
9.عاطفه امام: دختر جواد امام دیگر چهره رسانه‌ای روزهای پس از انتخابات بود. جواد امام یکی از اعضای ستاد انتخاباتی موسوی و عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود. پس از دستگیری جواد امام در روزهای ابتدایی پس از انتخابات سایت‌های خبری این جریان مدعی شدند که دختر جواد امام نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به محل نامعلومی منتقل شده است. شبکه خبری بی بی سی با استناد به مصاحبه‌ای با همسر جواد امام نسبت به سرنوشت عاطفه امام ابراز نگرانی کرد و حتی نام عاطفه امام در برخی فهرست‌های شهدا و مفقودین این جریان جای گفت.
 

 
اما به فاصله تنها چند روز همسر جواد امام در مصاحبه‌ با پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس که خود از رسانه‌های حامی معترضین محسوب می‌شد ربوده شدن عاطفه امام را تکذیب کرد و انتشار چنین اخباری را تنها ماجراجویی دختر خود عنوان کرد.
 
همزمان برخی رسانه ها از نقش پدر وی در پروژه موسوم به نوارسازان که سناریو مشابهی با ماجرای ربوده شدن عاطفه امام را داشت پرده برداشتند.
 
10. بانوی ایثارگر گمنام: شامگاه سی‌خرداد، مردمی که پای رسانه ملی نشسته و اخبار سراسری را مشاهده می کردند با صحنه های دلخراش ضرب و شتم یک مرد موتورسوار با ظاهر انقلابی توسط عده ای از معترضین روبرو شدند. مردی که از موتور خود سقوط کرده و به طرز رقت انگیزی زیر دست و پای این معترضین عصبانی درحال آسیب دیدن بود.
 
اما نکته ای امیدبخشی که در این فیلم از چشم مردم و رسانه ها دور نماند تلاش یک زن هموطن برای نجات این مرد از دست اغتشاشگران بود. تلاشی که احتمالا به آسیب دیدن خود وی نیز منجر شده بود. رسانه ها بارها و بارها صحنه تلاش این زن فداکار ایرانی برای نجات مرد موتور سوار را برای مردم پخش کردند.
 

 
اگر چه نامی از این زن در رسانه ها برده نشد و مردم ایران او را به اسم نشناختند اما بی شک اقدام وی در حافظه تاریخی مردم ایران ثبت شد.

[ سه شنبه 90/3/31 ] [ 4:1 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
به اعتقاد علی حسینی، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی نیز با کاهش قیمت زعفران هرچند سود کشاورزان ایرانی تامین می‌شود اما قدرت رقابت از رقبای ایران کم می‌شود.
به گفته نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران هرچند قیمت زعفران صادراتی از دو هزار و 700 یورو در سال گذشته با 53 درصد کاهش به هزار و 200 یورو رسیده اما همچنان برای کشاورزان ایرانی می‌صرفد که زعفران بکارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در روزهایی که رقیبان ایران در صادرات زعفران به دلیل کاهش قیمت این محصول شرایط مساعدی را تجربه نمی‌کنند به نظر می‌رسد فعالان این بخش در ایران از این وضعیت نگرانی‌ ندارند.

یکی از این رقبای ایران، افغانستان بوده که به نظر می‌رسد اکنون دیگر برای آن‌ها کشت زعفران چندان صرفه‌ای ندارد.

در این مورد سعید غفارزاده، نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران می‌گوید: وقتی آن‌ها کشت زعفران را شروع کردند، زعفران کیلویی چهار هزار و 300 یورو بود اما اکنون دیگر با کاهش این قیمت برای آن‌ها صرف نمی‌کند که زعفران تولید کنند.

به اعتقاد علی حسینی، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی نیز با کاهش قیمت زعفران هرچند سود کشاورزان ایرانی تامین می‌شود اما قدرت رقابت از رقبای ایران کم می‌شود.

غفارزاده در مورد قیمت زعفران به کاهش قیمت زعفران صادراتی ایران از دو هزار و 700 یورو سال گذشته به دو هزار و 700 یورو در امسال اشاره و اضافه می‌کند: هم‌اکنون زعفران با قیمت کیلویی دو میلیون و 50 هزار تا دو میلیون و 100 هزار تومان از کشاورزان ‌خریداری می‌شود که با توجه به این قیمت‌ها، هرچند در حال حاضر سود صادرکنندگان خیلی کم شده اما هنوز برای کشاورزان می‌صرفد.

غفارزاده یادآور می‌شود: از سوی دیگر کشاورزان یارانه می‌گیرند که به نظر می‌رسد همان پول برای زندگی آن‌ها کافی است و به همین دلیل برای کشاورز همچنان می‌صرفد و پیش‌بینی نمی‌کنیم که آن‌ها نوع کشت خود را تغییر دهند.

با وجود این، محسن احتشام، نایب رییس شورای ملی زعفران ایران چندی پیش افزایش کاذب قیمت زعفران را دلیل از دست دادن بازارهای هدف زعفران عنوان کرده و گفته بود: پیگیری تشکیل صندوق توسعه صادرات زعفران ایران به ‌منظور جلوگیری از نوسان قیمت این محصول در بازار با اهمیت است.

[ سه شنبه 90/3/31 ] [ 4:0 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
متن کامل استعفای معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه و پاسخ وزیر امور خارجه منتشر شد.

به گزارش مهر، متن کامل استعفای محمد شریف ملک زاده از معاونت اداری مالی وزارت امور خارجه و پاسخ علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه به آن به این شرح است:

جناب آقای دکتر صالحی، وزیر محترم امور خارجه، با سلام و احترام فراوان، ضمن تشکر از حسن اعتماد جنابعالی به اینجانب، صرف نظر از جوسازی‌های ناجوانمردانه و ظلم فراوانی که در این مدت در حق اینجانب روا داشته‌اند، راضی نیستم آن برادر گرامی به‌خاطر حقیر بیش از این متحمل فشارهای غیرمنصفانه قرار گیرد و از این جهت برای حفظ آرامش که نیاز مبرم کشور در شرایط حاضر است، خواهشمند است با استعفای اینجانب از مسئولیت معاونت اداری و مالی وزارت امور خارجه موافقت فرمایید.

ضمنا اینجانب کلیه اتهامات ناجوانمردانه نسبت داده شده به خود را با صراحت هرچه تمام‌تر تکذیب می‌نمایم. اینجانب تاکنون در هیچ محکمه‌ای دارای پرونده نبوده و فاقد هرگونه سابقه سوء می‌باشم.

لازم می‌دانم ضمن تشکر از ریاست محترم جمهوری اعلام دارم به عنوان سرباز کوچک نظام و ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در هر موقعیتی تمام مساعی خود را در خدمت به کشور و انقلاب اسلامی به‌کار خواهم بست.

صالحی نیز در پاسخ به استعفانامه ملک زاده نوشت: برادر عزیز جناب آقای دکتر ملک‌زاده، حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر، خودت را به خداوند بزرگ و متعال واگذار کن که یقینا بهترین پناهگاه است.

با استعفای جنابعالی موافقت می‌شود و برایتان از خداوند متعال عاقبت بخیری مسالت دارم. صالحی

[ سه شنبه 90/3/31 ] [ 3:59 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
دستگاه های اجرایی و دارندگان ردیف و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی موظفند اطلاعات مربوط به درآمدهای اختصاصی خود و عملکرد آن را به معاونت برنامه‌ریزی ارسال کنند. استفاده آنها از درآمد اختصاصی و مازاد آن برای پرداخت حقوق و مزایا در قالب موافقتنامه متبادله با این معاونت مجاز است.
جزئیات ضوابط اجرای بودجه 90 مصوبه هیئت دولت منتشر شد که براساس آن، استفاده از اعتبارات عمرانی برای هزینه‌های جاری ممنوع شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هیأت وزیران به استناد بند یکصد و سی و پنجم قانون بودجه سال 1390 کل کشور و به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و با تشکر از همه دستگاه‌ها و اشخاصی که با رعایت ضوابط اجرایی قانون بودجه 1389 کل کشور کاهش قابل ملاحظه‌ای را در هزینه‌های مصرفی دولت رقم زدند، ضوابط اجرایی بودجه 90 را به تصویب رساند.

براساس این ضوابط، همه دستگاه های اجرایی که فعالیت اصلی آنها در غیر شهر تهران قرار دارد، موظفند دفاتر و امکانات خود را در شهر تهران را تعطیل کنند. حق استفاده از اموال غیر منقولی که در اجرای این بند مازاد تلقی می‌گردد با رعایت قوانین و مقررات مربوط تعیین تکلیف می‌ شود. روسای دستگاه های اجرایی یا مقام‌های مجاز از سوی آنها و نیز ذیحسابان و مدیران مالی مربوط، مسئول اجرای این بند هستند. شرکت های دولتی که فعالیت اصلی آنها در شهر تهران است لکن به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب مجمع عمومی ‌ادامه فعالیت آنها در تهران ضرورت ندارد، مشمول این حکم این بند هستند.
تعیین تکلیف نیروهای مازاد دستگاه‌های اجرایی

بر اساس ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1390 کل کشور، دستگاه های اجرایی موظفند؛ مشخصات نیروی انسانی مازاد خود را به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور اعلام کنند تا نسبت به تامین نیروی مورد تقاضای دستگاه های اجرایی، از این محل با رعایت قوانین و مقررات اقدام شود.
 
ممنوعیت استفاده هزینه‌ای از بودجه عمرانی

اعتبارات طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای صرفا برای اجرای طرح مصوب قابل مصرف است و هرگونه پرداخت از جمله پرسنلی و نیز ایجاد هرگونه مهمانسرا یا مجموعه‌های تفریحی خارج از موضوع طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مربوط ممنوع است. روسای دستگاه ها و مقامات مجاز از سوی آنان و ذیحسابان و مدیران مالی مربوط، مسئول اجرای این بند هستند.
 
ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1390 کل کشور تصریح دارد انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی برای انجام کار معین (مشخص) با رعایت قوانین و مقررات در سقف تعداد سال 1387 و در حدود اعتبارات مندرج در موافقتنامه مجاز است.

همچنین انعقاد قرارداد با اشخاص حقوقی برای تامین نیروی انسانی دستگاه‌ها به هر نحو ممنوع است و صرفا انعقاد قرارداد حجمی‌نظیر طبخ و توزیع غذا، حمل و نقل،‌خدمات قضای سبز و تعمیر و نگهداری تاسیسات (بدون سپردن وظایف پست‌های سازمانی به کارکنان شخص حقوقی طرف قرارداد) با رعایت موارد فوق مجاز است.

بر اساس این ضوابط، دستگاه های اجرایی و دارندگان ردیف و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی موظفند اطلاعات مربوط به درآمدهای اختصاصی خود و عملکرد آن را به معاونت برنامه‌ریزی ارسال کنند. استفاده آنها از درآمد اختصاصی و مازاد آن برای پرداخت حقوق و مزایا در قالب موافقتنامه متبادله با این معاونت مجاز است.
 
تعیین تکلیف وجوه اداره شده در بانک‌های دولتی

بر اساس ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1390 کل کشور، بانکهای دولتی و نیز بانک‌هایی که حداقل پنجاه درصد (50%) از سهام آنها به اشکال مختلف واگذار شده است، مکلفند تا پایان شهریور ماه میزان وجوه اداره شده (به تفکیک مبالغ دریافتی، پرداختی و مانده وجوه) و جداول بازپرداخت اقساط و نیز مستندات طلب خود از دولت را به معاونت ارسال کنند.
 
هیأت وزیران در ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1390 کل کشور مقرر کرده است که به منظور کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از کارهای موازی و استفاده بهینه و هماهنگ از منابع، وزارتخانه‌ها (به استثنای وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، ‌تحقیقات و فن آوری و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) و شرکت های دولتی و بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و موسسات پژوهشی وابسته به آنها درخصوص اعتبارات و بودجه پژوهشی خود با معاونت علمی‌و فناوری رئیس جمهور هماهنگی لازم را معمول و تاییدیه دریافت کنند.

دستگاه های یاد شده، موظفند با رعایت مقررات راجع به طبقه بندی مکاتبات، نسخه‌ای از خلاصه گزارش‌های پژوهشی و ویژه که انجام می‌شود را به منظور ثبت در بانک اطلاعات مربوط، ارائه کنند.
 
بر اساس ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1390 کل کشور، پرداخت وجه از هر محل تحت عناوین مختلف هزینه دادرسی، هزینه کارشناسی و مشابه آن برای طرح اختلافات جدید بین دستگاه‌های اجرایی وابسته به دولت در مراجع قضایی ممنوع است و اختلافات دستگاه‌های زیر مجموعه وزارتخانه‌ها یا موسسات مستقل دولتی،‌ دستگاه‌های استانی و دستگاه‌های ستادی به ترتیب از طریق وزارتخانه یا موسسه مستقل دولتی ذیربط استاندار مربوط و معاونت حقوقی رئیس جمهور با رعایت آیین نامه چگونگی رفع اختلاف بین دستگاه‌های اجرایی حل و فصل می‌شود.

بر اساس ضوابط اجرایی بودجه، در اجرای بند 69 قانون، ‌رعایت بند ز ماده 224 قانون برنامه الزامی‌است. طبق بند ز ماده 224 قانون برنامه، در کلیه موارد قانونی انجام تعهد و هر گونه پرداخت و کمک مالی توسط دستگاه های اجرائی، فقط براساس مفاد موافقتنامه و بعد از تخصیص و در حدود آن مجاز است.
 
همچنین در کلـیه موارد قانونی هر گونه کمک غیرنقدی و واگذاری دارائی های سرمایه‌ای و مالی از جمله عین، منفعت و مشابه آن شامل اموال منقول و غیرمنقول و نیز رد دیون، مـطالبات، حقوق و مانند آن در قالب فرمها، شرایط و دستورالعمل های ابلاغی معاونت مجاز است. نسخه‌ای از این فرم ها ضمیمه موافـقتنامه اعتبارات هزینه‌ای دستگاه خواهد شد.
 
احکام این بند در خصوص نهادها و مؤسسات عمومی‌غیردولتی در حدود اعتبارات مندرج در قانون و مابه ازاء یا معوض آن لازم‌الاجراء است. شرایط موضوع این بند نباید مغایر قانون باشد.
 
ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1390 کل کشور تصریح دارد که استفاده دستگاه ها از منابع شرکت‌های دولتی و موسسات عمومی‌ و موسسات عمومی‌ غیر دولتی و موسسات غیر انتفاعی وابسته به دولت، اعم از وجوه و نیروی انسانی (در غیر قالب‌های قانونی و ماموریت و انتقالی) و امکانات مادی نظیر اموال منقول و غیر منقول و مراکز تفریحی و خودرو و سایر ماشین آلات و امکانات مادی، جز در قالب مقررات قانونی ممنوع است. بالاترین مقام شرکت‌ها و موسسات یاد شده و مدیران مالی و ذیحساب‌های مربوط، مسئول حسن اجرای این بند هستند.
 
الزام دستگاه‌ها به صرفه‌جویی

بر اساس ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1390 کل کشور، دستگاه های اجرایی و دارندگان ردیف باید به گونه‌ای عمل کنند که کلیه تعهدات و هزینه‌ها در سقف اعتبارات تخصیص یافته سال 1390 آنها (با لحاظ اجرای تعهدات قبلی) بعمل آید و هیچگونه کسری در اعتبارات تخصیصی و یا تعهد مازاد بر اعتبارات مذکور از روسای دستگاه های اجرایی و مقامات مجاز از سوی آنها و ذیحسابان و مدیران مالی مربوط پذیرفته نیست.

بر اساس این ضوابط، وظایفی که بر عهده شرکت‌های دولتی قرار گرفته و یا می‌گیرد از محل منابع داخلی شرکت‌ها باید تامین شود. موسسات عمومی‌غیر دولتی صرفا در حدود منابع داخلی و اعتبارات و کمک‌هایی که شرکت به آنها تخصیص داده شده است مجاز به ایجاد تعهد و پرداخت باشند و هرگونه ایجاد تعهد مازاد بر منابع یاد شده از سوی شرکت‌ها و موسسات مذکور ممنوع است. مسئولیت اجرای این بند با روسای دستگاه ها و مقامات مجاز از سوی آنان و مدیران مالی و ذیحسابان است.
 
تفویض تصمیم‌گیری درباره بازنشستگی پیش از موعد

بر اساس ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1390 کل کشور، اختیارات هیئت وزیران درخصوص اعطای مجوز بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت موضوع ماده واحده قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت و اصلاح آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (5) ماده واحده یاد شده و اعطای مجوز به کارگیری بازنشستگان موضوع ماده (41) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به اکثریت وزرای عضو کمیسیون اجتماعی دولت تفویض می‌شود.
 
موافقت با بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت – موضوع قانون تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت – منوط به وجود اعتبار برای این منظور و عدم کسری اعتبار در سایر هزینه‌های دستگاه و تایید مراتب یاد شده توسط رئیس دستگاه دستگاه اجرایی یا مقامات مجاز از سوی وی موضوع تبصره (1) ماده (53) قانون محاسبات عمومی‌و ذیحساب یا مدیر مالی مربوطه و پس از اخذ مجوز از کمیسیون یاد شده استد.

بر اساس ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1390 کل کشور، مسئولیت اجرای احکام و الزامات قانون و ضوابط اجرایی و مفاد ابلاغیه‌ها و موافقت نامه‌ها و تخصیص‌ها حسب مورد بر عهده روسای دستگاه ها و مقامات مجاز از سوی آننن و ذیحسابان و مدیران مالی مربوط است.

تشکیل فهرست یکپارچه برای پرداخت مستمری مددجویان

بر اساس ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1390 کل کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور موظفند پرداخت مستمری ماهانه مددجویان نیازمند تحت پوشش خود را به تفکیک تعداد خانوار براساس کد ملی سرپرست و اعضای تحت پوشش خانوار، به تایید ذیحسابان و مدیران مالی دستگاههای یاد شده برسانند. وزارت رفاه و تامین اجتماعی موظف است فهرست یگانه‌ای از کلیه مستمری بگیران مذکور تهیه کندبه نحوی که پرداخت در نیمه دوم سال صرفا براساس فهرست یگانه صورت پذیرد.

شرایط پرداخت هزینه تلفن همراه

طبق ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1390 کل کشور، پرداخت هزینه تلفن همراه تا دویست هزار ریال در ماه به مدیران و کامندانی که بنا به شرایط خاص باید به طور مستمر در دسترس باشند به تشخیص رئیس دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف ایشان مجاز خواهد بود مشروط بر اینکه برای انجام وظایف اداری استفاده شود.
 
شرایط پرداخت حق عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی

هیئت وزیران در ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1390 کل کشور مقرر کرده است فهرست سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی که حق عضویت جمهوری اسلامی‌ایران و سهمیه تعهدات سالانه آنها از محل ردیف 3-107000 قانون بودجه با عنوان وزارت امور خارجه – سهمیه حق عضویت و کمک دولت ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی و تعهدات پرداخت خواهد شد، تا پایان مرداد ماه سال 1390 بنا به پیشنهاد کمیته بررسی عضویت دولت در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

طبق این ضوابط، دستگاه‌های اجرایی موظفند حق عضویت و سهمیه تعهدات سالانه سایر سازمان‌ها و مجامع بین المللی را که در فهرست فوق قرار نمی‌گیرند از محل اعتبارات خود پرداخت کنند و مراتب را به دفتر هیئت دولت اطلاع دهند.
 
ممنوعیت استخدام نیروهای حق‌التدریس در وزارت آموزش و پرورش
 
بر اساس ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1390 کل کشور، وزارت آموزش ( سازمان آموزش و پرورش استانها) موظف است با رعایت قانون تعیین تکلیف استخدامی‌معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی مصوب 23/7/87 عملکرد ریالی سال 1389 صرفا در مورد باقیمانده افراد حق التدریس و نیز حق التدریس نیروهای رسمی‌و پیمانی موجود محاسبه و عمل نماید در هر حال بکارگیری افراد جدید به صورت حق التدریس در سال 1390 نیز ممنوع است.

همچنین سقف پاداش موضوع ماده 50 قانون برنامه و بند 79 برای کل مدت سال 1390 حداکثر یک ماه حقوق و مزایای مندرج در احکام کارگزینی تعیین می‌گردد مشروط به اینکه قبلا در بودجه یا اعتبارات آنها پیش بینی و منظور شده باشد و در حدود مقرر مذکور حسب مورد در مصوبه مجمع عمومی ‌(هیئت امنا و یا عناوین مشابه) و یا موافقتنامه درج شود.

محدوده پرداخت اضافه‌کار

بر اساس ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1390 کل کشور، پرداخت فوق العاده اضافه کار دستی به کارمندان دستگاه‌های اجرایی مشمول این تصویب نامه با رعایت بند ز ماده 50 قانون برنامه حداکثر تا میزان تعیین شده در بند (11) مصوبه شماره 54017/44585 مورخ 9/3/1389 و در سقف اعتبار مصوب دستگاه در چارچوب اعتبار منظور شده در موافقتنامه مبادله شده است.

طبق این مصوبه، تشخیص کارکنانی که به اقتضاء شغلی اضافه کار بیشتری از سقف مندرج در بند 9 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری انجام می‌دهند صرفا در سقف 20 درصد مقرر در ذیل تبصره یاد شده با بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقامات مجاز موضوع تبصره 1 ماده 53 قانون محاسبات عمومی‌خواهد بود.

این مصوبه از سوی رئیس جمهور برای اجرا به همه دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است.

[ سه شنبه 90/3/31 ] [ 3:58 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

بر اساس ضوابط داوطلبان هر یک از گروه های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و زبان های خارجی که علاوه بر گروه آزمایشی خود علاقمندی در گروه آزمایشی هنر نیز اعلام کرده اند، باید کارت جداگانه دریافت کنند که برای این افراد 33 هزار 421 کارت آزمون صادر شده است.
مشاور عالی رئیس سازمان سنجش با اشاره به آمار نهایی کنکور سراسری سال 90 گفت: یک میلیون و 132 هزار و 877 نفر در کنکور سراسری شرکت کرده اند که این تعداد نسبت به سال گذشته 153 هزار و 824 نفر کاهش داشته است.

حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: یک میلیون و 282 هزار  335 کارت کنکور سال 90 صادر شده است که این تعداد با توجه به کارتهای افرادی است که به طور جداگانه برای گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی علاقمندی خود را اعلام کرده اند.

وی افزود: بر اساس ضوابط داوطلبان هر یک از گروه های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و زبان های خارجی که علاوه بر گروه آزمایشی خود علاقمندی در گروه آزمایشی هنر نیز اعلام کرده اند، باید کارت جداگانه دریافت کنند که برای این افراد 33 هزار 421 کارت آزمون صادر شده است.

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: همچنین بر اساس ضوابط داوطلبان هر یک از گروه های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و هنر که علاوه بر گروه آزمایشی خود علاقمندی در گروه آزمایشی زبان های خارجی را نیز اعلام کرده اند، باید کارت جداگانه دریافت کنند که برای این افراد 116 هزار 37 کارت آزمون صادر شده است.

جزئیات تعداد داوطلبان در کنکور سراسری 90

گروه آزمایشی زمان برگزاری تعداد شرکت کنندگان تعداد کارت صادر شده درصد گروه آزمایشی از کل داوطلبان درصد زنان شرکت کننده درصد مردان شرکت کننده
علوم ریاضی صبح پنجشنبه 9 تیر 284 هزار نفر 282 هزار و 684 کارت 25 درصد داوطلبان 42 درصد 58 درصد
هنر بعدازظهر پنجشنبه 9 تیر حدود 20 هزار نفر  53 هزار و 431 کارت 1/6 درصد داوطلبان 80 درصد 20 درصد
علوم تجربی صبح جمعه 10 تیر 442 هزار نفر 440 هزار و 270 کارت 39 درصد داوطلبان 68 درصد  32 درصد
زبانهای خارجی بعدازظهر جمعه 10 تیر حدود 16 هزار نفر  130 هزار و 721 کارت 1/4 درصد داوطلبان 77 درصد 23 درصد
علوم انسانی صبح شنبه 11 تیر 376 هزار نفر  375 هزار و 229 کارت 33 درصد داوطلبان 63 درصد 37 درصد

توکلی خاطرنشان کرد: آزمون گروه های آزمایشی به طور جداگانه برگزار می شود و لازم است که هر داوطلب برای هریک از آزمون های خود کارت ورود به جلسه جداگانه دریافت کند. در حال حاضر برای گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی 282 هزار و 684 کارت، برای گروه آزمایشی علوم تجربی 440 هزار و 270 کارت، برای گروه آزمایشی علوم انسانی 375 هزار و 229 کارت، برای گروه آزمایشی هنر 53 هزار و 431 کارت و برای گروه آزمایشی زبان های خارجی 130 هزار و 721 کارت صادر شده است.

وی یادآور شد: آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی صبح پنجشنبه 9 تیر، آزمون گروه آزمایشی هنر بعدازظهر پنجشنبه 9 تیر، آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه 10 تیر، آزمون گروه آزمایشی زبان های خارجی بعدازظهر جمعه 10 تیر و آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی صبح شنبه 11 تیر برگزار می شود.

[ سه شنبه 90/3/31 ] [ 3:57 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

65646746547962908956 عکس های دیدنی از یک خانه حلقه ای در انگلستان
90609342800894142332 عکس های دیدنی از یک خانه حلقه ای در انگلستان 
84813992507787472218 عکس های دیدنی از یک خانه حلقه ای در انگلستان
24840461435652886373 عکس های دیدنی از یک خانه حلقه ای در انگلستان
95357685394871825476 عکس های دیدنی از یک خانه حلقه ای در انگلستان
17322736911754726393 عکس های دیدنی از یک خانه حلقه ای در انگلستان

 

 


[ سه شنبه 90/3/31 ] [ 10:46 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

 

1308141655moment 021 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها
تصاویر دیدنی از شکار لحظه ها

1308141655moment 033 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 043 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 063 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 083 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 093 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 113 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 123 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 143 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 153 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها
تصاویر دیدنی از شکار لحظه ها

1308141655moment 163 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 173 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 183 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 193 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 203 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 243 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 253 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 273 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 293 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 303 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 323 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 333 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 343 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 373 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 403 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 423 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 433 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 473 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 483 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 493 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 513 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 523 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 543 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 583 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها
تصاویر دیدنی از شکار لحظه ها

1308141655moment 643 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 663 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 673 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 763 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 783 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 793 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 813 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 833 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 863 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 913 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 923 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

1308141655moment 933 تصاویر شگفت انگیز از شکار ثانیه ها

گردآوری:گروه اینترنتی کلیشه


[ سه شنبه 90/3/31 ] [ 10:45 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

00091614405978446866 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
35021289131362565395 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA 
09583537455119370758 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
66763598646857421040 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
42785828637481253236 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
50152244149573346838 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
24850893920884632362 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
92546671734635857657 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
94893018288015786093 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
46195754617821268713 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
97474617396166721409 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
73450281963669022888 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
13358088619374253125 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
79914430691897219042 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
89548854308318394893 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
45707639537437784565 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
74033270180275076736 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
12618143404926336003 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
08093797925793491999 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA
61112921312435559733 عکس های دیدنی از ابزارهای جاسوسی سیا CIA

 

 


[ سه شنبه 90/3/31 ] [ 10:41 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
ساعت عجیب تولد ? دختر لوری دیرسلی تعجب پزشکان را برانگیخته است. هر سه فرزند این زن دقیقا در ساعت ?:?? دقیقه متولد شده‌اند. به اعتقاد کارشناسان این اتفاق بسیار نادر است و از هر یک میلیون مورد در سراسر جهان، فقط یکی ممکن است به این حالت شبیه باشد. بزرگ‌ترین فرزند لوری به نام الا در تاریخ ?? اکتبر سال ???? و دقیقا در ساعت ?:?? دقیقه متولد شد. فرزند دوم او نیز که اوی نام دارد، باز هم درست در همین ساعت در سال ???? به دنیا آمد. سر‌انجام آخرین کودک او هم به نام هریسون امسال در همین ساعت پا به این دنیا گذاشت.
876987654345 مادری با داستان 3 دختر عجیبش

نکته جالب این است که پرستاران بیمارستان می‌دانستند ?‌فرزند قبلی این زن درست در یک ساعت خاص متولد شده بودند. به همین دلیل بی‌صبرانه منتظر بودند تا زمان تولد آخرین فرزند را ببینند. اما در نهایت شگفتی سومین کودک هم درست سر وقت در شهر منچستر انگلستان به دنیا آمد.


[ سه شنبه 90/3/31 ] [ 10:40 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

67027284665296063423 عکس های دیدنی از خوش شانس ترین راننده جهان
60880628641874945921 عکس های دیدنی از خوش شانس ترین راننده جهان
16950345386133748684 عکس های دیدنی از خوش شانس ترین راننده جهان
39365000407728700392 عکس های دیدنی از خوش شانس ترین راننده جهان

 

 


[ سه شنبه 90/3/31 ] [ 10:38 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
          مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 52
بازدید دیروز: 37
کل بازدیدها: 1616116