سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

شعله آتش از دهانه چاه عمیقی در کوهدشت فوران کرد؛ موضوعی که موجب پیگیری مسئولان ستاد مدیریت بحران استان و همچنین کارشناسان زمین شناسی شده است.

به گزارش مهر، یک کشاورز کوهدشتی که قصد کندن یک حلقه چاه عمیق در زمینش را داشت درعمق هشتاد متری زمین به لایه‌های چرب برخورد کرد و همین امر باعث بروز آتش و سرایت آن به سطح زمین شد.

حمید آزادبخت رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهدشت که مالک این قطعه زمین کشاورزی در هفت کیلومتری جنوب کوهدشت نیز است به خبرنگار مهر گفت: پس از مشاهده این اتفاق با مسئولان استان از جمله مدیر کل حوادث غیرمترقبه لرستان هماهنگی های لازم به عمل آمد که منجر به اعزام گروه کارشناسی فرونشست ایران به کوهدشت شد تا بررسی های لازم را در رابطه با بروز آتش از دهانه این چاه عمیق صورت دهند.

وی در ادامه گفت: این گروه کارشناسی پس از یک بررسی سه روزه بر روی زمین در حال سوختن و بررسی لایه های زمین احتمال وجود نفت دراین منطقه را گزارش کردند.

وجود بلوک نفتی در شهرستان کوهدشت


سرپرست گروه کارشناسی اعزامی به کوهدشت نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: تاکنون در چند نقطه از کشور با این پدیده مواجه شده ایم.

بلورچی ادامه داد: یک نمونه از این موضوع مربوط به دریاچه پریشان شیراز بوده که باعث خشکی زمین در آنجا شده است.

وی افزود: دراین گونه مواقع وجود لایه های نفتی و گازی باعث ترک خوردن زمین و هجوم به سطح زمین می شوند که در صورت سرایت سریع این مواد سوزنده احتمال وقوع انفجار در منطقه هم وجود خواهد داشت.

این کارشناس یکی از دلایل احتمالی خشکسالی زمین‌های منطقه را وجود همین پدیده دانست و ادامه داد: در بررسی هایی که در آتش سوزی صخره‌های رومشکان در پنجاه کیلومتری کوهدشت به عمل آمده است به ارتباط آن با آتش در این زمین کشاورزی درکوهدشت پی بردیم و احتمال این که در کوهدشت یک بلوک نفتی باشد وجود دارد اما برای رسیدن به اطمینان کامل این ادعا نیاز به بررسی‌های جامع بیشتری است.

شعله‌های گاز رومشکان به چاه‌های کشاورزی سرایت کرد!


بنابر این گزارش این واقعه در حالی در روستای «سه آسیابه» آزادبخت در هفت کیلومتری کوهدشت اتفاق می افتد که سال گذشته نیز شاهد شعله های سرکش آتش از صخره های کوهی در منطقه رومشکان نیز بودیم که همچنان این شعله های آتش پابرجا هستند.

شعله ور شدن زبانه های آتش در دل کوه «درمره» بخش رومشکان شهرستان کوهدشت از فروردین ماه سال 90 آغاز شد و به گفته کارشناسان گازی که در منطقه مشتعل شده گاز طبیعی است که این امر حکایت از وجود یک میدان نفت و گاز در منطقه دارد.

با این اوصاف از زمانی که اولین شعله های گاز بر بالای کوه «درمره» شهرستان کوهدشت مشاهده شد بیش از یکسال و نیم می گذرد ولی همچنان کارشناسان وزارت نفت موفق به مهار گاز در منطقه نشده اند تا این سرمایه ملی به راحتی از دست برود.

این در حالیست که کارشناسان مختلف در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد علت نشت گاز دو احتمال را مطرح کردند که یکی از آنها که قوت بیشتری دارد نشت گاز به دلیل عملیات های اکتشاف نفت در منطقه است و احتمالی که قوت آن ضعیف تر است وجود منبع گازی دیگری در محل نشت گاز است که به دلایل مختلف از جمله شکستگی‌های زمین به سطح زمین آمده است.

با این حال کارشناسان شرکت نفت در آخرین اظهار نظری که در جلسه بخشداری رومشکان در اردیبهشت ماه سال گذشته داشته اند عنوان کرده اند که این نشست گاز ربطی به چاه‌های حفر شده در منطقه ندارد تا اظهار نظر در این زمینه پیچیده تر شود.

وعده یک هفته‌ای که به فراموشی سپرده شد


این در حالی است که در همان روزهای ابتدایی نشت گاز در منطقه یکی از کارشناسان وزارت نفت مستقر در محل حفاری چاه‌های نفت در گفت‌وگو با مهر از مهار نشت گاز حداکثر تا اواسط هفته ـ یعنی ابتدای اردیبهشت 90 ـ خبر داده بود که امروز با گذشت یکسال و نیم از وعده‌ها هنوز نشت گاز در منطقه مهار نشده است و گویا کارشناسان منتظرند تا شعله‌ها به خودی خود خاموش و نشت گاز در منطقه متوقف شود.

بنابر این گزارش عملیات اکتشاف نفت در شهرستان کوهدشت پیش از این توسط شرکت اکتشافی «سی.ان.پی.سی» وابسته به شرکت نفت متشکل از کارشناسان ایرانی و چینی مستقر در منطقه از سالها قبل آغاز شده و پیش بینی می شود این میدان نفتی حداقل قابلیت استخراج روزانه 10 هزار بشکه نفت را داشته باشد.

این خبر را فروردین ماه سال گذشته خبرگزاری مهر بر روی خروجی خود قرار داد تا 10 ماه بعد مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز بر خبر مهر صحه بگذارد و از کشف میدان نفتی در شهرستان کوهدشت خبر داد.

سید محمود محدث در رابطه با جزئیات این اکتشاف گفت: در این بلوک اکتشافی پیمانکار خارجی موفق به کشف میدان جدید نفتی «بابا حبیب» شد.

این مسئول با تاکید بر اینکه توسعه میدان نفتی بابا حبیب برای پیمانکار خارجی فاقد توجیه اقتصادی لازم بود، بیان کرد: اما توسعه این میدان جدید نفتی برای شرکت ملی نفت ایران دارای توجیه اقتصادی است.

قرارداد بلوک اکتشاف ـ توسعه کوهدشت در برنامه چهارم توسعه با یک شرکت خارجی امضا شد که در این پروژه باید پیمانکار خارجی 600 کیلومتر عملیات لرزه نگاری و 2 حلقه چاه اکتشافی حفاری می کرد که در نهایت تکمیل مطالعات اکتشافی منجر به کشف یک میدان نفتی در استان لرستان شد.

سکوت مسئولان نیز 1.5 ساله شد


با تایید خبر وجود میدان نفتی و گازی در منطقه به نظر می رسد متولیان امر فکری برای استفاده از این سرمایه ملی می کردند ولی همچنان نشت گاز در این منطقه روند خود را بدون توجه مسئولان ادامه می دهد تا روزهای متعدد کوه‌های رومشکان در میان شعله‌های گاز بسوزد و حال این آتش سوزی به زمین‌های کشاورزی منطقه نیز سرایت کرده است.

اینکه چگونه می‌توان نشت گاز را در منطقه مهار کرد یا از این سرمایه ملی که در کوه‌های رومشکان دود می شود نهایت استفاده را برد در حوزه اظهار نظر کارشناسان وزارت نفت است که متاسفانه تاکنون سکوت اختیار کرده اند.

سکوت مسئولان در حالی رخ می دهد که دیوارهای خانه های مردم از شدت حرارت داغ شده اند، زمین های کشاورزی در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند و هر آن ممکن است این روند منجر به حادثه ای در شهرستان کوهدشت شود.

هم اکنون علاوه بر کوههای رومشکان شعله های گاز سر از روستاهای کوهدشت نیز درآورده اند تا شاید این شعله های روشن مسئولان خاموش را به حرف بیاورد، باید منتظر ماند و دید مسئولان امر تا کی سکوت پیشه خواهند کرد.


[ سه شنبه 91/9/28 ] [ 9:42 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

 

روزنامه آرمان در گفت و گویی با محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی نوشت:
* به خانواده آقای هاشمی اعلام کردند که مهدی بازجویی‌های مقدماتی‌اش تمام شده است و 10 میلیارد تومان وثیقه تعیین کرده بودند. آقای هاشمی در دزاشیب و در سال‏های قبل از انقلاب یک منزل بزرگ خریده بودند و این خانه در طی سال‏های 56 و 57 محل تشکیل جلسات انقلاب بود. این خانه را بعد از انقلاب آقای هاشمی به فرزندانشان دادند که هر یک از آنها هم برای خود آپارتمانی در آن مجموعه ساختند و مجموعا آنجا 8 دستگاه آپارتمان است. ما سند این ملک را در اختیار کارشناس گذاشتیم و کارشناس هم آنجا را ارزیابی کرد و بعد هم سند آنجا را به بازپرس ارائه دادیم و بازپرس هم پذیرفت و سند را به عنوان وثیقه توقیف کرد و بالاخره مهدی حدود ساعت 9 و نیم شب شنبه آزاد شد.
* این مبلغ وثیقه سنگین است، اما ما نخواستیم که دیگر اعتراض کنیم. به هر حال تصمیم با دستگاه قضایی است و قرار وثیقه صادر شده قابل اعتراض نیست که بتوان به آن اعتراض کرد. قراری که قابل اعتراض است قرار بازداشت است. اینجا وظیفه بازپرس است که قرار وثیقه را متناسب با پرونده صادر کند.
* {در پاسخ به اینکه امکان بازگرداندن مهدی هاشمی به زندان وجود دارد؟} امکان این مساله وجود ندارد، چون معمولا قرار را تشدید نمی‏کنند. وقتی با قرار وثیقه متهمی آزاد می‏شود دیگر دلیلی برای تشدید قرار از سوی دستگاه قضایی وجود ندارد. باید صبر کنیم تا کیفر خواست صادر و پرونده به دادگاه ارجاع داده شود تا بعد از طی مراحل قانونی حکم دادگاه تکلیف متهم را مشخص کند.
* طبق ماده 188 قانون آئین دادرسی کیفری طرح اتهامات قبل از رسیدگی وصدور حکم ممنوع است. رفتار رسانه‏هایی هم که تا کنون دست به چنین اقدامی زدند طبق همین ماده در حد افترا قابل پیگرد است. این اتهامات را هیچ‌کس حق ندارد اعلام کند، حتی در جریان دادگاه علنی.
* مهدی هاشمی طی 85 روز دوران بازداشت به طور کلی در سلول انفرادی بودند و بازجویی‏ها هم در شرایطی که آقای هاشمی در سلول انفرادی بودند انجام می‏شده است.
* در واکنش به اینکه یکی از خبرگزاری‌ها، از افزایش فشار خانواده آقای هاشمی برای آزادی مهدی خبر داده بود} این را قوه قضائیه باید جواب دهد. اگر فشاری وجود داشت این فشار از طرف مقابل بود، یعنی آنها به صورت غیر قانونی یک جنگ رسانه‏ای را علیه خانواده آقای هاشمی به راه انداختند. ما قبلا در این رابطه نزدیک به 15 مورد شکایت تقدیم دستگاه قضایی کردیم و انتظار هم داریم به سرعت رسیدگی شوند. طبق قانون مطبوعات وقتی در زمینه‏ای نسبت به یک روزنامه یا رسانه شکایتی صورت می‏گیرد و روند بررسی آن شکایت آغاز می‏شود آن رسانه حق انتشار مطلب در آن مورد را ندارد، در حدی که بازپرس می‏تواند نشریه را توقیف کند. ما در مورد خبرگزاری فارس، رجانیوز، سایت مشرق و برخی رسانه‏های دیگر شکایت‏هایی را انجام دادیم. این رسانه‏ها از روز اول بازداشت مهدی هاشمی یک حمله گسترده علیه خانواده آقای هاشمی را شروع کردند که تنها جواب ما طرح دعوا علیه آنها در دادگاه بوده است. این روند همچنان هم ادامه دارد و اگر فشاری هم وجود دارد از جانب طرف مقابل بوده است و دستگاه قضایی باید جواب دهد که فشارها از چه طرفی وارد می‏شده است.
* مهدی تا این لحظه هنوز فایل صوتی منتشر شده منتسب به وی را نشنیده اما متن صحبت‏های آن فایل را بعد از آزادی مطالعه کرد و آن را شدیدا تکذیب کرد و گفت این صحبت‏ها مربوط به من نیست. تا جایی که من در جریان هستم دستگاه قضایی مشغول بررسی موضوع است و من بیش از این از اقدامات دستگاه قضایی در این ارتباط اطلاعی ندارم.

[ سه شنبه 91/9/28 ] [ 9:40 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

 

یک دختر ایرانی به نام مهدیه آذری که خود را زیباترین انسان در جهان می داند، با حضور مقابل دوربین یک عکاس اروپایی، نام خود را به عنوان زیباترین دختر جهان ثبت کرد.به نقل از مشرق مهدیه آذری دختر 10ساله از ایران که به عنوان زیباترین،جلوی دوربین حاضر شد گفت: من زیباترین دخترم چون‌ نماز می‌خوانم.

 

 

میشل شولتس کرزیزانوفسکی، عکاس اهل هلند به دنبال یافتن پاسخ این سؤال که زیبایی چیست؟ پنج قاره جهان را زیر پا گذاشت و از مردمان مختلف پرسید: آیا تو از همه زیباتری؟ وی گرچه با پاسخ هایی متفاوت در این زمینه روبرو شد اما عجیب ترین و شاید گفت منحصر به فرد ترین پاسخ را در ایران شنید وقتی مهدیه به او گفت “زیباست چون نماز می خواند اما حتی این عکاس هم درک نکرد.

 

عکس‌های او که در 10 کشور مختلف گرفته شده به صورت کتابی به نام زیباترین شخص جهان انتشار یافته‌است. در این کتاب پیش از هر عکس، اول علتی که شخص برای زیباترین بودن خود ذکر کرده آمده و سپس عکس او در پشت صفحه درج شده‌است. روزنامه هلندی تراو مصاحبه و نوشتاری داشته با آقای کرزیزانوفسکی که در آن چند و چون کار او این‌گونه توصیف شده‌است:

 

 

شولتس کرزیزانوفسکی برای انجام این پروژه عکاسی خود در کشورهای مختلف آگهی‌هایی به این مضمون در روزنامه‌ها چاپ کرد: هر کس خود را زیباترین زیباها می‌داند به این آگهی پاسخ دهد.
در کنار این آگهی‌ها، او برای مطرح کردن این سؤال، به همراه تیم خود به مناطق مختلف از کوچه پسکوچه‌های ایران گرفته تا حلبی‌آبادهای هند، نیز سر زده‌است.از کتاب شولتس کرزیزانوفسکی چنین برمی‌آید که زیبایی، ابعاد گوناگون زیادی دارد. بیشتر پاسخ‌دهندگان دلیل ویژه‌ای برای زیبا دانستن خود ذکر نکرده‌اند ولی دسته‌ای نیز علت این حس را بیان کرده‌اند.

یکی، حفره‌های کوچکی که به هنگام خنده بر روی گونه‌هایش می‌افتد را نشان زیباترین بودن خود دانسته و دیگری چشمان درشتش، و شخصی دیگر لب‌های قیطانی‌اش را. یک زن نابینای هندی به کرزیزانوفسکی گفت: هر کس من را دیده می‌گوید که تو زیبایی. مهدیه آذری، دختری 10ساله از ایران که به عنوان زیباترین، جلوی دوربین کرزیزانوفسکی حاضر شد در باره دلیل زیبا بودن خود گفت: من زیباترین دخترم چون‌که نماز می‌خوانم.

البته شولتس کرزیزانوفسکی که درکی درست از ارزشها و آثار نماز و نقش آن در سلامت روحی و جسمی و معنوی مسلمانان ندارد در واکنش به حرف این دختر و خیلی ساده و سر سری می‌گوید که این حرف نشانه یک ششتشوی مغزی کامل است. در وب‌سایت شولتس کرزیزانوفسکی می‌خوانیم که حجت الاسلام محسن ترک زاده، روحانی اهل اصفهان نیز گفته است که تمام تلاش خود را می کند تا به خدا برسد بنابراین او زیباترین مرد جهان است.

در کشور آفریقایی نامیبیا او و افراد تیم کرزیزانوفسکی به روستاها رفتند و پس از اهدای برنج به افراد محلی و برگزاری مراسم یک‌ساعته سنتی، سؤال خود را با روستاییان مختلف مطرح کردند. روستاییان با دیدن این‌که چندین فرد بالغ از اروپا به راه افتاده و برای پرسیدن این سؤال به آن‌جا آمده‌اند همگی از خنده بر روی زمین غلت می‌زدند.

شولتس کرزیزانوفسکی، افرادی را که برای عکس‌های کتابش انتخاب کرده با دقت گلچین کرده‌است. برای مثال در جریان عکاسی‌ها مردی به او رجوع کرده و گفته‌است از سیاره دیگری به زمین آمده و قرار است به‌زودی به سیاره خود بازگردد و به این دلیل زیباترین فرد روی زمین است، ولی این فرد توسط کرزیزانوفسکی برای پروژه عکاسی مناسب تشخیص داده نشد.

این عکاس 61 ساله هلندی پنج سال به دنبال معنی زیبایی بود ولی در پایان پروژه به این نتیجه رسید که به پاسخی نرسیده‌است. او در این مورد می‌گوید: هر کس کتاب من را مطالعه کند می‌تواند پاسخی را برای خود تصور کند. کار من، تنها این است تا میان مردم تعامل و ارتباط ایجاد کنم. موضوع اصلی این است که بدانیم این افراد در مورد زیبایی چه نظری دارند. فکر و نظر آن‌ها می‌تواند بر حس ما هم تأثیر بگذارد.

کرزیزانوفسکی می‌افزاید که بر عکس انتظاراتش کسی تا به حال پروژه و کتاب او را مسخره نکرده و منفی ندانسته‌است. وی می‌گوید که کتاب مثبت‌گرای من شاید بتواند حس کوچک مثبتی باشد در میان موج اخبار منفی که هر روزه رسانه‌ها به سوی ما می‌فرستند.

او می‌گوید که اخبار فاجعه و جنگ تبدیل شده به تفریح روزانه مردم و این باعث شده تا دید ما به دنیای اطراف تبدیل به دیدی نادرست بشود.

 

یکی از روزنامه‌ نگاران از کرزیزانوفسکی پرسید که آیا او خود را زیباترین فرد می‌داند؟ شولتس کرزیزانوفسکی در جواب گفت: اوایل از این پرسش فرار می‌کردم ولی الان می‌گویم، بله، من خودم را زیباترین حس می‌کنم. در جریان این پنج سال فهمیدم که همه به دنبال سازگار شدن با دنیای پیرامون خود هستند و ما خود می‌توانیم بر این سازگاری‌ها و هماهنگ شدن‌ها تأثیر بسزایی بگذاریم.کرزیزانوفسکی ادامه می‌دهد: اگر بگویی بله، من زیباترینم، با گفتن همین جمله همه چیز دلپذیرتر، زیباتر و جالب‌تر می‌شود تا وقتی که بگویی نخیر من زیبا نیستم. زیبا بودن یک امر انتخابی است.


[ دوشنبه 91/9/27 ] [ 2:37 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

اتفـاق وحشتنـاکى که تا 10 سال آینده براى ایرانى ها مى افتد !

 

دبیر علمی نهمین کنگره بین المللی ام اس که در تهران در حال برگزاری است، گفت: “طی 10 سال آینده در هر خانواده ایرانی یک نفر به بیماری ام‌اس مبتلا خواهد شد
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای عظیمی گفت که شهرهای تهران و اصفهان بیشترین شیوع ابتلا به این بیماری را دارند. به گفته یک متخصص، یکی از عوامل اصلی این بیماری پخش امواج پارازیت ماهواره در تهران از فراز برج میلاد و از مراکز مختلف در شهرستانهاست. لذا کسانی که برای تماشای کنسرت یا استفاده از رستوران به برج میلاد مراجعه می کنند در معرض بیشترین تشعشع قرار می گیرند.

همچنین آنتن های پخش کننده امواج تلفنهای همراه که بر روی ساختمانها و نقاط دیگر شهر نصب شده اند از نظر توان پخش ، تحت نظارت هیچ ارگانی نیستند و ملاک میزان توان تشعشعی ، آنتن دهی موفق موبایل مشتریان در نقاط مختلف شهر است .

لذا مشاهده می شود که پخش امواج آنها با چند برابر توان استاندارد مجاز صورت می گیرد قاعدتا مخابرات باید هزینه بیشتری متحمل شود و آنتن های بیشتر را با توان پایین تر نصب کند تا پوشش دهی مشتریان به نحو صحیح صورت گیرد. آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به این بیماری در ایران منتشر نشده است، اما بر اساس آخرین اطلاعات وزارت بهداشت، بیش از 40 هزار نفر در ایران به بیماری ام‌اس مبتلا هستند. این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) است و در اثر تخریب غلاف میلین ایجاد می شود. میلین غلافی است که فیبرهای عصبی را احاطه می کند و در انتقال سریع امواج عصبی نقش دارد. در حالت طبیعی با وجود این غلاف امواج عصبی به سرعت منتقل می شود و این امر موجب توانایی بدن در ایجاد حرکات هماهنگ و موزون است. در بیماری ام اس این غلاف عصبی به تدریج تخریب می شود و بدین ترتیب امواج عصبی از مغز به خوبی منتقل نمی شود.


[ دوشنبه 91/9/27 ] [ 2:34 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که چند روزی در تهران ماندگار شده باشید چه برای تفریح و گشت و گذار و رسیدن به مقصد و چه برای انجام امور کاری و اداری. ولی چیزی که در این بین خودنمایی می کند نام های محلات قدیمی تهران است که تا حدودی جالب به نظر می رسند، از قبیل: محله سیدخندان، ونک، درکه، قلهک و...

به گزارش قدس آنلاین، کمتر کسی است که دلیل نامگذاری این محله ها را بداند! حتی با رجوع به افراد کهنسال ساکن در خود این محله ها هم روایت های متفاوتی بدست می آید.

اما بد نیست که بدانید این نام ها اکثراً صبغه ای تاریخی دارند از قبیل: اقدسیه، یوسف آباد، جماران و...
تا زمانی که آقامحمدخان قاجار تهران را به عنوان پایتخت انتخاب نکرده بود از نام این محلات نیز خبری نبود، زیرا قبل از آن تهران فقط محدود بود به قصبه ای که همجوار ری و ورامین بود و این شاهان و شاهزادگان قجری بودند که به توسعه این قصبه پرداختند.

در این بین هر محله نام مخصوصی بخود گرفت ولی هر کدام بنا به دلیلی. اکبر تهرانی در باب دلیل نام محلات کهن و قدیمی تهران این گونه می نویسد:

محله اقدسیه
نام قبلی اقدسیه حصار ملا بوده است، تا اینکه ناصرالدین شاه زمین های آنجا را به باغ تبدیل و برای یکی از همسران خود کاخی در آنجا ساخته که به همین دلیل اسم این مکان به اقدسیه معروف شد.

امینیه اقدس یا اقدس الدوله، عمه «ملیجک معروف» است، که نام اصلی وی زبیده خانم می باشد، که بدواً او به عنوان پرستار و خدمه شاه به اندرون راه یافت، و چون فردی امین و خوش خدمت بود، کم کم به امینه اقدس و اقدس الدوله لقب یافت، و در عداد زوجات ناصرالدین شاه قرار گرفت، تا اینکه به وسیله او برادرش «میرزا محمدخان پدر ملیجک» هم به دربار راه یافت، که به سبب مورد اعتماد بودن او هم به عنوان امین الخاقان معروف شد.

محله یوسف آباد
یوسف آباد در خارج طهران و در شمال غربی دارالخلافه ناصری قرار داشته و دارای باغ هایی بوده که در مالکیت میرزایوسف آشتیانی مستوفی الممالک بوده است، که ایشان پس از احداث، این منطقه را به نام خود یوسف آباد نامیده، این محله خارج از طهران آن روز، دارای قناتی بوده که به داخل شهر طهران وارد، که در مدخل امروزی خیابان حافظ نزدیک به پمپ بنزین، مورد استفاده قرار می گرفته است.

لذا دروازه یوسف آباد هم به مناسبت همین قنات نام گرفته و در همین مکان بوده است، اراضی یوسف آباد در سال 1327 خورشیدی به مستخدمین دولت با اقساط طویل المدت واگذار و قسمتی از آن به بیمارستان ارتش تبدیل گردید.

محله پل چوبی
یکی از دروازه های دارالخلافه ناصری دروازه شمیران بوده که در مدخل خیابان نظامیه «از سرچشمه به سمت شمال و کمی بالاتر از میدان بهارستان نزدیک به پمپ بنزین فعلی را در زمان قاجاریه خیابان نظامیه می گفتند» قرار داشته، و چون در اطراف دروازه ها خندق های پرآبی برای دفاع از شهر وجود داشته است. بدین سبب برای ورود و خروج به داخل طهران، و عبور از این خندق از پل چوبی بزرگی استفاده می شده که امروزه نه از آن دروازه اثری است و نه از آن خندق، ولی این محل همچنان به همین نام مسمّی می شود.

محله کامرانیه
این محل در خاور تجریش واقع، دهی است دارای قنات، و زمین های آن از رود دارآباد مشروب می شود، محصولاتش غلات، میوه جات، اهالی آن به کشاورزی و باغبانی روزگار می گذرانند، حصار بوعلی و کامرانیه به یکدیگر متصل هستند، زمین های این قصبه ابتدا به میرزاسعیدخان وزیر امور خارجه تعلق داشت، که پس از آن کامران میرزا پسر بزرگ ناصرالدین شاه با خرید زمین های حصار بوعلی، جماران و نیاوران آنجا را کامرانیه نامید.

محله قلهک
قلهک از دو کلمه «قله» و «ک» تشکیل شده است، که قله معروف کلمه کله، مخفف کلات به معنای قلعه است، عقیده اهالی بر این است که به دلیل اهمیت قلهک که بر سر راه گذرگاه های لشگرک ونک و شمیران بوده است، به آن آبادی (قله- هک) گفته شده است.

آب این قصبه خوش آب و هوا، از هفت رشته قنات تأمین و در بهار از رودخانه دربند حق آبه دارد، محصولات عمده آن غلات و انواع میوه جات و سبزیجات و شغل سکنه آن کارگری در کارخانه مهمات سازی و ضرابخانه و باغبانی است.

محله محمودیه

در این محل باغی وجود داشته که متعلق به حاج میرزا آقاسی رئیس الوزراء محمدشاه قاجار «به سال های 1261 تا 1264 هجری قمری به مدت 13 سال» بوده است.
نام وی ملاعباس ماکویی معروف به حاج میرزا آقاسی و اصلش از طایفه بیات ایروان است، لذا چون نام او عباس بوده است، محمودیه را قبلاً عباسیه می گفتند، تا اینکه علاءالدوله این باغ بزرگ بنام عباسیه را، از دولت آن زمان خرید، و به نام پسرش محمودخان احتشام السلطنه محمودیه نامند.

محله جماران
زمین های ده جماران متعلق به سیدمحمدباقر جمارانی از روحانیون معروف عصر ناصری بوده است.
برخی از اهالی معتقدند که در کوه های این محله از قدیم مار فراوان بوده، و مارگیران برای گرفتن مار به این ده می آمدند، لذا دلیل نام گذاری این منطقه را بودن مار دانسته اند، که در مقابل عده ای هم اعتقاد بر این است که جمر و کمر به معنی سنگ بزرگ است، از اینرو چون در این مکان سنگ های بزرگی وجود داشته و از آن ها برداشت می کرده اند، این ده به جمران، یعنی محل بدست آمدن جمر (سنگ بزرگ) نامیده شده است.

محله داودیه
میرزاآقاخان نوری ملقب به اعتمادالدوله پسر میرزااسدالله خان نوری همان شخصی که با کمک انگلیس توطئه علیه امیرکبیر را موجد، و پس از به قتل رسانیدن میرزاتقی خان جای او را به ناحق گرفت، داودیه را بنا نهاد.

میرزاآقاخان عمارت و بناهای زیادی داشته است، که از جمله آن ها عمارت و باغ داودیه می باشد، او اراضی داودیه را که به «ارغوانیه» معروف بود، برای پسر دومش میرزا داودخان خریداری و آن را ساخت و توسعه داد و به نام پسرش داودیه نام نهاد. این محله متصل به قلهک و در جنوب غربی آن قرار دارد.

محله نیاوران
در تاریخ مذکور است که ناصرالدین شاه در اوایل سلطنت خود یک روز ایشیک آقاسی را احضار کرد و گفت من امسال از رفتن به ییلاق صرف نظر می کنم، دستور بده، اطراف طهران را بازدید کنند ببینند کجا خوش آب و هوا و در تابستان خنک و باصفاتر است.

ایشیک آقاسی بعد از بررسی کامل قریه «کردوی» را پیشنهاد نمود، و پس از بازدید دستور داد کاخ بزرگ ییلاقی برای شخص شاه، و چندین دستگاه عمارت چند اطاقه برای اندرون ساختند.

اسم قدیم این مکان «قریه کردوی» و در تیول فتحعلیشاه بوده، که در عهد ناصری این ده در اختیار خانم فخرالدوله، زن ناصرالدین شاه قرار داشته، که پس از انتخاب ایشیک آقاسی، این قریه را خانم فخرالدوله به شوهرش پیش کش می نماید، که به عوض آن، شاه هم قریه چیذر را به وی می دهد.

که پس از این معاوضه، «کردوی» به «نیاوران» تغییر نام پیدا کرد. تا اینکه پس از سپری شدن سی سال از سلطنت ناصرالدین شاه نیاوران به نام صاحب قرانیه خوانده شد.
لذا می بینیم که صاحب قرانیه ناصری بعد از حدود یک و نیم قرن هنوز جلال و شکوه خود را دارا می باشد.

محله امیریه

کامران میرزا پسر سوم ناصرالدین شاه، شخصیتی بود که از همان اوان کودکی صاحب مقام و منصب شده بود، ابتدا به نایب السلطنه لقب داده شد، و بعد حکومت طهران به او واگذار و سرانجام به مقام وزارت جنگ و فرماندهی کل قوا رسید، که به همین جهت لقب «امیرکبیر» هم بر القابش افزوده گشت، در همین زمان بود که در سمت غربی طهران باغ و عمارتی بنا نمود، که به نام امیریه مسمّی گردید.

این باغ و عمارت حدوداً در ضلع غربی خیابان امیریه (ولی عصر عج فعلی) قرار داشت، که به دلیل همسایگی این خیابان با آن باغ، این نام به این محله گذاشته شد.

نایت السلطنه کامران میرزا در شمال عمارت امیریه باغ و عمارتی هم به نام مادرش بنا نهاد و آن را «منیریه» نامید، که این دو محله و خیابان آن هنوز هم به نام این دو باغ معروف است.

در حوض خانه های مرمر و آئینه کاری عمارت امیریه، شاهکارهای معماری و ظریف کاری به کار رفته بود، اروپائیان مقیم طهران، با کسب اجازه قبلی برای تماشای این مکان و عکسبرداری از آن می آمدند، تالار بزرگ طبقه فوقانی نیز در زیبایی کمتر از حوض خانه نبود.

وسعت باغ های امیریه و منیریه را توأمان بیش از هفتصد هزار متر مربع تخمین زده اند، لازم به ذکر است که در دوره پهلوی اول عمارت امیریه به دانشکده افسری تبدیل شد.


[ دوشنبه 91/9/27 ] [ 11:56 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

 

اتحادیه کارگری اونیا شرایط کار در کارگاه احداث یک هتل لوکس در آندرمات سوئیس را فاجعه بار توصیف و آن را نوعی بردگی مدرن دانست.
به گزارش  جام جم آنلاین به نقل از سیپا، کارگران این کارگاه هتل سازی اغلب لهستانی و در هفته 58 ساعت کار می کنند. آنها اغلب دستمزد خود را با تاخیر دریافت کرده و گاهی نیز دستمزدی به کارگران داده نمی شود.
جیوزپه رئو دبیرکل سندیکای اونیا در سوئیس مرکزی تصریح کرد: شرایط کار این کارگران در واقع "بردگی مدرن" است.
اکنون در فاصله یک سال به افتتاح هتل لوکس " شدی" در آندرمات شرایط در کارگاه بیش از پیش وخیم است.
در جریان جلسه  جنجالی  هفته گذشته کارکنان شرکت پیمانکاری  آلمانی کندور خواستار دریافت دستمزد عقب افتاده ماه نوامبر خود شدند.
با افشای شرایط کار در این کارگاه ساختمانی شرکت آندرمات سوئیس آلپ مالک هتل از پیمانکار اصلی پروژه خواسته است که شرکت کندور پیمانکار فرعی پروژه و کارگرانش باید تا قبل از پایان سال جاری  کارگاه را ترک کنند.

[ دوشنبه 91/9/27 ] [ 11:55 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

 

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه از رتبه بندی ایرلاین‌ها برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی استفاده می‌شود، گفت: در زمینه ساخت هواپیماهای 150 نفره با سازمان صنایع هوایی به توافق رسیده‌ایم.
به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا پهلوانی در نشستی خبری با بیان اینکه در بخش هوایی نگرش به سمت رضایت سرمایه‌گذاران و بسترسازی برای گسترش صنعت هوایی است، گفت: افزایش تعداد ناوگان و بومی‌سازی هواپیما و هلی‌کوپتر از دیگر اهدافی است که در صنعت حمل و نقل به دنبال آن هستیم.
وی با اشاره به ساخت هواپیماهای 150 نفره، افزود:‌ در زمینه ساخت این هواپیماها به توافقاتی به منظور تحقق اهداف صنعت رسیده‌ایم، ضمن آنکه در زمینه افزایش ترددهای هوایی و مسافری سیاست گذاری شده است.

[ دوشنبه 91/9/27 ] [ 9:45 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

 

خبرگزاری فارس خبر داد:
معاون اجتماعی فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از دستگیری یک استاندار جعلی و 5 نفر دیگر از اعضا یک باند جاعل و کلاهبرداری در زاهدان خبر داد.
علی ایزدی اظهار داشت: پنج نفر از جاعلان با تلاش مأموران پلیس امنیت عمومی سیستان و بلوچستان به اتهام کلاهبرداری با استفاده از عناوین جعلی دستگیر شدند.
وی افزود: در پی شکایت چند نفر از شهروندان مبنی بر کلاهبرداری مبالغ هنگفتی تحت عنوان یک شرکت جعلی از آنان، پرونده قضایی تشکیل و مأموران با پیگیری‌های شبانه‌روزی و تحت نظر قرار دادن اماکن پذیرایی و مهمانسراها و هتل‌ها و استفاده از شگردهای خاص پلیسی موفق شدند افراد ذکر شده را که در یکی از هتل‌های شهر زاهدان اتاق گرفته بودند، شناسایی و دستگیر کنند.
معاون اجتماعی فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان به چگونگی و نحوه کلاهبرداری اشاره کرد و بیان داشت: این کلاهبرداران با اسامی و عناوین جعلی با موضوع فروش گازوئیل قراردادی به مبلغ 2 میلیارد و 100 میلیون ریال با شاکیان منعقد کرده بودند که مبلغ مذکور طی سه مرحله به حساب آنان واریز شد.
ایزدی اضافه کرد: در تحقیقات تکمیلی مأموران مشخص شد این جاعلان با پیشنهاد فروش مقدار 70 هزار لیتر گازوئیل و با مجوز همان شرکت جعلی با شاکیان قرارداد منعقد کرده بودند.
وی خاطرنشان کرد: «فریبرز.خ» که عنوان جعلی استاندار قزوین را داده بود و همه اسناد و مدارک با امضاء وی است در بازجویی اولیه اتهام انتسابی را نپذیرفته اما نهایتاً با ارائه مدارک مستدل و مواجه حضوری با شاکیان، به جرم خود اعتراف کرد و برای ادامه تحقیقات و اقدامات قانونی تحویل مقامات قضایی شد.

[ دوشنبه 91/9/27 ] [ 9:43 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]


 کول در وبلاگ خود آورده است:

به دلیل کاهش تقاضای جهانی نفت بر اثر بحران اقتصاد جهانی و همچنین به دلیل آن که برخی از تولید کنندگان نفت از جمله عربستان سعودی و عراق، برنامه‌هایی برای افزایش تولید دارند، تحریم‌های مالی و اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در سال 2012 تا حدی کارگر واقع شده است.

اما وضعیت آن گونه که گمان می‌رفت برای دولت ایران چندان بد نیست؛ هرچند افراد عادی متضرر هستند. در واقع ایران به دلیل آن که هنوز توانایی آن را دارد تا با درآمد نفتی به پرداخت یارانه به شماری از کالاهای اساسی بپردازد، از بد‌ترین سناریوی ممکن در پی افت شدید ارزش ریال فرار می‌کند.

دولت ایران، از پس چندین سال درآمد هنگفت نفتی می‌آید. در سال 2004 ایران مجموعاً تنها 32 میلیارد ریال از درآمد نفتی سود برده است و در آن سال هیچ کس بر این ادعا نبود که دولت ایران با بحران اقتصادی روبه‌رو می‌شود. در سال 2005 و 2006 درآمد نفتی ایران به 46 میلیارد ریال در سال افزایش یافت و پس از آن افزایش شدید بهای نفت رقم خورد. در 2007 و 2008 دولت هر ساله کمی بیشتر از 80 میلیارد ریال درآمد نفتی داشته که در واقع به معنای دو برابر شدن درآمد نفتی ایران در یک دهه پیش از آن بوده است.

در سال 2009 و 2010 در پی افت اندک بهای نفت درآمد نفتی ایران به 70 میلیارد دلار رسید، ولی در سال 2011 دوباره بهای نفت افزایش پیدا کرد و ایران به درآمدی 95 میلیارد دلاری دست یافت.

در ماه جولای اتحادیه اروپا، تحریم نفتی علیه ایران وضع و از خرید نفت ایران خودداری کرد. در نتیجه این امر و کاهش تقاضای نفت جهانی صادرات نفت ایران نیز کاهش یافت؛ اما بیش از 60 درصد بازار نفت ایران در آسیاست و این مشتریان هنوز در حال خرید نفت ایران هستند. ایالات متحده پیش بینی کرده است که در سال جاری میلادی، ایران معادل 70 میلیارد دلار درآمد نفتی خواهد داشت.

این رقم بدون هیچ شک و شبهه‌ای بیش از میزان درآمد نفتی ایران در سال 2006 است و چنانچه دیده می‌شود در سال‌های گذشته، درآمد نفتی ایران به شدت بالا بوده است و همچنان نسبت به یک دهه گذشته افزایشی است (به نمودار زیر توجه کنید):

افزون بر این، این گزاره که ایران به دلیل تحریم نفتی غرب در چند سال آینده به فقر شدید مبتلا خواهد شد، برای من جای پرسش دارد. وزارت انرژی آمریکا پیش بینی کرده است که در سال 2013 تولید جهانی نفت از 89 میلیون بشکه در روز به 90 میلیون بشکه افزایش می‌یابد.

اما چنانچه تقاضای کشورهای آسیایی به میزان عادی خود بازگردد، به ویژه از سمت چین و هند، در نتیجه میزان تقاضای جهانی به شدت از تولید پیشی خواهد گرفت. در یک یا دو سال آینده، بی‌گمان تقاضای جهانی نیازمند کاهش تولید نیم میلیون یا یک میلیون بشکه‌ای ایران خواهد شد.

این امر از آنجا ناشی می‌شود که تولید عربستان دیگر بیش از این افزایش نخواهد یافت و افزایش تولید عراق نیز در کوتاه مدت محل سؤال است. از نظر من، حساب کردن روی ادامه کاهش تقاضای جهانی و افزایش تولید به همین روال کاری غیر منطقی است.

در عین حال بخشی از کاهش صادرات نفت ایران در حال بازیابی مسیرهای جدید به بازار جهانی است. هم‌اکنون ایران با استفاده از نفت‌کش‌ها و بیمه خود به صادرات نفت به چین و کره جنوبی می‌پردازد؛ اما محدودیت ایران در تانکرهای غول پیکر نفتی، مشکلی است که آن را نیز با خرید تانکرهای غول پیکر از چین جبران می‌کند ـ یکی از این تانکر‌ها به تازگی به دست ایران رسیده است ـ کره جنوبی نیز پس از حل شدن مشکل بیمه نامه، میزان واردات خود از ایران را به دویست هزار بشکه در روز افزایش داده است.

به دلیل آن که ایالات متحده اقدام به اخراج ایران از سیستم نقل و انتقال بین‌الملل کرده است، ایران روی به پذیرش یوان چین و روپیه آورده است. این امر البته منجر به آن می‌شود که ایران روی به خرید کالاهای چینی و هندی به جای مشابه‌های اروپایی و آمریکایی آن کند. در نتیجه اقدام اروپا به تحریم نفتی ایران هزینه مستقیم برای اروپا داشته و منجر به کاهش صادرات کشورهای عضو این اتحادیه به ایران و از دست دادن بازار ایران شده است.

مخلص کلام آن که درآمدهای خارجی دولت ایران همچنان پابرجاست و این به رغم همه آسیب‌ها و پیامدهایی است که افت ارزش ریال برای قشر ضعیف، متوسط و تجار ایرانی به دنبال داشته است؛ افزون بر این، ذخایر ارزی ایران این اجاره را می‌دهد که اثرات بحران ارزی در این کشور روی کالاهای وارداتی اساسی کاهش داده شود.


[ یکشنبه 91/9/26 ] [ 2:43 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

به تازگی ایالات متحده آمریکا، در روز مذاکرات هسته‌ای آژانس بین‌المللی هسته‌ای با ایران، تحریم‌های جدیدی علیه کشور وضع کرده که شماری از افراد و شرکت‌هایی را که به ادعای آمریکا و کاخ سفید دخیل در برنامه هسته‌ای ایران هستند، مشمول محدودیت‌ها و تحریم‌های مالی و تجاری کرده است.به گزارش «تابناک»، این تحریم‌ها درست روزی علیه کشور وضع شد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی برای انجام مذاکرات یک روزه به تهران آمده بودند. این مذاکرات قرار است مقدمه‌ای برای آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب باشد و در عین حال، بازرسان آژانس بتوانند از تأسیسات هسته‌ای ایران از نزدیک بازدید کنند.

بنا بر این گزارش، در حالی که هنوز جزییاتی از بازدید آژانس از تأسیسات هسته‌ای کشور شفاف منتشر نشده است، گزارش‌های رسانه‌های خارجی، مواردی ضد و نقیض از این دیدار و گفت‌وگوها را بازتاب داده‌اند. همچنین در حالی که برخی این دیدار را بسیار مثبت ارزیابی کرده‌اند، برخی دیگر این مذاکرات یک روزه را چندان کارساز نمی‌دانند.

اما در همین روز، ایالات متحده آمریکا تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه ایران وضع کرده و ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفته است: این تحریم‌ها کار ایران برای ادامه دادن به برنامه هسته‌ای خود را دشوار می‌سازد.

در میان لیست افرادی که در تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران منتشر شده، نام دکتر فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور نیز دیده می‌شود. سال گذشته، دکتر عباسی و همسر ایشان، از عملیات تروریستی که عوامل رژیم صهیونیستی آن را ترتیب داده بودند و از بمب‌گذاری وسیله نقلیه‌شان، جان سالم به در بردند و این عملیات ناکام ماند.

همچنین در میان نام شرکت‌هایی که در لیست جدید تحریمی آمریکا وارد شده‌اند، نام این شرکت‌ها دیده می‌شود: «فرا تک، گروه صنعتی ندا، صنایع دریایی آریا نیکان، تولید ابزار برش، ایران پویا، تجارت گس‌تر و طرح و پالایش».

بر پایه این تحریم‌ها، ایالات متحده، دارایی این شرکت‌ها را بلوکه و از تجارت آنها با شرکت‌های آمریکایی جلوگیری کرده است.

بر پایه اعلام وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، بانک‌ها و شرکت‌هایی که اقدام به مراودات تجاری با این افراد و شرکت‌ها کنند، از دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده محروم خواهند شد


[ یکشنبه 91/9/26 ] [ 8:36 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 50
بازدید دیروز: 37
کل بازدیدها: 1616114