سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
تهران امروز با انتشار مصاحبه­ ای با جوادمنصوری از سفرای سابق ایران در چین به نحوه عزل منوچهر متکی پرداخته است.

در بخش­هایی از این مصاحبه آمده است:

*دولت نهم و دهم برای نصب و عزل وزیران خود، روش‌های مرسوم در دولت‌های گذشته و حتی روش‌های معمول در جهان را مورد توجه و عمل قرار نمی‌دهد. به‌عبارت دیگر دولت به‌هر حال در یک جمع بندی ویژه‌ای،هرگونه نتیجه‌گیری را که بکند، تصمیم‌گیری و بلافاصله اجرا می‌کند، آن هم بدون توجه به‌ملاحظات معمولی که در عرف امور اداری رایج است.

* درباره وزیرخارجه، معمولا در دنیا علاوه بر ملاحظات داخلی یکسری ملاحظات بین‌المللی نیز وجود دارد چراکه وزیرخارجه نمادی از ثبات و شیوه مدیریتی یک کشور است به‌اضافه آنکه نمادی از سیاست و روابط خارجه یک کشور نیز محسوب می‌شود. برای همین حتی اگر ما تاکید زیادی داشته باشیم که سیاست خارجی کشور ما در وزارت خارجه تنظیم نمی‌شود و درمرجعی عالی‌تر درباره سیاست‌های خارجی تصمیم‌گیری شده و وزارت خارجه دستگاه مجری سیاست خارجی است، بازهم در عرف دنیا وزیرخارجه را به‌عنوان نمادی از سیاست خارجی آن کشور هم می‌دانند لذا انتخاب یا عزل وزیرخارجه این معنا را در دنیا تداعی می‌کند و این می‌تواند برای ما تبعاتی داشته باشد که باید مورد توجه قرار بگیرد. به‌همین خاطر هم بود که در سال‌های گذشته به‌رغم آنکه مشکلات و اشکالاتی بوده، تلاش شد تا وزیران خارجه تا حد ممکن در وزارت‌خارجه بمانند و به‌عنوان یک چهره بین‌المللی و نمادی برای ثبات کشور معرفی شوند.

*در دولت نهم و دهم تقریبا سه یا چهار ماه بعد از شروع به‌کار آقای متکی زمزمه برکناری او مطرح شد و این بحث جدی هم بود. به‌همین خاطر می‌توانم بگویم که همه ما تقریبا نزدیک به‌شش سال منتظر عزل رسمی و نهایی آقای متکی بودیم و این البته برای سیاست خارجی کشور، یک خسران بزرگ بود.

* بارها پیش آمده بود که مقامات خارجی در کشورهای مختلف در مذاکرات‌شان با آقای متکی از ایشان سوال می‌کردند که این موضوعی که مطرح می‌کنید نظر خودتان است یا نظر رئیس‌جمهور هم هست؟ و این بدان معناست که کشورهای مذکور آقای متکی را به‌عنوان سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران تلقی نمی‌کردند.

* الان وزارت خارجه ما عملا نقشی در پرونده‌های عمده جهانی ندارد و دستگاه‌های دیگری پرونده‌های مذکور را در دست گرفته‌اند. به‌همین خاطر وزارت خارجه فعلی ما تبدیل به‌اداره کارگزینی نهاد ریاست‌جمهوری شده و هر حکمی که از دفترریاست‌جمهوری بیاید در وزارت خارجه اجرا می‌شود و خود وزارتخانه، نقشی در تغییرات و تحولات ندارد و تصمیم گیرنده نیست. در واقع استقلال وزارت‌خارجه در حال حاضر بسیار کاهش یافته است. این موضوعی است که تاکنون بدین شکل رخ نداده بود و البته موضوعی هم نیست که از چشم دیگران پنهان مانده باشد . آقای متکی هم شاید به‌خاطر ملاحظات منافع ملی این دوران را تحمل کرده وگرنه قطعا تحمل این وضعیت برایش سخت بوده چون بارها به‌شخص رئیس‌جمهور می‌گوید که شما هرجور که صلاح می‌دانید و هرکاری که می‌خواهید بکنید،انجام دهید و این ثبات مدیریت سیاست خارجی به‌هم نخورد اما آقای رئیس‌جمهور به‌دلایلی این ملاحظه را نداشت و سرانجام در زمانی غیرمنتظره، این تصمیم خود را عملی کرد

[ یکشنبه 89/10/5 ] [ 11:26 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 197
کل بازدیدها: 1619193