سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

امضای حکم رییس دولت سابقه ای به اندازه تاریخ جمهوری اسلامی دارد.تاریخی که پر از فراز نشیب برای مردم و نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش تابناک،  22 دیماه 1357 ، فقط چهار روز قبل از خروج محمد رضا شاه پهلوی ،امام راحل، در حکمی اعضای شورای انقلاب را معین کردند. مدتی بعد و با شدت گرفتن اعتراضات مردمی در شرایطی که هنوز شاپور بختیار ، نخست وزیر بود ، شورای انقلاب مهدی بازرگان را به عنوان رییس پیشنهادی دولت به امام خمینی (ره) معرفی کرد و اینگونه بود که شانزده بهمن ، امام(ره) حکم به نخست وزیر دولت موقت برای مهدی بازرگان داد. امضای و معرفی بازرگان در مراسمی در مدرسه رفاه و شش روز قبل از پیروزی انقلاب صورت گرفت.

اما عمر دولت موقت زمان زیادی طول نکشید و بازرگان و دولتش در آبان 58 استعفا دادند. در چنین شرایطی بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی، در 25 آذر سال 58 خبر از برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری در چهارم بهمن همان سال داد  وبنا براین اولین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد اما در آن زمان هنوز مجلس شورای اسلامی تشکیل نشده بود.

 دور اول ریاست جمهوری  

 بنابر این انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و ابوالحسن بنی صدر توانست در این انتخابات پیروز شود. براساس قانون اساسی تازه تصویب شده ابتدا امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب ، حکم وی را امضا کرد. امری که بعد ها "تنفیذ حکم رییس جمهوری” خطاب گرفت. مراسم تنفیذ حکم بنی صدر  در شرایطی برگزار شد که امام در آن دوران به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان برگزار شد

یازده تحلیف یازده رئیس جمهور

 تنفیذ یا همان امضا گذاردن بر فرمان ، پیش از سوگند رییس جمهوری در مجلس بود. پس از آن باید رییس جمهور منتخب با حضور رییس دیوان عالی کشور و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی سوگند یاد ‌کند و سوگندنامه را امضاء ‏نماید. این مراسم نیز تحلیف رییس جمهوری که همان سوگند است ، نام گرفت و اولین بار برای ابوالحسن بنی صدر اجرا شد.

دور دوم ریاست جمهوری  

ستاره اقبال بنی صدر نیز خیلی زود افول کرد و با عزل تو ام مجلس و مردم  مقدمات برای تشکیل انتخابات مجدد محیا شد. اینبار در انتخاباتی که دوم مرداد 1360 برگزار شد ، پس از مشارکت 14 میلیون نفر ، محمد علی رجایی ، 90 درصد آرا را کسب کرد.

مراسم تحلیف یا سوگند رجایی روز بعد در حالی که محمد بهشتی رییس دیوان عالی در کنارش بود برگزار شد

محمد علی رجایی یک ماه رییس جمهوری بود و پس از انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت او و یارانش، بار دیگر وزارت کشور ، اینبار به سرپرسی ایت الله مهدوی کنی،  مسول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شد.

 دور سوم ریاست جمهوری  

انتخابات ریاست جمهوری دوره سوم در دهم مهر 1360 با حضور قریب 17 میلیون نفر برگزار شد و آیت الله سید علی خامنه ای به عنوان اولین رییس جمهوری روحانی ، با کسب 95 درصد آرا برگزیده شدند.

مراسم تحلیف ریاست جمهوری نیز در تاریخ 21 مهر ماه در مجلس شورای اسلامی برگزار گردید و آقای خامنه‌ای در برابر نمایندگان مجلس، رئیس دیوانعالی کشور، اعضای شورای نگهبان، نخست وزیر و وزیران کابینه، جانبازان انقلاب و جمعی از خانواده‌های شهدا مراسم را بجای آورند. ایشان قبل از ادای سوگند طی سخنانی گفتند: «امروز این مراسم برای برادر مخلص شما از این جهت هیجان‌انگیز است که در حقیقت بر زبان آوردن و تصریح کردن به چیزی است که به طور طبیعی با کاندیدا شدن برای ریاست جمهوری و با قبول این مسئولیت بر دوش او وجود داشته و سنگینی می‌کرده است.

یازده تحلیف یازده رئیس جمهور


 ایشان که چند ماه قبل  از ورود به انتخابات از یک ترور ناکام توسط منافقان مجروح شده بودند با حضور در جماران  و با بوسه بر دست معمار  انقلاب و بنیانگزار جمهوری اسلامی ، حکم خود را اخذ کرد.

 مراسم تحلیف و سوگند آیت الله خامنه ای هم حال و هوای دیگری داشت چرا که بر عکس دو دوره قبل دیگر بهشتی که در ترور هفت تیر شهید شده بود حضور نداشت واینبار عبدالکریم موسوی اردبیلی ، قرآن را برای سوگند رییس جمهور منتخب نگه داشت

پس از آن آیت الله خامنه ای اولین رییس جمهوری ایران بود که توانست با سر بلندی دوره کامل را پشت سر بگذراند و در 25 مرداد 1364 ، ریاست جمهوری دوره چهارم برگزار شد. اینبار نیز 54 درصد از واجدین شرایط برابر با چهارده میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند که آقای خامنه ای 85 درصد این آرا را کسب کرد. بنابر رویه ، بار دیگر ایشان به جماران رفتند

 دور چهارم ریاست جمهوری  

 چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مرداد سال 1364 از میان سه نامزد مطرح برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند.

روز 14 شهریور در خجسته سالروز عید سعید غدیرخم، امام (ره) حکم ریاست جمهوری آقای خامنه‌ای را تنفیذ کرده و فرمودند: «بحمد ا... تعالی با تاییدات خداوند متعال جل و عطا و دعای خیر حضرت ولی ا... الاعظم روحی المقدمه الفدا چهار سال ریاست جمهوری با خیر و سلامت و قدرت و عظمت سپری شد. اینک به پیروی از آرای محترم ملت عظیم الشان و آشنایی به مقام تعهد و خدمتگزاری دانشمند محترم، جناب حجت الاسلام آقای سیدعلی خامنه‌ای، آرای ملت را پس از پایان دوره کنونی تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری ایران منصوب می‌نمایم و از خداوند متعال توفیق ایشان را در خدمت به اسلام و ملت و کشور اسلامی خواستارم.

یازده تحلیف یازده رئیس جمهور


روز 18 مهر ماه 64 مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار شد. آیت الله خامنه‌ای هنگام مراسم تحلیف در حضور نمایندگان مجلس اظهار داشتند: «قانون اساسی ابزارهای لازم برای عمل به این سوگند را مشخص کرده است. در صورتی که رئیس جمهور این ابزارها را در اختیار داشته باشد خواهد توانست به این سوگند عمل کند و گر نه این سوگند، حکم فقهی‌اش برای فقها روشن است

دور پنجم ریاست جمهوری  

پنجمین دوره ریاست جمهوری پس از ارتحال جانگداز رهبر فقید انقلاب در 6 مرداد ماه 1368 برگزار شد. این در حالی بود که چهارمین رئیس‌جمهوری عملا تا 17 مهر آن سال باید در سمت ریاست جمهوری ایفای وظیفه می‌کرد. اما به علت ارتحال رهبر فقید انقلاب ، حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ 14 خرداد 1368، انتخابات جمعه ششم مرداد برگزار شد و این دوره یک ماه و نیم زودتر از موعد مقرر آغاز شد.

در فاصله ارتحال رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) و انتخابات پنجمین دوره ریاست جمهوری، امورات مربوط به رئیس‌جمهوری را رهبر انجام می‌داد در این انتخابات 30 میلیون و 138 هزار و 417 نفر واجد شرایط شرکت بودند که از این تعداد 16 میلیون و 452 هزار و 562 نفر شرکت کردند(59/54 درصد)

یازده تحلیف یازده رئیس جمهور

 26 مرداد ماه مراسم تحلیف ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و رئیس جمهور منتخب در مقابل نمایندگان و مسئولین مملکتی سوگند یاد کرد که پاسدار اسلام و ارزش‌های انقلاب باشد. رئیس جمهور در این جلسه اظهار داشتند که این مسایل (پاسداری از ارزش‌ها) در سراسر زندگی ما بوده و انگیزه ما هم همین است. جامعه روحانیت نیز در این وظیفه یاری می‌کند. دغدغه‌ ما امروز این است که در دنیای پر از فساد امروز، جمهوری اسلامی چه اقداماتی برای حفاظت از اسلام دارد.

 
دور ششم ریاست جمهوری  

هاشمی رفسنجانی پس از اتمام دوره چهار ساله ریاست جمهوری در تاریخ 21/3/72 در انتخابات ششمین دوره ریاست جمهوری مجددا با اکثریت آرا از میان چهار نامزد، انتخاب شدند. آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب در روز 12/5/72 حکم ریاست جمهوری ایشان را تنفیذ فرمودند.


پس از آن در روز 13/5/72 مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی با حضور در مجلس شورای اسلامی انجام گرفت. در این مراسم اعضای شورای نگهبان، نماینده مقام معظم رهبری، آیت الله یزدی رئیس قوه قضائیه، دکتر حبیبی معاون اول رئیس جمهوری، وزرا و سایر مقامات کشوری و لشکری حضور داشتند.



سپس رئیس جمهور پس از ادای سوگند، طی سخنانی گفت: «می‌دانم که این قسم، قسم دشواری است و بدون کمک و یاری خداوند به طور جدی از عهده این قسم بر نمی‌آییم. اجرای این قسم برای یک نفر به تنهایی مقدور نیست. در سیاست‌ها و قوانین و نظارت‌ها و گزینش‌ها، این مساله به تنهایی امکان‌پذیر نیست و شدیدا نیازمند راهبران انقلاب هستیم»

 دور هفتم ریاست جمهوری  

در روز دوم خرداد 1376 هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد. در این انتخابات چهار کاندیدا با وجود نظارت شورای نگهبان تائید صلاحیت شدند و با هم به رقابت پرداختند

و از بین آنها سید محمد خاتمی با کسب بیش از بیست میلیون رای به عنوان رایس جمهور منتخب به ریاست جمهوری رسید. روز یکشنبه دوازده مرداد سال 1376 سید محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور سوگندی را یاد کرد که پیش از او شش رئیس جمهور دیگر در جمهوری اسلامی یاد کرده بودند.

پس از آن، مراسم تحلیف در روز 13/5/76 در مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان و مقامات کشوری و لشکری برگزار گردید. در این جلسه رئیس جمهور طبق اصل 121 قانون اساسی در حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان سوگند یاد کرد که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است بکار گیرد.

یازده تحلیف یازده رئیس جمهور

ایشان پس از سوگند در جمع حضار به ایراد سخنرانی پرداختند و اظهار داشتند: «برای حسن انجام تعهدات که فوق طاقت فرد و حتی توان به تنهایی است از درگاه حضرت احدیت هدایت و حمایت و از مردم شریف مدد می‌جویم. مقام معظم رهبری با نظارت و اشرافی که بر سه قوه و نقش والایی که در نظام و جامعه دارند، ما را به یقین در انجام این تعهدات راهنمایی و یاری خواهند فرمود. من از قوه مقننه و قوه قضائیه تقاضا دارم که دولت را در اداره جامعه یاری دهند. از نهادها و تشکل‌ها و صاحب‌نظران می‌خواهم که با نظارت مستمر و طرح شجاعانه مطالب و نظرات خود و آحاد شهروندان و نیز ارزیابی و نقد مداوم برنامه‌ها و عملکردها، سهم مشارکت عمومی را در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور افزایش دهند»

دور هشتم ریاست جمهوری  

 انتخابات هشتمین دوره ریاست جمهوری در تاریخ 18/3/80 برگزار گردید و خاتمی برای بار دوم با رای اکثریت مردم، به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب گردید.

حکم تنفیذ حجت الاسلام خاتمی در تاریخ 11/5/1380 توسط مقام معظم رهبری صادر شد. آیت الله خامنه‌ای در این روز، پس از مراسم تنفیذ فرمودند: «ما در موقعیت حساسی هستیم، به اعتقاد من امروز قوی‌ترین کار این است که به مسایل اقتصادی و مساله معیشت و در راس همه مساله اشتغال به جدیت پرداخته شود. هیچکدام از اینها معضلات و گره‌های کوری نیستند که دست‌های توانا و فکرهای کارآمد نتوانند آنها را حل کنند».

صبح روز 17 مرداد 1380 مراسم تحلیف محمد خاتمی رئیس جمهوری ایران در مجلس شورای اسلامی ساعت 5/9 دقیقه آغاز شد. در این نشست علاوه بر رئیس جمهوری و 255 نماینده مجلس، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه، محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، اعضای مجلس خبرگان و شورای نگهبان هیات دولت و سایر مقامات کشوری حضور داشتند در این جلسه رئیس جمهور پس از ادای سوگند در میان مسئولین و با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان طی سخنانی گفتند: استقلال و آزادی دو پایه استوار نظام جمهوری اسلامی ایران است. حق آحاد مردم است که بگویند، بدانند و سخن خود را بیان کنند و پرسش و اعتراض خویش را مطرح کنند و در جهان پیچیده امروز علاوه بر اجرای اصل امر به معروف و نهی از منکر و حق همگانی به خاطر پیچیدگی‌های موجود، این حق از جمله از طریق نهادهای مدنی، تشکل‌های قانونی، وسایل ارتباط جمعی و تامین آزادی‌های فردی و جمعی تحقق پیدا کند. این مسئولیت بزرگ که متوجه رئیس جمهور است، نشانه حساسیت و اهمیت جایگاه و پایگاه ریاست جمهوری است.

دور نهم ریاست جمهوری  

 با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دو مرحله 27 خرداد و 3 تیر 1384، آقای محمود احمدی نژاد توانست با کسب حداکثر آرا به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب گردد.

قابل ذکر است که مراسم تحلیف وی روز 15 مرداد ماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

یازده تحلیف یازده رئیس جمهور


محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس‌جمهور منتخب گفت: «بهترین ژست دیپلماتیک، پایبندی به قوانین است. در کشور ما دمکراسی واقعی وجود دارد و قوا مستقل از یکدیگر هستند و اگر بپذیریم که قوه مجریه در کار مقننه دخالت کند، مفهومش دیکتاتوری است.
 
 لذا من حامی اجرای قانون هستم و از تمام ظرفیت قانون برای استیفای حق مردم استفاده خواهم کرد‌».

او که در آن نشست کابینه خود را «کابینه 70 میلیونی» خوانده، گفته بود: «اعتدال، مشی دولت است و هر نوع افراط و تفریط جایی در این دولت ندارد و به همه فرصت‌ها، توان‌ها و شایستگی‌ها اتکا خواهد شد و پیشرفت و منافع ملی و عزت همگانی در این دولت مد نظر خواهد بود‌».

 دور دهم ریاست جمهوری  

دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در کشور با برخی آشوبها در داخل کشور همراه شد ولی وی در تارخ چهارده مرداد 1388 با حضور در مجلس مراسم تحلیف را به جای آورد.

محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی که با حضور روسای قوه مقننه و قضاییه، رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، اعضای هیات دولت، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مقامات کشوری و لشکری و نمایندگان خارجی مقیم تهران برگزار شد، تاکید کرد که خود را به همه مطالبات و آرمان های به حق ملت در برابر خدا، نمایندگان ملت متعهد می داند و تردید ندارد که نمایندگان نیز خود را در برابر آنها متعهد می داند.

دور یازدهم ریاست جمهوری

یازدهمین دوره ریاست جمهوری کشور در تاریخ 24 خرداد 1393 در یک فضای کاملا آرام برگزار شد و حاج شیخ حسن روحانی با کسب اکثریت آرا به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

قرار است مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب در روز 12 مرداد انجام پذیرد و پس از آن روحانی با حضور در مجلس شورای اسلامی در حضور مردم و نماینگان آنها سوگند یاد خواهد کرد.

 متن سوگندنامه رئیس جمهور ایران به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

"من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پیشتیبانی از حق و عدالت، گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم.

در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاه دار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم."


[ پنج شنبه 92/3/30 ] [ 10:21 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 31
بازدید دیروز: 47
کل بازدیدها: 1617248