سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، بنا به وعده‌ای که داده بود، چند شب پیش در برنامه‌ای زنده حاضر شد و گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور ‌ارائه داد.


به گزارش «تابناک»، هر چند برخی رسانه‌ها از رفتار دو مجری مرد این گفت‌وگو و بعضی مسائل مطرح ‌از سوی آن‌ها انتقاداتی دارند، باید ارائه گزارش منظم به افکار عمومی از سوی مسئولان اجرایی را به فال نیک گرفت.

جدای از اعتراضاتی که به رویکرد گزارش رئیس‌جمهور در قبال دولت قبل مطرح شده است، با تسامح می‌توان دست‌کم شش مورد تناقض و بی‌دقتی در گزارش رئیس‌جمهور یافت که در ادامه ‌خلاصه‌وار به آن اشاره می‌شود. این انتقادات نه برای مخالفت با جریان خدمت دولت یا نادیده گرفتن زحمات سخت قوه مجریه، بلکه برای کمک به روشن‌تر شدن بعضی ابهامات مطرح می‌شود.

1 ـ دکتر روحانی:
بنا بر قانون بودجه، باید ماهانه 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم، چون طبق قانون بودجه، درآمد و به‌‌ همان نسبت مخارج ما 210 هزار میلیارد تومان در ‌سال بوده ‌که برای یک ماه، باید 17 هزار و 500 میلیارد تومان ‌تا پایان مرداد در خزانه می‌داشتیم. روزی که من کار را شروع کردم، یعنی 12 مرداد، موجودی خزانه حدود 1280 میلیارد تومان بود.

انتقاد:
نخست این که رئیس‌جمهور عدد 17 هزار و 500 میلیارد تومان را با فرض بودجه 210 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته است، در حالی که نه دولت دهم و نه دولت یازدهم، این عدد را برای بودجه نپذیرفتند و سرانجام با پیشنهاد دولت جدید، این عدد کاهش یافته است.

دوم آنکه این سخن رئیس‌جمهور که همواره باید یک دوازدهم رقم بودجه در خزانه باشد، مبنای روشنی ندارد، زیرا خزانه حسابی سیال است که رقم موجود در آن بالا و پایین می‌شود و قرار نیست همیشه عددی که رئیس‌جمهور مطرح کرده است، در آن موجود باشد.

2 ـ رئیس‌جمهور:
برای اینکه بفهمیم چه کسی به یارانه نیاز ندارد، راهکار‌هایی پیش بینی شد که دیدیم برای اجرای آن‌ها باید در زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم؛ یعنی باید برویم نگاه کنیم در حساب‌های بانکی مردم چه خبر است؟ املاک مردم چگونه است؟ دخالت در زندگی خصوصی مردم و مطلع شدن از حساب‌های بانکی مردم، شاید برای کوتاه مدت و برای یک موضوعی مفید باشد، ولی حتماً به ضرر کشور است.

انتقاد:
بنا به هر دلیل‌، گویا دولت‌ها در ایران تمایل چندانی برای شفاف شدن وضعیت درآمدی شهروندان خود ندارند. اگر دولت نمی‌خواهد این شفاف‌سازی را پیگیری کند، ‌چگونه خوشه‌بندی یا دهک بندی را انجام خواهد داد؛ برای نمونه، دولت آمریکا، مالیات بر درآمد شهروندان خود را چگونه محاسبه می‌کند؟ حفظ حریم خصوصی و اعتماد مردم به دستگاه‌های اجرایی ضرورتی انکارناپذیر است ولی به هر حال، در اقتصادهای پیشرفته راه‌هایی برای اطلاع از وضعیت مالی و درآمدی شهروندان در چارچوب قوانین و مقررات مشخص طراحی شده است.

3 ـ دکتر روحانی:
مشکلات اقتصادی عمدتاً مربوط به بی‌تدبیری بود. شما ببینید، درست در شرایطی که به سمت تحریم می‌رفتیم و دولت هم می‌دانست به سمت تحریم می‌رویم و می‌گفت تحریم‌ها‌‌ همان کاغذ پاره بیش نیست، وابستگی‌اش را به خارج در بخش اقتصادی بیشتر می‌کرد. شما می‌دانید در سال پیش از 84، واردات کشور حدود 38 میلیارد دلار بود ولی بعد به کجا رسید؟ در سال 90 به 75 میلیارد دلار رسید. می‌بینید وقتی با دنیا در حال مبارزه هستید، باید به خودتان و داخل تکیه کنید، با شعار که نمی‌شود مقابله کرد، باید تدبیر کنیم و در برابر زورگویی‌ها بایستیم. اولین راهش این است که به خودمان متکی شویم و واردات را کم کنیم، اینکه مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی بار‌ها و بار‌ها تأکید کردند، به همین دلیل است که کشوری که می‌خواهد بایستد، باید روی پای خودش بایستید، نه اینکه به دیگران بیشتر تکیه کند.

انتقاد:
رئیس‌جمهور در بیشتر محتوای گزارش خود از آمار سال 91 برای مقایسه استفاده کرد ولی در این یک مورد ترجیح داد از آمار سال 90 بهره گیرد‌ و این در شرایطی است که آمار واردات در سال 91 در قیاس با سال 90 کاهش زیادی داشته است.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهور چشم خود را بر افزایش بیشتر آمار صادرات کشور در سال‌های مورد نظر بست. منصفانه‌تر این است که در کنار اشاره به آمار واردات ‌گاه افسارگسیخته در دولت پیشین، به افزایش جدی آمار صادرات هم اشاره‌ای شود.

تناقضی که بعدا دولت به آن دچار خواهد شد، این است که به هر حال افکار توسعه‌ای رئیس‌جمهور و مشاوران وی نمی‌تواند با محدود کردن واردات همخوانی داشته باشد؛ در آینده روزی خواهد آمد که یا رئیس‌جمهور باید الگوی اقتصاد مقاومتی یا به قول خود وی استقامتی را تاریخ مصرف گذشته بداند و یا آنکه با افزایش واردات در کنار صادرات کشور و گسترده‌تر شدن مبادلات تجاری کشور مخالفت کند.

4 ـ رئیس‌جمهور:
از سال 1379 تا ‌1383 در بحث گندم، هر سال خرید دولت از کشاورز داخلی یک میلیون تن اضافه شد. به طور طبیعی خرید‌ها از خارج یک میلیون تن کمتر شد، تا سال 1383 که در تولید گندم خودکفا شدیم. در سال 1383، بیش از 11 میلیون تن گندم از کشاورزان خریده شد و هیچ نیازی به خارج نداشتیم، از سال 1384، 85 و 86، هر سال خرید داخلی یک میلیون تن کم و خرید از خارج یک میلیون تن اضافه شده است، تا جایی که امسال ناچاریم 7.‌2 میلیون تن گندم وارد کنیم.

انتقاد:
مراجعه به آمار گمرک ایران و یا فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) نشان می‌دهد که این اطلاعات رئیس‌جمهور دقیق نیست. حتی در دولت دوم احمدی‌نژاد نیز در بعضی سال‌ها واردات گندم نزدیک به صفر بوده است.

5 ـ دکتر روحانی:
غنی‌سازی در ایران متوقف نخواهد شد، این ‌‌خط قرمز است و غنی‌سازی حق روشن ماست. حالا بعضی‌ها خوششان بیاید و یا بدشان، ‌ان‌پی‌تی را بخواهند طور دیگری تفسیر کنند، حالا حقوقدان هم نیستند، ولی متأسفانه تعبیراتی می‌کنند که از یک سرهنگ بر می‌آید، نه یک حقوقدان.

انتقاد:
هر چند رویکرد رئیس‌جمهور برای کوچک کردن رقبای سیاسی خود با برچسب سرهنگ، خود جای انتقاد دارد، در این مورد خاص سخنان ایشان به جان کری وزیر خارجه آمریکا اشاره دارد که صرف نظر از اینکه نظر وی در مورد حق غنی‌سازی به نظر غیرمنطقی می‌آید، نباید این را هم فراموش کرد که کری دکترای حقوق خود را در سال 1976 و تقریبا بیست سال پیش از آقای روحانی از دانشگاه بوستون گرفته است.

6 ـ رئیس‌جمهور:
دولت چهارچوب وظایفش در چهارچوب قانون اساسی تعریف شده، ولی رییس‌جمهور مسئول اجرای تک تک اصول قانون اساسی است.

انتقاد:
این سخن از نظر حقوقی درست نیست. بنا بر اصل 113 قانون اساسی «پس از مقام رهبری رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیم‌ به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد‌».

نخستین ایراد سخن رئیس‌جمهور این است که تفسیر شورای نگهبان از این اصل نشان می‌دهد ‌رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، ولی نه همه اصول آن و یا آن گونه که رئیس‌جمهور گفته «تک تک اصول» آن.

دوم، مرور سوابق موضوع در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که آقایان آملی لاریجانی و لاریجانی رؤسای قوه قضائیه و مجلس با چنین تفسیری از اجرای قانون اساسی توسط رئیس‌جمهور موافق نیستند و این یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آن‌ها با احمدی‌نژاد بود که تلاش وی برای بازدید از زندان اوین، تنها یکی از بزنگاه‌های آن بود.

[ یکشنبه 92/9/10 ] [ 11:10 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

همزمان با نهم آذر، چهل‌و‌دومین سالگرد بازگشت جزایر سه‌گانه بوموسا، تنب بزرگ و تنب کوچک به مام میهن، تبلیغات اماراتی‌ها با انتشار کتابی با زبان انگلیسی و پافشاری در ادعاهای تجاوزگرانه نسبت به تمامیت ارضی ایران ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. در حالی که این روز یادآور آزادسازی جزایر سه‌گانه پس از 68 سال اشغال توسط دولت انگلیس است، شیوخ امارات تحت تأثیر و حمایت انگلیسی ها تحریکات ضد ایرانی خود را ابعاد تازه‌ای بخشیده‌اند.

به گزارش «تابناک»، ادعاهای ارضی علیه تمامیت ارضی ایران در ‌سال‌های تولد یک به یک کشور‌های ذره‌بینی از دامن استعمار انگلیس همواره بوده که تغییر و جعل نام ساختگی برای خلیج فارس، ادعای مالکیت بر اروند‌رود و خوزستان از مهم‌ترین این ادعا‌ها بوده است. این ادعاهای نژادپرستانه حتی به جنگی ویرانگر و هشت ساله از سوی صدام علیه ایران و ایرانی انجامید که با حمایت فراموش ناشدنی و پشتیبانی، مالی، تسلیحاتی و لجستیکی قاطبه کشور‌های عربی همراه بوده است.

در این میان، در برخورد با ادعاهای ضد ایرانی کشور‌های عربی و به ویژه امارات، ‌سیاستی مشابه ادعای متقابل به دولت باکو، بسیار کارساز خواهد بود. در مورد ادعاهای دولت باکو به تمامیت ارضی ایران دیدیم، سیاست «مقابله به مثل» هر چند بسیار دیر ولی بجا مورد استفاده قرار گرفت و دشمنان قسم خورده ایران زمین و تجزیه‌طلبان باکو را سر جای خود نشاند و در موضع انفعال قرار داد.

بی‌گمان، افکار عمومی ایران در انتظار پاسخ شایسته و قاطع دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی به امارات، این شیخ نشین کوچک خلیج فارس است که یکی از بهترین راه‌های آن از طریق ادعای مالکیت ایران بر استان جلفاوه (امارات کنونی)، جزیره ایرانی «آریایی» یا «سیربو نعیر» و جزیره نفت خیز «زرکوه» است که در اشغال امارات متحده عربی قرار دارند.

در تارنمای ویکیپدیا که در زیر آمده، به تعلق تاریخی جزیره «سیر بو نعیر» به ایران اشاره ‌و نوشته شده که جزیره «سیر بو نعیر» در مالکیت تاریخی ایران بوده و در سال 1908 میلادی (در‌‌ همان سال‌های اشغال جزایر سه گانه) به اشغال استعمار انگلیس در‌آمده است؛ اشغالی که بر خلاف جزایر سه گانه، متأسفانه هیچ‌گاه به بازگشت این جزیره به سرزمین ایران منتهی نشد.

 ضرورت اطلاع‌رسانی درباره جزیره «آریایی»، جزیره اشغال شده توسط  امارات
تصویر شماره 1: نقشه قرن 19 Adolf Stieler آلمانی، که «سیر بو نعیر» یا «جزیره آریایی» که در کادر نمایان است، همانند جزایر سه گانه، به رنگ کشور ایران رنگ‌آمیزی شده است.

 

تصویر شماره 2: موقعیت جزیره‌های‌ «سیر بو نعیر» یا «آریایی» و‌ «زرکوه» در خلیج فارس در کادر نمایان است.

ضرورت اطلاع‌رسانی درباره جزیره «آریایی»، جزیره اشغال شده توسط  امارات
تصویر شماره 3: نام جزیره «آریایی» در گوگل ارث

ضرورت اطلاع‌رسانی درباره جزیره «آریایی»، جزیره اشغال شده توسط  امارات
تصویر شماره 4: عکس ماهواره‌ای جزیره‌ «آریایی»


پیشینه حاکمیت ایران بر بنادر و جزایر شمال تا جنوب خلیج‌فارس

از هزاره دوم پیش از میلاد مسیح (از بیش از چهار هزار سال پیش) تاکنون جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به همراه دیگر جزایر، بنادر و سواحل شمال و جنوب خلیج فارس قلمرو حکومت‌های گوناگون ایرانی بوده است. وجود نقشه‌های باستانی حکومت هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، سنگ‌نبشته‌های متعدد، نام‌های نژاده پارسی این مناطق، بیش از 23 نقشه رسمی و نیمه‌رسمی که توسط دولت‌های بریتانیا و دیگر دولت‌های غربی در قرون گذشته به چاپ رسیده، نامه‌های رسمی دولتی حکومت‌های گوناگون ایران‌زمین و اسناد و کتاب‌های تاریخی موجود در کتابخانه‌های سراسر دنیا و بسیاری اسناد دیگر، تعلق این جزایر را به ایران به خوبی به اثبات می‌رساند.

خلیج فارس و جزایر آن از جمله ابوموسى در روزگار عیلامیان به ویژه در زمان سلطنت «شیلهک این شوشیناک» در 1165 سال پیش از میلاد تحت تسلط این سلسله بوده است.

در دولت ماد نیز جزایر خلیج‌فارس جزو یکى از ایالت‌هاى جنوب غربى و سپس جزو ساتراپ (استان) چهاردهم دولت ماد به نام «درنگیانه» و بخشى از کرمان بود. در دوران هخامنشیان این جزایر از جمله جزایر ابوموسى و تنب کوچک و بزرگ به موجب بند 6 ستون اول کتیبه بیستون جزو استان پارس بوده است.

برای نمونه، کتیبه داریوش بزرگ در بیستون نیز سندی دیگر بر مالکیت ایران بر خلیج فارس و کلیه جزایر آن است: داریوش شاه از اربابه ـ بخشی از عربستان ـ ماکا ـ بخش مجاور تنگه هرمز ـ و... نام می‌برد و اینکه جنوب تنگه هرمز و سواحل خلیج فارس نیز کاملا تحت اختیار ایران بوده است.

یکی از قدیمی‌ترین اسناد مالکیت ایران بر کرانه‌های جنوبی خلیج فارس، به محمد ابن جریر طبری باز‌می‌گردد. وی می‌نویسد: در زمان اشکانیان عرب‌ها همه در حجاز بودند و بادیه و مکه و یمن سکونتگاه آنان. آن گروهی که در حجاز و بادیه بودند، به قحطی و گرسنگی دچار شدند. پس به عراق و بحرین کوچ کردند که در اختیار اشکانیان ایران بود.

«دکتر وستفلد» نیز در جای دیگری می‌گوید: پیش از اسلام سواحل غربی دریای پارس توسط ایرانیان اداره می‌شده است. حتی شهری نیز از دوره ساسانی باقی است که به نام یکی از سرداران ایرانی نام‌گذاری شده است. این شهر امروزه اسپیدگان ـ اسفنج ـ نام دارد که در جزیره بحرین قرار داشته و از نام سردار اسپیدویه گرفته شده است.

همچنین در دوران اشکانیان در روزگار سلطنت مهرداد اول (171 ـ 138 پیش از میلاد) بنادر و جزیره‌هاى پارس تحت حکومت این سلسله قرار گرفت.

در عهد ساسانیان جزایر و بنادر خلیج فارس جزو قلمرو ایران و شهر اردشیر از استان پارس و جزو پادکیسان نیمروز بود. پس از ورود اسلام به ایران در دوره اقتدار آل بویه از 322 هجرى قمرى بنادر و جزایر سراسر کرانه‌هاى خلیج فارس در قلمرو فرمانروایى آن‌ها قرار داشت.
این فرمانروایى به دست سلجوقیان کرمان ادامه داشت تا اینکه پس از انقراض ملوک کیش در سال 626 هجرى قمرى در روزگار اتابکان فارس و ایلخانان مغول والى‌هاى دریاى فارس یا ملوک هرمز در جزیره کیش سکنى گزیدند و تا سال 779 هجرى قمرى بر تمام جزایر خلیج فارس و دریاى مکران ـ عمان ـ حکومت کردند.

تیموریان نیز خراج جزیره کیش و سایر جزایر خلیج فارس را تا سال 873 هجرى قمرى که در ایران حکومت داشتند، جزو فارس محسوب و وصول مى‌کردند. با ورود پرتغالى‌ها به خلیج فارس و آغاز فعالیت هاى استعمار نوین در منطقه، جزایر این خلیج از جمله ابوموسى به اشغال دریانوردان پرتغالى درآمد.

در روزگار سلطنت شاه عباس صفوى، پس از یک دوره طولانى نبرد، جزایر و بنادر ایرانى در خلیج فارس از جمله ابوموسى، قشم، هرمز و بحرین به وسیله نیروهاى ایرانى آزاد شد که به همین مناسبت بندر گمبرون به بندر عباس تغییر نام یافت. شاه عباس در سال 1602 میلادی بحرین را از اشغال پرتغالی‌ها خارج می‌کند و در سال 1612میلادی (1001 هجری خورشیدی و سالروز روز ملی خلیج فارس)، «جلفاوه» که امروزه امارات متحده است را اعاده حاکمیت می‌کند.

در سال 1147 هجرى قمرى (1735میلادى) نادرشاه افشار، لطیف خان دشتستانى را به سمت حاکم ایالت هاى جنوب ایران و کاپیتانى کل سواحل و بنادر و جزایر خلیج فارس منصوب کرد که این فرد در سال 1736 میلادى به بحرین لشکر کشید و شیخ جبار هوله، یاغى بحرین را شکست داد و کلید دژ بحرین را براى نادرشاه فرستاد.

کریم خان زند نیز در سال 1179 هجرى قمرى (1765 میلادى) بر سراسر منطقه فارس و جزایر خلیج فارس از جمله ابوموسى و بحرین و... اعمال حاکمیت کرد. در دوره قاجاریه آقامحمدخان پس از شکست دادن جانشینان کریم‌خان زند، موفق شد بر تمام ایران از جمله بنادر و جزایر خلیج فارس مسلط شود.

در روزگار فتحعلى شاه هم جزایر دریاى پارس از جمله کیش، بحرین، ابوموسى، هندرابى، تنب بزرگ و تنب کوچک، فارور و... جزو ایالت فارس محسوب مى‌شد و در سال 1263 ه‌ ق کرانه‌ها و جزیره‌هاى خلیج فارس از جمله جزیره ابوموسى بخشى از ایالت «بنادر خلیج فارس» شد.

در سال 1853میلادی استعمار بریتانیا که از سال 1819 به بهانه حفظ امنیت خلیج فارس از اعراب بادیه نشین جنوب خلیج فارس (اجداد حکام کنونی شیخ نشین‌های جنوب خلیج فارس) که علاوه بر چوپانی از راه دزدی دریایی امرار معاش می‌کردند، استقرار یافته بود در راه تثبیت سلطه خود، حکام منطقه را در کنفراسى جمع کرد و آن‌ها قراردادى را تحت عنوان صلح جاویدان امضا کردند که به موجب آن بریتانیایى‌ها اجازه یافتند نه تنها به بهانه مبارزه با دزدان دریایى بلکه به بهانه حفظ امنیت خلیج فارس بتوانند در هر حادثه اى که در کرانه هاى خلیج فارس اتفاق مى‌افتد مداخله کنند. در سال 1819 میلادى بریتانیا در پى این کوشش‌ها جزایر ابوموسى و تنب بزرگ و کوچک را که از روزگار کهن در تملک ایران و جزو لاینفک خاک آن بود به اشغال خود درآورد.

از میان نقشه‌های رسمی که حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه را به اثبات می‌رساندنقشه رنگی موجود است که وزارت جنگ انگلیس در سال 1868 میلادی تهیه کرده و «لرد سادیس بری» از طریق وزارت خارجه تقدیم ناصرالدین شاه می‌کند جزایر سه گانه به رنگ کشور ایران مشخص هستند.

نقشه بعدی نقشه «لرد کرسن» نایب سلطنه انگلیس در خلیج فارس است که در سال 1890 میلادی تهیه شده است. در نقشه‌های رنگی این کتاب نیز جزایر به رنگ ایران است. حتی فرا‌تر از این‌ها در نقشه دریاداری انگلیس که در اواخر قرن 19 و اوایل قرن بیست تهیه شده نیز باز هم جزایر سه گانه به رنگ ایران مشخص هستند.

از جمله مستندات حقانیت ایران در کتاب‌های تاریخی، می‌توان به کتاب «محمود سدید کبابی بندر عباسی» اشاره کرد که در آن اسناد جالب توجهی موجود است که از آن میان، می‌توان به سندی اشاره کرد که در آن اجداد شیوخ فعلی شارجه و رأس‌الخیمه که چوپانی می‌کردند برای تعلیف احشام خود در جزیره ابوموسی ـ که به دلیل مراتع سرسبز خود به «گپ سبزو» نیز معروف بود ـ از حاکمان ایران اجازه می‌گرفتند و پس از تعلیف هم مراتب خدمتگزاری و سپاس خود را به ایرانیان اعلام می‌داشتند.

دولت ایران در دهه نخست قرن 13 بار‌ها حق حاکمیت خود را بر جزایر تنب و ابوموسى اعلام کرد و در ‌پنجم اسفند 1308 هم وزارت خارجه دولت رضاشاه پهلوی، نامه اعتراضى را مبنى بر برافراشتن پرچم بریتانیا بر فراز جزایر ابوموسى و تنب بزرگ به وزیر مختار بریتانیا در تهران نگاشت تا اینکه پس از سال‌ها تلاش پیگیر توسط همه دولت‌های ایرانی، سرانجام در نهم آذر 1350 سه جزیره به مام میهن بازگشتند.

فرجام سخن اینکه

* هزاران سند تاریخی فارسی، عربی، آلمانی، انگلیسی و...، در تعلق تاریخی جزایر سه‌گانه و همه کرانه‌های امارات متحده کنونی به ایران هیچ شبهه‌ای باقی نمی‌گذارند و با توجه به اینکه در هنگام اعمال حاکمیت دوباره ایران پس از چند دهه اشغالگری انگلیس در جزایر سه‌گانه، هنوز کشوری به نام امارات پدید ‌نیامده بوده که بخواهد ادعایی داشته باشد. جالب اینکه قواسم یا جواسم امارات از‌‌ همان نسل قاسمی‌های ایرانی حاکمان بندر لنگه و ایرانی تبار هستند که بر راس الخیمه و شارجه حکومت می‌کنند بنابراین ایران نیز متقابلا می‌تواند ادعای مالکیت بر شارجه و رأس الخیمه را داشته باشد.

* مقام‌های اماراتی و شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب باید بدانند با توجه به اسناد ‌انکارناپذیر تاریخی علاوه بر بحرین ـ که نه با لایحه دولت و نه با طرح مجلس، بلکه به طور غیر قانونی از پیکره ایران زمین جدا شده ـ تمامی کرانه‌های جنوبی خلیج فارس از جمله شیخ‌نشین دوبی و امارات عربی کنونی و جزایر «سیر بو نعیر» و‌ «زرکوه» اشغال شده توسط امارات هم، در طول تاریخ در مالکیت ایران بوده است و در صورت ادامه ادعاهای کشور‌های عربی و امارات علیه تمامیت ارضی ایران، اعمال حاکمیت مجدد ایران بر امارات و جزایر‌ «آریایی» ‌و‌ «زرکوه» و بحرین و... از سوی ایرانیان قابل پیگیری خواهد بود.

* در پایان باید تأکید کرد، زیبنده نیست که دستگاه دیپلماتیک بیش از این سیاست تساهل و تسامح یک سویه را در برابر امارات دنبال نماید و ضروری است با اتخاذ سیاست دیپلماتیک‌ «مقابله به مثل»، ضرورت بازگشت جزایر ایرانی جنوب خلیج فارس را دنبال نماید یا دست کم برای اذهان خواب زده ضد ایرانیان، پیشینه حاکمیت ملی و هژمونی تاریخی ایران بر هر دو کرانه شمالی و جنوبی خلیج تا ابد فارس را یاد‌آوری کند.


[ یکشنبه 92/9/10 ] [ 11:8 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور از کاهش 200 تا 500 هزار تومانی قیمت خودروهای داخلی به دنبال توافقنامه ژنو خبر داد.

حسن زمانی‌ افشار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هفته گذشته و پس از امضای توافقنامه ژنو قیمت خودروهای داخلی بین 200 تا 500 هزار تومان کاهش یافت.

وی با بیان این‌که به عنوان مثال قیمت پرشیا با کاهش 500 هزار تومانی از 36 میلیون و 800 هزار تومان به 36 میلیون و 300 هزار تومان رسید، خاطرنشان کرد: ‌در این مدت پژو 206 تیپ 5 نیز کاهش قیمت 400 هزار تومانی را تجربه کرد.

زمانی افشار ادامه داد: قیمت محصولات پرتیراژ سایپا نیز به طور میانگین 200 هزار تومان کاهش یافته است به عنوان مثال قیمت پراید 111 از 19 میلیون و 800 هزار تومان به 19 میلیون و 600 هزار تومان رسید.

وی افزود: ‌هفته گذشته قیمت تیبا نیز حدود 200 هزار تومان کاهش یافت. البته کاهش قیمت‌ها شامل خودروی تندر 90 نیز شده است.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور با بیان این‌که خرید و فروش چندانی در بازار خودرو صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: امیدواریم در آینده با کاهش بیشتر نرخ ارز قیمت خودروهای داخلی بیش از این مقدار کاهش یابد تا خرید و فروش در بازار رونق گیرد.


[ یکشنبه 92/9/10 ] [ 11:30 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

تبهکار قدیمی با همدستی زنی شیاد توانست به کلاهبرداری‌های نامرئی دست بزند.گم‌شدن مدارک دختری جوان کافی بود تا سناریوی این تبهکاری کلید بخورد و زن شبیه به وی به افتتاح حساب بانکی دست بزند.23 خردادماه سال جاری چند مرد با دردست داشتن چند چک میلیونی به دادسرای ورامین رفتند و از ماجرای کلاهبرداری نامرئی خبر دادند.

به گزارش ایران، یکی از کسانی که در دام کلاهبرداری گرفتار شده بود به بازپرس شعبه سوم دادسرای ورامین گفت: مدتی بود با یکی از مشتریانم به صورت چکی کار می‌کردم و در این مدت خیلی خوش‌حساب بود اما در آخرین چک‌هایی که داد وقتی به بانک رفتم متوجه خالی بودن حسابش شدم و این در حالی بود که «منصور» ادعا کرده بود حساب برای همسرش است.

بازپرس خرازانی در این مرحله دستور داد تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی ورامین برای افشای راز این کلاهبرداری‌ها وارد عمل شوند.

کارآگاهان در گام نخست به سراغ صاحب‌حساب رفتند و باتوجه به مشخصات و کد ملی وی مشخص شد حساب بانکی به نام دختر جوانی است.

دختر جوان که از حساب بانکی‌اش بی‌خبر بود وقتی مأموران را دید ادعای بی‌گناهی کرد و گفت: شش ماه پیش مدارکم را گم کردم و بعد از چند وقت به دنبال صدور مدارک المثنی رفتم و در این مدت فکر نمی‌کردم از مدارکم برای دزدی استفاده شود.

وی افزود: در این مدت از حساب جدید بانکی‌ام اطلاعی نداشتم و نمی‌دانم چطور توانستند با عکس و مدارکم دسته چک بگیرند.

با ادعاهای این دختر، کارآگاهان سراغ طعمه‌های مرد کلاهبردار رفته و آلبوم مجرمان سابقه‌دار را پیش روی آن‌ها گذاشتند و مشخص شد «محمد» 40 ساله همان «منصور» است که چندباری به خاطر کلاهبرداری به زندان افتاده است.

با به‌دست آمدن این سرنخ تجسس‌ها برای ردیابی «محمد» کلید زده شد و روز 17 شهریور ماه، وی در مخفیگاهش به دام افتاد.«محمد» که خود را بی‌گناه می‌دانست وقتی در برابر طعمه‌هایش قرار گرفت به ناچار لب به اعتراف گشود.

وی در اعترافاتش گفت: چندی پیش یکسری مدارک با مشخصات دختر جوانی را پیدا کردم و با به دست آمدن این مدارک سناریوی جدیدی را طراحی کردم و با پرداخت پول به زن جوانی که شبیه صاحب مدارک بود به بانک رفتیم و حساب بانکی درست کردیم و درخواست چک دادیم، بعد از مدتی با دسته چک‌ها در بازار کار کردم و به خاطر گردش مالی و خوش حسابی در نقد کردن دسته چک‌ها از بانک خواستار دسته چک 50 برگی شدم و با تأیید شدن درخواستم با چک‌های میلیونی در بازار کار کردم و بعد از آن فراری شدم و با این شیوه و شگرد حدود 500 میلیون تومان به جیب زدم.

بنابر این گزارش، ردیابی‌ها برای همدست محمد که زن جوانی است ادامه دارد و کلاهبردار حرفه‌ای برای تحقیقات بیشتر در اختیار پلیس آگاهی ورامین قرار دارد.بازپرس خرازانی در راستای این خبر خواست افراد خیلی زود ماجرای گم شدن مدارکشان را به پلیس و مراجع قضایی اعلام کنند چون با ثبت گم شدن مدارکشان در سیستم‌های امنیتی مانع سوء‌استفاده تبهکاران می‌شوند.

وی افزود: کارمندان و رؤسای بانک‌ها نیز باید در شناسایی افتتاح حساب سختگیر باشند و با دقت بیشتری مدارک افراد را بررسی کنند چون هر نوع کوتاهی از سوی آن‌ها نوعی جرم به حساب می‌آید و باید مجازات شوند.


[ یکشنبه 92/9/10 ] [ 11:27 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

با هماهنگی روابط عمومی باشگاه پرسپولیس و علی ضیاء مجری برنامه ویتامین «3» و شبکه سوم سیما و پایان رأفت، پیراهن پائولو مالدینی در بازی ستاره‌های پرسپولیس و میلان در برنامه صبح پنجشنبه ویتامین «3» برای علاقمندان به فوتبال و انجام امور خیریه به حراج گذاشته خواهد شد.

پایان رأفت که در پایان بازی ستاره‌ها بالافاصله برای دریافت پیراهن مالدینی سراغ وی رفته بود، نیت خود از انجام این امر را انجام امور خیریه اعلام کرد و در گفتگو با سایت باشگاه پرسپولیس گفت: تا این لحظه یکی از افراد خیر و علاقمند فوتبال برای خرید این پیراهن پیشنهادی 30 میلیونی تومان ارائه کردند ولی امیدواریم با برنامه‌ریزی و مشارکت افراد خیر، این پیراهن را حداقل تا مبلغ 200 میلیون تومان به فروش برسانیم و عواید آنرا به امور خیریه اختصاص بدهیم.

در برنامه صبح پنجشنبه ویتامین «3» سردار رویانیان مدیر عامل باشگاه پرسپولیس و پایان رأفت بازیکن سابق پرسپولیس نیز حضور خواهند داشت.

این برنامه شنبه تا چهارشنبه 6 و 30 دقیقه تا 8 و پنجشنبه‌ها 8 تا 9 و 30 دقیقه از شبکه سه سیما پخش می‌شود.


[ یکشنبه 92/9/10 ] [ 11:26 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
سازمان ثبت احوال بر اساس نام زنی که کودک را به دنیا آورده شناسنامه را صادر می‌کنند. در واقع هنوز قانونی برای حل مشکل گرفتن شناسنامه برای نوزاد متولد شده به شیوه رحم اجاره ای وجود ندارد.

به گزارش نامه، ایران امروز یکی از پیشگامان جهانی در عرصه پزشکی است و به جرات می توان گفت در رشته های بسیاری با مدعیان بزرگ جهان رقابت می کند. یکی از عرصه هایی که در کشورهای دیکر مغفول مانده و بنا به دلایل گوناگون جرات پرداختن به آن را ندارند، موضوع رحم جایگزین است، که گزینه بسیار مهمی در پیشرفت روند تولید مثل داشته و لذت بچه دار شدن را به خانواده های ناتوان می دهد. این فرایند پیشرفته حدود 12 است که در ایران مورد توجه قرار گرفته و با توجه به فتوای مراجع و بزرگان دینی در مورد حلال بدون چنین روشی، به صورت یک عرف عادی در جامعه در آمده است.

فردی که رحم خود را اجاره میدهد باید به شکل داوطلبانه حاضر به این کار شود. زنی که تخمک متعلق به اوست مادر بوده و زنی که رحم خود را در اختیار قرار داده مادر رضایی خواهد بود. ماجرا به این شکل است که اسپرم مرد و تخمک زن در آزمایشگاه لقاح داده میشوند و «گامت» به رحم زن دیگری منتقل میشود تا او این جنین را تا تولد در رحم خود نگهداری کند. در ایران این مجوز به زوج هایی که خانم، به دلایل پزشکی توان حمل جنین و وضع حمل را ندارد ارایه می‌شود.

اما چند مشکل عمده در این زمینه وجود دارد که فرایند "جنین اجاره ای" را به شکلی ناپسند جلوه می دهد.


1- ثبت احوال و اقدام غیر قانونی برخی بیمارستان ها:

سازمان ثبت احوال بر اساس نام زنی که کودک را به دنیا آورده شناسنامه را صادر می‌کنند. در واقع هنوز قانونی برای حل مشکل گرفتن شناسنامه برای نوزاد متولد شده به شیوه رحم اجاره ای وجود ندارد و مادر واقعی نوزاد از نظر سازمان ثبت احوال وجاهت قانونی ندارد. شنیده شده که در این راستا زوج ها و بیمارستان ها دست به عملی غیرقانونی میزنند و زن حامل جنین را با شناسنامه مادر واقعی جنین بستری میکنند.
 
2- عدم اطمینان از وضعیت جسمی روحی مادر رضایی:
 
متاسفانه برخی از زوج ها به علت انتخاب نادرست «مادر جایگزین»، درگیر زنان معتاد و یا خیابانی می شوند که فقط به خاطر دریافت پول دست به چینی کاری می زنند. طبیعی است که استفاده از رحم چینن افرادی برای سلامت کودکان مضر است و می تواند بسیار خطر آفرین باشد. ضمن این که اطمینان به زنان و دختران غریبه برای نگهداری چند ماهه از یک جنین وجود ندارد و هیچ تضمینی برای به سرانجام رسیدن این فرایند نیست.

3- هزینه های بسیار سرسام آور:

زوجی که به هر دلیل بارور نمی شوند و تقاضای استفاده از رحم اجاره ای را دارند، از هر مسیری که اقدام کنند، باید جیپ پر پولی داشته و حسابی به خرج بی افتند. در واقع این پروسه چند ماهه و پر دردسر چیزی نزدیک به 15 الی 30 میلیون تومان هزینه به همراه خواهد داشت که بخش مهمی از آن به صاحب رحم و در واقع مادر رضایی می رسد. بنابراین طبیعی است که بسیاری از زنان بی بضاعت برای انجام این نوع باروری و بازی کردن نقش یک رحم اجاره ای اعلام آمادگی کنند.

گاهی نیز به علت نبود قانون دقیق و مدون در این زمینه به نحوی از خانواده ها اخاذی میشوند و پول بیشتری نسبت به توافق اولیه درخواست میشود.

[ یکشنبه 92/9/10 ] [ 11:25 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
روحیه تجمل‌گرایی متأسفانه هر روز بیش از گذشته در برخی از مسئولان نفوذ پیدا می‌کند.

روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه نوشت: نمونه بارز این روحیه را می‌توان در خودروهای بنز بسیار گران قیمتی که روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی و شهردار تهران برای افتتاح پل طبقاتی صدر از آن‌ها استفاده کرده بودند به وضوح مشاهده کرد. روز گذشته بنزهای گران قیمت سیاه رنگی که علی لاریجانی و محمد باقر قالیباف سوار بر آنها برای افتتاح پل صدر، در محل حضور یافته بودند، حاضران را متعجب کرد.

[ یکشنبه 92/9/10 ] [ 11:24 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
یک هنرمند خوش ذوق فرانسوی به نام françois alexandre یک وسیله نقلیه زیردریایی طراحی کرده است که با استفاده از آن به راحتی می‌توان در اعماق اقیانوس ماجراجویی کرد.
 
به گزارش ایرنا، این ماشین اکتشاف اقیانوس Platypus نام دارد و دارای بدنه ضدآب است.
 
قایق Platypus دارای چند کمپرسور هواست که اکسیژن لازم برای تنفس کاربر را فراهم می کند.
 رانندگی زیر آب!
برای استفاده از این قایق نیاز نیست که کاربر آموزش خاصی دیده باشد و برای همه قابل استفاده است. طرح مفهومی این زیردریایی در سال 2011 مطرح شد و نمونه اولیه آن به تازگی به اعماق اقیانوس فرستاده شده است.
 
طراح این زیردریایی معتقد است که این محصول به زودی و پس از انجام آزمایش‌های اولیه به صورت تجاری تولید می شود.
 رانندگی زیر آب!
وزن نمونه اولیه این زیردریایی حدود 720 کیلوگرم است و توسط دو موتور الکتریکی هدایت می شود. نیروی محرکه لازم توسط باتری های لیتیومی 10 کیلوواتی تامین می شود و قایق به راحتی می تواند 4 ساعت زیر آب حرکت کند.
 
طراح زیردریایی در تلاش است مدل دوموتوره آن را طراحی کند. بوی موتور زیردریایی به داخل کپسول های اکسیژن راه نمی یابد و کاربران را به هنگام تنفس دچار مشکل نمی کند.
رانندگی زیر آب!

رانندگی زیر آب!

رانندگی زیر آب!


[ یکشنبه 92/9/10 ] [ 11:23 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
ایرنا نوشت: محققان ناسا در یک پروژه جدید قصد دارند روی سطح کره ماه شلغم، شاهی و ریحان کشت کنند.

هدف از انجام این پروژه علاوه بر بررسی امکان زراعت درماه، ایجاد آرامش روانی برای فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی و پژوهشگرانی است که در قطب جنوب مستقر هستند.

محققان در راه انجام این پروژه با چالش های جدی مواجه هستند. به عنوان نمونه ای از این چالش ها می توان به فقدان اتمسفر و سطح بالای تشعشعات خورشیدی و فضایی اشاره کرد که دائما سطح ماه را تحت تاثیر قرار می دهند.

برای رفع این مشکلات، ناسا در حال ساخت یک محفظه ویژه است که قابلیت ذخیره هوا را برای 5 روز دارد. برای کشت گیاه در این محفظه، دانه ها روی نوعی فیلتر کاغذی قرار می گیرند که تمام مواد معدنی و آب موردنیاز را در اختیار آن ها قرار می دهد و نور خورشید موجبات رشد گیاهان را فراهم می کند.

فرآیند رشد گیاهان و عکس العمل آن ها نسبت به تشعشعات در یک بازه 10 روزه توسط دوربین های ویدیویی ضبط می شود و فیلم به دست آمده در اختیار دانشگاه های مختلف قرار می گیرد تا این آزمایش به طور همزمان توسط تعداد زیادی از محققان موردتجزیه و تحلیل قرار گیرد.

محققان ساخت این گلخانه کوچک را اولین گام از پروژه ای عظیم می دانند که راه را برای آزمایشات گسترده تر روی تاثیر تشعشعات ماه بر میکروارگانیسم های همزیست گیاهان هموار می کند.

[ یکشنبه 92/9/10 ] [ 11:23 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

لپ‌‌تاپ‌‌های موجود در بازار ایران اغلب از برندهای ASUS ،SONY، ACER، IBM LENOVO و HP است. در اولین روز هفته، روند نزولی قمیت‌ها در بازار لپ‌تاپ همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در حال حاضر در بازار لپ ‌تاپ ایران برندهایASUS، DELL ،SONY، ACER، IBM LENOVO، APPLE MACBOOK و HP خرید و فروش می‌شود. لیست لپ‌‌تاپ‌‌های موجود در بازار با ذکر مشخصات و جدیدترین قیمت‌ها‌ در اولین روز هفته به شرح زیر است:

این هفته روند نزولی قمیت‌ها در بازار لپ‌تاپ همچنان ادامه دارد.

این قیمت‌ها مربوط به محصولاتی است که در داخل کشور نمایندگی رسمی فروش و گارانتی دارند. تفاوت قمیت در برخی مدل‌های مشابه به دلیل تفاوت در نوع گارانتی است.


برند: ASUS

مدل قیمت (تومان)
Asus-G53SX-Gseries-i5-8-750-2G-Win7 3,300,000
Asus-VivoBook-S551-i5-6-1T-2G-Win8-Touch 3,020,000
Asus-Nseries-N75SL-i5-6-750-2G 2,800,000
Asus-Kseries-K46CB-i7-6-1T-2G 2,650,000
Asus-VivoBook-S550-Touch-i3-6-1T-2G 2,110,000
Asus-Kseries-K46CB-i5-6-1T-2G 2,350,000
Asus-VivoBook-S400CA-Touch-i5-4-500-Win8 2,050,000
Asus-VivoBook-S200-Touch-i3-4-500-Win8 1,610,000
Asus-Xseries-X550CC-2117-4-750-2G 1,670,000
Asus-Xseries-X501A-i3-4-500 1,550,000
Asus-Xseries-X401A-i3-4-500 1,550,000
Asus-Xseries-X451CA-1007U-2-500 1,130,000
Asus-Xseries-X451CA-2117-4-750GB 1,300,000

 

برند: SONY VAIO

مدل قیمت (تومان)
Sony-Vaio-S13-133CA-i5-4-750-1G-Win8 3,440,000
Sony-Vaio-SVD11-225-CYB-i7-8-256-Win8-Touch 5,100,000
SONY-Vaio-SVF-14-2190-i7-8-1T-2G-Win8-Touch 4,000,000
Sony-Vaio-SVE15-129-2Plus-i7-12-750-2G-Win8-BLU 3,890,000
SONY-VAIO-SVF-15-A17-CLB-i7-8-1T-1G-Win8-BLURW-Touch 3,740,000
SONY-Vaio-SVF-15-31-GSG-i7-4-1T-2G-Win8 3,480,000
SONY-Vaio-SVP-11-223-SAB-i5-4-128-Win8 4,090,000
SONY-VAIO-SVF-15-A17-CDB-i7-8-1T-2G-Win8-BLURW-Touch 4,250,000
Sony-Vaio-SVE17-13-DCX-i7-6-500-2G-Win8-BLU 3,740,000
SONY-Vaio-SVF-15-216-SG-i3-4-500-Win8-Touch 2,550,000
Sony-SVT-14-124-i3-4-500-Win8-Touch 2,590,000
Sony-SVT-14-127-i5-6-128-Win8-Touch 3,630,000
SONY-Vaio-SVF-15-21-BYG-i3-2-320 1,690,000
SONY-Vaio-SVF-14-213-CLB-i3-6-750-Win8 2,000,000
Sony-SVT-14-126-i5-6-500-Win8-Touch 3,150,000
Sony-SVT-13-134-i3-4-500-Win8-Touch 2,600,000
SONY-Vaio-SVF-14-218-i5-4-500-1G-Win8 2,600,000
Sony-Vaio-E14-115-CLP-i5-4-500-Win7 2,200,000
SONY-Vaio-SVF-14-213-SG-i3-4-500-Win8 1,900,000
Sony-SVT-14-127-CGS-i7-4-500-Win8-Touch 3,700,000
Sony-Vaio-SVE-11-12-M1E-E2-4-500-Win8 1,640,000

 

برند: ACER

مدل قیمت (تومان)
Acer-Vseries-V3-571G-i5-4-750-2G 1,950,000
Acer-Vseries-V5-571G-i5-8-1T-2G 2,100,000
Acer-Aspire-E1-530-2117U-4-750-1G 1,250,000
Acer-Vseries-V3-571G-i7-4-750-2G 2,280,000
Acer-Aspire-E1-570-i5-6-1T-2G 1,820,000
Acer-Eseries-E1-570G-i5-4-500-1G 1,570,000
Acer-Eseries-E1-531-i3-2-500 1,190,000
Acer-Eseries-E1-570G-i3-4-750-1G 1,450,000
Acer-Eseries-E1-531-B1005-2-320 950,000
Acer-Vseries-V5-571-AMD C70-2-320-512MB 870,000

 

برند: IBM LENOVO

مدل قیمت (تومان)
Lenovo-Y510-i7-8-1T-2G 3,100,000
Lenovo-Essential-G500-i5-4-500-1G 1,670,000
Lenovo-B590-i3-2-500 1,150,000
Lenovo-Essential-G500-i3-4-500-1G 1,430,000
Lenovo-ThinkPad-S430-i5-4-500-2G 1,910,000
Lenovo-Ideapad-S510P-i5-4-500-2G 2,000,000
Lenovo-ideapad-Z500-i5-6-1T-2G 2,200,000
Lenovo-Essential-G500-i7-6-1T-2G 2,180,000
Lenovo-Bseries-B590-2020-4-500-1G 1,250,000

 

برند: MSI

مدل قیمت (تومان)
MSI-Cseries-CX61-i5-6-750-2G-Win7 2,130,000
MSI-GS70-i7-16-1T-2GB-WIN8 6,255,000
MSI-Gseries-GT70-i7-32-1T-3GB-WIN8 10,040,000
MSI-Gseries-GT60-3K-Edition-i7-32-1T-3G-Win8 8,945,000
MSI-Gseries-GE40-i7-8-1T-2G-Win8 3,695,000
MSI-Cseries-CX61-i7-6-500-2G-Win7 2,650,000
MSI-Cseries-CR650-Dual Core-E2-4-500 1,220,000
MSI-Cseries-CR430-C70-4-500 1,100,000
MSI-Cseries-CX41-i5-6-500-2G-Win7 2,060,000

 

برند: HP

مدل قیمت (تومان)
HP-Pavilion-DV6-7308se-i7-8-750-2G-Win8 3,055,000
HP-ProBook-4540-i5-4-750-2G 1,870,000
HP-Pavilion-15e053-i5-4-500-2G-WIN8 1,835,000
HP-Pavilion-15e060-i5-4-500-2G 1,785,000
HP-Pavilion-2521-i3-2-320 1,250,000
HP-Pavilion-DM1-4100-E450-4-500-2G-WIN7 1,730,000
HP-Pavilion-15e092-i7-8-750-2G-WIN8 2,590,000
HP-ProBook-4545s-A6-4-750-2G 1,625,000
HP-Pavilion-15e030-i5-4-500-2G-WIN8 1,845,000
HP-Pavilion-15e055-i7-8-750-2G-WIN8 2,600,000
HP-Pavilion-G4-2310-i7-4-750-2G-WIN8 2,360,000
HP-Pavilion-15e089-i5-6-750-2G-WIN8 2,055,000
HP-Pavilion-14n010-A10ax-4-500-2G 1,845,000
HP-Pavilion-E042TX-i7-4-500-2G 2,335,000
HP-Pavilion-15-n015-i7-8-1T-2G 2,525,000
HP-ProBook-Series-250-i3-4-500 1,300,000
HP-Pavilion-15-n009-i5-4-500-2G 1,850,000
HP-Pavilion-14e019-i5-2-500-2G-Win8 1,820,000
HP-Pavilion-15e052-i7-4-500-2G 2,410,000
HP-Pavilion-15e014-i5-4-750-2G 1,840,000
HP-ProBook-450-i5-4-750-2G 1,865,000
HP-ProBook-4540-i5-4-750-2G 1,870,000
HP-Compaq-CQ58-B830-4-500 995,000

 

برند: DELL

مدل قیمت (تومان)
DELL-XPSL502-i7-8-750-2GB 2,960,000
Dell -3521-B1000-2-320 1,090,000
Dell -3521-i3-4-500 1,355,000
DELL-4050-i5-4-750-1G 1,740,000
Dell- 5521-i7-4-750-2G 2,260,000
Dell -3521-i5-4-1T-2G 1,890,000
Dell -3521-i3-4-500-1G 1,560,000
Dell -3421-1007-2-320 1,140,000
Dell -5521-i5-4-750-2G 1,920,000
Dell -3521-i5-4-500-1G 1,720,000
DELL-5537-i5-4-500-2GB-Touch 1,780,000
DELL-5537-i7-8-1T-2G-Touch 2,555,000
Dell -5521-i5-4-750-2G 2,575,000
DELL-4050-i3-2-320-1G 1,470,000

[ یکشنبه 92/9/10 ] [ 11:21 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 31
بازدید دیروز: 147
کل بازدیدها: 1623423