سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
"سرزمین عجایب" در چین، پروژه‌ای است که قرار بود بزرگترین پارک تفریحاتی آسیا باشد، پروژه‌ای که در دهه نود میلادی آغاز شد و در همان دهه نیمه تمام رها شد. این پارک تفریحاتی، اکنون بی استفاده در 20 کیلومتری شمال غرب پکن رها شده و جز مسافرانی که اتفاقی به دیدن آن می‌روند، بازدید کننده‌ای ندارد.
سرویس اجتماعی ـ اگر شما مسافری باشید که تصادفا از حوالی روستای «چن ژو انگ» در چین رد شوید، برج و باروی بزرگی را می‌بینید که شما را به یاد کاخ‌های قرون وسطای اروپایی می‌اندازد؛ آن هم درست در 20 کیلومتری پکن، در حالی که می‌توانید به راحتی دیوار بزرگ چین را در نزدیکی‌تان ببینید؛ ساختمان بزرگ سرزمین عجایب چین که روزگاری قرار بود مرکزی فرهنگی، تفریحی برای خوشگذرانی مردم باشد و با نام و آوازه‌اش توریست‌های فراوانی را به سوی خود بخواند ولی اکنون در کنار مزارع ذرت روستاییان «چن ژو انگ»، بی سرو صدا افتاده و مگر تصادفا کسی به آن سری بزند.

بنا به گزارش «تابناک»، پروژه بزرگ ساخت «بزرگترین پارک تفریحی آسیا» ـ که در راستای سیاست‌های جذب توریست دولت کمونیستی چین در آغاز دهه نود میلادی کلید خورد و می‌توانست به تنهایی اقتصاد توریسم چین را متحول کند، در اواسط سال 1998 به دلیل اختلاف میان دولت و مردم بومی منطقه متوقف شد.

بنا بر این گزارش، برآورد بودجه‌ای که برای راه‌اندازی این پروژه در نظر گرفته شده بود، رقمی معادل 1.7 تریلیون دلار بود که رقم بالایی به شمار می‌آید؛ هرچند بخش مهمی از این بودجه برای خرید زمین‌های منطقه «چن ژو انگ» در نظر گرفته شده بود، سرانجام چیزی که مانع به انجام رسیدن این پروژه شد، اختلاف نظر دولت و روستاییان بر سر قیمت زمین‌ها بود؛ رخدادی که سرانجام در سال 1998، باعث نیمه کاره رها کردن سرزمین عجایب شد.

در این باره باید گفت که شرکت سازنده البته در سال 2008، تلاش‌هایی برای شروع دوباره ساخت و ساز این پروژه آغاز کرد، ولی باز هم با در بسته روبه‌رو شد و راهی از پیش نبرد.

به هر حال، سرزمین عجایبی که قرار بود مهمترین پروژه شادی آفرین در چین باشد و صف طویل خودروها را در آخر هفته به سوی «چن ژو انگ» بکشاند، اکنون در کنار مزارع ذرت آرمیده و جز کشاورزان منطقه و رهگذرانی که تصافا از آنجا رد می‌شوند، کسی سری به آنجا نمی‌زند!

گزارش تصویری زیر، روایتی است از این سرزمین عجایب رها شده در چین:

تصاویر از «دیوید گری»، خبرنگار رویترز؛
 این البته شوالیه‌ای نیست که در افسانه‌ای قدیمی به سوی قلعه می‌رود، بلکه کشاورزی است که بیل بر دوش از مزرع ذرت خود به سوی خانه خود می‌رود.

نمایی از پارکینگ بزرگ سرزمین عجایب، که سال‌هاست بسیار ساکت و بی سرو صدا  خودرویی به خود ندیده است.

ردپایی که بر برف تازه ماه دسامبر در درگاه وردی بزرگترین پارک نیمه ساخته آسیا باقی مانده، تنها مهمان آن روز سرزمین عجایب بود.

تصویری از در وردی پارک 

برج و باروهای مه گرفته و بدون استفاده سرزمین عجایب در «چن ژو انگ» چین

پارک نیمه کاره مانده و رسیدگی نشده در سال‌های گذشته، موجب تخریب بخش‌هایی از آن شده است.

بخش‌هایی از بزرگترین پارک نیمه کاره آسیا 

بخش‌هایی از بزرگترین پارک نیمه کاره آسیا 

نمایی از ساختمان‌های رها شده پارک سرزمین عجایب در چین

کشاورزان منطقه چن ژو انگ، در حال باز کردن قطعات یک دکل در محوطه پارک سرزمین عجایب در چین

کشاورزان در حال حفر چاه آب در محوطه ساختمان‌های نیمه کاره پارک در کنار مزارع ذرت

اسکلت نیمه ساخته یک سوله بزرگ که قرار بود، به یک سالن بولینگ بزرگ در محوطه پارک تبدیل شود. 

یک کشاورز در محوطه نیمه ساخته ساختمان‌های پارک سرزمین عجایب

بخش‌هایی از بزرگترین پارک نیمه کاره آسیا 

[ چهارشنبه 90/9/30 ] [ 9:53 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 47
کل بازدیدها: 1617223