سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه


سازمان عفو بین الملل در اشتباهی فاحش، به جای عکس سکینه محمدی آشتیانی، عکس و نام نرگس محمدی بازیگر نقش «ستایش» را در بیلبوردی تبلیغاتی در شهر وین اتریش نصب کرده و در ذیل این بیلبورد از جامعه جهانی خواسته که با فشار به دستگاه قضایی ایران مانع اعدام نرگس محمدی شود!

به گزارش ایسنا به نقل از 598، گزارشگران این سازمان که در انتشار اسناد کذب علیه جمهوری اسلامی ایران لحظه ای تامل نمی‌کنند، به جای جست‌وجوی کلمه سکینه محمدی آشتیانی - مجرمی که از سال 1384 به جرم مشارکت در قتل همسرش در زندان تبریز به سر می‌برد و محکوم به اعدام است - نام نرگس محمدی را سرچ کرده‌اند.



نتیجه این جست‌وجو می‌شود افتضاحی که حتی محمد مصطفایی وکیل فراری سکینه آشتیانی هم نتوانسته این اشتباه را متوجه مسئولان این سازمان کند.

بازگشت به ابتدای صفحه


[ شنبه 92/6/30 ] [ 1:36 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
اظهارنظرها و موضع گیری های مثبت مقامات آمریکایی درباره مواضع جدید ایران در عرصه سیاست خارجی و هسته ای، همچنان ادامه دارد. در جدیدترین و مهمترین این موضع گیری ها، سخنگوی کاخ سفید برای نخستین بار اعلام کرده باراک اوباما آمادگی دارد به طور مستقیم و رو در رو با رئیس جمهور ایران به گفت و گو بنشیند.

به گزارش «تابناک»، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفته در صورتی که ایران نشان دهد نسبت به حل و فصل موضوع هسته ای خود دارای جدیت است، باراک اوباما آمادگی دارد هفته آینده در نیویورک با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ملاقات کرده و به گفت و گو بنشیند.

خبرگزاری «رویترز» ضمن انتشار این خبر اشاره می کند که طی چند روز اخیر، بحث هایی درباره احمال دیدار «تصادفی» اوباما و روحانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح بوده است. در این میان، هرچند جی کارنی طی این چند از پاسخ قطعی به این موضوع طفره رفته، اما در نهایت ساعاتی پیش اعلام کرده احتمال دیدار دو رئیس جمهور وجود دارد؛ هرچند هنوز برنامه ای در این زمینه تدوین نشده است.

وی در این زمینه گفته: «این احتمال وجود دارد و البته چنین احتمالی همیشه وجود داشته است... از زمانی که رئیس جمهور سوگند یاد کرده، همواره دست دوستی خود را به سوی ایران دراز کرده است».

کارنی همچنین با اشاره به مصاحبه شب گذشته روحانی با شبکه خبری «ان بی سی»، گفته در این مصاحبه موارد مثبتی مطرح شده، اما «اقدامات عملی مهمتر از جملات هستند».

وی در ادامه، بار دیگر تأکید کرده اوباما تمایل دارد در صورتی که ایران نسبت به حل و فصل نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای خود جدی باشد، مذاکرات دوجانبه ای را با ایرانی ها به انجام برساند. وی افزوده: «این موضعی است که ما امروز داریم». 

 


[ جمعه 92/6/29 ] [ 12:39 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

 

رئیس جمهور سابق کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره موقعیت فعلی خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در آنجا همه روی یک صندلی نشسته‌ایم و تمام صندلی‌ها با هم برابر است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق اسلامی ایران در حاشیه مراسم تقدیر از وی در مسجد جامع نارمک درپاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا نشستی را با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی و در داخل برگزار خواهید کرد و یا نه، گفت: به طور حتم چنین کاری را انجام خواهم داد تا به شما جواب دهم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره انتقال هدایای ریاست جمهوری به ساختمان لادن تنها سکوت کرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال دیگری درباره موقعیت فعلی خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اظهار داشت: در آنجا همه روی یک صندلی نشسته‌ایم و تمام صندلی‌ها با هم برابر است.

رئیس جمهور سابق همچنین سؤالی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید که چرا در 2 سال آخر حمایت‌ها از شما کم شد، را بی‌پاسخ گذاشت.

احمدی نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در هفته های گذشته اعلام کرده بود که شما در سال 85 خواستار تغییر اعضای مجلس خبرگان بودید آیا این حرف صحت دارد یا خیر گفت: این خبر در همان زمان تکذیب شد. ما نباید به اخبار سایت ها و رسانه ها استناد کنیم و به شما هم می گویم هیچ وقت نگذارید که سایت ها و رسانه های دیگر فکر و ذهن شما را به خود مشغول کنند.

عضو جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام که از پاسخ دادن به سئوالات خبرنگاران خودداری می کرد در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام چه خبر گفت: منظور شما این است که در آنجا شرینی و میوه می دهند، بله هست. یک عده حرف می زنند یک عده گوش می کنند بعد دوباره عده ای دیگر حرف می زنند بعضی دیگر گوش می کنند. دستور جلساتی آنجا هست در مورد آن بحث می کنند در ضمن همه روی صندلی می نشیند و کسی نمی ایستد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه که آیا خبر جدیدی از دانشگاه ایرانیان دارید گفت: فعلا با مشکلات اداری مواجه شده ایم که در صورت حل شدن آن خبرهای جدید را به اطلاع خواهیم رساند.

احمدی نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری که خطاب به وی گفت "آقای احمدی نژاد برخورد و پاسخگویی شما در دوران ریاست جمهوری با خبرنگاران بهتر بود" گفت: الان هم برخورد خوبی با خبرنگاران دارم اما قصد مصاحبه ندارم.

[ پنج شنبه 92/6/28 ] [ 9:16 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

 

تعدادی از زندانیان وقایع 88 عصر امروز از زندان آزاد شد.

به گزارش ایسنا، نسرین ستوده که چندی پیش به دلیل داشتن پرونده‌ای محکوم به حبس شده بود، عصر امروز (چهارشنبه 27 شهریور) با حکم عفو آزاد شد.

همچنین گفته می‌شود، فیض الله عرب‌سرخی، محسن امین‌زاده، میرطاهر موسوی، مهدی محمودیان،عیسی سحر خیز، محمدعلی ولایتی و حسن زرین‌پور نیز که بعد از وقایع سال 88 زندانی شده بودند، آزاد شدند.

در بین آزادشدگان از بند زنان نیز بنا به اخباری که تا این لحظه تایید نشده نام مهسا امرآبادی، محبوبه کرمی، مریم جلیلی، میترا رحیمی، فرح واضحان، ژیلا مک‌وندی، کفایت ملک‌محمدی به چشم می‌خورد.

[ پنج شنبه 92/6/28 ] [ 9:12 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

رئیسی که به شیوه‌ای جنجالی و غیر علمی بر سر کار آمده بود و به نظر می‌رسید چهار سال بر کرسی اول بزرگترین دانشگاه کشور و یکی از وسیع ترین مجموعه‌های دانشگاهی جهان تکیه بزند، امروز رسما عزل شد.

به گزارش «تابناک»، نشست فوق‌العاده عصر امروز هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با نتیجه‌ای همراه شد که زمزمه روی دادن آن طی روزهای اخیر به شدت به گوش می‌رسید؛ فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بعد از حدود بیست ماه از رسیدن به ریاست این مجموعه بزرگ علمی، برکنار شد.

بالاخره فرهاد دانشجو عزل شد!

بر اساس این گزارش، اعضای هیأت امنای این دانشگاه همان‌گونه که پیشتر گفته شده بود، «حمید میرزاده» یکی از سه نماینده هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در ترکیب ده نفره هیات امنا را با شش رای از مجموع هشت رای، به سمت سرپرست دانشگاه انتخاب کرده و در ادامه این فرد را به عنوان گزینه قطعی هیات امنا برای ریاست دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردند.

این در حالی است که هفته گذشته اخباری منتشر شد که حکایت از در پیش بودن چنین رویدادی در آینده نزدیک داشت و به رغم تکذیب شدن، تلویحا تاییدی بر ماجرا به دنبال آورد تا جایی که انتشار خبر به سوزاندن این تصمیم تعبیر شد ولی گویا این رویکرد هم نتوانست مانع سقوط برادر وزیر علوم سابق و مدیر معرفی شده به جامعه در دوران دولت دهم شود.

به گزارش مهر، یاسر هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (که برخی از او به عنوان نماینده پدر در هیات امنای دانشگاه آزاد نام می‌برند) پس از پایان جلسه به خبرنگار این خبرگزاری گفت: جلسه در فضایی کاملا صمیمی، دوستانه و کارشناسی برگزار شد و پس از بررسی‌ها، هیات امنا تصمیم به تغییر در ریاست دانشگاه آزاد گرفت و دکتر حمید میرزاده با 6 رای موافق و 2 رای مخالف به عنوان گزینه پیشنهادی هیات امنا به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهد شد.

هاشمی افزود: لازم می‌دانم از فرهاد دانشجو به خاطر متانت و حسن نیتش تشکر کنم؛ برای وی آرزوی توفیق دارم. میرزاده از فردا می‌تواند کار خود را در دانشگاه آزاد آغاز کند.


خبرگزاری رسمی دانشگاه آزاد به رغم آنکه در برابر شایعه قدرتمند عزل دانشجو با تاخیر واکنش نشان داده و حمایت تمام عیاری از دانشجو نشان داده بود، از نخستین منتشر کنندگان خبر عزل دانشجو به شمار می‌آید.
خبرگزاری رسمی دانشگاه آزاد به رغم آنکه در برابر شایعه قدرتمند عزل دانشجو با تاخیر واکنش نشان داده و حمایت تمام عیاری از دانشجو نشان داده بود، از نخستین منتشر کنندگان خبر عزل دانشجو به شمار می‌آید.

نشست فوق‌العاده امروز هیات امنای دانشگاه، رأس ساعت 17:00 در دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی، در مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حالی آغاز شد که به جز یکی از اعضای هیات علمی حاضر در ترکیب هیات امنا (فریدون عزیزی) سایر اعضا در آن حضور داشتند؛ البته لازم به ذکر است که چون فرهاد دانشجو پیش از تکیه زدن بر کرسی ریاست این دانشگاه، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عضو هیات علمی به هیات امنا راه یافته بود، عملا ترکیب ده نفره هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با یک عضو کمتر (نه عضو) به کار خود ادامه می‌دهد.

این در حالی است که بر اساس اسا‌نامه این دانشگاه که در دوران دولت دهم دستخوش تغییراتی شده بود، رئیس دانشگاه در تصمیم گیری هیات امنا برای عزل و نصب رئیس حق رای ندارد؛ به این معنی که فرهاد دانشجو در سمت رئیس دانشگاه حق مخالفت یا موافقت با عزل و نصب رئیس را نداشت ولی به لحاظ آنکه عضو منتخب هیات علمی دانشگاه در هیات امنا بود، می‌توانست در این رای گیری نیز شرکت کند!

فارغ از این حفره عجیب قانونی که جا دارد مورد کنکاش قرار گرفته و رفع و رجوع شود، بد نیست که بدانید در نشست امروز تمامی معاونان رئیس دانشگاه به منظور ارائه گزارش حضور داشتند و تا پیش از نشست اعلام شده بود که عزل رئیس در دستور کار نشست نیست تا بعد از آن اعلام شود که عزل رئیس خارج از دستور بوده است!

میرزاده: تغییر رئیس در فضایی دوستانه انجام شد

حمید میرزاده، سرپرست جدید دانشگاه درباره جزئیات جلسه امروز هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جلسه هیأت امنا در فضایی کاملاً دوستانه برگزار و مسائل جاری دانشگاه در آن مطرح شد. در پایان با توجه به شرایط فعلی کشور و ضرورت تغییرات در ارتباط با دانشگاه آزاد، هیئت امنا مصلحت را در تغییر دید.

سخنگوی هیات امنا افزود: خوشبختانه در این جلسه بدون هیچ مشکلی و با تشکر از فرهاد دانشجو رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی، با اکثریت آرا سرپرست جدید این دانشگاه معین شد. رای گیری در دو مرحله صورت گرفت؛ در مرحله اول سرپرست تعیین شد و در مرحله دوم سرپرست جدید به عنوان گزینه پیشنهادی هیأت امنا برای ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شد.

به گفته وی، بر اساس اساسنامه دانشگاه آزاد، رای گیری برای تعیین سرپرست دانشگاه آزاد باید در دو مرحله صورت گیرد: یک مرحله برای تعیین سرپرست و مرحله دوم برای تعیین گزینه پیشنهادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی که در هر دو مرحله با 6 رای موافق از 8 رای به تصویب رسید.

میرزاده درباره زمان آغاز فعالیتش در دانشگاه آزاد، اظهار داشت: فعالیتم را به طور رسمی از شنبه در دانشگاه آزاد آغاز خواهم کرد.

دانشجو: عزل من با رای اکثریت اتفاق افتاد!

فرهاد دانشجو رئیس معزول دانشگاه آزاد در حاشیه جلسه هیئت امنای این دانشگاه، با حضور در جمع خبرنگاران گفت:‌ جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد در یک فضای دوستانه و آرام برگزار شد و اینطور عنوان شد که به علت مصلحت دانشگاه و شرایط پس از انتخابات و نیز ترجیح اکثریت اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، شخصی تصدی ریاست دانشگاه آزاد را بر عهده بگیرد که بتواند هماهنگ‌تر با وزرای علوم و بهداشت همکاری کند. در آخر جلسه، نتیجه این شد که رئیس دانشگاه تغییر کرده و آقای حمید میرزاده به عنوان سرپرست دانشگاه، به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شوند.

وی پیرامون نظرات اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد نیز گفت: شش نفر از 8 نفر اعضای حاضر در این جلسه، رأی به سرپرستی آقای میرزاده دادند و من نیز برای رئیس جدید آرزوی توفیق می‌کنم؛ اکثریت اعضای هیئت امنا با توجه به شرایط پس از انتخابات، مصلحت را به تغییر دانستند. آقای فریدون عزیزی در این جلسه غایب بودند چون برای همایشی در خارج از کشور به سر می‌برند.

وی همچنین در خصوص اینکه اینطور عنوان می‌شد که تصمیمی بر عزل شما وجود نداشت، گفت: اکثریت قاطع اعضای هیئت امنا مصلحت دانستند که با توجه به شرایط موجود کشور، فردی سکان دانشگاه آزاد را برعهده بگیرد که بتواند با هماهنگی بیشتر، منافع بیشتری را برای دانشگاه رقم بزند. بنابراین با توجه به این قضیه و رأی آوردن این موضوع، عزل بنده اتفاق افتاد. همانطور که من با رأی اکثریت این اعضا انتخاب شدم، حال نیز فرد دیگری بر همین اساس انتخاب شده است.

عضو هیئت امنا می‌مانم

فرهاد دانشجو با بیان این موضوع که تغییر و تحول در دانشگاه‌ها یک امر طبیعی است، گفت: در دانشگاه آزاد که رئیس قبلی به مدت 30 سال ریاست را برعهده داشته، این تغییر و تحول غیرطبیعی به نظر می‌رسد اما آن 6 نفری که رأی به تغییر من دادند، این مصلحت را تشخیص دادند که ریاست دانشگاه بر عهده فرد دیگری قرار گیرد.

وی درخصوص مدت زمان سرپرستی میرزاده بر دانشگاه آزاد نیز اظهار داشت: طبق اساسنامه دانشگاه آزاد، سرپرست باید طی سه ماه برای بررسی سوابق به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود.

رئیس سابق دانشگاه آزاد در جواب این سؤال که در آینده به چه فعالیتی خواهید پرداخت، گفت: تخصص من در مهندسی سازه و مهندسی زلزله است و در آینده نیز به اتاق خودم در دانشگاه رجوع خواهم کرد که خیلی هم از آن دانشگاه دور نبودم و به راهنمایی دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد و همچنین به تدریس خواهم پرداخت و البته به انجام پروژه‌های تحقیقاتی که می‌تواند برای کشور حائز اهمیت باشد، مشغول خواهم شد.

فرهاد دانشجو در پاسخ به این سؤال که آیا به مسئولین دانشگاه آزاد مشاوره نیز خواهید داد، گفت: من از همه اعضای هیئت امنا و همچنین معاونینم تشکر و قدردانی می‌کنم. از من خواستند به عنوان عضو هیئت امنا به کارم ادامه دهم و من نیز در همین حوزه فعالیت خواهم کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس هستم و تدریس خواهم کرد

وی پیرامون شیرین‌ترین خاطره خود در دانشگاه‌ آزاد گفت: شیرین‌ترین خاطره‌ام در دانشگاه‌ آزاد یک خاطره مستمر بوده که دوستی‌ها و صمیمیت‌هاست و نیز پیشرفت علمی که در دانشگاه آزاد ایجاد شد.

فرهاد دانشجو در پاسخ به این سؤال که آیا به شما پیشنهاد کار دیگری نیز شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این مسئله موضوعیت ندارد چرا که جایگاه من در دانشگاه مشخص است و من عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس هستم و مانند گذشته در دانشگاه به تدریس مشغول خواهم شد.

فرهاد دانشجو در پایان خاطرنشان کرد: جا دارد بنده از همه کسانی که در این مسیر به من کمک کرده‌اند و زحمت کشیده‌اند تشکر و قدردانی کنم. رئیس جدید نیز عنوان کردند که با همه مسئولان و معاونینی که در دوران ریاست بنده در دانشگاه آزاد مشغول به کارند ادامه همکاری خواهند داد که انشالله معاونین و کارکنان فعلی دانشگاه بتوانند با فعالیت خود کاری کنند که رئیس جدید دانشگاه آزاد در فعالیت خود موفق باشد.


[ پنج شنبه 92/6/28 ] [ 9:11 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
شبکه ایران نوشت: معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور در دومین روز کاری خود راهی ارومیه شد تا از دریتاچه ارومیه بازدید کند.

ابتکار در صفحه فیس بوک خود گزارش این بازدید را نوشته است او در توصیف عکسهایی که از هلی کوپتر از دریاچه گرفته است نوشته است:" تصاویری هراس آور"

مشروح این گزارش رامی خوانید:

دومین روز کاری را در ارومیه برای شرکت در کارگروه نجات دریاچه ارومیه گذراندم.

اگر چه سازمان حفاظت محیط زیست در دوره قبلی مسئولیتم نسبت به خشک شدن دریاچه هشدار داده و به رغم آنکه مطالعات گسترده زیست محیطی و طرح جامع پارک ملی از همان سال ها آماده عملیاتی شدن بود و موضوع را در کارگروه بین استانی نیز دنبال می کردم، ولی ظاهرا همه اینها تا چندی پیش متوقف و تعطیل شده بود.

در هر حال کاهش بارندگی و رشد تبخیر در سال های گذشته، برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، کاهش تغذیه دریاچه ارومیه از آب های سطحی و عوامل اقلیمی از جمله دلایل اصلی کاهش حجم آب دریاچه ای بوده که نه تنها برای ایران بلکه برای زیست بوم جهان دارای اهمیت و توجه فراوان است. امیدوارم تشکیل کارگروه نجات پارک ملی دریاچه ارومیه در دولت تدبیر و امید به نتایج مثبتی برسد.

تصاویری را که می بینید در پرواز هلی کوپتری بر روی دریاچه ارومیه گرفتم.

تصاویری که معصومه ابتکار را ترساند

متاسفانه نقطه ورود زرینه رود به دریاچه خشک شده یا به عبارت دیگر آبی در نقطه ورود به دریاچه باقی نمانده است.

تصاویری که معصومه ابتکار را ترساند

بالادست اما باغاتی پرمحصول با الگوی آبیاری غرقابی را به صورت توسعه ای بی رویه شاهد هستیم.

تصاویری که معصومه ابتکار را ترساند

بازگشت به ابتدای صفحه


[ چهارشنبه 92/6/27 ] [ 2:11 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

رئیس پلیس کشور گفت: شماره تلفن 120 برای رسیدگی به فوریتهای تصادفات و امور راهنمایی و رانندگی اختصاص داده شده و مردم می توانند از این پس برای رسیدگی به تصادفات و سایر فوریتهای پلیس راهنمایی و رانندگی با این شماره تماس بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم روز چهارشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از سایت "راهور 120" در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به دلیل اینکه تماسهای اعلام تصادفات به مرکز فوریتهای پلیسی 110 بسیار زیاد بود و این موضوع سایر فوریتهای انتظامی را تحت تاثیر قرار می داد، شماره تلفن 120 به منظور فوریتهای راهنمایی و رانندگی از جمله تصادفات در اختیار پلیس قرار گرفت و مردم می توانند از این پس برای اعلام تصادفات یا موارد مرتبط با راهنمایی و رانندگی به جای شماره 110 با این شماره تماس بگیرند. البته چون هنوز این شماره فراگیر نشده است هموطنان می توانند با پلیس 110 برای امور ترافیکی تماس بگیرند، نیروهای دو شماره 110 و 120 با یکدیگر در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: با راه اندازی سامانه راه و 120 امکان پرداخت الکترونیکی قبوض جریمه وجود دارد که به زودی اجرایی می شود. به این دلیل این امکانات فراهم شد که مردم یک بار وقت شان را برای گرفتن پرینت جریمه ها و رفتن به بانک و دوباره بازگرداندن قبض پرداختی به پلیس تلف نکند و همان جا بتوانند با مشاهده قبض آن را پرداخت کنند.

خبرنگاری از احمدی مقدم پرسید نتیجه نهایی بررسی ها در خصوص تصادف دو اتوبوس در اتوبان تهران - قم چه شد، گفت: همانگونه که بر اساس بررسی های اولیه اعلام شد وضع لاستیک، نقص فنی در برخی از سیستمها و بی احتیاطی راننده سه عامل وقوع این تصادف مرگبار بود. البته تحقیقات ادامه دارد ولی فکر نمی کنمی تحقیقات تکمیلی این نتیجه را تغییر دهد اگرچه ممکن است برخی تلاش کنند مشکل را به گردن دیگری بیاندازند.

رئیس پلیس کشور با بیان اینکه برای جلوگیری از تکرار این حوادث باید کنترلها افزایش یابد افزود: روز گذشته گزارشی هم از وضع معاینه فنی در برخی از پایانه ها پخش شد. مشکل این است که قانون نقش پلیس در معاینه فنی را حذف کرده و در هر کجا با هر استانداردی معاینه فنی صادر می شود.

وی با بیان اینکه پلیس حاضر است در حوزه معاینه فنی ورود پیدا کند، تاکید کرد: ما آمادگی داریم در این حوزه وارد شویم و نقش خودمان را ایفا کنیم. ضمن اینکه باید در خصوص معاینه فنی تعیین تکلیف شود. اگر از ما بخواهند این آمادگی را داریم که زیرساخت های لازم را برای معاینه فنی فراهم کنیم.

احمدی مقدم با بیان این که امروز در کشور هیچ مرکز تست ایمنی خودرو نداریم افزود: ضروری است اعتبار لازم در اختیار نیروی انتظامی یا سازمان استاندارد قرار گیرد تا مرکز تست ایمنی خودرو در کشور راه اندازی شود. ما به صورت عینی نیز برخی خودروها همان هوگو که تصادفات شان زیاد است را انتخاب کرد و به مرکز تست ایمنی خودرو در اروپا ارسال می کنیم تا آنها برای ما این آزمایشات را انجام دهند.

وی در واکنش به برخی اظهار نظرها از سوی مسئولان شرکت عقاب افشان در مورد حادثه اتوبان تهران - قم با بیان اینکه این خودرو دارای اعتبار جهانی است افزود: برخی از مسئولان این شرکت می گویند چون خودرو اعتبار جهانی دارد نباید درباره معایب آن صحبت کرد که این حرف اصلاً معنایی ندارد. متاسفانه این فرهنگ را خودروسازان بزرگ در کشور جا انداختند که پس از این حوادث خودروسازان فرافکنی کنند. امروز نیز فردی که به عنوان دبیر انجمن خودروسازی است هرچه دلش می خواهد در این رابطه می گوید.

جریمه های رانندگی افزایش می یابد

احمدی مقدم با بیان اینکه پایان امسال جریمه های رانندگی بر اساس نرخ تورم بازنگری می شود، تاکید کرد: بر اساس قانون هر سه سال یکبار باید نرخ جریمه ها بر اساس تورم به روزرسانی شود. پایان امسال نیز این اقدام با مشخص شدن میزان نرخ تورم انجام می شود. اگرچه جریمه های رانندگی از نظر مبلغ افزایش یافته اما میزان صدور جریمه از سوی پلیس کاهش یافته است. پول جریمه های رانندگی به حساب خزانه واریز و برای امداد و نجات، اصلاح جاده ها و فرهنگسازی استفاده می شود.


[ چهارشنبه 92/6/27 ] [ 2:9 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]



حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی                                   

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران به شماره 100989/ت48522ک مورخ 2/5/1392، موضوع: «انتقال حساب‎های بانکی وزارت راه و شهرسازی و شرکتها و سازمان‌های تابعه به بانک مسکن»، متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقی به«قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (85) و یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (10) آیین‌نامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

«1ـ الف: نظر به اینکه ماده (94) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه ـ مصوب 1389 ‌مقرر می‌دارد: نحوه تعیین بانک عامل بنگاه‌ها، مؤسسات، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی برای دریافت خدمات بانکی در چارچوب دستورالعملی است که به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارائی، معاونت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسد؛ بنابراین، صدر بند (1) مصوبه ناظر به تجویز انتقال یافتن حساب‌های بانکی وزارتخانه و سازمان‌های تابعه آن را به بانک مسکن صادر نموده است، از حیث مصرح نبودن به اینکه افتتاح حساب باید با مجوز خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی باشد، مغایر ماده (3) دستورالعمل شورای پول و اعتبار مصرح در ماده (94) قانون برنامه می‌باشد.

ب: همچنین قسمت اخیر بند (1) مصوبه از حیث عدم مراعات بند (11ـ27) قانون بودجه سال 1392 کل کشور ناظر به ماده (76) قانون محاسبات عمومی، نسبت به انتقال حساب‌های بانکی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه آنها را به بانک مسکن چون علاوه بر مصرّح نبودن به دریافت مجوز از خزانه‌داری کل کشور، مصرح به دارا بودن نمایندگی بانک مسکن از طرف بانک مرکزی نمی‌باشد، مغایر قانون است.

2ـ طبق بند «و» ماده (30) قانون پولی و بانکی ـ مصوب 1351ـ و تبصره (1) ماده (96) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، ایجاد شعبه از اختیارات بانک مرکزی و با تصویب شورای پول و اعتبار می‌باشد، لذا، بند (2) مصوبه از حیث تغییر مرجع قانونی جهت ایجاد شعب جدید برای وصول اقساط تسهیلات پرداخت شده، مغایر قانون است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

 

*نامه دوم                                         

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران به شماره 100961/ت49107هـ مورخ 2/5/1392، موضوع: «اصلاح مصوبه شماره 23688/ت49107هـ مورخ 8/2/1392 ناظر به انعقاد قرارداد ساخت آزادراه تهران ـ چالوس»، متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقی به«قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (85) و یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (10) آیین‌نامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه بهاین جانب ابلاغ می‌گردد.

بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

«از آنجا که براساس ماده (28) قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب 1383ـ مرجع تصمیم‌گیری جهت ترک تشریفات مناقصه و انتخاب طرف قرارداد، مشخص شده و در

این خصوص هیچگونه اختیاری برای هیأت وزیران مورد پیش‌بینی قانونگذار قرار نگرفته است، علیهذا، تغییرات به عمل آمده مندرج در بند (2) مصوبه اصلاحی،

چون کماکان مشعر به تعیین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به عنوان طرف قرارداد می‌باشد، از حیث مخل بودن اقدام هیأت محترم دولت با وظایف و

اختیارات قانونی هیأت ترک تشریفات مناقصه‌ مذکور در ماده (28) قانون صدرالاشاره، مغایر قانون است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

 

* نامه سوم

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی                   

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصمیم‌نامه نمایندگان محترم ویژه رئیس‌جمهور به شماره 10069/ت46236ن مورخ 21/1/1390، موضوع: «انتقال نیروهای قراردادی دستگاه‌های اجرایی»، متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (85) و یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (10) آیین‌نامه اجرایی آن،مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد

بود.

«با عنایت به نظرات تفسیری شورای محترم نگهبان که به موجب آن: «تفویض اختیار دولت موضوع اصل (127) قانون اساسی به نماینده یا نمایندگان ویژه

رئیس‌جمهور ـ صرفاً ـ محدود به امور اجرائی است» و توجهاً به نظریه شورای مزبور به شماره 2254/21/1380 در پاسخ به استعلام شماره 3289هـ/ب مورخ

12/3/1380 رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص مصوبات نمایندگان ویژه رئیس جمهور که مقرر می‌دارد: «صرف نظر از اینکه امور مهمه‌ای از قبیل تعیین

بودجه... خارج از شمول محدوده اصل (127) می‌باشد، تشخـیص موضـوع و تعیین مصداق آن با اصل مذکور و تفسیر به عمل آمده به عهده خود جناب عالی است»، و نظر به تبصره (8) الحاقی به قانون نحوه اجرای اصول (85) و (138) قانون اساسی ـ مصوب 1388ـ که به موجب آن: «تطابق تصمیمات... بارئیس مجلس شورای اسلامی می‌باشد»، و از آنجا که به موجب ماده (120) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب1386ـ انتقال کارکنان به دستگاه‌های اجرائی دیگر، مختص کارکنان رسمی است، عهلیذا، متن مصوبه مبنی بر امکان انتقال کارکنان قراردادی دستگـاه‌های اجرایی، علاوه بر مغایر بودن با ماده (120) قانون مدیریت خدمات

کشوری، از این حیث که از امور تقنینی است و نیازمند قانون بوده و تصمیم‌گیری راجع به آن خارج از حوزه اختیارات نمایندگان ویژه رئیس جمهور

است، مغایر با نظرات تفسیری شورای محترم نگهبان نیز می‌باشد.»

علی لاریجانی - رئیس مجلس شورای اسلامی


[ چهارشنبه 92/6/27 ] [ 2:8 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

 

تیم های بوریرام تایلند و اسقلال ایران در چارچوب رقابت های یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا امروز به مصاف یکدیگر می روند.

به گزارش خبرگزاری آریا ؛تیم های فوتبال استقلال ایران و بوریرام تایلند د بازی برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ساعت 15:30 دقیقه امروز با قضاوت داوران ژاپنی مقابل هم به میدان می روند.

استقلال با پیروزی یک برصفر درمسابقه رفت  تنها 90 دقیقه با رسیدن به جمع چهارتیم برتر آسیا فاصله دارد

بوریرام برای حذف استقلال نیاز به گل دارد و شاید همین مسئله به کادرفنی استقلال اجازه دهد تا در ضد حملات به خواسته خود برسند  بدون شک آبی های ایرانی می دانند زدن حتی یک گل به بوریرام در تایلند، چقدر کار را برای حریف مشکل خواهد کرد

دراین حال  سرمربی جدید تیم  بوریرام دیروز در نشست خبری گفت: خیلی خوشحالیم که می‌توانیم مقابل تیمی قرار بگیریم که نامش استقلال است  ما آماده شکست آنها هستیم.

پدرو خی منز گارسیا  افزود: می‌دانم که تیمم باید در این بازی گل بزند وهرچند این مسئله برای ما راحت نیست ولی با امیدواری وارد بازی می‌شویم که بتوانیم دو گل به استقلال بزنیم.

سرمربی استقلال هم در نشست خبری گفت: در این بازی‌ها که رفت و برگشت است، اعتقاد داریم دو نیمه وجود دارد. نیمه اول را برده‌ایم اما نیمه دوم که نیمه اصلی به شمار می‌رود مانده است.

قلعه نویی افزود: آنها تیم بسیار خوبی هستند اما با وجود تغییر سرمربی با همان سیستم قبلی بازی می‌کنند وهدف ما دراین بازی قطع ارتباط بین هافبک‌ها و مهاجمان این تیم و  گل زدن به آنهاست.

اما در این بین مسئولان باشگاه بوریرام از هیچ اقدامی برای ایجاد دردسر برای نماینده ایران فروگذار نمی‌کنند.

پس از آنکه بازیکنان استقلال برای ورود به ورزشگاه برای دیدن بازی بوریرام درلیگ این کشوربا مشکل مواجه شدند و هتل محل اقامت استقلالی‌ها در بوریرام با استانداردهای معمول فاصله زیادی دارد دیشب و در فاصله چند ساعت تا آغاز دیدار حساس امروز، تایلندی‌ها دردسر جدیدی را برای اعضای تیم استقلال  ایجاد کردند.

نیمه شب  برگزاری یک مهمانی پرسروصدا و عجیب در طبقه نخست هتل استقلالی‌ها بازیکنان این تیم را هاج و واج کرد.

البته ترکیب مهمانان حاضر در این مهمانی پرسروصدا بیشتر شبیه تماشاگران فوتبال بود و به نظر می‌رسد برگزاری این مهمانی شبانه و شلوغ به منظور دردسرآفرینی برای استقلالی‌ها تدارک دیده شده است.

پس از این اتفاق استقلالی‌ها ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا را در جریان ماجرا قرار دادند و او هم با تایید اقدام به دورازجوانمردی تایلندی‌ها اعلام کرد: موضوع را به کنفدراسیون فوتبال آسیا منعکس خواهد کرد.

درهرصورت  بازیکنان استقلال خواب زده و تا پاسی از شب در اتاق‌های خود نظاره‌گر اقدام به دور از جوانمردی تایلندی‌ها بودند.

اما خبر خوب هم اینکه  گفته می شود کارملو هافبک برجسته بوریرام که در14 دیدار تیمش در لیگ تایلند 16 گل زده است در دیدار امروز مانند مسابقه رفت مقابل استقلال بدلیل مصدومیت غایب خواهد بود.

[ چهارشنبه 92/6/27 ] [ 2:7 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]

جعفر مرادی‌شهدادی پژوهشگر هرمزگانی و طراح ایده روز ملی خلیج فارس از رؤیت و جمع‌آوری اسنادی قابل توجه پیرامون حقانیت نام خلیج فارس در امارات خبر می‌دهد که در نوع خود قابل تامل است.

به گزارش فارس از بندرعباس، حقانیت نام «خلیج فارس» امروزه برای اغلب ملل دنیا و به خصوص بسیاری از مورخین و پژوهشگران اثبات و چه بسا که در آثار و نوشته‌های خود نیز مورد استفاده قرار می‌دهند.

«مکیندر» جغرافیدان بریتانیایی، خلیج فارس و نواحی پیرامون آن را "قلب جهان" لقب می‌دهد. در واقع این جمله طلایی، نشان دهنده ارزش و اهمیت خلیج فارس در جهان بوده که متاسفانه همواره نگاه حریصانه و آزمندانه آمریکا و بریتانیا را به دنبال داشته است.

حذف یک نام کهن از کشوری که 62 برابر برخی از کشورها از جمله امارات متحده عربی سابقه تمدن و قدمت تاریخی داشته و دارای مرزهای مشخص بوده، امری محال و ناشدنی است.

متاسفانه اکنون تحریف نام خلیج فارس نسبت به دهه‌های گذشته با سرعت بیشتری توسط رسانه‌های خارجی، به خصوص رسانه‌های 22 کشور عربی در حال انجام است.

امید که برخی از کشورهای تحریف کننده نام خلیج فارس بدانند که هنوز هم اسناد و مدارکی در موزه‌ها، کتابخانه‌ها و دوایر دولتی آنان وجود دارد که نام زیبای خلیج فارس به وضوح در آن می‌درخشد و صد البته که خلیج فارس هرگز به سرنوشت دریای مکران دچار نخواهد شد.

موارد فوق، مهمترین بخش از گفته‌های جعفر مرادی شهدادی پژوهشگر هرمزگانی بوده که طی سال‌های گذشته همواره در مقالات، یادداشت‌ها و مصاحبه‌های وی به چشم می‌خورد.

جعفر مرادی شهدادی نویسنده و پژوهشگر حوزه خلیج فارس با تحقیق و پژوهش در کتابخانه‌ها و موزه‌های امارات متحده عربی توانسته به اسناد و مدارک جدیدی در خصوص حقانیت نام خلیج فارس دست یابد که ارزش و اعتبار آن غیر قابل کتمان است.

خبرگزاری فارس در گفت‌وگویی با این دانش آموخته تاریخ ایران، نظر وی را در خصوص چگونگی دست یابی به این اسناد مهم جویا شده که در پی می‌آید:

مرادی شهدادی

* گفته می‌شود به اسناد و مدارک جدیدی در رابطه با خلیج فارس در یک کشور عربی دست یافته‌اید، این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟

بله کاملا صحت دارد، اسناد و مدارک جدیدی در رابطه با حقانیت نام خلیج فارس در یک کشور مدعی و جعل کننده‌ نام تاریخی وجود دارد که با استفاده از آن علاوه بر مستندسازی می‌توان دیگر ملل دنیا را نسبت به پیشینه نام خلیج فارس آگاه کرد، البته ما در ایران نیازی به اثبات این موضوع نداریم بلکه این کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و برخی موسسات غربی از جمله گوگل، ویکی پدیا، نشنال ژئوگرافیک هستند که به نظرم این اسناد را باید در اختیار آنان قرار داد.

*فارس: مگر چه اسنادی هستند که فکر می‌کنید بر اساس آن می‌توان مدعیان و یا تحریف کنندگان از جمله مؤسسات و دانشنامه‌های عربی و غربی را نسبت به آن آگاه ساخت؟

اسناد مورد نظر شامل یک نقشه کاملا تاریخی از یک نقشه نگار اروپایی به همراه پنج اثر مکتوب از یک نویسنده مشهور عرب به نام «محمد مرسی عبدالله» است که تمامی این موارد، به صورت مستند بوده که احتمالا به زودی در اختیار وزارت امور خارجه نیز قرار می‌گیرد.

کتاب‌های موجود در کتابخانه دبی که در آنها تماما از واژه خلیج فارسی استفاده شده است


* کمی از نقشه تاریخی مورد اشاره بگویید!

بله، نقشه مورد نظر که در موزه مردم شناسی دوبی نصب شده، نقشه‌ای کاملا تاریخی بوده که توسط یک جهانگرد و جغرافیدان فنلاندی به نام «آبراهام اٌرتلیوس»(Abraham ortelius)  در سال 1570 میلادی ترسیم شده که خلیج فارس را تحت عنوان «سینوس پرسیکوس» (sinvspersicvs) و با همین رسم الخط حروف بر روی نقشه نگاشته است.

آبراهام ارتلیوس


آیا این جغرافی نویس و نقشه نگار اروپایی در ترسیم نقشه مذکور مناطق خاصی را نشان داده؟


به طور کل این نقشه سرزمین پارس (ایران) و شبه جزیره عربستان را نشان می‌دهد که حتی پسکرانه‌های جنوبی خلیج فارس را جزو قلمرو ایران آن دوران به شمار آورده و در عکس‌هایی که از نقشه نیز تهیه شده به وضوح این موارد را می‌توان دید. اما آنچه که امروزه می‌توان به عنوان برگ برنده‌ای برای ما ایرانیان مطرح شود اینکه نقشه‌ای که در 443 سال پیش توسط یک نقشه نگار و جغرافیدانی طراحی شده که بسیاری وی را ابداع کننده اطلس‌های جغرافیایی امروزی می‌شناسند و مهمتر از همه اینکه این نقشه قدیمی هم اکنون در موزه کشوری نگهداری می‌شود که هر روز هزاران بار نام خلیج فارس را در وب سایت‌ها، منابع مکتوب و مکاتبات بین المللی خود جعل و تحریف می‌کند.

درخشش نام «خلیج‌فارس» در قلب دوبی
نقشه خلیج فارس اثر ابراهام ارتلیوس موجود در موزه مردم شناسی دبی
درخشش نام «خلیج‌فارس» در قلب دوبی


* آیا نقشه‌ای که به آن اشاره کردید، در معرض دید عموم قرار داد؟ شرایط نگهداری از آن چگونه است؟

بله، نقشه تاریخی ارتلیوس مثل دیگر آثاری که در این موزه وجود دارد در معرض دید همگان قرار داشته و فقط به وسیله سیستم نظارت تصویر با زاویه‌های مختلف کنترل و رصد می‌شود.

اما نکته تاسفباری که باید به آن اشاره کنم در خصوص عدم توجه توریست‌های ایرانی به اینگونه آثار و نقشه‌های تاریخی است که بر خلاف اهمیت و ارزشی که دیگر توریست‌ها و جهانگردان اروپایی و آفریقایی به اینگونه آثار قائل هستند و بدون استثنا از اینگونه نقشه‌ها نیز بازدید می‌کنند، متاسفانه ایرانیانی را همانجا دیدم که بدون اطلاع از نام‌های تاریخی ارزشمند در این نقشه گرانبها که به حق حقانیت نام دریاهای پارس و کاسپین را فریاد می‌زند، به راحتی از کنار آن عبور می‌کنند!

* از اسناد دیگر هم بگویید!

همانطور که در ابتدا گفتم پنج اثر مکتوب تحت عناوین تاریخچه امارات متحده عربی و روابط امارات با همسایگان در کتابخانه عمومی دبی وجود دارد که توسط «محمد مرسی عبدالله» نویسنده شهیر عرب بر اساس اسناد وزارت خارجه بریتانیا تدوین که البته در بیشتر صفحات آن به نام «الخلیج الفارسی» نیز اشاره شده است.

* محتوای این کتاب‌ها بیشتر چه بوده و چه تاثیری می‌تواند در اثبات نام خلیج فارس داشته باشد؟


البته تا فراموش نکرده باید بگویم تعدادی از این کتاب‌ها توسط مرکز مطالعات عربی لندن و یک مورد نیز توسط انتشارات دارالقلم کویت بین سال‌های 1981 تا 1997 چاپ و منتشر شده‌ است.

محتوای این کتاب‌ها که اکنون تعدادی از آن در «کتابخانه عمومی دبی» نیز موجود است بیشتر در خصوص تاریخ امارات و روابط با همسایگان آن بوده اما نکته حائز اهمیت اینکه علاوه بر نام خلیج فارس، نام بیشتر بنادر و جزایر ایرانی نیز در صفحات آن به چشم می‌خورد و مهمتر از آن اینکه شاید جزو معدود منابع مکتوب در خصوص تاریخ امارات بوده که محققان و پژوهشگران عرب نیز می‌توانند نام ارزشمند خلیج فارس را رویت کرده و از اقدامات غیرمنطقی و غیرحرفه‌ای حکومت‌های خود در تحریف و جعل نام‌های جغرافیایی که ریشه تاریخی دارند آگاه شوند.

* با توجه به قوانین موجود در کشور امارات، آیا پژوهشگران با ملیتی دیگر هم می‌توانند به چنین کتاب‌هایی دسترسی داشته باشند؟

مرادی‌شهدادی: در خصوص استفاده افراد غیر عضو در این کتابخانه و دسترسی به کتب، شاید برای افراد غیر عضو آنهم اگر طرف ایرانی باشد کمی دشوار است اما اینکه چگونه حقیر توانستم به معدود منابع خلیج فارس با توجه به وجود هزاران آثار مکتوب در این کتابخانه دست یابم باید بگویم که اگر همکاری صادقانه و بی‌دریغ چند تن از شهروندان اماراتی ایرانی‌الاصل نبود شاید دست یافتن به چنین منابعی کمی دشوار به نظر می‌رسید.

مرادی شهدادی در کتابخانه عمومی دوبی


* از آنجا که شما در بحث نامگذاری روز ملی خلیج فارس در تقویم ملی نیز سهیم بودید، چقدر این پیشینه، شما را در دستیابی به چنین اسنادی مصمم و ترغیب کرد؟


هر چند که این پیشینه بی تأثیر نبوده اما برای کسی که دانش آموخته تاریخ ایران است و مقالات، یادداشت‌ها و حتی پایان نامه خود را با موضوع خلیج فارس انتخاب کرده یقیناً پژوهش در حوزه خلیج فارس نه تنها جزو علایق او، که با زندگیش نیز عجین شده و پیوند خورده است. البته این نکته را هم اضافه کنم که نقش و تاثیرگذاری برخی از اساتید گروه تاریخ دانشگاه‌های آزاد داراب و خلیج فارس بوشهر هم در انجام این رسالت غیرقابل کتمان است.

* در پایان چه پیشنهادی در راستای حفظ نام خلیج فارس دارید؟


پیشنهادهای متعددی به ذهنم خطور می‌کند، اما شاید مهمترین آن برنامه‌ریزی منسجم و دقیق جهت ارائه نقشه‌ها، اسناد و متون تاریخی خلیج فارس در همایش‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی نیاز اساسی است، چرا که ما در داخل کشور، هیچ فرد، قوم یا گروهی نداریم که با نام خلیج فارس مشکلی داشته باشد، پس بنابراین باید فعالیت‌های این‌چنینی را در برون از مرزهای ایران متمرکز کنیم.

درخشش نام «خلیج‌فارس» در قلب دوبی

انتشار یک روزنامه فرامنطقه‌ای به نام «Persian gulf»که توسط بخش غیردولتی بتوان آن را همزمان در کشورهای مهم دنیا از جمله خاورمیانه چاپ و منتشر کرد از دیگر پیشنهادات خواهد بود.

پیشنهاد سوم نیز همانطور که بارها در مقالات و یادداشت‌های خود نیز به آن اشاره کرده و شاید دوستانی دیگر هم با حقیر، هم رای بوده «ابداع جایزه بین‌المللی خلیج فارس» است که اگر حمایت مردمی را به دنبال داشته باشد قطعا می‌تواند در سطح نوبل و یا اسکار مطرح شود.


[ چهارشنبه 92/6/27 ] [ 2:6 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 61
بازدید دیروز: 62
کل بازدیدها: 1616187