سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
به گفته محققانی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، سوئیس و چین، تی‌شرت‌های معمولی می‌توانند تبدیل به زره قابل پوشیدن شوند.

به گزارش ایسنا، این محققان با ترکیب کربن موجود در کتان و بور، سومین ماده‌ سخت در جهان، میکروالیاف کربنی روکش‌داده‌شده با نانوسیم‌های کاربید بور ساخته‌اند.

آنها با این ساختار هیبریدی استحکام تی‌شرت‌های کتانی را به شدت افزایش داده‌اند. نتیجه کار این محققان یک تی‌شرت کتانی سبک تقویت‌شده با نانوسیم‌های کاربید بور است. کاربید بور همان ماده‌ای است که برای حفاظ از تانک‌ها استفاده می‌شود.

زیاادانک ‌لی، از دانشگاه کالیفرنیا جنوبی و یکی از این محققان گفت: زره‌های کاربید بور کنونی مستحکم می‌باشند، اما انعطاف‌پذیر نیستند و بسیار سنگین می‌باشند. ما با یک روش متفاوت سعی در حل این مشکل کردیم. در این روش از تی‌شرت‌های کتانی استفاده کردیم. کاربید بور بعد از الماس و دیگر مواد مبتنی بر بور سومین ماده‌ سخت در جهان است. پارچه‌های کتانی نیز نرم، قابل‌تنفس(راحت) و ارزان هستند.

این محققان با یک بسته پنج دلاری از تی‌شرت‌های سفیدرنگ شروع کردند. سپس این تی‌شرت ها را به نوارهای نازکی بریدند. آنها این نوارهای کتانی سفید را داخل محلول سیاهی از بور غوطه‌ور کردند. بعد از یک ساعت، این نوارها را از محلول خارج کرده و در دمای بیش از 1000 درجه سلسیوس برای یک ساعت قرار دادند. این گرما هر چیزی غیر از بور و کربن را از نوارهای کتانی خارج کرد و این دو عنصر را با هم ترکیب کرده و به نانوسیم‌های کاربید بور تبدیل کرد.

پارچه حاصله با مواد اولیه در شروع این فرآیند، بسیار متفات است. این پارچه سبک‌تر، قوی‌تر، سفت‌تر و سخت‌تر از کتان اولیه می‌باشد و در عین حال بر خلاف زره‌های کاربید بور معمولی، انعطاف‌پذیر می‌باشد و می‌تواند خمیده شود.

لی گفت: خواص فیزیکی این پارچه جدید هنوز در حال بررسی می‌باشند، اما نتایج اولیه ما بسیار بسیار نوید‌بخش بوده‌اند. ما انتظار داریم که این پارچه مبتنی بر نانوسیم‌های کاربید بور ضد گلوله باشد.

او ادامه داد: این تی‌شرت‌ همچنین می‌تواند در مقابل تابش نور ماوراء بنفش خورشید که سرطان‌زا است و نوترون‌های انتشار‌یافته از مواد رادیواکتیو که تهدیدکننده زندگی هستند، همانند یک سد عمل کند.

این محققان نتایج خود را در مجله‌ Advanced Materials منتشر کرده‌اند
[ پنج شنبه 89/2/30 ] [ 8:54 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 47
کل بازدیدها: 1617232