سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
ک

معاون سازمان بهزیستی کل کشور روز گذشته دست پری در ارایه آمار‌های کمتر مطرح‌شده داشت. اگرچه طی سال‌های اخیر اختلاف معنادار میان پژوهش‌های دانشگاه‌‌ها و آمار‌های دولتی در زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی راه را برای حل برخی آسیب‌های اجتماعی به بیراه کشانده است اما اذعان سازمانی دولتی برای ارایه آماری در رابطه با فرزندخواندگی، کودکان مبتلا به ایدز، اختلال هویت جنسی، کودکان کار و آزار جنسی آنان، دختران فراری و ازدواج کودکان، کارشناسان و برنامه‌ریزان اجتماعی را برای ادامه برنامه‌ریزی در جهت حل این مسایل به تب راضی می‌کند.

در این رابطه «محمد نفریه» معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور روز گذشته با اعلام خبر اخذ استیذان (کسب نظر و اجازه) مقام معظم رهبری و تایید کلیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بی‌سرپرست، توسط شورای نگهبان گفت: لایحه برای رفع ایرادات جزیی در کمیسیون اجتماعی مجلس به سر می‌برد و با تصویب این لایحه روند فرزندخواندگی در کشور تسهیل می‌شود. او افزود: تعداد متقاضیان فرزندخواندگی نسبت به تعداد فرزندان در مراکز سازمان بهزیستی 5/7 به یک است، و بیش از 85‌درصد کودکان و نوجوانان حاضر در مراکز سازمان بهزیستی کودکان و نوجوانان بدسرپرست هستند و این امر روند اعطای این کودکان به فرزندخواندگی را با مشکل مواجه کرده است و سازمان بهزیستی تلاش کرده با استفاده از خانواده‌های جایگزین و فرزندخواندگی موقت، زمینه حضور کودکان را در خانواده‌ها فراهم کند.

نفریه در ادامه با بیان اینکه بیش از 9‌هزار کودک در مراکز شبه‌خانواده سازمان بهزیستی وجود دارند، عنوان کرد: 12‌هزار و 187 کودک نیز امدادبگیر سازمان بهزیستی بوده و در خانواده‌های اقوام خود به سر می‌برند. معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه سال گذشته 1200 کودک از مراکز شبه‌خانواده سازمان بهزیستی به فرزندخواندگی رفتند، عنوان کرد: در زمینه اعطای کودکان بی‌سرپرست به خانواده‌های متقاضی، مشکلی وجود ندارد و عمده مشکل برای اعطای کودکان بدسرپرست است و امیدواریم با تصویب لایحه «حمایت از کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بی‌سرپرست» بیش از 50‌درصد این کودکان در مراکز شبه‌خانواده کاهش یابد. وی در ادامه عنوان کرد: اغلب خانواده‌های متقاضی مایل هستند که نام و نام خانوادگی کودکان پس از واگذاری به آنها تغییر کند و این در حالی است که طبق اصول شرع، چنانچه کودکی دارای نام و نام خانوادگی باشد، لازم است نام و نام خانوادگی او حفظ شود و باید در این زمینه فرهنگسازی شود.

وجود 21 کودک مبتلا به ایدز در مراکز شبه‌خانواده

وی در زمینه واگذاری «کودکان آلوده به ایدز» به خانواده‌های متقاضی گفت: سیاست سازمان مبنی بر این است که با همکاری کلینیک‌های مثلثی وزارت بهداشت، کودکان مبتلا به ایدز به خانواده‌های مبتلا به ایدز متقاضی فرزند که دارای صلاحیت لازم باشند، واگذار شود؛ ضمن اینکه در حال حاضر 21 کودک مبتلا به ایدز در مراکز شبه‌خانواده سازمان بهزیستی وجود دارد و سیاست سازمان همراهی کودک مبتلا با دیگر کودکان در مراکز است. نفریه در ادامه عنوان کرد: تعداد متقاضیان فرزندخواندگی نسبت به تعداد فرزندان در مراکز سازمان بهزیستی 5/7 به یک است و 9‌هزار درخواست فرزندخواندگی به طور میانگین در هر سال به سازمان بهزیستی ارایه می‌شود.

ماموران اورژانس به افشانه و شوکر مجهز می‌شوند

وی در ادامه با بیان اینکه طرح اورژانس اجتماعی بزرگ‌ترین طرح در دفتر امور آسیب‌های اجتماعی این سازمان است، عنوان کرد: این طرح در چهار سطح و از طریق 144 مرکز مداخله در بحران اورژانس اجتماعی، 198 تیم سیار اورژانس اجتماعی، 106 شهرستان بهره‌مند از خط تلفن اورژانس اجتماعی و 101 پایگاه خدمات اجتماعی در سراسر کشور اجرا می‌شود. معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه سال گذشته 99‌هزار تماس مرتبط منجر به مداخله با اورژانس اجتماعی برقرار شده است، عنوان کرد: سیاست اصلی سازمان بهزیستی گسترش طرح اورژانس اجتماعی در شهرهای بزرگ و شهرهایی است که آسیب‌های اجتماعی در آنها بروز و ظهور بیشتری دارد.

حمایت از افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی

حمایت از افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی سیر خبری متفاوتی در چند سال اخیر با توجه به تکذیب‌های صورت‌گرفته از سوی مسوولان کشور و مختل شدن برنامه‌های سازمان بهزیستی داشت. با این حال معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «کمیته افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی» هیچ‌گاه در سازمان بهزیستی مختل نشده و کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، عنوان کرد: نیاز به حمایت وزارت تعاون و رفاه و بیمه‌پذیر شدن هزینه‌های این افراد داریم.

بیش از 5100 کودکان کار و خیابان در کشور

اعلام آمار کودکان کار بخشی دیگر از تناقض‌های آماری از سوی دولت است. پیش از این برخی کارشناسان این حوزه از جمله عضو هیات‌مدیره انجمن حمایت از کودکان با استناد به گزارش مرکز آمار ایران از وجود بیش از دومیلیون‌و500هزار کودک کار در ایران خبر می‌دهند که در معرض کودک‌آزاری جسمی و جنسی و اعتیاد قرار دارند.

ازدواج کودکان زیر 7 سال بررسی می‌شود

از سوی دیگر حمایت و علاقه مسوولان وزارت آموزش‌وپرورش در رابطه با ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان دختر با واکنش سازمان بهزیستی نیز مواجه شده است. نفریه در ادامه با اشاره به آمارهای ثبت احوال در زمینه ازدواج کودکان حتی در سنین زیر هفت‌سال نیز گفت: در این زمینه بررسی‌های لازم انجام می‌شود، اما به نظر می‌رسد در سنین زیر هفت‌سال شاید بحث محرومیت مطرح بوده است تا ازدواج رسمی که مدنظر است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اعلام حضور پایگاه‌های مداخله‌ای سازمان بهزیستی در 140 دادگاه خانواده در سراسر کشور، گفت: این در حالی است که در ابتدای اجرای این طرح، پایگاه‌های سازمان بهزیستی را به دادگاه‌ها راه نمی‌دادند و اعلام آمادگی می‌کنیم تا جایی که ممکن است از طریق خرید خدمت از بخش غیردولتی، پایگاه‌های خود را در دادگاه‌ها افزایش دهیم. معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: شهرهای بزرگ، شهرهای صنعتی و شهرهایی که حاشیه‌نشینی دارند، شهرهایی که در آنها آسیب اجتماعی از جمله اعتیاد بیشتر است، ارتباط تنگاتنگی با آسیب‌های اجتماعی دارند و باید گفت جایی که کانون جمعیتی وجود دارد، آسیب اجتماعی نیز وجود دارد. نفریه با اشاره به آسیب‌های اجتماعی ناشی از «دختران فراری» گفت: بیشترین پذیرش دختران فراری مربوط به استان تهران و خراسان‌رضوی است.


[ چهارشنبه 91/3/31 ] [ 1:59 عصر ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 51
بازدید دیروز: 37
کل بازدیدها: 1616115