سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
به‌دنبال درگذشت «ژوزه ساراماگو»، نویسنده‌ی پرتغالی برنده‌ی نوبل ادبیات، دولت این کشور سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، «ژوزه ساراماگو» که پس از اختلاف با دولت پرتغال، کشورش را ترک کرده بود، در اواخر عمر به دفعات در بیمارستان بستری بود و سرانجام روز گذشته (جمعه) در سن 87 سالگی در جزایر قناری اسپانیا درگذشت.

دولت پرتغال روز گذشته برای احترام به خالق رمان پرفروش «کوری»، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

آنیبال کاواکو سیلوا، رییس‌جمهور پرتغال در پیامی اعلام کرد: «ساراماگو یک نقطه‌ی مرجع در ادبیات پهناور ما محسوب می‌شود که نسل‌های آینده می‌باید آثار او را مطالعه کنند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جوکا فریدا، وزیر فرهنگ برزیل نیز اعلام کرد، مرگ ساراماگو فقدانی است که فراتر از زبان پرتغالی است. او چهره‌ی تاثیر‌گذاری برای ادبیات جهان بود که عقایدش در انتقاد از وضعیت کنونی جهان حائز اهمیت بود.

همچنین خوزه لوئیس رودریگز، نخست‌وزیر اسپانیا در پیام تسلیتی به همسر ساراماگو، تسلیت عمیق خود را نسبت به درگذشت نویسنده‌ای که آثارش دنیا را درنوردید، اعلام کرد.

انجمن نویسندگان و هنرمندان کوبا نیز در پیام تسلیتی درگذشت برنده‌ی نوبل ادبیات سال 1998 را تسلیت گفت.

وزیر فرهنگ پرتغال قرار است امروز در پروازی اختصاصی جسد «ساراماگو» را برای مراسم تدفین به پرتغال بازگرداند.

ساراماگو اولین کتاب خود را در سال 1947 منتشر کرد و پس از آن 19 سال به طول انجامید تا دومین کتاب‌اش را در قالب مجموعه اشعار منتشر کند. وی در سال 1995 رمان «کوری» را نوشت که در سال 2008 در قالب نسخه سینمایی به هالیوود آمد.

این نویسنده معروف پرتغالی که در سال 1998 موفق به کسب نوبل ادبیات شد، در اوایل دهه‌ی 90 میلادی پس از آن‌که دولت حاکم پرتغال از حضور رمان «انجیل به روایت عیسی مسیح» او در جایزه‌ی ادبی اروپا ممانعت کرد، کشورش را ترک کرد و سال‌های آخر عمرش به همراه همسرش در لانزاروته زندگی کرد.

او در آثارش بیش‌تر به دولت‌های مستبد، نابرابری‌های اجتماعی و مقدسات مذهبی پرداخته است. کتاب «کوری» را می‌توان معروف‌ترین اثر او دانست که برای اولین‌بار در ایران در سال 1378 ترجمه شد. «‌غار»، «سال مرگ ریکاردو»، «همه‌ی نام‌ها» و «بالتازار و بلموندا» از دیگر آثار این نویسنده‌ی معروف پرتغالی هستند.

[ شنبه 89/3/29 ] [ 3:22 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 93
بازدید دیروز: 197
کل بازدیدها: 1619284