سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

محمدحسین جعفریان در تهران امروز نوشت:


لابد شما هم درباره ساخت یک مستند جنجالی توسط یک دختر علاقه‌مند مستندسازی برای آستان‌قدس خبرهایی را شنیده‌اید. این خبر چند هفته پیش همه را شوکه کرد. بسیاری قلم به‌‌دست شدند و اعتراضات شدیدی شکل گرفت. دختر خانم جوانی مدعی شده بود پس از آنکه نسبت به مستندسازی اظهار علاقه کرده، یکی از فرزندان آیت‌الله طبسی یک‌و‌نیم میلیارد بودجه و امکانات فیلمسازی منحصربه‌فردی در اختیار او گذاشته تا به این علاقه‌اش جامه عمل بپوشاند. متهم اصلی در این ماجرا «مصطفی طبسی» بود.

مصطفی را کمابیش می‌شناسم. او در میان خانواده خود به فرهنگ و هنردوستی شهره است. مردی محجوب و بدون حاشیه که تمام این سال‌ها سرگرم کار و زندگی آرام خودش بوده و کاری به کار کسی نداشته است. از سوی دیگر این خانم مورد بحث، بعدها بسیاری از اظهارات خود را منکر شد اما همچنان این سوال باقی بود که چطور پول آستان‌قدس با وجود سیاست‌های سختگیرانه‌ای که در هزینه‌کردهای اینچنینی دارد، صرف ساخت اولین مستند یک تازه‌کار می‌شود؟

چرا از میان این همه فیلمساز تشنه چنین موقعیتی، ایشان نورچشمی شده‌اند؟ با تمام این احوال و هرچند جماعتی درصدد جمع کردن امضا و نگارش نامه سرگشاده به آیت‌الله طبسی و حتی رهبر انقلاب در این باب برآمده بودند، من هیچ نامه و بیانیه‌ای را امضا نکرده و حتی در مواردی مانع از ادامه کار آنها شدم. دلیلم هم آن بود که من مصطفی را چنان‌که آمد، می‌شناختم و به‌نظرم بسیار بعید بود از او چنین خطایی سر بزند. چند روز قبل خود ایشان به من زنگ زد. گفت اصل مبلغ پانصد میلیون بیشتر نبوده و بسیاری مسائل حاشیه‌ای مربوط به این خبر کذب محض است.

پرسیدم اگر کاری برای روشن شدن ماجرا از من ساخته است، آماده انجامش هستم. چه می‌شود کرد؟ ایشان ادعای عجیبی کرد مبنی‌بر اینکه اگر در تمام سال‌‌های کاری‌اش بزرگ‌ترین افتخاری در خدمت به آستان‌قدس نصیبش شده، ساخت همین مستند است.

او مدعی بود حاصل تجربه اول این خانم علاقه‌مند به مستندسازی، فیلمی شده که از کار خیلی فیلمسازان دیگر بهتر و در نوع خود بی‌نظیر است. مرا دعوت به داوری کرد. گفت بیا مشهد حرف‌های ما را بشنو، فیلم را ببین و اگر نظر به تجربه‌ای که در مستندسازی داری شما نیز با من هم‌نظر نبودید، به‌هر نتیجه‌ای که رسیدی آن را منتشر کن! البته دلایلی که ایشان در بهتر بودن این کار عنوان کرد نشان از کم‌تجربگی او در فیلمسازی داشت اما هرچه بود بر آنها پافشاری می‌کرد.

من عازم مشهدم و تا پایان شهریورماه نتیجه را برای مردم منتشر خواهم کرد. مصطفی به‌صراحت لهجه ترسناک و آزاردهنده من آگاه است ولی با این حال چنین درخواست و ادعایی کرده است. اگر چنان باشد که او می‌گوید و من این را برای مردم خواهم نوشت، بسیاری از معترضان یک معذرت‌خواهی اساسی به او و به آستان‌قدس بدهکارند و اگر نه باید دید چطور یک آقازاده به خودش اجازه می‌دهد پانصد میلیون پول امام‌رضا(ع) را به اولین دختر خانمی که مدعی علاقه به مستندسازی است می‌دهد تا به علائقش برسد! این را برایتان خواهم نوشت.


[ چهارشنبه 91/6/29 ] [ 9:43 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 60
بازدید دیروز: 90
کل بازدیدها: 1618648