سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
به اعتقاد علی حسینی، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی نیز با کاهش قیمت زعفران هرچند سود کشاورزان ایرانی تامین می‌شود اما قدرت رقابت از رقبای ایران کم می‌شود.
به گفته نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران هرچند قیمت زعفران صادراتی از دو هزار و 700 یورو در سال گذشته با 53 درصد کاهش به هزار و 200 یورو رسیده اما همچنان برای کشاورزان ایرانی می‌صرفد که زعفران بکارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در روزهایی که رقیبان ایران در صادرات زعفران به دلیل کاهش قیمت این محصول شرایط مساعدی را تجربه نمی‌کنند به نظر می‌رسد فعالان این بخش در ایران از این وضعیت نگرانی‌ ندارند.

یکی از این رقبای ایران، افغانستان بوده که به نظر می‌رسد اکنون دیگر برای آن‌ها کشت زعفران چندان صرفه‌ای ندارد.

در این مورد سعید غفارزاده، نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران می‌گوید: وقتی آن‌ها کشت زعفران را شروع کردند، زعفران کیلویی چهار هزار و 300 یورو بود اما اکنون دیگر با کاهش این قیمت برای آن‌ها صرف نمی‌کند که زعفران تولید کنند.

به اعتقاد علی حسینی، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی نیز با کاهش قیمت زعفران هرچند سود کشاورزان ایرانی تامین می‌شود اما قدرت رقابت از رقبای ایران کم می‌شود.

غفارزاده در مورد قیمت زعفران به کاهش قیمت زعفران صادراتی ایران از دو هزار و 700 یورو سال گذشته به دو هزار و 700 یورو در امسال اشاره و اضافه می‌کند: هم‌اکنون زعفران با قیمت کیلویی دو میلیون و 50 هزار تا دو میلیون و 100 هزار تومان از کشاورزان ‌خریداری می‌شود که با توجه به این قیمت‌ها، هرچند در حال حاضر سود صادرکنندگان خیلی کم شده اما هنوز برای کشاورزان می‌صرفد.

غفارزاده یادآور می‌شود: از سوی دیگر کشاورزان یارانه می‌گیرند که به نظر می‌رسد همان پول برای زندگی آن‌ها کافی است و به همین دلیل برای کشاورز همچنان می‌صرفد و پیش‌بینی نمی‌کنیم که آن‌ها نوع کشت خود را تغییر دهند.

با وجود این، محسن احتشام، نایب رییس شورای ملی زعفران ایران چندی پیش افزایش کاذب قیمت زعفران را دلیل از دست دادن بازارهای هدف زعفران عنوان کرده و گفته بود: پیگیری تشکیل صندوق توسعه صادرات زعفران ایران به ‌منظور جلوگیری از نوسان قیمت این محصول در بازار با اهمیت است.

[ سه شنبه 90/3/31 ] [ 4:0 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 90
کل بازدیدها: 1618594