سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علی داودی
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

هر سایت یا وبلاگی ممکن است درست یا غلط، در برهه‌ای از زمان مسدود شود. تفریح‌وار هم چندی قبل مسدود شده بود که با پیگیری‌های من مشکل حل شد. هیچ کجا در مورد این «پیگیری‌ها» صحبتی نشده است و بنابراین اولین حسی که به مدیر سایت یا وبلاگ مسدودشده دست می‌دهد سردرگمی است و اینکه نمی‌داند چکار باید بکند تا حجم بازدیدی که در کسری از ثانیه به حدود ??% حجم بازدید پیش از مسدود شدن تبدیل شده است زودتر به حالت عادی بازگردد.

تصمیم گرفتم تجربه شخصی خودم در این مورد را به صورت گام به گام تشریح کنم تا اگر نفر بعدی که سایت یا وبلاگش مسدود شد شما بودید، سریعاً بدانید چکار باید بکنید تا با کمترین ضرر و بیشترین سرعت ممکن، سایت یا وبلاگ خود را به حالت عادی بازگردانید.

فرآیند گام به گام رفع فیلتر

  1. به filter@dci.ir ایمیل بزنید و بگویید که شما صاحب سایت یا وبلاگ مسدودشده هستید تا به ایمیل شما پاسخ بدهند. فراموش نکنید که موضوع نامه باید آدرس کامل سایت یا وبلاگ مسدودشده باشد.  ضمناً به دلیل نرم‌افزار عجیب و غریبی که برای تشخیص ایمیل‌های اسپم از غیراسپم دارند ممکن است ایمیل شما چندین بار برگشت بخورد و تحویل آنها نگردد. من با gmail به هیچ‌وجه نتوانستم موفق بشوم و نهایتاً از ایمیل yahoo اقدام کردم.
  2. پس از چند دقیقه (یا چند ساعت)، پاسخی خودکار برای شما خواهد آمد که می‌گوید قدم‌های ? به بعد را باید انجام بدهید. یک شماره تلفن در این نامه هست؛ آن را یادداشت کنید که در گام‌های بعدی به درد می‌خورد.
  3. اگر از هاست شخصی استفاده می‌کنید باید سایت یا وبلاگ خود را در سایت سامان‌دهی پایگاه‌های اینترنتی ایرانی ثبت کنید. راهنمای ثبت را حتماً بخوانید. وبلاگ‌نویس‌هایی که از هاست شخصی استفاده نمی‌کنند (مثلاً روی بلاگفا یا بلاگ اسپات و وردپرس و غیره حساب دارند) از این قاعده مستثنا هستند.
  4. یک نامه اعتراضی تهیه کنید که حاوی مشخصات کامل شما باشد (شامل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، محل صدور، تاریخ تولد، نام پدر، کد ملی، آدرس دقیق پستی، شماره تلفن ثابت و همراه) و بخواهید که سایت یا وبلاگ شما رفع فیلتر گردد. موضوع این ایمیل هم باید مثل گام ? باشد. این اعتراض از طرف آنها برای دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ارسال خواهد شد و سایت شما در نوبت بررسی قرار می‌گیرد.
  5. تقریباً ? روز بعد از ارسال ایمیل توسط شما، ایمیلی از طرف sh.ershad@dci.ir برای شما خواهد آمد که می‌گوید برای پیگیری باید با فلان شماره تلفن (همان شماره تلفن گام ?) تماس بگیرید.
  6. فرم درخواست رفع فیلتر (که در واقع یک تعهدنامه است) را تکمیل و امضا کرده و به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محل اقامت (برای کسانی که در تهران هستند: خ سمیه – روبروی برج سپهر) تحویل دهید. برای تحویل این تعهدنامه باید کارت شناسایی هم همراهتان باشد. آنها تعهدنامه را برای کارگروه خواهند فرستاد.
  7. هر گونه محتوای مجرمانه موجود در سایت یا وبلاگ خود (بر اساس فهرست مصادیق محتوای مجرمانه قانون جرایم رایانه‌ای) را حذف کنید. ممکن است دقیقاً ندانید که کدام یک از مطالب شما دارای ایراد است. در این صورت می‌توانید با شماره تلفنی که در متن نامه دریافتی در گام ? قرار دارد تماس بگیرید تا مواردی از محتوای مجرمانه که در سایت یا وبلاگ شما وجود دارد را به شما بگویند. یادتان باشد که افرادی که پشت همین خط تلفن هستند، نهایتاً درخواست رفع فیلتر شما را برای کارگروه خواهند فرستاد.
  8. گام ? را آنقدر تکرار کنید تا درخواست رفع فیلتر سایت شما از طرف آنها برای کارگروه فرستاده شود. من هر ? روز یکبار تماس می‌گرفتم و پیگیر می‌شدم که نتیجه کار من چه شد و درخواست رفع فیلتر فرستاده شد یا نه.
  9. اگر می‌خواهید سایت یا وبلاگتان از فیلتر خارج شود، تا زمانی که هنوز فیلتر هستید اقدام به تغییر در نشانی فیلترشده یا راه‌اندازی آدرس اینترنتی جدید با محتوای قبلی یا راه‌اندازی سایت با پروتکل https نکنید که تخلف محسوب می‌شود و کل فرآیند رفع فیلتر را تعطیل می‌کند. همچنین سعی کنید تا زمانی که سایت یا وبلاگ شما رفع فیلتر نشده است، آن را در وضعیت آماده و مناسبی نگاه دارید که موقع بررسی آن در کارگروه، سایتتان از دسترس خارج نشود (down نشود) که این هم باعث می‌شود دوباره فرآیند از گام ? تکرار گردد.
  10. با انجام گام‌های فوق، سایت یا وبلاگ شما بررسی شده و در صورت رفع اثر محتوای مجرمانه یا بروز اشتباه احتمالی در سامانه فیلترینگ کشور و نیز موافقت دبیرخانه کارگروه، سایت یا وبلاگ شما ظرف ?? تا ?? ساعت رفع فیلتر خواهد شد.
  11. اگر از گام‌های فوق نتیجه نگرفتید و سایتتان همچنان مسدود بود، دوباره به گام ? بروید و از آنها بپرسید که چکار باید بکنید. احتمالاً هنوز محتوای مجرمانه‌ای در سایت شما هست که پاکسازی نشده است! اگر تعداد مطالب سایت یا وبلاگتان زیاد باشد و به خصوص اگر انجمن (فروم) داشته باشید، این فرآیند ممکن است بسیار زمان‌بر باشد.

اگر شما هم این فرآیند را تجربه کرده‌اید و فکر می‌کنید نکاتی هست که من جا انداخته‌ام و دانستن آنها برای بقیه دوستان مفید خواهد بود در قسمت دیدگاه‌ها عنوان کنید.



منبع:

[ شنبه 89/12/28 ] [ 11:39 صبح ] [ علی داودی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 19
بازدید دیروز: 80
کل بازدیدها: 1617676