سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
احمد متوسلیان در سال 1332 در محله امام‌زاده سید اسماعیل خیابان مولوى تهران دیده به جهان گشود و در سال 1357 به جرم فعالیت علیه رژیم پهلوی در لرستان دستگیر شده و به زندان مخوف فلک‌الافلاک خرم‌آباد منتقل شد.

تهران - سال 1332

سایه سرد و سربى کودتاى ساخته و پرداخته مثلث شوم سیا، اینتلیجنت سرویس و پنتاگون، بر آسمان آفتابى قلب‌الاسد ایرانِ شورش گر، حکمفرما شده است. بازیگران اصلى خیمه‌شب‌بازى ننگین "عملیات آژاکس " با نام مستعار قیام ملى 28 مرداد یعنى؛ " کیم روزولت، ژنرال نورمن شوارتزکف و اردشیر زاهدى " به پشت صحنه خزیده‌اند و اینک، صحنه سیاست کشور، جولانگاه قدّاره ‌بندان دار و دسته شعبان بى‌مُخ‌ها، چکمه‌پوشانِ حکومت نظامى سپهبد زاهدى‌ها و زنان آزاده! شاه‌پرست از قماش پرى آژدان‌قزى‌ها شده است.



به گزارش خبرگزاری فارس، مردم تلخ کام، در سوگ شکست نهضتى نشسته‌اند که بانیان فناى آن، سران نهضت بوده‌اند و حال، دوره، دوره سورچرانى غارت گران آمریکایى - انگلیسى بر خوانِ یغماى ثروت‌هاى مادى و معنوى کشور ماست. محمدرضا پهلوى در گذر سه روز از فرار مفتضحانه خود به غرب، اینک به امر اربابان ازرق چشم یانکى- انگلیسى به تهران بازگشته است؛ بازگشتى شوم براى اعمال 25 سال استبداد اهریمنى، اسلام‌ستیزى و زدن چوب حراج به هست و نیست ملت مظلوم ایران.

آرى، مقارن با همین سال سیاه و غم‌بار است که در محله " امام‌زاده سید اسماعیل " خیابان مولوى تهران، نوزادى چشم بر جهان مى‌گشاید که ولادتش، کاشانه کوچک خانواده مؤمن و زحمت‌کش متوسلیان یزدى را غرق در نور و سرور مى‌کند. در گوش نو رسیده کوچک، اذان و اقامه مى‌خوانند و او را " احمد "مى‌نامند.
مادر رنج‌کشیده احمد مى‌گوید:

"... احمد کلاً بچه ساکتى بود. مثل پسر بچه‌هاى هم‌سن و سال خودش نبود و شرّ و شورى نداشت. از همان کوچکى خیلى گوشه‌گیر بود و همیشه یک گوشه‌اى تنها براى خودش مى‌نشست. سه - چهار ساله بود که فهمیدیم این بچه نارسایى قلبى دارد. مشکل از رگ قلبش بود. به همین خاطر خیلى لاغر و نحیف بود و ما همیشه نگران سلامت او بودیم. بعدها ناچار شدند قلبش را عمل کنند. "

احمد متوسلیان، دوران تحصیلات ابتدایى خود را در دبستان اسلامى "مصطفوى " سپرى کرد. او از همان عهد خردسالى، طعم شیرین کار شرافتمندانه را چشید و ضمن اشتغال به درس و مدرسه، در مغازه شیرینى‌فروشى پدرش - قنادى متوسلیان یزدى - واقع در بازار تهران، کارگرى کوشا و زحمت‌کش بود. پس از خاتمه تحصیلات مقطع ابتدایى، در "هنرستان صنعتى شماره 5 تهران " ثبت نام کرد و در کلاس‌هاى شبانه این هنرستان مشغول به تحصیل در رشته برق صنعتى شد. به گفته خواهر ارجمندش:

"... اصولاً احمد به مسائل فنّى خیلى علاقه‌مند بود. به همین دلیل هم وارد هنرستان صنعتى شد. در تحصیل جدّیت به خرج مى‌داد و یک هنرجوى فنّى مستعد بود. "

پس از خاتمه تحصیلات متوسطه به سال 1353، احمد در سن نوزده سالگى موفق به اخذ مدرک دیپلم فنى گردید.
در شانزدهم آبان سال 1353 به خدمت زیر پرچم احضار گردید. پس از اعزام به خدمت، در مرکز زرهى شیراز، دوره تخصصى تانک را با موفقیت طى کرد و متعاقب خاتمه دوران آموزشى، با درجه گروهبان سوّمى و رسته سازمانى فرمانده تانک در گردان سوار - زرهى 265 تیپ یکم لشکر 81 زرهى کرمانشاه، به شهر مرزى سر پل ذهاب در غرب کشور اعزام شد.
به رغم فضاى سراسر خفقان حاکم بر ارتش طاغوت، گروهبان سوّم زرهى احمد متوسلیان، از کمترین فرصت‌ها براى افشاى ماهیت ضداسلامى و اجنبى‌پرست رژیم در بین سربازان هم قطار خود، به نحو احسن استفاده مى‌کرد.

در جلسات نیمه مخفى که به ابتکار خود او برپا مى‌شد، به قدر مقدور، از دلایل مخالفت اقشار میلیونى مردم با رژیم سرکوبگر آریامهرى و حقانیت مبارزه و راه حضرت امام(ره) با سربازان سخن مى‌گفت. هوشیارى و ذکاوت احمد در شناسایى و گزینش سربازان مخالف دستگاه طاغوت و انتخاب محل مناسب براى تشکیل این جلساتِ ضدامنیتى(!) موجب شده بود تا عناصر اطلاعاتى حفاظت و رُکن 2 ارتش، به رغم حساسیتى که نسبت به "گروهبان متوسلیان " به عنوان سربازى کاملاً مذهبى داشتند، نتوانند کوچک‌ترین مدرکى از فعالیت‌هاى سیاسى - تبلیغى وى در ارتش به دست آورند. پس از خاتمه خدمت سربازى در 16 آبان 1355 و طى آزمون سراسرى، وارد دانشگاه علم و صنعت تهران شد. رشته تحصیلى انتخابى احمد، مهندسى الکترونیک بود. هم‌زمان، با تشکل‌هاى مکتبى سیاسى پیرو خط امام(ره) دانشگاه علم و صنعت نیز رابطه تنگاتنگى برقرار کرد.
یکى از دوستان احمد در مورد فعالیت‌هاى مبارزاتى وى در این بُرهه مى‌گوید:

"... جسته و گریخته مى‌دانستم که ایشان در سال‌هاى آغازین دهه پنجاه، با بعضى از گروه‌هاى مکتبى معتقد به ولایت فقیه که علاوه بر کار تبلیغاتى ضدرژیم بعضاً کار مسلحانه محدود هم مى‌کردند ارتباط داشته... در آن زمان، احمد آموزش تئوریک و تا حدودى عملىِ مبانى کار مسلحانه را یاد گرفته بود. البته به دلیل شرایط خاص آن سال‌ها، بیشتر این جور آموزش‌ها شامل یک رشته اصول کلى مبانى "جنگ چریک شهرى " بود تا فراگیرى یک دوره کامل نبرد پارتیزانى؛ به‌معناى دقیق کلمه. ضمن آن که احمد با دانشجویان مذهبى مبارز دانشگاه علم و صنعت هم ارتباط داشت و در آن سال‌ها، بچه‌هاى این دانشگاه از جمله فعال‌ترین عناصر دانشجویى مخالف رژیم طاغوت محسوب مى‌شدند. "

به‌دنبال درج مقاله موهن ساواک در روزنامه اطلاعات - دى ماه 56 - و توهین به ساحت مقدس امام خمینى(ره) و خیزش‌هاى اعتراضى مردم قم و تبریز در 19 دى و 29 بهمن 1356 نسبت به این اقدام رذیلانه رژیم، به زودى امواج خروشان نهضت، سراسر کشور را فرا گرفت. با توجه به همین زمینه مساعد، احمد بر آن شد تا دامنه فعالیت‌هاى مبارزاتى خود را به دیگر نقاط کشور گسترش دهد. در این دوران، احمد علاوه بر تحصیل، در یک شرکت مهندسى الکترونیک به نام "شرکت همکارى " مشغول به کار شده بود.
در بهار سال 1357، احمد به بهانه مأموریت شغلى در خارج از مرکز، راهى شهرستان خرم‌آباد شد و به منظور عادى‌سازى تحرکات خود در سطح مناطق استان لرستان و سهولت فعالیت نیمه‌مخفى خود، به‌عنوان یک تکنیسین برق صنعتى، آغاز به کار کرد.

او به محض استقرار در محل، تماس با نیروهاى مبارز محلى و تشکل‌هاى خودجوش مردمى را در دستور کار مبارزاتى خویش قرار داد. خیلى زود، توجه عوامل جاسوس و خبرچین نهادهاى امنیتى رژیم به تحرکات مشکوک این برق‌کار ناشناس و پرجنب‌وجوش جلب شد و کلیه ترددهاى او، خصوصاً هدایت تظاهرات بى‌سابقه مردم خرم‌آباد علیه رژیم در روز دوشنبه سیزدهم شهریور 1357، به شیوه غیرمحسوس، تحتِ تعقیب و مراقبت قرار گرفت.
سرانجام دو روز پس از تظاهرات عظیم خرم‌آباد، در ساعت 14 روز چهارشنبه پانزدهم شهریور سال 57، احمد حین تکثیر دو برگ اعلامیه ضدرژیم، توسط مأمورین اکیپ گشتى دایره اطلاعات شهربانى لرستان دستگیر و بلافاصله مورد بازجویى قرار گرفت.
در جریان بازجویى، علاوه بر بازجویان دایره اطلاعات، سرهنگ معدوم "فضائل احمدى " رییس شهربانى استان لرستان نیز حضور داشت و به شهادت یکى از همرزمان احمد، شخصاً آستین‌ها را بالا زده و احمد را مورد ضرب و شتم و هتاکى‌هاى سفیهانه قرار مى‌داد.
در عوض، احمد براى گمراه ساختن بازجویان دایره اطلاعات شهربانى لرستان، از شیوه "تجاهل و کتمان " در پاسخ به سوالات ایشان استفاده مى‌کرد. آنچه در پى مى‌خوانید، متن بى‌کم و کاست صورت جلسه نخستین دوره بازجویى احمد توسط دژخیمان رژیم تمدن بزرگ ! است. در حاشیه، این نکته را بایستى به خاطر داشت که این بازجویى در شرایطى از احمد به عمل آمد که هم‌زمان او به شدت مورد ضرب و شتم مأموران امنیتى قرار داشت:

وزارت کشور
شهربانى کشور شاهنشاهى‌
برگ بازجویى و صورت مجلس‌
دایره اطلاعات شهربانى لرستان‌
به تاریخ: 15 شهریور 1357

س: خود را معرفى نمایید. مفاد ماده و تبصره 125 اصلاحى قانون آیین دادرسى کیفرى به شما تفهیم مى‌شود. مواظب اظهارات خود باشید.
ج: نام احمد، نام خانوادگى متوسلیان، فرزند غلام‌حسین، سن 25 سال، شغل قناد، محل کار تهران، بازار سیداسماعیل، قنادى متوسلیان، با سواد، اهلِ تهران، مقیم تهران، ساکن بازار سید اسماعیل، بازار چهل تن، پلاک 8/1. مذهب اسلام. تبعه ایران. پیشینه محکومیت کیفرى ندارم. بدون عیال و اولاد هستم و از مفاد ماده و تبصره 125 اصلاحى قانون آیین‌دادرسى کیفرى مطلع شدم. هر وقت اقامت‌گاه خود را تغییر دادم، اطلاع مى‌دهم، مواظب اظهارات خود هستم. [امضاء] متوسلیان.

س: چند وقت است که از تهران به خرم‌آباد آمده‌اید؟
ج: امروز صبح، ساعت حدود 6 صبح وارد شدم و با اتومبیل شخصى کرایه آمدم [امضاء] متوسلیان.

س: شما چند نفر بودید که به خرم‌آباد آمدید؟
ج: من یک نفر بودم که از تهران به خرم‌آباد آمدم. [امضاء ]متوسلیان.

س: علت مسافرت شما از تهران به خرم‌آباد چه بود؟
ج: به علت صحبت‌هایى که در جمع خانواده راجع به مردى و مردانگى در خرم‌آباد مى‌شد، تصمیم به سفر به خرم‌آباد گرفتم و آمدم تا دو عدد اعلامیه را که در تهران به مغازه پدرم انداخته بودند، پخش کنم. [امضاء] متوسلیان.

س: چه کسى به شما نشانى داد که به مغازه فتوکپى کیومرث جهت تکثیر اعلامیه‌ها مراجعه نمایید؟
ج: در خیابان مى‌گشتم تا یک مغازه فتوکپى پیدا کنم که مالک آن به قیافه‌اش بخورد که از اعلامیه سر در نمى‌آوَرَد. لذا به مغازه وى رفتم و از وى درخواست تکثیر 50 برگ از اعلامیه‌ها را کردم. وى بدون خواندن متن آن، مشغول کپى گرفتن شد و من هم کپى‌ها را تا کردم. [امضاء ]متوسلیان.

س: گرفتن 50 برگ فتوکپى از اعلامیه را با صاحب مغازه چند قیمت کرده بودید و پول آن را چه کسى مى‌خواست پرداخت نماید؟
ج: هر یک برگ 15 ریال و چون وى به پول دادن من اطمینان نداشت، گفت اول پول را بده. من هم پول را دادم و بعد، وى مشغول کپى گرفتن از اعلامیه‌ها شد. [امضاء] متوسلیان.

س:
برابر اظهارات صاحب مغازه فتوکپى، شما هر برگ را 15 ریال با او طى کرده بودید، ولى به او پولى پرداخت نکرده‌اید، در این باره چه مى‌گویید؟
ج: من تعداد 2 عدد اسکناس 100 تومانى به او دادم. منظورم به صاحب مغازه است. [امضاء ]متوسلیان.

س:
به طورى که اظهار نموده‌اید، ساعت 6 صبح امروز وارد خرم‌آباد شده‌اید. از آن ساعت تا زمان دستگیرى چه کردید و با چه کسانى در شهر تماس گرفته‌اید؟
ج: ابتدا صبحانه خوردم و در شهر گشتم. ناهار خوردم تا شب بشود و بتوانم اعلامیه‌ها را توزیع کنم. [امضاء] متوسلیان.

س:
پس از تکثیر اعلامیه‌ها، قصد داشتید آنها را چه کنید؟
ج: تصمیم داشتم آنها را آخر شب به خانه‌ها بریزم. [امضاء ]متوسلیان.

س:
در کار پخش اعلامیه‌ها، چه کسانى مى‌خواستند به شما کمک نمایند و چه محل‌هایى را براى پخش آنها در نظر گرفته بودید؟
ج: خودم مى‌خواستم این کار را بکنم. محل‌ها هم عبارت بودند از خیابان ششم بهمن، دور میدانِ نزدیک به مغازه فتوکپى کیومرث. [امضاء] متوسلیان.

س:
اظهارات خود را چگونه گواهى مى‌کنید؟
ج: امضاء مى‌کنم. [امضاء] متوسلیان.
بازجویان کهنه‌کار رژیم که طبعاً از جواب‌هاى احمد خام نشده بودند، موقتاً کار را به خشونت و شدت عمل بیشتر کشاندند. این که در وقفه چند ساعته موجود تا ادامه بازجویى چه بر سر احمد آمد، رازى است که تنها خدا مى‌داند و بس.



سرانجام احمد که فهمیده بود با دادن جواب‌هاى سردستى و ساده به سوالات بازجویان قادر به گمراه کردن آنان نیست، بر آن شد تا با ارائه "اطلاعات سوخته " و فاقد ارزش به آنان، لااقل کمى از شدت عمل دژخیمان و شرایط غیرانسانى حاکم بر فضاى بازجویى بکاهد:

س: در صورتى که اظهارات دیگرى دارید، بنویسید.
ج: من تکنیسین برق و در شرکت همکارى شاغل مى‌باشم. حدود پنج ماه و نیم است که در اینجا کار مى‌کنم. چندى پیش - حدود یک هفته پیش - جهت مرخصى به تهران رفته بودم. در آنجا به "حسینیه ارشادیه ابوالفضل(ع) " مى‌رفتم. در آنجا اعلامیه‌هایى از طریق زنان پخش مى‌شد که دو برگ از آنها به دست من رسید. بعد از بسته شدن حسینیه توسط مأمورین، به خرم‌آباد مراجعت کردم. به علت تأثیرات قبلى (در حسینیه) تصمیم به تکثیر آن دو اعلامیه گرفتم. به مغازه فتوکپى کیومرث رفتم و مشغول تکثیر شدم. وقتى که دیدم یک نفر ملبّس به پیراهن خارجى، دو - سه بار رفت و به مغازه برگشت، من به صاحب مغازه گفتم کرکره مغازه را پایین بکش. صاحب مغازه تازه متوجه ماجرا شد و شروع به فریاد زدن کرد و با تکثیر اعلامیه‌ها مخالفت شدید مى‌کرد. در همین موقع مأمورین به آنجا رسیدند و مرا گرفتند. [امضاء ]متوسلیان.

س:
برابر اطلاعات واصله، شما در تظاهرات روز دوشنبه 13 شهریور 57 خرم‌آباد شرکت داشته‌اید. در این مورد چه مى‌گویید؟
ج: بله، بودم و جمعیت را کنترل مى‌کردم تا کسى سنگ بر ندارد. [امضاء ]متوسلیان.

س:
با توجه به این که مدت پنج ماه و نیم است در خرم‌آباد سکونت دارید، آدرس دقیق منزل و معاشرین خود را نام ببرید؟
ج: خرّم‌آباد، میدان شقایق، خیابان دوم، درب اول. معاشرتى با کسى نداشته‌ام، مگر براى کار شرکت. [امضاء] متوسلیان.

س:
آیا تا به حال موفق به پخش اعلامیه شده بودید یا خیر؟
ج: خیر، فقط براى پخش اعلامیه اطراف میدان ششم بهمن را در نظر گرفته بودم. [امضاء] متوسلیان.

در پایان همین جلسه بازجویى، خبر رسید که مأمورین اعزامى به محل سکونت احمد، در آنجا مقادیر معتنابهى اسناد و مدارک مضرّه! یافته‌اند. هم از این روى، سرهنگ احمدى با تنظیم نامه‌اى خطاب به رییس ساواک لرستان، بر آن شد تا متهم را به همراه مدارک جُرمِ مکشوفه از منزلش، روانه سیاه چال‌هاى قرون وسطایى ساواک کند. در پرونده کلاسه 6443 دایره اطلاعات شهربانى خرم‌آباد، سندى مَمهور به مُهر "خیلى محرمانه "، به شرح ذیل مى‌خوانیم:

وزارت کشور شماره:318-28-57
شهربانى کشور شاهنشاهى تاریخ: 16/6/57
شهربانى استان لرستان پیوست: دارد
خیلى محرمانه‌
از: شهربانى استان لرستان (اطلاعات)
به: ریاست سازمان اطلاعات و امنیت - ساواک - استان لرستان‌
در مورد: احمد متوسلیان فرزند غلامحسین‌

ساعت 2 روز 15/6/59 اطلاع رسید که شخصى در خیابان پهلوى، چهارراه بانک، مغازه فتوکپى کیومرث، مشغول تکثیر اطلاعیه مضّره ]![مى‌باشد که بلافاصله [به‌]وسیله مأمورین مربوطه دستگیر گردید. على هذا، ضمن ارسال 9 برگ پرونده متشکله، نامبرده بالا [به ساواک‌] اعزام و معرفى مى‌گردد.
ضمناً تعداد 94 برگ اعلامیه و 2 عدد کتاب مضره و تعداد 56 عدد نوار قابل بررسى، از منزل وى کشف و ارسال مى‌گردد.
رییس شهربانى استان لرستان‌
سرهنگ فضائل احمدى‌

در این ماجرا، علاوه بر احمد، دو تن از همرزمان او نیز دستگیر شدند. همین واقعه، خود به عرصه‌اى جهت بروز روح پرفتوت احمد مبدل گردید. به روایت مادر بزرگوارش:
"... توى یک شرکت خصوصى کار مى‌کرد و رفته بود خرم‌آباد. آنجا درگیر کار پخش اعلامیه بود که او را با دو نفر دیگر از دوستانش مى‌گیرند. آن دو نفر زن و بچه داشتند و به همین خاطر، به محض دستگیرى، احمد تمام مسؤولیت چاپ و تکثیر اعلامیه‌ها را یک‌تنه به گردن گرفت تا پرونده آنها را سبک‌تر کند. "
آغاز دوران اسارت احمد در زندان مخوف فلک‌الافلاک خرم‌آباد، در حقیقت به مثابه ورود او به میدان آزمون دشوار وفادارى به آرمان الهى انقلاب و حفظ اسرار نهضت به شمار مى‌رفت. او قریب به 2 ماه مشقت‌بار از این دوران تلخ و مردآزماى را به صورت ممنوع الملاقات، در سلولى انفرادى محبوس بود. بازجویان ساواک براى درهم شکستن روح مقاوم او، از پیشرفته‌ترین شیوه‌هاى شکنجه جسمى و روحى استفاده مى‌کردند.

یکى از هم زنجیران احمد در ساواک گواهى مى‌دهد:

"... به جرأت مى‌توانم بگویم تا آن روز ندیده بودیم کسى را مثل احمد شکنجه بدهند. او را در حلقه محاصره بازجویان قرار مى‌دادند و بعد بى‌وقفه چندین ساعت با کابل و باتوم بر سر تا پایش مى‌کوبیدند. جاى سالمى در بدن احمد نگذاشته بودند. شیوه دیگر شکنجه‌اى که در مورد احمد اعمال مى‌شد، بستن دست‌هایش با دستبند به شیوه قپانى و آویزان کردن او از سقف اتاق بود. خود ساواکى‌ها از این سبک شکنجه با عنوان مضحک "جوجه کباب کردن زندانى " یاد مى‌کردند. در بعضى روزها حتى تا سیزده - چهارده ساعت احمد را به صورت قپانى از سقف آویزان مى‌کردند. البته در تمام آن لحظات براى خرد کردن روحیه‌اش هر چه دشنام رکیک و ناسزاى ناموسى و عقیدتى هم که اربابان آریامهرى‌شان به آنها یاد داده بودند، نثار احمد مى‌شد. واقعاً بایستى صبر ایوب و ایمان حضرت ابراهیم را مى‌داشتید تا کم نمى‌آوردید و ضعف نشان نمى‌دادید. احمد نه کم آورد و نه خودش را جلوى آن از خدا بى‌خبرها کوچک کرد. مثل کوه محکم ماند و مقاومت نشان داد. "

در گذر 50 شبانه‌روز شکنجه لاینقطع، احمد با جسمى در هم شکسته و دردمند، همچنان به پایدارى مظلومانه خویش در برابر توحش عنان گسیخته بازجویان ساواک ادامه داد. شکنجه‌گران آریامهرى که از این همه سرسختى او به ستوه آمده بودند، خشمناک و مستأصل بر میزان و حجم شکنجه‌هاى خویش افزودند. عکس‌العمل احمد در برابر این سفاکى بى‌حد و حصر، رویکرد به شیوه مؤثر مقاومت منفى بود. در اعتراض به شرایط غیرانسانى مراحل بازجویى، دست به اعتصاب غذا زد و در این راه، تا پاى مرگ ایستادگى کرد. سرانجام، مقاومت مؤمنانه احمد، بازجویان ساواک را به زانو درآورد و آنان، عاجز از کسب کمترین اطلاعاتى از او، به ناچار وى را به بند عمومى زندان شهربانى منتقل کردند. مادرِ دریادل احمد از اولین ملاقاتى که با فرزند در بند خود داشته، مى‌گوید:

"... اولین بار بود که اجازه مى‌دادند به ملاقاتش بروم. این بچه توى زندان اعتصاب غذا کرده و خیلى ضعیف شده بود. موقع ملاقات دیدم مُچِ دست‌هاى او متورم و خیلى کبود و سیاه شده‌اند. گفتم: احمد، مُچِ دست‌هایت چرا اینطور شده؟ خندید و گفت: مادر، چیزى نیست.
گفتم: نه، راستش را بگو، اینها با تو چه کار کرده‌اند؟ نمى‌خواست بگوید . آخر سر وقتى قسمش دادم، گفت: این کبودى‌ها جاى دستبندهایى است که به دو طرف بالاى تخت شکنجه وصل است. آنها را محکم دور مچ دست‌هایم مى‌بستند، بعد با کابل شلاقم مى‌زدند. براى اینکه طاقت درد شلاق را بیاورم و فریاد نزنم، روى تخت خیلى تقلا مى‌کردم و دستبندها بدجورى به مچ‌هاى دست من فشار مى‌آوردند.
براى همین، یک خورده مچ‌هایم کبود شده؛ ولى مادر، شما نگران نباشید. اینها خیلى زود خوب مى‌شوند. "

یکى از رزم‌آوران سپاه مریوان، از تأثیرات ماندگار آثار شکنجه ساواک بر بدن احمد مى‌گوید:

"... در اولین روزهاى آمدنم به سپاه مریوان بود که همراه برادر احمد و چند نفر از بچه‌ها براى استحمام به گرمابه عمومى رفتیم. توى رختکن، همه، لباس‌هایمان را در آوردیم؛ به جز برادر احمد که داشت با مسؤول حمام صحبت مى‌کرد. هر چه اصرار کردیم او هم لباس‌هایش را در آورد و بیاید، طفره رفت... ما که از حمام خارج شدیم، دیدیم لباس‌هایش را به سرعت پوشیده و دارد با حوله سرش را خشک مى‌کند. اصلاً نفهمیدیم کى وارد شد و کى زد بیرون. این موضوع براى ما شده بود معما... تا اینکه یک بار که بنا شد به حمام برویم، من یکى، پشت در، پا سُست کردم. بچه‌ها همه داخل حمام رفتند و بعد از چند لحظه، از لاى در رختکن دیدم احمد به سرعت مشغول در آوردن لباس‌هایش شده... یا امام زمان! هیچ وقت آنچه را که دیدم فراموش نمى‌کنم. تمام بدنش پر از آثار شکستگى و جراحت و سوختگى بود... تا متوجه حضور من شد، با لحن گله‌مندى گفت: برادر سعید! کار خوبى نکردید... آنچه دیدى بین خودمان بماند. باشد؟
اشکم را در آورد. قول دادم دیده را نادیده فرض کنم. "

با خاتمه یافتن مراحل بازجویى و شکنجه، چنین به‌نظر مى‌رسید که شاید دشوارترین مرحله اسارت احمد نیز سپرى شده باشد؛ لکن گویا مصائب این کوه درد، پایانى نداشت؛ چرا که به گفته خواهر بزرگوارش:

"... وضع ایشان خیلى بحرانى بود. عوامل ساواک رژیم حساسیت عجیبى نسبت به او نشان مى‌دادند. مأموران رژیم مى‌گفتند به خاطر مقاومتى که از خودش نشان داده، باید منتظر دریافت خبر اعدامش باشیم و مدت‌هاست که احمد به قول معروف زیر اعدام است و از این جور حرف‌ها.
راستش، دیگر براى خانواده ما شهادت او قریب‌الوقوع و قطعى به نظر مى‌رسید. "

احمد دوران اقامت در بند عمومى زندان را؛ به رغم وضعیت بلاتکلیف و بحرانى خود، با روحى نستوه و قلبى مطمئن به الطاف پروردگار و عنایات معصومین‌u سپرى کرد.
پس از طى 70 شبانه روز شکنجه و اسارت، روز چهارشنبه 24 آبان سال 1357 احمد را براى بازپرسى در معیت مأمورین مسلح ساواک به پادگان بدرآباد لرستان منتقل کردند. در سند شعبه 2 دادسراى اداره دادرسى ارتش شاهنشاهى - شعبه لرستان - مى‌خوانیم:

شماره قرار: 346
24/8/1357
تعداد برگ‌پرونده:
29 برگ و کلیه مدارک‌
به شرح صورت جلسات‌
مضبوط در پرونده‌
شعبه: 2
سرگرد قضایى: رضا یزدانى‌
ستاد بزرگ ارتشتاران‌
اداره دادرسى ارتش‌
بازپرسى شعبه 2
پرونده زندانى دارد
موضوع: غیرنظامى احمد متوسلیان فرزند غلام‌حسین‌
اقدام علیه امنیت کشور

با اعاده عین پرونده اتهامى به شماره کلاسه فوق که به این شعبه ارجاع گردیده است، به شرح ذیل مبادرت به صدور قرار نهایى مى‌نماید:
الف- مشخصات متهم: غیرنظامى احمد متوسلیان فرزند غلامحسین متولد 1332 داراى شناسنامه شماره 397 صادره از تهران، مسلمان، تبعه ایران، میزان تحصیلات: دیپلم، شغل تکنیسین برق، ساکن خرم‌آباد میدان شقایق خیابان دوم منزل مهندس قدم‌لى، فاقد سابقه اتهامى و پیشینه محکومیت کیفرى از نظر ضدامنیتى، مجرد، بازداشت از تاریخ 15/6/57.
ب- موضوع اتهام: اقدام علیه امنیت کشور.
ج گردش کار و نتیجه تحقیقات: برابر محتویات پرونده در ساعت 14 مورخه 15/6/57 به سرپاسبان یکم ماشاءاللَّه شجاع‌پور اطلاع مى‌رسد که مغازه فتوکپى کیومرث واقع در خیابان پهلوى خرم‌آباد مشغول تکثیر اعلامیه‌هاى مضره مى‌باشد. لذا مأمورین به محل مزبور مراجعه نموده و صاحب مغازه به نام کیومرث عبدى و متهم را همراه با تعدادى اعلامیه مضره دستگیر و به شهربانى خرم‌آباد دلالت مى‌نمایند. سپس متهم به ساواک لرستان اعزام مى‌شود و حَسَبِ اعلام سازمان مزبور، نامبرده با قرار بازداشت صادره از این بازپرسى در روز 16/6/57 بازداشت مى‌گردد.

در جریان تحقیقاتى که از متهم در محل سازمان اطلاعات و امنیت - ساواک - لرستان به عمل آمده، مشارالیه بیان داشته که دو نوع اعلامیه مضره را از داخل مسجد ارشادیه ابوالفضل تهران به دست آورده و با تصور این که با تکثیر و پخش آنها مى‌تواند کار مثبتى در جهت صلاحِ مملکت و آرامش منطقه انجام داده باشد، یک بار آنها را در تهران، در حدود 50 نسخه تکثیر کرده و پس از انتقال به خرم‌آباد روى در مغازه‌ها و دیوار منازل نصب کرده است. چون مانعى براى این کار به نظر نرسیده و با گمان به این که کار درستى انجام مى‌دهد، مشارالیه تصمیم گرفت مجدداً اعلامیه‌هاى مذکور را تکثیر و توزیع کند و در جست‌وجوى یک محل تکثیر مطمئن، سرانجام به مغازه فتوکپى کیومرث مراجعه کرد. از صاحب مغازه خواست تا براى او تعدادى را تکثیر کند که صاحب مغازه قبول نمود و مشغول به تکثیر شدند. لیکن در همین هنگام مأمورین شهربانى متوجه این کار شدند و وى را دستگیر و به شهربانى هدایت کردند.

در تحقیقاتى که امروز طى این بازپرسى از متهم به عمل آمد، وى ضمن انکار اتهام تکثیر اعلامیه مضره، مى‌گوید: اصلاً براى اخذ فتوکپى از کارت پایان خدمت وظیفه خود به مغازه فتوکپى مزبور مراجعه کرده بود که توسط مأمورین دستگیر و در شهربانى تحت شکنجه‌هاى سخت و شنیع و در ساواک نیز شکنجه و تهدید شده و مطالب دیکته شده [توسط بازجویان‌] را [در صورت‌جلسه‌هاى بازجویى‌] نوشته است. لیکن وى دلیل و مدرکى دال بر صحت ادعاهاى خود ارائه نداده است و اینک به علت تکافوى تحقیقات انجام شده، بازپرسى شعبه دوم به شرح ذیل مبادرت به اظهار نظر نهایى مى‌نماید:
د- نظریه بازپرس: با توجه به محتویات پرونده و تحقیقات انجام شده و مندرجات گزارش و صورت‌جلسه تنظیمى مأمورین شهربانى؛ به شرح اوراقِ مضبوط در پرونده و نحوه اظهارات کیومرث عبدى (متصدى مغازه فتوکپى کیومرث به شرح 13 برگ بازجویى) و اقرار متهم در مرحله رسیدگى اولیه و مندرجات گزارش و نظریه سازمان اطلاعات و امنیت لرستان (ساواک) در برگ 23 پرونده، و مدارک مکشوفه از متهم، این بازپرسى اتهام انتسابى به متهم؛ اقدام علیه امنیت کشور را وارد دانسته و عمل ارتکابى متهم از درجه جنایى محسوب و منطبق است با بند 2 ماده 310 اصلاحىِ قانونى دادرسى کیفرى ارتش که به استناد ماده مذکور، قرار مجرمیت متهم صادر و اعلام مى‌گردد.
ضمناً دادگاه در مورد اعلامیه‌هاى مضرّه مکشوفه از متهم و نیز کُتُب و نوارهاى به دست آمده از محل سکونت وى، به شرحِ مندرج در صورت جلسات مضبوط در صفحات 12 و 14 پرونده، حکم مخصوص صادر خواهد نمود.

ه - تاریخ و محل وقوع بِزِه: شهریور ماه 57، خرم‌آباد، لرستان.
بازپرس شعبه 2 دادسراى خرم‌آباد
سرگرد قضایى رضا یزدانى‌

بدین‌سان، روند تکمیل پرونده ضدامنیتى! "غیرنظامى؛ احمد متوسلیان " سپرى شد و روز 29 آبان سال 1357، در شرایطى که ارکان رژیم به شدت دستخوش تزلزل ناشى از قیام‌هاى پى‌درپى مردم در سرتاسر کشور شده بود، احمد را براى محاکمه به دادرسى نیروهاى مسلح شاهنشاهى دادگاه خرم‌آباد فرستادند.
احمد در جریان این محاکمه از پذیرش "وکیل تسخیرى " معرفى شده توسط بیدادگاه شاهنشاهى امتناع ورزید و امر دفاع از خود را، شخصاً به عهده گرفت.
خوشبختانه متن مکتوب دفاعیه احمد در 8 برگ دستنویس محفوظ مانده است. دفاعیه‌اى که از نوع نگرش عقیدتى و باورهاى آرمانىِ جوانى 25 ساله، همراه با اوج ذکاوت و کیاست وى در امر گمراه ساختن قضات نظامى رژیم و انکار از بیخ و بن اتهامات وارده، براساس اصل مکتبى "تقیه " حکایت‌ها در خود دارد:


 

[ یکشنبه 89/3/30 ] [ 12:3 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
مهمترین عناوین روزنامه های صبح امروز به این شرح است.

آفرینش:
مهلت ثبت نام آزمون کاردانی پیوسته سال 89 دانشگاه آزاد اسلامی تا 3 تیرماه ادامه دارد
ارائه پیش نویس اصلاح قانون احزاب به کمیسیون ماده 10
کدخدایی: تکلیف 6 عضو شورای نگهبان تا آخر تیرماه روشن می شود

ایران :
حربه های فراقانونی جاسبی در برابر تحولات دانشگاه آزاد
یک مقام وزارت نفت خبر داد: ساخت 600 جایگاه سی. ان. جی تا پایان سال
جزئیات طرح سنجش سلامت یک میلیون کلاس اولی در "ایران" امروز
اسرار:
محمد باقر قالیباف: شهردار باید توسط مردم انتخاب شود
با دستور مرجع قضایی؛ اجرای اساسنامه جدید دانشگاه آزاد متوقف شد
رئیس کل دیوان محاسبات: اگر کسانی تصور می کنند دیوان محاسبات قصد تضعیف دولت را دارد باید استغفار کنند

 تفاهم:
بانک مرکزی هشدار داد: موسسات اعتباری خاطی تعطیل می شوند
ورود سفال چینی به لالجین همدان!
رکود در بازار خودروهای وارداتی

تهران امروز:
ورود قوه قضائیه به پرونده دانشگاه آزاد
دکتر قالیباف: شهردار منتخب مردم پاسخگو خواهد بود
امتیازات تجمیع انتخابات و تمدید شوراها

جام جم :
جایزه جهانی فردوسی روی میز یونسکو
قوه قضائیه: پشتیبان برخورد با بدحجابی هستیم
رئیس سازمان خصوصی سازی در گفتگو با "جام جم" : برای جلوگیری از خصوصی سازی بهانه می تراشند
 
جوان:
دستور قضایی علیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی
وام 12 میلیونی اجاره مسکن برای صاحبان خانه های فرسوده
بایدها و نبایدهای طرح حجاب و عفاف در گفت و گوی "جوان" با معاون فرهنگی- اجتماعی وزارت کشور: هم فرهنگسازی می کنیم هم برخورد

جهان صنعت:
سوآپ نفت خام در ایران متوقف شد
سخنگوی شورای نگهبان: اساسنامه هدفمند کردن یارانه ها مغایر قانون اساسی است
رتبه اول تورم در منطقه به ایران رسید

حمایت:
معاون اول قوه قضائیه: شهید بهشتی الگوی قانونمداری است
راه اندازی دومین اتوبوس ریلی در مسیر تهران- قزوین
تلاش وزارت بازرگانی برای تنظیم قیمت گوشت قرمز
 
 خبر:
با وجود گذشت سه ماه از سال؛ نفتی ها همچنان در برابر خصوصی سازی مقاومت می کنند
محسن رضایی نگرانی های تازه
بررسی عملکرد دستگاههای مسئول اجرای طرح عفاف و حجاب؛ مقرراتی که هستند، مجریانی که نیستند

خراسان:
طرح نظارت بر رفتار و عملکرد قضات این هفته در مجلس بررسی می شود
نگرانی ها از احتمال حذف بودجه زیارت از لایحه برنامه پنجم توسعه
معاون وزیر مسکن تشریح کرد: جزئیات پرداخت وام 4 تا 12 میلیون تومانی اجاره برای متقاضیان نوسازی مسکن در بافت فرسوده

دنیای اقتصاد:
اوضاع اجاره بها در فصل نقل و انتقال
رکورد تازه طلا
مصونت بورس تهران در برابر تحریم ها
نمایندگان دولت و بخش خصوصی تحلیل کردند: موانع رقابت در اقتصاد ایران

شرق:
مخالفان جاسبی پشت در بسته دانشگاه آزاد
واکنش ایران به ادعای رابرت گیتس: تهدید هیچ کشوری نیستیم
سه هزار میلیارد دلار ثروت در جنوب افغانستان
 
فرهنگ آشتی:
واکنش درباره تغییرات در شورای نگهبان؛ شاهرودی جایگزین جنتی نمی شود
دولت؛ ترمز واگن های مترو!
صدور احکام 26 هزار معلم حق التدریس

کاروکارگر:
غنیمی فرد: دیگر هیچ کارخانه ای تعطیل نمی شود
نامه توکلی به رئیسان دولت و مجلس: لایحه برنامه پنجم توسعه بازنگری شود
دارندگان خودروهای فرسوده برای دریافت وام فقط 2 روز دیگر مهلت دارند

کیهان:
آسیب شناسی فتنه 88 در کنگره آمریکا، حمایت کردیم ولی موفق نبودیم
کشف میدان جدید با 2 هزار و 190 میلیارد فوت مکعب گاز
فارین پالیسی: سران مصر و عربستان مشروعیت خود را از دست داده اند

گسترش صنعت:
وزیر صنایع و معادن خبر داد: اختصاص 250 میلیون "یورو" برای نوسازی صنعت نساجی
چاوز: با کمک صنعت ایران به استقلال می رسیم
رئیس "ایمیدرو" برنامه مقابله با تحریم را تشریح کرد: واگذاری طرح های صنایع معدنی به خارجی ها ممنوع شد

همشهری:
شهردار تهران: اعتبار بدهند، روزانه 4 میلیون نفر را با مترو جابه جا می کنیم
درخواست وزیر نیرو از مشترکان برای مدیریت هوشمندانه مصرف آب و برق
هشدار سازمان ملل درباره گسترش خشونت ها در افغانستان

هدف واقتصاد:
در نامه به روسای قوا مطرح شد: درخواست توکلی برای بازگشت برنامه پنجم به دولت
رئیس اتحادیه کشوری طلا و سکه خبر داد: افزایش هزار و 500 دلاری قیمت هر اونس طلا تا پایان سال 2010
کسب رتبه اول ایران در منطقه از نظر تورم
[ یکشنبه 89/3/30 ] [ 12:1 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
سازمان تحقیقات فدرال پاکستان اعلام کرد ،بیت الله محسود فرمان ترور خانم بی نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان را صادر کرده بود.

به گزارش ایسنا سازمان تحقیقات فدرال پاکستان در گزارش خود نوشت: حمله به بی نظیر بوتو توسط تعدادی از طلبه های مدرسه دینی دارالعلوم حقانیه در شهر "اکوراختک" واقع در ایالت خیبر پختونخواه پاکستان طرح ریزی شد.

این افراد سپس در وزیرستان جنوبی پاکستان از سوی طالبان محلی برای انجام حمله انفجاری اموزش دیدند.

" حسنین گل " از مظنونان حمله به بی نظیر بوتو پیش از این توسط سازمان های امنیتی پاکستان در شهر راولپندی بازداشت شده است به بازرسان تحقیقاتی پاکستان گفت ، دستور ترور بی نظیر بوتو از سوی بیت الله محسود به دلیل موضع وی در حمایت از حمله ارتش پاکستان به مسجد " لعل " در اسلام اباد صورت گرفت.

افسران سازمان اطلاعات محرمانه ارتش پاکستان هم اعلام کردند ،در گفتگوی ضبط شده تلفنی بین بیت الله محسود و چند نفر از اعضای بازداشت شده طالبان محلی ، وی به طور صریح دستور ترور خانم بی نظیر بوتو را صادر کرده بود.

در این گزارش همچنین امده است ،سعید اکرام الله و قاری عبدالله ازطلبه های مدرسه دینی دارالعلوم شهر " اکورا ختک " و از عاملان اصلی حمله به نخست وزیر فقید پاکستان در تاریخ 26 دسامبر 2007 میلادی وارد شهر راولپندی شدند.

این افراد با کمک " حسنین گل " و "رفاقت " ،محل سخنرانی بی نظیر بوتو در شهر راولپندی را شناسایی کرده و روز بعد در منزل مسکونی "رفاقت " پس از بستن کمربندهای انفجاری عازم محل سخنرانی بی نظیر بوتو شدند.

بی نظیر بوتو در تاریخ 27 دسامبر2007 میلادی پس ازسخنرانی در گردهمائی عمومی در شهر راولپندی پاکستان در حمله تروریستی کشته شد .
[ یکشنبه 89/3/30 ] [ 12:0 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
سازمان تحقیقات فدرال پاکستان اعلام کرد ،بیت الله محسود فرمان ترور خانم بی نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان را صادر کرده بود.

به گزارش ایسنا سازمان تحقیقات فدرال پاکستان در گزارش خود نوشت: حمله به بی نظیر بوتو توسط تعدادی از طلبه های مدرسه دینی دارالعلوم حقانیه در شهر "اکوراختک" واقع در ایالت خیبر پختونخواه پاکستان طرح ریزی شد.

این افراد سپس در وزیرستان جنوبی پاکستان از سوی طالبان محلی برای انجام حمله انفجاری اموزش دیدند.

" حسنین گل " از مظنونان حمله به بی نظیر بوتو پیش از این توسط سازمان های امنیتی پاکستان در شهر راولپندی بازداشت شده است به بازرسان تحقیقاتی پاکستان گفت ، دستور ترور بی نظیر بوتو از سوی بیت الله محسود به دلیل موضع وی در حمایت از حمله ارتش پاکستان به مسجد " لعل " در اسلام اباد صورت گرفت.

افسران سازمان اطلاعات محرمانه ارتش پاکستان هم اعلام کردند ،در گفتگوی ضبط شده تلفنی بین بیت الله محسود و چند نفر از اعضای بازداشت شده طالبان محلی ، وی به طور صریح دستور ترور خانم بی نظیر بوتو را صادر کرده بود.

در این گزارش همچنین امده است ،سعید اکرام الله و قاری عبدالله ازطلبه های مدرسه دینی دارالعلوم شهر " اکورا ختک " و از عاملان اصلی حمله به نخست وزیر فقید پاکستان در تاریخ 26 دسامبر 2007 میلادی وارد شهر راولپندی شدند.

این افراد با کمک " حسنین گل " و "رفاقت " ،محل سخنرانی بی نظیر بوتو در شهر راولپندی را شناسایی کرده و روز بعد در منزل مسکونی "رفاقت " پس از بستن کمربندهای انفجاری عازم محل سخنرانی بی نظیر بوتو شدند.

بی نظیر بوتو در تاریخ 27 دسامبر2007 میلادی پس ازسخنرانی در گردهمائی عمومی در شهر راولپندی پاکستان در حمله تروریستی کشته شد .
[ یکشنبه 89/3/30 ] [ 12:0 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
روزنامه کیهان در ستون طنز خود مطلب زیر را منتشر کرده است:

گفت: اسفندیار رحیم مشایی در پاسخ به این سؤال که چرا بیت المال مسلمین را به فلان هنرپیشه داده ای؟ گفته است که آثار او بوی توحید می دهد!

گفتم: در کدامیک از مکاتب توحیدی سفارش شده است بیت المال مسلمین را از حلقوم مردم مستضعف بیرون کشیده و به یک هنرپیشه ثروتمند بدهند؟!

گفت: مشایی توضیح داده که هدف من موعظه و جذب ایشان بوده است!

گفتم: مگر نمی گوید که کار این هنرپیشه توحیدی است، بنابراین موعظه و جذب برای چه بوده؟ آیا او را موعظه کرده که از توحید دست بردارد؟!

گفت: درباره یکی دیگر از هنرپیشه های زن فراری هم گفته است به نظر من او هیچ اشتباهی نکرده است!

گفتم: ولی این هنرپیشه فراری در آمریکا با صراحت علیه انقلاب و ارزش های اسلامی فعالیت داشته و دارد.


گفت: تازه آقای مشایی رو یک اسلام شناس برجسته هم می دونند!

گفتم: چه عرض کنم؟! یارو از شخصی پرسید قبله کدوم طرفه؟ جواب داد؛ مستقیم، یارو پرسید خیلی دیگه باید برم؟!
نظرات کاربران:

[ یکشنبه 89/3/30 ] [ 8:49 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
بود.
با حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی، «‌عبدالمجید ریگی» با نام مستعار «عبدالمالک» سحرگاه امروز ‌یکشنبه با حضور تعدادی از خانوادهای شهدا و جان باختگان جنایات تروریستی وی در محل زندان اوین به دار مجازات آویخته شد.

به گزارش "تابناک"، پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران نوشت:‌ در پی برگزاری جلسه محاکمه عبدالمجید (عبدالمالک) ریگی در یکی از شعب دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی توحیدی به اتهام محاربه و افساد فی الارض،‌ نامبرده به اتهام 79 مورد اقدامات جنایتکارانه،‌ به استناد مواد 190، 191،‌ 186، 185 و 183 قانون مجازات اسلامی به اعدام از طریق آویختن از چوبه دار با حضور مجروحین و خانواده های جان باختگان و شهدای جنایات وی محکوم شده بود.

محکوم عبدالمجید ریگی سرکرده گروهک ضد انقلاب در شرق کشور که سال گذشته با هوشیاری ماموران امنیتی بازداشت شد، با تشکیل گروهک مسلحانه خود اقدام به راهزنی، ‌سرقت مسلحانه،‌ بمب گذاری در اماکن عمومی، ‌حمله مسلحانه به نیروهای نظامی و انتظامی و مردم بی دفاع، قتل و جرح، اخاذی، ایجاد رعب و وحشت و هراس و سلب امنیت مردم، آدم ربایی و گروگانگیری، همکاری با بیگانگان و اخذ کمک های مالی و اطلاعاتی از آنان نموده بود.

بخشی از اعمال مجرمانه ارتکابی محکوم عبدالمجید(عبدالمالک) ریگی به شرح ذیل است:

 1 ـ تشکیل و اداره دسته و گروهک تروریستی موسوم به جنبش مردمی جندالله به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران و ایجاد ناامنی در منطقه و کشور.

2 ـ مباشرت و آمریت در 15 فقره ادم ربایی مسلحانه.

3 ـ حمل و نگهداری سلاح و مهمات به صورت عمده و قاچاق سلاح و مهمات به داخل کشور.

4 ـ به وجود آوردن شش فقره راهبندان مسلحانه و ایجاد رعب و وحشت در جاده ها و بین مردم.

5 ـ اقرار صریح به مباشرت در سه فقره قتل عمدی.

6 ـ آمریت در قتل عمدی ده ها نفر از شهروندان و مسئولین نظامی، ‌انتظامی و... از طریق بمب گذاری و اقدام مسلحانه.

7 ـ سرقت مسلحانه سلاح،‌ مهمات و خودرو به دفعات بشرح موجود در پرونده.

8 ـ تحصیل مال نامشروع از طرق مختلف از قبیل آدم ربایی، گروگان گیری، ‌سرقت از بیت المال، ‌اخذ دلار از سرویس های اطلاعاتی بیگانه، ‌اخذ وجه از قاچاقچیان مواد مخدر.

9 ـ فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق مصاحبه های متعدد با شبکه های معاند و ضد انقلاب.

10 ـ ارتباط با عناصر سرویس های اطلاعاتی بیگانه از جمله افسران اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در پوشش ناتو ،‌ برخی افسران اطلاعاتی بعضی کشورهای عربی و گروهک های ضدانقلاب خارج از کشور مانند گروهک منافقین.

11 ـ ورود و خروج غیر مجاز از خاک جمهوری اسلامی ایران . لازم به توضیح است گروهک تروریستی تحت هدایت محکوم عبدالمجید ریگی از سال 82 ، 35 مورد گروگانگیری از اتباع داخلی و خارجی،‌ 25 مورد اخاذی و بیش از 40 فقره عملیات راهبندی مسلحانه توام با انفجار انجام داده که در نتیجه این اقدامات شرورانه، 154 نفر از نیروهای انتظامی و مردم بی گناه بدست نامبرده و عوامل این گروهک شهید و تعداد 320 نفر نیز مجروح گردیده اند.

گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران حاکی است: متهم ریگی در جریان دادگاه،‌ مسئولیت اقدامت گروهک خود را پذیرفت و اذعان نمود در برخی از قتل ها مباشرت و در برخی نیز آمریت داشته است.

نامبرده همچنین تمامی موارد اتهامی مطروحه در کیفرخواست صادره از سوی دادستانی را پذیرفت و توضیح داد که تصمیمات تمامی اقدامات تخریبی، بمب گذاری، قتل و غیره با مسئولیت وی انجام شده است.

این گزارش اضافه کرد: در جلسه دادگاه که با حضور نماینده مدعی العموم،‌ وکیل محکوم علیه، شکات و خانواده های شهدای اقدامات تروریستی گروهک مذکور برگزار شده بود، نماینده دادستان پس از قرائت کیفرخواست، ‌خواستار اشد مجازات برای متهم شده بود.

متعاقبا ریگی در جریان دفاع از خود ضمن قبول اتهامات و جنایات ارتکابی، اقدامات خود را اشتباه خواند و تاکید کرد جنایاتش با موازین اسلامی و انسانی در تضاد بوده است و در ادامه از عوامل گروهک خود نیز خواست که اشتباهات او را تکرار نکنند.

وی همچنین خواستار بخشش از سوی شکات پرونده شد.

در پی صدور حکم دادگاه،‌ حکم صادره مطابق مقررات به نامبرده ابلاغ،‌ وی اعلام داشت «حکم صادره را قبول داشته و تقاضای عفو دارم» که متعاقبا با درخواست عفو نامبرده توسط ریاست قوه قضائیه مخالفت گردید.

با توجه به اهمیت پرونده و اتهامات محکوم علیه ریگی، پیشتر رسیدگی به اتهامات وی به دستور رییس قوه قضائیه و موافقت دیوان عالی کشور به دادسرا و دادگاه های تهران احاله شده بود.

[ یکشنبه 89/3/30 ] [ 8:48 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
بود.
با حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی، «‌عبدالمجید ریگی» با نام مستعار «عبدالمالک» سحرگاه امروز ‌یکشنبه با حضور تعدادی از خانوادهای شهدا و جان باختگان جنایات تروریستی وی در محل زندان اوین به دار مجازات آویخته شد.

به گزارش "تابناک"، پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران نوشت:‌ در پی برگزاری جلسه محاکمه عبدالمجید (عبدالمالک) ریگی در یکی از شعب دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی توحیدی به اتهام محاربه و افساد فی الارض،‌ نامبرده به اتهام 79 مورد اقدامات جنایتکارانه،‌ به استناد مواد 190، 191،‌ 186، 185 و 183 قانون مجازات اسلامی به اعدام از طریق آویختن از چوبه دار با حضور مجروحین و خانواده های جان باختگان و شهدای جنایات وی محکوم شده بود.

محکوم عبدالمجید ریگی سرکرده گروهک ضد انقلاب در شرق کشور که سال گذشته با هوشیاری ماموران امنیتی بازداشت شد، با تشکیل گروهک مسلحانه خود اقدام به راهزنی، ‌سرقت مسلحانه،‌ بمب گذاری در اماکن عمومی، ‌حمله مسلحانه به نیروهای نظامی و انتظامی و مردم بی دفاع، قتل و جرح، اخاذی، ایجاد رعب و وحشت و هراس و سلب امنیت مردم، آدم ربایی و گروگانگیری، همکاری با بیگانگان و اخذ کمک های مالی و اطلاعاتی از آنان نموده بود.

بخشی از اعمال مجرمانه ارتکابی محکوم عبدالمجید(عبدالمالک) ریگی به شرح ذیل است:

 1 ـ تشکیل و اداره دسته و گروهک تروریستی موسوم به جنبش مردمی جندالله به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران و ایجاد ناامنی در منطقه و کشور.

2 ـ مباشرت و آمریت در 15 فقره ادم ربایی مسلحانه.

3 ـ حمل و نگهداری سلاح و مهمات به صورت عمده و قاچاق سلاح و مهمات به داخل کشور.

4 ـ به وجود آوردن شش فقره راهبندان مسلحانه و ایجاد رعب و وحشت در جاده ها و بین مردم.

5 ـ اقرار صریح به مباشرت در سه فقره قتل عمدی.

6 ـ آمریت در قتل عمدی ده ها نفر از شهروندان و مسئولین نظامی، ‌انتظامی و... از طریق بمب گذاری و اقدام مسلحانه.

7 ـ سرقت مسلحانه سلاح،‌ مهمات و خودرو به دفعات بشرح موجود در پرونده.

8 ـ تحصیل مال نامشروع از طرق مختلف از قبیل آدم ربایی، گروگان گیری، ‌سرقت از بیت المال، ‌اخذ دلار از سرویس های اطلاعاتی بیگانه، ‌اخذ وجه از قاچاقچیان مواد مخدر.

9 ـ فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق مصاحبه های متعدد با شبکه های معاند و ضد انقلاب.

10 ـ ارتباط با عناصر سرویس های اطلاعاتی بیگانه از جمله افسران اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در پوشش ناتو ،‌ برخی افسران اطلاعاتی بعضی کشورهای عربی و گروهک های ضدانقلاب خارج از کشور مانند گروهک منافقین.

11 ـ ورود و خروج غیر مجاز از خاک جمهوری اسلامی ایران . لازم به توضیح است گروهک تروریستی تحت هدایت محکوم عبدالمجید ریگی از سال 82 ، 35 مورد گروگانگیری از اتباع داخلی و خارجی،‌ 25 مورد اخاذی و بیش از 40 فقره عملیات راهبندی مسلحانه توام با انفجار انجام داده که در نتیجه این اقدامات شرورانه، 154 نفر از نیروهای انتظامی و مردم بی گناه بدست نامبرده و عوامل این گروهک شهید و تعداد 320 نفر نیز مجروح گردیده اند.

گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران حاکی است: متهم ریگی در جریان دادگاه،‌ مسئولیت اقدامت گروهک خود را پذیرفت و اذعان نمود در برخی از قتل ها مباشرت و در برخی نیز آمریت داشته است.

نامبرده همچنین تمامی موارد اتهامی مطروحه در کیفرخواست صادره از سوی دادستانی را پذیرفت و توضیح داد که تصمیمات تمامی اقدامات تخریبی، بمب گذاری، قتل و غیره با مسئولیت وی انجام شده است.

این گزارش اضافه کرد: در جلسه دادگاه که با حضور نماینده مدعی العموم،‌ وکیل محکوم علیه، شکات و خانواده های شهدای اقدامات تروریستی گروهک مذکور برگزار شده بود، نماینده دادستان پس از قرائت کیفرخواست، ‌خواستار اشد مجازات برای متهم شده بود.

متعاقبا ریگی در جریان دفاع از خود ضمن قبول اتهامات و جنایات ارتکابی، اقدامات خود را اشتباه خواند و تاکید کرد جنایاتش با موازین اسلامی و انسانی در تضاد بوده است و در ادامه از عوامل گروهک خود نیز خواست که اشتباهات او را تکرار نکنند.

وی همچنین خواستار بخشش از سوی شکات پرونده شد.

در پی صدور حکم دادگاه،‌ حکم صادره مطابق مقررات به نامبرده ابلاغ،‌ وی اعلام داشت «حکم صادره را قبول داشته و تقاضای عفو دارم» که متعاقبا با درخواست عفو نامبرده توسط ریاست قوه قضائیه مخالفت گردید.

با توجه به اهمیت پرونده و اتهامات محکوم علیه ریگی، پیشتر رسیدگی به اتهامات وی به دستور رییس قوه قضائیه و موافقت دیوان عالی کشور به دادسرا و دادگاه های تهران احاله شده بود.

[ یکشنبه 89/3/30 ] [ 8:47 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
عبدالمالک ریگی با خانواده‌های قربانیان حملات و عملیات تروریستی این گروهک در نقاط مختلف ایران، دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک تروریستی جندالله در این دیدار به سوالات اعضای خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی گروهک جند‌الله پاسخ داد.

به گزارش شبکه خبری پرس‌تی‌وی، وی در این دیدار ضمن اظهار پشیمانی از اقدامات خود از خانواده‌های قربانیان خواست او را مورد عفو و بخشش قرار دهند.

عبدالمالک ریگی، روز سه‌شنبه، بیست و سوم فوریه (اسفند 1388) هنگامی که از دوبی عازم قرقیزستان بود توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر و به کشور منتقل شد.

شایان ذکر است ریگی به ارتکاب 79 مورد جرم و جنایت تروریستی اعتراف کرده است.

دادستان پرونده ریگی به دلیل ده‌ها فقره جرم و جنایت تروریستی، محاربه و فساد فی الارض علیه ایران خواستار اشد مجازات برای وی شده است.

سرکرده گروهک تروریستی جندالله به داشتن ارتباط با سران ناتو در افغانستان و سازمان‌های جاسوسی خارجی از جمله سیا اعتراف کرده است.

[ شنبه 89/3/29 ] [ 3:27 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
تیم ملی فوتبال اسپانیا در سرمای شدید ژوهانسبورگ مجبور به قطع تمرین تازه کلید خورده خود شد.

به گزارش فارس و به نقل از مارکا، شاگردان ویسنته دل‌بوسکه خود را برای دومین بازی از مرحله گروهی آمده می‌کنند. این تیم باید از سد دو تیم هندوراس و شیلی بگذرد تا روی خوشبختی را بار دیگر ببیند.

تمرین تیم ملی اسپانیا روز گذشته در سرمای آزار دهنده ژوهانسبورگ برگزار شد اما کادر فنی و سرپرست تیم تنها پس از 10 دقیقه مجبور به قطع تمرین شدند.

این در حالی است که بازیکنانی چون فابرگاس، پیکه و کاسیاس به دلیل سرماخوردگی از همان ابتدا نیز در تمرین حاضر نشدند.

فرناندو تورس نیز که به شدت نگران سرماخوردگی نامزدش بود با اجازه مقامات کاروان فوتبال اسپانیا و با اسکورت پلیس برای تنها 15 دقیقه وی را در هتلی در شمال ژوهانسبورگ ملاقات کرد.


روبینیو: کاکا کلید موفقیت‌های ما است
بازیکن تیم ملی برزیل گفت: کاکا رمز موفقیت‌ و کلید پیروزی‌های ما است.

به گزارش فارس و به نقل از اوگلبو، روبینیو اظهار داشت: بر اساس برنامه گروهی که کارلوس دونگا آن را طراحی کرده در زمین حرکت می‌کنیم اما در بین ما کاکا نقش تاکتیکی ویژه‌ای دارد. در حقیقت با او می‌توانیم به کسب نتیجه امیدوار شویم. کاکا کلید اصلی موفقیت‌های‌مان است.
وی تصریح کرد: در تیم ما همه بازیکنان قابل جایگزین هستند؛ اما باید اعتراف کرد کاکا این گونه نیست.

این بازیکن تکنیکی در مورد بازی بحث‌انگیز مقابل کره شمالی عنوان کرد: قبول دارم در مقاطعی از بازی دچار افت و خیز شدیم؛ اما به مرور شرایط تیم ملی بهبود خواهد یافت.

روبینیو ادامه داد: ما به قدرت و توانایی خود ایمان داریم و اعتقاد داریم می‌توانیم هر حریفی را شکست دهیم.


توپ‎های سبز نماد همکاری فیفا و وادا
فدراسیون جهانی فوتبال و آژانس بین‎المللی مبارزه با دوپینگ به بهانه برگزاری رقابت‎های جام جهانی تفاهم نامه‏ای امضا کرده‏اند که شعار ویژه آن بر روی توپ‌هایی به رنگ سبز حک شده و در اختیار همه شرکت کنندگان در جا نوزدهم قرار داده شده است.

به گزارش مهر، "Say NO!To Doping" به معنای "به دوپینگ بگوئید نه!"؛ این شعار ویژه نوزدهمین دوره مسابقات فوتبال جام جهانی در زمینه کنترل دوپینگ این رقابت‎هاست که بر اساس تفاهم نامه همکاری فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) و آژانس بین‎المللی مبارزه با دوپینگ (وادا) شکل گرفته است.

شعار "Say NO!To Doping"  بر روی توپ‏هایی سبزرنگ حک شده است. این توپ‎ها در اختیار هر یک از 32 تیم شرکت کننده در رقابت‎های فوتبال جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی قرار داده شده تا در جلسات تمرینی خود و همچنین در حین تمرین پیش از آغاز بازی‎ها از آنها استفاده شود.

همچنین بازیکنانی مشهور و نام آشنای جهان فوتبال نظیر مسی و رونالدو به عنوان سفیران مبارزه با دوپینگ، این توپ‏ها را به کشورشان می‎برند تا "به دوپینگ بگوئید نه" در همه جای دنیا رایح شود.


شناسایی ستارگان واقعی فوتبال با دانش ریاضی!   
دانشمند‌ان با استفاده از یک روش جدید می‌توانند با بهره‌گیری از محاسبات ریاضی میزان موفقیت هر یک از بازیکنان فوتبال را با اندازه‌گیری هدفمند عملکرد آنها و نه بر مبنای نظر کارشناسان مشخص کرده و بر این اساس آنها را رتبه‌بندی کنند.

به گزارش ایسنا، لوئیس آمارال ــ استاد دانشگاه نورت وسترن ــ و تیم تحقیقاتی وی بر خلاف بازی‌های بیسبال و بسکتبال در مورد بازیکنان فوتبال هیچ اطلاعات آماری وجود نداشتند که نحوه عملکرد آنها را در مسابقات به طور مفصل بررسی کند. به این ترتیب، وی و دستیارانش از طریق تحلیل‌های ریاضیاتی خود توانستند به طور هدفمند میزان عملکرد تمام فوتبالیست‌های شرکت کننده در جام ملت‌های اروپا در سال 2008 را رتبه بندی کنند.

به گزارش سایت علمی دیسکاوری، نتایج محاسبات آنها بسیار شبیه به نتایج کلی مسابقات گزارش شده بود.

در این روش برای کشف یک شیوه کمی جهت رتبه بندی بازیکنان محققان ابتدا یک نرم‌افزار را برای بیرون کشیدن اطلاعات آماری تمام بازی‌ها از وب سایت جام یورو 2008 طراحی کردند. سپس از این اطلاعات برای تعیین کیفیت عملکرد بازیکنان از طریق عمومی سازی روش‌های تحلیل شبکه اجتماعی، بهره گرفتند.

تیم آمارال نقشه جابجایی توپ فوتبال بین بازیکنان در یک شبکه و اطلاعات شوت زدن‌ها را به دست آورده و نتایج حاصله را تجزیه و تحلیل کردند.


دروازه‌بان برزیل: ساعت‌ها لحظه بلندکردن جام را در ذهنم تصور کرده‌ام
ژولیو سزار که در فصل اخیر به همراه اینتر اسکودتو، لیگ قهرمانان و جام حذفی را فتح کرده است می خواهد با قهرمانی در جام جهانی موفقیت‌هایش را در سال 2010 کامل کند.

ژولیو سزار در سال 2006 هم در ترکیب سلسائو حضور داشت و روی نیمکت نشست. اما با حضور دونگا روی نیمکت به نفر اول برزیلی ها درون دروازه تبدیل شد و با درخشش توانست جایگاهش را در تیم ملی ثابت کند.

ژولیو سزار که به عقیده بسیاری از کارشناسان بهترین دروازه بان حال حاضر دنیاست، نتوانست دروازه اش را مقابل تیم نه چندان مطرح کره شمالی بسته نگه دارد.

سزار تاکنون نتواسنته افتخار فردی به دست آورد، اما نمایش خوب او در اینتر و کسب سه عنوان قهرمانی او را یکی از گزینه های کسب عنوان بهترین بازیکن جهان در سال 2010 قرار داده است.

ژولیو سزار درحالی به عنوان یکی از گزینه های کسب عنوان بهترین بازیکن جهان در سال 2010 مطرح می شود که از سال 1963 که لئو یاشین افسانه ای این عنوان را به دست آورد هیچ دروازه بان دیگری نتوانسته این عنوان را به دست آورد.

سزار درباره عنوان بهترین بازیکن سال گفت: خیلی رویایی است. قرار گرفتن در فهرست بهترین بازیکنان دنیا و کسب توپ طلای جهان بزرگ ترین افتخار ورزشی برای یک فوتبالیست است.

سنگربان سلسائو در ادامه افزود: مهم ترین چیز در حال حاضر قهرمانی با برزیل در جام جهانی است. ساعت ها لحظه بلند کردن جام را در ذهنم تصور کرده ام.

سزار با اشاره به قهرمانی برزیل در جام جهانی 2002 کره و ژاپن گفت: امسال هم تیم خوبی داریم و می توانیم موفقیت 8 سال پیش را تکرار کنیم. لوسیو به من گفت کاپ قهرمانی بسیار سنگین است و نتوانسته بیش از 5 دقیقه آن را نگه دارد، اما اگر امسال قهرمان شویم می خواهم یک ساعت با جام در ورزشگاه دور افتخار بزنم!


9 شبکه ژاپن دیدار با هلند را پوشش تصویری می‌دهند
بازی هلند و ژاپن از کانال‌های تلویزیونی متعددی در کشور آفتاب تابان برای علاقمندان به صورت زنده پخش خواهد شد.

به گزارش یومیوری، مصاف ژاپن و هلند از گروه پنجم که روز شنبه (امروز) برگزار می شود‌، بینندگان تلویزیونی زیادی خواهد داشت. علاوه بر چندین شبکه بین‌المللی همچون ARD آلمان و اسکای اسپورت، 9 شبکه خصوصی و دولتی کشور ژاپن به صورت زنده از محل انجام بازی اقدام به گزارش خواهند کرد.

این شبکه‌ها به علت رقابت فشرده‌ای که با یکدیگر دارند از یک ساعت قبل از شروع مسابقه برنامه زنده خود را در محل آغاز می‌کنند. جدال این دو تیم اروپایی و آسیایی از گروه پنجم ساعت 16 به وقت تهران شروع خواهد شد.


مسئولان کره‌شمالی ناپدید شدن 4 بازیکن خود را تایید کردند
مسئولان تیم فوتبال کره‌شمالی ناپدید شدن 4 بازیکن این تیم را تایید کردند و به دنبال یافتن آنها هستند.

به گزارش فارس؛ روز گذشته خبری مبنی بر ناپدید شدن 4 بازیکن تیم فوتبال کره‌شمالی نظر تمام خبرنگاران و هواداران را به خود معطوف کرد.

این در حالی بود که فیفا این موضوع را شایعه خواند و یکی از سخنگویان این سازمان اعلام کرد اطلاعاتی در مورد ناپدید شدن بازیکنان ندارد و گفت که مسئول رسانه‌ای کره شمالی تماسی با ما در این زمینه نداشته است.

با این حال امروز مسئولان کره‌شمالی اعلام کردند 4 بازیکن این تیم در تمرینات حاضر نبودند و درصد یافتن آنها هستند.

کیم میونگ وون، آن چول هیوک، کیم کینگ ایل و پاک سانگ هیوگ 4 بازیکنی هستند که از دیدار اول این تیم برابر برزیل غایب بودند و تاکنون هیچ خبری از آنها وجود ندارد.


فحاشی آنلکا به دومنش
براساس اعلام معتبرین روزنامه ورزشی فرانسه، مهاجم عضو تیم چلسی به مربی‌اش فحش ناموسی داد و رسوایی به بار آورد.

به نوشته روزنامه اکیپ دو روز پس از بازی خروس‌های‌ آبی در جام‌جهانی برابر مکزیک، در گزارشی نوشت: در فاصله بین دو نیمه این بازی که پنج‌شنبه شب انجام گرفت، میان نیکولاس آنلکا و ریمون دومنش درگیری بوجود آمده است.

این نشریه افزود: ‌شنیده می شود پس از آنکه دومنش دستورات تاکتیکی به بازیکنانش داد و به مهاجم تیم انگلیسی رسید، به یکباره آنلکا از کوره در رفت و فحش‌ و ناسزاهای ناموسی به مربی 58 ساله نسبت داد.

اکیپ نوشت: آنلکا قصد برخورد فیزیکی با مربی‌اش داشته که با پادرمیانی بازیکنان و سایر اعضا تیم،‌ جلوی این کار گرفته شده است.


اسپانیا با دو مهاجم بازی می‌کند
تیم ملی فوتبال اسپانیا در بازی با هندوراس با دو مهاجم به میدان می‌رود.

به گزارش مارکا اسپانیا، ویسنته دل‌بوسکه سرمربی تیم ملی فوتبال اسپانیا در تمرین روز گذشته که به علت سرمای هوا پس از 10 دقیقه قطع شد با تاکتیک 4-4-2 بازیکنانش را آرایش داد.

سسک فابرگاس و فرناندو تورس، مهاجمان اسپانیا را در بازی شماره 32 جام برابر هندوراس تشکیل می‌دهند.


امید هافبک تیم ملی ایتالیا برای ماندن در مرکز زمین
ریکاردو مونتولیو که در بازی در مقابل پاراگوئه در کنار دانیله ده روسی بازی کرده بود در این کنفرانس خبری نسبت به مسابقه اول آرامتر، مطمئن‌تر و پخته‌تر به نظر می رسید.

کاپیتان تیم فیورنتینا ابراز امیدواری کرد که در بازی با نیوزلند در مرکز زمین بماند و به جیرالدینو کمک کند.

این بازیکن تیم ملی ایتالیا اظهار داشت: "امیدوارم که لیپی جای من را عوض نکند. می خواهم جایی حرکت کنم که بتوانم زیاد توپ بزنم و یک بازی زنده داشته باشم. مرکز زمین جای همیشگی من است اما می توانم جلوتر هم بروم، اما من بازیکن یک سوم دفاعی نیستم. با ده روسی بلافاصله به توافق رسیدیم. وقتی او جلو می رفت من توقف می کردم و برعکس. ما با چشم‌های بسته همدیگر را پیدا می کنیم و یک زوج واقعی در زمین هستیم".

براساس گزارش کورییره دلاسرا، مونتولیو در پاسخ به این پرسش که زمانی که پیرلو بازگشت چه می کند، ابراز امیدواری کرد که جای خود را از دست ندهد. وی در این خصوص گفت: "وقتی آندره آ خوب شد دوباره به تیم باز می گردد. وی برای ما خیلی مهم است. درباره بقیه لیپی تصمیم می گیرد".


نادال: قلبم با تیم ملی اسپانیا است
قهرمان شماره یک تنیس جهان با ارسال نامه‌ای برای بازیکنان تیم ملی فوتبال اسپانیا به آنها روحیه داد.

به گزارش ABC اسپانیا، رافائل نادال قهرمان ملی اسپانیا و یکی از معدود ورزشکاران دارای نشان شجاعت و لیاقت از پادشاه این کشور با ارسال نامه‌ای برای ملی‌پوشان تیم فوتبال کشورش تاکید کرد: قلبم با شما است و به محض تمام شدن بازی‌های ویمبلدون با جام قهرمانی این مسابقات به سمت شما حرکت می کنم.

وی خاطرنشان ساخت: من هم مثل شما سرباز کشورم هستم و در میدان دیگری برای خوشحال کردن مردم تلاش می‌کنم، با هم برای رسیدن به هدف حرکت می‌کنیم و اطمینان دارم که به قله خواهیم رسید.


ایگواین: آرژانتین مثل رئال مادرید بازی می‌کند
مهاجم گلزن تیم ملی فوتبال آژرانتین گفت: این روزها تیم ما مثل رئال مادرید بازی می‌کند.

به گزارش آس اسپانیا، گونسالو ایگواین تصریح کرد: این روزها درست مثل رئال مادرید بازی می‌کنیم و برای قهرمانی پیش می‌رویم.

وی افزود: در رئال مادرید بازی زیبا با نتیجه‌گرایی توام می‌شود و ما موظفیم هر دو را مد نظر داشته باشیم، درست همان چیزی که در آرژانتین به آن توجه می‌شود.

خالق اولین هت‌تریک جام نوزدهم ادامه داد: من هرگز بازیکن بزرگی نیستم و در تیمی که مسی بازی می‌کند بازیکنی مثل من محو می‌شود اما همین که سهمی در موفقیت آرژانتین دارم بسیار خوشحالم.


اعتراض مردم کیپ تاون به ورود شاهزادگان انگلیسی
شاهزادگان بریتانیایی برای مبارزه با ایدز وارد شهر کیپ تاون شده و با اعتراض مردم این شهر مواجه شدند.

به گزارش دیلی میرر، هری و برادرش پرنس ویلیامز که برای تماشای بازی‌های تیم ملی فوتبال انگلیس وارد آفریقای جنوبی شده‌اند روز گذشته به شهر کیپ تاون رفته و در اقدامی نمادین به بیماران ایدزی در بیمارستان مرکزی این شهر کمک کردند.

همزمان با ورود دو شاهزاده انگلیسی به شهر کیپ تاون عده‌ای از مردم با تجمع برابر بیمارستان مذکور با در دست داشتن پلاکاردهایی خشم خود را ابراز داشتند. بر روی این پلاکاردها نوشته شده بود: به جای کمک مالی، دست از صادرات مواد مخدر به آفریقای جنوبی بردارید.

پرنس ویلیام و برادر ولزی او هری، که از تماشای بازی‌های ضعیف و کسالت‌بار انگلیس خسته شده‌اند به احتمال فراوان تماشاگر بازی سوم تیم کشورشان در مرحله گروهی نبوده و به زودی به انگلیس بر‌می‌گردند.


بازتاب گسترده رسانه‌ها از حرکت عجیب تماشاگران انگلیسی
پس از تساوی بدون گل شب گذشته تیم فوتبال انگلیس برابر الجزایر 2 نفر از تماشاگران معترض انگلیسی وارد رختکن این تیم شدند.

این اتفاق عجیب بازتاب بسیار گسترده‌ای در مطبوعات و رسانه‌های آفریقای جنوبی داشت و اتحادیه فوتبال انگلیس نسبت به این حرکت نایاب از پلیس آفریقای جنوبی به فیفا اعتراض کرد و خواستار رسیدگی به آن شد تا جهان فوتبال شاهد تکرار چنین حرکاتی در رقابت‌های جام جهانی نباشد.


[ شنبه 89/3/29 ] [ 3:26 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
مردم شهر ژوهانسبورگ روزهای جمعه کنار یکدیگر حضور می‌یابند تا نماز جمعه باشکوهی را برگزار کنند.

به گزارش فارس؛ ساعت 12 به وقت محلی منطقه مورنینیگ ساید که از جمله مناطق خوب شهر ژوهانسبورگ محسوب می‌شود مملو از جمعیتی است که به سمت نمازجمعه حرکت می‌کنند.

حدود 45 دقیقه تا آغاز نماز جمعه مانده است. روزهای جمعه در جنوب قاره سیاه تعطیل نیست اما نماز جمعه باشکوه‌ هر هفته برگزار می‌شود و هزاران شیعه و سنی در کنار هم تجمع می‌کنند.

مسلمانان از جای جای منطقه پروتریا و ژوهانسبورگ و همچنین از سایر نقاط آفریقای جنوبی گاه به سختی و با هزینه زیاد خود را به مسجد الدوحه می‌رسانند و با وجود ترافیک شدید، ‌گرما و سرمای غافلگیرکننده و همچنین برخی از محدودیت‌های اجتماعی اجازه نمی‌دهند خللی در نظم نماز جمعه ایجاد شود.



در جایی که کمترین تبلیغ برای دین اسلام صورت می‌گیرد، به نظر می‌رسد امید همه مسلمانان در جنوب قاره سیاه به نماز جمعه باشد. در میان آنها تعداد زیادی از جوانان دیده می‌شوند که با پیراهن تیم ملی آفریقای جنوبی حاضر شده‌اند.

از یکی از شرکت‌کنندگان در نماز جمعه در ژوهانسبورگ در مورد علت حضورش می‌پرسم و می‌گوید: برای حفظ نام اسلام و قرآن هر جمعه به اینجا می‌آیم و تصور می‌کنم این لطف بزرگ خداوند است که اجازه می‌دهد به اختیار و با این همه سختی به نماز جمعه بیایم.

پارکینگ‌های اطراف مسجد چند صد اتومبیل را در دل خود جای می‌دهد و این در حالی است که اکثر مردم آفریقای جنوبی به خاطر گرانی شدید بنزین (لیتری حدود 1100 تومان) حتی برای مسافرت‌های بسیار ضروری خود ترجیح می‌دهند هرگز اتومبیل‌شان را از پارکینگ خارج نکنند اما مسلمانان که اکثریت آنها جزو طبقه متوسط محسوب می‌شوند، بدون توجه به این مشکلات با اتومبیل شخصی خود به سمت مسجد سفر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس، مردم در راه رسیدن به مسجد مشغول ذکر گفتن‌اند و قبل از آنکه خطبه‌های نماز آغاز شود، مدام خود را با ذکر مشغول می‌کنند.
روز گذشته بیش از 2 هزار مسلمان اعم از شیعه و سنی در کنار یکدیگر نماز جمعه را برگزار کردند و در فضایی بسیار معنوی مصادیقی از فروتنی، برادری، برابری و خلوص نیت را به نمایش گذاشتند.

امام جمعه شهر ژوهانسبورگ می‌گوید: در اینجا فعالیت‌های زیادی برای ترویج دین اسلام انجام می‌شود. این مسائل باعث شده افراد زیادی به دین اسلام مشرف شوند. در ایامی مانند ماه مبارک رمضان و اعیادی همچون عیدفطر مراسم ویژه‌ای انجام می‌شود. شیعیان و سنی‌ها برنامه خاصی برای ترویج دین مبین اسلام دارند.

احترام به کودکان در جملات متفاوتی بر در و دیوار مسجد از قول پیامبر اکرم (ص) و همچنین آیات قرآن نوشته شده و خیلی از کودکان آفریقایی برای آمدن روز جمعه و بازدید از صحن مسجد لحظه‌شماری می‌کنند چرا که می‌دانند در آن روز همه به هم لبخند می‌زنند و احترام به آنها در حد اقامه نماز واجب است.

کسانی که به خاطر ترافیک و یا مسائل دیگر کمی دیر به خطبه‌ها می‌رسند اتومبیل خود را در اولین جایی که وجود دارد حتی با علم به اینکه امکان دارد پلیس ماشین‌شان را با جرثقیل به منطقه شمالی شهر منتقل کند، پارک کرده و سراسیمه به سمت مسجد می‌روند. جمله‌ای که آنها هنگام دویدن فریاد می‌زنند تکان دهنده است.

از یکی از حاضرین می‌پرسم آنها هنگام دویدن به سمت مسجد چه می‌گویند و او ترجمه انگلیسی آن را به ما تحویل می‌دهد: "از دست نرود " و به راستی که برای از دست نرفتن اسلام چه شور و شوقی دارند و با چشمان اشک‌بار به بهای از دست رفتن اتومبیل، بنزین گرانقیمت، کار روز جمعه غیر تعطیل و حتی وجهه اجتماعی خود در جامعه‌ای که اقلیت مسلمانش نقش زیادی در سرنوشتش ندارد، چه تلاشی می‌کنند.



آفریقای جنوبی کشوری است که با ورود به آن می‌توان به خوبی سایه استعمار و غرب‌زدگی را در آن مشاهده کرد. از نام خیابان‌ها که تماما غربی بوده گرفته تا فروشگاه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی که 24 ساعته در تلاش برای ترویج فرهنگ اروپایی و آمریکایی به سر می‌برند.

استعمار در اینجا به حدی فراگیر است که مردم آفریقای جنوبی زبان زولو، زبان مادری‌شان را فراموش کردند و به جای آن از انگلیسی استفاده می‌کنند، تا حدی که زبان انگلیسی به زبان اصلی و رسمی این کشور تبدیل شده است.

مسلمانان ژوهانسبورگ پنهانی زبان عربی می‌آموزند و برای آنکه از برخی گروه‌های اجتماعی جدا نشوند این ویژگی خود را پنهان می‌کنند. آنها اجازه نمی‌دهند کوچکترین فاصله‌ای میان‌شان با دین اسلام بوجود بیاید و در چنین شرایطی تلاش می‌کنند در جامعه نیز عقب‌نشینی نکرده و کار و درآمد خود را داشته باشد.

نکته بسیار جالب این است که این همه شور و شوق مربوط به نسل در حال انقراض مسلمانان آفریقایی نیست و نسل جدید مسلمانان ژوهانسبورگ با تعصب بیشتری نسبت به دین اسلام انرژی صدچندانی را جهت تبلیغ دین‌شان صرف می‌کنند. برای آنها نماز جمعه از بسیاری از فاکتورهای روزمره آنها مهم‌تر و واجب‌تر است.

پس از اتمام نماز، جلسه ختم قرآن برگزار می‌شود و سپس نکته خاصی توجه خبرنگار اعزامی فارس را به خود جلب می‌کند و آن اینکه بسیاری از افراد غیرمسلمان که اکثرا فقیرند در اطراف مسجد تجمع کرده و منتظر کمک‌های نقدی مسلمانان هستند.

یکی از آنها سبدی را در دست گرفته و روی آن مایحتاج خود را نوشته است. از او می‌پرسم چرا روز یکشنبه در کنار صدها کلیسای شهرت نمی‌روی تا سبدت پر شود و او با لبخندی معنادار می‌گوید بعد از چنین نماز جمعه‌ای مگر می‌شود سبد من خالی بماند؟


[ شنبه 89/3/29 ] [ 3:26 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 116
بازدید دیروز: 133
کل بازدیدها: 1617906