سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

چند کشور مختلف برای یافتن نشانه‌ای از بوئینگ 777 شرکت هواپیمایی مالزی، دریای جنوب چین را جستجو می کنند.چین، مالزی، ویتنام، فیلیپن و حتی آمریکا، با هواپیما و کشتی، در منطقه گشت می‌زنند، اما با گذشت سی ساعت، هنوز نشانه ای از این هواپیما، پیدا نشده است.

به گزارش "تابناک" به نقل از بی بی سی همزمان مقام‌های مالزی می‌گویند که شواهد نشان می‌دهد که هواپیما در حال بازگشت از مسیر خود به مبدا بوده که ناپدید شده است.
این هواپیما با 239 مسافر و خدمه، که از کوالالامپور بلند شده بود راهی پکن، پایتخت چین، بود.
بر اساس گزارشهای موجود، چهل دقیقه پس از پرواز در هوایی مساعد، در فاصله دویست کیلومتری شبه جزیره کامائوی ویتنام، تماس هواپیما کاملا قطع و هواپیما ناپدید شد.
این هواپیما قرار بود شنبه صبح ساعت 6:30 در پکن فرود بیاید.
گزارش شده که دو سوم مسافران چینی بوده اند و خانواده هایشان از بی خبری این روزها، خشمگین اند.
همین گزارشها می‌گویند که مسافران بوئینگ 777 گمشده، از چهارده کشور بودند. اما اعلام شده که دو نفر از آنها با پاسپورت‌های اروپایی به سرقت رفته بلیت خریده بودند.
گزارش‌ها می‌گوید که هر دو نفر همزمان بلیت خریده‌اند و از پکن راهی آمستردام و بعد دو مقصد جداگانه بودند.
مقامات گفته اند که "موضوع این دو مسافر" در دست بررسی است.
در عین حال مقام‌های مالزی می‌گویند که بررسی فهرست مسافران نشان می دهد که این سانحه احتمالاً از نوع تروریستی نبوده است.
برای مشاهده تصاویر در ابعاد بزرگتر، لطفاً روی عکس کلیک کنید

ارتباط با صفحه عکس


[ دوشنبه 92/12/19 ] [ 12:0 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، یکشنبه شب برای بازدید از جاذبه های تاریخی اصفهان وارد این شهر شد.

به گزارش ایرنا، رسول زرگرپور استاندار و تعدادی از مقامات این استان در فرودگاه شهید آیت الله بهشتی اصفهان از اشتون استقبال کردند.

اشتون به هنگام ورود به فرودگاه اصفهان اظهار داشت: با تاریخ شگفت اصفهان آشنا هستم.

زرگرپور نیز از اصفهان به عنوان شهر گنبدهای فیروزه ای و یک شهر موزه یاد کرد و گفت: برای خانم اشتون و همراهانش یک برنامه یک روزه بازدید از جاذبه های تاریخی اصفهان تدارک دیده شده است.

کاترین اشتون عصر شنبه به دعوت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یکشنبه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استرتژیک مجمع تشخیص مصلحت و سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و دبیر سابق این شورا دیدار و گفت و گو کرد.


[ یکشنبه 92/12/18 ] [ 11:58 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

« علی لاریجانی » رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه « رژیم صهیونیستی بعید است که جنگ جدیدی را در منطقه شروع کند »، گفت که برای نزاع با عربستان سعودی دلیلی نمی بینم.

لاریجانی شامگاه یکشنبه در گفت وگو با شبکه خبری المیادین تاکید کرد :بعید دانست رژیم صهیونیستی بار دیگر تجربه اشتباه گذشته علیه حزب الله را تکرار کند و جبهه جدیدی را بگشاید، زیرا می داند برای آن هزینه زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد که حزب الله تجریه ، توان و نیروی کافی را برای دفاع از لبنان دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما تحرکات رژیم صهیونیستی را در منطقه با حساسیت شدید و از نزدیک دنبال می کنیم.

رییس قوه مقننه یادآور شد: هدف صهیونیست ها ضربه زدن به امنیت و ثبات کشورهای منطقه است و وظیفه ما بازگرداندن ثبات به منطقه است.



** دلیلی برای نزاع با عربستان نمی بینم

لاریجانی در باره روابط ایران و عربستان سعودی گفت: ایران هیچ دلیلی برای درگیری و نزاع با عربستان سعودی نمی بیند هر چند اختلافات در رویکردها و نقطه نظر ها وجود دارد.

وی با بیانی اینکه « منافع مشترک بین ایران و عربستان زیاد است»، افزود: باید برمبنای مشترکات و راهبردهایمان با هدف ایجاد وحدت میان امت اسلامی تلاش و فعالیت کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما برای اجلاس روسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از رییس مجلس عربستان سعودی دعوت کردیم اما نمی دانیم چه چیزی مانع شرکت او شد.

لاریجانی تاکید کرد که ما هم در بحرین و هم سوریه معتقدیم که دخالت خارجی اشتباه است.

وی گفت که ایران بعداز اشغال عراق توسط آمریکا برای خاموش کردن فتنه مذهبی تلاش زیادی کرده است.



** سوریه به حمایت نظامی ایران نیاز ندارد

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه سوریه به حمایت نظامی ایران نیاز ندارد، گفت: در صورت مداخله اسراییل در امور داخلی سوریه این کشور از توان کافی برای مقابله برخوردار است.

وی با بیان اینکه اجلاس ژنو 2 موفق بنود اما باید امیدوار باشیم، افزود : در سوریه یک توافق داخلی وجود دارد که ما را به حل بحران نزدیک می کند.

لاریجانی با تاکید به اینکه بحران سوریه را نمی توان با راهکارهای نظامی حل کرد، اظهار داشت: تروریسم در منطقه به امنیت ایران به شکل طبیعی اثر می گذارد و ما به بحران سوریه از این منظر نگاه می کنیم.

وی اضافه کرد: دولت پاکستان تاکید کرده است که مشارکت برخی اتباع پاکستانی در جنگ سوریه اقدام شخصی آنها است.



** روابط ما با حماس مانند گذشته خوب است

رییس مجلس شورای اسلامی ، روابط ایران با جنبش باحماس را مانند گذشته خوب دانست و تاکید کرد: وظیفه اسلامی ما حکم می کند که از مقاومت حمایت کنیم و برهمین اساس از حماس هم حمایت می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جنبش حماس ، جریانی است که تلاش می کند حقوق ملت فلسطین را بدست آورد و برای همین از آن حمایت می کنیم و البته این حمایت به شرایط هم بستگی دارد.

لاریجانی در ادامه این گفت وگو تصریح کرد: روابط ایران با ترکیه همه جانبه است اما با آنها در برخی مسائل مانند استقرار سپر موشکی در ترکیه و موضوع سوریه اختلاف نظر داریم.

وی اظهارداشت : اگر اراده کنند که مسئله هسته ای ایران از طریق راهکاری سیاسی حل شود، می توانند.

رییس مجلس گفت : نقش ملت های مسلمان بتدریج در حال افزایش است و دولت ها مجبور هستند به آرای آنها احترام بگذارند.


[ یکشنبه 92/12/18 ] [ 11:57 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

نخستین زن به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان معرفی شد و از امروز سکان امور این حوزه را در دست گرفت.

به گزارش ایرنا، استاندار سیستان و بلوچستان روز یکشنبه در نشستی در استانداری معاونان برنامه ریزی و اشتغال و توسعه مدیریت و منابع انسانی خود را معرفی کرد.

?زهرا اربابی? طی حکمی از سوی وزیر کشور به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی و ?غلامرضا مالکی? به عنوان معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار سیستان و بلوچستان منصوب شدند.

اربابی متولد 1344 دانش آموخته رشته مدیریت بازرگانی در مقطع دکترا و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان و عضو غیر موظف هیات مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار است و پیش از این نیز علاوه بر مسوولیتهای اداری و مالی، رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد زاهدان بوده است.

اربابی نخستین بانوی بومی سیستان و بلوچستان است که به سمت معاونت استانداری این استان منصوب شده است.

غلامرضا مالکی نیز از نیروهای بومی و اهل سنت با سابقه دیرینه در حوزه برنامه و بودجه، معاونت برنامه ریزی و اشتغال، از چند سال پیش تاکنون به عنوان مدیر کل دفتر برنامه ریزی و بودجه استانداری سیستان و بلوچستان انجام وظیفه می کرد.

به گزارش ایرنا، پیش از این ?علی اصغر جمشید نژاد? به عنوان معاون جدید سیاسی، اجتماعی، ?علی اصغر میرشکاری? معاون امنیتی، انتظامی و ?باقر کرد? معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان معرفی شده اند


[ یکشنبه 92/12/18 ] [ 11:56 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
ولفگانگ اولمان عکاس، مزرعه دار و پرورش دهنده زنبور عسل در آلمان، که از کودکی همراه با پدرش به عکاسی می پرداخته، تصمیم گرفت روزهایی که به پرورش زنبور عسل مشغول است، بوسیله تجهیزات ماکرو، تصاویری خلق کند که بتواند جزئیات زندگی حشرات پیرامون خود و گیاهان را به نحو تحسین بر انگیزی ثبت و به نمایش بگذارد.

ارتباط با صفحه عکس

[ یکشنبه 92/12/11 ] [ 12:2 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
یک زن مصری به جرم جاسوسی برای اسرائیل دستگیر شد.

به گزارش جام نیوز، دادگاه نظامی مصر سحر ابراهیم را به جرم همکاری با موساد و دستگاه اطلاعاتی انگلیس محاکمه می کند.

طبق اعترافات اولیه، این جاسوس دستگیرشده در اظهارات خود بیان کرد که با اغفال جنسی حدود دویست شخصیت سیاسی و اداری مصری توانسته است اطلاعات مهمی را در اختیار موساد قرار دهد.

تجهیزات کشف شده از این زن چندین قبضه سلاح، لباس و ادکلن های جذب کننده ی جنسی بوده است.

فرانشر نوشت: طبق تحقیقات اولیه،  اداره  اطلاعات مصر بیان کرد که درآمد روزانه این جاسوس 500 یورو بوده و حتی تا مرز 2500 یورو نیز بوده است.

[ جمعه 92/12/9 ] [ 11:16 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

در پی برخی اظهارات، جمشید مشایخی و سعید راد دو بازیگر پیشکسوت سینمای ایران، موج سنگینی علیه این دو شکل گرفت که در نقد گفته‌های ایشان بود؛ اما این نقدهایِ بلااشکال، از مرحله‌ای به بعد به ورطه‌ای ناصواب افتاد و با تکیه بر شیوه ناپسند مچ‌گیری، آبروی این دو ‌را نشانه رفت که باید برای جلوگیری از تکرارش چاره‌ای اندیشید.

به گزارش «تابناک»، ماجرا از سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر آغاز شد؛ جایی که رضا عطاران در جریان نشست پرسش و پاسخ فیلم «طبقه حساس» در کاخ جشنواره در پاسخ به اینکه «آیا شما برای خنداندن مردم حاضرید‌ هر کاری کنید و به نظر می‌رسد نوعی قبح شکنی برای خنداندن مردم در بازی‌تان دیده می‌شود‌»، گفت: «من خیلی در میان مردم هستم. ماشین آنها را سوار می‌شوم. آنها را می‌بینم. همه از من خواهش می‌کنند و می‌گویند کاری بساز تا ما بخندیم. به نظرم نیاز جامعه امروز خندیدن است. حتی یکی از دوستان منتقد چندی پیش در جایی گفته بود عطاران برای اینکه مردم را بخنداند، حاضر است شلوارش را هم پایین بکشد. من حاضرم برای خنداندن مردم شلوارم را هم پایین بکشم. من یک ذره جلوی احساساتم را گرفتم اما این واقعا نیاز جامعه است‌».

این گفته‌ها، واکنش تند جمشید مشایخی را در پی داشت که از مدتی پیش به واسطه حرکت عجیبش در خصوص تمایلش برای سفر به اسپانیا برای عذرخواهی از لیونل مسی مورد انتقاد قرار گرفته بود. مشایخی در انتقاد به سخنان عطاران گفته بود: «آقای عطاران شما می‌توانستید برای خندان مردم بگویید از بالای یک درخت چنار به پایین می‌پرم، نه آنکه آن حرف زشت را که من از گفتن آن خجالت می‌کشم، به زبان بیاورید؛ آن‌وقت ما به خاطر این بی‌اخلاقی‌ها به او جایزه هم می‌دهیم! ما هنرمندان با اخلاق بسیاری در این مملکت داریم و باید بدانیم هر حرفی را کجا و چگونه بزنیم. هنرمندان ما باید یاد بگیرند که معلم اخلاق باشند‌».

مورد بعدی این بی‌اخلاقی‌ها به سعید راد ارتباط می‌یابد؛ جایی که او به همراه ابراهیم حاتمی‌کیا و مریلا زارعی به عنوان عوامل فیلم «چ» در حاشیه حضور در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) در جمع خبرنگاران گفت: «ما از کودکی سینه‌زن امام حسین (ع) بودیم و در تمام عمر نیز در چنین مکان‌های مقدسی رشد پیدا کردیم... .» که این اتفاق نیز در کنار سخنان جمشید مشایخی قرار گرفت و یک واکنش مشابه را در پی داشت که همان مچ‌گیری غیراخلاقی بود.


ضدفرهنگ مچ گیری در تعقیب حیثیت جمشید مشایخی و سعید راد

برخی اشخاص که موافق گفته‌های این دو بازیگر نبودند، ‌فیلم‌هایی را که آن‌ها پیش از انقلاب از بازیگرانش بودند، برای نقد آنها بازبینی کردند و قطعات غیرقابل انتشار با عرف کنونی سینمای ایران از این فیلم‌ها را استخراج و پی‌در‌پی بازنشر کردند. بی‌گمان مشایخی و راد این آثار را تأیید نمی‌کنند و این بازی‌هایشان نیز مربوط به دوره‌ای می‌شده که قاطبه سینمای ایران ‌این گونه بوده و ایشان در سال‌های پس از انقلاب، کارنامه‌ای از آثار مهم ‌دارند که اساساً فیلم‌های آنچنانی را در حاشیه برده است. واقعیت این است که ملاک حال فعلی افراد است و برای چنین موقعیت‌هایی است که متکی به سخن یکی از بزرگانمان است: «ای مالک! ‌اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش مکن، شاید سحر توبه کرده باشد».

مشایخی به تنهایی در بیش از یکصد فیلم و ده‌ها مجموعه تلویزیونی نقش‌آفرینی کرده که تنها کمتر از یک سوم این آثار مربوط به سال‌های پیش از انقلاب است و عموم مردم این بازیگر پیشکسوت را با نقش‌های پس از انقلابش می‌شناسند. سعید راد نیز اگر پس از انقلاب با دشوارهای فراوانی برای ادامه بازیگری مواجه نمی‌شد، کارنامه‌ای وسیع‌تر از این‌ها داشت و در فیلم‌های بیشتری نظیر «دوئل» و «چ» حضور می‌یافت و او نیز در دوره‌ای آن نقش‌ها را داشته که فضای سینمای ایران آنچنان بوده و این نقش آفرینی‌ها منحصر به این دو بازیگر نیست و بسیاری از پیشکسوتان سینمای ایران در آن فضا از عوامل سینما بوده‌اند.

بنابراین اینکه حرف‌های دو موسپید سینما را با تورق چند برگ از سوابقشان، به چالش کشید و گذشته‌شان را پیش رویشان آورد و تلاش کرد، ‌اصالت نقد‌هایشان را به چالش کشید، چندان وجهه خوبی ندارد. هنوز فراموش نکرده‌ایم که چگونه برخی سیاسیون در سال‌های اخیر به واسطه مچ‌گیری‌هایشان مورد نقدهای سنگین قرار گرفتند؛ مچ‌گیری‌هایی که سوای درستی و نادرستی ادعای مطرح، درباره شیوه عمل به کار رفته در آن‌ها و غیراخلاقی بودن این شیوه عمل، شاهد نقد آن‌ها بودیم. در واقع سوای اینکه برخی از این گفتار‌ها اصالت نداشت و تنها اتهام زنی بود، بحث بر این محور شکل گرفت که مچ‌گیری نمی‌تواند منجر به نقد سازنده، اخلاقی و منتهی به اصلاح شود.

از این حیث، شاید بهتر باشد، پیش از آنکه سر‌مان را بالا بگیریم و دیگرانی را که در مسند هستند، نقد کنیم، نسبت رفتار خودمان را با رفتار آن‌ها بسنجیم و دریابیم‌ آیا خودمان رفتار مشابه را انجام نمی‌دهیم و در تناقضی آشکار، برخی کارگزاران را بابت رفتاری که خود‌ نیز انجام می‌دهیم، نقد نمی‌کنیم؟


[ دوشنبه 92/12/5 ] [ 9:40 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

پژوهش جدید دانشگاه چارلز در پراگ نشان داده که انسان هایی با چشمان قهوه‌ای از چشم آبی‌ها قابل اعتمادترند.

به گزارش جام نیوز، در این پژوهش تصویر 40 زن و 40 مرد چشم قهوه‌ای و چشم‌آبی برای قضاوت در مورد میزان قابل اعتماد بودن، جذابیت و تسلط آنها در برابر شرکت‌کنندگان قرار گرفت که نتایج نشان داد از نظر شرکت‌کنندگان افراد چشم‌قهوه‌ای قابل اعتمادترند.

این در حالی است که هنگام نشان دادن تصاویر همان افراد چشم‌قهوه‌ای که رنگ چشمانشان این بار به صورت مصنوعی، آبی شده بود، شرکت‌کنندگان میزان قابل اعتماد بودن آنها را برابر تشخیص دادند. این پژوهش نشان داده که کلید قابل اعتماد بودن در ویژگی‌های مشترک چهره افراد دارای چشم قهوه‌ای بوده و ارتباطی به رنگ چشم آنها ندارد.

برای مثال مردان دارای چشم قهوه‌ای از چهره‌های گردتر و چانه وسیعتر، دهان عریض‌تر با گوشه‌های رو به بالا، چشمان بزرگتر و ابروهای نزدیک به هم برخوردارند که مردانه‌تر و از این رو قابل اطمینان‌تر محسوب می‌شوند. در مقابل، مردان دارای چشمان آبی بیشتر از ویژگیهای صوری مانند چشمان کوچکتر و دهانی با گوشه‌های رو به پایین برخوردارند که ظاهری حیله‌گر به آنها می‌دهد.

زنان دارای چشمان قهوه‌ای نیز مورد اعتماد بیشتری نسبت به چشم‌آبی‌های جنس خود بودند اما تفاوت آنها به چشمگیری مردان نبود. این پژوهش که در مجله PLOS ONE منتشر شده، چنین نتیجه‌گیری کرده که اگرچه چهره‌هایی با چشم قهوه‌ای از قضاوت خوش‌بینانه‌تر مخاطب، در مقایسه با چشم آبی‌ها برخوردارند، بخودی خود این رنگ چشم نیست که باعث برداشت قابل اعتماد بودن آنها شده، بلکه ویژگی های صوری است که در این افراد بیشتر دیده می‌شود.


[ یکشنبه 92/12/4 ] [ 10:42 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
مذاکرات اولیه گام نهایی جمهوری اسلامی ایران و گروه 1 +5 در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر وین اتریش با حضور محمدجواد ظریف و کا‌ترین اشتون برگزار شد. این مذاکرات سه روز ‌طول کشید و سرانجام پنجشنبه صبح، ساعت 9 صبح به وقت وین به پایان رسید. هدف از این دور مذاکرات، تعیین دستور کار مذاکرات آتی و چهارچوب‌بندی آن در گام نهایی برای رسیدن به توافق نهایی بود، تا همه موضوعات جمع‌بندی و احصا شده و در دستور کار مذاکرات جامع قرار گیرد.

نکته‌ای که در مدت مذاکرات زیاد در مطبوعات داخلی و بین‌المللی به چشم می‌خورد؛ تناقض‌های رفتاری و کلامی امریکایی‌ها در مواجه با ابتکار دیپلماتیک ایران بود و از سوی دیگر زمزمه‌هایی از تغییر نگرش امریکا به روابط با ایران نیز بسیار افزایش پیدا کرده است.

در همین رابطه «تابناک» در گفت‌و‌گو با دکتر پیروز مجتهد‌زاده مشاور پژوهشی دانشگاه سازمان ملل متحد و مدیر عامل بنیاد پژوهشی یوروسویک (Urosevic Research Foundation) لنـدن سیاست امریکا در قبال ایران و آینده پرونده هسته‌ای ایران را ‌بررسی کرده است.

* آقای دکتر به نظر شما سیاست امریکا در قبال ایران در دوران اخیر چیست؟


ــ  در چند ماه اخیر دیدیم که سیاست اعلام شده و رسمی دولت اوباما در موضوع هسته‌ای ایران، ادامه گفت‌و‌گو و اجرای درست تعهدات متقابل، از جمله عدم تصویب تحریم‌های جدید یا ‌اجرا نشدن تعهدهایی که از قبل پیش‌بینی شده ‌بوده است، ولی ما دیدیم وزارت خزانه‌داری امریکا به رغم سیاست اعلام شده دولت مربوطه، خود ‌تحریم‌های جدید را اجرا کرد. این موضوع نشان می‌دهد که وضعیت دولت اوباما در این زمینه تا چه اندازه شکننده و تأثیر‌پذیر از تأثیرات کمرشکن لابی‌های یهودی به ویژه در کنگره و سناست. به این ترتیب کاملا آشکار است، در حالی که سیاست رسمی و اعلام شده دولت اوباما، حل مسالمت آمیز مسأله هسته‌ای ایران و نیز همه مشکلات و مسائل موجود بین دو کشور تا سرحد عادی شدن وضعیت در روابط دو کشور است، می‌بینیم همین دولت حتی در درون خودش مشکل دارد و لطمه می‌بیند و ناچار است ‌این گونه در کلام خود به تناقض‌گویی روی بیاورد.

* چرا امریکایی‌ها از شیوه دیگری به غیر از تناقض‌گویی استفاده نمی‌کنند؟


 ‌ــ امریکایی‌ها از تناقض‌گویی برای کم کردن فشار استفاده می‌کنند. به هر حال اینکه آیا امریکا موفق می‌شود یا نمی‌شود، یک بحث داخلی است. من با ‌آشنایی‌های گسترده‌ای که دارم، می‌توانم به شما بگویم که بسیار‌ی از اساتید دانشگاه‌های امریکا از این وضعیت و این حقیقت تلخ در ساختار سیاسی کشور خود، دلتنگ و ناراضی هستند. البته این مسأله داخلی امریکاست و به ما ربطی ندارد. من وقتی با همکارانم در میان اساتید دانشگاه‌های ایالات متحده بحث می‌کنم، خود را ناچار به همدردی با آن‌ها در این زمینه می‌یابم که گستره و ژرفای نفوذ لابی یهودی و لابی اسرائیلی در ایالات متحده در حقیقت حتی استقلال هویتی این کشور را نیز زیر سؤال برده است.

* برخی از تحلیلگران بر این باورند که ایالات متحده با توجه به ‌وابسته نبودن به نفت منطقه، به زودی از منطقه خاورمیانه به خصوص خلیج فارس خارج خواهند شد؛ بنابراین، به نظر شما آیا امریکا از این منطقه خارج می‌شود و اگر خارج شد، حاضر است نقش منطقه‌ای ایران را افزایش دهد؟


 ــ این سخنان جنبه پیش بینی دارد. ما می‌دانیم که در عالم علمی هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. کسی که ادعای پیش بینی می‌کند، باید او را هدایت کرد که بیشتر توجه علمی به مسائل داشته باشد. اینکه امریکا به تازگی موفق شده ‌که منابع عظیم و بی‌کرانی از نفت و گاز در سواحل غربی خود دست یابد، یک واقعیت است. این اتفاق هم امسال افتاد اما اینکه این منابع جدید کی به ثمر برسند و مورد استفاده قرار بگیرد، هنوز معلوم نیست و مدت زمانی وقت خواهد گرفت.

‌از سوی دیگر، اگر فرض را بر این بگذاریم که ‌امکان بهره برداری‌های گسترده از منابع انرژی جدید در دست ایالات متحده امریکا بیفتد و این سبب می‌شود که ژئوپلتیک جهانی نفت و گاز تغییر پیدا کند، خیال باطل است. اگر به تاریخ صد ساله اخیر خاورمیانه برگردیم، شاهد این هستیم که وابستگی‌های امریکا به نفت خاورمیانه پس از جنگ جهانی دوم تقریبا حدود 90 درصد بود. امریکا در مقاطعی از این تاریخ تا حد 90 درصد سوخت خود و متحدانش در دنیای صنعتی ‌وابسته منابع خاورمیانه به ویژه عربستان سعودی بود؛ اما می‌بینیم که به تدریج این وابستگی کاهش پیدا کرده است؛ یعنی درصد آن کم شده است. این اتفاق به دلایلی از جمله کشف منابع نفت و گاز در مناطق جدید بود که به صورت رقیب در مقابل خلیج فارس و خاورمیانه قد علم کرد. به هر حال میزان درصد وابستگی امریکا به نفت و منابع سوختی خاورمیانه کاهش پیدا کرده، ولی در همین مدت میزان درگیری امریکا در بازی‌های ژئوپولتیکی در خاورمیانه بیشتر شد.

نوسان درگیری و نیازمندی امریکا به منابع سوختی خاورمیانه بر نوسان درگیری‌های ژئوپولتیک و ژئواستراتژیکی نه تنها تابع یک معادله مستقیم نیست که ‌گاه دچار معادله معکوس می‌شود. به گفته دیگر، وضع این گونه نیست که اگر 10 درصد وابستگی سوختی امریکا به خاورمیانه کاهش پیدا کند، درگیری‌های سیاسی و استراتژیک امریکا در خاورمیانه نیز 10درصد کاهش پیدا می‌کند. برای اینکه درگیری‌های ژئوپولتیکی و ژئو‌استراتژیکی در خاورمیانه تنها تابع وضعیت نفت و سوخت نیست. بلکه عوامل گوناگونی درگیرند که مهم‌ترین این عوامل را می‌توان اسرائیل و حمایت از خواست‌های اغلب افزون خواهانه اسرائیلی دانست و پیوندهای عمیقی که اسرائیل از طریق لابی یهودی با جامعه امریکا دارد. لابی یهودی از این طریق امریکا را وادار می‌کند که بیش از آنکه از منابع سوختی خاورمیانه درآمد داشته باشد، بیش از آن در خاورمیانه خرج کند. به این ترتیب، اگر فرض بر این گذاشته شود که با کشف منابع جدید درگیری امریکا در این منطقه پایان می‌گیرد، این فرض ناشی از خیالی دور از مطالعه است و این جور بحث‌ها قابل توجه نیستند. ما در عالم علم نمی‌توانیم حتی تا فردا پیش بینی کنیم.

* پس علت تغییر رویکرد امریکا نسبت به روابط ایران چیست؟


ــ به هیچ وجه مسأله نفت و سوخت نیست. امریکا علاقه‌مند است روابطش را با ایران توسعه دهد که البته این علاقه چند دلیل دارد.

1 ـ
امریکا در خاورمیانه دچار اشتباهات استراتژیک بزرگی شد که آخرین اشتباه استراتژیک این کشور سوریه است. امریکایی‌ها و غربی‌ها، افسانه بهار عربی را ساز کردند و خواستند که بر این اساس سیاست‌های جدیدشان را در خاورمیانه به گونه‌ای تنظیم کنند که سوار بر موج‌های مردمی جدید در این منطقه شوند و از این وضعیت به نفع اسرائیل استفاده کنند، ولی دیدیم که این سیاست‌ها در تک تک کشور‌ها ‌شکست خورد؛ در مصر، لیبی، یمن، عربستان، بحرین و ... در تک تک موارد این سیاست‌ها ‌شکست خورد. همزمان ما شاهد این هستیم که در بسیاری از تحولات در خاورمیانه ایران هم درگیر بود؛ مثلا در قضیه سوریه و لبنان. همواره تهمت‌هایی به ایران می‌زنند، ولی می‌بینیم در تمام مواردی که ایران از دور و یا نزدیک بلافاصله یا با واسطه درگیر بود، شرایط به شکست سیاست‌های غربی منجر ‌و همزمان به سود ایران تمام شد. امریکا به این نتیجه رسید که ایران صاحب نقش بسیار عمده‌ای در این منطقه است. یعنی ثابت شد که ایران صاحب نفوذ عمده است، بی‌آنکه این نقش مهم را از طریق تحریک تروریزم به دست آورده باشد.

بهترین آزمایشگاه این نمونه را در سوریه می‌بینیم. ما دیدیم همین چند روز پیش امریکا تحت تأثیر فشارهای اسرائیل، سرانجام با حضور و شرکت ایران در مذاکرات ژنو مخالفت کرد. ایران هیچ گونه واکنشی به این موضوع نشان نداد، برای اینکه می‌دانست و از قبل هم گفته شده بود که اگر ایران شرکت نکند کار به سرانجام مطلوب نخواهد رسید.

2 ـ ‌
از سوی دیگر، پس از انقلاب اسلامی امریکا تلاش کرد عربستان سعودی را در حکم متحد قابل اعتماد جانشین ایران کند. این جانشینی برخورد‌ها و تحولات استراتژیکی و ژئوپولتیکی را به صورتی درآورد که همه ما شاهد بودیم که عربستان سعودی به طرف استفاده از تروریسم اسلامی کشیده شد که در یک توطئه اسرائیلی اردنی در سال‌های 2004 تا 2006 زیر عنوان «هلال شیعی» پیش‌بینی شده و سبب گمراهی عمیق عربستان سعودی شد؛ یعنی موضوعی که از آغاز ایران متهم به اختراع این وضعیت بود و در عمل ثابت شد که ایران هیچ وقت دخالتی در توطئه تروریزم اسلامی نداشته است. بلکه خودش هم یکی از قربانیان موج جدید تروریسم بوده است.

ما امروز می‌بینیم که امریکا از دست گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه از تکفیری‌ها و القاعده گرفته تا جهادیست‌ها و دیگر برندهای تروریزم اسلامی که همه تحت حمایت عربستان سعودی و دو فرمانبردارش در خلیج فارس یعنی قطر و ابوظبی قرار دارند، می‌خواهد بگریزد چون به درستی در‌یافته است که پیروزی این تروریست‌ها در سوریه امنیت اسرائیل و منافع امریکایی در منطقه را مورد تهدید‌های جدی قرار خواهد داد. الان این گروه‌ها بازوهای اجرایی سیاست‌های منطقه‌ای عربستان سعودی شده‌اند و این وضعیت به کلی اهمیت و اعتبار عربستان سعودی نزد امریکا را خدشه‌دار کرده است.

طبیعتا ما شاهد هستیم که ایالات متحده امریکا در موارد بسیار گسترده‌ای نسبت به اقدامات و اعمال عربستان چشم اغماض دارد، ولی در عمل می‌دانیم که امریکا از رویکردهای استراتژیکی عربستان بسیار ناراحت و ناراضی است و سعی می‌کند به صورت‌هایی بتواند چاره‌ای برای حل آن به وجود اورد.

3 ـ
‌در مقابل این وضعیت امریکا به این نتیجه رسیده است ایجاد نفوذ از طریق به‌کارگیری گروهای تروریستی نفوذ واقعی نیست و نفوذ موقت و بی‌معنی است. نفوذ واقعی را ایران به دست آورده است، نه از طریق حمایت از گروه‌های تروریستی بلکه از طریق حمایت از سازمان‌های سیاسی ـ قومی رسمی مانند حماس و حزب اله در کشورهای منطقه. در این دوران طبیعی است که ایالات متحده امریکا مانند هر عاقلی که بخواهد مسائل را بسنجد و بررسی کند، به این نتیجه می‌رسد که وضعیت ژئوپولتیکی ایران بسیار مهم‌تر و اساسی‌تر از یک وضعیت منفی و موقت است که عربستان برای خود درست کرده است. نفوذ ایران بسیار بیشتر، دائمی و حقیقی‌تر است. با‌ این نتایج، بدیهی است که ایالات متحده می‌کوشد به جای دشمنی با ایران که نتیجه‌اش این همه بدبختی در خاورمیانه بوده است، راه رسیدن به تفاهم برای ایجاد موازنه‌های مطلوب را با ایران پیش بگیرد.

4 ـ
‌اگر کسانی هستند با این بحث من فکر کنند، منظور این است که امریکا روزی با قراردادهای سیاسی و استراتژیک مثل پیمان سنتو به صورت‌هایی با ایران متحد می‌شود، اشتباه می‌کنند، چراکه آن گونه معادلات مربوط به دوران جنگ سرد می‌شد و آن روزگار دیگر باز نخواهد گشت. شرایط سیاسی جهان امروز ایجاب نمی‌کند که کشور‌ها وارد آن گونه پیمان‌ها و توافق‌ها شوند که هدف شکست ‌و محو کردن رقیب بود و چه فاجعه‌ها که در مسیر اعمال آن استرتژی‌ها به بار نیامد. امروز ژئوپولتیک جهانی بیشتر به دنبال ایجاد موازنه میان قدرت‌های رقیب متمایل می‌شود که حاصل کار طبیعتا شناخت هویت قدرتی رقباست و سلطه مساوات بهتر بر جهان سیاست. منظور از این بیان این است که صرف عدم دشمنی در روابط با ایران می‌تواند برای امریکا مفید باشد. صرف عدم تحریک کردن ایران از طرف امریکا می‌تواند برای امریکا مفید باشد و قطعا عرض می‌کنم صرف‌ دشمنی نکردن امریکا با ایران می‌تواند برای ما نیز بسیار سودمند باشد.

ادامه دارد.....

[ یکشنبه 92/12/4 ] [ 10:42 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

چشم‌هایش را می‌بندد و شماره‌ای را می‌گیرد؛ برایش خیلی هم فرقی نمی‌کند چه کسی و در چه شرایطی جواب تلفن را می‌دهد؛ زن یا مرد، پیر یا جوان، در خانه یا در محل کار. در هر وضعی که جوابش را بدهند، کافی است و او احساس می‌کند به هدفش رسیده.

به گزارش جام جم، سال هاست برای سرگرم شدن به غریبه ها زنگ می زند و اگر اجازه دهند، چند دقیقه ای هم با آنها صحبت می کند. البته خودش می گوید این کار مزاحمتی برای بقیه ایجاد نمی کند و فقط آنها را هم از تنهایی درمی آورد، اما نمی داند یا شاید هم نمی خواهد قبول کند صدای زنگ تلفن در خانه ای که بیماری در حال استراحت است یا کودکی خوابیده، چه وضعی می تواند ایجاد کند. شاید این روزها تعداد مزاحم های تلفنی کمتر از قبل شده باشد. بعضی ها می گویند همین که شماره ها نمایش داده می شود، خیلی ها را از ایجاد مزاحمت تلفنی منصرف کرده و به همین دلیل تعداد آنها کمتر شده است، اما هنوز هم بعضی ها هستند و چنان به این کار عادت دارند که حتی حاضرند به خودشان زحمت بدهند و بروند تا از یک تلفن عمومی مزاحم دیگران شوند و عده ای هم بدون ترس و واهمه از تلفن خانه یا اداره شان چنین مزاحمت هایی را برای دیگران درست می کنند.

بعضی ها با گرفتن شماره تلفن دیگران مزاحم شان می شوند، برخی با فرستادن ایمیل و چت کردن این مزاحمت ها را ایجاد می کنند و حتی گروهی هم هستند که به فکر آسیب زدن به دیگران می افتند و از افرادی برای این کار کمک می گیرند.

با این همه، فرقی نمی کند با گرفتن شماره تلفن مزاحم کسی شوید یا از طریق اینترنت و ایمیل چون مزاحمت در هر صورت مزاحمت است و دیگران را آزار می دهد. همچنین مزاحم ها و کسانی که دوست دارند برای دیگران دردسر درست کنند هم افرادی عجیب و غریب نیستند که فکر کنید هیچ وقت در طول زندگی تان آنها را ندیده اید یا نخواهید دید. مزاحم ها هم کسانی هستند مثل بقیه انسان ها، اما تفاوت هایی هم با دیگران دارند. بعضی از آنها از آزار دادن دیگران لذت می برند، بعضی ها با این کار سرگرم می شوند و تفریح می کنند، عده ای دچار اختلالات روحی هستند و به همین دلیل برای دیگران مزاحمت درست می کنند و برخی هم چون به شیوه عادی و معمول نمی توانند ارتباط برقرار کنند، این روش را به کار می گیرند.

مزاحم هایی که نمی توانند حقشان را بگیرند

به طور کلی می توان گفت افرادی که مزاحم دیگران می شوند، به دلایل متفاوتی این کار را انجام می دهند که به گفته دکتر مینا مجتبایی می توان آنها را به گروه های مختلفی تقسیم کرد.

این روان شناس در گفت وگو با جام جم در این باره توضیح می دهد: کسانی که شیوه صحیح برقراری ارتباط با دیگران را بلد نیستند و نمی توانند بدرستی با بقیه افراد ارتباط کلامی برقرار کنند یا مهارت این کار را ندارند، بناچار از شیوه های غیرمستقیم برای آسیب زدن استفاده می کنند که ایجاد مزاحمت های تلفنی هم یکی از این روش هاست.

به گفته دکتر مجتبایی کسانی که جرات و شهامت ندارند، اعتماد به نفس شان پایین است و نمی توانند راحت حرف شان را بزنند از روش پرخاشگری منفعلانه استفاده می کنند تا خشم و ناراحتی شان را نشان دهند و ایجاد مزاحمت های تلفنی هم یکی از این روش هاست. لازم نیست کسی که می خواهد مزاحم شود، فقط با غریبه ها تماس بگیرد و برای آنها مزاحمت ایجاد کند. بعضی وقت ها شرایط برعکس می شود و مزاحم ها می خواهند برای آشنایان خود دردسر درست کنند. این گروه از مزاحم ها معمولا می خواهند از شخص خاصی انتقام بگیرند یا او را اذیت کنند و به همین دلیل ممکن است چنین روش های نادرستی را به کار گیرند.

مزاحم هایی که لذت می برند

بعضی ها وقتی مزاحم دیگران می شوند، انگار بهترین لحظه های عمرشان را سپری می کنند و به هیچ عنوان نگران نتایج کارشان هم نیستند. اینها همان گروهی هستند که به گفته دکتر مجتبایی، از آزار دادن دیگران و دیدن یا شنیدن واکنش های هیجانی آنها لذت می برند؛ به همین دلیل هم ممکن است از الفاظ زشت و نامناسبی استفاده کنند و با شنیدن واکنش های هیجانی فرد، از پشت تلفن لذت ببرند.

چنین کاری برای این گروه از افراد می تواند کم کم به یک سرگرمی تبدیل شود و در نتیجه اوقاتی از روز را به این کار اختصاص می دهند؛ البته در این موارد تفاوتی هم ندارد شماره ای که با آن تماس می گیرند، آشنا باشد یا غریبه، چون در هر صورت از ایجاد مزاحمت لذت می برند و با این کار احساس خوبی پیدا می کنند. این روان شناس یادآور می شود: این افراد معمولا از این که دیگران، تحت تاثیر حرف هایشان قرار بگیرند، خوشحال می شوند و چنین وضعی برایشان لذت بخش است.

مزاحم هایی که بیمارند


عده ای هم هستند که به دلیل اختلالات روانی و مشکلات شخصیتی برای دیگران مزاحمت ایجاد می کنند که دکتر مجتبایی درباره آنها می گوید: گاهی اختلال شخصیت می تواند باعث بروز این وضع شود؛ مثلا بعضی افراد که دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند، به فکر آسیب رساندن به بقیه بوده و دائم به این کار فکر می کنند. در نتیجه ممکن است از مزاحمت های تلفنی هم برای رسیدن به هدفشان کمک بگیرند. این روان شناس با بیان این که چنین افرادی، بیمار محسوب می شوند، ادامه می دهد: این اشخاص باید تحت درمان قرار بگیرند تا مشکل آنها بموقع برطرف شود و دردسری برایشان ایجاد نکند. وی به گروه دیگری از مزاحم ها اشاره می کند و می گوید: بعضی از مزاحم ها هم دچار اختلالات جنسی هستند و می خواهند با ایجاد مزاحمت و استفاده از الفاظ زشت و نامناسب از نظر جنسی احساس خوبی پیدا کنند و ارضا شوند.

ایجاد مزاحمت به دلیل ضعف تربیتی


بعضی وقت ها، بچه ها تلفن را با اسباب بازی اشتباه می گیرند و پدر و مادر هم حرفی به آنها نمی زنند. این روش ممکن است سال های زیادی ادامه پیدا کند و چنین فردی کم کم بیاموزد با ایجاد مزاحمت می تواند سرگرم شود یا کارهایش را پیش ببرد؛ بنابراین یکی از موضوعات مهمی که در این زمینه باید در نظر داشت، شیوه تربیت کودکان در محیط خانواده است. دکتر مجتبایی نیز با تائید این مطلب، خاطرنشان می کند: در صورتی که والدین به فرزندشان نکات تربیتی را آموزش ندهند و در محیط خانواده چنین قوانینی را رعایت نکنند، ممکن است او از چنین روش هایی استفاده کند. بنابراین به توصیه دکتر مجتبایی، والدین باید نکات تربیتی و اخلاقی را به بچه ها آموزش دهند و به آنها بیاموزند به حقوق دیگران احترام گذاشته و این موارد را رعایت کنند. همچنین خود پدر و مادر هم در محیط خانواده باید چنین رفتاری داشته باشند.

جلوی این رفتار را بگیرید

اگر می دانید کسی در خانواده شما چنین کاری را انجام می دهد، حتماً با او برخورد کنید و جلوی کارش را بگیرید، چون ایجاد مزاحمت جرم است و می تواند باعث گرفتاری او شود. دکتر مجتبایی می گوید: در این موارد حتما باید علت اصلی ایجاد مزاحمت را پیدا کنید و به دنبال برطرف کردن آن باشید، زیرا گاهی ممکن است فرد مزاحم به کمک روان شناس نیاز داشته باشد تا بتواند این کار را ترک کند. در هر حال، حتی اگر فرزند خردسال شما این کار را انجام می دهد، با او برخورد کرده و این عادت ناپسند را از او دور کنید.

جواب مزاحم ها را بدهیم یا نه؟


سکوت بهتر است یا قطع کردن تلفن؟ باید جواب مزاحم را داد یا نسبت به حرف هایش بی توجه بود؟ چه واکنشی بهترین نتیجه را دارد و چه کاری باید انجام دهیم تا مزاحمت های پی درپی کمتر شود؟

دکتر مجتبایی در پاسخ به این پرسش ها می گوید: براساس نوع مزاحمت، واکنش و برخوردی که مناسب محسوب می شود هم متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی در برخورد با مزاحم هایی که فقط برای سرگرمی تماس می گیرند، بهتر است همان ابتدا نسبت به او بی توجهی کرده و بدون هیچ صحبتی تلفن را قطع کنید تا چنین رفتار غلطی هم متوقف شود. در این مواقع، فرد مزاحم به هدفش نمی رسد و لذتی از این کار نمی برد و در نتیجه کم کم این عادت ناپسند را کنار می گذارد. اما زمانی که می دانید چه کسی مزاحم شما می شود و چرا با شما تماس می گیرد، به توصیه این روان شناس باید قاطعانه با او برخورد کنید تا بداند کارش اشتباه است و می تواند دردسرساز شود. بنابراین در صورتی که با مزاحمت های تلفنی یا انواع دیگر مزاحمت ها روبه رو شدید، بهترین واکنش را نشان دهید تا نتیجه دلخواه را به دست بیاورید.


[ یکشنبه 92/12/4 ] [ 10:39 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 26
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 1617568