سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

شرط عجیب یک کره گورخر برای غذا خوردن! + عکس
یکی از کارکنان باغ وحش چینی «ووهان» مجبور است هر روز تی‌شرتی با راه راه سیاه و سفید بپوشد، چون گورخر تازه ‌متولد شده در این باغ‌ وحش فقط در صورتی غذا می خورد که این مرد را در این لباس ببیند!
این گورخر حدودا یک ماهه، در اوایل ماه جاری میلادی در باغ وحش «ووهان» به دنیا آمد و پنج روز پس از تولد، مادر خود را از دست داد.
چن نونگ، مردی که به این گورخر کوچولو غذا می‌دهد و مجبور است هر بار لباس راه راه سیاه و سفید بپوشد، می‌گوید: پدر گورخر مسوولیت کره خود را به عهده نمی‌گیرد و هر بار که سعی می‌کنیم آنها را با هم مواجه کنیم، گورخر نر به محض دیدن کره‌اش به او لگد می‌زند.


به گزارش روزنامه چاینا دیلی، چن می‌گوید: هر بار که من لباس سیاه و سفید راه راه می‌پوشم گورخر کوچولو بسیار هیجان‌زده می‌شود و فقط در صورتی شیر می‌خورد که من را در این لباس ببیند، در غیر این صورت از غذا خوردن امتناع می‌کند.
چن نام این گورخر یک ماهه را «پنج‌کوچولو» گذاشته است، چون فقط پنج روز را با مادرش گذراند.


[ جمعه 90/9/25 ] [ 11:37 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
پس از گذشت چند روز از شکار هواپیمای آمریکایی چگونگی شکار این هواپیمای بدون سرنشین و جزئیات فنی به زمین نشاندن آن با کمترین خسارت ممکن منتشر شد؛ فرایند اصلی این نبرد بزرگ از دو قسمت تشکیل شده است.
سرویس بین الملل -  یک متخصص ایرانی توضیح داده است که هواپیمای بی سرنشین چگونه به سلامت در ایران فرود آمده است.

به گزارش «تابناک» ، به نقل از «کریستین ساینس مونیتور» این مهندس ایرانی گفته است که فرایند اصلی این نبرد بزرگ از دو قسمت تشکیل شده است. قطع ارتباط هواپیمای بدون سرنشین با مرکز کنترل آمریکایی آن که باعث می‌شود کنترل پهپاد آمریکایی به حالت خلبان خودکار بود اما مشکل آمریکاییها این بود که به علت دستکاری سیستم جی پی اس (GPS) پهپاد از سوی متخصصان ایرانی، گنج بزرگ آمریکاییها به جای نشستن در پایگاه اصلی خود در خاک افغانستان در ایران فرود آمده است.

متخصص ایرانی در گفتگو با این نشریه غربی گفته است که : ما توانستیم با استفاده از جمینگ(ارسال سیگنال تداخل کننده)، ارتباط پهپاد آمریکایی با متصدی کنترل آن را قطع کنیم و سپس با تغییر در GPS آن، پهپاد را در خاک خودمان به زمین نشاندیم.

از دید این مهندس ایرانی، استفاده از جمینگ، مغز هواپیمای آمریکایی را از آن گرفته است و نقطه ضعفی که از آن استفاده شده است، نفوذ در هدایت هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بوده است.


هر چند این خبر به روشن شدن زوایایی از این کار بزرگ نیروهای مسلح ایران کمک می‌کند. اما هنوز دو بخش از این ماجرا در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. اول این که GPS پهپاد آمریکایی چگونه دستکاری شده است و ثانیا این که طرف ایرانی چگونه موفق به کشف این هواپیمای رادارگریز به محض ورود به خاک ایران شده است و برای آن دام پهن کرده است.

نفوذ در سیستم GPS چالشی بزرگ برای ارتش آمریکا خواهد بود که تا حد بسیار زیادی در هدایت موشکها، بمبها،  هواپیماها و سایر تجهیزات نظامی خود به آن وابسته است. ضمن این که کشف این هواپیمای بدون سرنشین رادارگریز آمریکایی نیز نشان‌دهنده تهدیدات بزرگی علیه دیگر پرنده‌های رادارگریز آمریکایی از جمله بمب افکن B-2 و هواپیمای جدید F-35 خواهد بود.


[ جمعه 90/9/25 ] [ 11:13 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

در حالی که فیلم‌های پخش شده از مرگ قذافی از اصابت گلوله به وی حکایت دارد، یک کارشناس آلمانی در یک ادعای مشکوک، علت مرگ معمر قذافی را نه برخورد گلوله بلکه شکنجه وحشتناک به دست انقلابیون دانست!

به گزارش مهر به نقل از روزنامه دی ولت، «پیتر شل لاتور»، کارشناس خاورمیانه ادعا کرده، دیکتاتور لیبی بر اثر شکنجه‌های پس از دستگیری کشته شده است.

وی از دلایل خود برای اثبات ادعای به سیخ کشیده شدن قذافی سخنی به میان نیاورده است.

وی به نقل از منابع آگاه فرانسوی مدعی شد قذافی با یک میله آهنی به سیخ کشیده شده است. این کارشناس آلمانی تأکید کرد حتی اگر قذافی را مستحق چنین مرگی بدانیم، این شیوه کشتن در جامعه دمکراتیک پذیرفته نیست.
 
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌های منتشره از چگونگی مرگ قذافی از کشته شدن وی در اثر برخورد گلوله حکایت دارد و فیلم‌های گرفته شده از آخرین دقایق زندگی دیکتاتور نیز مغایر با ادعای مطرح از سوی شل لاتور است.
 
معمر قذافی، روز پنجشنبه 28 مهر ماه، در حالی که در لوله فاضلاب در شهر ساحلی سرت پنهان شده بود، به دست انقلابیون و به ضرب دو گلوله در شکم و سر به هلاکت رسید.


[ جمعه 90/9/25 ] [ 11:12 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
طلبه‌‌هایی که از این مدرسه مذهبی آزاد شده‌اند، شرایط بیرحمانه آن را شرح داده‌ و برخی از آنها در حالی که هنوز زنجیرهایشان را به همراه داشتند، با رسانه‌‌های خبری گفتگو کرده‌اند.

روز سه شنبه رسانه‌های جهان خبری از پاکستان منتشر کردند که این خبر حکایت از اوج تعصبات دینی و آموزش افراد کم سن و سال داشت که قرار بود روزی عملیات‌های انتحاری را انجام بدهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در دو روز گذشته حدود 50 طلبه از مدرسه‌ای مذهبی در شهر بندری کراچی آزاد شده‌اند که تعدادی از این طلبه‌‌ها به زنجیر کشیده شده بودند . بر اساس گزارشها، طلبه‌های این مدرسه که برخی از آنها فقط 12 سال دارند، ضرب و شتم می‌‌شدند، به آنها غذا داده نمی ‌شد و در مکانی نگه داشته می‌‌شدند که پلیس می‌‌گوید شرایطی مشابه یک اتاق شکنجه دارد.

این مکان «زندان ‌مدرسه» نام داشت و والدین تعدادی از کودکان، برای آن که فرزندشان در این مدرسه حضور یابند، پول هم پرداخت کرده بودند، چون پسرانشان به مواد مخدر اعتیاد داشتند یا مرتکب جرمی شده بودند. تحقیقات در باره عملکرد این مدرسه مذهبی در دست انجام است.

مقامات نیروی پلیس پاکستان گفته‌اند که دست کم دو نفر که به اداره این مدرسه مذهبی کمک می‌‌کردند، بازداشت شده‌اند، ولی رئیس مدرسه فرار کرده است.

طلبه‌‌هایی که از این مدرسه مذهبی آزاد شده‌اند، شرایط بیرحمانه آن را شرح داده‌ و برخی از آنها در حالی که هنوز زنجیرهایشان را به همراه داشتند، با رسانه‌‌های خبری گفتگو کرده‌اند.

یکی از آنها گفت که 200 ضربه شلاق خورده است. یکی دیگر از کودکان گفت که به آنها گفته شده بود که به «جهاد» فرستاده خواهند شد و اگر سعی کنند که فرار کنند، 200 ضربه شلاق خواهند خورد.

محی ‌الدین، یکی از این طلبه‌ ها، به خبرگزاری رویترز گفت: «یک ماه گذشته را در زیرزمین نگه داشته شدم و در زنجیر بودم. در این مدت، آنها به سختی شکنجه ام می‌کردند.»

یکی از نوجوانانی که در این مدرسه بود، به خبرنگار بی‌.بی.‌سی در کراچی گفت که آنها مجبور بودند در تمام ساعات روز درس بخوانند. او گفت: «غذا یا لباس کافی به ما داده نمی‌ شد.»

یکی دیگر از پسرها گفت که اعضای طالبان به این مدرسه مذهبی رفته‌اند و به آنها گفته‌اند که «برای مبارزه آماده شوند.»
یکی از مقامات رسمی ایالت سند هند به خبرگزاری فرانسه گفت: «تمام احتمالات از جمله نقش و رابطه (این مدرسه مذهبی) با پیکارجویان، بررسی خواهد شد.»

والدین تعدادی از کودکان برای آن که فرزندشان به این مدرسه راه یابد، مبالغ قابل توجهی پرداخته بودند و خبرنگاران می‌‌گویند که در مواردی، خود والدین، فرزندشان را به زنجیر کشیده‌اند.

بسیاری از والدین، فرزندانشان را به این مدرسه فرستاده بودند چون فکر می‌‌کردند شرایط سخت آنجا، باعث می‌شود آنها توانمندتر شوند. تعدادی از این والدین به بی.‌بی.‌سی گفتند که از نتیجه کار، راضی هستند و فرزندشان را به زنجیر کشیده‌اند تا مانع فرار آنها شوند.

محمد قسیم، پدر یکی از این کودکان، به بی.‌بی.‌سی گفت: «وقتی بچه‌ای مشکلی مثل دوستان ناباب، سیگار کشیدن یا استعمال دخانیات دارد، هیچ راهی نداریم جز این که او را به چنین جاهایی بفرستیم.»

طلبه‌های این مدرسه، پس از یورش نیروهای پلیس در روز دوشنبه، 12 دسامبر، آزاد شدند. گفته شده که به نیروهای پلیس گزارش شده بود رئیس این مدرسه، طلبه‌‌ها را به زنجیر کشیده و آنها را مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار می‌دهد.

طلبه‌‌هایی که از این مدرسه نجات داده شده‌اند بین 12 تا 50 سال دارند و بیشترشان پشتون هستند. خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مقامات پلیس کراچی گزارش داده است که دست‌ کم 18 نفر از افرادی که از این مدرسه آزاد شده‌اند، 20 سال یا کمتر داشت ه‌اند.

برآورد می‌‌شود که هزاران مدرسه مذهبی در پاکستان، بیش از دو میلیون طلبه را تحت آموزش دارند. در عین حال، مقامات رسمی پاکستان گمان می‌کنند که مدارس مذهبی بیشتری در این کشور وجود داشته باشند که ثبت نشده‌اند.

در برخی مناطق پاکستان، مدارس مذهبی، تنها نهادهایی هستند که کودکان خانواده‌های فقیر می‌توانند برای تحصیل به آنجا بروند.

خبرنگاران می‌‌گویند که در مواردی، طلبه‌‌های مدارس مذهبی مورد آزار قرار می‌‌گیرند، ولی چنین حادثه‌ای در این ابعاد و در شهر بزرگی مثل کراچی خیلی غیرعادی است.


[ جمعه 90/9/25 ] [ 11:11 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت مسدود شدن این آبراه حیاتی، بازار نفت دنیا با کمبود 16.5 تا 20 میلیون بشکه‌ای مواجه خواهد شد که در این صورت بهای هر بشکه نفت به حدود 2.5 برابر میزان فعلی یعنی به 250 دلار خواهد رسید.

موشک‌های کروز، بالستیک و هوا به سطح گوشه‌ای از سامانه‌های تهاجمی نیروهای مسلح ایران هستند که می‌توانند بسته ماندن تنگه هرمز را تا هر زمان که کشورمان نیاز بداند، تامین کنند. قایق‌های تندروی ایران نیز مکملی خواهند بود تا مهمترین شاهراه انرژی جهان، هیچگاه بدون اراده جمهوری اسلامی، روی آرامش را نبیند.

به گزارش مشرق، برای کسانی که نقش دریا را در کنترل جهان به خوبی درک می‌کنند، اهمیت تنگه‌های راهبردی (استراتژیک) نیز شناخته شده است. یک دریانورد کارکشته انگلیسی سالها پیش از کشف نفت و در روزگاری که خورشید در سرزمین‌های بریتانیای کبیر غروب نمی‌کرد، گفته است کشوری که دریاهای جهان را کنترل کند، دنیا را و کشوری که تنگه‌های مهم را در اختیار داشته باشد کل آبهای دنیا را تحت سیطره خواهد داشت.

امروزه با تبدیل نفت به یکی از حیاتی ترین کالاهای مورد نیاز بشر مدرن و اقتصاد دنیا، مناطق نفت خیز جهان در کانون توجه قدرت‌های بزرگ هستند. مهمترین منبع تأمین انرژی جهان خاورمیانه و خلیج فارس است که تنها دروازه ورودی و خروجی آن تنگه بسیار بسیار مهم هرمز است.

در پی مطرح شدن امکان تحریم نفت ایران توسط کشورهای تحریم کننده ایران، مقامات کشورمان نیز مجدداً توانایی خود در مسدود کردن تنگه هرمز را گوشزد کردند لذا در این گزارش به بررسی توانمندی‌های کشورمان در اجرای این عملیات می‌پردازیم.

بنابر آمارهای منتشره حدود 40 درصد نفت دنیا و عمده نفت 8 کشور صادر کننده حاشیه خلیج فارس از این آبراه راهبردی صادر می‌شود. به عنوان مثال بیش از 88 درصد نفت عربستان سعودی، 98 درصد نفت عراق، 99 درصد نفت امارات متحده عربی و 100 درصد نفت کشورهای کویت و قطر و در مجموع به طور متوسط 97 درصد نفت این کشورها از تنگه هرمز عبور می‌کند. همچنین 50 درصد سایر مبادلات کالای این کشورها نیز از تنگه هرمز عبور می‌کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت مسدود شدن این آبراه حیاتی، بازار نفت دنیا با کمبود 16.5 تا 20 میلیون بشکه‌ای مواجه خواهد شد که در این صورت بهای هر بشکه نفت به حدود 2.5 برابر میزان فعلی یعنی به 250 دلار خواهد رسید.

مسیرهای جایگزین زمینی که شامل خط لوله شرق به غرب عربستان در صورت آمادگی برای کارکرد با بیشترین ظرفیت کمتر از نیمی از این مقدار را پوشش خواهد داد اما با فرض تأمین تمام نفت از طریق زمینی هزینه‌های احداث خطوط لوله، پمپاژ نفت و نگهداری و تأمین امنیت این مسیرها صرف نظر از زمان طولانی مورد نیاز (و تأمین نیاز بازار از ذخایر کشورهایی چون آمریکا) باز هم انسداد تنگه هرمز باعث افزایش چشمگیر قیمت نفت آن هم در دوره بحران اقتصادی کشورهای غربی خواهد شد.

همچنین عمده تدارکات نظامی برای این کشورها نیز از طریق خلیج فارس تأمین می‌شود که هر چند آبهای غرب عربستان  سواحل یمن و شرق عمان نیز می‌تواند جایگزین بنادر این دریا شود اما هزینه، توان لجستیک زمینی و مجموع زمان مورد نیاز برای تأمین این تدارکات نیز قابل توجه است.

با توجه به موارد گفته شده که تنها بخشی از مهمترین آثار بسته شدن مسیر تنگه هرمز به روی کشتی‌های عبوری است، در صورت تشخیص ایجاد خطر امنیتی توسط کشتی‌های عبوری، ایران می‌تواند به این شناورها اجازه عبور از آبهای تنگه هرمز که عمدتاً جزو آبهای سرزمینی ایران محسوب می‌شود را ندهد.

تنگه هرمز حداقل 110 کیلومتر طول داشته (با توجه به تعریف منابع مختلف) و عرض آن در نواحی مختلف حدود 35 در جنوب جزیره لارک تا کمتر از 60 کیلومتر در سایر نواحی متغیر است. آبهای قبل و بعد از این تنگه نیز عرضی کمتر از 100 کیلومتر در حدفاصل جنوب غربی جزیره قشم تا سواحل غرب کنگان دارند.
 
عمق این آب راه در نقاط مختلف از 35 تا حدود کمتر از 100 متر متفاوت بوده و از اینرو تنها بخشی از آن با عرض کم در حد چند کیلومتر است بنابراین کشتی‌های عبوری به خصوص ابرتانکرهای نفتکش، ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌های بزرگ برای عبور از این آبراه با محدودیت‌های زیادی رو به رو هستند.

قایق‌های تندرو

استفاده از قایق‌های تندرو توسط ایران برای اعمال فشار بر دشمن ریشه در ساله‌ای جنگ تحمیلی دارد. در گزارش‌های مربوط به قایق‌های تندرو، سیر تاریخی این راهبرد و تأثیرات آن و همچنین معرفی خصوصیات نمونه‌های اصلی این شناورها ذکر شده است که در انتهای گزارش لینک‌های مربوطه ارائه می‌شود اما به طور مختصر باید گفت امروزه قایق‌های تندروی ایرانی که بسیار سریعتر و مجهزتر از نمونه‌های سابق خود در سالهای دفاع مقدس هستند به طور مؤثرتری توانایی رویایی با شناورهای رزمی پیشرفته دشمنان را دارند چه رسد به کشتی‌های ترابری.

 

این شناورها با تجهیز به رادارهای دریایی، سامانه‌های الکترونیکی پیشرفته ارتباطی، موشک‌های کروز کوتاه برد با برد 25 کیلومتر و میانبرد ضدکشتی، اژدرهای کالیبر متوسط و بزرگ و مین‌های دریایی در کنار تسلیحات سنتی خود یعنی تیربارهای نیمه سنگین، راکت انداز و موشک‌های دوش پرتاب سطح به هوا توانایی انسداد کوتاه و بلند مدت این تنگه از یک سو و مقابله با ناوگان دریایی دشمن که برای بازکردن مسیر تلاش خواهد کرد را در کنار آن دارند.
 
این شناورها ضمن برخورداری از سرعت بالا و تجهیزات پیش گفته، از قدرت مانور و پایداری مناسب برخوردار بوده و توانایی اجرای عملیات در شب به کمک تجهیزات مربوطه و در آب و هوای نامساعد را بارها در رزمایش‌های کوچک و بزرگ سالهای اخیر نشان داده‌اند. این شناورها حتی در آبهای اقیانوس هند نیز برای حمایت از شناورهای مورد تهدید از سوی ناوگان دشمن و اقدام به متوقف کردن زیردریایی کشورهای فرامنطقه‌ای که قصد عبور از تنگه هرمز را داشتند در کارنامه موفق سالهای اخیر خود دارند. علاوه بر تجهیز نیروهای مسلح به سریعترین قایق تندروی جهان، قایق‌های تندروی بدون سرنشین نیز برای اجرای مأموریت‌های لازمه توسعه داده شده‌اند.

مین‌های دریایی ایران انواع مختلفی دارد که شامل نمونه‌های مغروق و نمونه‌های کنترل از راه دور هستند. این سلاح می‌تواند توسط قایق‌ها و زیردریایی‌های ایرانی در نقاط مختلف تنگه هرمز و آبهای اطراف آن کار گذاشته شده و در صورت لزوم بکار گیری شود.
 
زیردریایی

با تجهیز نیروی دریایی ایران به زیردریایی این نیرو به قدرتی فراتر از نیروهای دریایی کشورهای منطقه تبدیل شد. زیرسطحی‌های ایرانی توانایی بکارگیری اژدر، مین و موشک را دارند و می‌توانند روزها و هفته‌ها زیر آب باقی مانده و آماده اجرای مأموریت باشند.
 
به جز زیردریایی روسی کیلو بقیه این وسائل که شامل نمونه‌های نهنگ، غدیر و فاتح هستند از ابتدا با در نظر داشتن شرایط دریاهای اطراف ایران به خصوص خلیج فارس طراحی شده‌اند و توانایی‌های ویژه‌ای از جمله قابلیت قرارگیری در بستر دریا و اختفا از دید سامانه‌های مختلف راداری و سوناری دشمن را دارند.
 
این زیردریایی‌ها که تعداد آنها بیش از 20 فروند تخمین زده می‌شود نیز ضمن توانایی مسدود کردن تنگه هرمز توانایی رویایی با ناوگان سطحی و زیرسطحی دشمن را دارند. زیردریایی‌های کیلو توان حمل 24 مین یا 18 اژدر بزرگ و زیردریایی‌های فاتح نیز توان حمل 12 اژدر ویا 8 مین را دارند. همچنین در رسانه‌های دنیا اخباری از تجهیز کیلوهای ایرانی اژدر موشکی حوت (که سرعتی چهار برابر اژدرهای معمولی دارد) منتشر شده است که مسئولان کشورمان این اخبار را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.

 

زیردریایی غدیر نیز می‌تواند در اجرای این عملیات به ایفای نقش بپردازد. هر دو مؤلفه کمیت و کیفیت (فناوری و تسلیحات) این زیردریایی‌ها برای اجرای موفق این عملیات کاملاً کافی است.

زیرسطحی‌های کوچک یک یا چند نفره معروف به زیردریایی‌های مرطوب که برای عملیات‌های تکاوری، مین گذاری و حتی شلیک اژدر در دنیا استفاده می‌شوند نیز در زمره تجهیزات نیروهای دریایی کشورمان برای اجرای عملیات مسدود کردن تنگه هرمز هستند که می‌توانند در نواحی کم عرض و کم عمق به خوبی ایفای نقش کنند.
 
ناوهای جنگی

ناوهای جنگی ایران شامل کلاس‌های مختلف ناوچه (شناور موشک انداز سریع)، ناو و ناوشکن(ناو محافظ) است. این شناورهای قابلیت شلیک چهار موشک دوربرد ضد کشتی نور با برد 120 تا 170 کیلومتر و قادر با برد بیش از 200 کیلومتر را دارند. توپ‌های 114 و 76 میلیمتری این ناوها نیز از برد و قدرت کافی برای تهدید کشتی‌های مختلف برخوردار هستند و وجود توانایی ضدزیردریایی نیز در ناوها با بهره گیری برای ایجاد اهرم فشار و همکاری با سایر نیروها در مسدود کردن تنگه هرمز کاملاً کارامد است.

 
ناوچه‌های موشک انداز سپاه پاسداران


موشک‌های کروز ضد کشتی

نیروی موشکی کشورمان را در مسئله اخیر دو بخش موشک‌های سطح به سطح کروز ضد کشتی پرتاب شوند از ساحل و موشک‌های بالستیک تفکیک می‌کنیم.

در زمینه موشک‌های کروز، تنوع زیادی در برد و قدرت تخریب مشاهده می‌شود. پرتابگرهای ساحلی موشک‌های کوتاه برد کوثر، دوربرد نور و قادر تاکنون رونمایی شده و پرتابگر سه فروندی قارعه هم ممکن است مربوط به موشک میانبرد نصر-1 باشد. این پرتابگرها خوداتکا هستند یعنی در صورت استقرار در نزدیکی سواحل بدون نیاز به سامانه‌های جانبی و وابستگی به واحدهای هوایی و دریایی می‌توانند کار کشف، شناسایی و حمله به اهداف دریایی را به انجام برسانند.

 
پرتابگر خوداتکای موشک‌های کروز

 
این سامانه‌ها می‌توانند با استقرار و اختفا در عمق70 تا 150 کیلومتری خاک ایران و حتی از استان کرمان بخش اصلی تنگه هرمز را تحت پوشش قرار دهند(البته در اینصورت برای اصابت به یک هدف خاص بایستی مختصات اولیه هدف و دستورات اصلاحی به موشک منتقل شود). این سامانه‌ها در تعداد زیاد در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار داشته و آماده عملیات هستند.

موشک‌های بالستیک

این پدیده که مدت زیادی از معرفی آن به دنیا نمی‌گذرد ابتدا در کشور چین معرفی شد. سپس ایران نیز توانایی خود را در انهدام کشتی‌ها با موشک بالستیک نشان داده و اخیراً نیز روسها ادعا کرده‌اند که می‌توانند از موشک‌های بالستیک خود علیه اهداف دریایی استفاده کنند.

سه نوع موشک بالستیک ضدکشتی تاکنون در ایران معرفی شده که به ترتیب زمانی موشک خلیج فارس، موشک تندر و موشک سجیل هستند. موشک خلیج فارس با برد 300 کیلومتر و یک کلاهک 650 کیلوگرمی، تجسم نابودی ناوهای دشمن است و با بهره گیری از پیشران سوخت جامد و سامانه‌های هدفگیری و هدایت پیشرفته در مدت کمتر بسیار کوتاهی در حد چند دقیقه آماده پرتاب شده و با سرعت 3 ماخ در مدت کوتاهی با زاویه زیاد(بیش از 45 درجه نسبت به افق) و از بالا به کشتی دشمن اصابت می‌کند.
 
پرتابگر سه فروندی این موشک حجم آتش مناسبی در همان شلیک اول از نقطه پرتاب و پیش از اطلاع دشمن از محل فراهم نموده و تأثیر عملیاتی موشک را بالا و تأثیر اقدامات متقابل دشمن را کاهش می‌دهد. با توجه به تصاویر منتشره از این موشک نوع هدایت آن یکی از روش‌های الکترواپتیکی است که کارایی آن را از نظر تأثیرات جنگ الکترونیک دشمن تضمین می‌کند. سرعت بسیار زیاد در هنگام اصابت، زاویه زیاد و حمله از بالا نقاط مثبت عملکرد این موشک است که در صورت جداشونده بودن کلاهک آن می‌توان احتمال مورد اصابت قرار گرفتن آن از سوی دشمن را در حد صفر دانست.

 
لانچر سه موشکه خلیج فارس


به گزارش مشرق، موشک تندر که برد آن توسط کارشناسان بین 150 تا 250 کیلومتر تخمین زده می‌شود به عنوان یک موشک کوتاه برد(در کلاس بالستیک) در کنار موشک خلیج فارس و به صورت ترکیبی با آن عمل کرده و با توجه به تصاویر سامانه هدفگیری و هدایت آن باید یکی از انوع راداری باشد. عملکرد ترکیبی این دو موشک می‌تواند احتمال اصابت به هدف را بسیار بالا ببرد. از نظر تأثیرات سامانه جنگ الکترونیکی باید ذکر کرد تاکنون موشک‌هایی در دنیا ساخته شده‌اند که در صورت اقدام به جنگ الکترونیک از سوی هدف با آشیانه یابی منبع اخلال به سمت آن رفته و در نتیجه احتمال اصابت به هدف افزایش می‌یابد.

این موشک با توجه به برد مناسب خود برای پوشش دادن تنگه هرمز از عمق خاک ایران توامند هستند. موشک خلیج فارس با توجه به برد مناسب خود، می‌تواند از نواحی غربی استان سیستان و بلوچستان، مرکز استان کرمان و نواحی شرقی و جنوبی استان فارس تمام تنگه هرمز را زیر پوشش خود داشته باشد.

 
موشک ضد کشتی تندر


اما شاید مخوف ترین سلاح ضدکشتی ایران موشک دوربرد سجیل باشد. تاکنون تصور می‌شد سجیل تنها به صورت زمین به زمین قابل استفاده است اما اعلام اخیر نیروهای مسلح در رسانه ملی نشان دهنده قابلیت استفاده از آن برای انهدام اهداف دریایی است. هر چند نوع سامانه هدفگیری و هدایت این نوع از سجیل مشخص نیست اما دقت بسیار بالایی در اصابت به هدف از پیش تعیین شده را از خود نشان داده است. این موشک ضمن توانایی رسیدن به برد 2000 کیلومتر با توجه به دستیابی به سرعت‌های 8 تا 12 ماخ(بیش از 2700 تا کمتر از 4100 متر بر ثانیه) تنها انرژی جنبشی کلاهک آن برای نابودی هدف کافی است اما سرجنگی حداقل 500 کیلوگرمی آن نیز به نیست و نابود شدن هدف کمک می‌کند.
 
به کمک این موشک می‌توان حتی از سواحل شمال کشور یا حتی دورترین نقطه شمال غربی کشور تا بعد از تنگه هرمز را زیر پوشش داشت. این موشک دو مرحله‌ای بوده و با بر خورداری از سوخت جامد و رها کردن مرحله اول پس از اتمام کار شتاب بالایی داشته و استفاده از برخی روشهای کاهش بازتاب راداری کار کشف و ردیابی آن را از سوی دشمن در فاز ابتدایی پرواز دشوار نموده و در فاز نهایی نیز با توجه به اینکه از تصاویر، جداشونده بودن کلاهک این موشک محرز است و سرعت بسیار بالای این موشک، احتمال مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط پدافند دشمن حتی کمتر از موشک خلیج فارس است.

علت اشاره به استفاده از عمق خاک برای پرتاب موشک‌ها این است که در صورت پراکنده شدن پرتابگرها در فضای بیشتر بدیهی است کار دشمن برای شناسایی مکان آنها دشوارتر، ابزارهای او برای آسیب رسانی به آنها محدودتر و فرصت این سامانه‌ها برای جابجایی و اختفای مجدد بیشتر می‌شود هر چند که در مورد موشک‌های کم سرعت تر، فرصت دشمن برای کشف آنها بیشتر می‌شود که البته با استفاده از ویژگی‌های مناطق جغرافیایی و ترکیب استفاده از این سلاح‌ها در مناطق دور و نزدیک از ساحل با توجه ماهیت و تعدد اهداف و وضعیت وسائل شناسایی دشمن می‌تواند کارایی این سلاح‌ها را حفظ نماید.

البته باید دقت داشت با توجه موفقیت اخیر نیروهای مسلح کشور در کنترل و به زمین نشاندن یکی از آخرین و پیشرفته ترین هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین درخدمت دشمن، ادوات دشمن برای نگاه به عمق خاک ایران به ماهواره‌های جاسوسی وبرخی اداوات جاسوسی الکترونیک محدود می‌شود که اساساً محدودیت‌های این ماهواره‌ها باعث توسعه سایر وسائل شناسایی شده است و تجهیزات زمینی و هوایی جاسوسی الکترونیک ناچارند در فاصله امنی از مرزهای ایران مستقر باشند که کارایی آنها را در هشدار زودهنگام کاهش می‌دهد.

جنگنده بمب افکن ها

هواپیماهای رزمی نیروهای مسلح کشورمان قابلیت تجهیز به چند نوع موشک هوا به سطح با قابلیت به کارگیری علیه اهداف دریایی را دارد. این موشک‌ها شامل موشک‌های هوا به سطح هدایت اپتیکی، لیزری و راداری هستند.
 
موشک‌های نور و قادر قابلیت هواپرتاب داشته و در کنار موشک‌های سی-801کی و سی-802 به عنوان اصلی ترین سلاح‌های ضدکشتی هواپرتاب محسوب می‌شوند. همچنین از نظر فنی امکان به کارگیری موشک‌های کوثر و نصر نیز ممکن است. جنگنده بمب افکن‌های نهاجا به طور عمده توان حمل تا 5 موشک از این انواع را دارند.

موشک‌های هدایت تلویزیونی ماوریک با وجود محدودیت برد همچنان برای ضربه زدن به برخی اهداف مناسب هستند. بمب‌های اپتیکی قاصد1و2 نیز با برد 30 تا 50 و در آینده نزدیک قاصد3 با برد بیش از 100 کیلومتر به عنوان سلاح‌های دورایستا و قدرتمند برای انهدام اهداف دریایی کارآمد هستند.

موشک‌های هدایت لیزری و اپتیکی کی-اچ-25 و 29 روسی نیز که قابلیت به کارگیری در هواپیماهای سوخو-24 و همچنین سوخو-25 و میگ-29(در صورت ارتقاء) را دارند به عنوان سلاح‌هایی با برد 10 تا 30 کیلومتر و قدرت تخریب متوسط قابل بکارگیری هستند.

همچنین موشک‌های دوربرد، بسیار سریع و ضد رادار کی-اچ-58 هواپیمای سوخو-24 نیز می‌تواند برای حمله به ناوهای دشمن در راستای عملیات انسداد تنگه هرمز به خوبی ایفای نقش کند.

با توجه به تنوع برد و قابلیت تخریب این بمب‌ها و موشک‌ها با توجه به وضعیت منطقه درگیری میتوان از این سلاح‌ها استفاده نمود. مثلاً برای درگیری با ناوشکن‌های موشک انداز دشمن، استفاده از تسلیحات دورایستا لازم است و برای متوقف کردن یک کشتی بزرگ استفاده از یک بمب سنگین.

بالگردها

بالگردهای مخلتفی در مأموریت‌های نظامی دریایی در کشورمان استفاده می‌شوند اما با توجه به وضعیت تهدیدات، بالگردهای شاهد-285 با قابلیت تجهیز به موشک‌های کروز ضدکشتی کوثر و بالگردهای میل-171 با توانایی شلیک موشک‌های دوربرد نور و احتمالاً قادر، می‌توانند از نواحی مختلفی به پرواز درآمده و به طور مؤثری برای ناوگان تجاری و نظامی دشمن تهدید ایجاد نمایند.

 
بالگرد شاهد 285 با موشک ضدشناور

 
همچنین بالگردهای تهاجمی کبری نیز در رزمایش‌های قبلی در عرصه دریا نیز به اجرای مأموریت پرداختند. برخی از این بالگردها در جنگ تحمیلی به موشک ماوریک مجهز شده بودند و امروزه نیز قابلیت تجهیز به برخی از موشک‌های ضدکشتی را در صورت ارتقاء دارند.

قایق‌های پرنده

تاکنون یک نمونه قایق پرنده در کشور عملیاتی شده است. این وسائل که در واقع نسل جدید هواپیماهای آب نشین هستند در زمره هواگردهای اثرسطحی قرار گرفته و توانایی تجهیز به موشک‌های ضدکشتی را دارند.

 

با توجه به توانایی برخواستن از روی آب، سرعت مناسب و سطح مقطع راداری کم، این قایق‌ها می‌توانند در صورت وجود پوشش هوایی مناسب از نقاط مختلفی در سواحل کشور برخواسته و فشار مضاعفی بر ناوگان دشمن وارد کنند.

هواپیماهای بدون سرنشین

هواپیماهای بدون سرنشین رزمی که امروزه جایگاه خوبی در ارتش‌های پیشرفته دنیا دارند در ایران از ابتدا برای مأموریت‌های ضدکشتی نیز درنظر گرفته شده‌اند. جت بمب افکن کرار، قابلیت حمل چهار موشک کوثر را دارد که با توجه به سرعت بالای خود می‌توان انرژی ذخیره موشک را بالاتر برده و آن را به برد بیشتری برساند.
 
این پرنده بردی در حدود 1000 کیلومتر داشته و می‌تواند با بهره گیری از پرتابگر راکتی از هر نقطه‌ای مأموریت خود را آغاز کرده و با رسیدن به برد مناسب اقدام به شلیک موشک‌های خود نماید. هواپیماهای کرار با اتکا به کمیت می‌توانند ده‌ها موشک را به سمت یک ناوگروه دشمن شلیک کنند که قطعاً توان پدافندی این ناوها را مغلوب خواهد نمود.

 

البته باید گفت در کرار تا حدودی از روش‌های در دسترس پنهانکاری(رادارگریزی) مربوط به جنس مواد تشکیل دهنده استفاده شده تا این پرنده‌ها بتوانند خود را به فاصله نزدیک ناوهای دشمن برسانند. اما با این وجود استفاده از موشک‌هایی با برد بیشتر مانند نصر-1 کارایی این پهپاد را در چنین عملیاتی بیشتر می‌کند.

توپخانه و سامانه‌های راکتی

فرماندهان نظامی کشور تاکنون چندین بار از افزایش برد توپ‌های کالیبر بالای کشور صحبت کرده و در مواردی نیز به استفاده از گلوله‌های هدایت شونده به خصوص علیه اهداف دریایی اشاره نموده‌اند. با توجه به اعلام در اختیار بودن گلوله‌های کراسنوپل، ممکن است همین نوع گلوله یکی از انواع مهمات هوشمند و هدایت شونده مورد اشاره باشد. بنابر اعلام فرماندهان نظامی کشور هم اکنون گلوله‌های هوشمندی در اختیار نیروهای مسلح است که با آنها می‌شود حتی خودروهای در حال حرکت را مورد اصابت قرار داد.

 

بدیهی است چنین مهماتی علیه اهداف دریایی نیز قابل استفاده هستند. برد گلوله‌های توپخانه کشور امروز به بیش از 40 کیلومتر رسیده است که برای آسیب زدن و یا انهدام کشتی‌های دشمن با توجه به تدابیر تاکتیکی لازمه دارای قدرت تخریب مناسب و قابل استفاده هستند.

همچنین از بکارگیری موفق راکت اندازهای فجر-3 و 5 علیه اهداف دریایی در رزمایش‌های گذشته خبر داده شده است. البته از تجهیز این راکت‌ها به سامانه هدفگیری و یا هدایت خاص یا بکارگیری تحت راهکنش(تاکتیک) بخصوصی برای تأثیر گذاری اطلاعی در دست نیست.

هر چند در این گزارش بنا بر بررسی منفرد توانایی هر دسته از تجهیزات در عملیات انسداد تنگه راهبردی هرمز بود، اما ناگفته پیداست که استفاده ترکیبی از این توانایی‌ها به خصوص با در نظر گرفتن شرایط گوناگون مثلاً میزان حضور نیروهای نظامی مختلف دشمن منجر به هم افزایی قدرت کشور خواهد شد.
 
به عنوان مثال استفاده مؤثر از توان پدافند هوایی برای کمتر کردن برتری هوایی دشمن و باز کردن فضا برای حضور هواگردهای خودی یکی از این موارد است؛ یا استفاده از زیردریایی‌ها در صورت بروز شرایط برتری هوایی دشمن تأثیر مهمی در انسداد طولانی مدت تنگه هرمز خواهد داشت.

تمام آب‌های اطراف کشور در سطح و زیرسطح به طور دائم زیر نظر سامانه‌های شناسایی کشور از جمله هواپیماهای گشت دریایی و هواپیماهای بدون سرنشین و سامانه‌های نظارتی زیرآبی است و اهداف ردگیری شده دسته بندی شده و سیر حرکتی آنها و حتی ارتباطات آنها ثبت شده و تحت سامانه رصد دائم اهداف دریایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران هرگز تمایل به برهم زدن ثبات منطقه و جهان نداشته و تنها در صورت اقدام علیه منافع ملی خود، پاسخ متقابل داده است. در زمینه نظامی نیز تأکید رهبر معظم انقلاب همواره بر عدم شروع درگیری نظامی اما پاسخ کوبنده در صورت بروز حماقت از سوی دشمن بوده است. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در عرصه غیرنظامی مانند جنگ سایبری و یا فشارهای اقتصادی از جمله بستن تنگه هرمز و قطع بخش عظیم شریان انرژی به مدت نامحدود، پیش دستی نکند. در واقع ممکن است در صورت وضع تحریم‌های بیشتر به خصوص در خصوص صادرات نفتی کشور، ایران نیز مانع از خروج نفت از آبهای سرزمینی خود شود.

در خصوص برنامه و یا شاید شایعه احداث یک آبراه از خاک امارت متحده عربی برای جایگزینی اضطراری با تنگه هرمز نیز باید گفت صرف نظر از زمان و هزینه لازم برای اجرای چنین پروژه‌ای و کارایی این آبراه در قیاس با تنگه هرمز و در صورت دوام آوردن اقتصاد کشورهای غربی تا آن موقع، تمام خاک امارات زیر برد موشک‌های ایرانی است چه رسد به دهانه‌های این کانال که می‌تواند به راحتی توسط انواع ادوات مورد اشاره در این گزارش ناأمن شود.
 
هرچند در نهایت، ایمان و روحیه شهادت طلبی جوانان ایرانی، جرات را آنچنان از دشمنان خواهد گرفت که نیازی به آزمایش عملی این تجهیزات نباشد.


[ جمعه 90/9/25 ] [ 11:10 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
سرمربی پیشین پرسپولیس با بیان اینکه برخی اتفاقات در فوتبال ما خنده دار است و افرادی که از جابجا کردن ساک بازیکنان به جایی رسیده‌اند امروز نتیجه کارشان را می‌بینند، گفت: چرا رویانیان اجازه می دهد برخی روز پنجشنبه در یک رستوران علیه من جلسه بگذارند.
کد خبر: 210882
تاریخ انتشار: 25 آذر 1390 - 01:35
مهر، علی دایی پس از پایان دیدار تیمش مقابل پرسپولیس ضمن بیان مطلب فوق گفت: در این بازی داور باید دقیقه 16 علیرضا حقیقی را اخراج می‌کرد و یک پنالتی به سود ما می گرفت که چنین اتفاقی نیفتاد. در نیمه دوم هم داور یک پنالتی مسلم برای ما نگرفت، ضمن اینکه حسین کعبی و امید عالیشاه هم دو موقعیت تک به تک را از دست دادند تا نتوانیم در این دیدار به پیروزی دست یابیم.
گل زدن به پرسپولیس شادی ندارد
وی در مورد اینکه چرا پس از گل تساوی تیمش به پرسپولیس شادی نکرد، اظهار داشت: وقتی به تیم خودم گل می‌زنم شادی ندارد. من مدیون هواداران پرسپولیس هستم و امسال هم بالاجبار و به خاطر قراردادی که با تیم راه آهن داشتم مقابل آنها قرار گرفتم و برایم خیلی سخت بود. با این حال تمام تلاش خود را کردم تا پیروز شویم و از این شرایط خارج شوید اما پیروزی مقابل پرسپولیس برایم همیشه سخت است.
سرمربی تیم راه آهن با بیان اینکه در این دیدار هم مانند چند بازی گذشته به حقمان نرسیدیم، ادامه داد: الان فاصله تیمها و بازیها زیاد نیست و به ندرت اتفاق می‌افتد که تیمی با بیش از یکی، دو گل مقابل رقیبش پیروز شود. متاسفانه یک اشتباه در این دیدار باعث شد تمام زحمات تیم راه آهن بر باد برود و این بازی هم مانند دیدارهای گذشته با تساوی به پایان برسد.
وی همچنین افزود: پرسپولیس در نیمه دوم بسیار ضعیف عمل کرد و امیدوارم با تصمیمات درست این تیم به حالی که میلیونها هوادارانش دوست دارند بازگشته و نتایج خوبی را در مسابقات لیگ و دیگر رقابتها بدست آورد.
تساویهای ما خنده دار شده است
دایی با اشاره به اینکه تساویهای تیمش دیگر خنده‌دار شده است، افزود: ما در یک بازی جلو هستیم، مساوی می‌کنیم و در بازی دیگر عقب هستیم و باز هم به تساوی می‌رسیم. در بازی با سایپا یک پنالتی ما گرفته نشد و گل حریف هم آفساید بود. در بازی با فولاد هم یک پنالتی ما نادیده گرفته شد. این بازی هم همه دیدند که دو ضربه پنالتی به سودمان اعلام نشد. اگر 6 امتیاز این سه دیدار را می گرفتیم الان با 21 امتیاز در بالای جدول بودیم. من با بازیهای قبل‌تر از آن کاری ندارم اما نمی دانم چه بگویم و چه کار کنم، تیم ما با این بضاعت و توانایی‌اش در مسابقات شرکت می‌کند و اینگونه حقش خورده می‌شود.
وی در این خصوص افزود: البته من مدیون بازیکنان تیمم هستم که با جان و دل و تعصب و غیرت در تمرینات و بازی‌ها حضور دارند که اگر اینگونه تداوم داشته باشند در آینده و در نیم فصل دوم می‌توانیم نتایج لازم را کسب و به ردههای بالا صعود کنیم.
چطور می‌توانم از پرسپولیس انتقام بگیرم
خبرنگاری پرسید همه انتظار انتقام علی دایی از تیم کاشانی و حمید استیلی را داشتند که دایی اینگونه پاسخ داد: انتقام؟ من باید از چه چیزی انتقام بگیرم؟! همه همکارانم برایم عزیزند و فرقی نمی‌کنند. من جلوی هر کسی که قرار می‌گیرم اصلا به این مسائل فکر نمی‌کنم، ضمن اینکه مگر می‌شود از پرسپولیس انتقام گرفت. من این تیم را دوست دارم و عاشقش هستم، چگونه می‌توانم به فکر انتقام از آن باشم.
جاهای دیگر خراب می‌کنیم و دنبال بهانه می‌گردیم
وی بار دیگر تاکید کرد که به خاطر کار حرفه ای امروز بالاجبار مقابل پرسپولیس قرار گرفته است و افزود: من از هواداران تشکر می‌کنم که یکسال و نیم مرا تحمل کردند و امروز هم دستشان درد نکند که همه را تشویق کردند و علیه کسی شعار ندادند، شما ببینید بر خلاف دیدارهای گذشته در این مسابقه تا دقیقه 93 پرسپولیس تشویق شد. تماشاگران ما فهیم هستند و همه چیز را می‌فهمند پس ما نباید دنبال بهانه باشیم. چطور امروز آنها تا دقیقه 93 تشویق کردند، ما جاهای دیگر خراب می‌کنیم و دنبال بهانه می‌گردیم.
دنبال بهانه نیستم
سرمربی تیم راه آهن ادامه داد: من امروز سرمربی راه آهنم و تمام خوبی‌ها و نتایج ضعیف آن را گردن گرفته و پاسخ می‌دهم، دنبال بهانه هم نیستم. همه در این دیدار دیدند ما چقدر موقعیت گلزنی داشتیم ولی گل نزدیم و اجازه حمله به تیم مقابل ندادیم. تیم ما از نظر فنی خوب است و از همه بچه‌ها رضایت دارم.
هیچ وقت من به بیراهه نرفتم و مردم را گول نزدم
خبرنگاری پرسید، هواداران هفته گذشته شما را صدا کردند، آیا نمی شد با مدیران راه آهن صحبت کنید و به پرسپولیس برگردید؟ که وی اینگونه پاسخ داد: اولا اینکه کسی با من صحبت نکرده و مرا نخواسته است، برای این تیم کسان دیگر تصمیم می گیرند، من دنبال چنین مسائلی نبوده‌ام و نمی خواهم جایگاه همکارم بلغزد. من می‌دانم چه کارهایی در آن زمان برایم صورت گرفت و هرکسی بود در مورد آنها صحبت می‌کرد اما من تاکنون در خصوص این مسائل صحبت نکردم، تنها به خاطر احترام و بحث نون ونمکی که با آنها خورده‌ام، بازی هایی که با آنها داشته‌ام و خاطرات خوبی که با این نفرات قبلا داشته ام، شما دیدید هیچ وقت من به بیراهه نرفتم و مردم را گول نزدم، من با باشگاه راه آهن قرارداد دارم و تمام توانم را فعلا برای این تیم می گذارم.
نتوانستم نتایجی شایسته پرسپولیس کسب کنم
سرمربی پیشین تیم ملی کشورمان ادامه داد: اگر یک درصد چشم به این مسائل داشتم، مطمئنا بیرون می‌ماندم و خانه نشین می‌شدم و دنبال چنین موقعیتهایی بودم تا به پرسپولیس برگردم. من هواداران پرسپولیس را دوست دارم و تنها ناراحتی‌ام این است که در این یکسال و نیم نتوانستم نتایجی که شایسته پرسپولیس است را بدست آورم. امسال سالی بود که می توانستم تیم را خوب جمع کنم و نتیجه زحمات یکسال و نیم گذشته را بگیرم، تمام فکر و ذکرم در آن مدت پوشش نقاط ضعف تیم بود اما نگذاشتند چنین اتفاقی بیفتد.
گلایه دایی از رویانیان
وی در مورد اس ام اس هایی که امروز برای شعار دادن علیه دایی ارسال شد، اظهار داشت:  متأسفانه از آقای رویانیان هم دلخورم، کسی که با قاطعیت این روزها کار می کند، چرا اجازه می دهد بعضی از آدمها به اسم هرچه که می‌خواهید بگذارید، می آیند ساعت 12 امروز در فلکه دوم شهران توی یک رستوران جلسه می‌گذارند، که علیه من شعار دهند، چرا ما باید به این آدمها بال و پر دهیم، یکی از بزرگترین مشکلات پرسپولیس همین آدمها بودند و هستند، سال قبل وقتی آنها را از تیم دور کردند بازیکنان با آرامش توانستند نتایج خوبی را کسب کرده و در نهایت قهرمان جام حذفی شوند.
گذشت آن زمان که با یک بُن استادیوم را به هم بریزند!
وی با طرح این پرسش که "این آدمها دنبال چه هستند؟"، ادامه داد: آیا می خواستند یک استادیوم علیه من فحش بدهد، مگر من فحش کم شنیده‌ام، تازه این اتفاقات اراده‌ام را بیشتر می کند. این مسائل زشت است و خجالت دارد، مگر مردم ما فهم و شعور ندارند. گذشت آن زمان که با یک بُن استادیوم را به هم بریزند! شعور مردم بالا رفته، مگر می شود جلوی مردم قرار بگیریم.
انتقاد غیرمستقیم دایی از زادمهر و کمیته فنی پرسپولیس
خبرنگاری پرسید اگر در پرسپولیس می‌ماندید کدامیک از این بازیکنان را نگه می داشتید و چه برنامه‌ای در این خصوص داشتید که دایی گفت: مطمئن باشید که بازیکنانی را که می‌خواستم می‌آوردم. در آن 12 ساعت کذایی هم خیلی چیزها را به باشگاه اعلام کردم اما در نهایت اتفاقات دیگری رخ داد. من متاسفم که آدمهایی برای پرسپولیس امروز تصمیم می‌گیرند و در کمیته فنی آن شرکت می‌کنند که با من مشکل داشتند، زیرا زمانیکه در سایپا بودم، آنها را از سمت سرپرستی کنار گذاشتم، این نفرات هنوز تز می دهند در حالیکه تزهای‌شان در ابتدای فصل اینگونه جواب داد.
هزار سال دیگر پرسپولیس درست نمی‌شود
وی با بیان اینکه وقتی مصاحبه این آدمها را می خواند حالش خراب می شود و متأسف است این آدمها همچنان در پرسپولیس هستند، تاکید کرد: تا زمانیکه این افراد هستند و شرایط اینگونه است، هزار سال دیگر هم پرسپولیس درست نمی شود. من اگر می‌ماندم مطمئنا همه نفرات دلخواهم را می‌آوردم و یک سری بازیکنان را کنار می‌گذاشتم البته این پرسپولیس الان هم کمبود بازیکن ندارد، تیمی که اولادی و آقازمانی روی نیمکتش می‌نشینند، دستش پر است، ما چه باید از نظر مهره در مقابل چنین تیمهایی بگوییم.
ایراد فنی دایی از نحوه تمرینات پرسپولیس
سرمربی تیم راه آهن در پاسخ به این سئوال که کادر فنی پرسپولیس اعتقاد دارد مصدومیت و خستگی بازیکنان به این تیم ضربه زده است، اظهار داشت: مصدومیت را ما در تمرینات ایجاد می‌کنیم، چرا سال قبل این همه مصدوم نداشتیم اما امسال این قدر تعداد مصدومان بالا رفته است؟ این به نحوه تمرینات باز می‌گردد، خیلی مسائل کمک می‌کند یک بازیکن سر حال باشد، شما ببینید پرسپولیس در نیمه دوم چکار کرد، آنها نمی‌توانند بگویند که خسته بوده اند زیرا توانایی بازیکنان من بالاتر بود، اگر پرسپولیسی‌ها بگویند خسته بوده‌اند، پس استقلالی‌ها که 48 ساعت بعد از دربی مقابل صنعت نفت بازی کردند چه باید بگویند؟!
مردم به خاطر روراستی نام مرا صدا می‌زنند
سرمربی پیشین پرسپولیس اضافه کرد: باید با مردم رو راست صحبت کنید، فکر می کنید آنها چرا مرا صدا می زنند مگر من کاپ قهرمانی جهان را برایشان آورده‌ام نه اینگونه نیست آنها به خاطر رو راستی مرا صدا می کردند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا در لفافه صحبت می کنید و شفاف نمی گویید؟ اظهار داشت: پرسپولیس امروز باشگاه من نیست، ضمن اینکه در لفافه صحبت نمی‌کنم و بسیار واضح صحبت می‌کنم، من سال قبل روی تمام تصمیماتم ایستادم اما امسال سرمربی راه آهن هستم و دوست دارم این تیم در هر بازی پیروز شود.
با شایدها و اما و اگرها نمی توان صحبت کرد
وی در مورد اینکه آیا در اوایل فصل به پرسپولیس و هوادارانش خیانت شد اظهار داشت: من در این مورد صحبت نمی کنم شاید اگر من هم سرمربی بودم چنین نتایجی می گرفتیم، اما با شایدها و اما و اگرها نمی توان صحبت کرد.
منتظرم آقایان جواب صحبتهایم را بدهند
وی افزود: هر کسی روش خاص و اصول مربوط به خود را دارد اما من منتظرم آقایان جواب صحبتهایم را بدهند، چطوری بود که از یک طرف می‌گفتند با بازیکن توافق نکرده‌اند اما از طرف دیگر پس از مدتها در برنامه نود می‌گویند که در بازی پرسپولیس سپاهان با هاشم بیک زاده صحبت شده بود.  آنها می‌آیند برای مردم صحبت می‌کنند اما تنها با روراستی برای مردم صحبت کردم و به خاطر همین مردم دوستم دارند و دلیل دوست داشتنم فقط همین است.
با تیم سال قبل تا قهرمانی آسیا می‌رفتم!
دایی افزود: فصل قبل از دقیقه 40 یا 50 شعار می دادند همین آقایان که آن روز شعار دادند مگر بیانیه علیه ما نخواندند اما من با گروهی که کار می کردم، صداقت داشتم، و مطمئن بودم با این گروه فنی و نفراتی که دارم موفق می‌شوم. ما آن زمان پشت سر هم بودیم، بازیکنانمان را نگه داشتیم و نتیجه گرفتیم، در هفته های پایانی فصل گذشته به غیر از دیدار با ملوان ما در اکثر دیدارها پیروز شدیم و اگر چهار پنج نفر به آن تیم اضافه می‌شد راحت برای قهرمانی آسیا به میدان می رفتیم. در آن زمان به ما گفتند دایی در لیگ قهرمانان آسیا آخر شده است اما همین دایی حداقل دو سال تیم را به آسیا آورد و امسال هم که به خاطر آن قهرمانی پرسپولیس مستقیما به لیگ قهرمانان می رود.
پرسپولیس را تیم خود می‌دانم
وی در مورد اینکه چرا در ابتدای بازی به سمت نیمکت پرسپولیس رفته است، اظهار داشت: اگر هر کس دیگر هم بود این کار را می کردم، زیرا پرسپولیس را تیم خودم می دانم و به هرکسی که روی نیمکت آن نشسته بود احترام می گذاشتم.
حرفهایم ثابت شد
وی با بیان اینکه امروز بسیاری از حرفهایم ثابت شده است، ادامه داد: وقتی افراد از آوردن ساک بازیکنان به جایی می‌رسند نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینید، من چرا در آن زمان باید استعفا می‌دادم، به کار و تیمم اطمینان داشتم که می‌توانیم قهرمان شویم و در نهایت هم به این موفقیت دست یافتیم.
جرات داشتند اخراجم می‌کردند
سرمربی پیشین پرسپولیس در این خصوص ادامه داد: وقتی یکسری اتفاقات افتاد، آقایان را راه ندادم نه در زمان تمرینات اجازه دادم، بیایند و نه در مسائل فنی دخالت کنند. بعد از بازی با سپاهان محکم ایستادم و کارم را انجام دادم، آنها اگر جرات داشتند اخراجم می کردند زیرا نه در هتل و نه در تمرینات تیم راهشان ندادم و اجازه ندادم با جلسات یک ساعته خود و حرفهایشان مخ بچه‌های تیم را خسته کنند و در نهایت توانستم تیم را به موفقیت برسانم.
پاداش قهرمانی چه شد؟
وی با بیان اینکه آنها در سایت و روزنامه‌شان اعلام کردند برای قهرمانی تیم در جام حذفی پاداش در نظر گرفتند، افزود: خدا را شکر من این قدر خدا به من داده است که اگر صد سال دیگر هم بخورم تمام نمی‌شود، اما آن پاداش قهرمانی‌ها چی شد؟ آنها این بحث را مطرح کردند که اگر تیم نتیجه نگیرد به آن اتکا کنند اما خدا خواست و ما سربلند شدیم.
رویانیان لیدرها را از پرسپولیس دور کند
وی اضافه کرد: در کجای دنیا دیده‌اید که در ورزشگاه لیدر تشویق شود، آیا مردم این افراد را می شناسند و به صورت خودجوش آنها را تشویق می‌کنند، این مسئله خنده دار است! مگر می شود چنین اتفاقی رخ دهد، اما امروز در ورزشگاه می بینیم لیدر را تشویق می‌کنند. من از آقای رویانیان می‌خواهم اگر قصد دارد پرسپولیس را موفق کند، اول دست و پای این افراد را از پرسپولیس قطع کنند، البته بعضی از آنها با شرف و با وجدان هستند و سال پیش هم بدون چشم داشت به تیم کمک کردند ولی برخی از آنها مشکل اصلی پرسپولیس هستند.
واقعا حیف ....

دایی در پایان گفت: وقتی امروز وارد ورزشگاه شدم، دلم گرفت، زیرا همیشه وارد آن یکی رختکن می شدم اما امروز بالاجبار به این یکی رختکن آمدم و دلم گرفت. واقعا حیف این تیم که امروز با این هواداران به این وضع دچار شده و موفق نمی شود، تعداد هواداران ما 100 نفر هم نمی شود و همه جا تنهاییم. اما پرسپولیس در همه جای ایران هوادار دارد که با تکیه با آنها می تواند قهرمان شود


[ جمعه 90/9/25 ] [ 11:8 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: بی‌گمان این کشور، عملیات جاسوسی خود بر فراز آسمان ایران را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ادامه خواهد داد.

سرویس بین‌الملل ـ وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: این کشور مأموریت‌های جاسوسی خود بر فراز آسمان ایران را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ادامه خواهد داد.

به گزارش «تابناک» «راشا تودی» گزارشی منتشر کرده که بنا بر آن، آمریکا که در هفته گذشته دو فروند از هواپیماهای بدون سرنشین خود را از دست داده، اعلام نموده که به رغم مخالفت‌های در خارج از آمریکا، این کشور به عملیات خود با بهره از هواپیماهای بدون سرنشین در خاک ایران ادامه خواهد داد.

اظهارات جدید وزیر دفاع آمریکا برای ادامه جاسوسی در ایران با هواپیماهای بدون سرنشین، در حالی است که در روزهای گذشته، رئیس‌جمهور این کشور، از ایران خواسته است که هواپیمای شکار شده را به آمریکا بازگردانند؛ اما در عین حال، وزیر دفاع این کشور بر ادامه جاسوسی در ایران تأکید می‌کند.

مقامات آمریکایی می‌کوشند، با چنین سخنانی در مرحله نخست بر ضعف‌های اطلاعاتی خود سرپوش گذارند و با اظهار اینکه این عملیات ادامه خواهد یافت، خود را همچنان در انجام عملیات در خاک ایران موفق جلوه دهند تا هم شکار هواپیمای جاسوسی خود را تحت‌الشعاع قرار دهند و هم توان اطلاعاتی خویش را به رخ ایران بکشند؛ رویدادی که هم‌اکنون باور آن برای افکار عمومی بسیار دشوار است، آن هم هنگامی که آمریکا ـ با خواهش ـ می‌خواهد هواپیمای جاسوسی‌اش پس داده شود!


[ جمعه 90/9/25 ] [ 11:4 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
گرایش نسل جوان به سمت مصرف فست فودها و مواد دخانی به خصوص قلیان که عوارض خطرناکتری نسبت به سیگار دارد، دست به دست هم داده است تا شاهد بروز بیماریهای قلبی در سنین پایین تر باشیم. این در حالی است که سن سکته در یکی دو دهه گذشته بین 55 تا 60 سال بود اما هم اکنون مواردی از بروز سکته قلبی در افراد جوان و کمتر از 30 سال نیز مشاهده می شود.

بررسیها و تحقیقات در اقصی نقاط کشور نشان می‌دهد که سن سکته قلبی در جامعه رو به کاهش است. این در حالی است که تغییر الگوی غذایی و دوری از فعالیتهای بدنی باعث شده که جوانترها بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای قلب و عروق قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، تغییر شیوه زندگی و گرایش به سمت مصرف غذاهای آماده و فست فودها و همچنین افزایش استعمال مواد دخانی و کم تحرکی، از جمله پیامدها و عوارض زندگی شهری است که متاسفانه باعث شده آمار بیماریهای غیرواگیر همچون بیماریهای قلب و عروق در جامعه افزایش یابد.

گرایش نسل جوان به سمت مصرف فست فودها و مواد دخانی به خصوص قلیان که عوارض خطرناکتری نسبت به سیگار دارد، دست به دست هم داده است تا شاهد بروز بیماریهای قلبی در سنین پایین تر باشیم. این در حالی است که سن سکته در یکی دو دهه گذشته بین 55 تا 60 سال بود اما هم اکنون مواردی از بروز سکته قلبی در افراد جوان و کمتر از 30 سال نیز مشاهده می شود.

دکتر محمدجواد زیبایی‌نژاد، رئیس ششمین کنگره قلب خاورمیانه ضمن اشاره به شیوع بالای بیماریهای قلبی در کشور، نسبت به کاهش سن سکته‌ های قلبی در ایران هشدار داده است.

وی معتقد است که با توجه به اینکه سن ابتلا به فاکتورهای خطرزا مثل قند خون، چربی خون، استعمال دخانیات و چاقی روز به روز پایین‌تر می‌آید، بنابراین سن سکته‌های قلبی هم در حال کاهش است.
دکتر فریدون نوحی، رئیس انجمن قلب و عروق ایران نیز ضمن اظهار نگرانی از شیوع بالای بیماریهای قلبی عروقی در کشور، عنوان داشته که آمار مرگهای ناشی از بیماریهای قلب و عروق در ایران بیشتر از آن چیزی است که در دنیا دیده می شود.
 
آمارها نشان می‌دهد که 33 تا 38 درصد مرگها در کشور به علت بیماریهای قلب و عروق اتفاق می‌افتد.
 
به گفته دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت، 1.8 درصد مردان و 1.2 درصد زنان بالای 30 سال در کشور دارای سابقه سکته قلبی هستند. همچنین 12.1 درصد افراد بالای 30 سال در کشور دچار درد جلوی قلب و آنژین صدری هستند.
 
وزیر بهداشت با اعلام اینکه 43 درصد مردان و 38 درصد زنان کشور دارای اضافه وزن هستند، گفته است اگر هر ایرانی بتواند روزانه 3 گرم از 10 گرم نمک مصرفی خود کم کند باعث خواهد شد که میزان فشارخون تا 50 درصد کاهش یابد.
 
دکتر کوروش اعتماد، رئیس مرکز مدیرت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت از آمار 17 میلیون مرگ و میر در دنیا به علت بیماریهای قلبی و عروقی خبر می دهد و عنوان می کند که 82 درصد از این مرگها در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق می افتد.
 
دکتر محمدجواد زیبایی نژاد، متخصص قلب و عروق با عنوان این مطلب که احتمال بروز سکته قلبی در افرادی که فشار خون و دیابت دارند 6 برابر افراد عادی است، اظهارداشت: بروز سکته قلبی در افرادی که فشار خون دارند دو برابر بیشتر از جمعیت عادی کشور است. همچنین، افرادی که فشار خون و دیابت را با هم دارند، 6 برابر بیشتر از کسانی که سالم هستند، در معرض ابتلا به سکته های قلبی قرار دارند. ضمن اینکه افرادی که فشارخون، دیابت و چربی خون را با هم دارند حدود 18 برابر بیشتر از افراد عادی در معرض سکته های قلبی هستند.
 
وی با اشاره به افزایش چاقی و اضافه وزن، قندخون، فشار خون و... در بین مردم ایران، اظهارداشت: مصرف قند به شکل شیرینی های مصنوعی و نوشابه ها باید ممنوع شود.
 
آنچه مسلم است، متخصصین قلب و عروق بر این عقیده اند که وضعیت شیوع بیماریهای قلب و عروق در کشورمان نگران کننده است و می بایست هرچه سریعتر با تدوین و اجرای برنامه ای جامع، در مسیر پیشگیری از بروز این بیماریها گام برداشت. زیرا در حال حاضر حدود 70 درصد هزینه های درمانی کشور صرف بیماریهای ناشی از قلب و عروق می شود.


[ چهارشنبه 90/9/23 ] [ 10:36 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

شروع هر رابطه ای جذاب ,دوست داشتنی و پر از هیجان است، آنقدر که گاهی برخی ها چشمشان دیگر جایی را نمی بیند و اصلا فراموش می کنند که خداوند نعمتی به نام فکر و اندیشه هم به آنها بخشیده است.

این یکی از معایب آشکار عشق در یک نگاه است که هم پیش و هم پس از ازدواج ممکن است رخ دهد. اگر زرنگ باشی, از خواب خرگوشی بیدار می شوی و اگر هم حواست را جمع نکنی, وقتی متوجه ماجرا می شوی که دیگر خیلی دیر شده است.

البته تمام رابطه ها با پایان تلخ اینطوری همراه نیستند، اما اگر حواستان را جمع نکنید شاید ایمانتان به عشق را ازدست بدهید و جز عدم اطمینان و بد گمانی رهاورد دیگری نداشته باشید.

اگر رابطه ای را شروع کرده اید یا به تازگی به جمع متاهلین پیوستید، پیشنهاد می کنم حتما این گزارش را بخوانید . اما لطفا مثبت اندیشی تان را ازدست ندهید.


در گزارش بعدی 10 روش سوء استفاده  مالی خانم ها از آقایان را هم معرفی خواهیم کرد.



1.    عزیزم من و تو نداریم
اینکه زن و شوهرها در روابط زناشویی بین اموالشان تفاوت قائل نشوند و دارایی هایشان را شریک شوند امری نیکو و پسندیده است . هیچ کس در این باب که دریک رابطه سالم منفعت طلبی جایی ندارد، هیچ شکی ندارد. اما شرط عقل است که در هرکار اعتدال را رعایت کنیم.
اینکه خانم های شاغل با همسرشان در پرداخت هزینه های زندگی مشارکت کنند، نیکوست . اما حتما شما هم خانم هایی که سالهاست حتی فراموش کرده اند حقوقشان چقدر است و از شوهرشان پول تو جیبی می گیرند را می شناسید.
لطفا به حرف هایی که روز اول می زنید، بیشتر فکر کنید.

2.    پول چرک کف دسته
خیلی خانم ها شاغل نیستند اما تنها اندوخته و پس اندازشان که شاید به ارث برده باشند به همسرانشان می سپارند تا کار کنند.
این هم در شرایط عادی خوب و قابل تحسین است. اما آیا همراه و همسفر زندگیتان قدرت درک و تشخیص فداکاری شما را دارد؟
این مهمترین سوالی است که باید از خودتان بپرسید. حتی اگر ذره ای هم شک دارید کمی صبر داشته باشید.
داداگاه های خانواده پر از مورد هایی است که آقا بعد از اینکه به ثروتی رسیده بی وفایی کرده.(بهترین و مودبانه ترین واژه ای که به ذهنم رسید)

3.    این دفعه دستم خالی است
پشت سر هر مرد موفقی یک زن ایستاده. برعکس این جمله هم صادق است شک نکنید. همسرخوب قادر است یک مرد را به عرش آسمان ها برساند یا او را بر زمین گرم بزند.
روانشناسان تاکید می کنند به همسرانتان انرژی مثبت بدهید و همیشه آنها را از توانایی های خودشان مطلع کنید تا بتوانند مثل یک جنگجوی توانا با مشکلات بجنگند. اما توجه داشته باشید سهل انگاری و بی تفاوتی شما یک انسان بی  انگیزه را به تنبلی وامی دارد، آنقدر که شاید مجبور شوید هزینه های زندگی همسرتان را هم تامین کنید.

4.    ضامن من میشی
برخی از دختر خانم ها انقدر رمان های عاشقانه مطالعه می کنند یا فیلم های هالیوودی می بینند که به اصطلاح خودمان هنوز نه به داره و نه به بار و نه قلمی برکاغذ گشته، کادو های چند صد هزار تومانی می خرند و ضمانت نامه بانکی امضا می کنند. این افراد با وجود نیت های خالصشان در عمل در پی خریدن عشق اند. در حالی که کسی در کتاب ها نمی نویسد عشق خرید و فروش نمی شود.

5.    دسته چک داری
کسی که در صحبت های اولیه در پی پیدا کردن میزان حقوق و مزایای شماست یا پیگیر است دسته چک دارید یا نه قابل اتکا نیست.
چون معمولا بعد از این سوال ها در خواست ها هم آشکار می شود.


6.    بابات چقدر دوست داره؟
این طور افراد وقتی می گویی پدرم راننده آژانس یا کارمند است طوری خودشان را جمع می کنند که انگار تیرشان بد به سنگ خورد بعد هم وقتی تلفن می زنی ریجکت می کنند یا در دسترس نیستند.
اما اگر پدرت دکتر,مهندس یا کارخانه دار باشد چشمشان برق می زند.


7.    کارم بد گیر کرده

نیاز اورژانسی به پول در روزهای اولیه آشنایی کمی مشکوک است. به این جور آدم ها اعتماد نکنید.
اگر از این پول ها دادید با پولتان وداع کنید.

8.    صد برابرش رو جبران می کنم
این جمله را اگر از همسرتان شنیدید، شک کنید اما امیدتان را از دست ندهید. اما اگر فرد دیگری این حرف را زد...

9.    خودم برات خریدم

عزیزم اون سرویس طلایی که برات خریدم یادته بیار بفروشم به پول لازم دارم.خودم خریدم الانم بهش احتیاج دارم.
در این مورد هیچ حرفی ندارم که بزنم . آخه کسی هدیه ای که داده پس می گیره اونم با قلدری و طلبکارانه!!!

10.    برای عشق چکار می کنی
لطفا برای عشقمون فداکاری کن. این جمله ای است که جدیدا مد شده , آقایان نسل های قبل بیشتر از جمله مورد 9 استفاده می کردند.
لا اقل کمی مودبانه تره، خوشبختانه.


و اما حرف آخر...

هیچ دوست داشتنی بدون فدا کاری و از خود گذشتگی مفهوم پیدا نمی کند. بنابر این اگر مرد شما آنقدر مغرور و متکی به نفس است که به روش های بالا متکی نمی شود و از شما طلبکار نیست . پس لیاقت از خود گذشتگی را دارد و وظیفه شماست که به یاری اش بشتابید. پس قبل از اینکه مجبور به خواهش بشود و پیش از آنکه مجبور شود غرورش را بشکند خودتان پیش قدم شوید و پیشنهاد کمک کنید.

درضمن وقتی برای عشقت خرج می کنی اوج خودخواهی توست . بنا براین جایی برای منت گذاشتن نمی ماند.


[ چهارشنبه 90/9/23 ] [ 10:31 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

با نگاهی به طب سنتی و تطبیق آن با علوم امروزی در می‌یابیم که حکمای پیشین با چه ظرافت، دقت و حساسیتی به مواردی که ما امروزه به‌عنوان اصول تغذیه صحیح آنها را می‌شناسیم، اشاره نموده‌اند که این مسأله، مهر تأییدی بر دانش و فراست آنها در سالیان دور است. امروزه به کرات به اهمیت میانه‌ روی در خوردن، مصرف وعده‌های کم حجم، اجتناب از پرخوری و … در جوامع تغذیه‌ای اشاره می‌شود. ما نیز در این مقاله سعی نموده‌ایم چند مورد را با طب قدیم تطبیق داده و به مفهوم یکسان هر دو بیش از پیش نزدیک شویم.
 
اهمیت دریافت همه گروه‌های اصلی:
در طب ابن‌ سینا ذکر شده کسی که می‌خواهد بهداشت غذا را برای تن خود رعایت کند نباید غذاهای دارویی نظیر میوه و سبزی را غذای اصلی خود قرار دهد، زیرا غذاهای نرم‌ کننده اگر به تنهایی مصرف شوند خون را می‌سوزانند. همچنین غذاهای غلیظ هم به تنهایی مضر هستند و تن و خون را سنگین می‌کنند. بهترین غذاها برای تندرستی که باید در کنار غذاهای نرم‌ کننده مثل میوه و سبزی مصرف شوند عبارتند از گوشت نرم (بره، بزغاله)، گندم، نوشیدنی خوشبوی گیاهی.

ابوعلی سینا در بین میوه‌ها دو دسته را شبیه غذای اصلی دانسته که عبارتند از:
انجیر و انگور: به شرطی که کاملاً رسیده و شیرین باشند.
خرما: در سرزمین‌هایی که به خوردن آن عادت دارند.

رعایت ترتیب غذا خوردن و اجتناب از روی هم‌خوری:

برای جلو و عقب افتادن خوراک‌ها دستورات زیرا را باید به کار بست:

کسی که غذای سخت و دیرهضم می‌خورد نباید به دنبال آن غذای زودهضم و رقیق بخورد، زیرا این غذای رقیق دنباله‌ رو، پیش از غذای قبلی خود هضم می‌شود. غذای دیرهضم بالانشین می‌شود و راه داخل شدن بر آن بسته می‌شود و متعفن و تباه می‌شود و هر چه با او بیامیزد، تباه می‌شود. همچنین نباید وقتی انسان خوراک لغزنده‌ای می‌‌‌خورد که زود هضم می‌شود بلافاصله غذای نیرومند و سختی را با آن بخورد، زیرا غذای سخت با آن در معده می‌لغزد و خوب هضم نمی‌شود. همچنین نباید غذاهایی مانند ماهی و نظایر آن را بعد از ورزش خسته‌ کننده میل کنیم، زیرا این غذا تباه می‌شود و خلط‌ها را تباه می‌‌کند.

برای کسانی که معده سست دارند و غذا را قبل از هضم بیرون می‌دهند رواست قبل از غذای عادی غذای گیرنده‌ای بخورد. از کیفیت و وضع معده همواره باید مراقبت کرد. معده برخی اشخاص غذای لطیف و زودهضم را تباه می‌کند و غذای سخت و دیرهضم را هضم می‌‌کند. چنین کسانی را دارای معده آتشین می‌نامند. در عده دیگر معده درست برعکس حالت معده آتشین است. خو گرفتن به نوع غذا نیز اهمیت دارد. همچنین هر سرزمین ویژگی‌هایی از طبایع و مزاج‌ها دارد. شاید غذایی که به آن عادت شده است و تا اندازه‌ای زیان‌هایی هم در بر دارد بیشتر از غذای نشناخته مفید باشد. برای هر جسمی و مزاجی غذای ویژه‌ای ملایم است و اگر آن را تغییر دهیم دچار زیان می‌شود. برخی از خوراک‌های خوب و مطلوب برای بعضی از مردم مناسب نیست و باید از آن دوری جویند. کسانی که از غذاهای نامطلوب لذت می‌برند نباید خود را فریب دهند، زیرا این غذاها بر مرور ایام خلط‌های ناپسند و بیمارکننده در پی دارد. کسی که در بدنش خلط‌های بد وجود داشته باشد رواست غذاهای خوب زیاد بخورد.

کسی که زیاد گوشت می‌خورد و در آسایش زندگی می‌‌کند باید خود را به رگ زدن (فصد و حجامت) عادت دهد. اگر مزاج چنین شخصی سردی است باید موادی که به هضم کمک می‌کنند مثل انواع هلیله‌ها را استعمال کند. گرد هم آمدن غذاهای گوناگون در معده بسیار بد است. به‌ ویژه اگر مدت غذا خوردن طولانی باشد و غذایی که در تعقیب غذای اول می‌آید قبل از شروع به هضم آن به معده برسد، غذاها از نظر هضم هماهنگ نخواهند بود.

توجه به اشتها در خوردن و آشامیدن و پرهیز از پرخوری :
ابن‌سینا در کتب خود تأکید بسیاری بر لزوم اشتها در موقع خوردن غذا کرده و بیان نموده است اگر اشتهای پیدا شده مثل اشتهای افراد مست کاذب نباشد، نباید گرسنگی را ادامه داد و تأکید زیادی بر رعایت گرمی و سردی غذاها که براساس توان هر فرد باید باشد، نموده است. مضرترین نوع غذا خوردن آن است که قبل از هضم غذای قبلی، غذای دیگری بر آن وارد شود. بدترین کارها، انباشتن شکم و پرخوری است، به‌ویژه اگر غذا  نامفید باشد. اگر پرخوری بر اثر غذاهای غلیظ باشد مفاصل و کلیه به درد می‌آیند و فرد به بیماری‌های نفس تنگی، برونشیت، نقرس، سخت شدن طحال و کبد و بیماری‌های بلغمی و سودایی مبتلا می‌شود، اما اگر پرخوری بر اثر مصرف بیش از حد خوراکی‌های لطیف باشد بیماری‌های تب شدید و ورم‌های آزاردهنده روی می‌کنند. در فصل زمستان نباید غذاهای کم تغذیه‌ای مصرف شود. بلکه غذاهای مغذی تر لازم است، ولی در تابستان برعکس غذای سبک مناسب است.
هرگز نباید آنقدر غذا خورد که جایی در معده نباشد و باید قبل از سیر شدن دست از طعام کشید. این باقیمانده اشتها بعد از ساعتی خود به خود از بین می‌رود. در مسأله خوراک همیشه باید به مقداری عادت کرد.

بدترین خوراک‌ها آن است که بر معده سنگینی کند و بدترین نوشیدنی‌ها آن است که بیش از اعتدال باشد و از معده بالا آید. اگر روزی بیش از اندازه غذا میل شود، باید فردا خود را گرسنه نگه‌داشت و در خوابگاهی معتدل خوابید، اگر خوابش نبرد باید زیاد پیاده‌ روی کند، نرم راه برود، از راه رفتن باز نایستد و پی در پی برود و استراحت نکند و کمی هم نوشیدنی خالص بخورد. شخص تندرست باید آنقدر بخورد که احساس سنگینی نکند و شکمش به قرقر نیفتد و غذا از پایین به بالا نیاید و دلش به هم نخورد و کندذهن نشود و به بیخوابی دچار نشود. هر غذایی که طعمش دیر احساس شود، بد و هر قدر دیر چش‌تر باشد، بدتر است. اگر بر اثر غذا نبض به درشتی بزند و نفس کوتاه بیرون آید باید دانست که غذا از حد اعتدال بیشتر شده است، زیرا اگر معده انباشته شود نفس کوتاه و پی‌درپی می‌آید. بر اثر بی‌نظمی تنفس، نیاز قلب به نبض بیشتر می‌شود و در نتیجه نبض درشت می‌زند و نیرو کم می‌شود. اگر گرمی بدن کسی بر اثر غذا شدت یابد نباید غذای مورد نیاز خود را یکباره فرو دهد، بلکه کم‌کم و بتدریج غذا بخورد. کسی که نمی‌تواند غذای مورد احتیاج خود را در یک وعده هضم کند باید دفعات غذا خوردن را افزایش و مقدار غذا را کاهش دهد. غذای اشخاص سودایی مزاج باید بسیار نم‌بخش و کمتر گرمی باشد، غذای صفرایی مزاجان باید نم‌بخش و خنک‌‌‌کننده باشد. کسی که خونش گرم مزاج است نیازمند خوراکی‌های سرد و کم‌تغذیه است. کسی که خونش بلغمی است باید خوراکش اندک، گرم و لطیف باشد.

آداب خوردن و آشامیدن :

بهترین نوع غذای مطلوب غذایی است که شخص از آن بسیار لذت می‌برد، زیرا لذت‌ بخشی خوراک به این معنی است که معده آن را به خوبی در برگرفته است و نیروی گیرنده آن را به خوبی پذیرفته است. غذای لذیذ در شرایطی خوب است که اندام‌های اصلی همه سالم باشند وگرنه لذت بردن دلیل بر خوبی نمی‌شود. غذایی که بسیار لذت‌بخش باشد اگر به مقدار زیاد تناول شود، زیان‌آور خواهد بود. شخص فربه‌اندام نباید وقتی تازه از حمام آمده است غذا بخورد، بلکه بعد از خروج از حمام و قبل از غذا خواب سبکی بکند.

نباید در هنگام صرف غذا آب زیاد بنوشد. زیرا آب بین طعام و جرم معده جدایی می‌اندازد و آن را خاموش می‌کند. بلکه بهتر است آب نخورد تا خوراک به معده وارد شود. علامت ورود طعام به معده آن است که قسمت‌‌‌های بالای شکم سبک می‌شود. نوشیدن آب به شرطی که وسط غذا نباشد و به اندازه‌ای که برای خوراک مفید باشد روا است. کسانی که سرد مزاج‌ و تر هستند بهتر است بعد از صرف غذا تشنگی را تحمل کنند و بخوابند، ولی تشنه ماندن بعد از غذا و خوابیدن بعد از طعام برای صفرائیان خوب نیست. کسانی که بیماری صفراوی دارند، اگر به مدت زیاد گرسنه بمانند زهره به معده راه می‌یابد و هر غذایی را که بعداً خورده می‌شود به تباهی می‌کشاند. کسی که معده‌اش تهی است، چنانچه غذای لطیف بخورد معده را سلامت نگه‌داشته است و اگر بلافاصله بعد از غذای لطیف، غذای غلیظ بخورد معده از آن متنفر است و آن را هضم نمی‌کند و تباه می‌شود. مگر اینکه بین این دو غذا فاصله‌‌ای داده شود و طعام غلیظ را اندک اندک وارد معده کند. در این صورت معده به وسیله غذای لطیف بند نمی‌آید.

غذای زیاد حتی اگر در معده هضم شده باشد کمتر اتفاق می‌افتد که در رگ‌ها هم هضم شود و در آنها نارس و خام می‌ماند و در نتیجه به آنها کشیدگی می‌دهد و گاهی هم آنها را می‌ترکاند و تنبلی و خمیازه برای بدن به ارمغان می‌آورد. در چنین حالتی باید شخص را با داروهای مسهل درمان کرد. کسی که به سنین پیری رسیده است باید بداند معده‌اش همان معده دوران جوانی نیست. اگر همان اندازه میل کند خوراکش هم به مواد زاید تبدیل می‌شود.

رعایت اعتدال در مصرف هر نوع ماده غذایی:
جالینوس می‌گوید: «خوراک تر برای هیچ حالتی از حالات بدن مناسب نیست. انگار که ارزش هیچ دارد، نه ترش است نه شیرین، نه تلخ است نه تند، نه گیرنده است نه شور. زیاده‌روی در مصرف غذاهای خشک اشتها را از بین می‌برد، رنگ را زشت می‌کند و مزاج را خشک می‌کند. خوردن چربی زیاد، تنبلی می‌آورد و اشتها را از بین می‌برد. زیاده‌روی در خوردن غذاهای سرد، سستی، تنبلی و پژمردگی می‌آورد. زیاده‌روی در خوردن غذاهای ترش انسان را زود پیر می‌‌‌کند.

اگر غذاهای تند زیاد مصرف شوند به معده آسیب می رسد و غذاهای شور برای چشم خوب نیستند. غذای چرب اگر چه با مزاج دمساز باشد، هرگاه متعاقب آن خوراک ناپسند آید ناپسند می‌شود. زیان‌هایی که از خوراک گرم روی دهد می‌توان با اسکنجبین دفع کرد و بهتر است همراه عسل باشد (مخلوط اسکنجبین و عسل). اگر غذای سرد زیان‌آور باشد درمانش با آب انگبین و زیره است. کسی که از مواد چرب ناراحت است چاره‌اش مواد گس مزه نظیر شاه بلوط، میوه درخت سدر، زالزالک یا داروهای تلخ نظیر زنجفیل و داروهای شورمزه و تندمزه مانند سیر و پیاز است. کسی که بدنش به آسانی می‌گدازد باید غذایش تر و زودهضم باشد.

بهناز عباسی مقدم کارشناس ارشد تغذیه

زیبــا شــو دات کام


[ چهارشنبه 90/9/23 ] [ 10:30 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 32
بازدید دیروز: 133
کل بازدیدها: 1620522