سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

 

معامله‌ای که این روزها در آستانه سال نو رواج پیدا کرده خرید و فروش پول نو است که در نگاه نخست ربا به نظر می‌رسد ولی حکم شرعی آن از نظر فقها چیز دیگری است.

حجت الاسلام حسین وحیدپور، رییس بخش استفتائات دفتر مرحوم حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا با اشاره به این که خرید و فروش پول نو در صورتی که عقلایی و با قصد جدی باشد اشکالی ندارد گفت: همه مراجع تقلید در این حکم نظر یکسانی دارند.

گفتنی است، سوال 1603 و 1606 استفتائات رهبر معظم انقلاب اسلامی هم به این حکم اشاره دارد؛

س 1603: خرید و فروش اسکناس بصورت نسیه به مبلغى بیشتر از مبلغ آن چه حکمى دارد؟

ج: در صورتى که معامله‏ى مذکور، به قصد جدّى و با غرض عقلایى باشد مثل این که اسکناس‌ها از نظر کهنه و نو بودن با یکدیگر فرق داشته و یا داراى علامت‏هاى مخصوص بوده و یا نرخ آنها با یکدیگر، تفاوت داشته باشد، اشکال ندارد ولى اگر معامله، صورى و براى فرار از ربا بوده و در واقع براى دست‌یابى به سود پول باشد، شرعاً حرام و باطل است.

س 1606: خرید و فروش بعضى از اسکناس‌ها نه به این عنوان که مال هستند و یا حکایت از مالیّت و اعتبار مى‏کنند، بلکه از این جهت که برگه‏هاى خاصى هستند چه حکمى دارد؟ مثل اینکه پول اسکناس سبز هزار تومانى که داراى تصویر امام خمینى(قدّس‏سرّه) است، به مبلغ بیشترى فروخته و یا خریده شود.

ج: در صورتى که خرید و فروش این اسکناس‌ها به قصد جدّى و به غرض عقلایى باشد، اشکال ندارد، ولى اگر بیع صورى و براى فرار از رباى قرضى باشد حرام و باطل است.


[ دوشنبه 90/12/29 ] [ 8:21 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

 

این ورزشکار دو سال با وجود مرحوم روح الله داداشی به دومی این مسابقات رضایت داده بود و ...
با وجود شایعات فراوان پیرامون برگزاری مسابقات قوی‌ترین مردان جهان بالاخره این مسابقات همچون سالهای قبل و در جزیره کیش برگزار شد تا جای خالی مرحوم روح الله داداشی نفر اول دوره قبلی مسابقات احساس شود.
به گزارش جهان: نکته مهم این دوره از مسابقات قهرمانی رقیب روح الله در دوره های قبلی بود.
مسلم دارابی که در دوره های قبلی به مقام دومی رسیده بود امسال بر سکوی نخست ایستاد تا از حالا به بعد وی عنوان قوی‌ترین مرد ایران را یدک بکشد.
مسابقات قوی‌ترین مردان ایران در دوره اخیر با آیتم های تازه ای چون حمل هواپیما برگزار شد که در ایام نوروز از سیما پخش خواهد شد.

[ دوشنبه 90/12/29 ] [ 8:20 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

نیروی انتظامی در آستانه سال نو به خریداران و فروشندگان طلا و جواهرات توصیه کرد هنگام خرید مراقب باشند تا طلای تقلبی خریداری نکنند.

به گزارش ایسنا، درآستانه آغاز سال جدید بازار خرید و فروش طلا و جواهرات داغ می‌شود، با این حال به خریداران طلا به ویژه خانم‌ها هشدار داده می‌شود که هنگام خرید به شدت مراقب باشند، تا طلای تقلبی نخرند.

توصیه‌های پلیس برای خرید و فروش طلا عبارت است از:

-برای خرید طلا به مغازه‌های معتبر مراجعه کرده و پس از خرید از فروشنده کاغذ خریدرسمی دریافت و مشخصات کالای خریداری شده با مندرجات در کاغذ خرید را به دقت بررسی کنید.

-از افراد ناشناس و غیرقابل اعتماد طلا و جواهر خریداری نکنید.

- قبل از خرید، از اصیل‌بودن کالای مورد نظر مطمئن شوید، چرا که در مواردی مشاهده شده شیادان و بدل‌اندازان طلای تقلبی یا طلای عیار کم را به جای طلای اصل فروخته‌اند، هنگام خرید طلا با عیار معین مراقب باشید.

- طلای دسته دوم را به عنوان طلای نو نخرید، چرا که برخی‌ها طلای دسته دوم را به جای طلای اصل به مشتریان می‌فروشند.


[ دوشنبه 90/12/29 ] [ 8:20 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
ایشان به ملاقات بازرگان، بنی‌صدر و حتی مسعود رجوی رفت و رفتار ایشان به گونه‌ای بود که مورد تهمت واقع شد، در حالی‌که جایگاه‌شان روشن بود. یکی دیگر از کارهای ایشان پوشیدن لباس مبدل هنگامی که می‌خواستند به میان مردم بروند. در آن زمان لباس سربازی خیلی افتضاحی داشتند که هم در تهران و در شهرستان‌ها وقتی می‌خواستند شناخته نشوند آن را به تن می‌کردند.

روزنامه شرق به مناسبت سالگرد در گذشت یادگار امام راحل با سید محمد صدر گفت وگویی انجام داده است.

 در بخشی از این گفت وگو آمده است.

*آشنایی ما با حاج احمد آقا خمینی به سال‌های دور برمی‌گردد. قبل از انقلاب به ویژه بعد از اینکه با دخترعمه من ازدواج کرد طبیعتا آشناتر و روابط ما بیشتر شد و آشنایی ما مربوط به همان زمان‌ها می‌شود، دلیل دیگر این بود که چون انقلابی بودیم با هم تماس داشتیم و بعضا بعضی اعلامیه‌ها و مطالب سیاسی را از ایشان می‌گرفتم و مطالعه می‌کردم؛ ارتباط ما در حد ارتباط فکری و فامیلی بود.

*بعضی وقت‌ها ایشان را منزل عمه می‌دیدم و با هم صحبت می‌کردیم. نسبت به روحانیتی که انقلابی نبود حساسیت داشت. حتی نسبت به نزدیکان و قوم‌وخویشان خودش که مثلا می‌گفتند: اینها خیلی اثری ندارند، موضع می‌گرفت و اظهار تاسف می‌کرد که چرا اکثریت روحانیت آن‌طور که باید و شاید وارد مسایل انقلابی نمی‌شوند.

*یک شب وزارت کشور بودم که حاج احمد آقا زنگ زد. ساعت 10 شب بود و کار داشت. صحبت کردم و مطالبی گفت. کارش انجام شد و گفت شما الان کجایی؟ در دفترت هستی؟ گفتم: بله! گفت: بابا خیلی عوامی. آدم که تا این موقع در دفتر کارش نمی‌ماند! (می‌خندد). از این شوخی‌ها با هم داشتیم. یک‌بار دیگر شهید حکیم پیش امام رفته بود و یک‌سری امکانات برای مهاجران و مبارزان عراقی می‌خواست که امام ایشان را ارجاع دادند به وزارت کشور پیش من، طبق دستور امام جلسه‌ای در جماران گذاشت که ایشان، من و شهید محمدباقر حکیم بودیم. جلسه را که خواستیم شروع کنیم احمدآقا به شوخی گفتند: محمدآقا بیا قبل از اینکه انقلاب آقایان حکیم پیروز بشود و صدام سقوط کند و قبل از اینکه حکیم رییس‌جمهور بشود و بعد آنجا بر سر اسم خلیج‌فارس با ما دعوا کنند، مشکلات آقای حکیم و مهاجران را با هم حل کنیم!

*ایشان به ملاقات بازرگان، بنی‌صدر و حتی مسعود رجوی رفت و رفتار ایشان به گونه‌ای بود که مورد تهمت واقع شد، در حالی‌که جایگاه‌شان روشن بود. یکی دیگر از کارهای ایشان پوشیدن لباس مبدل هنگامی که می‌خواستند به میان مردم بروند. در آن زمان لباس سربازی خیلی افتضاحی داشتند که هم در تهران و در شهرستان‌ها وقتی می‌خواستند شناخته نشوند آن را به تن می‌کردند.

*آخرین بار ایشان را در بیمارستان دیدیم که در کما بود. منتها عجیب بود که وقتی من بالای سرشان بودم چشمانش را باز کرد که حسن آقا گفت مثل اینکه به خاطر قدم شماست وگرنه پدر در کما بود.

*قبل از آن آخرین بار دکتر محمود بروجردی یک روز گفت دیشب حال حاج احمد آقا خیلی بد بود و دل درد شدیدی داشتند و دیشب بردیم‌شان بیمارستان و از خانه تا بیمارستان از شدت درد فریاد می‌کشید؛ من در بیمارستان شریعتی رفتم دیدن‌شان معلوم بود که داروهای مسکن زیاد داده‌اند تا دردش آرام گرفته بود؛ در آنجا دو سه تا نکته خوشمزه و البته گریه‌آور گفت. گریه‌آورش این بود که گفت: محمدآقا نمی‌دانم چرا اینجوری هستم؟ من کلکسیون بیماری‌های فامیلم! یعنی هرکس در فامیل ما مرضی داره من هم آن را دارم. بعد گفتند محمدآقا من و شما باید حزب درست کنیم!

گفتم چطور؟ گفتند ببین! ما چاقیم و هر کس به ما می‌رسد می‌گوید تو چرا چاقی؟ انگار ما گناه کردیم و باید جواب بدهیم! حالا بیا ما حزب چاق‌ها را تشکیل بدهیم و از این حالت انفعالی دربیاییم و حالت تهاجمی بگیریم. گفتم حالت تهاجمی یعنی چی؟ گفت به جای اینکه اجازه بدهیم دایما به ما بگویند تو چرا اینقدر چاقی، ما به لاغرها حمله کنیم و بگوییم تو چرا اینقدر لاغری؟ من هم گفتم باشد می‌رویم وزارت کشور و مجوز این حزب را می‌گیریم!


[ دوشنبه 90/12/29 ] [ 8:18 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]


در روایتى منسوب به حضرت امام جعفر صادق(ع) آمده است که مى فرماید: «هنگامى که روز عید نوروز آمد ، غسل کن و بهترین و پاک ترین لباست را بپوش و با بهترین عطرها خود را خوش بو کن و در این روز، مستحب است روزه بگیرد.
در خصوص روز نوروز در روایات مختلف آداب گوناگونی ذکر شده که به آنها به صورت مختصر اشاره می‌شود: نماز نافله، یک نماز چهار رکعتی پس از نماز ظهر و عصر روز نوروز، دعا کردن در سجده این نماز که موجب بخشش گناهان می‌شود.( نحوه خواندن این نماز در مفاتیح الجنان در اعمال عید نوروز ذکر شده است)
- ذکر گفتن؛ خصوصا ذکر «یا ذی الجلال و الاکرام»
-روزه گرفتن
- دعا کردن در لحظه سال


[ یکشنبه 90/12/28 ] [ 11:54 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

وزیر خارجه سابق کشورمان سخنان اخیر احمدی‌نژاد در مجلس را مصداق بارز تهمت و افترا خواند و یادآور شد که نامه اطلاع احمدی‌نژاد از ماموریت وزیر خارجه به سنگال در سوابق دفتر رئیس جمهور موجود است.

به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر متکی وزیر خارجه سایق کشورمان در پاسخ به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مجلس با اشاره به جمله معروف منسوب به ابوعلی سینا که می‌گوید "اگر برای یک کار "اشتباه"، هزار "توجیه" بیاورید می‌شود "هزار و یک اشتباه" گفت: سخنان و رفتار آقای احمدی نژاد فرزند خودسر خانواده‌ای را ترسیم می‌کند که با سوء استفاده از حمایت‌های بی دریغ و با سعه صدر بزرگ خانواده، به جای قدرشناسی و احترام، گستاخانه به هنجارشکنی می‌پردازد و هیچ مرزی در الزامات سخن گفتن به خصوص منطبق بودن با حق، عدل و صداقت و آراسته بودن با منطق و انصاف را پاس نمی‌دارد.

هواپرستانه سخن نگفتن از آموزه‌های اسلامی و سیره نبی مکرم اسلام (ص) است که فرمودند: "ما ینطق عن الهوی".

متکی افزود: برخی از اظهارات آقای احمدی‌نژاد در مورد وزیر امور خارجه سابق کشورمان از مصادیق تهمت و افترا و به دلیل تکرار از مصادیق تشویش اذهان عمومی و قابل تعقیب قضایی است. البته اینجانب بنا به مصالحی که از مهمترین آنها حفظ آرامش عمومی جامعه و مورد تاکید مقام معظم رهبری است، از پیگیری آن صرفنظر می‌کنم هر چند که در روز قیامت، خداوند متعال بهترین و عادلترین قضاوت کنندگان بین بندگان خود خواهد بود.

وی درباره این سخن احمدی‌نژاد که مدعی شده بود ماموریتی برای سفر به سنگال وجود نداشته است، توجه رئیس جمهور را به نامه‌ اطلاعی که حدود یک ماه پیش از سفر به سنگال پیرامون این سفر و اهداف مورد نظر نگاشته بود جلب کرد و افزود: آن نامه هم اینک در سوابق دفتر رئیس جمهور موجود است.


[ یکشنبه 90/12/28 ] [ 11:41 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
مردم شهر الخالص تاکید کردند که اجساد کشف شده در این گورستان‌ها متعلق به شماری از کشاورزان و مخالفان رژیم صدام است.

پس از کشف سه گور دسته جمعی در اردوگاه اشرف در روزهای گذشته، مسوولان عراقی از احتمال وجود گورها و زندان‌های سری دیگر در این اردوگاه خبر دادند.

به گزارش ایسنا، این گورهای جمعی همزمان با انتقال عناصر گروهک تروریستی منافقین از اردوگاه اشرف به کمپ لیبرتی در نزدیکی فرودگاه بغداد و ورود نیروهای امنیتی به بخش‌های مختلف این اردوگاه صورت گرفت.

مردم شهر الخالص تاکید کردند که اجساد کشف شده در این گورستان‌ها متعلق به شماری از کشاورزان و مخالفان رژیم صدام است.

عدنان السراج، عضو فهرست ائتلاف اتحاد ملی مجلس عراق در گفت‌وگو با العالم اظهار کرد: انتظار می‌رفت که با خروج عوامل این گروهک، بسیاری از اسرار این اردوگاه بر ملا شود. کشف این گورهای جمعی را می‌توان بخشی از رویکرد خونبار این گروهک ارزیابی کرد. در این اردوگاه چندین زندان سری و گور دسته جمعی وجود دارد.

او علت کشف چنین پدیده‌هایی در این زندان را فعالیت‌های کاملا بسته این گروهک و پافشاری آنان برخارج نشدن از این مکان دانست.

از سوی دیگر مرکز پلیس استان دیاله فاش کرد که حکم بازداشت شماری از مسوولان گروهک تروریستی منافقین را از اینترپل دریافت کرده است. پلیس بین‌الملل آن‌ها را به دست داشتن در جنایت‌های قتل و آدم‌ربایی متهم می‌کند.

عبدالزهره آل ماجد، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی در این‌باره گفت: از سال 2009، تعداد 38 حکم بازداشت برای اعضای گروهک تروریستی منافقین صادر شد که رییس این گروهک و همسرش در راس این فهرست قرار دارند.

او پیش‌بینی کرد که با توجه به جنایاتی که این افراد در حق ملت عراق مرتکب شده‌اند، فهرست طولانی‌تری از افراد تحت پیگرد وابسته به این گروهک تهیه شود.

این در حالی است که قوه قضاییه عراق با صدور حکمی، اراضی اردوگاه اشرف را به کشاورزان، صاحب این اراضی در شهر الخالص بازگردانده است.


[ یکشنبه 90/12/28 ] [ 11:30 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
[ یکشنبه 90/12/28 ] [ 8:21 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
قورباغه درختی کوبایی که با بلعیدن یک لامپ روشن متصل به برق، باعث روشن شدن شکم خود شده و نهایتاً با بیرون آوردن لامپ توسط عکاس "نشنال جئوگرافیک"، جان سالم به در برده است.
 

قورباغه


[ یکشنبه 90/12/28 ] [ 8:20 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
پنج ماه از مرگ مشکوک فرزند محسن رضایی می گذرد و هنوز علت اصلی این ماجرا مشحص نشده است. محسن رضایی این ماجرا را یک ترور می داند و آن را به موساد نسبت می دهد و علت ان را انتقام جویی از فرمانده دوران دفاع مقدس می داند.
دکتر محسن رضایی به عنوان یک فعال سیاسی در بسیاری از کنش های تاریخ پس از انقلاب ایران حضور فعال داشته است. در آخرین روزهای سال در گفتگویی به دوران جنگ، وضع اقتصادی، انتخابات و مرگ مشکوک فرزندش پرداخته است.
امسال برای رضایی سال پر فراز نشیبی بود که شاید بزرگترین و متاثرکننده ترین آنها مرگ مشکوک فرزند ارشدش در خارج از کشور بوده، این در کنار حضور جبهه وابسته به او  در انتخابات مجلس و پیش بینی های مهم  وی در سال 90 این سال را برای او سال ویژه ای کرده است.
دکتر رضایی در گفتگویی نوروزی با روزنامه جوان به سوالات مختلفی از دوران جنگ و سال های پس از آن، چهار ده سال حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تدوین سند چشم انداز، احتمال وقوع جنگ، تحولات سوریه و سرنوشت پرونده فرزندش سخن گفته است. و در پایان   وعده داده با انتشار خاطراتش در آینده نزدیک، پشت پرده بسیاری از اتفاقات و رخدادهای تاریخ جنگ و پس از جنگ را روشن کند.

جریان سوم رضایی

آغاز دوران اصلاحات همزمان با کناره گیری محسن رضایی از فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حضور در عرصه سیاست ایران بود. اتفاقی که برخی از آن به عنوان تلاش برای شکل گیری جریان سوم در دامان انقلاب یاد می کنند و شکل نگرفتن این رخداد را نشان شکست رضایی در جریان سازی می دانند. اما خود رضایی اقدام برای تحول فرهنگی و اقتصادی را دلیل اصلی خروج خود از سپاه می داند و می گوید: معتقد بودم که نباید از ابزار نظامی برای این ایده استفاده کرد و اولین مساله ای که طرح کردم نهضت فرهنگی بود و چندین هدف داشتم. اما در خصوص اینکه در جریان سازی موفق بوده یا خیر به میزان امکاناتی که در اختیار داشته خوب عمل کرده است. بی شک یکی از این امکانات در دست داشتن قدرت است. اکثر جریان های حاکم در کشور، چه دوم خرداد و چه سوم تیر پس از به قدرت رسیدن و در دست گرفتن اداره اصحاب رسانه توانستند گفتمان خود را در جامعه غالب کنند. 
رضایی می گوید: البته بنده چندان اعتقادی به جنبش سیاسی ندارم و قائل به تاثیر گذاری از طریق قدرت هستم.

رضایی: نقش زیادی در تدوین سیاست‌ها و چشم انداز‌ها داشته‌ام.

حضور چهارده ساله محسن رضایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام وی را به یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار این نهاد مهم تصمیم ساز و مشورتی کشور بدل کرده است. شاید یکی از مهم ترین دستاورده های مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال های اخیر تدوین سند چشم انداز بیست ساله کشور بود. رضایی بیش از آنکه خود را در شکل دهی یک جریان سیاسی یا همان جریان سوم در سپهر سیاست کشور تاثیرگذار بداند به تاثیر خود در شکل دهی فضای سیاست گذاری کشور با تدوین سند چشم انداز اشاره می کند. 
"در مجموع در پاسخ به سوال شما که من تا چه حد در زمینه ایجاد یک جریان جدید موفق بودم، باید گفت که با توجه به امکاناتی که در اختیار من بود، موفقیت‌های بسیار خوبی را کسب کردم. ما در سیاست گذاری، چشم انداز آینده ایران را طراحی و در اختیار مقام معظم رهبری قرار دادیم و ایشان این چشم انداز را امضا فرمودند. امروز نیز شاهد هستیم که هر موضوعی در کشور مطرح می‌شود، همه می‌گویند باید در راستای سند چشم انداز 1404 باشد. خیلی ها در تدوین این سند دست داشتند ولی من برای اولین بار این موضوع را خدمت حضرت آقا طرح کردم و آقا هم فرمودند که این یکی از گمشده‌های است که باید در کشور دنبال شود و جای این گمشده در مجمع تشخیص است. سپس ایشان موضوع را به مجمع ابلاغ فرمودند. البته بنده نمی‌خواهم بگویم که همه سند چشم انداز را من طراحی کرده‌ام اما واقعیت این است که نقش زیادی در تدوین سیاست‌ها و چشم انداز‌ها داشته‌ام."
ترور احمد، انتقام موساد از من بود
در میانه آبان ماه امسال پسر ارشد محسن رضایی در دبی به طرز مشکوکی جان باخت. گرچه پلیس امارات درباره مرگ احمد رضایی چند گزارش متفاوت داد؛ اما پیگیری های خانواده رضایی بر سر این پرونده همچنان ادامه دارد. محسن رضایی چهار احتمال را برای جان باختن فرزندش مطرح می کند. اول از اینکه وی خود کشی کرده باشد. موضوع دوم ترور توسط منافقین بوده، احتمال سوم ترور توسط سازمان سیا و احتمال چهارم ترور توسط سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی، موساد بوده است. رضایی سه فرضیه اول را رد شده می داند و می گوید علائم و اسنادی وجود دارد که این ترور توسط موساد صورت گرفته و آمریکایی ها هم اطلاع داشتند. آنها اما منتظرند تا پرونده تحقیقات تکمیل شود. اما اینکه موساد از ترور احمد رضایی چه سودی می برد از نظر رضایی بیشتر به یک تسویه حساب با فرمانده جنگ ایران می ماند. 
"این کار را موساد برای انتقام گیری از من به خاطر دوران فرماندهیم در سپاه و اقداماتی که من در تشکیل حزب الله و حماس انجام داده ام، انجام داده است. در این خصوص اسنادی به دست ما رسیده اما هنوز به یقین کامل نرسیده ایم اما فرضیه انتقام گیری توسط موساد، فرضیه بسیار قویی است."

اقتصاد بیمار و پیش بینی رضایی

امسال سال نواسانات عجیب و غریب نرخ ارز بود. اتفاقی که اقتصاد کشور را در شش ماهه دوم سال به شدت تحت تاثیر قرار داد. محسن رضایی و جمعی از اقتصاد دانان کشور در خرداد ماه امسال این ماجرا را پیش بینی کرده بودند و طی نامه ای به رئیس جمهور هشدار داده بودند که در صورت نیندیشیدن تدبیری مناسب ممکن است اقتصاد در ماه های اتی دست خوش تحولاتی شود.
"در خصوص بازار ارز و دلار هم با تیمی از دوستان به این نتیجه رسیده ایم که در آن جلسه آقای دانش جعفری، آقای مجید قاسمی و تعداد دیگری از دوستان حضور داشتند که ما وضعیت تحریم ها و وضعیت ارزی کشور را تحلیل کردیم و به این نتیجه رسیدیم که به سوی یک تنگنای تجاری در حال حرکت هستیم. احتمالات ما هم برای دوره دی و بهمن بود که درست بود. متاسفانه مجریان پیش بینی خوبی نداشت و شاهد بودیم که مجلس و هم دولت غافلگیر شدند."
 پیش بینی که به وقوع پیوست. رضایی بزرگترین مشکل برسر راه اقتصاد کشور را غیر مردمی شدن آن می داند:
"به نظر من، سیاست‌های اصل 44 به تعبیر مقام معظم رهبری، یک انقلاب اقتصادی است و حرف اصلی آن هم این است که مردم به عرصه اقتصاد بیایند. چگونه ما توانستیم که دفاع از کشور را مردمی کنیم ولی در مردمی کردن اقتصاد موفق عمل نکرده‌ایم؟ دولت آقای احمدی نژاد در تدوین آئین نامه ها و تشکیل ستاد اصل 44 فعالیت زیادی کردند اخیرا گزارش خوبی از خصوصی سازی هم ارائه کردند ولی هنوز یک برنامه جامع در این زمینه از سوی مجلس و دولت وجود ندارد، ما نیازمند تحرک بیشتری در این حوزه هستیم. به عقیده من تمامی قوا باید در این زمینه فعالیت بیشتری کنند و مقابله با فسادهای اقتصادی نیز باید به موقع صورت گیرد."
احتمال وقوع جنگ و ماجرای سوریه

گرچه پیش بینی اقتصادی امسال رضایی جامه واقعیت پوشید اما یکی دیگر از پیش بینی های او در خصوص حوادث منطقه بود: 
"رویارویی کشور ما با غرب در حوزه اقتصاد است، بنابراین احتمال وقوع درگیری نظامی بسیار پائین است. اسرائیل مدتها است که به دنبال شناسایی محیط ایران برای حمله نظامی است اما عوامل بازدارنده ای که در کشور وجود دارد تا امروز اسرائیل را ناکام کرده است؛ اما چنین خواسته ای در میان سران رژیم صهیونیستی وجود دارد."

اما یکی از مسائل تعیین کننده در احتمال وقوع جنگ تعیین تکلیف ماجرای سوریه است. چنان که رضایی هم سوریه و حزب الله را خطوط قرمز ایران در منطقه می داند.
"به عقیده من ایران ابزار فراوانی برای دفاع از سوریه دارد. ایران بدون شک از سوریه حمایت خواهد کرد و خط قرمز ما در منطقه سوریه و حزب الله است و قطعا کوتاه نمی‌آئیم. البته لزومی هم ندارد که به جنگ کشیده شویم."

عملکرد مجمع و حاشیه های آن

چهارده سال از حضور رضایی در مجمع تشخیص مسلحت نظام می گذرد و هفته پیش این حضور با حکم رهبری به مدت پنج سال دیگر هم تمدید شد. رضایی عملکرد مجمع را در حل و فصل مشکلات و بن بست های نظام را فارغ از حواشی سیاسی ان مناسب و قابل توجه می داند. اما حواشی پر شمار مجمع در سال های اخیر خصوصا پس از 88 چیزی نیست که از دیدرس رضایی مخفی بماند. حواشی که یک سر آن احمدی نزاد و سر دیگر آن هاشمی رفسنجانی بود. تا جایی که احمدی نژاد نزدیک به دو سال و شش ماه است که در جلسات مجمع شرکت نمی کند. رضایی ریشه این حاشیه ها را در سال 84 و رقابت انتخاباتی هاشمی و احمدی نژاد می داند:
ریشه این موضوع به انتخابات سال 84 مربوط می‌شود و این موضوع ادامه پیدا کرد. من نمی‌خواهم یک طرفه قضاوت کنم و بگویم که تمامی این مسائل مربوط به دولت بوده بلکه افرادی هم در مجمع تشخیص در این ارتباط نقش داشتند.
جام زهر، آری یا نه!

یکی از اتهاماتی که در سال های اخیر محسن رضایی را نشانه گرفته است تاثیر او در پذیرش قطعنامه 598 از سوی امام است. اتفاقی که از سوی امام به نوشیدن جام زهر تعبیر شده است. محسن رضایی از بی اعتبار کردن نسل اول انقلاب در سال های اخیر دل پر خونی دارد. خاصه اینکه این اتفاقات پس از سال 88 شدت بیشتری گرفته است. اشاره مخالفان رضایی به نامه ای است که او در سال های پایانی جنگ خطاب به رهبر انقلاب نوشته و درخواست تجهیزات زیادی برای ادامه پنج ساله جنگ کرده و از آنجایی که امکان تعمین این تجهیزات در سال های جنگ برای ایران وحود نداشته حضرت امام مجبور به پذیرش قطعنامه و نوشیدن جام زهر شده است. رضایی کسانی را که مدعی این ماجرا هستند را بی اطلاع از اوضاع احوال جنگ می داند:
کسانی که این حرف را می‌زنند، یا جهل دارند و جنگ را نمی‌فهمند. مثلا به خودشان اجازه نمی‌دهند که یک کار پژوهشی درباره جنگ انجام دهند و هیچ کدام از آنها نامه مرا نخوانده اند نامه های قبلی را هم نمی دانند البته برخی هم به خاطر قدرت طلبی این ادعاها را مطرح می‌کنند. کاسبان سیاسی هستند که از طریق تخریب انقلاب و امام به کسب قدرت سیاسی می پردازند. اگر این حرف را ضد انقلاب بزند ما آن را طبیعی می‌دانیم چراکه ضد انقلاب همیشه به دنبال تضعیف ارکان نظام از جمله امام بوده است. واقعیت این است که امام تصمیم گرفت و چیزی به ایشان تحمیل نشد.

رضایی معتقد است امام در دوران قدرت ایران جنگ قطعنامه را پذیرفت و این حرف که امام تحت فشار او و سایرین مجبور به پذیزش قطع نامه شده است یا ناشی از جهل آنهاست و یا غرض و مرض سیاسی پشت آن پنهان است:
من همیشه به اینها پاسخ داده‌ام. امام زمانی که قطعنامه را پذیرفت، جنگ به اتمام نرسید. قطعنامه 598 در تیر ماه پذیرفته شد و آتش بس در اواخر مرداد ماه اجرایی شد. در این میان چندین عملیات صورت گرفته و امام در اوج قدرت ما، مانع از ورودمان به عراق شد. پس چه طور می‌توانیم این موضوع را به جام زهر تعبیر کنیم؟ جالب است که امام در شهریور ماه همان سال فرمودند که من لحظه‌ای در این جنگ پشیمان و نادم نیستم. بنابراین مشخص است که عده‌ای فقط یک سویه به سخنان امام نگاه می‌کنند و توجهی به دیگر سخنان ایشان ندارند یعنی به ناسخ و منسوخ بودن توجهی ندارند. منسوخ ها را قبول می کنند ولی ناسخ ها را نفی می کنند.
کتاب خاطرات محسن رضایی

در این سالها بسیاری از بزرگان و نسل اولی های انقلاب اقدام به انتشار خاطرات خود کرده اند. اتفاقی که در این سال ها منجر به روشن شدن بسیاری از زوایا و خفایای تاریخ انقلاب ایران و سال های پس از ان شده است. بی شک خاطرات محسن رضایی که هشت سال پر فراز و نشیب را در دوران دفاع مقدس به عنوان فرمانده جنگ پشت سر گذاشته است گنجینه ای غنی از خاطرات و روشن کننده بسیاری از ابهامات این سال هاست. رضایی در خصوص انتشار کتاب خاطراتش می گوید:
من دو دلیل برای عدم انتشار خاطراتم دارم. اول از همه معتقد بودم که خاطرات من باید جزو آخرین خاطراتی باشد که منتشر ‌شود و اگر پس از مرگ من باشد، بهتر است. در عین حال من به اندازه کافی یادداشت و صحبت از دوران جنگ دارم و نوارهای ضبط شده بسیاری هم اکنون در مرکز اسناد سپاه و اسناد شخصی من وجود دارد که پس از مرگم هم می‌تواند تبدیل به خاطرات شود. البته پس از اینکه دیدم سال ها گذشت و هنوز خداوند متعال شهادت را نصیب من نمی‌کند و البته شاهد تحریف‌هایی در دفاع مقدس هم بودم که بسیار ناراحت کننده است. به همین خاطر تصمیم گرفتم تا خاطرات خود را تدوین و به صورت کتاب منتشر کنم.
انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

محسن رضایی یک بار در سال 84 نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد که پس در شب انتخابات از کاندیداتوری انصراف داد. پهار سال بعد اما در انتخابات معروف سال 88 به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرد. غیر از این ایشان یک بار هم برای انتخابات مجلس ششم نام نویسی کرده بود. اکنون این پرسش وجود دارد که آیا رضایی برنامه ای برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دارد؟
بنده هنوز برنامه ای برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ندارم. در خصوص مجلس هم، دوستانی هستند که بتوانند در مجلس حضور پیدا کنند و این موضوع کفایت می کند. من بیشتر ترجیح دادم که دوستانم را تشویق کنم که بروند و در انتخابات مجلس شرکت کنند و از جبهه ایستادگی حمایت می کنم.

رضایی و احمدی نژاد

گرچه رضایی و احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم رقیب بودند؛ ولی رضایی از روابط خوب میان خود و رئیس جمهور سخن می گوید:
من هر کمکی از دستم بر بیاید به آقای احمدی نژاد و دولت انجام خواهم داد با دولت های دیگر هم همینطور بوده است، کمک به دولت کمک به مردم است. البته من با جریانات انحرافی از سال 1350 تا کنون مبارزه کرده ام. ایشان از من نظر خواسته و من هم نظر و پیشنهاد خود را به آقای احمدی نژاد می دهم. ایشان هم به بعضی عمل کرده اند و به بعضی های دیگر هم عمل نکرده اند.

[ یکشنبه 90/12/28 ] [ 8:13 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 59
بازدید دیروز: 62
کل بازدیدها: 1616185