سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

مادر شهید احمد افشار، شهید تازه تفحص شده گفت:من 30سال چشم انتظار بودم. پای مزار شهدای گمنام می‌رفتم و سنگ مزارشان را می‌شستم. گل می‌گذاشتم و سبزه می‌بردم و به آن‌ها می‌گفتم اگر پسر من نیست اما شما همه مثل فرزندان من هستید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پاسدار شهید «احمد افشار»، فرزند عزت‌الله متولد 1343 تهران است. او در سن 19 سالگی وقتی برای دومین بار به جبهه اعزام شده بود، طی عملیات خیبر و در جزیره مجنون بر اثر اصابت ترکش به سرش در روز چهارم اسفندماه 62 به شهادت رسید. شهید لشگر 27 محمد رسول الله(ص) تهران به مدت 30 سال پیکرش در منطقه باقی ماند و در عملیات تفحص برون مرزی اخیر که در خاک عراق انجام شد، پیکرش کشف و طی تبادل در 7 بهمن ماه 92 به کشور بازگشت. خانواده شهید افشار صبح روز شنبه 3 اسفندماه با حضور در معراج شهدای تهران بعد از گذشت 30 سال با پیکر شهیدشان دیدار کردند.



عشرت السادات سفیداری مادر شهید احمد افشار در گفتگو با تسنیم، از فرزند شهیدش چنین می‌گوید: من الان دو پسر و یک دختر دارم. احمد بچه دومم بود. در تهران به دنیا آمد. ما در محله شیر و خورشید می‌نشستیم. در چهار راه استخر. در شش سالگی پدرش را از دست داد. به تنهایی بچه‌ها را بزرگ کردم. کار خدا بود که همه‌شان درس خوان شدند.

شب و روز کتاب‌های شهید مطهری را می‌خواند

من همیشه از کارهای احمد راضی بودم. نمازخوان و با خدا بود. شب و روز کتاب‌های شهید مرتضی مطهری را می‌‌خواند. کلی کتاب داشت. کتاب‌های اسلامی. بعد از نماز روزی یکی از این کتاب‌ها را می‌خواند. خیلی ذوق و شوق جبهه را داشت برای من افتخار آورد و مرا سربلند کرد. پسرم 19 ساله بود که شهید شد و 30سال مفقود بود. در جزیره مجنون به شهادت رسید. دانشگاه تهران رشته مهندسی قبول شده بود.

او از تربیت فرزندانش و خوبی‌های احمد که دیر او را شناخت می‌گوید و ادامه می‌دهد: از اول بچه‌ها راه مدرسه را پیش گرفتند و بعد از آن هم انقلاب شد و در مسجد فعالیت داشتند و احمد بچه‌ای نبود که من بخواهم خوب و بد را به او بگویم. هر چه از خوبی‌اش بگویم کم گفته‌ام. برای سحر ساعت کوک می‌کرد. موقع سحر که می‌شد نماز شب می‌خواند. بار دوم بود که به جبهه اعزام شده بود و اهواز می‌رفت. بار اول که از جبهه بازگشته بود، از خدمت‌هایی که در جبهه می‌کرد می‌گفت. الان که خوب فکر می‌کنم، می‌بینم من این بچه را نشناختم. خوبی‌هایش بسیار بود. احمد می‌گفت من باید بروم دینم را به اسلام ادا کنم. به او می‌گفتم مادر تو تازه دانشگاه قبول شدی باید درس بخوانی می‌گفت نه من الان وظیفه‌ام اینست که به جبهه بروم. با دوستانش زیاد بحث می‌کرد و می‌گفت باید بایستیم. اینجا وطن ما است و پای اسلام در میان است. باید ایستادگی کنیم. وقتی شهید شد همه بچه‌های مدرسه در مراسمش شرکت کردند. دوازده سال مدرسه رفت اما یک نمره بد نیاورد. در مدرسه بزرگ تهران درس می‌خواند. همه معلم‌هایش می‌گفتند این بچه خیلی درس خوان بود. از مدرسه هم که می‌آمد این کتاب‌های مطهری روی دستش بود و دائم می‌خواند.

تا 10 سال پیش فکر می‌کردم زنده است و همراه اسرا برمی‌گردد

مادر شهید افشار از مراقبت خاص فرزندش در امورات زندگی چنین می‌گوید: به من می‌گفت من از جبهه نامه نمی‌دهم. چون مال بیت المال است. وقت بیت المال است. انتظار نداشته باش نامه بنویسم. اگر برگشتم از جبهه که برگشته‌ام اما اگر برنگشتم ناراحت نباش. به جدت توکل کن و به بچه‌های امام حسین(ع) فکر کن. من هم می‌خواهم برای اسلام الگو باشم. می‌گفت: مادر! رفتنم با خودم است اما برگشتم با خداست. وقتی کسی به رهبر بد می‌گفت ناراحت می‌شد و به این افراد می‌گفت اگر رهبر و امثال این‌ها نباشند که اسلام پیروز نمی‌شود. در وصیت نامه نوشته بود که الان هم که به منطقه آمده‌ام برای شهید شدن نیامده‌ام اما اگر هم شهید بشوم برایم از عسل هم شیرین‌تر است.

عشرت السادات سفیداری از شهادت فرزند و آغاز فراقی سی ساله چنین می‌گوید: از نحوه شهادتش که به طور دقیق اطلاع نداشتیم. بعضی دوستانش گفتند که ترکش به سرش خورده و بلافاصله افتاده است. همان موقع هم نفهیمیدیم که شهید شده است آنقدر از رزمندگانی که برمی‌گشتند، می‌پرسیدیم که چه اتفاقی افتاده. عمویش رفت پادگان دو کوهه و کلی پرس و جو. ما هم گفتیم خدایا این بچه را دادیم در راه خودت هیچ چیز هم از او نمی‌خواهیم. بعد از چند سال یکی از زخمی شدنش گفت و یکی گفت جزو اسرای عراقیست. دیگر ما دقیق نفهمیدیم چه شده است. تا اینکه چند روز پیش از سپاه آمدند و گفتند می‌خواهیم شما را ببینیم. با پسر بزرگم صحبت کردند که شهیدتان پیدا شده. پسرم اول به من نگفت. فردایش گفت مادر شهید آورده‌اند و باید بروم ببینم و بعد فهمیدیم پیکر متعلق به پسرم است. ما نمی‌دانستیم که ممکن است پیدا شود.گفتیم بچه ما با خدا معامله کرد و در راه اسلام رفت. من تا ده سال پیش فکر می‌کردم که پسرم برمی‌گردد و ممکن است زنده باشد. آن موقع که اسرا می‌آمدند من می‌رفتم روزنامه می‌خریدم که ببینم بچه‌ام در میان اسامی اسرا هست یا نه. اسرا که همه بازگشتند فهمیدم دیگر پسرم زنده نیست. گفتم یا موقع شهادت جایی افتاده که کسی پیدایش نکرده یا در خاک عراق است.

پریشب به خوابم آمد و گفت: دیدی بالاخره آمدم؟

مادر شهید تازه تفحص شده احمد افشار از رویای صادقه چند روز پیش در مورد فرزند می‌گوید و ادامه می‌دهد: بعد از آن من خوابش را دیدم که گفت: "مادر من کربلا هستم. ناراحت نباش و گریه نکن. من با خدا معامله کردم تو سیدی به جدت توکل کن. و هیچ ناراحت نباش. هدیه‌ به اسلام دادی بالاخره از این چند فرزند باید یکی را به اسلام هدیه می‌کردی." گفتم دیگر هرچه خواست خدا باشد پیکر بچه من نمی‌آید. ناراحت نبودم دیگر. اما الان از وقتی که آمده آرامش گرفته‌ام. پریشب خواب دیدم به من می‌گوید مادر دیگر گریه نکنی من آمدم. دیدی این همه گریه و ناله می‌کردی بالاخره من آمدم؟ آن موقع می‌گفتی دوری اما الان آمده‌ام در نزدیکی تو خانه گرفته‌ام. خانه‌ام نزدیک است. نمی‌خواهم اشکت برای من بیاید. اگر خواستی گریه کنی برای بچه‌های امام حسین(ع) گریه کن.

پیش مادر چهار شهید داده، من خجالت زده‌‌ام

ساک لباسش همان موقع آمد. الان می‌گویند یکی از پوتین‌هایش در پایش مانده است. هر شهیدی که می‌آوردند من می‌رفتم و روی تابوت‌ها را می‌خواندم و می‌گفتم شما آمدید پس چرا هنوز پسر من نیامده است؟ دوستتان را نیاورده‌اید؟ شب‌ها خیلی دل تنگش می‌شدم و گریه می‌کردم. نماز شب می‌خواندم. زیارت عاشورا می‌خواندم. آن اوایل که گفتند شهید شده یکی از دوستان برایش یک مزار خالی گرفت. سنگ هم انداخته‌اند. سپاه سنگ را هم عوض کرده‌اند. الان در بهشت زهرا جا دارد و قرار است همانجا در قطعه24  دفنش کنیم. تحمل فراق فرزند سخت که هست. اما به خودش گفته‌ام که ناراحت نیستم کاری که تو کردی باعث افتخار من است. الان می‌گویم خدایا رضایم به رضای تو. همان عباداتم را خواهم داشت. نمازم را می‌خوانم و روزه‌ام را می‌گیرم. همه را ادامه می‌دهم. به همه دختران می‌گویم ببینید این شهدا برای چه رفتند. از جوانی و زندگی و آرزوهایشان دست کشیدند و رفتند امروز شماها لااقل دیگر موهایتان را بیرون نگذارید و حجابتان را حفظ کنید. خانم رستگار مادر شهیدی در محل ما هست که بدن یکی از بچه‌هایش آمده و یکی دیگر هنوز مفقود است. می گویند اصلا بدنش پودر شده و از بین رفته. خانم دیگری را دیدم که چهار تا شهید داشت. گفتم من دیگر چیزی نمی‌گویم. من فقط یک شهید داده‌ام اما او 4 شهید داده و من پیش او خجالت زده‌ام. ما در مقابل این‌ها دیگر نباید چیزی بگوییم و فقط می‌توانیم سکوت کنیم.

30 سال چشم انتظار بودم

او از انتظار 30 ساله و فراق فرزند می‌گوید: همیشه به خانواده شهدای مفقود می‌گویم که باید صبر کنند. من هم 30 سال چشم انتظار بودم. می‌گفتند پسرم دیگر پیدا نمی‌شود. گاهی می‌گفتم من صبرم زیاد است منتظر می‌شوم تا خبری بیاید. پای مزار شهدای گمنام در رباط کریم می‌رفتم و سنگ مزارشان را می‌شستم و گل می‌گذاشتم و سبزه می‌بردم و به آن‌ها می‌گفتم اگر پسر من نیست اما شماها همه مثل فرزندان من هستید. فرقی نمی‌کند. خدا را هم شکر می‌کردم که اگر فرزند ما نیامده لااقل این‌ها هستند و دل ما را تسلا می‌دهند.


[ یکشنبه 92/12/4 ] [ 10:38 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

این روزها هم تقویم‌های سال 93 جدید در کتابفروشی‌ها، دکه‌های روزنامه‌ها و ... به چشم می‌خورد‌، روی در‌ بیشتر مغازه‌ها این جمله درج شده است‌: تقویم سال 93 رسید و شاید بررسی تقویم سال آینده و فهمیدن زمان تحویل سال نو و مقایسه تعطیلاتش با سال گذشته یکی از سرگرمی‌های همه ما باشد‌.

به گزارش ایسنا، تعطیلی‌ها همیشه در کشور ما بحث برانگیز بوده‌اند، عده‌ای ‌آمارتعطیلی‌ها را زیاد می‌دانند و گروه دیگری این نظریه را قبول ندارند. با تمام این حرف‌ها تعطیلی برای تمام مردم دنیا شیرین و لذت بخش است.

زمان تحویل سال جدید


صفحه اول تقویم را که نگاه می‌کنیم، لحظه تحویل سال 1393 هجری خورشیدی در ساعت 20 و 20 دقیقه و 20 ثانیه یعنی 20.20 .20 به وقت ایران و ساعت 16. 50. 20 عصر به وقت ساعت جهانی یا گرینویچ (UTC /GMT) روز پنج شنبه 29 اسفندماه1392 مطابق با 18 جمادی الاول 1435 و 20 مارس 2014 خواهد بود.

سال 1393 هجری خورشیدی برابر با ‌سال‌های 2014. 15 میلادی‌، 1435. 36 هجری قمری و 3752 زرتشتی می باشد.

نکته جالبی که در تقویم سال 93 به چشم می‌خورد، اینست که این سال با روز جمعه آغاز و با روز جمعه به پایان می‌رسد.

و اما تعطیلات دوست داشتنی


تعطیلات رسمی در سال آینده طبق روال سال های پیش 26 روز است، از طرف دیگر 53 روز جمعه در کل سال بعد وجود دارد، البته 5 روز از روزهای تعطیلی رسمی در روز جمعه است‌.

‌در سال 93 تعداد ‌روزهای تعطیل 74 روز است که در مقایسه با سال 92 تغییرات چندانی نکرده و تنها یک روز بیشتر شده است‌، البته آلودگی هوا‌، بارندگی و همینطور ایام بین التعطیلی به طور حتم تعطیلی‌های سال آینده را بالا خواهد برد‌.

علاوه بر این از مجموع 26 روز تعطیل رسمی در کشور‌، 5 تعطیلی به نحوی است که فرصتی برای بین‌ تعطیلی‌ها محسوب می‌شود که این روزها در تقویم 93 قبل و یا بعد از تعطیلات عید فطر، عید قربان، رحلت پیامبر(ص)، شهادت امام رضا(ع) و 22 بهمن قرار دارند.

لیست روزهای تعطیل رسمی کشور را با هم مرور می‌کنیم‌:

جمعه 1 فروردین تعطیلات عید نوروز

شنبه 2 فروردین تعطیلات عید نوروز

یک شنبه 3 فروردین تعطیلات عید نوروز

دوشنبه 4 فروردین تعطیلات عید نوروز

سه شنبه 12 فروردین روز جمهوری اسلامی

چهارشنبه 13 فروردین روز طبیعت

پنج شنبه 14 فروردین شهادت حضرت زهرا (س)

سه شنبه 23 اردیبهشت میلاد امام علی (ع)

سه شنبه 6 خرداد مبعث پیامبر(ص‌)

چهارشنبه 14 خرداد رحلت امام خمینی (ره)

پنجشنبه 15 خرداد قیام خونین 15 خرداد

جمعه 23 خرداد میلاد حضرت قائم(عج) و نیمه شعبان

شنبه 28 تیر شهادت امام علی‌(ع)

سه شنبه 7 مرداد عید سعید فطر

چهارشنبه 8 مرداد به مناسبت عید فطر

جمعه 31 مرداد شهادت امام صادق(ع)

یکشنبه 13 مهر عید سعید قربان

دوشنبه 21 مهر عید سعید غدیر خم

دوشنبه 12 آبان تاسوعای حسینی

سه شنبه13 آبان عاشورای حسینی

شنبه 22 آذر اربعین حسینی

یکشنبه 30 آذر رحلت حضرت رسول اکرم‌(ص)

سه شنبه 2 دی شهادت حضرت امام رضا‌(ع)

جمعه 19 دی میلاد حضرت رسول اکرم‌(ص)

چهارشنبه 22 بهمن پیروزی انقلاب اسلامی ایران

جمعه 29 اسفند روز ملی شدن صنعت نفت ایران

مناسبت های اضافه شده در متن تقویم سال 1393 هجری شمسی

‌بر اساس ماده واحده تعیین مناسبت های جدید در تقویم رسمی کشور برای سال 1393 هجری شمسی که در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است 9 مناسبت جدید برای تقویم اضافه شده است.

بنا بر اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، براساس ماده واحده این مصوبه، 9 مناسبت جدید برای درج در متن تقویم رسمی کشور در سال 1393 هجری شمسی تعیین شده است که به این شرح هستند:

از 5 تا 15 ماه شعبان به عنوان دهه مهدویت

‌10 تیرماه با نام روز بزرگداشت صائب تبریزی

‌26 تیرماه به عنوان سالروز تأسیس نهاد شورای نگهبان قانون اساسی

‌13 شهریورماه با نام روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی - روز مردم شناسی

15 مهرماه به عنوان روز روستا

‌14 آذرماه با نام روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

‌8 دی به عنوان روز صنعت پتروشیمی

‌8 اسفندماه با نام روز بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری

‌20 اسفند به عنوان روز راهیان نور نامگذاری شده است.


[ یکشنبه 92/12/4 ] [ 10:37 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام ?سیدرضا تقوی? در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) در خصوص رشد جمعیت و اهمیت آن از دیدگاه اسلام و مقام معظم رهبری افزود: جمعیت ایران در سال 1405 به اوج خود یعنی 79 میلیون نفر می رسد، که این سال یک سال بعد از اتمام سند چشم انداز است و پس از آن با رشد منفی روبرو خواهیم شد.

وی افزود: در سال 1450 به 56 میلیون نفر می رسیم و در سال 1480 جمعیت کشور به 31 میلیون نفر خواهد رسید.

تقوی تاکید کرد: با توجه به روند کاهش جمعیت کشور باید جلوی آن را از امروز گرفت در غیر اینصورت در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.



** از شگردهای استعمارگران نباید غافل باشیم

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت جمعیت کشور ما 150 میلیون نفر است، خاطر نشان کرد: امروزه بیش از 20 درصد جمعیت جهان اسلام را جمعیت جوان تشکیل می دهند که این امر موجب نگرانی قدرت های استکباری می شود.

تقوی گفت: استکبار از جمعیت رشد یافته، تحصیل کرده ای می ترسند که چرخه هسته ای را به گردش در آورده و جهاد اقتصادی را سرلوحه کار خود را قرار داده است.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: نظر اسلام نه به کاهش مطلق جمعیت و نه بر افزایش جمعیت و نه تخفیف جمعیت است بلکه نظر اسلام نظر افزایش جمعیت مقید است به این معنا که جمعیت متوازن، متعادل و متناسب باشد.

تقوی در خصوص کیفیت جمعیت هم گفت: اسلام طرفدار کیفیت و کمیت بالاست اما باید وظایف خود را درباره افزایش کیفیت جمعیت انجام دهیم به این معنا که اسلام علاوه بر نگاه کمیتی، تاکید بر کیفیت جمعیت نیز دارد.

وی گفت: احکام اسلام در ارتباط با هم است اگر ترغیب به افزایش نسل دارد در کنار آن نگاه به تولید و تربیت و دوری از فقر دارد و تاکید بر جمعیت کیفی است.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عنوان مختلف کاهش سیاست های جمعیتی کشور گفت: پرهزینه بودن فرزند به دلیل تغییر سبک زندگی و روی آوردن به سبک زندگی پرهزینه غربی یکی از علت های اعمال سیاست کاهش جمعیت است.

وی همچنین آینده نامشخص اقتصادی و بی ثباتی اقتصادی را از جمله عوامل اقتصادی موثر بر کاهش جمعیت دانست و گفت: عوامل اجتماعی مهاجرت به شهرها و حاشیه نشینی در شهرها از دیگر عوامل کاهش جمعیت محسوب می شود.

تقوی دیگر عوامل کاهش جمعیت را سیاست های دولتمردان در ارتباط با منافع خود عنوان کرد و گفت: شعار? فرزند کمتر زندگی بهتر? از زمان طاغوت در کشور ارایه شد و سال های اولیه انقلاب و از دهه شصت به بعد این سیاست دنبال شد اما این سیاست باید از دهه 70 به بعد قطع می شد.

وی همچنین آموزه ها و باورهای دینی را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در جمعیت دانست و گفت: عنوان ?مادری? یک عنوان مقدس است، اگر دختران به این عنوان معتقد باشد و به ثواب زن حامله و زایمان و سرپرستی فرزند معتقد باشد این اعتقاد بر فرزندآوری وی نقش آفرین است.

به گفته تقوی، تامین اجتماعی ، رسانه و تبلیغاتی که در جامعه انجام می گیرد از جمله عوامل تاثیرگذار در افزایش جمعیت محسوب می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز وضعیت ما رو به کاهش است و سیاست های غلط گذشته شیب جمعیت را به سمت پیری هدایت می کند و تحدید نسل از اواسط دهه 70 به بعد باید متوقف می شد.

تقوی گفت: نسل جوان را باید حفظ کرد، با روند کنونی اگر پیش برویم جمعیت پیر می شود، خانواده ها باید نسل را افزایش دهند؛ محدود کردن تعداد فرزندان در خانه ها به شکل امروز خطاست.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در ادامه گفت: در حال حاضر یکی از چالش های جدی جهان امروز مساله جمعیت است.

وی افزود: یکی از مسائلی که توجه اندیشمندان و صاحبنظران را به خود جلب کرده و از مهم ترین چالش های جهان امروز به شمار می آید، مساله جمعیت است.

وی تصریح کرد: شمار نفوس جهان در حال حاضر بیش از هفت میلیارد نفر است و از مرز هفت میلیارد گذشته به همین منظور این موضوع بسیار حائز اهمیت و مورد توجه می باشد.

وی موضوع جمعیت را یکی از موارد مورد بحث در دنیای هفت میلیارد نفری فعلی دانست و گفت: در طول تاریخ همواره چهره های اندیشمند و متفکر و پژوهشگران و محققانی مسایل اجتماعی جمعیت را دغدغه کار خود می دانستند.

تقوی در ادامه با اشاره به نظریات مختلف در طول تاریخ در خصوص جمعیت اظهار داشت: فلاسفه نیز همیشه رشد جمعیت چه رشد منفی و چه رشد مثبت را متذکر می شدند که از آن جمله می توان به افلاطون و ارسطو اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به نظریه ابن خلدون فیلسوف مسلمان در خصوص جمعیت گفت: جمعیتی که به اندازه کافی انبوه باشد، می تواند از نیروی کار خود استفاده بهتر داشته باشد و جمعیت مهم ترین وسیله امنیت سیاسی و نظامی جامعه است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اظهار داشت: مساله جمعیت همیشه مورد توجه بوده است و خاص امروز نیست؛ از اندیشمندانی مانند ابوریحان بیرونی تا پژوهشگران دوران اخیر مانند ?مالتوس کشیش? اقتصاددان انگلیسی دارای نظریه های خاص در این زمینه است.

تقوی افزود: مالتوس همزمان با انقلاب صنعتی نظریه مشهور خود را ارایه کرد که براساس آن با رشد هندسی و تولید غذا با رشد عددی افزایش می یابد از این رو در آینده نه چندان دور با قحطی و کمبود غذا مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به تفکرات سوسیالیستی و کمونیستی درباره جمعیت گفت: در این زمینه نظریه ای ارایه شد که اساس و مبنای آن این بود که فکر محدود کردن تناسل یک تئوری آدم خواری است که تئوری سرمایه داری آن را اختراع کرده است.

تقوی در ادامه اضافه کرد: چرا باید به مساله جمعیت توجه کنیم ، ضرورت توجه به موضوع جمعیت چیست، آیا این ضرورت احساس می شود یا نه ؟

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: جامعه بشری همواره در معرض تحولات مختلف اجتماعی قرار دارد و این تحولات در شرایط زمانی و مکانی خاصی به وقوع می پیوندد به همین دلیل باید تحولات را از نظر کیفی و کمی مورد توجه قرار دهیم به خصوص آنان که برنامه ریز هستند و برای جامعه برنامه ریزی می کنند. برنامه ریزان نمی توانند بدون توجه به آمار و رشد جمعیت برنامه ریزی کنند.

وی اضافه کرد: فضاهای درمانی، امکانات، سلامت و اشتغال همه اینها با مساله جمعیت ارتباط پیدا می کند پس برای اداره امور جامعه ضرورت دارد تا به موضوع جمعیت بیش از پیش توجه داشته باشیم.

حجت الاسلام تقوی افزود: توجه به مساله جمعیت از این جهت قابل دقت است که جمعیت توالد و تناسل تداوم نسل را سبب می شود و برای تداوم نسل انسان لازم داریم تا در جامعه مساله توالد و تناسل را مدنظرداشته باشیم.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: جمعیت همیشه یکی از مولفه های قدرت بوده و یکی از ارکان قدرت هر کشوری و جامعه ای جمعیت آن است و به تعبیر دیگر جمعیت یکی از ارکان اقتدار هر نظامی و بسیار مهم است.

وی افزود: مولفه های قدرت چند چیز مثل ثروت های خدادادی، برخورداری از فرهنگ غنی، فناوری های برتر، توان نیروهای مسلح و مولفه دیگر جمعیت است و امروز وقتی از این منظر کشوری را مورد توجه قرار می دهیم به چین و یا هند اشاره کرده چرا که جمعیت آنها خود مورد توجه است و یکی از ارکان قدرت آنها به حساب می آید.

تقوی تصریح کرد: جمعیت با امکانات موجود بشری رابطه مستقیم دارد یعنی بخش قابل توجهی از امکانات در هر جامعه ای مربوط به جمعیت آن جامعه است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به اینکه باید بدانیم چه عواملی در تحولات جمعیتی موثر است، گفت: عواملی هستند که در تحولات جمعیتی هر جامعه ای تاثیرگذارند و کمیت و کیفیت جامعه را دچار نوسان می کنند ما در هر قسمتی باید به این عوامل توجه کنیم تا جمعیت را در حد معقول حفظ کنیم.

وی یکی از این عوامل را عامل فکری و فرهنگی دانست و گفت: این عامل در رشد مثبت نقش اساسی دارد.

وی با اشاره به تغییر و تعریف از زن و مرد معیار گفت: زن امروز هویت خود را در تحصیلات و استقلال اقتصادی و اولویت حضور در اجتماع می بیند و این نگاه در کاهش رشد جمعیت تاثیرگذار است.

تقوی گفت: وقتی زن می گوید کارمند باشد و استقلال و تحصیلات داشته باشد و کار در اجتماع را از کار خانه مفید تر و موثرتر بداند این نگاه روی تولد فرزندان اثر می گذارد و دیگر فرصت رسیدن به بچه و خانه را ندارد و نمی توان چرخه کانون خانواده را خوب بچرخاند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: زنی که می خواهد به مراتب والای تحصیلات برسد کمتر تن به ازدواج می دهد و در چنین صورتی سن ازدواج بالا می رود.

وی گفت: زنی که می خواهد فعالیت اقتصادی داشته باشد و خود را بی نیاز از خانه و شوهر بداند موجب کاهش جمعیت می شود.

تقوی گفت: زن اگر بخواهد بگوید خانه دار است ، خجالت می کشد که پست اجتماعی ندارد و ولی اگر بگوید مدیر یک بخش اقتصادی و اجتماعی است ، این را برای خودش افتخار می داند و این موضوع حتما در بچه آوردن وی تاثیرگذار است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور یکی دیگر از عوامل موثر در مساله جمعیت را فردگرایی عنوان کرد و گفت: در گذشته مصلحت های اجتماعی پررنگ دیده و منفعت فردی در پناه جمع دیده می شد اما امروز نگاه فردگرایانه بر زندگی ما حاکم است یعنی زندگی برای خود نه برای جامعه و دیگران و نه برای خداوند و این یعنی زندگی و رفتار می کنم آن طور که خودم می خواهم .

وی گفت: همین نگاه است که موجب گسترش آموزش عالی به ویژه در بین زنان و افزایش سن ازدواج آنان شده است و باید در نظر داشت که بنده مخالف تحصیلات عالیه زنان نیستم و تنها می خواهم اثرات این نگاه را عرض کنم.

تقوی با اشاره به پیامدهای منفی کاهش جمعیت در کشور گفت: این کاهش جمعیت پیامدهای منفی فراوانی دارد که نخستین پیامد منفی آن پیری و سالخوردگی است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: با جامعه پیر نمی توان چرخه تولید را به شایستگی بگردانیم و امکاناتی را به دست آوریم.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: کاهش نیروی کار جوان و با نشاط از دیگر پیامدهای منفی کاهش جمعیت است به طوری که اگر جمعیت رو به پیری رود، نیروی کار با نشاط کمتر می شود.

تقوی گفت: کاهش نیروی کار پیامد دیگری دارد، چرا که موجب کاهش قدرت اقتصادی جامعه شده و اقتصاد جامعه دیگر نمی تواند رونق خودش را داشته باشد.

وی کاهش فرزندان را از دیگر پیامدهای منفی کاهش جمعیت دانست و گفت: مثل تک فرزندی که آسیب های روحی و روانی فراوانی را به دنبال خواهد داشت و از بین رفتن برخی از مفاهیم در خصوص کاهش جمعیت، مقوله های ارزشی مثل صله رحم و ارتباطات نسبی مثل عمه، خاله، دایی و عمو رفته رفته از بین می رود و وقتی یک فرزند داشته باشند دیگر فرزند نه عمو دارد نه خاله دارد و نه عمه و نه دایی و همه اینها بساطشان جمع می شود.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: در برخی مواقع ممکن است حوادث یک فرزند خانواده را تهدید کند و برای مثال در یک حادثه فرزند خانواده گرفته شود و در آن صورت خانواده با مشکلات روحی و روانی زیادی گرفتار خواهد شد.

وی اظهار داشت: پیامدهای منفی افزایش جمعیت بی برنامه و افسار گسیخته نیز یکی دیگر از مشکلات جدی است به طوری که اگر جمعیت را به شکل مطلق بدون هیچ طرح و برنامه ای اضافه کنیم، پیامدهای منفی فراوانی دارد.

تقوی به مشکلات جدی در این زمینه اشاره کرد و گفت: افزایش جمعیت نظام خدماتی جامعه را مختل می کند چون رشد جمعیت با میزان اشتغال تناسب ندارد، انباشت نیروی کار را شاهد خواهیم بود و تعداد بیکاران اضافه می شود.

وی گفت: افزایش جمعیت همچنین موچب افزایش شهرنشینی و مهاجرت شده و شهرها رشد بی رویه خواهد داشت و در این میان برخی به چادرنشینی و حاشیه نشینی روی می آورند که آثار منفی برای جامعه در پی دارد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تخریب محیط زیست را از دیگر مشکلات ناشی از افزایش افسارگسیخته جمعیت دانست و گفت: این مهم موجب تخریب محیط زیست و غارت منابع طبیعی می شود.

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران تخریب ارزشهای اخلاقی را از دیگر مشکلات در این زمینه عنوان کرد و گفت: اگر ما توجه نکنیم ارزشهای اخلاقی در این حجم جمعیتی تخریب خواهد شد.



** علل عدم رغبت به تکثیر نسل

وی تصریح کرد: چرا مردم و خیلی از خانواده رغبت ندارند تا فرزندان بیشتری داشته باشند.

تقوی تصریح کرد: زمانی که فرهنگ لذت محوری به جای سعادت محوری بر زندگی حاکم شد این امر موجب بروز مشکلات می شود و هر مساله ای که مانع بر سر راه لذت گرایی انسان باشد وی به سراغش نمی رود و می گوید فرزند زیاد مشکلات بیشتر را به دنبال دارد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در ادامه تصریح کرد افراد در صورت داشتن چنین نگاهی می گویند ما می خواهیم خوش باشیم. نمی گوید تربیت فرزند چه سعادتی نصیب ما خواهد کرد.



** راحت طلبی

وی حاکمیت فرهنگ راحت طلبی به جای کمال طلبی را از دیگر مشکلات در این زمینه عنوان کرد و گفت: آسایش محوری به جای مسئولیت پذیری موجب می شود تا خانواده های بیشتر به دنبال آسایش خود نه مسئولیت پذیر باشند.



** تغییر نگرش زن و مرد به زندگی

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور معضل دیگر در ارتباط با کاهش جمعیت در جامعه را تغییر نگرش زن و مرد به زندگی خواند و تصریح کرد : زن باید کار کند آن هم کار خارج از منزل لذا فرصت فرزند آوری او کم است و این گونه خانم ها علاقه ای به فرزندآوری بیشتری ندارند.

تقوی اضافه کرد: در تفکر سرمایه داران و سرمایه داری زنان نیروی کار ارزانی هستند و آنها باید منافع سرمایه داران و کارفرمایان را فراهم کنند و از این نگاه پس باید تبلیغ شود تا زنان وارد بازار کار شده حتی اگر به خانواده لطمه وارد شود.

وی اضافه کرد: اگر مقام مادری تنزل کرد و کار خانواده بی ارزش شد، مساله نسل و تکثیر نسل هم با مشکل روبه رو می شود.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: در این تفکر زن جایگاه مردانه را برای خود در صحنه های اشتغال و حتی در خانواده قایل است و این تفکر تاثیر مستقیم در تکثیر نسل دارد و می خواهد همپای مردم باشد و جایگاه خودش را فراموش کرده و برای جایگاه خودش ارزش خاصی قائل نیست.

تقوی مدرک تحصیلی برای ارتزاق و تفاخر را از دیگر عوامل عدم رقبت در تکثیر نسل دانست و گفت: امروز مدرک تحصیلی به یک امر فانتزی و نه برای به دست آوردن حکمت و علم تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: در چنین نگاهی زن معتقد است که امروز باید مدرک تحصیلی بالاتری را به دست آورم تا بتوانم پست در جامعه بگیرم و مدیر شوم، منشی و راننده داشته باشم و فخر کنم و حقوق بالا بگیرم و به آسایش بیشتر زندگی برسم.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور مشخص کردن سیاست های جمعیتی را یکی از وظایف حاکمیت درباره جمعیت دانست و گفت: سیاست های جمعیتی ارتباط مستقیم با مولفه های جمعیتی دارد.

وی تصریح کرد: مولفه جمعیتی ساختار سنی و جنسی جمعیتی است که حاکمیت باید نیازها را براساس این مولفه ها تنظیم کند.

به گفته تقوی حاکمیت باید با بررسی ظرفیت خود و براساس آن منابع طبیعی از جمله دریا، جنگل و صحنه های اقتصادی و فرهنگی و متناسب با امکانات و ظرفیت، سیاست های جمعیتی را اعمال کند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: همچنین حاکمیت باید به مساله باروری و مرگ و میر، بهداشت و سلامت از جمله سلامت روحی و روانی جمعیت و پرخاشگر نیز رسیدگی کند.


[ جمعه 92/12/2 ] [ 10:13 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]


به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این جوانان با چیدن سنگ‌های ریز و درشت زیر خودروهایشان، آنها را به مجسمه تبدیل می‌کنند.


[ جمعه 92/12/2 ] [ 10:12 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
محمد مایلی کهن در اعتراض به صحبت‌های علی دایی و در حمایت از رفتگران امروز با لباس نارنجی رفتگران به تماشای بازی استقلال و ملوان نشست.
مایلی‌کهن با لباس رفتگران تماشاگر بازی استقلال

[ جمعه 92/12/2 ] [ 10:11 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

محمدجواد ظریف که از ابتدای مسوولیتش در دولت روحانی، با محاسن معروف به «ریش پرفسوری» در مجامع عمومی و مذاکرات حاضر می‌شد از چند روز پیش تاکنون با ریش کامل در مقابل دوربین‌ها ظاهر شده است.

 به گزارش بهارنیوز، یک سایت عربی منطقه، در این باره نوشت که وزیرخارجه ایران که دیروز برای دور جدید مذاکرات بر سر مسئله هسته‌ای ایران وارد وین شده است با چهره‌ای متفاوت‌ از گذشته ظاهر شده است که همانا داشتن ریش کامل است!

این رسانه عربی با کنایه گفته است ظاهرا تغییر چهره ظاهری ظریف ضمن اینکه می‌تواند نشانگر فشار تندروهای داخلی بر او برای گذاشتن ریش کامل بوده از سوی دیگر، پیام‌آور این موضوع است که او و تیم مذاکره‌کننده ایران از نظر میزان توانایی و استقلال رای در مذاکرات در حال انجام، قدرت کمتری پیدا کرده‌اند! این رسانه سپس اضافه شدن یکی – دو نفر دیگر به تیم مذاکره‌کننده را عامل دیگری در کاهش اختیارات ظریف ارزیابی کرد و با کنایه گفته است او که حتی در اصلاح ریش خود چندان استقلال رای ندارد چگونه می‌تواند مذاکره‌کننده خوبی باشد!

در همین حال، یک سایت داخلی با استقبال از هیبت جدید ظریف در توجیه اقدام وزیر خارجه نوشته است که تیپ جدید ظریف ظاهرا در رفتار دیپلماسی وی نیز تاثیرات خود را گذارده بود به نحوی که طی بیش از 6 ماه گذشته، نوعی انفعال در دستگاه دیپلماسی کشور حاکم شده بود و همین مساله، با سوءاستفاده دشمنان ملت ایران، گستاخی روزافزون آنها را به همراه داشت(!!)

به نوشته این سایت، همراه با چهره جدید، نوع نشست و برخاست وزیر خارجه و لبخندهای به دور از قهقهه که طی مدت اخیر به یکی از عادات غیرمتعارف او مبدل شده بود، پیام های مثبتی بود که در ضیافت شام او و اشتون دیده شد! ...که می توان آن را به فال نیک گرفت چراکه این تغییر و بازگشت به تیپ ساده سابق، پس از راهپیمایی بی نظیر 22 بهمن صورت گرفته است. شاید این تغییر در ظاهر، پاسخی از جانب ظریف به مردم باشد و خواسته با این اقدام به ملت بگوید که: پیام شما را دریافت کردم.

 این سایت در ادامه مطلب خود اظهار امیدواری کرده که مسئول ارشد مذاکرات هسته ای کشورمان، ... در دور جدید مذاکره با حریف عهدشکن و غیرقابل اعتماد غربی، تنها به عزت و استقلال کشورمان بیندیشد و توافق و مذاکره ضعیف ژنو را جبران کند.


[ جمعه 92/12/2 ] [ 10:10 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

کمیته فقهی اداره امور اسلامی دولت ابوظبی با صدور فتوایی سفر بدون بازگشت مسلمانان به کره مریخ را ممنوع و در عین حال حرام اعلام کرد و گفته است که سفر به مریخ متضمن ?خطری واقعی برای زندگی? است.

به گزارش ایرنا، این فقها می گویند که ?محکمه الهی? در مریخ هم عمل می کند و ?این امکان وجود دارد که مسافر مریخ آنجا جان سالم به در نبرد?.

فقهای ابوظبی در فتوای خود که رسانه های مختلف این خبر را پوشش داده اند، گفته اند کسی که به رغم اطلاع از این خطرات به سفر مریخ برود و جان خود را از دست بدهد، روز قیامت با مجازاتی روبرو خواهد شد که در شرع اسلام برای خودکشی در نظر گرفته شده است.

پیش زمینه صدور فتوای فقهای ابوظبی به طرح ?Mars One? برمی گردد که به موجب آن یک شرکت هلندی قصد دارد تا سال 2023 نخستین گروه گردشگران مریخ را روانه این کره کند.

در میان هزاران نفری که به عنوان مسافر این طرح ثبت نام کرده اند دست کم نام 500 شهروند سعودی یا سایر کشورهای عرب خلیج فارس دیده می شود.

کمیته فقهی ابوظبی در ادامه فتوای خود نوشته است که رفتن به مریخ و اقامت در این کره به هیچ وجه به معنای رهایی از ?محکمه الهی? نیست و این محکمه حتی شامل حال اتم ها هم می شود: ? حتی یک اتم هم از حوزه نظارت و تاثیرخالق بیرون نیست?.


[ جمعه 92/12/2 ] [ 10:8 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]


به گزارش فارس، خانه کعبه همواره به عنوان قبله مسلمانان شناخته شده و هر ساله همزمان با موسم حج تمتع و عمره بیش از گذشته به کانون توجه رسانه‌های جهان تبدیل می‌شود، ولی شاید کمتر کسی درباره کلید این خانه و کلید‌دار آن اندیشیده باشد.

*تعویض کلید کعبه به دلیل زنگ‌زدگی/ نگهداری کلید کعبه توسط یکی از خانواده‌های عرب برای 1400سال

کلید خانه کعبه که به دلیل خرابی و زنگ‌زدگی بر اثر مرور زمان،بارها عوض شده، اخیرا نیز با یک کلید جدید تعویض شده است.

نگهداری کلید خانه کعبه به یکی از خانواده‌های اصیل شهر مکه به نام «بنی شیبه» سپرده شده است، این خانواده بیش از هزار و 400 سال است که کلید دار مسجدالحرام هستند.

داستان کلید کعبه چیست

زمانی‌که کعبه توسط حضرت ابراهیم(ع) بازسازی شد، پس از ایشان و حضرت اسماعیل، نگهبانی و نگهداری از این خانه مقدس، به قبیله‌ جرهم سپرده شد که از یمن آمده بودند.

این قبیله پس از پیروزی و تسلط قبیله عربستانی «بنی خزاعه»، مجبور به ترک مکه شدند و این قبیله بت‌پرست که متعلق به جنوب عربستان بودند، کعبه را به محلی برای نگهداری بت‌هایشان تبدیل کردند، در این زمان آنها خود کلیددار کعبه بودند.

بعدها در اواسط قرن پنجم پنجم میلادی، خاندان قریش (خاندان پیامبر اعظم) بر مکه تسلط یافتند، «قصی بن کلاب» رئیس قبیله قریش مسئولیت نگهداری از مکه و کلیدهای این مکان مقدس را به عهده گرفتند.

«قصی‌‌بن کلاب» پیش از مرگ، وظایفش را به دو پسرش «عبد الدار» و «عبد مناف» سپرد. در این میان وظیفه نگهداری و مراقبت کعبه به «عبد الدار» رسید.

پس از پیروزی مسلمانان بر مکه به رهبری حضرت محمد (ص)، ایشان شخصاً این خدمات را به عهده گرفتند.

اگرچه بخش اعظمی از خدمات مربوط به کعبه بر عهده عموی پیامبر و حضرت علی(ع) بود ولی از آنجایی که پیامبر اکرم به دنبال ثبات در جامعه بود، تصمیم گرفت که وظیفه کلیدداری کعبه را به «عثمان بن طلحه»، شخصی از تبار عبدا لدار و همچنین عموزاده او «شیبة بن عثمان» واگذار کند.

داستان کلید کعبه چیست

از آن پس خانواده «شیبه» افتخار نگهداری از کلید کعبه را داشتند. طی قرن‌ها، شهر مکه تحت سلطه افراد زیادی قرار گرفت؛ از عثمانیان گرفته تا بریتانیایی‌ها، ولی با این‌حال کلیدداری کعبه همچنان در اختیار خاندان «شیبه» باقی ماند.

*حضرت ابراهیم کعبه را بدون در ساخت/ نمایش کلید‌های قدیمی کعبه در موزه ترکیه

بخش مهم دیگری که در تاریخچه کعبه وجود دارد، مربوط به درهای این خانه مقدس است.

زمانی‌که حضرت ابراهیم(ع) خانه کعبه را ساخت، هیچ دری برای آن قرار نداد. برخی منابع تاریخی بر این اعتقادند که اولین درب خانه کعبه در سال 606 سال قبل میلاد مسیح توسط قبیله قریش ساخته شد.

درب کعبه در جریان حمله اموی‌ها به مکه به شدت آسیب دید و به همین دلیل مورد بازسازی قرار گرفت.

داستان کلید کعبه چیست

پس از تسلط خاندان اموی بر کعبه، «عبدالله بن زبیر» و از مخالفان خلفای اموی، درب دیگری برای خانه کعبه ساخت که بعدها توسط حجاج‌بن یوسف ثقفی، والی حجاز و عراق در زمان بنی‌امیه با ساخت یک دیوار این در پوشانده شد.

 زمانی‌که «سلطان یاووز سلیم»، مصر را به امپراتوری خود افزود و سعی کرد تا امپراتوری خود بر جهان اسلام را گسترش دهد، فرمانروایان مکه و مدینه نیز برای خوشایند «سلطان سلیم» کلید کعبه را برای او فرستادند و از آن پس سلطان‌های عثمانی خود را خدمتگزاران کعبه می‌نامیدند و این مسئله را جزء افتخارات خود می‌دانستند.

در این میان، آنها کلیدهای قدیمی کعبه را که دیگر قابل استفاده نبود، نزد خود نگاه می‌داشتند؛ آنچنان‌که امروزه این کلیدها در موزه سرای توپقاپی ترکیه نگهداری می‌شود و در معرض تماشای علاقمندان قرار گرفته است.


[ دوشنبه 92/11/28 ] [ 1:34 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

یک قطعه از آثار تاریخی تخت جمشید که سر یک سرباز هخامنشی را نشان می دهد و سپتامبر سال 2011 از موزه هنرهای زیبای مونترال در ایالت کبک کانادا به سرقت رفته بود در آپارتمان مسکونی یک پسر جوان کانادایی پیدا شد.

به گزارش مهر، این تکه سنگ ارزشمند مربوط به قرن پنجم قبل از میلاد بوده و ارزش آن 1.2 میلیون دلار برآورد شده است. پلیس ایالت کبک پس از اینکه این گنجینه تاریخی را در  اواخر ژانویه کشف کرد، به دلیل اهمیت موضوع در یک کنفرانس خبری توضیحاتی ارائه داد که رسانه های کانادایی نیز آن را منتشر کردند.

سایت شبکه تلویزیونی سی.بی.سی. کانادا به نقل از پلیس اعلام کرده که" این قطعه یکی از دو شی تاریخی است که تقریبا به صورت همزمان از موزه هنرهای زیبای مونترال دزدیده شده بودند.

پلیس در مورد شی دوم توضیح اندکی داده است مبنی بر اینکه سر مجسمه مردی از جنس مرمر متعلق به قرن اول پیش از میلاد بوده و ارائه توضیحات بیشتر را منوط به تحقیقات بیشتر دانسته است.

پلیس امونتون درباره شی دوم دزدیده شده اعلام کرده مردی را در این شهر به اتهام خرید شیء تاریخی مسروقه با قیمت بالاتر از پنج هزار دلار بازداشت کرده است. این مرد در اعترافات خود مدعی شده از مسروقه بودن این شیء تاریخی و ارزش واقعی آن بی خبر بوده و آن را به قیمتی بسیار پایین تر از ارزش واقعی اش خریده است.

او گفته است که کتیبه هخامنشی را سه سال پیش از دوستانش به قیمت هزار و 400 دلار خریداری کرده و فکر نمی کرده که قیمتی باشد.

این مرد باید در ماه مارس در دادگاه حاضر شود و در این خصوص توضیح بدهد چرا که پلیس حدس زده دست فرد یا گروه دیگری پشت پرده این سرقتها باشند.

اگر حرف های این مرد جوان صحت داشته باشد، یعنی سارق هنوز به دام نیفتاده است. پلیس اعلام کرده تحقیقات خود را در این باره ادامه می دهد.

رسانه های کانادایی فیلم نشست خبری پلیس را نیز منتشر کرده اند.


[ دوشنبه 92/11/28 ] [ 1:33 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

به گزارش قانون،ساعت 6 عصر 21 خرداد امسال از طریق مرکز فوریت های پلیسی 110 کشف جسد سوخته شده ای در جنگل سرخه حصار به کلانتری 128 تهران‌نو اعلام و با حضور ماموران کلانتری در محل و تایید خبر، موضوع به پلیس آگاهی و قاضی کشیک دادسرای امور جنایی تهران اعلام شد.

 در بررسی به عمل آمده توسط تیم بررسی صحنه جرم اداره دهم و عوامل تشخیص هویت، هیچ گونه مدارک شناسایی از محل یافت نشد اما با بررسی های بیشتر و با پیدا شدن آثار به جای مانده از خون مشخص شد که قتل در فاصله چند ده متری از محل کشف جسد صورت گرفته و جسد پس از انتقال به محل کشف، به آتش کشیده شده است.

 همزمان با آغاز رسیدگی به پرونده، کارآگاهان اداره دهم در بررسی بانک افراد فقدانی متوجه شدند که در همان تاریخ کشف جسد، فردی با مراجعه به کلانتری 110 اعلام داشته که خواهر 30 ساله اش از منزل یکی از بستگان شان خارج و دیگر به منزل مراجعه نکرده که با تشکیل پرونده با موضوع «فقدانی»، پرونده در اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در حال رسیدگی است.

برادر فقدانی در اظهاراتش به کارآگاهان اداره یازدهم گفت: خواهرم ساعت 8 صبح 21 خرداد برای انجام امور بانکی از منزل خاله ام در خیابان پیروزی خارج و پس از آن ناپدید شد. تلفن همراهش نیز خاموش شده است.

همزمان با شناسایی هویت جسد، نظریه پزشکی قانونی نیز اعلام کرد که مقتول به علت اصابت ضربات متعدد به قسمت های مختلف بدن به ویژه اصابت چند ضربه به ناحیه گردن به قتل رسیده است.

کارآگاهان در ادامه تحقیقات خود با انجام اقدامات پلیسی متوجه شدند که مقتول از چندی پیش قصد داشته تا با فردی به نام حسن 29 ساله ازدواج کند و آخرین بار نیز با وی مشاهده شده است. با شناسایی حسن، کارآگاهان پلیس آگاهی به تحقیق از وی پرداخته و او در تحقیقات اولیه گفت از چندی پیش با مقتول آشنا شده اما در ادامه تحقیقات منکر هرگونه اطلاع از وقوع جنایت شد.

در شرایطی که تحقیقات از حسن در مراحل اولیه قرار داشت، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که وی دارای همسر و دو فرزند دو قلوی دو ساله بوده و خانواده اش هیچ گونه اطلاعی از آشنایی وی با مقتول ندارند.

در ادامه رسیدگی به پرونده و با توجه به اطلاعات جدید به دست آمده و با توجه به تناقضات در اظهارات حسن، تحقیقات فنی ـ پلیسی از وی آغاز و حسن پس از گذشت هشت ساعت از زمان دستگیری، دیروز لب به اعتراف گشوده و به ارتکاب جنایت اعتراف کرد. 

حسن در اعترافات خود به کارآگاهان گفت: از فروردین ماه سال 1390 با مقتول آشنا شدم. ابتدا ارتباط ما محدود به تماس های تلفنی بود اما پس از گذشت مدتی این ارتباط هر روز بیشتر و بیشتر شد و این در حالی بود که من به مقتول گفته بودم، که قصد ازدواج با وی را داشته، در حالی که خودم پیش از آن ازدواج کرده بودم.
  

متهم در ادامه اعترافاتش به کارآگاهان گفت: ارتباط من با مقتول ادامه داشت تا اینکه من صاحب دو فرزند شدم و پس از مدتی او نیز از موضوع اطلاع پیدا کرد. از آن زمان درگیری های ما با یکدیگر آغاز شد و او تهدید می کرد که موضوع را با همسر و خانواده ام در میان خواهد گذاشت.
 

متهم درباره انگیزه جنایت و نحوه ارتکاب آن نیز به کارآگاهان گفت: زمانی که اطمینان پیدا کردم که مقتول قصد دارد تا با مطرح کردن موضوع با همسرم به نوعی از من انتقام بگیرد، تصمیم به قتل او گرفتم. به همین علت ساعت هشت صبح 21 خرداد به دنبالش در خیابان پیروزی رفته و پس از سوار کردن وی به ماشین، به سمت جنگل سرخه حصار حرکت کردیم. مدتی با یکدیگر حرف زدیم تا اینکه با یکدیگر درگیری لفظی پیدا کردیم و او تهدیدهایش را مطرح کرد. در حالی که عصبانی شده بودم تصمیم به عملی کردن قتل گرفته و چندین ضربه چاقو به گردن، دست و دیگر قسمت های بدن مقتول زدم. پس از ارتکاب جنایت در داخل ماشین، جسد را به داخل شمشادهای داخل پارک منتقل و مخفی کردم. 

متهم در ادامه اعترافات خود گفت: سپس به محل کار خود برگشته و پس از تعویض لباس های خون آلود و خرید یک ظرف مواد آتش زا، به محل جنایت بازگشته و جنازه را در داخل جنگل به آتش کشیده و به سرعت به محل کار خود بازگشتم.

با تکمیل تحقیقات پرونده برای محاکمه به شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و صبح دیروز حسن به ریاست قاضی اصغرزاده پای میز محاکمه قرار گرفت در این جلسه وکیل اولیای دم برای متهم به قتل تقاضای قصاص کرد.

رئیس دادگاه نیز با تفهیم اتهام قتل عمدی با چاقو، جنایت بر میت وسرقت موبایل مقتول  از او خواست به دفاع از خود بپردازد.

حسن نیز با قبول اتهامش گفت: 1سال قبل از جنایت در خیابان پیروزی با اعظم آشنا شده و پس از مدتی متوجه شدم او به من علاقه‌مند شده است بخاطراینکه خودم همسر و دو فرزند دوقلو دارم از او خواستم به این رابطه پایان دهیم اما دختر جوان همچنان اصرار داشت که باهم ازدواج کنیم.سرانجام او وقتی اصرارهای من را دید از تصمیمش منصرف شد و مدتی از او بی‌خبر بودم‌.

چند روز قبل از جنایت دوباره اعظم با من تماس گرفت و گفت اگر با او ازدواج نکنم ماجرای دوستی را به همسرم می‌گوید.روز حادثه از او خواستم برای صحبت در اینباره به پارک سرخ‌حصار برویم او دوباره حرف‌هایش را تکرار کرد و از من خواست همسرم را طلاق دهم و با او ازدواج کنم با هم درگیری لفظی پیداکردیم که در یک لحظه کنترل خود را از دست داده و با چاقو او را کشتم بعد به محل کارم رفته و بعد از عوض کردن لباس‌هایم با مواد آتش‌زا به محل جنایت آمده و جسد را آتش زدم.

پس از آخرین دفاعیات متهم و وکیل مدافعش قضات دادگاه برای صدور حکم وارد شور شدند.


[ دوشنبه 92/11/28 ] [ 1:30 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 139
کل بازدیدها: 1618872