سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

مشخصات طرح

اهداف طرح

1- استفاده از پتانسیل برق آبی رودخانه کارون به میزان 2107 میلیون کیلووات ساعت

2- پیوستن به گروه سدهای زنجیره ای کارون وتنظیم آب رودخانه بمنظور تامین آب مورد نیاز صنعت وکشاورزی در دشتهای پایین دست.

3- کنترل طغیان رودخانه وجلوگیری از خسارت ناشی از سیل

تاریخچه طرح

مطالعات اولیه طرح کارون4 در سال 1345 (1967) میلادی در چارچوب طرح توسعه منابع آب و همچنین برنامه ریزی کلی منابع آب حوضه رودخانه کارون توسط شرکت مهندسین مشاور بین المللی هارزا انجام پذیرفته است.  قراردادمطالعات مرحله اول و دوم طرح نیز که بین  شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران مبادله گردیده هم اکنون مراحل پایانی خود را طی می کند . لازم بذکر است که با توجه به بزرگی و پیچیدگی طرح در طی مطالعات مرحله دوم شرکت فرانسوی کوینه بلیه نیز بعنوان همکار ، مطالعات طرح را کنترل و مورد تائید قرار داده است.

مشخصات رودخانه و حوزه آبریز

رودخانه کارون پر آب ترین رودخانه ایران است که  از رشته کوههای زاگرس سرچشمه می گیرد و در پایین دست بند انحرافی گتوند وارد دشت خوزستان می‌شود و نهایتاً به خلیج فارس می پیوندد. در دهه های اخیر پتانسیل تولید برق این رودخانه مورد توجه خاص واقع شده و اقدامات گسترده ای جهت بالفعل نمودن این توانائی صورت پذیرفته است از جمله این اقدامات احداث سری سدهای کارون جهت کنترل سیلاب های این رودخانه و تولید انرژی برق آبی از کیلومترهای 377 تا 747 رودخانه می باشد.

موقعیت جغرافیائی

سد مخزنی کارون4 در استان چهارمحال و بختیاری در فاصله 180 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و چهار کیلومتری پایین دست محل تلاقی رودخانه های ارمند و بازفت واقع شده است.

 


[ پنج شنبه 88/11/15 ] [ 10:51 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 47
بازدید دیروز: 133
کل بازدیدها: 1617837