سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
جام جم آنلاین: دومین نشست خبری علی لاریجانی در ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی راس ساعت 14:30 دقیقه در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران حاضر شد. این نشست که در واقع دومین نشست خبری لاریجانی در سال 1388 بود پس از پایان کار مجلس هشتم در دومین سال فعالیت برگزار شد و در واقع لاریجانی ضمن بیان دستاوردهای مجلس در سال 88 به بیش از 70 سوال 43 خبرنگار مجلس پاسخ داد.

این نشست خبری حاشیه های جالبی داشت که در پی می آید.

حاشیه های این نشست با دو بار تعویق زمان مصاحبه کلید خورد. مصاحبه ای که قرار بود ساعت 9:30 دقیقه صبح برگزار شود از چند روز قبل به ساعت 13:30 دقیقه موکول شد و سپس نیز یکساعت دیگر به تعویق افتاد البته لاریجانی راس ساعت 14:30 دقیقه در جمع خبرنگاران حاضر شد تا شاید تعویق مکرر زمان مصاحبه جبران شود و با تاخیر احتمالی اکمل نشود.

وقتی ساعت 14 خبرنگاران و تصویربرداران از مجلس به محل مصاحبه که ساختمان مشروطه مجلس بود حرکت کردند تصویربرداران و فیلمبرداران که معمولا برای پیدا کردن جای مناسب دوربین پیشرو این حرکات هستند در جلوی دربی در ساختمان مشروطه صف کشیدند اما بعد از دقایقی یکی از مسئولین اداره اخبار مجلس به فیلمبرداران حاضر در این صف طولانی اعلام کرد که باید از درب دیگری وارد شوند و در اینجا بود که ته صفی ها نفرات اول شدند.

کنفرانس خبری راس ساعت 14:30 دقیقه آغاز شد و علی لاریجانی به مدت 22 دقیقه دستاوردهای مجلس را تشریح و اظهار امیدواری کرد تا سال آینده سال پر تحرکی برای اقتصاد کشور و مشارکت مردم برای اقتصاد باشد. لاریجانی قانون هدفمند کردن یارانه ها را یکی از مهمترین مصوبات مجلس در سال 88 خواند و گفت: این قانون پایه ای برای رشد کشور در آینده خواهد بود.

لاریجانی گله از دولت به خاطر تاخیر در ارائه لایحه بودجه را فراموش نکرد و اینگونه مطالب خود را بیان داشت: «بودجه هر چند دیر به مجلس رسید اما با همت نمایندگان و کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسید و قبل از آغاز سال جدید کار آن در مجلس پایان یافت. البته دیر آمدن بودجه مشکلاتی را ایجاد کرد اما کمیسیون های تخصصی مجلس با وقت گذاری بیشتر بودجه را به سرانجام رساندند».

پس از پایان سخنان ابتدایی لاریجانی رئیس اداره اخبار مجلس در ابتدای پرسش و پاسخ ، با تقدیر و تشکر از زحمات خبرنگاران مجلس در پوشش اخبار قوه مقننه گفت: حدود 50 خبرنگار درخواست طرح سوال دارند که براساس قرعه کشی به همه این خبرنگاران نوبت داده خواهد شد. وی سپس از خبرنگاران خواست تا فقط یک سوال بپرسند و رعایت حقوق دیگر همکاران خود را فراموش نکنند.

خبرنگار شبکه خبر اولین خبرنگار سوال کننده بود که وقتی پشت تریبون قرار گرفت توصیه رئیس اداره اخبار را که کمتر از یک دقیقه قبل طرح شده بود را فراموش کرد و سوال خود را در 3 محور روند بررسی بودجه ، مهمترین مصوبات مجلس در سال 88 و اینکه آیا از عملکرد مجلس در سال 88 راضی هستید یا نه از لاریجانی مطرح کرد.

خبرنگار ایسنا نیز وقتی پشت تریبون قرار گرفت دو سوال مطرح کرد و وقتی رئیس اداره اخبار مشاهده کرد که خبرنگاران به توصیه وی توجهی ندارند مجددا به خبرنگاران توصیه کرد که فقط یک سوال بپرسند.این توصیه به خبرنگاران توسط تعداد معدودی از 43 خبرنگار سوال کننده رعایت شد و بیشتر خبرنگاران بیش از یک سوال مطرح کردند.

هنگامیکه خبرنگار روزنامه توسعه پشت تریبون قرار گرفت سخنان خود را با این شعر «بنام خداوند جان آفرین / حکیم سخن در زبان آفرین» آغاز کرد که در این لحظه هم لاریجانی لبخند زد و هم خبرنگاران به شوخی با «به به» گفتن شعر خواندن این خبرنگار را تایید کردند.خبرنگار مذکور پس از گرفتن جواب خود ، بر سر جای خود نشست اما پس از دقایقی به سمت لاریجانی رفت و دو تقویم کوچک به وی داد و خطاب به لاریجانی گفت: یک تقویم برای حاج خانم شماست. لاریجانی هم با لبخند خطاب به وی گفت: از اینکه به فکر حاج خانم ما هستید متشکریم.

هنگامیکه خبرنگار روزنامه قدس از لاریجانی پرسید که شما به رابطه دولت و مجلس در یکسال گذشته چه نمره ای می دهید؟ لاریجانی با خنده خطاب به این خبرنگار گفت: سوال شما رمانتیک است و این نمره را شما باید بدهید.

نقل قول از لاریجانی و تکذیب این نقل قول ها از سوی دفتر علی لاریجانی سوالی بود که امروز توسط 4 خبرنگار از لاریجانی پرسیده شد.در ابتدا خبرنگار روزنامه تهران امروز وقتی پشت تریبون قرار گرفت خطاب به لاریجانی گفت: در سال 88 شما تنها دو بار در کنفرانس خبری شرکت کردید و همین مسئله باعث شده تا برخی از نمایندگان مطالبی را از قول شما و به نقل از شما مطرح کنند که صحت آن مطالب برای ما خبرنگاران مبهم است ، امیدواریم در سال آینده کنفرانس خبری بیشتری برگزار کنید تا از این گونه نقل قول ها جلوگیری شود. لاریجانی با گفتن انشاءالله تقریبا قول مساعد داد تا در سال آینده کنفرانس خبری بیشتری برگزار کند.

با این وجود ، سوال خبرنگار روزنامه خراسان از لاریجانی این بود که یکی از نمایندگان از قول شما اعلام کرد که آقای سید علی اکبر محتشمی پور مسئول کنفرانس حمایت از مردم فلسطین مجلس شورای اسلامی بزودی برکنار می شود آیا شما این نقل قول را قبول دارید؟ لاریجانی در جواب به این خبرنگار گفت: من احتیاج به سخنگو ندارم و هر وقت نیاز باشد خودم صحبت می کنم و مواضع خودم را خودم اعلام خواهم کرد.این پاسخ ، خبرنگاران را قانع نکرده بود و خبرنگار سایت رجانیوز وقتی پشت تریبون قرار گرفت خطاب به لاریجانی گفت: اصحاب رسانه از مواضع شما نسبت به برکناری محتشمی پور متوجه نشدند لطفا در این زمینه توضیح دهید. لاریجانی خطاب به این خبرنگار هم گفت: من تاکید کردم که سخنگو ندارم و هر وقت درخصوص مسائل تصمیم بگیرم اعلام می کنم و شما هم می توانید آن را منتشر کنید.

سوال از لاریجانی درخصوص نقل قول ها از وی توسط یک نماینده تا پایان کنفرانس هم ادامه داشت و هنگامی که لاریجانی برای گرفتن عکس یادگاری در حلقه خبرنگاران قرار گرفت یکی از خبرنگاران خطاب به لاریجانی گفت: چرا حمید رسایی نماینده تهران علاقه عجیبی دارد تا از قول شما مطالبی را بیان کند و در واقع دوست دارد سخنگوی شما باشد که لاریجانی فقط لبخند زد و خندید.

خبرنگار روزنامه ابتکار اینگونه سوال خود را مطرح کرد:«در آستانه سال نو قرار داریم و در سال نو معمولا کدورت ها رفع می شود. برخی از مسئولین ارشد نظام نسبت به هم کدورت دارند شما برای رفع این کدروت ها چه پیشنهادی ارائه می کنید؟» لاریجانی در پاسخ با خنده گفت: رفع کدورت دیگر نیازی به فرمول خاصی ندارد شما می توانید یک جلسه ای بگذارید و همه مسئولین را برای شام دعوت کنید تا کدورت ها رفع شود.

خبرنگار ایسکانیوز خطاب به لاریجانی گفت: سفرهای استانی شما باعث شده تا برخی آنرا سفرهای تبلیغاتی زودهنگام ریاست جمهوری دور آینده تفسیر کنند. که لاریجانی در پاسخ به وی گفت: فکر می کنم شما قصد جان مرا کردید که این سوال را مطرح می کنید.رئیس مجلس سپس افزود: من بنای سفرهای استانی ندارم و سفرهایی که انجام شده با دعوت نمایندگان صورت می گیرد.

خبرنگار خبرگزاری رویترز در وسط مصاحبه لاریجانی دچار سکسکه شد و سکسکه مکرر وی با صدای بلند تعجب همه را برانگیخت و این خبرنگار طوری سکسکه می کرد که حتی لاریجانی نیز متوجه شد.

معمولا در کنفرانس های خبری خبرنگاران خارجی درخصوص مسائل بین المللی و همچنین سیاست ایران در این زمینه و نهایتا در خصوص انرژی هسته ای ایران سوال می کنند و کاری به امور داخلی ایران ندارند اما خبرنگار تلویزیون الفرات عراق این سنت خبرنگاران خارجی را شکست و ضمن عدم رعایت حقوق همکاران خود در مطرح کردن یک سوال ، از لاریجانی درخصوص تعامل دولت و مجلس پرسید و همچنین مواضع مجلس درخصوص محاکمه فرزندان هاشمی که خواست برخی از نمایندگان مجلس است را جویا شد.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال این خبرنگار عراقی گفت: اینکه در مجلس صداهایی در خصوص فرزندان هاشمی و یا مسائل دیگر شنیده می شود طبیعی است چون مجلس جای همین بحث ها است. نگاه ها در مجلس متفاوت است. برخی نمایندگان آن نظری را که شما مطرح کردید دارند و برخی متفاوت می نگرند اما موضع مجلس این است اگر در خصوص کسی و یا مقامی که در حال حاضر مسئولیت دارد و یا قبلا مسئولیت داشته مسئله ای مطرح است باید رسیدگی شود تا شبهه ای برای مردم بوجود نیاید.

خبرنگار واحدمرکزی خبر درخصوص نقد لاریجانی در مجلس هشتم پرسید که لاریجانی در جواب عدم سرعت کار در رسیدن به شاخص های مختلفی که در استراتژی مجلس بیان شده را نقد خود ذکر کرد.

حدود 20 فیلمبردار و بیش از 30 عکاس و همچنین بیش از 60 خبرنگار دومین نشست خبری علی لاریجانی را ثبت و ضبط و به تصویر کشاندند.

در این کنفرانس خبری برای اولین بار به همه خبرنگاران حاضر در نشست اجازه داده شد تا سوالات خود را مطرح کنند و در مدت 2 ساعت 10 دقیقه این کنفرانس همه سوالات خود را مطرح کردند و حتی خبرنگاران سایت ها نیز از رئیس مجلس سوال پرسیدند و برای اولین بار بود که پس از یک کنفرانس خبری هیچ خبرنگاری از نداشتن فرصت سوال پرسیدن گله نکرد.

خبرنگاران شبکه خبر ، خبرگزاری ایسنا ، تلویزیون الجزیره ، روزنامه جام جم ، تلویزیون پرس تی وی ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ، تلویزیون الفرات عراق ، روزنامه خراسان ، واحدمرکزی خبر ، تلویزیون ان اچ ک ژاپن ، روزنامه توسعه ، روزنامه تهران امروز ، ایران صدا ، تلویزیون المنار ، روزنامه رسالت ، خبرگزاری ایلنا ، روزنامه راه مردم ، روزنامه قدس ، خبرگزاری مهر ، روزنامه همشهری ، شبکه جام جم ، خبرگزاری ایکنا ، روزنامه ایران ، خبرگزاری موج ، خبرگزاری برنا ، روزنامه جهان صنعت ، خبرگزاری ایسکانیوز ، روزنامه بهار ، خبرگزاری پانا ، روزنامه اطلاعات ، روزنامه پول ، سایت رجانیوز ، روزنامه فرهنگ آشتی ، روزنامه حزب الله ، خبرگزاری شانا ، خبرگزاری آریا ، روزنامه عصر اقتصاد ، روزنامه ابتکار و خبرگزاری زنان ایران از جمله خبرنگارانی بودند که توانستند سوال خود را از لاریجانی مطرح کنند.

خبرنگاران تلویزیون الجزیره و تلوزیون الفرات عراق به زبان عربی خبرنگار پرس تی وی به زبان انگلیسی سوال خود را مطرح که مترجمین حاضر در جلسه آن را برای لاریجانی ترجمه کردند.

پس از پایان سخنان لاریجانی عکاسان از وی درخواست کردند تا دستی برای آنان تکان دهد تا آنها لحظه ها را شکار کنند لاریجانی به این خواسته آنان اجابت کرد و سپس در جمع خبرنگاران حاضر شد و با آنان عکس یادگاری گرفت.

خبرنگار روزنامه راه مردم در پایان نشست خبری با لهجه مازندرانی از لاریجانی سوالی را مطرح کرد که لاریجانی در جواب به وی گفت الان وقت پرسیدن سوال نیست کنفرانس تمام شد.
[ پنج شنبه 88/12/27 ] [ 8:27 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 84
بازدید دیروز: 139
کل بازدیدها: 1618951