سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
گروه زنان آتش نشان کرجی هشت سال است برای نجات جان هم شهریانشان به آب و آتش می‌زنند و چنان در این عرصه جا افتاده و حرفه‌ای شده‌اند که کمتر کسی از عملکرد آنان در صحنه‌های عملیات به تفاوت جنسیت شان پی می‌برد.

به گزارش خبرنگار مهر در کرج، حضور این زنان با آمادگی جسمانی بسیار مناسب و روحیه‌ای فوق العاده، احساس ترس را در ذهن بسیاری از همجنس‌هایشان شکسته و در بسیاری از عملیات‌ها مایه دلخوشی آسیب دیدگان و اطرافیانشان بوده است.

بسیاری از ما بارها شاهد فیلم‌ها و سریال‌هایی بوده ایم که در آن زنان در عملیات‌های گوناگون پلیسی، امداد و نجات، و آتش نشانی حضور داشته‌اند اما کمتر پیش آمده در اطرافمان زنانی را ببینیم و بشناسیم که به سمت رشته‌های خطرناک و با قدرت ریسک بالا رفته و در آن حیطه مشغول فعالیت باشند.

ورود به ساختمان محل استقرار بانوان آتش نشان بیننده را به یاد تمامی صحنه‌هایی می‌اندازد که به احتمال قوی بارها و بارها در تلویزیون تماشا کرده و از دیدن این همه جسارت و سرعت عمل لذت برده است.

آنچه بیش از همه در بدو ورود به این ساختمان جلب توجه می‌کند میله‌ای است که در وسط سالن تعبیه شده و به پارکینگ ساختمان راه دارد.

این همان میله‌ای است که به محض اعلام وضعیت عملیات این زنان و دختران که جمعا 11 نفر هستند و در شیفت‌های مختلف فعالیت می‌کنند، به صورت مارپیچ از آن سر می‌خورند و سر از پارکینگ ساختمان و وسایل نقلیه مخصوص آتش نشانی در می‌آورند.

استراحت کنار میله فرود؛ ‌رقابت برای حضور در عملیات

در گفت‌وگویی که با تعدادی از این شیرزنان آتش نشان انجام شد برخی از آنان خاطرات جالبی از تلاش و رقابتی که در روزهای نخست برای شرکت در عملیات بین خودشان و بقیه بود نقل کردند.

 آنان در این گفت‌وگو از این نکته یاد کردند که در آغاز فعالیت که همگی برای اثبات توانایی هایشان اصرار داشتند حتی برخی به خوابیدن کنار میله و پرهیز از هر گونه دوری از این مکان اقدام می‌کردند و در برخی مواقع با بداقبالی مواجه می‌شدند و درست در لحظه‌ای که غافل می‌شدند از مرکز دستور عملیات صادر می‌شد و باز همان آش و همان کاسه!

با این حال همگی آنان اذعان دارند که یکی از مهمترین اصول این حرفه داشتن آمادگی کامل در هر شرایط و هر موقعیت است.

این گروه شامل جوانانی است که مسن‌ترینشان سارا شعبان زاده متولد سال 1358 است که مسئول گروه زنان آتش نشان محسوب می‌شود.

شاید روزی که آنها با دیدن اگهی جذب آتش نشانان خانم به تشویق خانواده یا علاقه شخصی مدارکشان را ارسال می‌کردند هیچ یک گمان نمی‌کردند جزو 11نفری باشند که از میان 76 داوطلب، به استخدام سازمان آتش نشانی درآیند. اما حالاپس از 8سال این نوجوانان بازیگوش تبدیل به جوانانی آموزش دیده و کاربلد شده‌اند.

شعبان دوست در این خصوص گفت: همه این افراد در یک دوره 6ماهه تخصصی آموزش‌های تئوری حریق شامل ایمنی گاز و برق، نجات و امداد کوهستان، کمک‌های اولیه و حتی دو هفته طرح در بیمارستان سوانح و حوادث کرج برای آمادگی روانی و مقابله با شرایط غیرعادی را گذراندند.

وی اضافه کرد: بعد از این دوره یک سری آزمون تئوری و عملی برگزار شد که از بین شرکت کنندگان این افراد به استخدام سازمان در آمدند.

شعبان دوست در این خصوص گفت: همه این افراد در یک دوره 6ماهه تخصصی آموزش‌های تئوری حریق شامل ایمنی گاز و برق، نجات و امداد کوهستان، کمک‌های اولیه و حتی دو هفته طرح در بیمارستان سوانح و حوادث کرج برای آمادگی روانی و مقابله با شرایط غیرعادی را گذراندند.

وی اضافه کرد: بعد از این دوره یک سری آزمون تئوری و عملی برگزار شد که از بین شرکت کنندگان این افراد به استخدام سازمان در آمدند.

آمنه محمود زاده که یکی از این زنان اتش نشان است درباره دیدگاه خود نسبت به این شغل گفت: ما اوایل هیچ تصوری از کاری که قرار بود بکنیم نداشتیم. فکرمی کردیم آتش نشان یعنی کسی که آتش خاموش می‌کند.

محمود زاده یادآورشد: پس از شرکت در دوره‌های آموزشی بود که متوجه گستره این شغل که شامل حوزه‌هایی چون نجات در کوهستان، نجات از چاه، تصادفات و.... که خیلی حوزه‌های دشوار و پیچیده‌ای هستند، شدیم.

وحشت از اعلام محل حادثه،‌ ترس مشترک بانوان آتش نشان

این بانوان یکی از بزرگترین جذابیت‌های کارشان را تجربه مشاغل و عرصه‌های مختلف در قالب این رشته دانستند.

در عین حال آنها لحظه‌های تلخی را با انتخاب این شغل تجربه می‌کنند که به گفته خودشان اگر بخواهند تمام مدت به این موضوعات فکر کنند از هدف اصلی شان باز می‌مانند.

 آنان بر این نکته اذعان داشتند که در ابتدای فعالیت با دیدن حوادث و رخ دادها همه فکر و ذکرشان معطوف به این بود که مبادا خانه‌ای که مرکز به عنوان محل حادثه اعلام می‌کند خانه خودشان یا دوستان و اقوامشان باشد.

با این حال گذر زمان چنین وسواس‌هایی را از ذهن این جوانان پاک کرده و همه هوش و حواسشان در لحظه انجام عملیات به این متمرکز است که انجام کدام حرکت صحیح تر است و امکان سلامت بیشتری را برای فرد حادثه دیده مهیا می‌کند.

زهرا حاج ایل از دیگر زنان آتش نشان کرجی درباره اینکه تماشای صحنه‌های رقت باری همچون در آتش سوختن یک فرد باعث وحشت یا تضعیف روحیه شان نمی‌شود گفت: ما فکر می‌کنیم که همیشه باید با بقیه مردم متفاوت باشیم چون اگر ما هم بخواهیم در شرایط بحرانی تحت تاثیر قرار بگیریم در واقع هیچ کاری نکردیم.

محمود زاده نیز به حضور زنان در غسال خانه ها، بیمارستان‌ها و ... اشاره کرد و افزود: بر این اساس ما اولین خانم‌هایی نیستیم که در چنین موقعیت‌هایی قرار می‌گیریم.

وی خاطرنشان کرد: ما در تمامی لحظات کار و استراحت از روحیه بسیار قوی و با نشاطی برخورداریم که شاید یکی از دلایل آن نجات جان انسان هاست.

شعبان دوست در پاسخ به این پرسش که همکاری همکاران آقا با شما چطور است اظهار داشت: آنان از ابتدای حضور این گروه همکاری و همراهی بسیار خوبی با ما داشتند و در بسیاری مواردی که نیاز به کمک داریم ما را راهنمایی می‌کنند.

حجاب باعث تفاوت نوع کار آتش نشانان زن با مردان نیست

وی درباره اینکه کار با حجاب برای این بانوان دشوار نیست به مدل لباس آتش نشانی اشاره کرد و تاکید کرد: لباس‌های فرم آتش نشانی کلیه اعضای بدن نیرو را می‌پوشاند و در زمان کار هیچ تفاوتی بین زنان و مردان نیست به نحوی که بسیاری از مردم پس از اینکه این افراد کلاه هایشان را بر می‌دارند متوجه جنسیت شان شده و از این بابت هم متعجب و هم خوشحال می‌شوند.

در پایان این گزارش بیان این نکته خالی از لطف نیست که زنان آتش نشان حاضر  در این مصاحبه برابر این سئوال که در این عرصه با چه مشکلاتی مواجه هستید، تصریح کردند: همه چیز بسیار خوب است و کار در این رشته را به سایر زنان علاقمند توصیه می‌کنیم.

چه زیباست در کشوری که بسیاری از کشورهای جهان به بهانه تبعیض‌های جنسیتی،‌ به نقد دین مبین اسلام در آن  می‌پردازند و  محکوم می‌کنند، امروزه زنانی در لباس‌هایی یک شکل و کامل به انجام فعالیت دشوار اما مقدسی مشغولند که از حضور در آن رضایت کامل دارند و احساس شعف می‌کنند.

[ شنبه 89/5/2 ] [ 7:35 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 65
بازدید دیروز: 95
کل بازدیدها: 1620422