سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
جام جم  در گزارشی نوشت:

این روزها اگر گذرتان به میدان انقلاب بیفتد شما هم حتما جای خالی نماد پیشینش را حس می‌کنید، جای خالی راوی خاطراتی از روزهای پرشور پیروزی انقلاب اسلامی که در سال 1386 ناگهان ناپدید شد و 2 سال بعد به جای آن سازه‌ای گنبدی شکل سر برآورد که گفته می‌شود نمادی از هنر ایرانیان است، اما سردوبی روح که به گفته برخی کارشناسان هیچ نشانی از ظرافت و زیبایی نیز در آن به چشم نمی‌خورد.

ریش سپیدهای پایتخت‌نشین هنوز به یاد دارند که بیش از 3 دهه پیش، این میدان به مناسبت تولد رضاخان میدان 24 اسفند خوانده می‌شد و مجسمه‌ای بسیار بزرگ از او در وسط میدان نصب شده بود اما تپش‌های انقلاب که شدت گرفت و میدان با خون شهیدان غسل داده شد، مردم خشمگین، مجسمه رضا خان را از وسط میدان پایین کشیدند و نامش را انقلاب گذاشتند.

4 سال بعد، ایرج اسکندری هنرمند نقاش و مجسمه ساز نمادی را از انقلاب برای نصب در حاشیه مصلای تهران طراحی کرد و هنرمندی مجسمه ساز به نام صدیقی آن را ساخت. این نماد به گفته طراحش در ابتدا طرح حلزونی نداشت بلکه قرار بود به شکل نقش برجسته‌ای روایی از انقلاب نصب شود اما وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی سرنوشت دیگری برای آن رقم زد و مسئولان تصمیم گرفتند با وجود الزام بر مسطح بودن نماد، آن را به شکل حلزونی وسط میدان انقلاب قرار دهند و این کار باعث شد بخشی از آن روایت خطی از انقلاب در مارپیچ حلزونی گم شود.

اسکندری درباره تغییر شکل این اثر به رسانه‌ها می‌گوید: من این طرح را برای اجرا روی دیوار صاف طراحی کرده بودم و به همین دلیل، اجرای آن در وسط میدان انقلاب و آن هم به صورت استوانه‌ای از ابتدا اشتباه بود. چرا که طرح، شکل روایی دارد و بازدیدکنندگان باید تأملی در دیدن این تصاویر داشته باشند که روی دیوار مدور این امکان فراهم نمی‌شود.

اما به هر حال نماد انقلاب 25 سال وسط میدان باقی ماند و هر روز آدم‌هایی که آن حوالی را با رفت و آمد مداومشان شلوغ می‌کردند، طوافش کردند تا یادشان بیاید که روزگاری بر آن میدان چه گذشته است.

نماد انقلاب اما بیست و ششمین بهار عمرش را ندید چون در سال 1386 شهرداری تهران با بهانه ساخت ایستگاه انقلاب در خط چهار مترو آن را از وسط میدان برداشتند. از همان روزهای نخست ناپدید شدن مرموز نماد، مثل هراقدام خبرداده نشده دیگری، اذهان عمومی تسلیم شایعات شد. بعضی‌ها گفتند نماد دزدیده شده است (که البته این خواب آشفته سال‌ها بعد برای مجسمه‌های برنزی پایتخت تعبیر شد)، بعضی‌ها هم معتقد بودند نماد آسیب دیده است که آن را از وسط میدان برداشته‌اند اما همه این شایعه‌ها آبستن نفوسی ناخوش بودند: «دیگر کسی رنگ نماد سبز خاطره انگیز پیشین میدان انقلاب را نخواهد دید!»

حرف و حدیث‌های ضد و نقیض

حذف شدن نماد وسط میدان انقلاب به واکنش‌های منفی فراوانی از سوی منتقدان شهرداری و اقشار گوناگون مردم انجامید و مسئولان مختلف هم پاسخ‌هایی در این زمینه به رسانه‌های گوناگون دادند که با هم تناقض داشتند به طوری که به نظر می‌رسید هنوز تصمیم مشخصی در این باره گرفته نشده است. سرانجام در اردیبهشت سال بعد ـ‌ 1387 ـ غلامرضا فاخته‌ مجری خط 4 متروی تهران به روزنامه جام‌جم پاسخ داد که شهرداری می‌کوشد تا چند روز پیش از افتتاح ایستگاه، نماد را بار دیگر در محل جانمایی شده نصب کند.

محسن هاشمی، مدیر عامل مترو نیز در خرداد 1388 بار دیگر بر بازگرداندن نماد تاکید کرد و گفت: مجسمه میدان انقلاب برای انجام پروژه مترو میدان انقلاب از این محل به طور موقت برداشته شده است و پس از انجام مراحل زیباسازی و تکمیل فضای سبز میدان انقلاب به این محل منتقل خواهد شد تا روی گنبد میدان که طراحی زیبایی دارد، نصب شود.

در دی همان سال هم حجت‌الله ملاصالحی مدیر عامل وقت سازمان زیبا سازی شهرداری اعلام کرد کارشناسان در حال بررسی هستند تا اگر امکان داشته باشد مجسمه قبلی میدان انقلاب را در آن حوالی نصب کنند اما دلیل این‌که چرا او نگفت شهرداری مجسمه را به جای سابقش بر می‌گرداند این بود که در همان گفتگو او به فارس خبر داد شهرداری قصد دارد در 22 بهمن آن سال مجسمه‌ای تازه‌ را با هزینه حدود 150میلیون تومان در میدان انقلاب قرار دهد!

اما با وجود وعده مدیرعامل وقت سازمان زیباسازی شهرداری، بیست و دوم بهمن سال 1388 هم میدان انقلاب بی‌نماد ماند تا سرانجام در پایان آن سال فاز اول عملیات بازسازی میدان انقلاب به پایان رسید و سازه‌ای گنبدی به جای نماد پیشین در معرض دید عموم قرار گرفت، سازه‌ای که با ترکیبی از آجرکاری، کاشیکاری و پنجره گفته می‌شود نمادی از هنر ایرانیان است هرچند خیلی‌ها اعتقاد دارند این سازه، ظرافت و نکته سنجی هنر ایرانی را کم دارد، چشم نواز نیست و با نام میدان و حوادثش همخوانی ندارد.

آیا نمادی به سازه جدید افزوده می‌شود؟!

دقیقا همزمان با وعده‌های ملاصالحی درباره بازگرداندن نماد پیشین، سازمان زیباسازی شهر تهران نیز، در فراخوانی از تمام هنرمندان، متخصصان و دانشجویان علاقه‌مند درزمینه مجسمه‌های شهری، آثار حجمی و معماری دعوت کرد تا طرح‌های خود را برای نمادی جدید از انقلاب به این سازمان پیشنهاد کنند و مدیر عامل وقت سازمان زیباسازی نام آن را فاز دوم عملیات بازسازی میدان انقلاب گذاشت اما در این میان کسی درباره سرنوشت نماد پیشین که اثری هنری و کهن و یادگاری از شهدای انقلاب محسوب می‌شد، حرفی نزد.

هرچند تلاش جام‌جم برای گفتگو با مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تا لحظه چاپ ‌خبر بی‌نتیجه ماند، اما رجب‌پور مسئول ارتباط با رسانه‌های این سازمان در پاسخ پرسش جام‌جم مبنی بر این‌که سرنوشت نماد پیشین چه می‌شود؟ گفته‌های پیشین مسئولان در سازمان زیباسازی شهرداری را تایید کرد و گفت: آن نماد به اذعان سازنده اش برای قرار گرفتن وسط میدان طراحی نشده بود و شهرداری برای نمادی جدید فراخوان داده است.

اما برخلاف این اظهار نظر، سعید روانبخش طراح سازه جدید وسط میدان امکان نصب هر نمادی روی آن را ـ چه نماد پیشین و چه نمادی جدید که شهرداری برایش فراخوان داده بود ـ رد کرده و به ایسنا می‌گوید: از بازگشت مجسمه پیشین اطلاعی ندارم اما مسلما می‌دانم که روی این گنبد به هیچ عنوان چیزی اضافه نمی‌شود و این سازه به تنهایی قابلیت کامل یک اثر هنری را دارد و به‌صورت مستقل و کامل یک اثر هنری نقش برجسته است.

حالا یکبار دیگر داستان پر فراز و نشیب نماد میدان انقلاب را در ذهنتان مرور کنید، همان نمادی که وقتی آن را از وسط میدان به انبار مترو منتقل کردند، مسئولان وعده دادند به سرعت به جای قبلی‌اش بازگردانده می‌شود اما امروز سازه‌ای گنبدی و عجیب جایگزینش شده است، همان که قرار بود در مجاورت سازه بار دیگر نصب شود ولی نصب مجددش هم به وعده‌های عملی نشده پیشین پیوست، مردم می‌پرسند آن اثر هنری از یاد رفته حالا کجاست؟ نمادی که خاطره آن روزهای پرشور انقلاب را پیش‌روی هر بیننده داخلی و خارجی و بویژه نسل جوان قرار می‌داد.

بازسازی میدان‌ها و زیباسازی شهر از وظایف شهرداری است و شاید از نظر قانونی این جرمی نباشد اگر شهرداری تصمیم بگیرد یک اثر هنری را کنار بگذارد و اثری تازه را جایگزینش کند اما در این میان توجه به بعد روانشناسی اجتماعی این اقدام نیز الزامی است و مسلما نادیده گرفتنش تصویری نادرست در اذهان مردم و هنرمندان باقی می‌گذارد بخصوص اگر این سهل‌انگاری درباره میدانی رخ دهد که جزئی از تاریخ کشورمان را زنده نگه می‌دارد. میدانی که باید نام و وجه تسمیه آن با شکل و ظاهرش نیز تطبیق داشته باشد.


[ شنبه 89/3/29 ] [ 3:25 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
گران‌ قیمت‌ترین خودرو جهان توسط شرکت خودروسازی بوگاتی تولید شد.

به گزارش ایسنا، این خودرو از طلای 24 قیرات، پلاتین و الماس تولید شده و قیمت آن بیش از دو میلیون دلار است.





نام این خودرو بوگاتی ویرون است.

از این خودرو تنها سه نسخه تولید شده است و کار طراحی آن مربوط به طراح لیورپولی، استیوارت هوگس و طراح سوییسی خودروهای گران‌قیمت، روبرت گولپن است.

این خودرواز نوع 16 سیلندر با موتور W است که حداکثر سرعت این خودرو را به 254 مایل بر ساعت می‌رساند.

این خودرو بوگاتی ویرون الماس نام‌گذاری شده است
[ شنبه 89/3/29 ] [ 3:25 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
این مرد مدعی شده که همسرش وی را تمکین نکرده است بنابراین تصمیم گرفت وی را در ازای دریافت 400 شیکل در اختیار کارگران آفریقایی خود قرار دهد تا با وی رابطه جنسی برقرار کنند.

برپایه این گزارش، در بین کارگران آفریقایی این مرد یک کارگر نیجریه یی است که تنها 16 سال سن دارد.

این موضوع عجیب و غریب زمانی فاش شد که این کارگر نیجریه ای که به طور غیر قانونی در فلسطین اشغالی سکونت دارد به مرکز پلیس مهاجرت در تل آویو رفت و شکایتی را علیه صاحب کار خود که 49 سال سن دارد تهیه کرد و گفت ، صاحبخانه از وی برای کارهای منزل استفاده می کند و در کنار آن وی را مجبور می کند در برابر دوربین ها با همسرش رابطه جنسی برقرار کند.
 
[ شنبه 89/3/29 ] [ 3:23 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
به‌دنبال درگذشت «ژوزه ساراماگو»، نویسنده‌ی پرتغالی برنده‌ی نوبل ادبیات، دولت این کشور سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، «ژوزه ساراماگو» که پس از اختلاف با دولت پرتغال، کشورش را ترک کرده بود، در اواخر عمر به دفعات در بیمارستان بستری بود و سرانجام روز گذشته (جمعه) در سن 87 سالگی در جزایر قناری اسپانیا درگذشت.

دولت پرتغال روز گذشته برای احترام به خالق رمان پرفروش «کوری»، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

آنیبال کاواکو سیلوا، رییس‌جمهور پرتغال در پیامی اعلام کرد: «ساراماگو یک نقطه‌ی مرجع در ادبیات پهناور ما محسوب می‌شود که نسل‌های آینده می‌باید آثار او را مطالعه کنند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جوکا فریدا، وزیر فرهنگ برزیل نیز اعلام کرد، مرگ ساراماگو فقدانی است که فراتر از زبان پرتغالی است. او چهره‌ی تاثیر‌گذاری برای ادبیات جهان بود که عقایدش در انتقاد از وضعیت کنونی جهان حائز اهمیت بود.

همچنین خوزه لوئیس رودریگز، نخست‌وزیر اسپانیا در پیام تسلیتی به همسر ساراماگو، تسلیت عمیق خود را نسبت به درگذشت نویسنده‌ای که آثارش دنیا را درنوردید، اعلام کرد.

انجمن نویسندگان و هنرمندان کوبا نیز در پیام تسلیتی درگذشت برنده‌ی نوبل ادبیات سال 1998 را تسلیت گفت.

وزیر فرهنگ پرتغال قرار است امروز در پروازی اختصاصی جسد «ساراماگو» را برای مراسم تدفین به پرتغال بازگرداند.

ساراماگو اولین کتاب خود را در سال 1947 منتشر کرد و پس از آن 19 سال به طول انجامید تا دومین کتاب‌اش را در قالب مجموعه اشعار منتشر کند. وی در سال 1995 رمان «کوری» را نوشت که در سال 2008 در قالب نسخه سینمایی به هالیوود آمد.

این نویسنده معروف پرتغالی که در سال 1998 موفق به کسب نوبل ادبیات شد، در اوایل دهه‌ی 90 میلادی پس از آن‌که دولت حاکم پرتغال از حضور رمان «انجیل به روایت عیسی مسیح» او در جایزه‌ی ادبی اروپا ممانعت کرد، کشورش را ترک کرد و سال‌های آخر عمرش به همراه همسرش در لانزاروته زندگی کرد.

او در آثارش بیش‌تر به دولت‌های مستبد، نابرابری‌های اجتماعی و مقدسات مذهبی پرداخته است. کتاب «کوری» را می‌توان معروف‌ترین اثر او دانست که برای اولین‌بار در ایران در سال 1378 ترجمه شد. «‌غار»، «سال مرگ ریکاردو»، «همه‌ی نام‌ها» و «بالتازار و بلموندا» از دیگر آثار این نویسنده‌ی معروف پرتغالی هستند.

[ شنبه 89/3/29 ] [ 3:22 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
حجت الاسلام میرتاج الدینی یکی از شرکت کنندگان در آزمون دوره‌های دکتری (.Ph.D) دانشگاه عالی دفاع ملی ستاد کل نیروهای مسلح بود که امروز –پنجشنبه – در تهران بر گزار شد.

 به گزارش خبرآنلاین از جمله شرایط تحصیل در این دانشگاه این است که فرد هنگام ثبت نام باید تعهد بدهد که در صورت قبولی و تصمیم برای ادامه تحصیل باید استعفا بدهد.

بر اساس بند 11 آگهی پذیرش دانشجو در دوره‌های دکتری (.Ph.D) دانشگاه عالی دفاع ملی ستاد کل نیروهای مسلح  در سال تحصیلی 90-1389 «تحصیل در دانشگاه عالی دفاع ملی به صورت تمام وقت بوده و اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان به هر نحوی از انحاء(تمام وقت ،نیمه وقت،پاره وقت و مشاوره) در مرحله آموزش نظری خلاف مقررات تحصیل در این دانشگاه می باشد. بنابر این ارائه گواهی عدم اشتغال به تحصیل با امضاءبالاترین مقام دستگاه جهت ثبت نام ضروری بوده و در صورتی که در طول دوره خلاف آن احراز شود برابرمقررات با دانشجو رفتار و از ادامه دوره محروم خواهد شد.»

[ شنبه 89/3/29 ] [ 9:7 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
اقدام برخی از شهروندان لبنانی به حذف مذهب از شناسنامه هایشان با هدف رهایی از دایره طایفه گرایی و تغییر قانون کشور به یک قانون لائیک در لبنان برای آنها دردسر ساز شده است .   
به گزارش ایرنا از بیروت، البته این امر، یعنی لغو مذهب از شناسنامه، برای فرزندان برخی از لبنانی ها مشکلاتی را به بار آورده اند چراکه این دسته از جوانان قادر به گرفتن شناسنامه برای فرزندان خود نیستند.

ذکر نام مذهب در شناسنامه لبنانی از لحاظ قانونی ضروری است و حذف آن مشکلاتی رابرای شهروندان به وجود می آورد.

یک شهروند لبنانی به نام "عصام الحاج" اخیرا دچار این مشکل شده است. وی قبل از ازدواج با همسرش به نام "احلام" و بعد از مشورت با کارشناسان حقوقی لبنان اقدام به حذف نام مذهب از شناسنامه خود و همسرش نموده است.

عصام الحاج اقدام خود را که زیر نظر کارشنان حقوقی انجام داده قانونی می داند و حتی او در انتخابات اخیر لبنان نیز شرکت نموده و با مشکلی روبرو نشده است ولی مشکل زمانی ایجاد شد که وی برای گرفتن شناسنامه برای فرزند خود "جاد" به سازمان رسمی مربوطه مراجعه می کند که با پاسخ منفی آنها روبر می شود و علت را در عدم ذکر نام مذهب در شناسنامه والدین عنوان کرده اند چراکه در صورتی که مشخصات شناسنامه که یکی از آنها مذهب است، ناقص باشد، برای نوزاد شناسنامه جدید صادر نمی شود.

[ شنبه 89/3/29 ] [ 9:6 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
رئیس سازمان صداوسیما گفت: بعضی افراد سوابق زیادی داشتند ولی به گفته قرآن به دلیل عدم بصیرت در آخر جزو بیچاره‌ترین افراد شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، عزت‌الله ضرغامی صبح امروز در شانزدهمین همایش سراسری هیات رزمندگان اسلام که در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، اظهار داشت: این همه شبکه‌های ماهواره‌ای را از دوران فتنه تاکنون راه انداختند و دروغ‌هایی را به خوردمان دادند و متعاقب آن اگر ما قسمتی از شخصیت و سابقه‌های افرادی را که دروغ‌پراکنی می‌کنند، برملا کنیم موجب اعتراض آنها می‌شود.

وی گفت: زمانی از امام صدها مستند از تلویزیون پخش می‌شد و موجب تشکر همگان بود اما در دوران فتنه سخن امام خوشایند بعضی‌ها نبود و به همین دلیل موجب اعتراض آنها شد.

ضرغامی افزود: ما در برنامه شاخص چیز جدیدی ارائه ندادیم و همان‌هایی بود که در چند سال پیش با پخش آنها موجبات تشکر همین آقایان را فراهم می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال وقتی سخن امام در مورد فلسطین پخش می‌شود به آقایان بر می‌خورد، چرا که شعار ”نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران“ را سر می‌دادند.

رئیس سازمان صداوسیما تصریح کرد: کسی که در راه عقیده ثابت‌قدم باشد، خداوند او را در تمامی زمینه‌ها ثابت‌قدم می‌داند؛ خیلی از افراد بودند که به خیلی از موقعیت‌ها هم رسیدند اما به دلیل عدم ثبات در قدم با یک تندباد و چه بسا با یک نسیم از هم پاشیدند.

وی با بیان اینکه یک دلیل ثابت‌قدم بودن بصیرت است گفت: فتنه سال گذشته به ما نشان داد که بصیرت به چه معناست و مشاهده کردیم کسانی که همه‌چیز داشتند اما از بصیرت لازم برخوردار نبودند با یک مطرب فراری در یک مسیر واحدی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: حتی در مواقعی که احتیاج بود حداقل در بعضی نکات جدایی خود را از آنها اعلام کنند لال می‌شدند؛ باید بگویید که شما با گوگوش فرق می‌کنید!

رئیس سازمان صدا و سیما تصریح کرد: در دوران فتنه از آقایانی که ادعا هم داشتند، دعوت کردیم و گفتیم که بیاید حرف‌های خود را بگویید و آنها هم در پاسخ به ما می‌گفتند که نمی‌آییم و یا فعلا مصلحت نیست که حاضر شویم و بعد هم که یکی می‌خواست بیاید شرط می‌گذاشت که باید برنامه زنده باشد و یا اینکه در فلان موضوع صحبت می‌کنم؛ برو افتخار کن که برای رهبری می‌خواهی حرف بزنی، مگر رهبری به حرف تو احتیاج دارد!

ضرغامی اظهار داشت: واقعا بعضی افراد سوابق زیادی داشتند ولی به گفته قرآن به دلیل عدم بصیرت در آخر جزو بیچاره‌ترین افراد شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مدیران و مسوولان هیات رزمندگان گفت: اگر بحرانی پیش می‌آید نباید یکدیگر را متهم کنیم، چرا که ما همه با هم در یک هدف متعالی که رهبری معظم انقلاب ترسیم کرده حرکت می‌کنیم.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به انتخابات سال گذشته گفت: در انتخابات سال گذشته فتنه‌گران خارجی و داخلی ابتدا درصدد عدم شرکت مردم در انتخابات بودند و وقتی 85 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند، نشان می‌دهد همه آنها با نظامند وظیفه ما این است که آنها را با هم همراه کنیم.

[ شنبه 89/3/29 ] [ 9:5 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
جامعه جهانی پیش از این نیز هیچ قطعنامه ای از شورای امنیت درباره چگونگی اشاعه سلاح های هسته ای به رژیم صهیونیستی ندیده بود و هیچگاه شورای امنیت نخواسته است بررسی کند چه کسانی سلاح هسته ای را در اختیار این رژیم قرار داده اند ؟! چرا که برخی اعضای ثابت شورای امنیت خود متهمان اصلی این اشاعه هستند.
جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای در پاسخ به قطعنامه 1929 شورای امنیت با تاکید بر اینکه این قطعنامه را غیر قانونی و بی اعتبار می داند خواستار اقدامات سریع جبرانی شورای امنیت در این زمینه شد و اعلام کرد: ایران در برابر هر گونه اقدام علیه منافع خود اقدام متقابل نشان خواهد داد.

به گزارش مهر، جمهوری اسلامی ایران امروز جمعه 28 خرداد در بیانیه ای به قطعنامه 1929 شورای امنیت واکنش نشان داد.

این بیانیه که از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منتشر شده است علاوه بر تاکید بر واکنش متقابل ایران در برابر هر گونه اقدام علیه منافع قانونی مشروع ملت ایران اعلام داشته است جمهوری اسلامی ایران با تاکید مجدد بر مفاد بیانیه تهران آن را مبنایی شایسته برای همبستگی دولتهای مستقل در مقابله با زیاده خواهی ها و تعامل بیشتر برای صلح و عدالت و سعادت می دهد.


متن کامل بیانیه به این شرح است:

در 9 ژوئن 2010 قطعنامه 1929 شورای امنیت صادر شد. بر خلاف انتظار جامعه جهانی این قطعنامه برای محکومیت حمله به کشتی آزادی که کمتر از 10 روز قبل آن اتفاق افتاده بود و وضع مجازات علیه عاملان آن صادر نشد؛ بلکه جامعه جهانی شاهد بود ایالات متحده که رسما خود را متعهد به حمایت از رژیم صهیونیستی می داند در پشتیبانی و حمایت از جنایت مزبور مانع اقدام شورای امنیت شد.

 این قطعنامه همچنینی پاسخی به سند نهایی اجلاس بازنگری NPT نبود که 15 روز قبل از آن 189 کشور در آن بر الزام رژیم صهیونیستی به پیوستن به NPT تاکید کرده بودند.

جامعه جهانی پیش از این نیز هیچ قطعنامه ای از شورای امنیت درباره چگونگی اشاعه سلاح های هسته ای به رژیم صهیونیستی ندیده بود و هیچگاه شورای امنیت نخواسته است بررسی کند چه کسانی سلاح هسته ای را در اختیار این رژیم قرار داده اند ؟! چرا که برخی اعضای ثابت شورای امنیت خود متهمان اصلی این اشاعه هستند.

همچنین موضوع قطعنامه 1929 نگرانی درباره تولید، ساخت، تکثیر و آزمایش نسل جدید سلاح های هسته ای از سوی اعضای ثابت شورای امنیت نیست و در آن اشاره ای به 11 پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بازنگریNPT  برای خلع سلاح و عدم اشاعه نشده است؛ پیشنهادهایی که استقبال جامعه جهانی را به دنبال داشت. موضوع قطعنامه بر خلاف انتظار جامعه جهانی درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اتهاماتی واهی است که نه تنها هیچ گاه ثابت نشده بلکه در آخرین گزارش مدیر کل آژانس که تنها یک روز قبل از قطعنامه منتشر شد ، برای بیست و دومین بار به صراحت تاکید شد این فعالیت ها هیچگونه انحرافی از اهداف صلح آمیز نداشته است.

صادر کنندگان قطعنامه خود را در حالی در معرض قضاوت جامعه جهانی قرار دادند که جهان کمتر از یک ماه قبل از صدور قطعنامه شاهد بیانیه تهران بود که در آن به صراحت بر همکاری های صلح آمیز هسته ای و اجتناب از مقابله با حقوق ملت ها تاکید شده بود. ایالات متحده آمریکا در حالیکه ترکیه و برزیل را برای تعامل با تهران تشویق می کرد، یک ماه پس از صدور بیانیه تهران و استقبال جهانی از آن که در بیانیه 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد بروز کرد، به مقابله با آن برخاست.

صدور قطعنامه 1929 در فضای بیانیه تهران و حمله به کشتی آزادی برای جامعه جهانی صحت دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را اثبات نمود:

1- اثبات کرد شورای امنیت نمی تواند مرجع مناسبی برای تامین امنیت و حقوق ملت ها باشد و نشان داد مادام که ایالات متحده آمریکا رسما خود را متعهد به امنیت رژیم صهیونیستی و حمایت از جنایات آن می داند شورای امنیت قطعنامه ای در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی صادر نخواهد کرد.

2- اثبات کرد ایالات متحده آمریکا امروز بیش از همیشه با بی اعتباری و بحران اعتماد در جهان روبروست و شعار تغییر نیز نتوانست اعتبار از دست رفته دولت آمریکا را برگرداند. جامعه جهانی به روشنی شاهد بود رئیس جمهور این کشور بسان اسلاف خویش حاضر است با دروغ از اعتبار کشورهای دیگر هزینه کند. اظهارات رئیس جمهور برزیل و نخست وزیر ترکیه در تبیین رفتار غیر صادقانه رئیس جمهور آمریکا امروز در معرض قضاوت جامعه جهانی است.

3- اثبات کرد دولت ایالات متحده آمریکا به عنوان مجرم اصلی استفاده از سلاح هسته ای و تکثیر و تولید و آزمایش آن، بزرگترین تهدید جامعه جهانی است که این تهدید بیش از همه متوجه امنیت شهروندان آن کشور است. رژیمی که قادر به مهار یک چاه نفت نیست چگونه می تواند اعتماد جامعه جهانی را برای مهار زرادخانه های هسته ای خود که امنیت جهانی را به خطر می اندازد، فراهم سازد؟

4- اثبات کرد دولت آمریکا برای انحراف افکار عمومی از تهدیدهای واقعی که حاصل سیاست های غلط این رژیم در انباشت سلاح های هسته ای و حمایت از تروریسم دولتی است، سعی دارد با ساخت تهدیدهای فرضی و دروغین، توجه جامعه جهانی را از تهدیدهای واقعی منحرف نماید.

5- اثبات کرد برخی دولتهای انحصار طلب، در صدد هستند سایر ملتها را از فن آوری صلح آمیز هسته ای و داشتن چرخه سوخت که از مصادیق بارز " حق توسعه"، " حق ملت ها نسبت به منابع طبیعی" و "حق  تعیین سرنوشت ملت ها"، محروم سازند.

اینک با استفاده از فرصتی که در افکارعمومی جهان برای اثبات دیدگاه های فوق به وجود آمده است جمهوری اسلامی اعلام می نماید:

1- ورود شورای امنیت در موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران غیر قانونی، بی اعتبار و برخلاف نص صریح ماده 39 منشور و در مغایرت کامل با الزامات سازمانی و پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی است و این شورا باید سریعا نسبت به اتخاذ اقدامات جبرانی و رفع اشتباهات گذشته خود اقدام نماید.

2- جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام می نماید هر گونه اقدام علیه منافع قانونی و مشروع ملت ایران متقابلا پاسخ قانونی و اقدام مقتضی جمهوری اسلامی ایران را به همراه خواهد داشت.

3- ناکامی دولت آمریکا در به دست آوردن تمام آرای شورای امنیت علیرغم فشارهای غیر معمول و تماس های رئیس جمهور این کشور و عدم همراهی جامعه جهانی با اراده برخی قدرت ها که در بیانیه جنبش عدم تعهد به نمایندگی از دو سوم کشورهای جهان مشهود است، گویای شروع دوران جدیدی از مناسبات جهانی برای تامین حقوق ملتها بر پایه عدالت و احترام است.

4- مااز اینکه هدف انسانی " انرژی صلح آمیز هسته ای برای همه، سلاح هسته ای برای هیچ کس" به فرصتی برای همکاری و همبستگی دولتهای مستقل تبدیل شده است استقبال می کنیم و آن را پدیده مبارکی در دفاع از حقوق اساسی ملتها می دانیم.از این رو اصرار دولت آمریکا را در ادامه مسیر غلط گذشته را برای آنها پرهزینه، بی فایده و بن بست می دانیم که فقط موجب آن می شود پرده از چهره مناسبات ناعادلانه و غلط شورای امنیت برداشته شود و عزم ملتها را برای ایجاد مناسباتی صحیح در صحنه بین المللی جدی تر نماید.

5- جمهوری اسلامی ایران با تاکید مجدد بر مفاد بیانیه تهران آن را مبنایی شایسته برای همبستگی دولتهای مستقل در مقابله با زیاده خواهی ها و تعامل بیشتر برای صلح، عدالت و سعادت می داند.

[ شنبه 89/3/29 ] [ 9:4 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
وزیر خزانه داری آمریکا گفت که اقدامات بیشتری برای افزایش فشارهای مالی علیه ایران در هفته های آینده اتخاذ خواهد شد.
آمریکا از اعمال تحریم های مستقل علیه بانک مرکزی، پست بانک، فرمانده کل سپاه و فرماندهان نیروی هوافضای این نیرو ، وزیر دفاع، فرمانده بسیج ،  شرکت های مرتبط با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، بیمه ایران و 20 شرکت نفتی ایرانی خبر داد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا دیروز چهارشنبه اعلام کرد  تحریم های جدیدی را به صورت مستقل علیه ایران اعمال می کند. هدف از این تحریم ها مقابله با پیشرفت برنامه هسته ای تهران اعلام شده است.

براساس اعلام مقامات آمریکایی، این تحریم ها شامل بانک مرکزی ایران، شرکت های فعال به عنوان جایگزین شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان نیروی هوافضای سپاه پاسداران می شود.

تحریم فرماندهان نیروی هوا وفضا سپاه به گفته وزارت خزانه داری آمریکا به دلیل پیشرفته سازی موشک های خودکار صورت می گیرد.

"استوارت لیوی" معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و تامین مالی آن در این باره گفت: سپاه پاسداران نقش روبه افزایشی را در اقتصاد ایران ایفا می کند و نباید جایگاهی را در نظام مالی جهانی داشته باشد.

بی بی سی نیز گزارش داد که محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، محمد رضا نقدی فرمانده سازمان بسیج  مستضعفین،  احمد وحیدی وزیر دفاع  و جواد کریمی ثابت مدیر شرکت انرژی نوین نیز شامل تحریم های جدید آمریکا شده اند .

این تحریم های آمریکا، مستقل از تحریم هایی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد چند روز پیش از این با تصویب قطعنامه 1929 علیه ایران اعمال کرد.

براساس تحریم های مستقل آمریکا، شرکت ها و سازمان های آمریکایی از تعامل با طرف های ایرانی موجود در فهرست سیاه آمریکا، منع می شوند.

همچنین اموال و دارائی های این طرف های ایرانی نیز توسط دادگاه های آمریکا توقیف می شود.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین اعلام کرد: پست بانک ایران نیز تحریم و در فهرست سازمان های کمک کننده به گسترش سلاح های کشتار جمعی قرار می گیرند.

با این اقدام، وزارت خزانه داری آمریکا تلاش می کند 16 بانک ایرانی را در تعاملات بین المللی بانکی منزوی کند.

معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و تامین مالی آن در این باره گفت: پس از تحریم بانک سپه ایران در سال 2007 ، پست بانک ایران به صورت مخفیانه و به نمایندگی از بانک سپه تعاملات بین المللی را انجام می دهد.

وی افزود: از میان این معاملات می توان به انتقال میلیون ها دلار به شرکت "هنگ کنگ الکترونیکس" اشاره کرد.

این شرکت پیش از این در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته بود و در تلاش های ویژه کره شمالی در گسترش تسلیحات نقش آفرینی می کرد.

آمریکا همچنین شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را از اطلاق نام جدید به کشتی های خود و انتقال آنها به زیرمجموعه شرکت های دیگر به عنوان اقدامی برای فرار از تحریم ها، منع می کند.
 
آمریکا، پنج شرکت از این دست و 27 کشتی را در فهرست سیاه خود قرار داده و فهرستی متشکل از 71 کشتی دیگر که نام آنها تغییر کرده بود را نیز به روز کرد.

"تیموتی گایدنر" وزیر خزانه داری آمریکا نیز در این باره اعلام کرد : اقدامات بیشتری برای افزایش فشارهای مالی علیه ایران در هفته های آینده اتخاذ خواهد شد.

وی افزود: ما به روند هدف قرار دادن حمایت تهران از سازمان های تروریستی ، تمرکز بر سپاه پاسداران ایران و  فاش کردن تلاش های تهران برای فرار از تحریم های بین المللی ادامه می دهیم.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین نام 20 شرکت فعال در زمینه نفت و پتروشیمی را به عنوان شرکت های زیرمجموعه دولت ایران اعلام کرد که با این اقدام این شرکت ها از دریافت پروژه هایی در آمریکا محروم می شوند.

همچنین دو شرکت بیمه نیز تحت تحریم های مستقل آمریکا قرار می گیرند که دفتر یکی از آنها در بریتانیاست.
بی بی سی نیز اعلام کرد که آمریکا بیمه ایران و نمایندگی این بیمه در بریتانیا را نیز تحریم کرده است.

تحریم های مستقل استرالیا و اتحادیه اروپا

وزیر خارجه استرالیا نیز روز سه شنبه گذشته از اعمال مجازات های مستقل و مضاعف این کشور علیه ایران خبر داد.

تحریم های مستقل استرالیا شامل بانک ملت، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء وابسته به سپاه و فرمانده آن سردار قاسمی می شود.

همچنین سران کشورهای اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه در نشستی در لوکزامبورگ، اعمال تحریم های مستقل این اتحادیه علیه ایران را بررسی و به رای خواهند گذاشت.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه گذشته در نشستی در لوکزامبورگ ، این تحریم ها را تایید کرده بودند

[ شنبه 89/3/29 ] [ 9:4 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
حجت الاسلام میرتاج الدینی معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد در آزمون دوره دکترای دانشگاه دفاع ملی که صبح امروز پنج شنبه در محل این دانشگاه برگزار شد ، شرکت کرد.


[ شنبه 89/3/29 ] [ 9:3 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 69
بازدید دیروز: 133
کل بازدیدها: 1617859