سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
دانشمندان از کشف بقایای یک گونه اسرارآمیز انسانی - به جز انسان مدرن و نئاندرتال - در غاری در سیبری خبر دادند.

به گزارش ایسنا، این اکتشاف به این معنی است که در 30 هزار سال پیش، حداقل سه عضو مجزا در درخت خانواده انسان وجود داشته‌اند: انسان‌های مدرن، نئاندرتال‌ها و گونه جدیدا شناسایی شده موسوم به «دنیسووا‌ها».



دنیسووا‌های غارنشین با بررسی دی.ان.ای دندان‌ها و استخوان‌های انگشت کشف شده در غاری در سیبری شناسایی شده‌اند.

آنها در طول آخرین عصر یخی هنگامی که انسان‌های مدرن در حال ایجاد ابزارهای سنگی پیچیده، جواهرات و هنر بودند، در زمین زندگی می‌کردند.

استخوان مذکور که متعلق به انگشت یک دختر حدودا پنج تا هفت ساله موسوم به ایکس- وومن است، در سال 2008 درغار دنیسووا در کوهستان آلتای واقع در جنوب سیبری به همراه زیورآلات و جواهرات یافت شد.

آزمایشات موقتی در اوایل سال جاری نشان می‌داد که این دختر به یک گونه کاملا جدید تعلق دارد. اکنون یک تجزیه و تحلیل کامل دی.ان.ای، جایگاه وی را در درخت خانواده انسان تثبیت کرده است.

این اکتشاف در پی کشف جنجال‌برانگیز یک گونه دیگر انسان با سه فوت قد موسوم به هابیت «Hobbit» در جزیره اندونزی در سال 2004 انجام شده است.

با این‌حال بسیاری از محققان کشف هابیت را رد کرده و مدعی شده‌اند که استخوان‌ها متعلق به یک انسان مدرن مبتلا به اختلال رشد بوده‌است.

دنیسوواها از لحاظ فیزیکی با نئاندرتال‌ها و انسان‌های مدرن تنومند متفاوت بودند، اگرچه بر روی دوپای خود راه می‌رفتند.

دنیسوواها زمانی زندگی می‌کردند که اجداد ما و نئاندرتال‌ها در حال ماهیگیری، شکار، استفاده از جواهرات، نقاشی دیوار غارها و کنده‌کاری‌های حیوانی بودند.

دانشمندان تنها در دهه اخیر توانسته‌اند دی.ان.ای فسیل‌ها را بازیابی کنند. پیش از این آنها فقط می توانستند استخوان‌ها را از روی شکل و اندازه آنها شناسایی کنند.

این تحقیقات امروزه عصاره دی.ان.ای دنیسوواها را در ساکنان جزایر ملانزی در شمال و شرق استرالیا که شامل گینه نو نیز می‌شود، پیدا کرده است. طبق این تحقیقات دنیسوواها با اجداد ساکنان ملانزی پیوند خورده و سپس در سراسر آسیا پخش شدند.

گونه یافته‌شده جدید به نظر «گروه خواهر» نئاندرتال‌ها بوده و کشف این گونه باعث به تصویر کشیده شدن چهره‌ای دیگر از تکامل و مهاجرت انسان از آفریقا (مهد انسان) شده‌ است.

[ شنبه 89/10/4 ] [ 10:20 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
متخصصان بیمارستان دریافتند به دلیل فقدان یک آنزیم نادر و تولید غیرطبیعی هورمون‌ها اندام جنسی نوزاد به شکل غیرعادی بزرگ شده بود که به همین خاطر والدینش در ابتدا تصور می‌کردند ، نوزادشان پسر است. کودک قرار است بزودی تحت عمل جراحی قرار گیرد.
یک زوج آفریقایی که تولد نوزاد پسر خود را به تازگی جشن گرفته بودند، یک ماه پس از تولد متوجه شدند فرزندان یک ماهه آن‌ها دختر است.

به گزارش ایسنا) «مادیلیشیا» مادر 29 ساله و «کنت» پدر 30 ساله این نوزاد که تصور می‌کردند فرزندشان پسر است، چهار هفته پس از تولد متوجه مشکلی در کودک شدند.

روزنامه‌ سان در این باره نوشت: آن‌ها سپس فرزندشان را به بیمارستان بردند و آزمایشاتی روی کودک انجام شد که مشخص شد، جنسیت او دختر است.

متخصصان بیمارستان دریافتند به دلیل فقدان یک آنزیم نادر و تولید غیرطبیعی هورمون‌ها اندام جنسی نوزاد به شکل غیرعادی بزرگ شده بود که به همین خاطر والدینش در ابتدا تصور می‌کردند ، نوزادشان پسر است. کودک قرار است بزودی تحت عمل جراحی قرار گیرد.

پدر و مادر نوزاد می گویند : از این که صاحب این دختر زیبا هستند، خوشحالند و به داشتن او افتخار می‌کنند.

آن‌ها اسم جدیدی هم برای فرزندشان انتخاب ‌کرده‌اند.

[ شنبه 89/10/4 ] [ 10:19 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
با گذشت نزدیک به دوهفته از برکناری منوچهر متکی توسط رئیس جمهوری، سایت رسمی وزارت امورخارجه که دهها هزار نفر به طورروزانه از آن بازدیدمی کنند همچنان در بخش معرفی این وزارتخانه، منوچهر متکی را به عنوان وزیر امور خارجه معرفی می کند. 

به گزارش ایران دیپلماتیک حدود دوهفته پیش با حکم محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور به عنوان سرپرست وزارت امورخارجه معرفی شد. احمدی نژاد همچنین در نامه ای خطاب به متکی از خدمات وی در دوره وزارتش در دستگاه دیپلماسی کشور تقدیر کرده بود.

با این وجود همچنان میان متکی و دولت بر سر اطلاع داشتن یا نداشتن وزیر امورخارجه سابق از برکناری اش اختلاف نظر وجود دارد. منوچهر متکی در بیانیه ای اعلام کرده هرگز از برکناری اش خبر نداشته است و این در حالی است که محمود احمدی نژاد در آخرین اظهار نظرش از اطلاع منوچهر متکیاز برکناری خود خبر داده است.



آیا منوچهر متکی همچنان وزیر است+تصویر

[ شنبه 89/10/4 ] [ 10:18 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
یکی از نمایندگان مجلس ترکیه با اشاره به وجود تعداد 90 بمب اتمی مدل ب.61 در پایگاه آمریکایی انجیرلیک، خواهان خارج ساختن هرچه سریع‌تر این بمب‌ها از خاک ترکیه شد.

به گزارش فارس به نقل از کانال دولتی تی.آر.تی ترکیه، «شکری الک داغ» نماینده حزب جمهوریخواه خلق ترکیه در سخنانی در مجلس این کشور با اشاره به اینکه آمریکا در دوران جنگ سرد و به بهانه مقابله با اتحاد جماهیر شوروی سابق، تعداد 90 بمب اتمی مدل ب.61 را در خاک ترکیه مستقر ساخته است، از احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه خواست تا دلیل و اهداف پنهان نگهداری این بمب‌ها را علیرغم خاتمه جنگ سرد بیان کند.
الک داغ در سخنرانی خود در مجلس ترکیه به گزارش محرمانه‌ای که به تاریخ 12 نوامبر 2009 از سوی سفیر آمریکا در آلمان تهیه و به واشنگتن ارسال و در پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس افشا شده است، استناد کرد و گفت که در این گزارش فیلیپ گوردون معاون وزیر امور خارجه آمریکا به استقرار بمب‌های مذکور در پایگاه آمریکایی انجیرلیک در خاک ترکیه اشاره کرده است.
وی در ادامه افزود که به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و انحلال پیمان ورشو، علت وجودی این بمب‌ها در خاک ترکیه نیز برطرف شده و حالا دیگر هیچ توجیهی برای نگهداری بمب‌های مذکور در خاک ترکیه وجود ندارد.
وی از دولت آنکارا پرسید چرا در حالی که یونان بمب‌های مشابه را از خاک خود خارج ساخته است، ترکیه کماکان این سلاح‌های مرگبار را نگهداری می‌کند.
الک داغ در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد که خارج ساختن بمب‌های اتمی مذکور، نگرانی کشور همسایه مانند ایران و برخی دیگر از کشورهای همسایه را برطرف خواهد ساخت.
نماینده حزب جمهوریخواه خلق این درخواست را در حالی مطرح می‌کند که بنا بر اسناد منتشره در ویکی‌لیکس، نگهداری و بهره‌برداری این بمب‌ها خارج از اختیارات دولت آنکارا عنوان شده است

[ شنبه 89/10/4 ] [ 10:18 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای ضمن رد اظهارات مسئولان عالی دولتی بر بی‌خبر بودن خود از برکناری و مراسم تودیع تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر منوچهر متکی در پاسخ به اظهارات مسئولان ریاست جمهوری، توضیحات وی را به منظور آگاهی افکار عمومی به شرح ذیل در اختیار رسانه ها قرار داد:
به نام خداوند جان و خرد
 
« در پی اقدام غیر اسلامی، خلاف عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین آمیز در نحوه برکناری وزیر امور خارجه ، به نظر نمی رسید آقایان متوجه علت اصلی سئوال و اعتراض آحاد مختلف جامعه در این مورد نشده باشند. صورت مسئله کاملا روشن است؛

1- آیا وزیر امور خارجه قبل از سفر به سنگال در جریان زمان حتی تقریبی برکناری خود قرار گرفت؟ خیر.

2- آیا وزیر امور خارجه از جانشین خود و روز مراسم تودیع(!) آگاه بوده است؟ خیر.
 
3- آیا رئیس جمهور می دانست وزیر امورخارجه در این ماموریت به حداقل دو کشور سفر می کند؟ آری.
 
مقرر بود ماموریت وزیر امور خارجه صبح روز یکشنبه 21/9/1389 آغاز و با ورود به تهران حوالی ظهر روز چهارشنبه 24/9/1389 پایان پذیرد.
 
وزیر امور خارجه خبر برکناری خود را روز دوشنبه در اثنای ملاقات با مقامات سنگال و از زبان آنان می شنود!
 
لذا بار دیگر ضمن تکذیب آنچه که در مراسم معارفه مبنی بر آگاهی اینجانب از زمان برکناری و مضحک تر از آن، اطلاع از روز برگزاری مراسم تودیع مطرح گردید و تاکید بر رعایت صدق در گفتار به ویژه برای مسئولین اعلام می دارم:

این بد اخلاقیها را متوقف کنید زیرا نه زیبنده نظام اسلامی و سیره رهبران بزرگوار آن است و نه با شان، فرهنگ و ادب ملت عزیز ایران همخوانی دارد. ان شاءالله چنین خواهد شد.»
 
بنده خدا – منوچهر متکی
3/10/1389
 

دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در پایان سفر به استانبول برای شرکت در یازدهمین اجلاس اکو در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های بین‌ المللی گفته بود جابجایی مدیران در ایران یک امر طبیعی است. متکی هم از دوستان و مدیران محترم است.

احمدی‌نژاد درباره اینکه چرا متکی وقتی در خارج از ایران بود تغییر کرد افزوده بود دفتر وزیر امور خارجه در هواپیما و جاده است، فکر نمی‌کنم این مسئله مشکلی داشته باشد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه پیش از این نیز با متکی درباره این جابه جایی صحبت کردم بیان نقل قول از جانب وی را یک اشتباه و برداشت نادرست دانسته و تصریح کرده که ایران کشور آزادی است و همه حق اظهار نظر دارند.

وی درباره تاثیر تغییر وزیر امور خارجه در مذاکرات پیش‌روی ایران با 1+5 تصریح کرد: سیاست خارجی ایران سیاست ثابتی است که با تغییر افراد تغییر نمی‌کند و تغییر آقای متکی صرفاً یک بازسازی درون‌سازمانی است و وزارت امور خارجه با مدیریت آقای صالحی که دانشمندی برجسته و دیپلماتی ورزیده و باسابقه است حتماً کارکردها و توان بالاتری برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی از خود نشان خواهد داد.

[ شنبه 89/10/4 ] [ 10:17 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
دو طبیعت شناس با ورود به زیستگاه شیرهای آفریقایی به مناسبت «هفته گربه‌های بزرگ» فیلم مستندی را برای شبکه تلویزیونی National Geographic Wild آماده کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سلطان جنگل در معرض خطر قرار دارد. حیوان بزرگی که برای قرن‌های متمادی نماد قدرت در حیات وحش بود اکنون روزگار سختی را پشت سر می‌گذارد.

جمعیت گربه‌های بزرگ شامل انواع گونه‌های گربه سانان از ببرها و یوزپلنگ‌ها تا پلنگ‌ها و شیرها به سبب شکار غیرقانونی و کاهش سرزمینهای محل زندگی به شدت کاهش یافته است.

در آفریقا تا 50 سال قبل حدود 450 هزار نمونه شیر وجود داشت درحالی که این رقم امروز به تنها به 20 هزار نمونه رسیده است.

شکار غیرقانونی اولین عامل این کاهش جمعیت شیرها است. به ویژه آنکه شکارچیان غیرقانونی، قویترین و زیباترین شیرهای نر بزرگسال را شکار می‌کنند و همین مسأله موجب می‌شود که گروه شیرها بدون رئیس بماند و به این ترتیب در مقابل حوادث محیطی بی‌دفاع شود و حتی بسیاری از اعضای گروه در اثر گرسنگی و ناتوانی در پیدا کردن غذا بمیرند.

اکنون یک زوج طبیعت شناس به نام «درک» و «برورلی» یوبرت به مناسب «هفته گربه بزرگ» (Big Cat Week) فیلم مستندی را با نام «اودیسه گربه بزرگ» (Big Cat Odissey) برای شبکه National Geographic Wild ساخته‌اند.

این زن و شوهر که از 30 سال قبل تمام زندگی خود را وقف مطالعه بر روی گربه سانان بزرگ ساکن «بوتسوانا» در آفریقا کره‌اند تصمیم گرفتند تمام خلاقیت خود را برای ساخت فیلم مستندی درباره شیرهای آفریقایی به کار گیرند.

در این فیلم مستند خطر انقراض «شاه شیر» و یارانش به زیبایی و از نزدیک به تصویر کشیده شده است.


از دیگر فیلمهای مستندی که به مناسبت «هفته گربه بزرگ» در شبکه تلویزیونی نشنال جغرافی پخش می‌شوند می‌توان به «ملکه پلنگ‌ها» ساخت «جان وارتی» اشاره کرد که درباره زندگی روزانه یک نمونه پلنگ ماده است.

«شیر دلاور» (Lion Warrior) فیلم مستند دیگری به کارگردانی «کایر گودال» درباره خطراتی است که دو هزار نمونه باقی مانده از شیرهای ساکن دامنه‌های کیلیمانجارو در کنیا را تهدید می‌کند.



























زن و شوهری که 30 سال زندگی خود را وقف مطالعه بر روی شیرها کردند

[ شنبه 89/10/4 ] [ 10:16 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
دارنده 9 مدال جهانی به موفقیت خود در نمونه‌سازی حمام شیخ بهایی اشاره کرد و افزود: ماجرای این حمام و گرم نگه داشتن آب با یک شمع، به رازی نهفته در تاریخ تبدیل شده بود که با کنکاش‌های پی در پی بالاخره راز این حمام 300 ساله کشف شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان رضوی، 33 اختراع علی اصغر برهمند مخترع خلاق خراسانی در نمایشگاه فناوری و پژوهش خراسان رضوی در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

برهمند ضمن معرفی تخت خواب شناور، تولید آب خالص از آب دریا، آبگرمکن خورشیدی، پماد التیام بخش زخم و جراحات و تولید برق از تلاطم دریا به عنوان بخشی از اختراعات به ثبت رسیده خود گفت : تخت خواب شناور برای استفاده در دریا، تولید آب خالص از آب دریا برای آب شیرین مصرفی کشتی ها، آبگرمکن خورشیدی با قابلیت استفاده در حمام های روستایی و پماد التیام بخش زخم با استفاده از تکنولوژی نانو و طب سنتی ساخته شده است.

وی کنترل دما به صورت اتومات، تولید آب از هوا بدون استفاده از برق، تولید گوجه فرنگی با طعم توت فرنگی، پیش بینی زلزله و سیستم آبیاری درختان با 60 درصد صرفه جویی در مصرف آب را از دیگر طرح های خود اعلام کرد و افزود: طرح پیش بینی زلزله می تواند وقوع زلزله را از 48 ساعت تا 10 روز قبل تشخیص دهد و این دستگاه توسط موسسه بین المللی زلزله شناسی ایران تائید شده است.

برهمند تصریح کرد: سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری خراسان با ایجاد انگیزه میان مخترعان توانسته در حد بضاعت خود گره کور بسیاری از مشکلات این قشر را باز کند و با حمایت های خود زمینه بروز استعدادها به ویژه در نسل جوان را فراهم آورد.

این دارنده 9 مدال جهانی به موفقیت خود در نمونه سازی حمام شیخ بهایی اشاره کرد و افزود: ماجرای این حمام و گرم نگه داشتن آب با یک شمع به رازی نهفته در تاریخ تبدیل شده بود که با کنکاش های پی در پی بالاخره راز این حمام 300 ساله کشف شد.

وی با بیان این که حمام شیخ بهایی یکی از شاهکارهای معماری ایران و جهان در دوران صفویه است گفت: شیخ بهایی با استفاده از طلا که رسانایی بالایی دارد و در انتقال گرما نقش موثری را ایفا می کند منبع این حمام را ساخت و به دلیل استفاده از طلا و جلوگیری از سرقت آن، راز ساخت آن را پنهان نگه داشت.

علی اصغر برهمند تصریح کرد: در طرح شبیه سازی شده به علت دسترسی نداشتن به طلا از مس استفاده شد که این طرح در حمام منازل هم قابل استفاده است و موجب صرفه جویی 30 درصدی در مصرف سوخت می شود.

علی اصغر برهمند تاکنون 5 مدال طلا از نمایشگاه های بین المللی اختراعات و تکنولوژی های نو جهان،3 مدال نقره از چین و یک مدال برنز از مالزی کسب کرده و در سال 2006 به عنوان بزرگ ترین نابغه مجارستان دست یافت.

همچنین وی در آخرین تحقیقات خود در منطقه سیستان و بلوچستان اولین اثر برخورد شهاب سنگی در ایران به قطر 3 تا 3.5 کیلومتر را کشف کرده است.

[ شنبه 89/10/4 ] [ 10:14 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
معاون استاندار تهران نحوه پرداخت یارانه به افرادی را که سرپرست خانواده شان زندانی، معتاد، مجنون، سالمند، معلول ذهنی و مجهول الهویه است اعلام کرد.

نعمت الله ترکی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که وضعیت همسران معتادان، متکدیان، مجنونین و خانواده زندانیان برای دریافت یارانه ها چگونه است گفت: بر اساس ماده 9 آیین نامه اجرایی ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه ها در صورتی که اعضای خانوار یا یکی از آنها مدعی شود ک سرپرست آنها به مدت حداقل سه ماه مفقود شده و هیچگونه اطلاعی از وی در دست نیست با ارائه استشهاد محلی و تائید شورای اسلامی یا شورایاری می توانند کمک و یارانه مزبور را با کسر یک نفر به حساب عضو دیگر خانواده دریافت کنند.

نحوه پرداخت یارانه به خانواده های دارای سرپرست مجنون

وی افزود: افرادی که سرپرست خانواده آنها به دلیل سفاهت، جنون محجور شناخته شده می توانند با ارائه مدارکی اعم از: حکم مرجع قضائی ذیصلاح، گواهی پزشکی قانونی، گواهی یکی از بیمارستانهای روانی و گواهی سازمان بهزیستی محل نسبت به دریافت یارانه اقدام کند.

 نحوه پرداخت یارانه به خانواده های دارای سرپرست زندانی

سخنگوی ستاد هدفمند کردن یارانه های استانداری تهران در مورد نحوه پرداخت یارانه به خانواده زندانیان گفت: افرادی که سرپرستشان در زندانهای داخل کشور به سر می برند با ارائه گواهی زندان می توانند برای دریافت یارانه اقدام کنند.

وی افزود: تمامی این افراد باید مدارک خود را به فرمانداریها و بخشداریهای محل سکونت خود ارائه داده و نسبت به ثبت نام و ارائه شماره حساب اقدام کنند.

ترکی گفت: افرادی که سرپرستشان در خارج از کشور زندانی است با دریافت گواهی لازم از معاونت کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه می توانند اقدام کند.

معاون استاندار تهران اظهار داشت: یارانه زندانیان خود سرپرست مستقیما به حسابشان واریز می شود و سازمان زندانها موظف به انجام اقدامات لازم برای اعلام شماره حساب زندانی به سایت یارانه ها است.

 نحوه پرداخت یارانه به خانواده های دارای سرپرست معتاد، سالمند یا معلول ذهنی

ترکی در مورد پرداخت یارانه به خانوارهایی که سرپرستشان معتاد است گفت: این خانواده ها با در دست داشتن گواهی یا رای قطعی مراجع قضائی، آراء قطعی صادره از هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری، گواهی مراکز درمان و بازپروری بهزیستی و سایر دلایل متقن و مستند مانند استشهاد محلی که به تائید شورای اسلامی و شورایاری محل رسیده است می توانند برای دریافت یارانه ها اقدام کنند.

وی افزود: تائید سازمان بهزیستی برای خانواده هایی که سرپرستشان سالمند، معلول ذهنی و جسمی، بیماران روانی مزمن و... لازم و ضروری است.

نحوه پرداخت یارانه به افراد مجهوال الهویه

معاون استاندار تهران در مورد نحوه پرداخت یارانه به افراد مجهول الهویه (فاقد شناسنامه و کارت ملی) گفت: یارانه این افراد به حساب ویژه ای در سازمان بهزیستی کشور واریز می شود و با نظارت سازمان هدفمند کردن یارانه ها به این افراد پرداخت می شود.

سخنگوی ستاد هدفمند کردن یارانه های استان تهران اظهار داشت: در تمامی موارد فوق اولویت اصلی دریافت یارانه با جانشین سرپرست خانوار است که به ترتیب مادر، فرزند بزرگتر و... هستند و در غیر اینصورت قیم قانونی مجاز به دریافت یارانه است.

[ چهارشنبه 89/10/1 ] [ 9:43 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
سلمان رشدی از لحظه صدور حکم امام خمینی(ره) مخفی شد و پلیس انگلیس (اسکاتلندیارد) حفاظت از وی را در مکانهائی نامعلوم با هزینه سنگین 10 میلیون پوند برعهده گرفت.
یک شرکت سینمای کانادایی قصد دارد تا با ساختن فیلمی سینمایی به کارگردانی "دیبا مهتا" از کتاب "بچه های نیمه شب" سلمان رشدی نویسنده کتاب "آیات شیطانی"، پس از سالها زندگی مخفیانه بار دیگر با دهن کجی به عقاید مسلمانان، او را زنده کند.
  
به گزارش ایرنا از بیروت، سلمان رشدی متولد ‏19 ژوئن 1947 نویسنده و مقاله‌نویس هندی‌الاصل تبعه انگلستان نخستین بار با کتاب بچه‌های نیمه‌شب به شهرت رسید و جایزه بوکر را بابت نگارش این اثر دریافت کرد.

چهارمین اثر وی یه نام آیات شیطانی اعتراضاتی را در کشورهای اسلامی برانگیخت. دقیقاً در 25 بهمن ماه سال 1367 انتشار فتوایی از سوی حضرت امام خمینی(ره)، خطاب به مسلمانان، دنیا را تکان داد.

در این فتوا آمده بود: مؤلف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام هستند.

سلمان رشدی از لحظه صدور حکم امام خمینی(ره) مخفی شد و پلیس انگلیس (اسکاتلندیارد) حفاظت از وی را در مکانهائی نامعلوم با هزینه سنگین 10 میلیون پوند برعهده گرفت.

سلمان رشدی با وجود خشم جهان اسلام علیه خود، از تجدید چاپ کتاب کفرآمیز خود صرف نظر نکرد و زمانی که انگلستان حاضر به چاپ ارزان قیمت این کتاب (بدون جلد گالینگور و با کاغذ کاهی) نشد، آن را به آمریکا برد و به صورت ارزان قیمت (برای سهولت خرید عمومی‌ آن) به چاپ رساند.

حال سالها پس از زندگی نکبت بار رشدی، شرکت سینمایی کانادایی - هندی "هاملتون -مهتا" با همکاری خود سلمان رشدی شروع به ویرایش و نوشتن فیلم نامه بچه های نیمه شب کردند که به مدت 2سال به طول انجامید.

هر چند فیلمبرداری فیلم بچه های نیمه شب قرار بود ابتدای سال 2010 آغاز شود، اما عوامل مختلفی از جمله ترس از واکنش مسلمانان و اختلاف بین کارگردان این فیلم و سلمان رشدی، آغاز ساخت این فیلم را متوقف کرد، اما روزنامه الاخبار لبنان امروز سه شنبه در گزارشی از قراردادجدید بین کارگردان و رشدی برای آغاز ساخت این فیلم خبر داد. .

دیبا مهتا سازنده فیلم برنده اسکار " آب" است که پیش از این فیلم های سه گانه خاک محصول 1996 و آتش ساخته 1998 را نیز کارگردانی کرده است.

وی نیز هنگام ساختن فیلم آب به دلیل مخالفت هندی ها که موجب خرابی صحنه هایی از فیلم شد، مجبور شد تا فیلمش را ناتمام بگذارد و بالاخره با نامی دیگر در سریلانکا این فیلم را به پایان برساند.

سلمان رشدی در اواخر دهه 1990 فیلمنامه ای بر اساس همین کتاب برای یک مجموعه تلویزینی پنچ قسمتی نوشت، اما با مخالفت دولت سریلانکا این مجموعه به بایگانی سپرده شد. این اواخر سلمان رشدی تازه ترین کتاب خود با عنوان "افسونگر فلورانس" را به چاپ رساند که مورد توجه منتقدین ادبی قرار نگرفت.

[ چهارشنبه 89/10/1 ] [ 9:43 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
در نسخ ایرانی فعلی، اصلاحاتی روی تصویر انجام شده و از فریبندگی چهره نوجوان چیزهایی نگه داشته شده است ولی از زیبایی جذاب آن کاسته شده است. شانه سمت چپ اندکی با پارچه پوشانده شده است و دهان و چشمها اندکی اصلاح شده است. به طور کلی می­توان گفت که هنرمندان ایرانی سعی کرده­اند جنبه های زیبا پسندانه تصویر Lehnert را کاهش دهند و تصویر را از حالت جذاب خارج نموده، به آن زیبایی مقدسی ببخشند.
سالهاست که تصویری به عنوان تصویر نوجوانی رسول خدا (ص) در ایران انتشار می یابد. بسیاری از مردم در عین نشان دادن علاقه شان به این تصویر، این پرسش را مطرح می کنند که تصویر یاد شده از کجا آمده است؟ شنیده شده است که کسانی در پاسخ می گویند این تصویری است که بحیرای راهب در سفری که حضرت به همراه عمویش ابوطالب به شام داشت، آن را کشیده است. اما در واقع درستی این پاسخ در معرض تردید قرار دارد.

به گزارش خبرنگار «تابناک» اجتماعی، مقاله زیر کوششی است برای بازشناسی منبع اصلی این تصویر.

نویسنده استدلالهای خاص خود را دارد و تلاش کرده تا نشان دهد اصل این تصویر از کجا آمده است. شاید باب بحث در این باره همچنان باز باشد.

عجالتا این مقاله را ترجمه و در اختیار خوانندگان عزیز قرار می دهیم. عنوان اصلی مقاله چنین است:

The Story of Picture
Shiite Depictions of Muhammad
Pierree Centlivre & Micheline Centlivres-Demont
در مجله
ISIM Review 7
Spring 2006
pp. 18-19
 
* * *
شیعیان ایران سابقه دیرینه­ای در به تصویر کشیدن اعضای خاندان حضرت محمد(ص) و خود ایشان دارند. از اواخر دهه نود، پوسترهای پرفروشی منقش به تصویر حضرت محمد(ص) در ایران چاپ شده است که در آنها حضرت محمد به صورت جوانی خوش­چهره تصویر گردیده است. این پوسترها امروزه با استفاده از فناوریهای روز و ابزارها و تکنیکهای مختلف تولید می­گردند. با وجود این، ساختار تصاویر هنوز سنتی هستند، پس زمینه آنها رنگ ساده ­ای دارد و رنگها به سادگی در کنار یکدیگر قرار گرفته­اند. به علاوه، این تصاویر همواره خصوصیات و صفاتی دارند که تمایز آنها را از دیگر عکسها آسان می­سازد، به عنوان مثال شمشیر دو لبه حضرت علی(ع).

اما تصویری که در اینجا بدان خواهیم پرداخت، اساسا با تصاویر قبلی متفاوت است: این تصویر نوجوانی خوش­قیافه با چشمانی لطیف و چهره­ای دلنشین را نشان می­دهد که تا حد زیادی یادآور نقاشیهای اواخر رنسانس است، به خصوص تصاویر نوجوانانی که توسط Caravagio کشیده شده، همچون پسری با سبد میوه (Boy Carrying a Fruit Basket رم، گالری Borghese) و یا پدر جان تمهید دهنده (Saint John The Baptist موزه Capitole). همان نرمی مخمل­شکل گونه­ها، همان دهان نیمه باز و همان نگاه نوازش­گر. هرچند نسخ متفاوتی از این تصویر وجود دارد، اما همه آنها صورتی جوان را نشان می­دهند که اغلب در زیر آنها نوشته شده محمد رسول الله و یا حتی اطلاعات دقیق­تری درباره دوره­ای از زندگی محمد(ص) که این عکس بدان متعلق است و حتی منبع عکس داده شده است.
 
یک اکتشاف جالب
در سال 2004، در حین بازدید از یک نمایشگاه عکس مختص به دو عکاس Lehnert و Landrock، تصادفا موفق به کشف ریشه این پوستر ایرانی شدیم و آن عکسی بود که Lehnert بین سالهای 1904 و 1906 در تونس گرفته بود، و سپس در اوایل دهه بیست به صورت کارت پستال چاپ و توزیع شده بود.

Radolf Franz Lehnret (1878 – 1948) که اهل جمهوری چک امروزی بود، در سال 1904 به همراه Ernst Heinrich Landrock ( 1878 – 1966) آلمانی به تونس آمد، اولی به عنوان عکاس و دومی به عنوان ناشر و مدیر. از آنجایی که Lehnret در سال پیش از آن اقامتی کوتاه در تونس داشت، علاقه زیادی به مناظر طبیعی و ساکنان آنجا پیدا کرده بود. شرکت این دو (L&L) به صورت تخصصی به چاپ تصاویر از مناظر زیبا در تونس و مصر می­پرداخت و هزاران عکس و کارت­پستال از این مناطق چاپ نمود.

Lehnert که در موسسه هنرهای گرافیکی وین تحصیل کرده بود، روابطی با اعضای جنش pictorialist که عکاسی را به عنوان اثر هنری می­دانستند، داشت. عکسهای Lehnert نه تنها بیابان، تپه های شن روان، بازارها و مناطق محلی تونس را نشان می­داد، بلکه شامل تصاویری از پسران و دختران نابالغ جوان بود که سنی بین کودکی و نوجوانی و چهره ای بین زن و مرد داشتند. این تصاویر معمولا مطابق سلیقه مشتریان اروپایی تهیه شده بود که تصویری وسوسه انگیز و وهم­آمیز از شرق داشتند.
Lehnret بدون شک در تهیه عکسها از این مساله استفاده نموده، ولی نبوغ قابل توجهی نیز به خرج داده است. عکسهای او به صورت چاپ نقره ای، گراورسازی شده و چهاررنگ چاپ شده است. اکثر این کارت پستالها از سال 1920 در آلمان چاپ شده و در مصر پخش شده است.
 
چاپها و متنهای منطبق
هیچ شکی نیست که کارت پستال نشان داده شده در شکل 1، که براساس شماره گذاری L&L، شماره آن 106 است به عنوان مدل پوسترهای ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه، نام کارت پستال شماره 106 محمد است، که این خود به تنهایی می­تواند نشان دهد که چرا تصویرگران ایرانی آنرا به عنوان مدلی از حضرت محمد(ص) انتخاب نموده­اند. بدون شک، همه نسخ موجود از این عکس، همه از عکس شماره 106 الگوبرداری کرده­اند با این تفاوت که نسخ اولیه به عکس اصلی شبیه ترند. بدین ترتیب، Lehnret ناخواسته در قلب یک اسطوره قرار گرفته است.

سوال درباره ارتباط بین توصیف مرسوم از چهره پیامبر و چهره جوان تونسی، هنوز بدون پاسخ مانده است. تصویر نمایشگر چهره یک نوجوان خندان است، با دهانی نیمه باز، عمامه ای بر سر و گل یاسمنی بر گوش. همین چهره در کارت پستالهای دیگری و تحت عناوین دیگری از قبیل احمد، جوان عرب و غیره تصویر شده است.

کشف مسیری که باعث گردیده تصاویر چاپ شده در دهه بیست به دست ناشران تهران و قم در دهه نود برسد، برای ما ممکن نبوده است. اما این سوال وجود دارد که چه چیزی باعث شده که ناشران ایرانی شباهتی بین پیامبر اسلامی در سنین نوجوانی و تصویری یک جوان تونسی بیابند؟
قبل از جنگ جهانی اول، تصویر محمد در مجله National Geographic در ژانویه سال 1914 و تحت مقاله ای با عنوان اینجا و آنجا در شمال آفریقا چاپ شد که زیر آن نوشته شده بود عربی با یک گل. در دهه بیست، کارت پستالهای تونسی L&L بین سربازان فرانسوی در شمال آفریقا بسیار محبوب بود. در دهه های هشتاد و نود، کتب متعددی شامل عکس این نوجوان چاپ شد، ولی اغلب آنها عنوانی غیر از محمد به عکس داده­ اند.

در نسخ ایرانی فعلی، اصلاحاتی روی تصویر انجام شده و از فریبندگی چهره نوجوان چیزهایی نگه داشته شده است ولی از زیبایی جذاب آن کاسته شده است. شانه سمت چپ اندکی با پارچه پوشانده شده است و دهان و چشمها اندکی اصلاح شده است. به طور کلی می­توان گفت که هنرمندان ایرانی سعی کرده­اند جنبه های زیبا پسندانه تصویر Lehnert را کاهش دهند و تصویر را از حالت جذاب خارج نموده، به آن زیبایی مقدسی ببخشند.

عنوان یکی از پوسترها (تصویر 2) این است: تصویر روحانی حضرت محمد، در سن 18 سالگی در همراهی عمویش در یک سفر تجاری از مکه به دمشق. به علاوه ادعا شده است که این تصویر توسط یک کشیش مسیحی کشیده شده و تصویر اصلی آن در موزه رم قرار دارد.
 
 
ریشه مسیحی؟
همانطور که پیش از این نیز گفته شد، برخی از نوشته­ها برای این اثر ریشه ای مسیحی قائلند، و نه یک ریشه اسلامی که این مساله مسلمانان را از گناه نگاه به صورت پیامبر و یا تصویرگری چهره وی، مبری می سازد. به علاوه، این موید این مطلب است که مسیحیان حضرت محمد [ص] را در همان سنین کودکی به عنوان شخصیتی الهی پذیرفته اند. این داستان از یک کشیش مسیحی کاتولیک یا ارتدکس به نام بحیرا صحبت می کند که بر اساس داستان، در قرن نهم یا دهم میلادی، در حین گشت و گذار حضرت در سوریه وی را براساس نشانه پیامبری بین شانه هایش بازشناخته است. پیامبر آینده باید می گفته است: "هنگامی که من به آسمان و ستاره ها می نگرم خود را بالاتر از ستاره ها می یابم". به همین دلیل است که در بعضی عکسها ستاره هایی در پس زمینه عکس دیده می شود.

هرچند که هیچ توصیفی درباره چهره حضرت محمد(ص) در نوجوانی وجود ندارد، ولی توصیفاتی از چهره وی در بزرگسالی گفته شده است: گفته شده که وی پوستی سفید داشته، چشمانی سیاه، گونه هایی صاف، ابروان پرپشت و کمان­گونه. دنداندهای مرتب و مویشان کمی موجدار بوده است. این خصوصیات در مورد نوجوان تصویر شده در پوسترهای ایرانی دیده می شود. در حقیقت این تصویری از یک تصویر و نمایشی از یک نمایش است. به عبارت دیگر، تصویرگران ایرانی مدلی از حضرت محمد(ص) را انتخاب کرده­اند که نمایانگر زیبایی، جوانی و توازن است

[ چهارشنبه 89/10/1 ] [ 9:42 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 30
بازدید دیروز: 95
کل بازدیدها: 1620387