سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

 

یک کارشناس فقهی حوزه حج و زیارت گفت: زائرانی که معتاد هستند و واقعا نمی‌توانند مصرف مواد مخدر را ترک کنند، حتی اگر استطاعت مالی نیز داشته باشند، حج بر آنها واجب و جایز نیست.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام سید مرتضی موسوی با بیان این مطلب اظهار کرد: مسوولان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تاکید بسیار جدی بر ممانعت از سفر این دسته از زائران دارند و در چند سال گذشته این مساله به‌شدت و با جدیت در دستور کار قرار گرفته تا به‌هیچ وجه زائران معتاد عازم عمره یا تمتع نشوند.

کارشناس مباحث فقهی در حوزه حج و زیارت، با اشاره به مسائل فقهی مربوط به حمل یا مصرف مواد مخدر خاطر‌نشان کرد: از نظر فقهی تمام فقها و مراجع عظام تقلید اتفاق نظر دارند که برخلاف مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران عمل کردن جایز نیست‌، همچنین خلاف مقررات کشور میزبان یعنی عربستان عمل کردن نیز جایز نیست. وی با بیان اینکه زائرانی که معتاد به مصرف مواد مخدر هستند در هنگام انجام اعمال و مناسک خود گرفتار سختی‌ها و مشکلات زیادی می‌شوند و کسی نمی‌تواند به آنها کمک کند، تصریح کرد: به لحاظ فقهی جایز نیست که این دسته از زائران به حج بروند.

موسوی با تاکید بر عزم جدی مسوولان اجرایی سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری بر ممانعت از خروج زائران معتاد تصریح کرد: با توجه به اینکه خروج زائرانی که معتاد به مصرف مواد مخدر هستند برخلاف مقررات جمهوری اسلامی ایران همچنین خلاف مقررات عربستان سعودی است و از سویی اگر ترک مصرف مواد مخدر باعث ضرر برای برخی از زائران می‌شود با این اوصاف قطعا حج برای چنین افرادی واجب نیست حتی اگر این افراد مستطیع شده باشند.


[ پنج شنبه 91/6/30 ] [ 8:47 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 133
کل بازدیدها: 1617795