سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده در حال رایزنی با مقامات عراقی است تا آنان را متقاعد کند دسترسی ایران به حریم هوایی کشورشان را محدود کنند. این اظهارات مداخله جویانه در حالی مطرح می شود که عراق بارها اعلام کرده بر حریم هوایی اش کنترل کامل دارد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده در حال رایزنی با مقامات عراقی است تا آنان را متقاعد کند دسترسی ایران به حریم هوایی کشورشان را محدود کنند. آمریکا ادعا می کند ایران از طریق عراق به سوریه تسلیحات ارسال می کند.

به گزارش «تابناک»، وزارت خارجه آمریکا در حالی روز گذشته این ادعا را مطرح کرده که «نوری المالکی»، نخست وزیر عراق، پیشتر گزارش برخی نشریات آمریکایی که ادعایی مشابه داشتند را رد کرده بود.

روزنامه «واشنگتن تایمز» که از جمله نشریات مذکور است، ضمن تکرار این ادعا، اظهارات «ویکتوریا نولند»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را در این باره نقل کرده است: «ما در مورد عبور هواپیماهای باری ایران از آسمان عراق به مقصد سوریه نگران هستیم».

وی همچنین اظهار داشته ایالات متحده و دیگر کشورها درصددند با عراق همکاری کنند تا این کشور در مورد هر هواپیمای باری که از قلمروش عبور می کند، اطمنان خاطر داشته باشد.

با این حال، پیش از اظهارات نولند، نوری المالکی بیانیه ای منتشر کرده بود مبنی بر اینکه کشورش اجازه ارسال تسلیحات به سوریه را نمی دهد. در این بیانیه آمده بود: «بغداد به سمت خشکاندن ریشه های خشونت و تسلیحات به طور کلی و به ویژه در مورد سوریه حرکت می کند».

این اظهارات در پی انتشار گزارش واشنگتن تایمز بیان می شد که طی آن مدعی شده بود آمریکا طی هفته های گذشته چندین بار از عراق و از شخص مالکی درخواست کرده که یا اجازه دسترسی ایران به حریم هوایی اش را لغو کند و یا اجازه دهد هواپیماهای ایرانی در خاک عراق بر زمین نشانده شده و مورد بازرسی قرار گیرند.

در این گزارش همچنین این ادعا مطرح شده بود که ایران اخیراً بیش از 30 تن سلاح از طریق عراق به سوریه ارسال کرده است.

دولت عراق ضمن رد همه این ادعاها اعلام کرده بود هواپیماهای ایرانی تنها کمک های انسان دوستانه به سوریه انتقال می دهند.

به نظر می رسد اصرار مقامات آمریکایی بر دولت عراق در این زمینه، بیش از اینکه بر پایه و اساسی مستدل صورت بگیرد، با انگیزه های سیاسی و به منظور دور کردن ایران از متحدین منطقه ای اش انجام می شود. بیان این ادعاها و اصرار بر آن، بدون ارائه هیچ سند و مدرکی، نه تنها یک اتهام زنی صرف است، بلکه زیر سوال بردن حاکمیت ملی عراق نیز محسوب می شود.

در همین راستا، برخی مقامات آمریکایی، از جمله ژنرال «مارتین دمپسی» در اظهاراتی آشکار مداخله جویانه مدعی شده اند عراق توانایی نظارت بر حریم هوایی خود را ندارد و باید تمام هواپیماهای ایرانی تک به تک بازرسی شوند. آیا این اظهارات هدفی جز اعمال فشار بر عراق برای بر هم زدن روابطش با ایران را دنبال می کند؟


[ شنبه 90/12/27 ] [ 11:35 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 66
بازدید دیروز: 75
کل بازدیدها: 1619982