سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

وزیر صنعت و معدن و تجارت که گویا این روز‌ها بیش از همه وزرای کابینه، تحت فشار‌های وارده از سوی بازار است، به تازگی سخنان جالب توجهی بر زبان می‌آورد؛ سخنانی که بر خلاف آنچه تا کنون از مسئولان دولتی شنیده‌ایم، گویا رنگی از بیان واقعیات اساسی دارد. پس از آن که وی چندی پیش، خبر از کاهش 50 درصدی درآمد ارزی داد، امروز نکات جالبی درباره نرخ ارز بیان کرده است.به گزارش «تابناک»، مهدی غضنفری، وزیر صنعت و معدن و تجارت که امروز برای رونمایی از سه خودروی جدید شرکت سایپا (!) حاضر شده بود، اشارت جالب توجهی داشت که گویا کدهایی اقتصادی در سخنان وی نهفته است.

واژه نامه ارزی غضنفری

مهدی غضنفری، امروز و در این مراسم نخست درباره معانی نرخ‌های گوناگون ارز در یک اقتصاد و ارتباط آن‌ها با توسعه اقتصادی سخنانی بیان کرده و گفته: اگر ارزش ارز حاصل از صادرات نفتی 3000 یا 4000 تومان است، باید این موضوع را بپذیریم. آن اقتصادی که ارزش ارز آن 4000 تومان است، وابسته به نفت نبوده و یک اقتصاد پویا، مستقل و رو به رشد است.

وی در ادامه به تشریح معنی نرخ ارز مرجع 1000 تومانی پرداخته و عنوان کرده است: اقتصادی که ارزش ارز آن هزار تومان بود، دوباره باز‌نخواهد گشت، زیرا معنای این اقتصاد ‌این است که ارز نفتی را در حوزه مصرف هزینه کنیم.

وی همچنین معنی ارز 2500 تومانی را نیز بیان کرده و گفته: اما اقتصاد ارز 2500 تومانی به معنای تلاش برای استقلال از ارز نفتی است و دیگر هیچ تحریمی بر اقتصاد ما اثرگذار نخواهد بود.

وی همچنین با اشاره به کاهش 50 درصدی درآمد نفتی در سال 91 گفته: یک گام دیگر برداریم تا آرزوی بی‌نیازی برای ارز نفتی عملیاتی شود، باید عهد ببندیم که سال 92 هیچ صنعتگری نیاز به ارز نفتی نباشد.

غضنفری البته دوباره خودرو را نیز از یاد نبرده ‌و افزوده: اگر به مصوبه‌ای که معاون اول رییس جمهوری در تیر ماه برای تأمین سرمایه در گردش صنعت خودرو ابلاغ کردند، عمل می‌شد در حال حاضر وضعیت بهتری در قیمت این محصول داشتیم. آیا فقط قیمت خودرو افزایش پیدا کرده است؟ ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت از سویی باید مدافع تولیدکننده و حافظ آن و از سوی دیگر مدافع مصرف کننده باشیم تا به آن اجحاف نشود.

مهدی غضنفری اعتقاد خود را از دست داده است؟!

مهدی غضنفری که این روز‌ها فشار بازار را بیش از هر وزیر دیگری تجربه می‌کند، گویا با خود عهد بسته برای کاستن از این فشار، کمترین واقعیات را در بین افکار عمومی بیان کند. اما در لابلای بیان واقعیات از سوی وزیر صنعت و معدن و تجارت، نکاتی اساسی نهفته ‌که بی‌گمان خود وی بهتر از هر کسی از آن‌ها آگاه است.

نخست: پس از اذعان به کاهش 50 درصدی در‌آمد نفتی کشور در سال جدید که اولین بار مهدی غضنفری با صراحت به آن اشاره کرد، اکنون اذعان به نرخ ارز سه تا چهار هزار تومانی ‌و الزام به پذیرفتن این نرخ در اقتصاد برای اولین بار از زبان وی نیز بیان می‌شود.

کدی که وزیر صنعت در این بخش از سخنان خود به بیان آن پرداخته، نکته مهمی است که به صراحت بیان می‌کند ارزش ارز حاصل از درآمد نفتی کشور با توجه به کاهش 50 درصدی این درآمد در‌‌ همان محدودهسه تا چهار هزار تومان است. در نتیجه باید پرسید آیا کاهش نرخ ارز به کمتر از سه هزار تومان با این تفاسیر ممکن است؟ بر چه اساسی مسئولان بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، خبر از کاهش قریب القوع نرخ ارز داده‌اند؟

از سویی غضنفری اعلام کرده ‌که: نرخ ارز چهار هزار تومانی، نشانه اقتصاد پویا، مستقل و رو به رشد است. این نکته‌ای درست است. در واقع نرخ ارزی که اکنون بر اساس میزان عرضه و تقاضا در این رقم است، تا حد زیادی بیانگر و آیینه وضعیت اقتصاد کشور است با فرمول برابری قدرت خرید نیز می‌توان به رقمی در همین محدوده سه تا چهار هزار تومان رسید.

نرخ ارز واقعی، رشد اقتصادی را نیز در پی دارد؛ اما وزیر صنعت و معدن و تجارت گویا اعتقادات چندی پیش خود را به کلی از دست داده است. وی چند ماه گذشته بیان کرده بود که به باور وی و رئیس جمهور نرخ ارز، لنگر تورم است و برای این نرخ ارز ثابت نگه داشته شده که تورم افزایش نیابد. آیا این روز‌ها دیگر کشتی تورم کشور به قدری افسار پاره کرده که دیگر نرخ ارز لنگر آن نیست‌ یا آنکه مهدی غضنفری از اعتقاد قلبی سابق خود برگشته است؟!

خداحافظ 1226، سلام 2500

دوم: نرخ ارز هزار تومانی به معنی اقتصاد نفتی است و دیگر باز‌نخواهد گشت. با این تفسیر غضنفری به دومین اشتباه دولت در سال‌های گذشته اشاره ‌آشکاری کرده است؛ دولتی که در حدود هشت سال مدیریتش هیچ‌گاه نرخ ارز واقعی نبوده است. حال مهدی غضنفری اشاره می‌کند که این رویکردی اشتباه بوده و دیگر باز‌نخواهد گشت.

این امر به معنی آن است که به زودی ارز 1226 تومان از صحنه اقتصاد محو خواهد شد و در نتیجه کالاهای اساسی که ارز مرجع به ان‌ها تعلق می‌گرفت، با آن ارز خداحافظی می‌کنند و افزایش قیمت آن‌ها در سال آینده از هم اکنون بسیار روشن است. البته این امر در جایی که دیگر نرخ ارز لنگر تورم نیست، ‌طبیعی و منطقی هم هست!

سلام به ارز 2500 تومانی!

اکنون که نرخ ارز هزار تومانی نشانه اقتصادی کهنه و منسوخ است و ارز نفتی که 50 درصد کاهش یافته (و البته نشانه اقتصاد پویا است) پس از گذر از ارز 1226 تومانی و حرکت به سمت اقتصاد پویا گویا از دید غضنفری لازمه یک تلاش است، و ارز 2500 تومانی نمود آن.

این گفته غضنفری را نیز باید در این زمینه تفسیر کرد که بودجه 92 بر آن زمینه شکل گرفته است؛ نرخ ارز شناور مدیریت شده. گویا غضنفری پیش از هر کس دیگری نرخ موجه برای بودجه سال آینده را رونمایی کرده است؛ آن هم در قالب تلاش برای فرار از اقتصاد‌ نفتی.

همه این عهدهای مقدس

سوم: عهد ببندیم که سال 92 هیچ صنعتگری نیازمند ارز نفتی نباشد. این عهد عهدی مقدس است. اما گویا پیش از آنکه غضنفری دعوت به این عهد مقدس کند، تا حد زیادی اکنون صنعتگران و وارد کنندگان از ارز نفتی دل شسته و روانه بازار آزاد شده‌اند!

مرکز مبادلات ارزی توان پاسخ گویی به حجم تقاضای صنعت و واردات را ندارد و به اذعان مراجعان به این مرکز، تنها توان پاسخ به یک چهارم تقاضا را داشته و روند طولانی تخصیص ارز منجر به آن می‌شود که بسیاری عطای این مرکز را به لقای آن ببخشند و راه بازار آزاد در پیش گیرند.

این عهد مقدس پیش از آنکه وزیر صنعت و معدن و تجارت فراخوان آن را بدهد، در بین صنعتگران و وارد کنندگان بسته شده است.

چهارم: ایران خودرو و سایپا باید عهد کنند که سال آینده تراز ارزی آن‌ها مثبت باشد. در مورد این عهد و فراخوان آن وزیر صنعت و معدن و تجارت را ارجاع می‌دهیم به اخبار چندی پیش مبنی بر ممنوعیت واردات خودروی ایرانی به بازار عراق به عنوان بزرگترین بازار خودروی کشور.

از سویی خوب بود مهدی غضنفری در کنار این عهد، عهدی هم از خودروسازان می‌گرفت مبنی بر اینکه سال آینده این صنعتگران تراز مثبتی در بازار داخل نیز داشته باشند (!) و بازار را تشنه محصولات خود نگاه ندارند.

راستی فقط بهای خودرو افزایش یافته؟

پنجم: آیا فقط بهای خودرو افزایش پیدا کرده است؟ این هم پرسش بسیار خوبی است. البته کاش وزیر صنعت و معدن و تجارت پاسخ آن را هم می‌گفت. اما از آنجا که گویا از پاسخ طفره رفته، ما پاسخ آن را بازگو می‌کنیم. خیر. از آغاز سال 91 تا کنون تقریباً هیچ چیز نبوده که گران نشده باشد. البته خودرو مدال طلای این رقابت را از آن خود کرده است.

حال پرسش ما این است: چرا وزیر صنعت این ‌را می‌پرسد؟ برای حمایت از خودرو‌سازان یا برای نشان دادن کارنامه درخشان دولت در سال 91؟! هرچند این پرسشی اساسی و بسیار خوب است، ‌سؤالی نیست که وزیر صنعت و معدن و تجارت آن را بپرسد.

مصرف کننده؟!

ششم: ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت از سویی باید مدافع تولیدکننده و حافظ آن و از سوی دیگر مدافع مصرف کننده باشیم تا به آن اجحاف نشود.

‌«باید» واژه درستی است که وزیر صنعت و معدن و تجارت به کار برده است؛ اما این باید این روز‌ها از حالتی دستوری به حالی اخلاقی تغییر ماهیت داد‌. حداقل آنچه ما در این مدت دیده‌ایم، آنکه وزارت خانه مهدی غضنفری و سازمان حمایت از [مصرف کنندگان و] تولید کنندگان آنچه کرده حمایت بی‌دریغ از تولید و نادیده گرفتن حق مصرف کننده بوده است.

تقوی رئیس این سازمان هر روزه آمار انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کننده را در بوق و کرنا می‌کند و گویا به رویکرد آمار پراکنی سایر دولتیان دستاویز کرده است؛ اما هیچ سخنی از خروجی این آمار‌ها نمی‌گوید. مردم سخنان این مسئولان را می‌شنوند و در بازار چیز دیگری می‌بینند.

خوب است وزیر صنعت توجه می‌کرد که «آیا فقط قیمت خودرو افزایش پیدا کرده‌ و سپس در خصوص حمایت از مصرف کننده و «باید» آن توضیح می‌داد.


[ یکشنبه 91/12/20 ] [ 10:32 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

 

دختر جوان در اقدامی عجیب از خانه شان فرار کرد و با رفتن به خانه پسر آشنا به گروگانگیری ساختگی دست زد.

به گزارش وطن امروز، اوایل دی ماه سال جاری زن و شوهری هراسان به دادسرای امور جنایی تهران مراجعه و از پسر 23 ساله ای به خاطر آدم ربایی و اغفال دختر 17 ساله شان شکایت کردند. آنها به دادیار گفتند پسر جوانی با وعده ازدواج با دخترشان طرح دوستی ریخته و در حال حاضر وی را اغفال و به زور در خانه شان زندانی کرده است. با این ادعاها با دستور قاضی تیمی از ماموران به خانه پسر جوان رفتند و مادر و برادر بزرگ خانواده با دیدن پلیس از ترس آبرویشان، میهمان ناخوانده را که سماجت زیادی داشت در خانه آنها بماند، در کمد لباس مخفی کردند.

ماموران پلیس پس از بازرسی خانه وقتی نتوانستند دختر نوجوان را پیدا کنند، خانه را ترک کردند. دقایقی بعد پسر جوان که «محمد» نام دارد به خانه شان رفت و با میهمان سمج درگیر شد. «ندا» با جیغ و داد از محمد خواست با هم ازدواج کنند اما محمد گوشش به این حرف ها بدهکار نبود و حماقت ندا را عامل اصلی برای فرار وی از خانه می دانست و هرگز حاضر نبود با این دختر سرکش ازدواج کند. وقتی اصرارهای ندا برای ازدواج به نتیجه نرسید فکری به سرش زد و تصمیم گرفت به خاطر آدم ربایی و اغفال با وعده ازدواج از محمد شکایت کند. ندا تصور می کرد می تواند سناریوی آدم ربایی ساختگی را طراحی کند و به خیال خود با کاری که برادر محمد هنگام مراجعه ماموران به خانه شان انجام داده بود و میهمان شان را در کمد لباس مخفی کرده بود، ماجرای آدم ربایی قوت می گرفت.

بدین ترتیب دختر نوجوان با مادرش تماس گرفت و ادعا کرد قصد فرار از خانه را نداشته و محمد وی را در راه مدرسه ربوده است. با دروغ پردازی های دختر نوجوان این دفعه مادر و پدر همراه دخترشان به دادسرای امور جنایی رفتند تا از محمد شکایتی تنظیم کنند. در تحقیقات پلیسی مشخص شد موضوع آدم ربایی نیست و ندا با نقشه ای که از قبل در سرش بوده از خانه فرار کرده است و سپس وقتی متوجه شده فریب وعده های دروغین مرد رویاهایش را خورده خواسته ماجرا را آدم ربایی جلوه دهد. با این حال ندا همچنان ادعا می کرد محمد به وی وعده ازدواج داده است ولی به خاطر ترس از آبرو و تهدیدهای مادر محمد حاضر نبود در طول یک هفته ای که از خانه غیبت کرده بود با خانواده اش تماس بگیرد.

در بازجویی ها محمد هرگز مساله اغفال و وعده ازدواج را نپذیرفت و گفت: ندا به خاطر کتک های پدر و توهین های مادرش از خانه فرار کرده و به خانه من پناه آورده بود. بنا بر این گزارش، محمد با حکم دادگاه از اتهام آدم ربایی تبرئه و به خاطر روابط پنهانی به تحمل شلاق محکوم شد و هنوز حکم قطعی برای ندا به خاطر فرار از خانه و رابطه پنهانی صادر نشده است.

نظر کارشناس
   
صلاح فلاح، کارشناس حقوقی درباره این پرونده گفت: فرار یک دختر از خانه بدون اطلاع خانواده اش و اگر با فرد دیگری پیدا شود به خاطر از بین بردن آبرو و حیثیت خانواده اش جرم محسوب می شود. در این پرونده اغفال و فریب در ازدواج بیشتر می تواند مصداق داشته باشد. چنانچه اغفال به رابطه پنهانی منجر شود مهرالمثل تعلق می گیرد. البته اغفال بستگی به نظر و نتیجه دادگاه دارد و نتیجه اغفال برای تعیین مجازات مهم است.

[ یکشنبه 91/12/20 ] [ 10:32 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
محمود احمدی نژاد شب گذشته در مراسم خاکسپاری هوگو چاوز شرکت کرد. او پس از مراسم خاکسپاری با مادر هوگو چاوز سخن می گوید و به او دلداری می دهد.
محمود احمدی نژاد شب گذشته در مراسم خاکسپاری هوگو چاوز شرکت کرد. او پس از مراسم خاکسپاری با مادر هوگو چاوز سخن می گوید و به او دلداری می دهد.


[ یکشنبه 91/12/20 ] [ 10:30 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

 

امام جمعه اصفهان با اشاره به مصافحه احمدی نژاد با مادر رئیس جمهور فقید ونزوئلا اظهار داشت: بر اساس تصاویری که رسانه ها منتشر کرده اند، اقدام رئیس جمهور به لحاظ فقهی حرام، از لحاظ منطقی احساسی و نیز دور از شان کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران است.
حجت الاسلام محمد تقی رهبر در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه نگاه کردن بدون نظر ریبه و شبهه در مورد اهل کتاب و بادیه نشین ها که در سنتشان حجاب نیست اشکال ندارد، گفت: دست دادن به زن نامحرم به هیچ وجه در هیچ موردی چه اهل کتاب و چه مسن و چه غیر مسن جایز نیست.
وی با اشاره به تصاویری که در رسانه ها در این زمینه منتشرشده است، تاکید کرد: اینکه طرف به حالات بغل گرفتن و یا اظهار احساس کردن اقدامی بکند، در شان ریاست جمهوری یک کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران نیست.
رییس سابق فراکسیون نمایندگان روحانی مجلس هشتم با تاکید بر اینکه بهتر بود مانند سایرین تنها تسلیت گفته می شد، بیان کرد: خیلی نزدیک شدن و حالت بغل گرفتن حتی اگر طرف یک پیرزن و یا یک اهل کتاب باشد جایز نیست.
وی با تاکید بر اینکه تماس بدنی چه به دست و چه به صورت از نظر فقهی به هیچ وجه جایز نیست، اظهار داشت: از جنبه حیثیتی نیز این اقدام برای جمهوری اسلامی و برای رییس جمهور ملت ایران، کاری احساسی، عجولانه و بدون تصمیم صحیح می باشد.
امام جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه از نظر فقهی چه دست زدن به دست نامحرم، چه دست به صورت و چه صورت به صورت حرام است، بیان داشت: این اقدام ایشان هم مانند نامه ای که برای تسلیت چاوز نوشتند ناشی از احساس زدگی، احساس باوری و هیجان زدگی می باشد.
نماینده اصفهان در مجلس هشتم همچنین درباره مطالبی که در نامه تسلیت رئیس جمهور برای چاوز آمده لود با اشاره به اینک چون مستنداتی نداریم نمی توانیم اظهار نظر قطعی درباره کیفیت رجعت حضرت مسیح انجام دهیم، عنوان کرد: هیچ کس نمی داند که رجعت حضرت عیسی به صورت تنهایی خواهد بود و یا چنانچه همراه با افرادی باشد همراه با چه کسی یا کسانی خواهد بود.
رهبر با تاکید بر اینکه همه این اقدامات ناشی از نوعی افراط کاری، زیاده روری و شتاب زدگی است، گفت: ما از شخصیت چاوز به عنوان فردی که مواضع خوبی داشته تجلیل می کنیم اما نوشتن اینگونه نامه ها صحیح نیست.
وی با بیان اینکه این اقدامات مشابه نامه ای که ایشان به مشایی نوشت ناشی از نوعی احساس باوری و احساس زدگی است، اضافه کرد: آن نامه با اوصاف و القاب به کار رفته در آن بگونه ای بود که در آن تنها اظهار نشده بود که تو پیغمبر و یا امام معصوم هستی!

[ یکشنبه 91/12/20 ] [ 10:29 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

 

شگفت‌انگیز‌ترین و جالب‌ترین معامله‌ای که اخیرا در میدان میوه مرکزی انجام شده، چاقاله بادام نوبرانه است که کیلویی 90000 تومان به فروش رفته است!
بهار نوشت: این‌جا تهران است. منطقه 19. پشت محله خانی‌آبادنو، شریعتی و عبدل‌آباد؛ بازار بزرگ میوه و تره‌بار تهران؛ مرکز و میدان اصلی توزیع میوه و تره‌بار. هوا گرگ و میش است و هنوز آفتاب در نیامده و هوا تاریک است. در گوشه‌ای از تهران که همه خوابند، توزیع‌کنندگان و دلالان میوه و میوه‌فروشان در تکاپو هستند.
همه این میوه‌ها قبل از روشن‌شدن هوا به فروش می‌رود و در طول روز راهی انبارها و مغازه‌های میوه‌فروشان سطح شهر می‌شود. دو قدم مانده به صبح به این بازار بزرگ سری زدیم تا شما را با خودمان همراه کنیم و اطلاعاتی از این گوشه شهر از قیمت انواع میوه‌ها در نزدیکی نوروز و در زمان خریدهای شب عید با شما در میان بگذاریم.
پرتقال کیلویی 2000‌-1000 تومان است که دلیل ارزان‌بودن آن شیوع مریضی در پرتقال‌ها عنوان شده است. در حال حاضر انباردارها خودشان پرتقال را کیلویی 1150 تومان خریداری می‌کنند. شایان ذکر است در صورتی که پرتقال‌ها مریض نبودند قیمتشان حداقل کیلویی 3000 تومان بود.
نارنگی شمال، تخمه پاکستانی که سال گذشته کیلویی 2500 تومان بود، در حال حاضر بین 4500 تا 5000 تومان در میدان میوه مرکزی توزیع می‌شود. اما سیب نسبت به سال گذشته ارزان شده و دلیل آن کمبود سیب در سال گذشته و در نتیجه انبار آن در سردخانه‌ها اعلام می‌شود.
سیب هم‌اکنون در میدان میوه مرکزی کیلویی 1000 تا 1500 تومان معامله می‌شود. موز که یک میوه وارداتی است و این روزها اخبار زیادی درباره نوسانات قیمتی آن همگام با نوسان قیمت دلار به گوش می‌رسد، در میدان تره‌بار مرکزی بین کیلویی 3000 تا 3500 تومان معامله می‌شود.
خیار گلخانه‌ای صادراتی که تا دو هفته پیش کیلویی 4000 تومان معامله می‌شد، الان بین کیلویی 1500 تا 2000 تومان در میدان مرکزی میوه توزیع می‌شود. در همین میدان، کیوی بین 1500 تا 2000 تومان به فروش می‌رسد. انگور شاهرودی هم در حال حاضر بین کیلویی1500 تا 2000 تومان معامله می‌شود. بادمجان گلخانه‌ای که این روزها خیلی پرطرفدار است کیلویی 3500 تومان در میدان مرکزی میوه فروخته می‌شود. اما در همین میدان بادمجان غیرگلخانه‌ای کیلویی 800 تومان به فروش می‌رسد.
اما گوجه‌های فرنگی هم در حال حاضر مریض شده‌اند و قیمتشان افت کرده و دلیل آن را کشاورزان حشره‌ای می‌دانند که اخیرا بوته‌های گوجه را نابود می‌کند. در حال حاضر گوجه‌فرنگی بین کیلویی 1000 تا 1300 تومان در میدان مادر میوه فروخته می‌شود. اما شگفت‌انگیز‌ترین و جالب‌ترین معامله‌ای که اخیرا در میدان میوه مرکزی انجام شده، چاقاله بادام نوبرانه است که کیلویی 90000 تومان به فروش رفته است!
شایان ذکر است که قیمت‌های ذکرشده در این گزارش از میدان مرکزی میوه و ‌تره‌بار گرفته شده که مرکز توزیع کلیه میوه‌ها و تره‌بار است و هر روز صبح قبل از طلوع آفتاب و روشن‌شدن هوا، میوه‌فروشان، دلالان میوه و واسطه‌ها، میوه و تره‌بار را از این بازار بزرگ میوه خریداری و در تهران توزیع می‌کنند. لذا این قیمت‌ها پس از خرید توسط دلالان و واسطه‌های میوه و تره‌بار تغییر کرده و اغلب چندبرابر می‌شود و پس از آن به دست میوه‌فروشان خرد در سطح شهر و در نهایت مردم می‌رسد و بنابراین این قیمت‌ها نشان می‌دهد دلالان و میوه‌فروشان در محله‌های مختلف چقدر قیمت‌ها را افزایش داده و سود به دست می‌آورند.

[ یکشنبه 91/12/20 ] [ 10:29 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

 

درست مانند سیستم موقعیت یاب جهانی ( GPS ) که به افراد کمک می کند موقعیت خود را بیابند مغز نیز یک سیستم درونی برای تعیین موقعیت بدن در محیط اطراف دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، پژوهش جدید محققان دانشگاه پرینستون شواهدی فراهم کرده است که نشان می دهد چگونه مغز این کار را انجام می دهد.
نتایج این مطالعات نشان می دهد نورون های خاص ردیاب- موقعیت در مغز موسوم به سلول های شبکه، با همکاری یکدیگر و به شیوه مشارکتی برای تعیین موقعیت، فعالیتشان را افزایش و کاهش می دهند.
در نظریه دیگری که پیش از این مطرح شده بود، آمده است این سلول ها هر یک به تنهایی به تعیین موقعیت کمک می کنند.
سلول های شبکه، نورونهایی هستند که وقتی حیوان در محیط حرکت می کند به طور الکتریکی فعال می شوند.
هر سلول وقتی فعال می شود که بدن به موقعیت خاصی مثلا در یک اتاق برود. به طور شکفت انگیزی این موقعیت ها در یک الگوی شش ضلعی مرتب می شوند.
دیوید تنک مجری این تحقیقات گفت: این سلول های شبکه با یکدیگر فضا را شبیه سازی می کنند. تحقیقات ما بر روی سازوکاری در سیستم عصبی متمرکز است که این الگوهای شش ضلعی را ایجاد می کند. 
دانشمندان درحالی که موش ها در یک محیط مجازی رایانه ای حرکت می کردند، سیگنال های الکتریکی درون سلول های منفرد شبکه را در مغز این حیوانات  اندازه گیری کردند.
این موش ها بر روی یک تردمیل مخصوص موش حرکت کرده و در عین حال به یک صفحه ویدیویی نگاه می کردند. این تصویر ویدیویی شبیه بازی های ویدیویی واقعیت مجازی است که انسان از آنها استفاده می کند.
این پژوهشگران با اندازه گیری تفاوت های ولتاژ بین درون و بیرون سلولها دریافتند فعالیت الکتریکی این سلول ها با میزان اندک آغاز می شود و سپس اوج می گیرد و همانطور که موش به هر نقطه از این شبکه شش ضلعی می رسد افزایش می یابد. وقتی موش  از آن نقطه دور می شود ولتاژ الکتریکی نیز کاهش می یابد.
این الگوی افت و خیز معادل سازوکار پیشنهادی محاسبات عصبی موسوم به شبکه جذاب است.
مغز از تعداد بسیار زیادی از نورون ها ساخته شده که در شبکه هایی به هم متصل هستند. شبکه جذاب یک مدل نظری است که نشان می دهد چگونه نورون های مرتبط می توانند فعالیت مغزی را با همکاری یکدیگر افزایش دهند.
نظریه شبکه جذاب نخستین بار 30 سال پیش توسط جان هاپفیلد مطرح شد.
محققان دریافتند اندازه گیری های آنها از فعایت سلول شبکه معادل مدل شبکه جذاب است. اگرچه محققان دانشگاه پرینستون فعالیت ریتمیک درون اغلب نورون ها را شناسایی کرده اند اما الگوهای فعالیت ظاهرا در محاسبات موقعیت نقشی ندارند.
نتایج این تحقیقات درنشریه نیچر منتشر شده است.

[ یکشنبه 91/12/20 ] [ 10:28 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

سرمربی تیم فوتبال راه‌آهن گفت: امروز با گلزنی یک بازیکن 19 ساله در ورزشگاه آزادی بردیم.
 
به گزارش فارس، علی دایی پس از پیروزی یک بر صفر برابر پرسپولیس در نشست خبری اظهار داشت: قبل از همه چیز این برد را به علی غلام تقدیم می‌کنم که هفته گذشته در تمرینات ما مصدوم شد. او جز بازیکنان تیم راه آهن است و دوست داشتم برد را به او تقدیم کنم. ما در هر دو نیمه شروع بدی داشتیم به خصوص در نیمه اول که پرسپولیس دو موقعیت خوب داشت. بعد از آن فشار حملات حریف را گرفتیم و می‌دانستیم رو به توپ‌های بلند می‌آورند و خدا را شکر که خط دفاع ما خوب کار کرد و با یک گل خوب که بازیکن 19 ساله ما عظیمی زد و اولین بازی‌اش را در آزادی انجام داد به پیروزی رسیدیم.
 
وی افزود: سه مهاجم اصلی خود را نداشتیم ولی به بازیکنانم تبریک می‌گویم که توانستند سربلند بیرون بیایند.
 
دایی در مورد اینکه تحول خوبی در بازی‌های راه آهن انجام شده و روش شما عوض شده است، گفت: ما تغییرات زیادی انجام دادیم و زمان برد که این کار انجام شود. خوشبختانه بازیکنان ما منطقه بازی را خوب عوض می‌کنند و همین که توانستیم بازی را ببریم مطمئنم بهتر هم خواهیم شد. امسال سالی بود که خیلی با آرامش کار کردم و تمام فکرم کارهای فنی بوده است. شما اسم نفراتی که اصلا نشنیده بودید امسال شنیدید و به مهره‌های کارآمد تبدیل شدند و این‌ها همه حاصل کار ماست.


[ یکشنبه 91/12/20 ] [ 10:27 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

سرهنگ علیرضا حیدری گفت:با تلاش ماموران تخصصی کلانتری 153 شهرک ولیعصر تهران باند جاعلان حرفه ای که اقدام به جعل ایران چک و اسکنان های تقلبی می کردند شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش پایگاه پلیس، رییس کلانتری 153 شهرک ولیعصر گفت: چندی پیش در پی دریافت گزارشات مردمی مبنی بر اینکه چند جاعل حرفه ای و سابقه دار در محله تولید دارو تهران ضمن اجاره یک باب منزل مجردی اقدام به جعل اسکناس و ایران چک می کنند؛ رسیدگی به موضوع به سرعت در دستور کار قرار گرفت و اقدامات اطلاعاتی ماموران تخصصی این کلانتری در این رابطه آغاز شد.

وی افزود: عوامل تجسس کلانتری با تحقیقات غیر محسوس و اقدامات اطلاعاتی از جاعل بودن اعضای باند که سه جوان به نام های مهدی 27ساله، جمشید 30 ساله و مهدی .ح سرکرده باند 40 ساله، اطمینان حاصل کردند در محل هایی که احتمال حضور آنان متصور بود کمین زده که در نهایت موفق شدند طی یک عملیات غافلگیرانه پلیسی دو نفر از متهمین را که سوار بر یک دستگاه خودرو 206 بوده و در حال پخش پولهای جعلی بودند را دستگیر و در حین دستگیری از آنان حدود 28 قطعه ایران چک جعلی کشف و ضبط کردند.

سرهنگ حیدری با اشاره به محرز بودن جرم متهمان و با عنایت به حرفه ای و سابقه دار بودن آنان در زمینه جعل پول تقلبی، اظهارداشت: متهمان پس از دستگیری به کلانتری منتقل و تحت بازجویی های پلیسی قرار گرفتند که در خلال بازجویی های پلیسی نامبردگان، لب به اعتراف گشوده و اظهار داشتند: شخص دیگری که «مهدی. ح» نام دارد ایران چک ها را به آنها داده که این متهم که سرکرده باند به شمار می رفت نیز با اقدام اطلاعاتی ماموران در محله تولید دارو به دام افتاد و پس از انتقال به کلانتری همه متهمان در اختیار کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ قرار گرفتند.

رییس کلانتری 153 شهرک ولیعصر خاطرنشان کرد:این اقدام ماموران و تلاش شبانه روزی آنان که به انهدام باند جاعلان اسکناس و ایران چک های تقلبی در جنوب پایتخت انجامید موجبات خرسندی و رضایت مندی ساکنان و اهالی منطقه را فراهم آورده است بطوریکه شهروندان ضمن نصب پلاکارد و پارچه نوشته از تلاش مجموعه کلانتری 153 شهرک ولیعصر(عج) تقدیر و تشکر کردند.


[ یکشنبه 91/12/20 ] [ 10:27 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
با وجودی که این روز‌ها، مقامات غربی همواره از مفید و مثبت بودن مذاکرات ایران و گروه 1+5 سخن می‌گویند، به نظر می‌رسد ایالات متحده همچنان به راهبرد دوجهتی فشار و مذاکره خود پایبند است. در این زمینه، جان کری، وزیر خارجه این کشور، ادعاهای جدیدی را درباره ایران مطرح کرده است.

به گزارش «تابناک»، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، با طرح این ادعا که ایران برنامه خود برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را پیش می‌برد، اظهار داشته، این موضوع، تقابل میان غرب و ایران را «محتمل‌تر می‌کند».

کری ‌در مصاحبه با شبکه خبری «ای بی‌سی نیوز» گفته است: «اگر ایران همچنان از مرزهای مشخص تجاوز کند و با مجموعه‌ای از پیشنهادهای جدی وارد ماجرا نشده یا آماده حل و فصل واقعی موضوع نباشد، قطعاً خطر افزایش می‌یابد و تقابل محتمل‌تر خواهد شد».

البته کری در ادامه تأکید کرده، باراک اوباما راهکار دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد و از در نظر گرفتن گزینه اقدام نظامی دوری می‌کند.

وی اظهار داشته: «در گذشته خطوط و مرزهایی ترسیم شده، ولی ایران از آنها گذشته است. به همین دلیل ‌رئیس‌جمهور این بار تا این اندازه قاطع است. این لحظه‌ای بسیار‌ چالش‌‌زا با خطرات بزرگ برای همه است، زیرا در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، منطقه بی‌ثبات‌تر شده و بیشتر در معرض تهدید قرار خواهد گرفت».

بنا به ادعای کری، این تهدید تنها به امکان استفاده ایران از سلاح هسته‌ای علیه دشمنانش محدود نمی‌شود، بلکه صرف در اختیار داشتن این سلاح توسط تهران، عامل تهدید است».

کری این سخنان را در مصاحبه با شبکه «ای بی‌سی» در قطر و در بخش پایانی سفر خود به منطقه مطرح کرده است. وی دو روز پیش نیز در جریان دیدار از عربستان سعودی گفته بود، زمان برای مذاکرات هسته‌ای ایران و حل و فصل دیپلماتیک این موضوع محدود است.

به هر حال، این سخنان در حالی از سوی کری گفته می‌شود که پیش از این، مقامات غربی و از جمله خود آمریکایی‌ها از مثبت بودن فضای مذاکرات و جدی شدن احتمال حصول توافق سخن گفته بودند؛ اما به نظر می‌رسد با وجود همه این مباحث، دولت آمریکا همچنان به رویکرد دو وجهی فشار و مذاکره خود پایبند است!

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران، بار‌ها اعلام کرده توافق بر سر موضوع هسته‌ای و حل و فصل نگرانی‌های غرب در این زمینه، به در پیش گرفتن رویکردی منطقی از سوی غرب و به ویژه آمریکا وابسته است و تهدید و اعمال فشار، راه رسیدن به توافق نیست.

به هر روی، باید دید آیا در ادامه و تا زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات در آلماتی در اواخر فروردین، رفتار و موضع‌گیری‌های آمریکا، شاهد تحولاتی خواهد بود یا مقامات این کشور می‌خواهند بار دیگر رویکرد شکست خورده خود در قبال مذاکرات را بیازمایند.

[ جمعه 91/12/18 ] [ 11:29 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی به پیام تسلیت احمدی نژاد که به مناسبت درگذشت هوگو چاوز صادر شد، واکنش نشان داد و گفت: کسی که دستش را از دست مراجع خارج کند دچار این غفلت ها خواهد شد.

مطابق با خبری که رسا منتشر کرده است، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در بیستمین سالروز تأسیس کانونهای فرهنگی هنری مساجد قم که در مدرسه امام خمینی(ره) برگزار شد، به پیام رییس جمهور درباره درگذشت چاوز واکنش نشان داد و گفت: کسی در گوشه ای از دنیا می میرد و کسی هم از گوشه دیگر دنیا تسلیت می گوید و می‌نویسد«که من اطمینان دارم که او از عباد صالح است و او به همراه مسیح و مهدی موعود خواهد آمد» شما چکاره هستید که این حرفها را بر زبان می آورید، کسی که دستش را از دست مراجع خارج کند دچار این غفلت ها خواهد شد.
 
رییس ستاد اقامه‌ نماز ادامه داد: بر این اساس، امام زمان که برای ظهور 313 یار می خواهد ، به گفته این آقا یکی از آن 313 نفر مشخص شده که کیست، این نشان می دهد وقتی انسان از ریل کتاب الله و عترت خارج شود به کجا خواهد رفت.
 
وی خاطر نشان کرد: دین حساب و کتاب دارد، کسی حق ندارد از این صحبت ها کند و به طور مثال بگوید ظهور نزدیک است و یا مراد از یمانی مقام معظم رهبری و یا مراد از دجال فلانی است، این اشتباه است رسیدن به این مطالب نیاز به یقین دارد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی یادآور شد: وقتی شما چیزی را می پسندید و از روی سلیقه شخصی حرفی را می زنید، نباید به صورت عمومی ابراز کنید، ما باید دین را از کتاب الله و عترت بگیریم.
 
وی ادامه داد: این پیام که از تلویزیون پخش شد، من به عنوان یک معلم قرآن باید بگویم که اینها منکر است و هر کس از این حرفها بزند دستش را از دست مراجع برداشته است، آدم برای یک لقمه نان نباید ساکت باشد و چشمش را از روی خیلی چیز ها بردارد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی تأکید کرد: خداوند حتی به حیوانات کوچک هم روزی می رساند و دلیل نمی شود چون ما از دولت بودجه دریافت می کنیم، بگوییم هر چه که دولت می گوید درست است.

[ جمعه 91/12/18 ] [ 11:28 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 127
بازدید دیروز: 95
کل بازدیدها: 1620484